Poštnina plačana v gotovini. ti&ajUi vsak lor&k, čeftržek in soboto. Cona posamezni šteuUki Oin. —-5C TRGOVSKI LIST ČASOPIS ZA TRGOVINO, INDUSTRIJO IN OBRT. Uredništvo Jn upravnlitvo Je v Ljubljani, GraMltče Stev. 17/1. — Dopisi sc ne vračajo — Štev. pri čekovnem uradu v Liubijani 1 1.953. — štev telefona 552. Naročnina za ozemlje SHS: letno D 19 —, la pol kta D 3*'—, la ieirt leta D 15 —. mesečno D 5' — , za in '0*— — Plača In loži se v Ljubljani ,Y> LETO V. LJUBLJANA, dne 10. januarja lt ŠTEV. 4. Nove smeri. P« dolgi vladni krizi, ki j? pokazala vso rstjdrapanost našega notranjepolitičnega življenja, *e te atvorila Šibka večina * ozkim programom in z prehodnim značajem. Ote za izvršitev najnujnejših državnih poslov in za uatvar-jenje volilnega zakona Brezdvomno je. da bo treba kreniti nova pota, ako hočemo izvesti državo iz nezdravih razmer, v katerih danes trohnijo in tonejo njene zdrave sile. Široke plasti ljudstva atojjo v neizprosnem opozicijonalnem boju, ker jim dosedanje vladne stranke niso prinesle tistega izboljšanja gmotnih razmer, ki sd ga v novi državi pričakovale. J* to v veliki meri razočaranje, ki izvira iz pretiranih in v kratki dobi neizvedljivih zahtev, odpor mladega naroda prot« državnemu mehanizmu, ki ga je treba zdaj nam samim voditi z bolj ali manj srečno roko. Ob sklepu leta ao jugoslovenska’1 glasila porovno obravnavala vprašanje zakaj padamo iz krize v krizo, in zakaj delo konsolidacije tako počasi napreduje. Na Hrvatskem se je oglasil klic po novih možeh, ki bi v večji meri in hitreje mogli ustvariti sporazum med hrvatskim in srbskim plemenom, ker so bili val dosedanji poskusi ponesrečeni in je nasprotje samo rastlo. Dokler se nam ne posreči, premagati ta problem, ne moremo pričakovati ozdravljenja notranje politike in pospešitve konsolidacije. Žalibog so hrvatski politiki ttkom opo-zlcijonalne borbe večkrat izgubili zmisel za trezno in novim razmeram odgovarjajočo politiko in so zašli brezdvomno predaleč, ko so začeli rušiti celo na temeljih edinstvene države. To spoznanje zdaj dozoreva in iz hrvatskih krogov je čuti gotovo potrtost in iskanje novih smeri, ki bi v skladu z zahtevami in razpoloženjem ljudstva našle prehod v konstruktivno delo in sodelovanje v vladi. Drugače pa opažamo, da je formacija strank Se vedno v toku in se vedno znova porajajo poskusi ustvariti vel>ke, vse državno ozemlje obsegajoče stranke s širokim programom. Vršijo se povsod posvetovanja voditeljev frakcij, kako zbližati nasprotujoča si gesla in jih zliti v enoten program. Pri tem so posebno delavne stare srbijanske stranke ki hočejo pridobiti na terenu in razširiti svoj delokrog. Ta razvoj se bo še delj časa nadaljeval in bo morda privedel do uspešnih rezultatov. Sam po sebi je razveseljiv, ker priča o vedno globokejSem spoznanju, da se ie treba v novi državi organizirati po Širših vidikih, predvsem gospodarskega značaja. Na drugi strani pa je avtonomistični pokret zelo močan in vsled posebnih prilik v Slovenci in na Hrvatskem, ki niso najboljše, napreduje. To je nerazveseljiva notranjepolitična slika današnjih dni. Gotovo bo v letošnjem letu prišlo do večjih izprememb. Ali dokler vrenje v posameznih strujah ni v večji meri dozorelo in se niso ustvarili močnejši bloki, je naloga sedanjih strank, da izvršijo svoj program in potem apelirajo na ljudstvo, naj pri volitvah izreče