2. stran # glasbena mladina 8. marec 1976 dragi bralci, konec februaija smo natisnili težko pričakovano posebno številko našega časopisa. Šole, ki so naročile vnaprej, so jo že prejele, vse druge pa so te dni dobile na ogled en izvod. Bogato opremljena knjižica, ki je izšla v barvah na 64 straneh in stane samo 10 dinarjev, prinaša izčrpno gradivo o življenju in delu skladateljev Ipavcev, Vatroslava Lisinskega in Steva Mo-kranjca. Vsi, ki so se že prijavili za „Kviz 76“, katerega tema so omenjeni skladatelji, imajo zdaj dva meseca in pol časa za priprave. Pripravljen je tudi že magnetofonski trak s posnetki, ki smo jih že razposlali naročnikom, imamo pa jih še na zalogi, tako kot posebno številko. Zdaj, ko imate gradivo v rokah, se bo laže odločiti za sodelovanje v kvizu. Vsaka prijava bo dobrodošla! Današnja številka GM je posvečena dvem osrednjim temam: letošnjim Prešernovim nagrajencem s področja glasbe in turneji tria Lorenz z mezzosopranistko Evo Novšak-Houško po Franciji. Tej naši ugledni umetnici smo ob dnevu žena posvetili tudi naslovno stran časopisa. Fotografijo Eve Novšak je posnel Marko Aljančič. iz dela republiških organizacij 9») Ob pregledovanju programov dela republiScih organizacij glasbene mladine v Jugoslaviji opažamo povečano dejavnost na vseh področjih dela. Glavni poudarek je na reorga-niziranju dejavnosti na vseh ravneh - predvsem gre za konstituiranje obstoječih pa tudi novih občinskih in osnovnih organizacij glasbene mladine v vseh institucijah, kjer se mladi zbirajo zaradi skupnih interesov. Ponekod so v tem delovanju bolj uspešni, ponekod pa še iščejo svojo pot. Verjetno stoji organizacija srbske in še posebej beograjske glasbene mladine korak pred drugimi. Vse organizacije so sestavile tudi neposredne programe kroženja večjega števila kvalitetnih koncertov, ki srbija: z dogovarjanjem v nove akcije naj bi zajeli čimvečje število krajev. Kot vedno, bodo tudi letos animatorji dela med mladino najvidnejši naši poustvaijalci. Posebej pa velja omeniti dve zanimivejši širši akciji, ki bosta imeli gotovo kar največji odmev med članstvom. V Zagrebu naj bi po enoletnem premoru spet organizirali ..Srečanja glasbene mladine Jugoslavije", vzporednici teh srečanj v manjšem obsegu pa pripravljata tudi glasbena mladina Vojvodine s ..Sre-čanji glasbene mladine Vojvodine" in glasbene mladine Slovenije s svojim ..Dnevom glasbene mladine". Srečanja glasbene mladine Jugoslavije so predvidena v okviru praznovanja Dneva mladosti. Trajala bodo šest dni in se jih bo predvido- Med že tradicionalne oblike dela glasbene mladine Srbije sodijo vsakoletni sestanki aktivistov glasbene mladine. Delegati iz 40 občinskih organizacij so na letošnjem sestanku na Divčibarah razpravljali o aktualnih temah, ki so se odrazile v vrsti sklepov in delovnih nalog. Med osnovne naloge glasbene mladine Srbije sodi predvsem vsebinska poglobljenost programa, namenjenega delavskim in kmečkim okoljem. Prav tako bi želeli pomnožiti in vsebinsko bolje oblikovati že obstoječe izmenjave tako na medobčinski, kakor tudi na medrepubliški in mednarodni ravni. Nova oblika družbene angažiranosti pa naj bi bila delovna brigada glasbene mladine Srbije, ki bi poleg že ustanovljenih oblik kulturnega udejstvovanja sodelovala na eni izmed delovnih akcij. Ponovno je bila poudarjena vloga glasbene mladine kot kolektivnega člana Zveze socialistične mladine in sprejet je bil sklep za široko zastavljeno akcijo ..GLASBENA MLADINA V VSAKI OBClNI“, ki naj bi jo 'speljali skupaj z Zvezo socialistične mladine Srbije. Prav tako so izrazili željo po množičnejši udeležbi članov glasbene mladine v akcijah ZSM Srbije, kot so npr. ..Srečanja delovnih organizacij". Delegati so zadolžili predsedstvo glasbene mladine Srbije, da preveri možnosti za uvajanje letne nagrade najboljšim občinskim organizacijam in najzaslužnejšim aktivistom. vojvodma: deset let glasbene mladine novi sad Februaija je minilo 10 let, kar je v Novem Sadu iz Društva prijateljev glasbe izšla glasbena mladina in zaživela kot samostojna organizacija. Iz gibanja je prerasla v družbeno organizacijo, ki neprestano krepi svoje članstvo ter razširja svojo dejavnost tako s številom akcij, kakor tudi z raznolikostjo programov. Ti so namenjeni vsem starostim, od predšolskih otrok do mladih v srednjih in višjih šolah ter v neposredni proizvodnji. Za svoje uspešno delo je glasbena mladina Novega Sada dobila posebno nagrado občinske konference Zveze socialistične mladine Novega Sada ter številna priznanja ob vsakoletni organizaciji kviza. Pri tem ne velja omeniti le visokih uvrstitev ekip v republiškem in zvez- nem merilu, ampak predvsem množičnost pri sodelovanju v tej priljubljeni obliki dela. V Novem Sadu se je rodila zamisel za akcijo ..PIANINO V VSAKO SOLO“, ki so jo prevzele nekatere druge občinske organizacije. Učenci in dijaki se množično včlanjujejo v glasbeno mladino in s članarino ter sredstvi, ki jih pridobijo s prostovoljnim delom, kupijo instrument, ki je nepogrešljiv za vsako šolo. Seveda pa tudi glasbena mladina Novega Sada ne bi mogla doseči tako dobrih rezultatov brez zavzetega in prostovoljnega dela številnih, sodelavcev, od učencev in dijakov do profesoijev, glasbenih in dramskih umetnikov ter brez gmotne in moralne podpore družbenopolitič- na udeležilo 11.500 mladih članov iz vse Jugoslavije. Ves čas srečanj se bodo v dvorani Vatroslav Lisinski v Zagrebu vrstile različne glasbene prireditve, bodisi v istočasnem programu vidnejših hrvaScih umetniških ansamblov, bodisi kot izvedbe velikih vokalno instrumentalnih in glas-beno-scenskih del. Med drugim je predvidena tudi izvedba rock opere „Gubec-beg“. Namen te izjemno pomembne manifestacije je utajevanje prijateljstva, zbliževanje in izmenjava izkušenj pri estetski vzgoji mladih ljudi. Prav zaradi tega predvideva program tudi veliko srečanj mladih ustvarjalcev, poustvarjalcev in družbenopolitičnih delavcev. M. S. Delegati občinskih organizacij glasbene mladine Srbije so kritično proučili predlog za novo mesto predmeta „umetnost“ v srednjih šolah. Ugotovili so, da z 1 tedensko uro ne morejo pričakovati pozitivnih rezultatov. Prav tako.so kritično ocenili tudi zmanjšano število ur strokovnih predmetov na šolah umetniških smeri, kar se bo brez dvoma negativno odrazilo ne samo v glasbenem, ampak v celotnem kulturnem življenju v republiki. Sestanek na Divčibarah ne pomeni samo pomembne izmenjave izkušenj, ampak tudi forum, katerega sklepi in predlogi bodo znatno obogatili delo v občinskih organizacijah glasbene mladine Srbije. A. K. nih in kulturno-izobraževalnih dejavnikov Novega Sada. Deseto obletnico dela bodo proslavili s slavnostnim kulturnim programom, na katerem bodo podelili priznanja, najbolj zaslužnim aktivistom, umetnikom in organizacijam, ki so s požrtvovalnostjo omogočili življenje in delo glasbene mladine Novega Sada. V prihodnje pa bodo poleg že utečenih akcij, kakor so šolski in mladinski koncerti, ..Glasbena tribuna mladih", ,,Z vlakom v opero" ter „Srečanja“ posvetili posebno pozornost delu klubov glasbene mladine ter razšiijevanju