Kakšne bodo nove pokojnine? (O NOVEM POKOJNINSKEM IN INVALIDSKEM ZAVAROVANJU) SKUPŠCINA SR Slovenije je pred polletnimi počitnicami sprejela osnutek zakona o pokoj-ninskem in invalidskem zavarovanju. V javni razpravi, ki bo trajala do konca septembra, pa naj bi občani s svojimi predlogi in pobu-dami prispevali k dokončnemu oblikovanju novega zakona. Republiška skupščina bo o dokončnem predlogu sklepala predvidoma no vembra, nove pokojnine pa naj bi začeli iz-plačevati 1. januarja 1973. KAJ PRINAŠA OSNUTEK? Poglejmo na kratko, kaj prinaša osnutek novega republiškega zakona in katera vpra-šanja bodo v javni razpravi najbrž najbolj zanimala zavarovance. Že dosedanje razprave y komisijah re-publiške skupščine, IS, sindikatih in nekate-rih drugih telesih so opozorile na posamez-nosti, ki jih bo v zakonski materiji treba še posebej dobro pretehtati. Gre predvsem za oblikovanje pokojninske osnoye, za razmer-je med najvišjimi in najnižjimi pokojninami, dalje, za beneficiranje delovne dobe, za zapo-slovanje upokojencev, razmejitev samouprav-nih pristojnosti, minulo delo in druge. Ustavimo se najprej pri oblikovanju po-kojninske osnove. Doslej smo jo določali ta-ko, da smo enostavno vzeli povprečni indivi-dualni osebni dohodek zadnjih petih let pred upokojitvijo in ga vsako leto ustrezno ve-Ijavnim predpisom valorizirali. Osnutek no-vega zakona pa prinaša na tera področju ne-katere spremembe. Po novem bi pokojninsko osnovo izračunali z upoštevanjem osebnega dohodka v zadnjih desetih letih pred upoko-jitvijo. Izračuni kažejo, da bi se pri tem v posameznih primerih osnove malenkostno znižale, največ za okoli 2 odstotka v primer-javi z zdaj veljavnim sistemom. Seveda pa se ob tem pojavlja nekaj vprašanj, ki zadevajo predvsem izračun in valorizacijo pokojnin. Zakonski osnutek ponuja tu tri možnosti. Skupna značilnost vseh pa je predvsem v tem, da bi kar najbolj pravično ovrednotili zavarovančevo delo in rezultate, ki jih je v svoji delovni dobi ustvaril in seveda upošte-vali tudi solidarnost zavarovancev. Omilili pa naj bi tudi prevelike razlike med najvišji-mi in najnižjimi pokojninami. Kot kaže, bo prav določanje pokojninske osnove in izra-čunavanje individualnih pokojnin v javni raz-pravi deležno največje pozornosti. Naslednje pomembno področje je povezano z benefici-ranim pokojninskim obdobjem. Ob prvih razpravah o novem zakonu so se pokazale težnje, da bi bilo te »prednosti« deležno več poklicev, kot je bilo to prvotno zamišljeno oziroma kot je to v sedanjem zakonu. V KATERI SMERI SE GIBLJEJO RAZPRAVE Toda razprave so kmalu krenile v drugo smer. V sindikatih, komisijah republiške skupščine, IS in strokovnih službah je nam-reč prevladalo mnenje, da z novim zakonom ne bi smeli širiti beneficiranega obdobja na nove poklice. Zato so prizadevanja usmerje-na predvsem v izboljšanje delovnih pogojev na vseh tistih delovnih mestih, ki bi sicer lahko prišla v poštev za beneficirano obdobje. To pa je seveda težja pot in bo od delovnih organizacij, ki bodo v ta namen potrebovale dokajšnja sredstva, zahtevala dodatne napo-re. Zato kaže, da beneficirane zavarovalne dobe za nekatere poklice še ne bo mogoče povsem odpraviti. Zakonodajalec predvsem želi, da