svojo politično voljo. Vojno ministrstvo. SKS je na svojem zadnjem strankinem zborovanju sklenila resolucijo, da mora biti vojni minister civilist. Ta zahteva koreftini mnogo flobokejše, kot je podoba. Spominja- mo ae, kakšen boj se je vršil v zadnji vladni krizi za osebo vojnega ministra. Vse stranke, ki stojijo na strogem parlamentarnem stališču, morajo biti edine v tem, naj vojno upravo vodi samo taka osebnost, ki uživa zaupanje parlamenta in ki na svojem važnem mestu v prvi vrsti tolmači voljo širokih plasti ljudstva. Pri nas se je v tem oziru precej grešilo, in smo parkrat doživeli, da je vojna uprava preveč briskirala zahteve parlamenta in je v preveliki meri preko svojega delovanja vrgla plašč neodkritosrčno-sti in neparlamentarnih intrig. Vojno ministrstvo je tako važen resort, da morajo davkoplačevalci imeti vpogled v njegov ustroj in pravico odločevanja v stvareh dalekosež-nega pomena. Znano pa nam je, da so v vrstah armade, ki ji nihče o tem noče odrekati njenih zgodovinskih zaslug za državo, struje, ki gotovo ne pospešujejo potrebne solidarnosti med vojaškimi funkcijonarji ter jih že vsled njihovega tajnega značaja ne moremo odobravati. Široka javnost zahteva, da naj vlada med vojaškimi krogi in ljudstvom večje sodelovanje in da se tukaj ne smemo vrniti k starim, v svetovni vojski premaganim nazorom. S tem nikakor nočemo poseči predaleč in ne zahtevamo od generalnega štaba, da izprego-vori o stvareh, ki mora o njih molčati. Pač pa je naša pravica, da v večji meri sodelujemo pri najvišji vojni u-pravi, ki potrebuje ogromne kredite, in da na čelu vojnega ministrstva stoji oseba, ki se, čeprav vojaškega stanu, giblje v parlamentarnem okviru in uživa naše zaupanje. Ležarina. Pri zadnji Izpremembi določil čl. 22. carinskotarifnega zakona, ki obsega predpise o ležarini, z dne 23. aept. 1921, Uradni list z dne 10. oktobra p. I. Stev. 123., — ae je med drugim določilo sledeče: 1. Uvozno blago je dva dni leža-rlne prosto. 2. Za dan ležanja ta smatra vsak pričeti koledarski dan. 3. Ako se predloži carinarnici v ležarine prostem roku carinska deklaracija in se blago tekom petih dni po dospetju ne zacarini, preneha po petem dnevu raCunanje ležarine. V tem zakonu se j? pri drugi določbi namenoma izpustilo natančnejšo označbo, od kdaj ae računa prosto ležanje. Možno je namreč dvoje in sicer 1. da .se računa ležanje od momenta, ko je blago dospelo na carinarnico ali pa 2. od momenta, ko je bilo blago avlzlrano stranki In je stranka dolžna carinarnici predložiti deklaracijo. Nesporno je, da more priti samo drugi moment v poštev, kajti stranka ne more poprej predložiti deklaracije, dokler ni obveščena od železnice, da je blago sploh dospelo lz prakse vidimo, da ni mogoče, da bi se računalo ležanje od momenta dospetja blaga po železnici, ker bi bila drugače cela naredba brezmiselna in brezpredmetna. In vendar jo vse carinarnice tolmačijo na ta način in poslujejo pri tem tako, da stranke nimajo od zgoraj navedenih določb nikakih koristi, marveč morajo plačevati po krivici jim zaračunane visoke svote ležarine. Kakor znano je po carinskem zakonu čl. 8.