dejavnosti na vsa tista področja življenja in dela, kjer do sedaj aktivnosti glasbene mladine še ni bilo. VINKO DEŽE mm Izdaja republiška konferenca Glasbene mladine Slovenije. Ureja uredniSci odbor: Peter Lipar (glavni urednik), Igor Longyka (odgovorni urednik), Anton Janežič (lektor), Dušan Rogelj, Kaja Sivic (sekretar uredništva), France Anžel (tehnični urednik). Naslov uredništva: Ljubljana, Krekov trg 2. tel. 322-367. Tekoči račun pri SDK Ljubljana, št. 50101-678-49381. Tiska Tiskarna Ljudske pravice. Izhaja šestkrat na šolsko leto. Celoletna naročnina 14 din, cena posameznega izvoda 3 din. Oproščena temeljnega davka od prometa proizvodov po sklepu republiškega sekretariata za informacije 412-1/72, z dne 22. oktobra 1973. Uredniški svet: (RK ZSMS) Mirko Vaupotič, (ZKPOS) Tone Lotrič, (ZDGPS) Dušan Vodišek, (DGU) Jože Stabej, (DSS) Dane Škerl, (RK GMS) Miloš Poljanšek, Ciril Vertačnik, delegacija uredništva: glavni urednik, odgovorni urednik in sekretar uredništva. Časopis sofinancirata kulturna skupnost Slovenije in izobraževalna skupnost Slovenije. 8. marec 1976 glasbena mladina • stran 3 glasbena mladina na radjjskih valovih Številni bralci poznajo radijsko oddajo „Iz dela Glasbene mladine Slovenije", s katero se vsak drugi torek med 14.10 in 14.40 oglasimo na prvem programu ljubljanskega radia. Naša organizacija ni edina, ki širi svojo dejavnost na radijskih valovih, obvešča o svojem delu, predstavlja mlade glasbenike, sledi pomembnim glasbenim dogodkom ter izpolnjuje želje svojih članov. Oddaje o Glasbeni mladini in za Glasbeno mladino so tudi na radiu Maribor, Zagreb, Reka, Split, Dubrovnik, Beograd, Sarajevo in Zenica. Kakšne so oddaje, posvečene Glasbeni mladini, ter kakšne so nadaljnje možnosti za sodelovanje med organizacijami Glasbene mladine in radijskimi postajami, je bila osnovna tema razgovorov med člani Glasbene mladine ter avtoiji oddaj s predstavniki jugoslovanske radiotelevizije. Po pregledu dela je bilo ugotovljeno, da je sodelovanje med Glasbeno mladino in radijskimi postajami izredno uspešno in da lahko na Vsaka organizacija, pa čeprav se upravičuje kot vrednota „sama po sebi“, mora vsebovati tudi določeno stopnjo tradicionalizma, ki jo potrjuje kot zgodovinsko kategorijo, s tem pa tudi kot družbeno in napredno silo, kije obrnjena k človeku, v katerem gradi jasna idejna in estetska merila, s tem pa prispeva tudi k njegovi politizaciji. V tej zvezi je vsekakor treba omeniti dolgoletno uspešno delo glasbene mladine, ki se je s svojim umetniškim poslanstvom že afirmirala kot nosilka najbolj naprednih družbenih stališč v kulturi. V razmerah, ko kultura in kulturna politika ne moreta biti in ne smeta biti rezultat improvizacij,- samovolje posameznikov in skupin, temveč je treba prek samoupravnih mehanizmov vgrajevati v zavest ljudi tiste kulturne in umetniške vrednote, ki bodo prispevale k preobrazbi posameznika in družbe, je velika tudi vloga in odgovornost glasbene mladine. Organizacija je v svojem učinkovitem delu zgradila nove in nekonvencionalne pristope k umetniškemu delu. Klubi glasbene mladine omogočajo mladim srečanja z dobro glasbo, spodbujajo literarne večere, predlagajo umetniške sporede, kijih je mogoče izvesti po šolah, organizirajo obisk umetniških prireditev, v tej zbirki je še veliko podobnih ko- podlagi doseženih rezultatov, pričakujemo tako širši obseg, kakor tudi vsebinsko poglobljenost nadaljnjega skupnega dela. Skupna odgovornost pred javnostjo tako glasbene mladine, kakor tudi radijskih postaj vsiljuje neogibno sodelovanje s potrebno delitvijo dela. S trenutnim stanjem ne moremo biti povsem zadovoljni, saj oddaje ne posegajo neposredno tjakaj, kjer deluje Glasbena mladina. V oddajah je premalo informacij iz osnovnih in občinskih organizacij Glasbene mladine. Tako sodi v neposredne naloge glasbene mladine in radijskih postaj objavljanje več prispevkov s terena, organizacije Glasbene mladine na vseh ravneh pa je treba spodbuditi k čim tesnejšemu sodelovanju tudi na področju informiranja. Jasno je bila izražena tudi potreba po izmenjavanju informacij na medrepubliški ravni. Sprejet je bil sklep, da postane ena izmed velikih radijskih hiš zbirališče informacij, ki so vedno na voljo vsem radijskim postajam in organizacijam glasbene mladine. ristnih akcij in pobud. Med r\jimi je po svoji posebni vrednosti vsekakor na prvem mestu ,.koncert v šoli“. Zamisel je obrodila tudi po svetu. Učenci odložijo zvezke in pisala in se potopijo v čudoviti svet besede in zvoka. To so na primer,.skrinjice, ki igrajo", „šale v glasbi in poeziji", „letni časi v glasbi in poeziji", „slike z razstave", komorni koncerti, solistični koncerti, izbor iz likov komičnih oper itd. Izvajalci teh programov so renomirani umetniki; izjemno dobro pripravljeni sporedi (tiskan spored in strokoven komen- V oddajah glasbene mladine bi želeli posredovati tudi več informacij o delu glasbene mladine v drugih državnih, članicah mednarodne federacije glasbene mladine. Tako je vsaka republiška organizacija, ki je nosilec mednarodne izmenjave, dolžna o njej obvestiti vsaj vse velike radijske postaje v drugih republikah. Prav tako naj bi o delu glasbene mladine v drugih državah poročali posamezniki in skupine, ki zasto-p j^KSjjrv ' /5*/«'» lliit' (/likni^i IIALIJANSKI CARRICCIO CAHiK VIO IIAl II \ Klmcst Ih tat'it' Klnsiip^i Nikohti Himslsi NOC XI I.ISKjORI ( lllitih' I\hltSSY MORIi l.A MI R in se nato o skladbah pogovoril čenči kulturno uro, ko sami „pokaži, kaj znaš" do petja in tudi za komentiran kon-avli. “ želeli še več, “ so vskočili v sem vprašala, ali se ji zdi, kakšne dodatne možnosti za da ni velike razlike med obema del učenja. Dobro opremo sem nam ni primanjkovalo. Le ena celodnevnim poukom, se mi zdi z glasbeno šolo, ki bi v oddelek na osnovni šoli sami, saj zvedavih in živahnih oči, ki naslednjega dne. Zjutraj smučanje na Komno. - Kaj „Saj smo zavarovani!" odgo- KŠ Fotografije: FRANCE MODIC nove plošče domače produkcije Z oznako LP 1042, 1046 in 1047 so prišle na tržišče v pretekli jeseni tri velike plošče simfonične glasbe, ki sta jih posnela v okviru produkcije RTV Ljubljana s simfoničnim orkestrom RTV Ljubljana dirigenta Ernest Bour in Samo Hubad. Prva obsega celotno šesto simfonijo v h-molu št. 6 P. 1. Čajkovskega; druga vsebuje Debussyjev Preludij k favnovemu popoldnevu, Ravelovo Špansko rapsodijo in Messiaenove Eksotične ptiče; tretja zajema Italijanski capriccio Čajkovskega, Noč na Lisi gori Musorgskega in Morje Gauda Debussyja. Ti posnetki pomenijo v našem glasbenem življenju velik dosežek in vsestranski napredek. Če pozorno spremljamo igro orkestra, nas preseneča izvrstna soigra, zgledna intonacija in impozantno tehnično mojstrstvo. Dirigenta sta s preizkušenim posluhom za slogovne značilnosti posameznih umetnin izoblikovala vso pisano prelest ritmov v Messiaenovih Ptičih, razgreto čutnost v Favnovem popoldnevu, zdaj zastrto, zdaj bleščeče vrenje temperamentne Španske rapsodije, robato elementamost v glasbi Musorgskega in očarljivo mavrico barvnih prelivov v Moiju. Kot solist v Messiaenu briljira