bi delov-ni ljudje kar najbolj zdravi in s polno delov-no dobo dočakali pokojnino. So pa tudi pred-logi, da bi vprašanja in pravice v zvezi z be-neficirano delovno dobo uredili y posebnem oziroma invalidskem zavarovanju. Toda o tem si mnenja doslej očitno še niso enotna. VIŠINA POKOJNIN Upokojence bo y javni razpravi bržkone najbolj zanimala višina pokojnine. Osnutek zakona si prizadeva, da razlike med najvišjo in najnižjo pokojnino ne bi bile prevelike. Kaže, da bodo v novem zakonu manjše od dosedanjih. Ker je poleg osnutka novega za-kona v javni razpravi tudi osnutek statuta pokojninskega in invalidskega zavarovanja, imajo tako upokojenci kot zavarovanci mož-nosti, da si sami vsaj približno izračunajo, kakšne bodo njihove pokojnine. Čeprav pokojnine ne morejo biti zgolj ekonomska ampak tudi socialna kategorija, pa bodo vendarle temeljile predvsem na re-zultatih upokojenčevega dela v njegovem aktivnem obdobju, upoštevano pa bo tudi minulo delo. V osnutku zakona pa je zajeta tudi solidarnost predvsem zaradi odpravlja-nja pretiranih socialnih razlik tudi na tem področju. Osnutek novega zakona upokojen-ce sicer ne stimulira k zaposlovanju, vendar pa tistih z najnižjimi pokojninami ne ovira, da to storijo. Po predlogu novega zakona je zavarova-nec upravičen do pokojnine z dopolnjenim 60 letom oziroma 55 letom starosti. Pokoj-nino pa lahko začne dobivati tudi pri 50 letih z najmanj 20 leti pokojninske dobe. Polno starostno pokojnino pa si zavarovanec pri-dobi s 40 oziroma 35 leti pokojninske dobe ne glede na starost. Drugače pa je s pokojninsko dobo za bor-ce NOV. Le-ta je urejena z zveznim zako nom za celotno Jugoslavijo. KAJ JE SPECIFIČNEGA? Republiški zakon bo uredil le nekatere po sameznosti, ki so specifične za Slovenijo. Kot je znano, se bodo borci lahko upokojili prej, tisti, na primer, ki so sodelovali v NOB od leta 1941 s 44 leti starosti. Toda tudi tu nekatera vprašanja še niso povsem pojas-njena in bodo v javni razpravi morali pred-vsem borci in njihove organizacije povedati svoje mnenje. Z novim zakonom, ki naj bi začel veljati 1. januarja 1973, bo Slovenija (in vse ostale republike) prvič dokaj samostojno in celo vito uredila področje pokojninskega in inva-lidskega varstva. Novi zvezni zakon, ki že ve-lja, ureja le načela in osnove, na katerih bo-do republike zgradile svoje zakone. Zato je pri dokončnem oblikovanju republiškega za-kona izredno pomembno tudi bodoče druž-beno dogovarjanje in samoupravno sporazu-mevanje med skupnostmi zavarovanja. Od uspešnosti dogovarjanja in sporazumevanja bodo odvisne tudi nekatere konkretne pra-vice posameznih skupnostih in področjih in uživalcev pokojnin. Kaže pa, tako je predvideno v osnutku za-kona, da bodo pravice zavarovancev določe-ne z zakonom za celotno Slovenijo, z druž-benim dogovarjanjem pa naj bi zagotovili materialno osnovo zavarovanja. POMEN JAVNE RAZPRAVE Pri tem je še posebej pomembno, kot smo že zapisali, da hkrati z osnutkom zakona teče tudi javna razprava o osnutku statuta pokoj-ninskega in invalidskega zavarovanja. Zava-rovanci in upokojenci imajo tako možnost, da načelne določbe in pravice primerjajo s konkretnimi rešitvami, ki bodo zadevale vsa-kega posameznika.