—27. predpisano Železnici, da mora vse blago, ki ga pripelje iz inozemstva, prijaviti carinarnici. S prijavo stopa blago pod carinski nadzor. Prijave se uplšejo v prijaven register in carinarnica odredi na podlagi tega potrebne kontrolne ukrepe. Razen tega mora železnica tekom 24 ur po prijavi predložiti carinarnici itovarnlco o dospelem blagu in sicer v dveh Izvodih i vsemi na blago se nanašajočimi dokumenti. Ker rabi že-spodarskega pomena in »e mora eta-biirati v tuzemstvu ter predelovali domačo aii uvazane surovine in pol-falfrikate. Nasprotno pa so se morala taka podjetja zavezati, da bodo v prvi vrsti dobavljala državi (izvzemši vojaško dobave, glede katerih veljajo posebni predpisi), okrugom, srezom, občinam, in sicer po cenah, ki so za 10$ višje, kakor povprečne notacije istih predmetov pri sklepu dobavne pogodbe na londonskem, pariškem, berlinskem in dunajskem trgu, v štev-ši tovoraino in carino. Ako imajo domača podjetja, ki ne uživajo privilegijev, v svojih ponudbah nižje cene, se privilegiranim podjetjem ne smejo dati dobavne u-godnosti. Država je lahko sklemiška konferenca v Parizu. Naša vlada je dobila od francoske vlade vabilo, da pošlje svojega zastopnika na mednarodno železniško konferenco, ki se bo sestala tekom meseca februarja tega leta v Parizu. Na dnevnem redu konference je dogovor o regulaciji tovornega prometa med Nemčijo, Srbijo, Avstrijo in Jugoslavija Razširjenje uradnih or pri poštnih uradih. Poštno ln brzojavno ravnateljstvo poroča: Na vlogo trgovske zborni«/ glede razširjenja popoldanskih uradnih ur pri poštnih uradih Kranj, Domžale, Logatec, Brežice, Vrhnika, Jesenice, Škofja Loka, Kočevje in Ljutomer, smo uvedli popoluansfce uradne ure za celokupni poštni, brzojavni in telegrafski promet od 14. do 18. ure pn poštnih uradih Kranj, Brežice, Jesenice na Oorenjskem, Škofja Loka ln Ljutomer. Na željo interesentov smo pri poštnem uradu Vrhnika razširili popoldanske uradne ure do 18. samo za telefonski promet, pri poštnem uradu Kočevje pa za pisemski in blagovni promet do 17. in za brzojavni promet do 18. ure. Pri poštnih uradih Domžale in Dolenji Logatec popoldanskih uradnih ur nismo razširili, ker je večina interesentov izjavila, da lahko opravi svoje posle v sedaj uvedenih uradnih urah. Prometne omejitve. Direkcija Subotica je ukinila do nadaljnega sprejemanje brzo vozne in s poro vozne robe. Za postaje direkcije Subotica se sme sprejemati in odpošiljati samo brzopokvarlji-va roba in živila v teži največ do 200 kg za vsak tovorni list. Isti pošiljatelj sme poslati istemu prejemniku dnevno le eno pošiljko. Nadalje je dovoljeno sprejemati živad v vozovnih nakladih kot brzovoz-no robo. Medpotne pošiljke naj iztečejo. Radi stavke je sprejemanje vsakovrstne robe potom reekspedicije, vključno prtljage in ekspresne robe za postaje v o-krožju Essen in preko postaj tega okrožja do nadaljnega ukinjeno. Medpotne pošiljke se stavijo; pošiljateljem na razpolago. Sprejemanje pošiljk v vozovnih nakladih za postajo Bohumin (prej Oderberg) je ukinjeno. Izvzeta je brzopokvarljiva roba in živad. Sprejemanje pošiljk v vozovnih nakladih za postaje Wien As-pangbahnhof je zopet dovoljeno. Za čas od 6. do vključno 14. t. m. se ukinja v območju beogradske direkcije sprejemanje sporovozne robe za postaje južno od Beograda. Izvzeta je do nadaljnega br-zovozna in pokvarljiva roba, premog, državne, režijske in vojaške pošiljke. Prometne omejitve. Obratno ravnateljstvo južne železnice poroča, da veljajo začasno sledeče prometne omejitve: I. V Jugoslaviji 1. Južna železnica: a) Za Zagreb južni kolodvor je ukinjeno sprejemanje necarinske robe v vozovnih ; nakladih in carinske robe izvzemši premog, brzovocne, režijske, vojaške in državne pošiljke ter one za dovlačilnice: 1. Slavi ja in Dom d. d. za drvene gradnje. 