pianist Aci Bertoncelj. Vrhunec virtuoznosti pa tudi muziciranja pomeni interpretacija 6. simfonije Čajkovskega, pri kateri imamo vtis, da dirigentu Hubadu in orkestru prav posebno leži. Ves omenjeni trud in umetniška zrelost pa ne bi dosegla svojega namena, če tonski mojster Sergej Dolenc kot snemalec ne bi bil dosegel v danih pogojih optimalnega uspeha v odtehtavanju zvočne mase glede na vsakokratno muzikalno pp-membnost. Morda so godala tu pa tam premalo bleščeče posneta, morda se tu pa tam kak motivični drobec zgubi. Iz pogosto večplastne orkestracije izluščiti vodilno plastiko, ob kateri glasbena umetnina šele ob poslušanju ugodno zaživi, to mu je mojstrsko uspelo. To pa je tudi v mednarodnih merilih redek dosežek Za zanimive komentarje na ovojih plošč je poskrbel Borut Loparnik. V nemški prevod so se, žal, vrinile nepotrebne napake. Omenjene plošče bodo dobro služile širokemu krogu ljubiteljev umetne glasbe zaradi svoje dostopnosti in umetniškega užitka. Zaradi trpežnega materiala pa bodo zelo dragocen učni pripomoček tudi pri nauku o glasbi na najrazličnejših stopnjah in najrazličnejših ustanovah. Pričakujemo pa, da jih bo tudi inozemstvo primemo registriralo, kjer bomo nadvse dostojno z njimi reprezentirali svojo reproduktivno umetnost. p. $ glasbena mladina • stran claude debussy orelucfij k favnovemu popoldnevu prelude č lapres midi dun faune maurice rauel Španska rapsodija rhapsodie espagnole divier messioen eksotični ptiči les oiseaux exotiques 10. stran • glasbena mladina 8. marec 1976 koncertni telegrami PETEK, 30. januarja 1976 - Ne vem, kaj je bolj pritegnilo poslušalce 4. koncerta oranžnega abonmaja. Morda je bila to zanimivost koncertr ega sporeda, ki je obsegal ob uvodni Stibiljevi skladbi Slavček in vrtnica še eno najpopularnejših koncertante ih del violinske literature, P. 1. Čajkovskega Koncert za violino in orkester v D-duru in pa elegično-poetično Peto simfonijo romantika daljnega Severa Jana Sibe-liusa. Mogoče pa je bila to izvajalska zasedba: izvrstna gostja iz SZ, violinistka Irina Bočkova, ki je s svojo neposredno in impulzivno interpretacijo presenetila in navdušila; pa mladi dirigent Uroš Lajovic, ki s svojim stu-dioznim nastopom najavlja še večje poustvarjalne dosežke. Vsekakor odličen koncert. M. S. ČETRTEK, 5. februarja 1976 - Na sporedu abonmajskega koncerta v Slovenski filharmoniji je bila izredna zanimivost: koncertna izvedba opere Tristan in Izolda nemškega skladatelja Richarda Wagneija. To je bila nedvomno enkratna priložnost pri nas slišati vsaj majhen del velikega opusa tega skladatelja. Vsa Wagnerjeva operna dela odlikuje dovršenost v glasbi in besedilu. Opere so zelo dolge in zahtevajo od pevcev in drugih izvajalcev veliko mero znanja. Koncertno izvedbo v Slovenski filharmoniji je pripravila Beograjska filharmonija z dirigentom 2ivojinom Zdravkovičem in s pevci Spasom Venkovom iz Bolgarije, Ingeborg Zobel iz Nemške demokratične republike, Nado Putar-Goldovo in Dušanom Popovičem iz Beograda. Posebno sta se na koncertu odlikovala in prepričljivo podala lika Tri-stana in lzolde prva dva. Nikakor pa ne gre prezreti orkestra, ki je svojo nalogo opravil več kot solidno, predvsem po zaslugi dirigenta. PETEK, 20. februar i976 -Na koncertu se nam je predstavila sovjetska pianistka Tatjana Nikolajeva. Ob spremljavi orkestra Slovenske filharmonije je pod vodstvom dirigenta Antona Nanuta zaigrala Koncert za klavir in orkester št. 2 v c-molu Sergeja Rahmanihova. Pianistka je prikazala izredno prizadeto igro, tehnično brezhibna, čista romantična interpretacija je mnoge navdušila, saj je Nikolajeva na zahtevo publike dodala kar dve krajši skladbi. V drugem delu smo slišali Berliozovo Fantastično simfonijo, ki so jo filharmoniki z Nanutom odigrali dokaj solidno. Naj omenim še, da smo kot prvo skladbo koncerta slišali Fantasmes, ki jih je skomponiral And rž Prevost, mladi kanadski skladatelj in je za to delo prejel nagrado. ^ „ štirje v avtobusu, da o šoferju in komentatorju ne govorimo ali: trio lorenz in eva novšak-houška v franciji Arras ob 13.30, 15.00 in 20.00, Lille ob 13.30, 15.30 in 20.00, Troyes ob 13.30 in 17.15 ... Ste že uganili, kaj beležijo gornji podatki? Ne, to ni vremensko poročilo iz francoskega časopisa, temveč izsek iz urnika 28-dnevne turneje z 39 koncerti, ki so jih izvedli bratje Lorenzi in mezzosopranistka Eva Novšak-Houška v letošnjem januaiju v 19 mestih severovzhodne Francije. Naši umetniki so po dolgem in počez prekrižarili pokrajine Sampa-nijo, Artois, Marne, Ardennes, Valois. To je bila že drijga velika turneja, ki jo je izvedel klavirski trio Lorenz z Evo Novšak-Houško, saj so se pred leti mudili kar dva meseca in pol v Kanadi. Glasbena mladina Slovenije se je s francosko organizacijo Jeunesses Musicales dogovorila za izmenjavo in tako bomo v oktobru letos Slovenci gostitelji pihalnega kvinteta Paul Taffanel, nagrajenca mednarodnega tekmovanja Glasbene mladine v Beogradu. Začelo pa se je takole: TRIO LORENZ IN EVA NOV-ŠAK PRISPEJO NA ORLY 4. 1. 1976 ob 17. URI STOP REZERVIRAJTE DVE ENOPOSTELJNI IN podlistek marjan kozina človek in glasba Nihče do danes še ni znal do konca razložiti, kaj je muzika. Ne bilo bi težko zbrati nek^j sto defi- ENO DVOPOSTELJNO SOBO STOP ORGANIZIRAJTE VEČJI AVTO ZARADI VIOLONČELA STOP POZDRAV GMS. Vestni francoski organizatorji so bili zares ustrežljivi. Na pariškem letališču je našo skupino pričakal avtubus s šoferjem in tridesetimi sedeži. Ce dodamo, da je naše umetnike na turjeni spremljal samo še komentator, je bilo za udoben prevoz med turnejo res poskrbljeno. To je samo ena izmed številnih zanimivih zgodbic, ki so nam jih v nevezanem razgovoru po povratku s turneje pripovedovali naši koncertantii „Sicer pa,“ pripoveduje Primož in nervozno otresa cigareto v pepelnik, kakor bi udarjal po črnobelih tipkah, „to je bil le značilen začetek naših zgod in nezgod na sicer imenitno organizirani turneji. Nadaljevalo seje naslednje jutro . . „Ne, ne, bilo je še isti večer," se navihano namuzne sicer dokaj zadržana Eva, „znašla sem se sama s svojim pretežkim kovčkom v hotelski sobi, katerih vrata se nikakor niso dala zakleniti. Tudi tokrat me je iz zagate rešil Tomaž, ki je ne le, da mi je nosil pretežki kovček, bistroumno ugotovil, da ključ nicij, citatov, razprav in poskusov, ki skušajo razložiti in opredeliti ta fenomen. Toda resnično uspel ni nobeden; saj tudi ni mogel. Vsi vemo, kaj je muzika, imamo o njej neko predstavo, vendar tega ne znamo razložiti, kakor tudi ne vemo povedati, kaj je lepota, kaj je umetnost, kaj je morala. Vendar se ne moremo izogniti temu, da na neki način vnesemo vsaj zasilen red v ogromni kompleks tega, kar je bilo v muziki in o muziki napisanega. Pa tudi nenapisanega; zakaj narodne pesmi v velikem delu sploh niso napisane; o glasbi starih in primitivnih narodov vemo le to, da je obstajala, pa še tu smo bolj ali manj navezani na domneve. Sele pri starogrški muziki naletimo na notno pisavo, ki smo seje naučili brati; ohranjenih imamo nekaj glas-beno-teoretičnih spisov in sedem, osem fragmentov njihove muzike. To