Novo progo izdajajo Slovenske železnice, d. o. o. • SI-1506 Ljubljana, Kolodvorska 11, telefon (01) 29 14 327, telefaks: (01) 29 148 09 e-pošta: janez.krivec@slo-zeleznice.si • odgovorni urednik: Janez Krivec • redaktorica: Darinka Lempl Pahor • avtori fotografij: Miško Kranjec, Bojan Dremelj, Jože Baumkircher • tisk: SŽ-Železniška tiskarna Ljubljana, d. d. • Nova proga izide desetkrat na leto • naklada: 9.241 izvodov • naslovniki jo prejemajo brezplačno • fotografij in rokopisov ne vračamo. Spoštovani! Četrtega junija so se po večmesečnih pripravah začele prireditve ob prvih Dnevih Slovenskih železnic. V štirih dneh so se zvrstili različni dogodki, namenjeni poslovnim partnerjem, potnikom ter vsem ljubiteljem železnice, ki jih predstavljamo v tokratni posebni izdaji Nove proge. Slovenske železnice so nepogrešljiv del vsakdana številnih prebivalcev Slovenije, zato so bile tudi prireditve zelo raznolike in name- njene širokemu krogu gostov. Dnevi Slovenskih železnic so bili priložnost za pogovor o problematiki železniškega sektorja v Sloveniji, za sklepanje novih poslov in za seznanjanje javnosti z delom družb skupine Slovenske železnice. V zadnjih letih skupina Slovenske železnice, z dobrim delom in razvijanjem novih storitev, nenehno izboljšuje svoje poslovne rezultate. S poslovno konferenco, s katero so se začeli Dnevi Slovenskih železnic, smo javnosti jasno sporočili, da smo poslovnim partnerjem sposobni zagotavljati opti- malne logistične rešitve ter slediti njihovim željam in potrebam. Hkrati pa smo poudarili še to, da je transportna pot prek Slovenije kakovostna in združuje široko paleto logističnih storitev, ki jih v skupini SŽ neprestano razvijamo in dopolnjujemo. Med Dnevi Slo- venskih železnic smo se posebej posvetili tudi najmlajšim vlakoljubcem, in zanje pripravili ustvarjalne delavnice v Železniškem muzeju Slovenskih železnic, vožnjo z muzejskim vlakom in še mnogo drugega, o čemer si lahko preberete v nadaljevanju. V štirih dneh, ki so bili od jutra do večera napolnjeni z dejavnostmi za vse starostne skupine, so sodelovali tudi številni nastopajoči, ki so tako ali drugače povezani z železnico. Zaposleni v skupini Slovenske železnice so v pripravo in izvedbo prireditev vložili veliko truda, ki je bil, če sodimo samo po navdušenih odzivih gostov, večkratno poplačan. Želim vam prijetno branje. Poslovna konferenca – Prihodnost železnice in njen prispevek k razvoju gospodarstva 2 6 8 10 11 13 14 Vožnja muzejskega vlaka za poslovne partnerje skupine Slovenske železnice Proge, pogledi, pokrajina ... Zahvala za trideset let dela na Slovenskih železnicah Odprtje muzeja o zgodovini Kanala in železnice Brezplačne ustvarjalne delavnice za otroke v železniškem muzeju Vožnja muzejskega vlaka v Celje 12 Prva predstavitev modelne železnice na železniški postaji Sevnica 15Odprtje fotografske razstave Miška Kranjca v prostorih Gospodarske zbornice Slovenije 16Rock večer z Dan D ter skupinama Steinbrück in Artifex Janez Krivec Odgovorni urednik Revija Slovenskih železnic – posebna izdaja, junij 2014 Poslovna konferenca – Prihodnost železnice in njen prispevek k razvoju gospodarstva S poslovno konferenco z naslovom Prihodnost železnice in njen prispevek k razvoju gospodarstva, ki je potekala v sredo, 4. junija, so se začele prireditve ob Dnevih Slovenskih železnic. Konference se je udeležilo več kakor dvesto gostov, večinoma najtesnejših poslovnih partnerjev Slovenskih železnic, iz tujine in Slovenije. Konferenca, ki je potekala v prostorih Gospodar- ske zbornice Slovenije v Ljubljani, je bila dobra priložnost za pogovore o načrtih Slovenskih železnic, izhodih iz težav, s ka- terimi se srečuje železniški sektor, ter sklepanju novih poslov- nih povezav. Uvod v poslovno konferenco Direktor Združenja za promet pri GZS Robert Sever je po uvodnih pozdravih predstavil vlogo železnice v sodobnem gospodarstvu in dejal, da je železniški promet izjemno pomembna panoga, ki vpliva na razvoj širšega prometnega sektorja, logistike in gospodarstva. V podobnem tonu je nadaljeval minister za infrastrukturo in prostor, Samo Omerzel, ki je že v začetku pojasnil, da se zaveda, da so investicije v infrastrukturo prvi pogoj za gospodarsko rast. Zbranim je predstavil višino investicij v infrastrukturo SŽ, ki bodo letos 380 milijonov evrov, prihodnje leto pa 330 milijonov evrov, in še dodal, da zdaj prihaja čas za investicije v železniško infrastruk- turo, tudi po novih finančnih načrtih Evropske unije. »Železniška infrastruktura je tista, katere prihodnost prihaja!