2. Zagrebačka dionička pivo vara in tvorni ca slada. 8. Hinka Franca sinovi 4. Pongratzova tvornica parketa i paro-pila. 5. Butejeva industrija drva. & Gradska munjara i vodovod. 7. Bunzl i Biaeh. 8. Croatia d. d. za industrij« drva. 9. Ciglana Črnomerec. b) V postaji Zagreb j. k. je ukinjeno nadalje sprejemanje brzo vozne in sporovozne komad-ne robe za postaje državnih železnic preko postaje Zagreb dri. koL c) V postajah Rakek, Planina in Logatec je iz-' tovarjanje parkljarjev prepovedano, ker so te občine okužene po sllnovki. d) Odprema robe in potnikov v Barcs preko Kotoribe—Zakany 'je dovoljena, e) Za postaje madžarske državne železnice v madžarskem delu Baranje je dovoljeno preko Kotoribe — Zakany — Barcs sprejemanje samo one robe. ki je naslovljena na madžarske državne oblasti, f) Celokupni promet za postaje proge Gornja Radgona — Ljutomer preko Maribora— SpielfeM, Strass — Radkersburg je še nadalje ustavljeno, g) Celokupni promet preko Virovitice in Barcsa na Madžarsko je še nadalje ukinjen, h) Uvoz in prevoz živine iz Madžarske in one iz Ru-munije, ki je tranzltirala Madžarsko, je radi živinskih bolezni zabranjen. i) Je- tuanje carini podvržene ročne prtljage v kupeje pri »Dc vlakih ni dovoljeno; železnici v prevoz z »Dc vlaki preoana potniška prtljaga za inozemstvo mora uiti pred prodajo carinsKo pregledana. Ekspresna roba se v prevoz z brzimi vlaki in z »D< vlaki sploh ne sprejema. 2. Državna ieleinica. A. Direkcija Zagreb: a) Sprejemanje brzovozne in spo-rovozne robe za postaje direkcije Zagreb in preko njenih prog izvjemši za postaje prog inšpektorata Ljubljana, je do vključno 8. januarja 1922 ukinjeno. Izvzeta je živad, brzopokvarljiva roba, sanitetni materijal, premog, drva, tobak, selitvena roba, režijske, vojaške in državne pošiljke, b) Ekspresna roba se sprejema le k potniškim in mešanim vlakom, a na eno prevoznico ne preko 250 kg. c) Celokupni promet preko postaje Bmjevar — Monoštor, Noskovci in Donji Miholjac je Še nadalje ustavljeni Izvzete so pošiljke premoga, ki dospe ii Pečuha. d) Na progi Bmjevar — Monoštor — Petarda je promet še nadalje u-stavljen. e) Prevažanje robe in prestavljanje vozovnih nakladov med Zagrebom d. d. in Zagrebom j. k. loko je še nadalje ustavljeno, f) V postaji Zagreb d. k. se sprejema ekspresna roba neomejeno pri »Ekspresni blagajni« v brzovoznom skladišču samo v času uradnih ur t. j. od 8.—12. ure in od 14.—18. ure. Poedini komadi ne smejo tehtati več kot 75 kg. Pošiljke filmov se še nadalje sprejemajo pri prtljažnih blagajnah v času, ki- je določen za odpremo prtljage, g) Ves promet z Reko čez Bakaz je ustavljen, h) Reekspedicije prispelih pošiljk so v območju direkcije Zagreb le tedaj dovoljene, ako se izvrše v iztovomem ali na* tovornem roku. Za vsako tako pošiljko se dovoli 12-umi kumulativni rok od prihoda aviziranja odnosno dostavljanja pošiljke do ponovne predaje iste. Naknadno razpolaganje in reekspedicije na zaprte proge ali zaprte postaje se ne vzame v obzir, i) V postaji Brod so reekspedicije prepovedana. ' - Nadaljne omejitve slede v prihodnji številki. 