je vse. Ali ni čudno: nesmrtna dela Homerja, Platona, Ajshila, Sofokla, Aristotela in drugih velikih tvorcev edinstvene zgradbe grške literature in filozofije so v dobršni meri ohranjena; težko bi bilo najti na svetu večji muzej, ki ne hrani vsaj nekaj prič čudovite grške likovne umetnosti. Toda o glasbi, ki je bila prav tako važen del gr&ega kulturnega izživljanja, vemo bore malo. Zatrdno vemo, da je imela glasba pri starih Egipčanih važno vlogo v bogoslužju in vsakdanjem življenju; vendar vemo to le iz kamnitih podob njihovih glasbil in nezanesljivih zaklepa vrata v nasprotno smer!” ,,Torej, naslednje jutro sem si zaželel klavir, da bi vadili," nadaljuje pianist Primož in se ponovno presede. „Ob 10. uri pa pridrvi ves ra trnih eden od organizatorjev in nam pove, da nas že vsi nestrpno čakajo. Kdo neki bi želel prisostw>-vati naši vaji? ga vprašujemo. Skrivnost je bila kmalu pojasnjena: funkcionarji Glasbene mladine Francije so se, kot kaže, želeli prepričati, kaj znamo. To se nam v naši dolgoletni karieri še ni zgodilo," nekoliko trpko zatrjuje Primož. »Sledil je prvi koncert vArrasu," povzame besedo impulzivni violinist Tomaž z bradico, ki komaj čaka, da bo spet povedal novo šalo. „Mladin-ski koncert je bil napovedan za ob 14.30. H kosilu smo sedli ob 13. uri in predno smo z užitkom pospravili vrsto odličnih francoskih jedi, je bila ura že 14. Nestrpno smo se pričeli presedati, saj smo se želeli pred koncertom še malo uigrati. Naš komentator pa je vztrajal za mizo in preudarno užival pri kosilu do konca. In tako so nam kosila do konca turneje odžirala naše ujgrava-nje.“ Ne glede na to pa so bili kmeerti izredno uspešni, o čemer nam pričajo številne laskave kritike v francoskem časopisu (ki jih je naš pričevanj Herodota in drugih antičnih piscev. Skoraj nič ne vemo o muziki drugih starih kulturnih narodov; zatrdno vemo, da so imeli Indijci, Kitajci, Azteki in vrsta drugih ljudstev, deloma že izumrlih, visoko razyito glasbeno kulturo. Toda ne poznamo je, o vsem tem vemo le malo. Zamislimo si biblioteko, kjer naj bi bile zapisane in ohranjene vse kompozicije, ljudske pesmi, opere in simfonije, obredja, sploh vsa glasba minulih tisočletij pa vse do danes. To br bila mogočna stavba! V naši hipotetični knjižnici bi na začetku zevalo nič koliko praznih dvoran, kjer naj bi bila shranjena glasba starih narodov. Tam bi mogli napisati le: Ignoramus et ignorabimus. Edinole v grški dvorani bi samevalo nekaj odlomkov nekdaj žive muzike in nekaj teoretskih razprav. Prazna bi bila rimska dvorana, starokrščanska in še veliko drugih. Sele nekako pred tisoč leti je krščanska Cerkev notni zapis toliko uredila in glasbeni del bogoslužja tako utrdila, da od tedaj lahko zanesljiveje govorimo o razvoju glasbene umetnosti. Z glasbo pred nekako tisoč leti bi naša knjižnica polagoma in vedno bogateje polnila dvorane. Ambrozjjanski in kasnejši, že dokaj trdnejši gregorijanski koral; staro bizantinsko bogoslužje in pravoslavno osmeroglasje; že napisani napevi (napisani so samo melodično, ritmično še ne, zakaj zapis ritma je poznejši izum) trubadurjev in truveijev iz 8. marec 1976 ilustrator nanizal v lepljenki) in tudi zahvalno pismo, ki ga je poslala Glasbena mladina Francije naši organizaciji. Pa ne samo to - Francozi so naše poustvarjaloe povabili na ponovno turnejo čez dve leti. Tudi najstarejši in najpreudarnejši Matija, ki ima navadno na skrbi organizacijske posle tria, končno prekine svoj molk in si ne more kaj, da ne bi povedal še ene zanimive zgodbice. „V nekem kraju - bilo je tam okoli štiriintridesetega koncerta, ko se je naše ..odštevanje" že približevalo koncu, smo ugotovili, da v dvorani ni klavirja. Ze smo se hoteli oddahniti, da nam bo končno odpadel vsaj en koncert, ko je ekspedi-tivnim organizatorjem uspelo tik pred zdajci pripeljati instrument iz nekaj deset kilometrov oddaljenega mesta." „Vsak koncert je bil doživetje zase," nadaljuje resni Matic, , Joj ti igrali smo takorekoč la carte“. To se pravi, da je naš komentator na mladinskih koncertih kar po svojem preudarku najavljal posamezne skladbe in nam ni preostalo drigega, kakor da smo napovedano delo zaigrali." (Kar sije komentator lahko privoščil zato, ker so znali umetniki ves obsežni program na pamet in jim ni bilo treba premetavati not - op. p.). Pogovor je ubral resnejše strune, ko smo Evo povprašali, kako združuje svoje službene obveznosti (kot docentka na akademiji za glasbo v Ljubljani poučuje solopetje 18 študentov) z odstotnostjo na daljših glasbena mladina • stran 11 turnejah. ,,Na srečo je bila ta turneja pretežno med študijskimi počitnicami," je odgovorila. „Sicer pa sodi koncertiranje doma in v tujini med obveznosti pedagogov naše ustanove, saj si le tako lahko potrjujmo umetniški ugled. Dosti teže mi je zaradi družine. Francoska in naša pošta sta veliko zaslužili s pismi, ki so romala med Ljubljano in Parizom, od koder so jih z Glasbene mladine pošiljali za nami na turnejo. Triinpolletnemu sinku Nikiju sem se nekoliko odkupila le z lepim modelom Renaulta 5, ki mi ga je naročil prinesti iz Francije." Ko smo že pri otrocih, je treba omeniti, da je bilo na turneji 28 rriladinskih koncertov, ki jih je poslušalo kar okoli štirinajst tisoč mladih, med katerimi ni bilo malo tudi šest in sedemletnih otrok. To seveda ni čudno, če vemo, da deluje G M v Franciji v 180 mestih, kjer organizirajo povprečno pet koncertov letno. Dolgotrajna turneja, kakršno so izvedli naši umetniki v Franciji, lahko prinese tudi kakšno bolj resno nevšečnost. Violončelist Matija je o tem povedal tole: ..Turneja je bila kajpada naporna." Dva ali celo trije koncerti dnevno so terjali svoje in ni čudno, če človek doživi kakšno trenutno krizo. V tem pogledu smo jo kar dobro zvozili. „Se zlasti zato. ker seje že prvi dan izkazalo, da je Eva odšla na turnejo z rahlim vnetjem grla. K sreči seje kmalu pozdravila. Tudi mi trije smo srečno prestali zadnji koncert, ko smo nastopili v neki cerkvi pri temperaturi pod ničlo. To je bil naš rekordni temperaturni dosežek!" Avtobus s tridesetimi sedeži, šofer, komentator in naši štirje umetniki so tako uspešno končali turjejo. Čeprav smo se tokrat lotili intervjuja bolj s šaljive plati, pa na koncu s ponosom ugotavljamo, da je trio Lorenz z mezzosopranistko Evo NovSak-Houško tudi na uspešni turneji v Franciji dokazal visoko raven slovenske glasbene poustvarjalnosti ALENKA KERŠOVAN IGOR LONGYKA , » VHoTei — c « Troh *** .„pC ie Ino v.ore»l c... ^rts N®1* ...n,, a žte.con* ^ C°ncerfs 'es' " °Ui0Urd’l,. , * ""»r A - - •- %s. ' 19 tous le.