« Samo Omerzel, minister za infrastrukturo in prostor. Poslovne partnerje in druge udeležence konference je za pr- vima govornikoma pozdravil generalni direktor SŽ Dušan Mes. Poudaril je, da je vlaganje v železniško infrastrukturo hkrati tudi vlaganje v razvoj, česar se na Slovenskih železnicah dobro zave- damo. Na ravni države, ki je lastnica železniške infrastrukture, pa je bilo do zdaj narejenega bolj malo, je bil še kritičen Du- šan Mes. Zbranim je predstavil poslovanje SŽ, ki se že zadnji dve leti bistveno izboljšuje. Lani so SŽ namreč presegle pol milijarde evrov prihodkov, dobiček iz poslovanja pa je znašal dobrih dvajset milijonov evrov. »Vlaganje v železniško infrastrukturo pomeni tudi gospo- darski razvoj države, česar se na SŽ dobro zavedamo.« Dušan Mes, generalni direktor Slovenskih železnic Kljub temu, da meni, da je vlaganja v železniško infrastrukturo za zdaj premalo, zaradi česar je tudi teže napovedovati, kdaj bo mogoče načrtovati več pretovora na našem železniškem omrežju, Predstavitve podjetij v skupini Slovenske železnice Pred dvorano, v kateri je potekala poslovna konferenca, so na razstavnih prostorih svojo ponudbo predstavljala pod- jetja v skupini Slovenske železnice. Udeleženci poslovne konference so se lahko s predstavniki podjetij pogovorili o načrtih, dejavnostih in raznolikih storitvah, ki jih podjetja v skupini ponujajo. Nabito polna dvorana Gospodarske zbornice Slovenije 2 pa je generalni direktor SŽ optimističen glede letošnjih načrtov. Dobre poslovne rezultate je skupina SŽ dosegla z več metoda- mi, med drugim tudi z dogovorom z zaposlenimi o začasnem znižanju plač, vendar pa je tekoči dobiček manj pomemben, če ni učinkovite strategije za rast podjetja v prihodnje, je še dodal Dušan Mes. »Čaka nas vlaganje v vozna sredstva, vagone in kadre.« Dušan Mes, generalni direktor SŽ Na koncu svojega nagovora se je generalni direktor SŽ poslov- nim partnerjem zahvalil še za potrpežljivost pri težavah, ki jih je v začetku leta povzročila ledena ujma, še posebej pa se je zahvalil zaposlenim na SŽ, ki so omogočili, da je promet med ujmo stekel v izjemno kratkem času. Stanje in razvojne potrebe železniškega sektorja O stanju in razvojnih potrebah Slovenskih železnic, Luke Koper in celotnega slovenskega gospodarstva so spregovorili Jelka Šinko- vec Funduk in Milan Jelenc, člana poslovodstva SŽ, Andraž Novak, predsednik uprave Luke Koper, ter Jože P. Damijan z Ekonomske fakultete Univerze v Ljubljani. Jelka Šinkovec Funduk je predstavila stanje železniške infra- strukture v Sloveniji in opozorila, da so investicije v železniško infrastrukturo nujne. Večina drugih evropskih držav je svoje želez- nice dobro opremila za oster konkurenčni boj na mednarodni rav- ni, Slovenija pa je izredno priložnost, ki se je za to ponujala pred leti, zamudila. Zagotovila je, da poteka vzdrževanje infrastrukture po načrtih in da, kljub nekaterim starejšim delom infrastrukture, potniški in tovorni železniški promet potekata nemoteno in pred- vsem varno. Dodala je še, da so tuje delegacije izrazile veliko ob- čudovanje, da nam je na SŽ, po katastrofalnih posledicah žledu, s skupnimi močmi in izjemnimi napori uspelo vzpostaviti promet v samo šestih dneh. »Na Slovenskih železnicah si vedno prizadevamo, da je prevoz tovora in potnikov varen in nemoten!« Jelka Šinkovec Funduk, direktorica – članica poslovodstva SŽ Milan Jelenc je zbranim razložil poslovne kazalnike zadnjih let in povedal, da se tržni delež železnic v kopenskem prometu povečuje. Državi in strateškim odločevalcem je predlagal pogled v prihodnost in pametne odločitve pri prihodnjih načrtih, saj so nekateri odseki prog že dosegli stoodstotno izkoriščenost (Koper– Divača), drugi pa so že danes izkoriščeni okrog devetdeset odstot- kov (Ljubljana–Jesenice, Divača–Ljubljana). Milan Jelenc je povedal tudi, da glede na načrte in investicije na Hrvaškem postaja čedalje bolj pomemben tudi odsek proge z Reke, ki poteka prek Ilirske Bistrice in Pivke proti Ljubljani. Generalni direktor SŽ Dušan Mes med uvodnim nagovorom Minister za infrastrukturo in prostor RS, Samo Omerzel 3 »Ponosen sem, da delam na Slovenskih železnicah!