05lDin]!e o,Trgovskem listo'! Naznanila trgovska In obrtniške zbornice v Ljubljani. Seznam industrijskih podjetij t Bački in Baranji je interesentom v pisarni trgovske in obrtniške zbornice v Ljubljani na vpogled. Tehniško - konstruktiona in tekni ško-komercijalna poslornica ta vsakovrstne tehniške izdelke se je ustanovila v Brnu. Tvrdka izdeluje projekte is gradbe vseh vrst industrijskih podjetij Nadalje se bavi z urejanjem industrijskih podjetij in z dobavljanjem strojev, elektro-motorjev, generatorjev, transformatorjev, lokomobil, parnih strojev, kakor tudi vseh drugih strojev za spe-cijaino industrijo. Naslov je interesentom na vpogled pri trgovski in obrtniški zbornici v Ljubljani. Iz DoSIh orsoalzadj. Gremij trgovcev v Ljubljani opozarja vse svoje člane in ostale trgovce v Sloveniji, na razglasa delegacije ministrstva financ v Ljubljani, tikoČa se odmere dohodnine in plačarine za leto 1922, ter na notico v Trgovskem listu št. 1/1922, pod naslovom »Davki«, ki obravnava isti predmet. Dalje se trgovci osobito opozarjajo na uvodni članek »Iz zakonodav-nega odbora«, ki razpravlja o davku na poslovni promet. Oremij trgovcev nujno priporoča vsem trgovcem, tudi najma-njim, da se naroče na »Trgovski List«, ker s e v njem razpravlja vse trgovsko-gospodarske in trgovsko politične zadeve in se bodo objavljale vse zadeve, ki se tičejo trgovstva, osobito pa davčni razglasi. Dobava, prodaja. Dobava stavbnega materijala. Komanda Dravske divizijske oblasti v Ljubljani naznanja trgovski in obrtniški zbornici v Ljubljani, da se vrši dne 25. januarja 192? ob 8. zjutraj v pisarni inženirskega odelenja Dravske divizijske oblasti v Ljubljani ofertalna licitacija glede dobave stavbnega materijala za j Brzoj . nasl : Dulfa r jgggamrrftihaai Veletrgovina z manufakturo Telefon štev. 223 DULAR & FABIANI, Liubliana naznanja, da se je vsled požara začasno preselila iz prostorov pri »Balkanu« v Ssdno uliCO štev. 7, kjer ostane do l.majnika t. I. Priporoča svojo bogato zalogo vsakovrstnega češkega« francoskega, angleškega in Italijanskega manuhktumrga bikga. Cene zmerne. Poslreibn toCne. Paternost & Remic, Ljubljana trgovina s poljskimi pridelki na debelo naznanjata vsem svojim cenj. odjemalcem in trgovskim prijateljem, da sta preselila svoje podjetje iz Rimske ceste št 2 v novo zidane lastne prostore v Slomškovo ulico št. 11. popravo poslopij smodnišnice v Kamniku. Pogoji so v pisarni inženirskega odelenja Dravske divizijske oblasti v Ljubljani interesentom na vpogled. Dobava krušne moke. — Komanda L>ravske divizijske oblasti v Ljubljani naznanja trgovski in obrtniški zbornici v Ljubljani, da se vrši dne 20. januarja 1922 ob 10. dopoldne v intendanturi komande Dravske divizijske oblasti v Ljubljani ustmena ofertalna licitacija glede dobave 450.000 kg krušne pšenične moke. Predmetni oglas je v pisarni trgovske in obrtniške zbornice v Ljubljani, pogoji pa pri Komandi Dravske divizijske oblasti v Ljubljani interesentom na vpogled. Prodaja avtomobilov. V pisarni u-prave dravske artilerijske radionice v Ljubljani se bo vršila dne 25. januarja 1922, počenši ob 8. uri, ponovna javna ustna dražba za prodajo 12 avtomobilov. Vsak avtomobil se proda posamezno naj-povoljnejšemu kupcu. Pogoji ta to dražbo so razvidni vsak dan med uradnimi urami pri upravi dravske artilerijske radionice. Dobava želenih eevi. Ravnateljstvo državnih železnic v Subotici naznanja trgovski in obrtniški zbornici v