-’ noe„ lJeu A „<* Sr ^ qU’aUta U®" - ^ . sz* sit. o'ir L« h° -> i;»ol° dvanajstega stoletja bi polnili dvorane s častitljivimi dokumenti o glasbenem izživljanju naših prednikov. Domnevamo, daje bila dotedanja glasba in sploh glasba starih narodov samo in izključno le enoglasna: tako je še danes povečini ljudsko petje. Pred približno osemsto leti se je nekomu - ne vemo mu imena -utrnila genialna misel, brez dvoma eno največjih odkritij v zgodovini umetnosti. Ta mož - po vsej verjetnosti je bil organist v kaki srednjeveški baziliki - je menil: zakaj naj bi bilo petje oziroma muziciranje sploh vedno le enoglasno? Ali bi ne bilo zanimivo, če dodamo melodiji drugi glas? Melodiji je dodal družico, zaenkrat skromno spremljavo v vzporednih kvintah. Seveda, začetek je bil,skromen, toda mož je iznašel spremljavo, našel je osnovo za bodoči sijajni razvoj kontrapunkta. Ogromnemu, v stoletjih nakopičenemu bogastvu je z eno samo genialno potezo odprl zatvornice. Prav gotovo se ni zavedal, kakšen razvoj glasbene umetnosti je sprožil njegov poseg v posvečeno glasbeno tradicijo s skromno spremljavo v bledih kvintah! Kaj kmalu so drugi glasbeniki menili, da je mogoče melodijo spremljati tudi v tercah ali sekstah; tretji so začeli kombinirati doslej doseženo: spremljava se ni več gibala samo vzporedno, temveč so se intervali menjavali in s tem je drugi glas postal samostojnejši; četrti so po- gumno posegali po dotlej ,,nemogočih" intervalih, za kakršne so tedaj veljale sekunde in septime; peti sov kratkem prišli na misel dodati dvema glasovoma še tretjega; naslednji pa, zakaj ne še četrtega? Tako je postopoma in za tedanja merila v kratkem času nastala čudovita katedrala visoke umetnosti kontrapunkta. V dvoranah naše biblioteke srečujemo že znance, ki so živeli komaj tristo ali .štiristo let pred nami: tu so Palestrina, Gallus, Josquin de Pres, Lassus in drugi. Nad vsemi pa kraljuje kot vrhunec tega plemenitega dogajanja človeškega duha nedosežni in nepresežni Johann Sebastian Bach. Če bi takrat že živel zgodovinar glasbe, bi veijetno rekel: „Tako, zdaj smo z Bachom srečno dosegli vse, kar se v glasbi doseči da. Več si ni mogoče misliti in bodimo zadovoljni s tem, kar sta nam dala Bog in Bach." Dobrih sto let pred Bachom je živel v Florenci reven suknjar. Vin-cenzo Galilei, oče Galilea, velikega astronoma 'in izumitelja ter borca zoper okostenele aristotelovske nazore cerkvenih očetov. Ta Vincenzo je bil član amaterske glasbene družbe, ,,camerate“, ki se je zbirala pri Giovanniju Bardiju; tam so izvajali njegove skladbe in skladbe Perija, ..izumitelja" opere, Caccinija in drugih novatorjev. Galilei je trdil, da je mogoče petje spremljati na nov način, preprosto z akordi, ki jih igra na primer' kitara ali harpsikord, predhodnik današnjega klavirja. Dotlej je suvereno vladal cerkveni kontrapunktični stil; drugačne muzike si sploh ni bilo mogoče misliti. Toda ..camerata" je hotela obnoviti staro grško dramo, kjer je, po izročilu redkih ohranjenih zapisov, glasba imela važno vlogo. Na osnovi zelo pomanjkljivih podatkov o starogrški drami in po svojih lastnih zamislih so prišli člani ..camerate" do prepričanja, da za „drama per mušica" kakor so prvotno imenovali opero ni polifoni stil. Polifonija kombinacija dveh ali več, tudi osem in še več melodij'v skladno celoto je nujno kolektivno delo; tu se posameznik izgubi v zvokovni masi. Muzikalna drama pa sloni na osebnostih, zahteva protagoniste raznih značajev, ki vsak od njih spet terja svojo lastno karakterizacijo in obdelavo. Za to pa polifona glasba ni prikladna. Tako nekako se je na osnovi teh načel, izuma Vincenza Galileia, de- loma napačnih predstav .,camerate" o antični glasbeni drami, rodilo prvo delo, ki zasluži ime ,,opera". O tem bo beseda še pozneje. Na Francoskem je pred dVesto petdesetimi leti živel organist in komponist oper. baletov itd., Jean Philippe Rameau. Prišel je na misel: imamo do najvišje zmogljivosti človeških glasov in instrumentov razvito polifonijo, mojstri kontrapunkta so nam podarili premnoga dela, ki jih po pravici občudujemo in ljubimo; v opernih recilativih spremljajo parlando recitative secco akordi. V kontrapunktu gre vse v paralelnih ali nasprotnih linijah, šti-riglasno ali večglasno. To so melodije, muzikalne linije. Pozanimajmo se zdaj za to. kar je vertikalno! Kakšna sozvočja, konsonance in disonance nastajajo istočasno pri samostojnem vodenju glasov? Študiral je vertikalna sozvočja, opredelil je akorde, odkril njih logiko in zakonitosti, napisal je prvi nauk o harmoniji, znameniti I raitč de 1’harmonie. Odkril ni nič novega, le v red je spravil tisto, kar je že bilo. Postavil je osnove današnjega našega znanja o akordih, kadencah, modulacijah, disonancah, prepovedanih postopih, alteracijah itd. Tako nekako - prav na kratko povedano so stoletja pripravljala polje za rast tega, kar imamo danes za najviše dosežke v glasbeni umetnosti. Bach - Mozart - Beethoven. (NADALJEVANJE) 12. stran • glasbena mladina 8. marec 1976 mariborski mladi pevci nagrajenci Prešernovega sklada NA SKRAJNI Dl.SNI MAJDA HORVAT nc ravno občudovanja vredni sobi prav na vrhu mariborskega Uniona, sedi skoraj sto mladih najrazličnejših starosti, od sedem let pa do zadnjih razredov gimnazije. Po mlajše med njimi prihajajo starši, drugi se sami odpravljajo domov po zasneženih ulicah. Takoj naslednji teden jih čakajo nove vaje, novi nastopi. Veliko discipline in truda terja od njih petje v tem zboru in sprašujem se, zakaj so se pravzaprav odločili zanj. ,,Kcr imajo take lepe pesmi," je povedala osemletna Simona Dečko, ki je prišla k zboru to šolsko leto. Na daljše vožnje je še ne jemljejo s seboj, a kmalu bo tudi ona videla veliko krajev, v katere sama ne bi tako kmalu zašla. Zato pa je njen brat Matej, ki ima 12 let, že tretje leto član zbora in je že večkrat pokukal čez mejo. „Zaenkrat sem bil v Nemčiji,. Češki in ’ Bolgariji. Rad pojem in veseli me videti razne dežele. Najbolj všeč mi je bila peščena obala pri Varni." Pa ne, da ste se kopali? ,,Ne, samo malo smo sc namakali. Bilo je maja lani in je bilo še hladno. Tovariš nam je obljubil. da se bomo lahko kopali, če bomo tretji na tekmovanju. Bili smo prvi in smo se šli namakat. Tudi v pesek smo sc zakopavali." Matejev prijatelj Silvo Dobnik, ki je prav tako star 12 let, je videl še več dežel. Poleg že naštetih treh je obiskal tudi Nizozemsko in Belgijo. Na vprašanje, koliko časa že obstaja njihov zbor, so v zboru odgovorili: ,,Dvanajst let." V tem času so prepeli ogromno pesmi, ničkolikokrat tekmovali in peli na koncertih. Vse te spomine, kijih je toliko, da je težko izbrati najprijetnejše, ima Majda Horvat, veteranka zbora, ki poje že od njegovega nastanka. Prepotovala je že skoraj celo Evropo in spoznala kraje in življenje najrazličnejših dežel. „Potujemo z avtobusi. V krajih, kjer nastopamo, stanujemo največkrat pri družinah, mlajši pevci po dva skupaj, starejši pa vsak posebej. Včasih imamo malo težav z jezikom, v glavnem pa sc nam povsod dobro godi in nas lepo sprejmejo. Posebno prijetne spomine imamo na Švico, imenitno pa smo se imeli tudi v Franciji. V majhnem kraju Garni-son nedaleč od Lyona smo stanovali pri obrtniških družinah, mesarjih in podobnih. Seveda smo zelo dobro jedli. Koncert nam je dobro uspel, potem pa so v dvorano prinesli kup steklenic šampanjca, da je kar pokalo." Pa ste ga vsi pili? „Prav vsak ga je poskusil." Kaj pa nagrada? To je lepo priznanje in mislim, da smo prav vsi Slovenci ponosrri in veseli, da so nagrajenci Prešernovega sklada enkrat tudi tako mladi glasbeniki. Matej Dečko: ,,Za nagrado smo izvedeli na vaji