« Milan Jelenc, direktor – član poslovodstva SŽ Predsednik uprave Luke Koper Andraž Novak je opozoril na pomen železniške infrastrukture za delovanje in razvoj luke in odločno podprl gradnjo drugega tira. Jože P. Damijan z Ekonomske fakultete je zagovarjal stališče, da so investicije v infrastrukturo prvi pogoj za gospodarsko rast. Dejal je: »Če bi vložili 1,3 odstotka bruto domačega proizvoda na letni ravni v infrastrukturo, bi BDP ga na drugi strani povečali za 2,8 odstotka in ustvarili 1770 novih delovnih mest.« Predstavil je dobre prakse iz Nemčije in ZDA, kjer so posodobitve infrastruktu- re posredno zaposlile dobavitelje, gradbeni sektor in druge dele gospodarstva, zaradi česar so se pozitivni učinki poznali v celo- tnem gospodarstvu. »Vlaganja so standardni ukrep za izhod iz krize.« dr. Jože P. Damijan, Ekonomska fakulteta Univerze v Ljubljani Železniške storitve po meri kupcev V nadaljevanju poslovne konference sta zagotavljanje železni- ških storitev po meri kupcev in potnikov predstavila Melita Roz- man Dacar, direktorica SŽ-Tovorni promet, in Boštjan Koren direk- tor SŽ-Potniški promet. V podjetju SŽ-Tovorni promet je delež prepeljanih klasičnih va- gonskih pošiljk 75 odstotkov, delež kombiniranega transporta 24 odstotkov, delež malih pošiljk, prepeljanih od vrat do vrat, pa en odstotek. Direktorica SŽ-Tovorni promet je predstavila tudi dru- ge zanimive podatke o količini in strukturi blaga na slovenskih tirih. SŽ namreč devet desetin blaga prepeljejo v mednarodnem prometu, notranjem prometu pa le desetino. Kar 67 odstotkov tovora SŽ prepeljemo na progah koridorja RFC 6, torej med Itali- jo in Madžarsko, 33 odstotkov pa iz smeri Avstrije proti Hrvaški. Delež blaga, ki je namenjen iz Luke Koper ali do nje, pa je dobrih 57 odstotkov. V podjetju SŽ-Tovorni promet se trenutno inten- zivno ukvarjajo z razvojem in vzpostavljanjem novih partnerskih omrežij za prevoze v sosednjih državah ter učinkovitim delova- njem na mednarodnih trgih. »Skupaj s poslovnimi partnerji želimo trenutne ugodne poslovne razmere negovati tudi v prihodnje.« Melita Rozman Dacar, direktorica SŽ-Tovorni promet Direktor SŽ-Potniški promet mag. Boštjan Koren je udeležen- cem poslovne konference predstavil strateške smernice in projekte podjetja. Med drugim je razložil načrte o posodobitvi prodajnih kanalov s spletno prodajo vozovnic in razvoju dodatnih storitev na vlakih in postajah. Ključne smernice Potniškega prometa so naj- prej vsekakor zagotavljanje kakovostnih prevozov in integracija z drugimi prevozniki v Sloveniji, v čezmejnem regijskem prometu pa vizija, da Slovenija postane pomembno železniško prestopno sre- dišče. Direktor Potniškega prometa je podrobneje predstavil pro- jekt Integriranega javnega prometa, ki ga vodijo na Ministrstvu za infrastrukturo in prostor, in povedal, da bo marca prihodnje leto IJPP zaživel na testnih relacijah po Sloveniji, do oktobra prihodnje leto pa tudi na vseh drugih relacijah. Melita Rozman Dacar, direktorica SŽ-Tovorni promet Jelka Šinkovec Funduk, direktorica – članica poslovodstva SŽ Milan Jelenc, direktor – član poslovodstva SŽ 4 »Učinkovit je integriran javni potniški promet z železnico kot nosilcem.« mag. Boštjan Koren, direktor SŽ-Potniški promet Sodelovanje z železnico, prihodnje načrte in pričakovanja o slo- venski logistiki so zbranim predstavili tudi Rok Blenkuš, direktor Sektorja logistike, Petrol, d. d., Robert Zihlavnik, generalni direktor logističnih storitev pri U.S.Steel Kosice, Anne Rohrbach, direktori- ca evropskih železniških dejavnosti pri STVA, in Rok Svetek, direk- tor družbe Adria Kombi, d. o. o. Okrogla miza Poslovna konferenca se je končala pozno popoldne z okroglo mizo, na kateri so sodelovali Samo Omerzel, minister za infra- strukturo in prostor RS, Dušan Mes, generalni direktor Sloven- skih železnic, d. o. o., Andraž Novak, predsednik uprave Luke Ko- per, d. d., Arlene Lovrečič Mikac, direktorica BLG Koper, d. o. o., Tomaž Berločnik, predsednik uprave Petrola, d. d., Rok Blenkuš, direktor Sektorja logistike, Petrol, d. d., in Rok Svetek, direktor družbe Adria Kombi, d. o. o. Udeleženci okrogle mize so predstavili svoje poglede na težave, s katerimi se srečujejo železnice in slovenske logistika. Slišati je bilo zelo zanimiva mnenja udeležencev, od tega – malo za šalo, malo za res – da naj zbrani sami poprimejo za lopate in končno zgradijo drugi tir, preko stališč, da se ni treba bati, da nam bodo druga pristanišča prevzela tovor ali nas bo