Razgovor z Vido Bogataj, ravnateljico Ž8Š Šolanje za sodobne tire Dandanes o železnici še vedno nismo pre-pričani, da je sodobno prometno sredstvo, vendar pa je kljub temu velika razlika med že-leznico nekoč in danes: »Tehnološki proces tudi na železnici vodi naravnost v avtomatizacijo in temu je seveda podrejeno sodobno izobraževanje za potrebe naših železnic,« je prepričano povedala Vida Bogataj, ravnateljicaželezniške srednje šole v Ljubljani. Da, toda kako služi imenovana šola temu namenu? »Na naši šoli imamo seveda, tako kot dru-god, usmerjeno izobraževanje, ki je pri nas prav široko zasnovano, prav na železnico »spei|ano« To namreč pomeni, da so pri nas odiični odnosi med združenim delom (železnico) in samim izobraževanjem (šolo). Ves čas smo z železnico v stiku, pri nas ni učenca brez štipen-dije in po šolanju je vsakomur zagotovijeno ¦udi delovno mesto« Učenci namreč veliko časa prebijejo na bo-dočem delovnem mestu, okolje, v katerem si bodo nekoč služili svoj kos kruha, dobro poz-najo. V tej šoli, je dejala Vida Bogataj, imajo tri izobraževalne enote: »Najprej izobražev-anje mladine. ki sega v sklop kovinarsko-strojnega. elektrikarsko- energetskega in transprotnega. Veliko zani- . manje je za poklic strojevodje, saj učence vpi- sujemo že neposredno po končani osemletki. - Ta program je zelo zahteven, jeseni smo imeli 105 kandidatov, sprejeli pa smo jih komaj 64. Tu namreč igra veHko vlogo tudi zdravstveno stanje, pouk pa je kombiniran, gre namreč za dizelsko in električno vleko hkrati.« Tudi železnica hi več posvečena samo mo-škerruJ delu. nežnejši spol si že dolga leta utira pot na tire ali vsaj obrobja in Vida Bogataj je meniia, da ne bodo odkionili dekleta, ki bi se denimo prijavilo za strojevodjo. V Železničarski srednji šoli poteka tudi izo-braževanje odraslih, ki je stalno in občasno. V to šolanje je vključenih letno do 7.000 odraslih, prevzeli pa so tudi celotno izobraževanje za industrijske tire, ki niso redki v številnih tovar-nah. Tretjo šolsko dejavnost pomeni internat, kjer se sedaj stiska 360 učencev med 870 šo-larji. Prav tu šola sedaj začenja veliko investi- cijo, katere cilj je posodobitev intematskih zmogljivosti: »V celoti vzeto mi ne širimo internata, mar-več ga posodabljamo, da bo ustrezal sodob-nim standardom. Tu bi se zahvalili občini, ki ima za naše potrebe izredno razumevanje.« Spreminja se odnos do železnice tudi med Ijudmi, saj je vse več odločitev za šolanje na tej šoli. Popravlja se tudi struktura učencev, vedno več je tistih, ki so v osnovni šoli dosegali dobre učne uspehe. Pri takem številu mladih je potrebno organizirati za kultumo, zabavno in športno življenje. Kako je na šoli s temi dejav-nostmi? »Odlično sodelujemo s krajevno skupnostjo Hinko Smrekar. Udelež ujemo se vseh športnih prireditev, pripravljamo kultume programe za različne proslave, nudimo prostore, sodelu-jemo z mladino. Na sami šoli imamo bogato in raznoliko dejavnost, ki sega od fotokluba, kluba Ijubiteljev železnic, radioamaterjev, kluba OZN, šolskega glasila, obrambnega krožka, recitacijske skupine pa do športnih pri-reditev. Nedavno smo v šoli gostili pevski zbor italijanske manjšine iz Izole in seveda pevski zborželezničarskega društva Tine Ro-žanc. Zdaj ko je na naši šoli več deklet, name-ravamo ustanoviti tudi mešani zbor, obstajapa že šolska godba na pihala.« Šola je sicer za pouk dobro opremljena, vendar se intenzivno pripravljajo na transportni program, kjer bodo imeli učenci v prometni dvorani priložnost videti in doživeti pravo živo sliko sodobnih železniških dosežkov z raču-nalniškim kabinetom in kabinetom strojevodij: »To je velika investicija v bodoče znanje. Moram reči, da se pri nas neprestano nekaj zida šolopatudipogostoobiskujejo. Lani.de-nimo. so nas obiskaii celo Kitajci in se izredno zanimali za naše šolske izkušnje.« Vida Bogatajf ravnateljica, že peto leto vodi šolo in nekam nenavadno je, da usmerja delo v šoli, ki je že od nekdaj domena močnejšega spola: »Da, resje,« sejeposmejala: »Pred kratkim smo imeli tu obisk izKoroške, tudi gostje so se temu čudili. Vendar dandanašnji ni to prav nič nenavadnega. .« Mesto ravnateljice nosi s seboj tudi obilo družbenopolitičnega dela. Žensko doma ča-kajo družina, otroci: »Prvo merilo mi je dobro opravljeno delo. Tu se ne želim razlikovati,« je povsem resno me-nila Vida Bogataj in mi segla v roke. V pred-dverju so čakali drugi obiskovalci... Bogomir Šefic Foto: Marjan Ciglič