v Poreču. Kar vriskali smo." Kaj pa so rekli vaši starši in učitelji? Majda: „Večkrat nam kdo v razredu čestita." Matej pravi, da njegova mama kar ni mogla verjeti: ,,Rekla je, da smo bili najbrž samo predlagani." Karin? Jasmina? Druga Jasmina? Silvo, Ig c si bil? . . . Tovariš, zaspala sem ... Ni bito nikogar doma, ki bi te zbudil? ... Ne, sama sem bila, mislila sem, da se bom zbudila, sama sebe . . . Kaj budilke tudi nimaš? . . . Danila? Danilo? Tatjana je bolna. Dobro. Zmago, kje si hodil? . . . Takole se končuje skupna pevska vaja mariborskega mladinskega zbora v soboto dopoldne. V veliki, a 8. marec 1976 glasbena mladina • stran 13 dylan na turneji — kotaleči se grom Profesor Rajšter: ,,Kaj ta nagrada pomeni, se bodo tako in tako zavedali šele, ko bodo stari kulturni delavci!" Kako pa ste priznanje' praznovali? “ Sploh nismo imeli časa za proslavljanje._ Na slavnostni koncert ob podelitvi Prešernovih nagrad smo se pripeljali z avtobusom naravnost iz Maribora, imeli še kratko vajo, po koncertu pa so se otroci odpeljali takoj spet domov. Naslednji dan smo imeli že nastop v Velenja Delo kar teče, vaje imamo skozi ves teden - vsak glas posebej, v soboto pa skupno vajo. Pred nastopi in tekmovanji se vaje seveda še pomnožijo." Kaj pa je z obveznim šolskim poukom? Imajo ti otroci možnost redno hoditi k vajam? »Puščajo nas od pouka." Profesor Rajšter: „V glavnem imamo to urejeno, le z dvema šolama je nekaj težav. Edini problem je pravzaprav vrnitev s koncertov ali turnej zvečer. Otroci so ne samo iz Maribora, ampak tudi iz okoliških krajev - Slivnice, Hoč, Starš, Bresternice. Kadar se odkod ob manj primerni uri vrnemo, morajo po mlajše priti starši." Mladi pevci pravkar intenzivno vadijo Mozartov »Rekviem", ki ga bodo v aprilu izvedli v Slovenski filharmoniji skupaj z orkestrom, SIMONA IN MATEJ DEČKO solisti, Slovenskim oktetom in oktetom Gallus. Prav gotovo ob petju tega dela uživate? „Oja, seveda uživamo. Se lepše pa se bo slišalo v dvorani z orkestrom, tega se že vsi veselimo." Profesor Rajšter: ,,Mozarta smo začeli vaditi že oktobra Seveda pa se vzporedno učimo drijge programe, za koncerte, margše nastope in tekmovanje. V kratkem imamo dva koncerta za Glasbeno mladino Maribor, pripravljamo pa se tudi na turnejo v majskih počitnicah, ko bomo obiskali nekaj severnonemških mest in sc 22. maja udeležili tekmovanja v Neerfeltu na Nizozemskem." Iz tako trdega in resnega dela sc morajo roditi lepi uspehi in mladim mariborskim pevcem želimo, da bi še dalje s svojim petjem razveseljevali poslušalce najrazličnejših narodov in se vračali polni prijetnih doživetij in uspehov. KŠ Fotografije: V. S. Bob Dylan je nedvomno najpomembnejša osebnost v rock glasbi šestdesetih let. Marsikatero njegovih del iz sedanjega desetletja je prav tako izredno. Zdaj, tako kaže, je pred njim novo obdobje ustvarjanja, ki bo morda prineslo prav tako dobro glasbo, kot so jo njegove legendarne plošče iz prve polovice šestdesetih let. To »obdobje ponovne oživitve" se je pričelo pravzaprav že z izdajo albuma „Blood On The Tracks" v začetku lanskega leta. Na plošči je dovolj tekstovno pa tudi glasbeno tako močnih pesmi, da jo brez pomislekov lahko uvrščamo med najboljše Dylanovc albume; vsekakor pa je najboljše delo od albuma „John Weslcy Ilarding" naprej (1968). V začetku lanskega novembra je Dylan, nepredvidljiv kot je, spet napravil nepričakovano potezo: začel je s serijo nastopov po ZDA v družbi mnogočlanskc Rolling Thun-der Rcvue. V tej reviji, lahko bi rekli tudi »glasbenem cirkusu", sodelujejo tudi Joan Baez, stari folk pevec Ramblin’ Jack Elliott, manj znan, a prav tako izkušen folk pevec Bob Neuvvirth, ex-Byid Roger McGuinn, pevka in zvezda filma »Nashville" Ronee Blakley; na nekaterih nastopih pa so se jim pridružili še Joni Mitchell, Arlo Guthrie, David Blue. Mimi Farina in drugi. Celotna pred- Od trubadurskih pesmi do igre z zvokom in njegovih elektronskih sprememb je prav majhen korak. Pesnii Borisa Viana ali Aragona prav tako tožijo kot renesančni spevi. Meja med tem, kar imenujemo folklora, in med tako imenovano umetno glasbo je navidezna in nepotrebna. Venčki iz Burgundije krasno premostijo korak, razkorak (če je) do elektronike. Najbrž ni vedno tako ali pa nismo vajeni, da bi tako poslušali in sprejemali glasbo. Čudno: če nimamo pred seboj programa in vrstnega reda pesmi, se nam naenkrat ne zdi prav nič čudno, če organum iz 13. stoletja pride za »peto poezijo" našega časa. Tako - pa seveda spet ne vedno - lahko glasba zaživi kot glasba, kot eno, in ne kot včasih klasika in včasih konsonanca in včasih disonanca in pop in folklora in kdo ve kaj še, pisana in improvizirana glasba. Glasba je ali dobra ali pa je slaba, to je lahko reči in teže verjeti in sprejeti in v tem smislu poslušati. Tisti, ki malodane po vsej Evropi poslušajo »trubadurja naših dni", „lajnaija“ Reneja Zossoja, najbrž ne vedo prav natančno, kaj bodo slišali na koncertu - če je to »koncert", kot smo ga vajeni. Pa tudi sam Rene' Zosso mora najprej začutiti ljudi okoli sebe, da se odloči, kakšna glasba, vesela ali žalostna, poskočna stava traja običajno vsaj tri ure; na obeh dobrodelnih nastopih, kjer so sodelovali še razni znani soul pevci, pa so poslušalci slišali po pet ur glasbe. Turneja ima nekaj značilnosti, ki jo razlikujejo od vseh dQsedanjih turnej znanih izvajalcev rocka: vsi sodelujoči na nastopih imajo enako mesto, enak del odmeijen za svoje pesmi, čeprav - razumljivo - ima največ pesmi v programu prav Dylan. V začetku so nameravali nastopati izključno v manjših dvoranah, v klubih, kjer je stik med poslušalci in izvajalci bolj neposreden, pa tudi zvok je lahko boljši. S časom so (zaradi velikih stroškov turneje in vedno večjega zanimanja, ki je občutno presegalo kapacitete dvoran z dva do tri tisoč sedeži), večkrat nastopili tudi v\elikih halah, vendar nikoli pred več kot deset tisoč gledalci (z izjemo obeh dobrodelnih nastopov v korist baje po nedolžnem zaprtega bivšega boksarja Rubina »Hurricana" Carterja, kjer so nastopili pred dvajset oziroma petinštirideset tisoč ljudmi). Nastope so objavljali le dan ali dva vnaprej, tako da ni bilo nepotrebne propagande in publicitete. I udi glasbeniki v a‘viji niso vedeli za datum in kraj naslednjega nastopa! Dylan poje večinoma pesmi s svojega novega albuma ..Desirc", vmes vplete tudi kakšno starejšo; poje v ali tožeča, jim bo bliže. Lajna je krasen instrument. Krasen in skoraj pozabljen. Zapisi pripovedujejo o tem, da je njen zvok poleg orgel edini smel spremljati cerkveno petje takrat so ji rekli organistrum. Potem sc je proti koncu srednjega veka preselila iz cerkve na trge in sejme in plese in je igrala za ples in je spremljala petje. In je postala lajna, vielle v I ran-ciji in nyckelharpa riialo drugače in malo kasneje na Švedskem pa tam še danes. V Nemčiji je bila znana kot Drehleier, v Angliji kot Hurdy-Gurdy, na Madžarskem jo je še vedno srečati med ljudskimi godci in pevci, v Parizu na kakšnem oglu z njo beračijo, sicer pa spominja na dobre stare čase v osrčju Francije. Se kakšnih 300 jih je. pravijo, v