ta obšel, do teh, da Slovenijo lahko reši samo močno gospodarstvo. Ključni poudarek okrogle mize pa je bil nedvomno to, da vsi od države pričakujejo jasno odločitev o prihodnjih načrtih in pred- vsem o gradnji drugega tira med Divačo in Koprom. Stanje, ko ni odločitve niti za gradnjo niti proti njej, namreč najmanj koristi Slovenskim železnicam, Luki Koper, poslovnim partnerjem obeh podjetij in tudi celotnemu slovenskemu gospodarstvu, je ob kon- cu okrogle mize dejal generalni direktor SŽ Dušan Mes. mag. Boštjan Koren, direktor SŽ-Potniški promet Okroglo mizo je vodil Jože P. Damijan z Ekonomske fakultete Univerze v Ljubljani Predstavniki najtesnejših partnerjev SŽ. Z leve proti desni, Arlene Lovrečič Mikac, direktorica BLG Koper, Robert Zihlavnik, generalni direktor logističnih storitev pri U.S. Steel Kosice, Rok Blenkuš, direktor Sektorja logistike, Petrol, Rok Svetek, direktor družbe Adria Kombi, in član poslovodstva SŽ Milan Jelenc. Ključni poudarek okrogle mize je bil, da vsi od slovenske vlade pričakujejo jasno odločitev o prihodnjih načrtih na področju logistike. 5 Vožnja muzejskega vlaka za poslovne partnerje skupine Slovenske železnice V četrtek, 5. junija, so Slovenske železnice za svoje poslovne partnerje, v zahvalo za dobro sodelovanje, pripravile izlet z muzej- skim vlakom po Bohinjski progi. Vožnja z muzejskim vlakom je bila obogatena z raznovrstnim zabavnim programom in animacijami. Gostje so lahko na vlaku, ob slikovitih pogledih na gore, sproščeno užili vse lepote zares edinstvenega potovanja. Več kakor dvesto gostov, tujih in domačih poslovnih partnerjev, se je zjutraj z dvema vlakoma ICS odpravilo iz Ljubljane proti Jese- nicam. Na železniški postaji je njihov prihod slovesno pozdravila godba Slovenskih železnic Zidani Most. Pot proti Bledu so gostje nadaljevali z muzejskim vlakom, ki sta ga izjemoma vlekli kar dve lokomotivi. Na železniški postaji Bled jezero je imel vlak krajši postanek, ki ga je popestrila igralska zasedba. Potnike muzejskega vlaka je namreč pozdravil sam cesar Franc Jožef, ki se jim je nato skupaj s svojim spremstvom pridružil na poti proti Goriškim Brdom. Vožnja z muzejskim vlakom je potekala po slikoviti, 108 let stari železniški progi. Poleg animatorjev in igralcev so potovanje popestrili tudi ču- doviti pogledi na Blejsko jezero, soteske, grape ter številni predori, med katerimi je najdaljši dolg kar 6327 metrov. 6 Okrog 11. ure je vlak prispel na železniško postajo Kanal, kjer sta sta potekala krajša slovensnost in vodeni ogled novega muzeja, ki stoji v stavbi železniške postaje Kanal. Proti Goriškim Brdom Od železniške postaje v Kanalu so gostje pot z avtobusi nadalje- vali ob Soči, mimo Anhovega in Plav, do najbolj zahodne sloven- ske pokrajine, Goriških Brd. V Goriških Brdih, katerih značilnosti so slikovite vasice, vinogradi in sadovnjaki, je ravno v tem času potekal praznik češenj. Na grajskem dvorišču sta obiskovalce na- govorila župan občine Brda Franc Mužič in generalni direktor SŽ Dušan Mes. Dogajanje so popestrili plesalci skupine Artifex, nastop podeželskih žena Brd s pogostitvijo s češnjami in šampanjcem ter degustacije vina v vinski kleti Goriška Brda. Iz Goriških Brd so proti večeru goste z avtobusi odpeljali proti Novi Gorici, od koder so se z muzejskim vlakom odpeljali nazaj proti Gorenjski. Nad vožnjo z muzejskim vlakom in bogatim spremljevalnim programom so bili tako gostje kot železničarji vidno navdušeni in prijetno presenečeni. 7 Lepota v sožitju Proge, pogledi, pokrajina ... ... je naslov razstave mojih slik s pokrajinsko železniško tematiko, ki je bila odprta v sklopu Dnevov Slovenskih železnic na Gospodarski zbornici Slovenije. V železniški fotografiji me pritegujeta predvsem dve temi – ljudje in železnica ter železnica v pokrajini. Medtem ko sem nekaj slik iz prvega sklopa imel pred kratkim razstavljenih v galeriji novozgrajene Situle, ki stoji tik ob tirih ljubljanske Severne postaje, pa razstava na Gospodarski zbornici predstavlja manjši izbor fotografij iz serije železnica v pokrajini. V iskanju motivov za to drugo tematiko me vodi predvsem dvoje – želja, prikazati lepoto slovenske pokrajine, ki jo še Žabnica Solkan Črnotiče Hrastovlje Preserje 8 dodatno poudarijo posebna svetloba in vremenske razmere, ter pokazati, da je železnica v pokrajini tak njen sestavni del, ki je ne kazi, kot jo avtoceste, temveč se vanjo nevsiljivo