Ljubljani, da se vrši dne 13. februarja 1922 pismena ofertalna licitacija glede dobave železnih cevi. Predmetni oglas je v pisarni trgovske in obrtniške zbornice v Ljubljani interesentom na vpogled. Dobava zadnjega prediva. Ravnateljstvo državnih železnic v Subotici naznanja trgovski in obrtniški zbornici v Ljubljani, da se vrši dne 17. februarja 1922 pismena ofertalna licitacija glede dobave 60.000 kg zadnjega prediva. — Predmetni oglas je interesentom v pisarni trgovske in obrtniške zbornice v Ljubljani na vpogled. Razno. Italija je najmočnejši producent konoplje v Evropi. Začasno prideljuje Italija največ konoplje izmed vseh držav v Evropi. V letu 1920 je bilo 100 tisoč hektarjev zemlje nasejanih s kono- /\AA/ SAAA v / ^ Veletrgovina \ > A. Šarabon < ^ v Ljubljani ^ \ prlporeCa / / Špecerijsko blago S f raznovrstno Sganje \ moko ^ In deSelne pridelke ^ raznovrstno rudninsko \ n, vodo, testne preterne se keve In mlin u dlfeve s električnim obraten. Ceniki ne razpolage. pljo, kar je dalo milijon kvintalov konoplje. Severouemški Lloyd. V zadnji seji delničarjev »Severonemškega Lloyda« se je sklenilo, da se poviša delniški kapital od 250 da 800 milijonov mark potom emisije 225.000 novih in ‘25.000 pri vilegiranih delnic. Viorčni velesejm v Barculoni. Kakor se javlja, se bo vršil prihodnji vzorčni velesejm v Barceloni od 15. do 25. marca 1922. Prireditev bo mednarodnega značaja in stremi osobito za tem, da se trgovski odnošaji med Nemčijo in Spanijci povečajo. Telefonski imenik za rmt Jugoslavijo. Poštno ministrstvo bo izdalo seznani telefonskih naročnikov za vso Jugoslavijo. Seznam bo izšel tekom meseca februarja 1922. Tržna poročilo. Cene prašičem na Dnaaju. Na Dunajo notirajo sledeče cene prašičem: mastni 1100—1200 n. a. K kg žive teže, mladi prašiči 1120-1250 n. a. K kg. Cene mesu v Parim. Volovsko meso se plačuje: I. vrste po 5.40 fr., II. vrste 4.70. III. vrste po 4 fr. Kravje meso I. vrste še plačuje po 5.40 fr., II. vrste po 4.40, III. vrste 8.60; telečje meso I. vrste se plačuje po 8 fr., II. vrste 8 fr., III. vrste 3.80; jagnjetina I. vrste po 9.30; II. vrste 7 fr., III. vrste 8.10 fr.; svinjetina I. vrste 6 fr., II. vrste 5.88, III. vrste 5.72. Stare kovine. Berlin: baker 4200—4500, rdeča med 3300-3500, težka med 2300—2500, medna pilovina 2100-2200, cink 1100-1200, novi cin-kovi odpadki 1500—1800, svinec 1300-1400, aluminijevi odpadki 5000—5500» vse po 100 kg. Bombaš. Newyork: loko 19 (18.75), dec. 18.67 (18.45), jan. 18.40 (18.25), marc 18.25 (18.05), april 18.05 (17.80), maj 17.82 (17.64). Neworle-ans, loko 17.75 (17.25). Liverpool: jan. 10.65, marc 10.57, maj 10.47, julij 10.35. Bremen: 82.60 kg. S I ✓ | i znamke ,H*KADO* H brez žvepla in fosforja ^ na vsaki podlagi se vžigajoče, v papirnatih ovojčkih izdeluje Tovn vžigi 11 o. l k M pri Malini. Zahtevajte oferte I Bazojavn) naslov: Parom, Ljubljana. Telefonska Stev. 589, VVSAAAA/ Uvoz in prodaja raznovrstnega inozemskega manufakturnega blaga. B. & L SKAGERtlE Posebni oddelek za pletenine, trikotažo in perilo. Trgovci in kmetijske zadruge pozor! Umetna Kajnit 15% j^a|yeva S0| 22-20% >} n 40_42% oddaja po najnižjih konkurenčnih cenah tvrdka / Anton Tonejc in drug, Maribor. Laatnik: Konzorcij za izdajanje »Trgovskega Usta.« - Glavni urednik: Pettr Kattalic. - Odgovorni urednik: Pranjo Zabal. - Tiska tiskarna Makso Hrovatin v LJ