Franciji. Rene Zosso pa je edini, ki lajna in poje na koncertih, na recitalih. ali kakor naj njegova srečanja imenujemo. Edini, ki se je odločil, da izkoplje in na novo poveže nit, ki gre od trubadurjev in truverjev preko cerkvene glasbe do ljudskih napevov, ki opominja na to, da je Mozart pisal za lajno in da je pet Haydnovih Nokturnov napisanih za dve lajni, ki obuja in prebuja stare .napeve in išče dalje in odkriva, kaj mu lajna lahko vse nudi. Nudi pa ta instrument mnogo buidon. ki ga je mogoče enostavno duetu z Joan Baez; pevce spremljajo nekateri bolj, drugi manj znani glasbeniki, med njimi kitarist Mick Ronson (ex-Bowie), violinistka Scarlct Rivera ter seveda ritem sekcija. Kako nepredvidljivi in spontani so, dokazuje nenajavljen nastop v razmeroma majhnem klubu Trouba-dour v Los Angelesu: v noči pred poletom v Teksas (na enega od obeh dobrodelnih,nastopov) je kompletna zasedba Rolling Thunder Rcvue nastopila v tem ktoibu v splošno presenečenje in veselje vseh slučajno navzočih. Glede na uspeh turneje in Dyla-novo vesolj,' do nastopanja, ki se mu je spet vzbu ib, lahko sklepamo, da bodo turnejo prej ali slej nadaljevali; morda celo tuli po Evropi, saj po velikem zanimanju lahko sklepajo, kako težko jih pričakuje Zahod. Se posebej v Britaniji si željjo spet slišati Dylana, saj že od 1966 ni napravil nobene turneje po Otoku. Seveda je od Dylanovega razpoloženja in volje odvisno, kdaj in če bo do tega sploh prišlo. V Evropi seveda ne bo mogel vztrajati pri svojem ameriškem načrtu, da nastopa revija predvsem v manjših, odmaknjenih mestih, kjer le poredko doživijo prihod tako poinenibncga glasbenika. Do tedaj se bomo morali pač zadovoljiti s ploščo s posnetki teh nastopov, ki bo gotovo izšla. (S. S.) izvabiti z vrtenjem ročice, nikakor ni monoton ali nespremenljiv; mogoče ga je prenesti više, mu dati različne ritmične poudarke. V ta večni krog (ročica obrača leseno kolo. ki drgne ob šest strun) se vpletajo melodije, ko tipke trščice podrgnejo ob strune. Enostavno in izredno, domače, znano, tu, in vendar nenavadno. Ko se ročica neha vrteti in ko sc,zaustavi tok, zvok, ki seje zdel večen, je praznina čudna in kliče nazaj po glasbi. Zato so Zossojeva srečanja, srečanja z Zossojcm polna. Niso sami) srečanja z lajno. a_mpak so doživetje glasbe v glasbi. MITKA Ztl‘\\( K C ko poje lajna D ANGLEŠKI KRALJ IZ SHAKESPEAROVE IGRE ZDRAVILIŠČ* PRI HERCEG- NOVEM 9FSTAVIL IGOR LONGYKA GLAVNO MESTO NORVEŠKE MOTORNO VOZILO ZA POTNIKE IN TOVOR ‘ ------------------------- ODPRT VOZ ZA VEf OSFB 21 VAH LAHK< ROB G iKA SA-LASNIKA OBALA KOPALI IN IIOTI Žlahtni plin GLASKI NIK AVT OZNAKA ZA ZRN KUPCEK.KJ GA IZRINF. KRT POGOSTE VODNE RASTUNF ■1 -'i ■ j M M I AVT OZNAKA , Španije ZENSKA OSEBA IZ VERDIJF VI OPERE DON (AR LOS STROKOVNJAK ZA KEMIJO MESTO V TURČIJI EDI L ZA EVKE »ALI RUDNIK BAKROVE RUDE V SRBIJI Sl AD KO VODNA RIBA IZ DRI ZINI KRAPOVO'V HI IH.O KOMACI 21 NSKO IMI KARLOVAt NARISAL I A ----------------------------------------------------------------------------------------- Dragi reševalci, križanka v zadnji številki Glasbene mladine je bila najbrž kar precej težka naloga, saj smo prejeli malo rešitev in še med temi smo komaj našli dovolj pravilnih, da smo lahko izžrebali običajno število nagrajencev. Ploščo dobijo: Martina Kačičnik, Kvedrova cesta 8, 68290 SEVNICA Mojca Kukar, Murnova 6, 61000 LJUBLJANA Tone Hanžel, Moravci 29, 69243 BUCKOVCI Marko Diažumerič, Valjavčeva 9, 64000 KRANJ Franci Pajek, Sp. Ščavnica 92, 69250 GORNJA RADGONA V. ^ 8. marec 1976 14. stran # glasbena mladina REŠITEV KRIŽANKE IZ PREJŠNJE ŠTEVILKE VODORAVNO: zvitek, Gazele, rr, daf, air, ni, dlan, -r, bebec, aceton, Lena, šara, štampiljka, kvar, kavarne, kletke, ritje, oa, Maurois, ano, Santel, jr, tercet, Ema, nagre, peroksid, inlet, Atene, Otrin, cape, vrstnik, anas, str., Lome, konte, rubin, Epir, stric, Brela. TOPNIŠTVO HRVAŠKO PODJETJE ZA PREDELAVO NAFTE nagradna križanka BARVA KOZE IME Sl IIRVA. KNJI 7.1 11 NO JA Mu Pl sniSko IMF ZA MAJ 8. marec 1976 glasbena mladina • stran tS nove plošče TIBETAN BUDDHISM TANTRAS OF GYUTO: SANGWA DUPA Posneto v Gyuto Tantric Col-lege, Dalhouise, Himachal Pradesh, Indija Prva stran 23:25 Druga stran 17:53 Nonesuch 1975, H-72064, stereo. Na tem posnetku čanta štirideset lam in menihov recitacijo dela besedila iz tantre, ki v celoti traja sedem ur. Zvočno gradivo bi lahko razdelili v tri kategorije. Kratke pasaže za solo glas označujejo začetek poglavja ali pomembnejšega dela poglavja. Temu sledi besedilo tantre, ki je predstavljeno z metričnim čantanjem. Dolga zadržana večglasja pa so sklepne besede stihov, ki isujejo specifične meditacije. TANTRA. Najvišja spiritualna pot v tibetanskem budizmu se osredotoča na vizualizacije (slikanje podobe božanstva ali vrste podob v glavi), mudre (kretnje rok) in čanta-nje tanter (budističnih spisov) ter manter (zvočnih formul). Tantra z naše plošče se v tibetan-ščini imenuje Sangwa Dupa in v sanskrtu Guhjasamadja. Po vsej verjetnosti je nastala v Indiji med prvim in petim stoletjem. Celotni naslov naše tantre pomeni: „skrita zveza telesa, govora in glav vseh tathagat". Tathagate ali Bude utelešajo razsvetljeno stanje glav, razpoznavno kot pet modrosti, ki so pretvorjene oblike „petih strupov". Agresija postane modrost vseobsegajočega prostora, nevednost postane modrost, kije kot ogledalo, ošabnost — modrost mirnosti, strast - modrost bistre zavesti in zavist modrost vseizpolnj ujoče dejavnosti. ,.Skrita zveza" naše tantre je končna integracija človeka in izpolnitev njegovih potencialov. V nenavadnem zvoku Gyuto tantričnega coli ega, ki ga imenujejo „akord-enega-glasu“ izvaja vsak udeleženec akord, ki je sestavljen iz nizke basovske note (ki počasi potuje med B in D) in druge note, ki je dve oktavi in tretjino višja. Seveda le struktura zvoka v resnici bolj xompleksna: ko zvoči C, ki je dve oktavi pod srednjim C, se jasno sliši E nad srednjim C. In potem je tu še za oktavo višji E, ki pa ga uho že komaj zazna. Na plošči ni posnet noben glasbeni instrument. Čeprav gre za dokumentarne in ne za študijske posnetke, je plošča posneta brezhibno, sicer pa takoj, ko človek sliši ime nonesuch, ve, da se srečuje z dobrim gradivom. Plošča je v ZDA izšla ob koncu lanskega leta pri tvrdki, ki velja za eno pomembnejših zapisovalk trenutne zvočne podobe sveta. Originalno ameriško kopno lahko naročite iz Anglije za 2,20 funta. Zasluži trajnejšo pozornost. E obletnice EMIL ADAMIČ (1877-1936) Letos mineva 40 let od smrti slovenskega skladatelja, dirigenta in pedagoga Emila Adamiča. Študiral je v Trstu in Ljubyani, kjer je leta 1922 tudi diplomiral, vmes pa je preživel pet let (od 1915 do 1920) še v ruskem ujetništvu v Taškentu, kar je imelo precej močan vpliv na njegovo ustvarjalnost. Adamičevo skladateljsko delo je oprto predvsem na vokal, med okrog tisoč skladbami je največ zborov a capella, veliko manj s spremljavo klaviija, orkestra ali podobno. Značilen slog vsebuje prizvok ljudske glasbe, odlikuje ga velika pevnost melodij in sodobnost harmonske osnove, tako da pomeni prilagoditev zborovske