vklaplja in ji doda poseben čar ali pa celo okrepi vtis njene monumentalnosti. Ob tem verjetno ni trebas omeniti tudi dodatnega užiteka, ki mi ga tovrstno fotografiranje ponuja – biti in hoditi v naravi. Pozna in občuti ga vsakdo, ki vsaj občasno zaide vanjo. Miško Kranjec Veliki Kras Vintgar Črnotiče Zaningrad Zagorje Črnotiče 9 Zahvala za trideset let dela na Slovenskih železnicah Z Dnevi Slovenskih železnic je letos sovpadala tudi slovesnost ob podelitvi priznanj zaposlenim v skupini Slovenske železnice, ki jo skupina vsako leto prireja v Železniškem muzeju SŽ. Priznanja in zahvale so prejeli sodelavci, ki so že trideset let zaposleni v podjetjih skupine Slovenske železnice. Letos jih je ta visoki jubilej praznovalo kar 479. Praznovanja se vedno udeležijo vsi vodilni v podjetjih skupine, slavljence pa, kot se za tovrstno prireditev tudi spodobi, sprejmejo številni nastopajoči. Iskren stisk roke in zahvala za dolgoletno delo na Slovenskih železnicah Množica jubilantov in nastopajočih v rotundi Železniškega muzeja SŽ Godba Slovenskih železnic Zidani Most Priznanja zaposlenim so podeljevali direktorji in predstavniki podjetij v skupini SŽ. Folklorna skupina Tine Rožanc Veterani Navdušile so odlične plesalke skupine The Artifex. 10 Pred Železniškim muzejem Slovenskih železnic so slavljence, ki so se začeli zbirati nekaj pred deseto dopoldne, sprejeli godbenice in godbeniki Godbe Slovenskih železnic Zidani Most. S koračnica- mi so goste pozdravili in jih povabili v rotundo železniškega mu- zeja. Jubilante je pozdravil generalni direktor Slovenskih železnic Dušan Mes. Vsem se je zahvalil za dolgoletno delo na železnicah in povedal, da se zaveda, da so za uspehe podjetja zaslužni prav vsi zaposleni. V direktorjevem nagovoru ni manjkalo pohval in dobrih napovedi za prihodnost, med drugim pa je povedal tudi to, da lahko železničarji kmalu pričakujejo tudi nove sodelavce, saj bodo SŽ po strategiji, ki jo udejanjamo, kmalu potrebovale nove sile in več zaposlenih. Na prireditvi je poleg Godbe Slovenskih železnic nastopi- la tudi Folklorna skupina Tine Rožanc Veterani, ki so z ljudski- mi pesmimi in plesi spominjali na bogato kulturno dediščino, ki jo v društvu vztrajno negujejo. Za edinstveno popestritev programa jubilejne slovesnosti so poskrbeli tudi plesalke in ple- salci skupine Artifex. Fantje skupine Artifex so nastopili prvi in v zanimivi točki skozi ples predstavili nekaj tipičnih železniških poklicev. Sledila so dekleta skupine, ki so s prav takšno uskla- jenostjo, hitrimi ritmi in seveda tudi s svojo podobo navdušile slavljence. Slovesnost, ki je potekala v čudovitem Železniškem muzeju, je sklenila godba iz Zidanega Mosta in zbrane izpred odra povabila k muzejskim lokomotivam, kjer so se lahko ob kozarcu vina in pri- grizkih pogovorili o prihodnjih načrtih in bogatih železničarskih spominih. Odprtje muzeja o zgodovini Kanala in železnice V četrtek, 5. junija, sta generalni direktor SŽ, Dušan Mes in župan občine Kanal ob Soči, Andrej Maffi, na železniški postaji Kanal podpisala muzejsko listino, pismo o poslovnem sodelova- nju Slovenskih železnic in Občine Kanal ob Soči. Oba partnerja namreč želita ohraniti stavbo železniške postaje v Kanalu, ki je poseben element arhitekturne dediščine ob Bohinjski progi. Po podpisu sta potekala krajša slovensnost in vodeni ogled novega muzeja, ki stoji v stavbi železniške postaje Kanal. Novoodprti mu- zej je posvečen zgodovini Kanala, prvi svetovni vojni in razvoju železnice na tem območju. Odslej bo v prostorih postaje delova- la tudi informacijska točka, ki bo namenjena tujim in domačim obiskovalcem. Muzejska zbirka na železniški postaji Zanimiva povezava umetnosti in zgodovinskih vojaških predmetov, ki so na ogled v muzeju Podpis sporazuma na železniški postaji v Kanalu Postanek vlaka v Kanalu 11 Vožnja muzejskega vlaka v Celje Med Dnevi Slovenskih železnic smo posebne dogodke pripra- vili tudi za otroke in njihove starše. Železniški navdušenci so se lahko v soboto, 7. junija, brezplačno odpravili na čudovit izlet z muzejskim vlakom iz Ljubljane v Celje in nazaj. Na pot z ljubljan- ske železniške postaje je zjutraj vlak pospremila plesna skupina Artifex. Vožnjo muzejskega vlaka smo na Slovenskih železnicah soor- ganizirali s Pop TV in portalom Bibaleze.si. Na Bibaleze.si so o pestrem spremljajočem programu zapisali: »Za velike in male »vla- koljubce« smo med potovanjem na parni lepotici pripravili pester program. Za rajanje od začetne do končne postaje bo poskrbela maskota televizijskega programa OTO. Starši, lahko se boste zazrli v daljavo in med vožnjo podoživeli občutke izpred sto let.