glasbe sodobnim kompozicijskim načelom. Najbolj znani njegovi zbori so: Vijola, Vragova nevesta, Vasovalec, Svatovske pesmi. Napisal je sorazmerno mak) samospevov, čeprav so nekateri med njimi postali zelo popularni. Tudi v orkestralnih skladbah je očitna povezava s slovensko melodiko (npr. Potrkan ples, suita Iz meje mladosti) razen v Tatarski »uiti, pri kateri gre za doživetje njegovega bivanja v Turkestanu. Emil Adamič je v slovensko glasbo vnesel nove, sodobnejše nazore, te je zastopal v revjji Novi akordi skupaj s skladateljema Antonom Lajovicem in urednikom te revije Gojmitjem Antonom Krekom. GRANADOS Y CAMPINA ENRIQUE (1867-1916) Eden izmed najvidnejših predstavnikov španske romantike Enrique Granados je svoje življenje v enaki meri posvetil klavirju in kompoziciji, bil je namreč izvrsten pianist in iskani spremSevalec na klaviiju. Ob vsem tem pa je uspešno deloval tudi kot pedagog. Scupaj z Isaacom Albenizom je eden utemeljiteljev nove španske glasbe, ki sije utrla svojo pot z lepoto in bogastvom španske folklore. Granados je čisti romantik, ki izpoveduje pretežno lastna duševna doživetja, često zatemnjena zaradi življenjskega pesimizma. 14>t skladatelj je pisal prvenstveno dela za klavir. Ustvarjati je začel pod vplivom Chopina, Liszta in Griega, svoj specifični izraz pa je zgradil na melodiki, ki je prežeta z okusnim ornamentiranjem in temelji na izčiščeni ritmični osnovi, blizu ljudskemu izročilu svoje domovine. Med njegovimi klavirskimi deli je najpomembnejši ciklus Goyescas, Conska vizija Goyevih slik. Ob tem velja omeniti še cikle lirskih pesmi, simfonične pesnitve in več oper. Letos mineva 60 let, odkar se je tragično končalo njegovo življenje. Ko se je med prvo svetovno vojno vračal iz premiere svoje opere v operi Metropolitan v New Yorku, je ladjo Sussex torpedirala nemška podmornica. Nesreče nihče ni preživel. v ž-duru Ivar Aalto je najbolj znan reševalcem križank, saj pri splošnem pomanjkanju besed, ki se ztčenjajo na A in imajo pet črk, neredko prkle na vrsto. Toda ta arhitekt tudi sicer zasluži, da si zapomnimo njegovo ime. Nedvomno je eden največjih, najbolj genialnih in svojevrstnih arhitektov današnjega časa. Ko so ga vprašali o hiši, ki jo je ustvaril za finskega skladatelja Kokkonena, je Aalto samo skomignil z rameni: „Zelo majhna je, zelo preprosta". Kokkonen pravi drugače. Kot dragocenost ima spravljen namizni prtiček, na katerega je Aalto skiciral klavir. „Po kateri strani hodite okrog njega? “ ga je vprašal arhitekt. Potem je zasnoval skladateljevo delovno sobo okoli klaviija, ustvaril je asimetričen prostor, ki dosega višek v visokem oknu, obrnje- nem na gozdno stran, da se vidijo vrhovi dreves in nebo -navdih brez motenj. Načrt ostale hiše je izpeljan iz oblike delovne sobe. Za honorar je arhitekt v smehu zahteval dva takta glasbe. Toda Kokkonen je sedel za klavir v novi delovni sobi, napisal koncert za violončelo in orkester in ga posvetil Aaltu. Arhitektu je honorar moral ugajati, saj se razume na glasbo: v njegovem priimku se skriva ALT. Ep) M) \ enem c V Glasbenikove vžigalice Rekviem Uspavanka m Filmska glasba Počasi i Kitajska glasba TEMA Z VARIACIJAMI Delo Glasbene mladine se kaže v najrazličnejših oblikah. Ze običajne oblike koncertne dejavnosti se razširjajo s tematskimi predavanji, ob tem pa si išče svojo pot tudi klubska dejavnost. Lani je GM Slovenje ob svoji petletnici prvič organizirala tudi novo obliko zbliževanja, namreč srečanje, na katerem so kar najbolj enakovredno zastopani člani GM iz vseh delov Slovenije. Idealna možnost za to seje ponudila v okviru Mladinskega kulturnega tedna, katerega pobudnik je Zveza socialistične mladine Slovenije. In naslov srečanja - Dan Glasbene mladine Slovenije. Glavno vodilo pri sestal sporeda tovrstnega srečanja je bilo, združiti vse zvrsti, ki sestavljajo programe Glasbene mladine. Tako so lani ta dan sodelovali najvidnejši poklicni in amaterski ansambli več zvrsti. Spored je začel orkester Zavoda za glasbeno in baletno izobraževanje, ki ga sestavljajo dijaki srednje glasbene šole, med katerimi lahko iščemo veliko bodočih poklicnih glasbenikov. Bogastvo folklorne zakladnice je prikazala akademska folklorna skupina France Marolt z venčki belokranjskih, posavskih in prekmurskih plesov. Bržkone je težo programa nosil simfonični crkester Slovenske filharmonije pod vodstvom dirigenta antona Kolarja z obsežnim in zanimivim sporedom. Poleg uvodnega simfoničnega skerca Bela krajina Marjana Kozine so izvedli še Beethovnovo uverturo Leonora 111, zadnji stavek iz Dvoržakovc Devete (Iz novega sveta) in Mozartov koncert za flavto, harfo in orkester, kjer sta kot solista sodelovala še Irena Grafenauer in Jože Pikelj. dan glasbene mladine Slovenije - 24. maj Nonstop program, ki je trajal kar tri ure in pol, je sklenil mladinski pevski zbor iz Maribora pod vodstvom Branka Rajštra. Videti je bilo, da je tak program udeležencem dneva, ki jih je bilo okrog 1200, zelo ugajal, zato so se tudi letos sestavljal« programa odločili za podoben spored. Uvodno glasbo za letošnji dan Glasbene mladine Slovenije, ki bo 24. maja (datum si velja zapomniti!), bo oskrbel kvintet trobil Slovenske filharmonije. Izvedel bo Paula Hinde-mitha Jut ra njo glasbo - skladbo, ki je bila napisana za podobno prireditev, to je za Glasbeni dan v Plonu in kjer so jo izvajali celo s stolpa mestne hiše. Kvintetu trobil bo sledil ansambel tolkal Zavoda za glasbeno in baletno izobraževanje iz Ljubljane. To je zelo zanimiva, če ne enkratna izvajalska zasedba vseh vrst instrumentov iz rodu tolkal. Izvajali bodo skladbo, ki jo je prav posebej zanje napisal skladatelj Primož Ramovš. Drugi del sporeda bo posvečen plesu. Najprej bo nastopil baletni ansambel SNG Opere z dvema večjima prizoroma iz baletov Hamlet in Labodje jezero Petra Iljiča Čajkovskega. nadaljevanju pa bomo videli plesne slike Atom, Srce in Mati, ki jih bo izvedel Studio za sodobni ples na glasbo ansambla Pink floyd. Tretji del sporeda bo izvajal simfonični orkester Slovenske filharmonije pod vodstvom Antona Kolarja. Uvodno delo bo orkestralna uvertura Svobodi naproti Demetrija Žebreta. V I layd novem koncertu za trobento in orkester bo kot solist nastopil mladi Stanko Arnold, dobitnik prve nagrade na letošnjem jugoslovan-dcem tekmovanju mladih glasbenikov v Zagrebu. Program pa bo sklenila Fantastična simfonija Hectorja Berlioza, bleščeča romantična partitura, ki je zaradi svoje privlačnosti večkrat na programu koncertov za mladino. Kaj so novega naštudirali v tej sezoni, nam bo pokazal mladinski zbor RTV Ljubljana, ki ga že več let uspešno vodi dirjgent Matevž Fabijan. Da pa ne bi program preveč resno izzvenel, bo sklenil non stop spored novoustanovljeni jazz ansambel ZGBI, neobičajen pojav v delovanju tega zavoda, ki pa je dosegel že prav zanimivo izvajalsko raven. Upajmo, da bo letošnje srečanje članov Glasbene mladine 24. maja potekalo v prijetnem razpoloženju praznika glasbe, tovarištva in deupnih prizadevanj in hotenj. M. S. KONCERT ORKESTRA SF Z DIRIGENTOM KOLARJEM NA LANSKEM DNEVU GMS V KRIŽANKAH. (Foto: F. Modic)