« Ob zvokih muzejske lokomotive so iz vagonov odmevali otroški smeh in pesmi, potniki pa so lahko prisluhnili tudi zgodbam o celjskih grofih. Nepozaben izlet sta dopolnjevala tudi prijetno zgo- dnje poletno vreme in čudovite podobe pokrajine v dolinah Save in Savinje. V knežjem mestu, kamor je vlak z veličastno lokomotivo 06-018 prispel ob 11. dopoldne, so si potniki lahko ogledali števil- ne zgodovinske, kulturne in turistične znamenitosti. Po bogatem programu, ki je med drugim vključeval tudi učenje mečevanja in prikaz srednjeveških plesov, je muzejski vlak popoldne odpeljal na- zaj proti Ljubljani. Vožnja z vlakom je zanesljiva, udobna, najbolj do okolja prija- zna in varna oblika prevoza za vse generacije, Celje pa obiskovalce privlači s starodavnimi zgodbami, miti in legendami ter prevzame s sodobnim urbanim utripom, so se strinjali obiskovalci. Prosta mesta na muzejskem vlaku so se zapolnila v zelo kratkem času. Na Slovenskih železnicah smo bili navdušeni nad velikim šte- vilom udeleže ncev, še posebej pa nad tem, da smo vsem otrokom in njihovim staršem, ki so se nam pridružili, omogočili čudovit dan. Nastop The Artifex na peronu železniške postajeSrečanje sodobnega in muzejskega vlaka na železniški postaji v Celju Prihod vlaka v CeljeS POP TV in Bibaleze.si na muzejskem vlaku 12 Brezplačne ustvarjalne delavnice za otroke v železniškem muzeju V Železniškem muzeju Slovenskih železnic na Parmovi ulici v Ljubljani so v soboto, 7. junija, dopoldne potekale raznovrstne ustvarjalne delavnice. Otroci in starši, ki so se na sončno dopoldne zbrali v muzeju, so se lahko preizkusili v risanju, izdelovanju sveč, oblikovanju iz gline ter številnih drugih aktivnostih. Za plesno in športno popestritev so poskrbeli plesalci priznane skupine Artifex in pripravili hip hop plesne delavnice. V podjetju SŽ-ŽIP, v katerem S lovenske železnice združujejo ši- roko paleto dejavnosti, so za otroke in starše pripravili ustvarjalne delavnice z glino, izdelovanje dišečih sveč ter Boot camp delavnico o zdravem načinu življenja. Udeležencem delavnic so predstavili tudi Središče Vitalis, v katerem bodo lahko med drugim otroci praznovali tudi rojstnodnevne zabave. Otroci so se lahko udeležili tudi delavnic risanja, na katerih so risali železniške motive, mlajši pa barvali vlake na zgibankah. Gostje so se v muzeju lahko spoznali s tipičnimi železniškimi poklici in se zapeljali z malo železnico. Slednja je udeležence še posebej navdušila, saj je vožnja s parno ozkotirno lokomotivo in miniaturnim vlakom oziroma vrtno železnico, mimo pravih muzej- skih lokomotiv in vagonov, res nekaj posebnega. Vsi udeleženci delavnic so si lahko, kakor je bilo to urejeno med vsemi prireditvami ob Dnevih Slovenskih železnic, zbirko železni- škega muzeja ogledali brezplačno. 13 Med prireditvami ob Dnevih Slovenskih železnic sta v petek, 7. junija, v Sevnici potekala prva predstavitev modelne železnice in odprtje muzeja. Maketa miniaturne železnice, pod katero se je podpisal strojevodja in modelarski navdušenec Ivan Puc, se razprostira na približno dvajset kvadratnih metrih površine in ima prek petdeset metrov tirov, štiri predore, viadukt in galeri- jo. Objekte med sabo povezuje železniško omrežje, na katerem je pet železniških postaj in eno postajališče. Vodenje vlakov in upravljanje varnostnih naprav je urejeno z digitalno postajo, ki jo lahko vodijo računalniško. Po maketi vozi 40 lokomotiv in motor- nih vlakov, ter več kakor 150 potniških in tovornih vagonov. Vsi modeli so tipa H0, kar pomeni, da so narejeni v razmerju 1 : 87. Muzejska zbirka V sosednjem prostoru, ob maketi železnice, je razstavljena muzejska zbirka raznovrstnih predmetov iz železniškega življenja, ki so plod večletnega ljubiteljskega zbiranja Milana Culetta. Na razstavi, ki sta jo pripravila Milan in njegova hči Annemarie, si lahko ogledate značke, uniforme, slike, fotografije, signale, luči, praporje, železničarske časnike in številne druge edinstvene pred- mete iz bogate železniške zgodovine. Slovesno odprtje makete in muzejske zbirke Prireditev ob slovesnem odprtju makete in muzejske zbirke je potekala na peronu postajne stavbe v Sevnici. Na sevniško po- stajo je pripeljal vlak z gosti in predstavniki Slovenskih železnic, sprejeli pa so jih godbeniki Godbe Slovenskih železnic Zidani Most. Odprtje, ki ga je organizirala skupina železničarjev, združenih pod imenom Klub železničar, v sodelovanju z občino Sevnica, so z glasbo in plesom obogatili članice in člani Godbe Sloven- skih železnic, mažoretke Društva TRG Sevnica ter pevska skupina Prva predstavitev modelne železnice na železniški postaji Sevnica Avtor fotografij odprtja: Jože Baumkircher 14 Avtor fotografij makete: Bojan Dremelj Odprtje fotografske razstave Miška Kranjca v prostorih Gospodarske zbornice Slovenije V sredo, 4. junija, je v preddverju Gospodarske zbornice v Lju- bljani potekalo odprtje fotografske razstave, dolgoletnega sode- lavca Nove proge in legende železniške fotografije, Miška Kranjca. Za svoje fotografije je prejel že številne nagrade, njegovo delo pa cenijo po vsem svetu. Fotografije, ki so bile razstavljene na razsta- vi z naslovom Proge, pogledi, pokrajina …, si lahko ogledate na straneh 8 in 9 tokratne izdaje Nove proge. Miškove fotografije so čudovite in resnično nepogrešljivi del podobe Slovenskih železnic. O avtorju Miško Kranjec se je rodil leta 1947 v Ljubljani. Po končani teh- niški šoli je deset let delal v industriji, nato pa se je preusmeril v fotografijo in fotoreporterstvo. Naslednjih trideset let fotografske kariere je preživel kot svobodnjak, fotoreporter pri časopisih Delo in Teleks, ponovno kot svobodnjak, a tokrat s statusom umetnika, pa kot asistent kamere in animator digitalnih animacij. Po desetdnevni osamosvojitveni vojni, ki jo je s kamero spremljal na raznih prizoriščih spopadov, se je vrnil k fotografiji in fotorepor- terstvu, najprej kot pomočnik urednika fotografije pri Delu, nato pa kot urednik fotografije pri revijah Mag in Gospodarski vestnik. V vsem tem času je sodeloval na mnogih razstavah ter imel tudi številne samostojne razstave, tako doma kot v tujini, med drugim v Moskvi, Leningradu, Trstu in Milanu, svojo železni- ško fotografijo pa je predstavil tudi na Letni konferenci ame- riškega centra za železniško fotografijo in umetnost (CRPA), leta 2007 v Chicagu. Za svoje fotografije je prejel številne na- grade in priznanja, med drugimi tudi tretjo nagrado na nate- čaju svetovne fotografije v Moskvi leta 1980 ter dvakrat prvo nagrado na vsakoletnem natečaju železniške fotografije, ki ga prireja CRPA. Miško Kranjec je tudi avtor ali soavtor fotografije v nekaj mono- grafijah o Sloveniji ter o dogodkih iz novejše slovenske zgodovine. Mišku Kranjcu se je članica poslovodstva Jelka Šinkovec Funduk v imenu Slovenskih železnice zahvalila za sodelovanje in čudovite fotografije. Navdušeni obiskovalci Šentjanški jurjevalci. Zbrane sta nagovorila župan občine Sevnica Srečko Ocvirk in predstavnik organizacijskega odbora dogodka Jože Baumkircher. S Slovenskih železnic sta pozdrave in navdu- šenje nad maketo in zbirko izrazila tudi direktor SŽ-VIT Dušan Žičkar in delavski direktor, član poslovodstva Slovenskih železnic, Albert Pavlič. Po koncu slovesnosti so za vse goste pripravili tudi vodeni ogled makete in muzejske zbirke. 15 Rock večer z Dan D ter skupinama Steinbrück in Artifex V prečudovitem ambientu železniškega muzeja, obkroženi z muzejskimi lokomotivami in težko mašinerijo, torej heavy meta- lom v najosnovnejšem pomenu besede, so nekaj čez sedmo v petek zvečer tišino muzejske rotunde pretrgali kitarski rifi skupine Steinbrück. Fantje, ki so z železnico tesno povezani na več nači- nov, so vzdušje v dvorani po nekaj minutah dvignili na raven pra- vega hard rock koncerta. Z odra sredi rotunde je prvič v zgodovini muzeja v živo odmevala pristna rock glasba, kar je Dnevom Slo- venskih železnic in samemu koncertu dalo še dodatno vrednost. Ime, ki ga nosi skupina, ki je tokrat odločno začela rock koncert, je v železniški zgodovini dobro znano. Ne samo, da je to zgodo- vinsko ime enega najpomembnejših železniških križišč v Sloveniji, Zidanega Mosta, Steinbrück se je imenovala tudi lokomotiva, ki je nekdaj vozila po tirih Južne železnice in jo zdaj hranijo v du- najskem železniškem muzeju. Steinbrück so z energičnim nasto- pom, v katerega so odlično spletli priredbe in avtorske komade, v dobri uri igranja temeljito pretresli muzejsko stavbo in nastavili raven kakovosti izvedbe zelo visoko. Ob imenih, ki so jim sledila, kaj drugega tudi ni bilo pričakovati. Peterica fantov iz Zidanega Mosta je poslušalce dobro ogrela in pripravila teren za odlične The Artifex. Plesna skupina je ob Dnevih Slovenskih železnic so- delovala na več prireditvah in tudi v več zasedbah, na petkovem koncertu pa so se predstavila dekleta skupine. S poživljajočim nastopom, ki so ga plesalke med tiri železniške rotunde brezhib- no izvedle, so pustile gledalce brez besed. Ubrani gibi, energija in natančnost so resnično tisto, kar ločuje dobre plesne skupine od odličnih. The Artifex so svetovni prvaki v hip hopu, in to so dekleta samozavestno ponovno dokazala pod lučmi rotunde Že- lezniškega muzeja. Po skoraj dveh urah razvajanja, ob našpičenih Steinbrückih in energičnih ter do zadnjega giba usklajenih The Artifexih, so nasto- pili zvezde večera, Dan D. Dan D so poslušalce navdušili z edinstvenim potovanjem po razsežnostih rock glasbe, ki jo ustvarjajo že od konca 90. let prej- šnjega stoletja. Skupina, ki se dobro znajde v raznovrstnih žanrih – poznamo jih namreč tudi po akustičnem projektu Tiho – je Dan D Steinbrück 16 Številni nastopajoči ob Dnevih Slovenskih železnic tokrat nastopila v rock zasedbi in izvedbi. Slišali smo lahko najbolj uspešne – Čas, Plešeš, Google Me … – poleg kakovostne glasbe pa so zbrane navdušili s prijetnim, skoraj domačnim vzdušjem, ki so ga ustvarili že po nekaj uvodnih taktih. Legende slovenske glas- be, kar Dan D nedvomno so, so v Železniškem muzeju ponovno blesteli. Ne le, da so izvedli svoje najzahtevnejše pesmi v studijski kakovosti, to so naredili tako sproščeno in z užitkom, da lahko trdimo, da je bil to eden izmed njihovih boljših nastopov. Pričako- vali smo Dan D, vedno profesionalne in privzeto kvalitetne, kot jih poznamo, dobili pa smo še mnogo več. Bogato glasbeno potova- nje po rock glasbi so začinili s sodobnimi elektronskimi vložki in svoje navdušenje samozavestno prenesli na množico, zbrano pred odrom. Ob koncu večera so se vidno navdušeni poslušalci lahko le strinjali, da je bil ta večer ob odlični glasbi in nastopih resnično nepozaben. Naj sklenem opis z verzom enega izmed komadov skupine Dan D, ki naj bo tudi pohvala in poziv organizatorjem, da prihodnje leto pripravijo nove, naslednje Dneve Slovenskih žele- znic: Čas je še za en krog, čas je še za en kroooog. Na prireditvam ob Dnevih Slovenskih železnic se je zvrstilo veliko število nastopajočih. Nekateri izmed njih so sodelovali pri skoraj vseh prireditvah, drugi so se predstavili z enim ali dvema nastopo- ma, skupno pa jim je bilo to, da so svoje delo opravili odlično. Na Slovenskih železnicah se vsem nastopajočim iskreno zahvaljujemo, spodaj pa si lahko pogledate nekaj utrinkov iz njihovih nastopov. Briške žene Folklorna skupina Tine Rožanc Veterani Godba Slovenskih železnic Zidani Most Šentjanški jurjevalci Harmonikar Janko Iskra Mažoretke društva TRG Sevnica The Artifex 17 Dušan Mes, generalni direktor Slovenskih železnic Dnevi Slovenskih železnic so pomembno prispevali k oblikovanju prave podobe o skupini Slovenske že- leznice. Podrobno smo predstavili temeljno delo vseh podjetij, ki skupino sestavljajo, in številne dejavnosti, ki jih skupaj podpiramo in udejanjamo. Pokazalo se je, da je zavedanje o pomembnosti železnice v Sloveniji in Evropi na zelo visoki ravni. To potrjujejo tako velika udeležba poslovnih partnerjev in strokovne javnosti na prireditvah kot nadvse veliko zanimanje in sodelovanje naših potnikov. Boštjan Koren, direktor SŽ-Potniški promet, d. o. o. Dnevi Slovenskih železnic so odlično uspeli. Predstavili smo se kot povezana skupina, pred katero je svetla prihodnost, ter s tem povečali prepoznav- nost naših storitev in podjetij, ki skupino Slovenske železnice sestavljajo. Melita Rozman Dacar, direktorica SŽ-Tovorni promet, d. o. o. Dnevi Slovenskih železnic so imeli velik in pozitiven odziv tako med poslovnimi partnerji, kot tudi v širši javnosti in medijih. Dokazali smo, da so Slovenske železnice največji in nepogrešljivi člen v verigi zagotavljanja logističnih storitev in tudi pri prevozu potnikov. Vojka Martinčič, direktorica SŽ-ŽIP, storitve, d. o. o. Eden izmed najpomembnejših dosežkov prireditev ob Dnevih Slovenskih železnic je to, da smo nagovorili vse deležnike v širšem poslovnem okolju, tako politične odločevalce, kupce in dobavitelje, potnike in naše zaposlene, kot tudi vse bodoče poslovne partnerje, potnike in železničarje.