l&Ji* USllUa IUU 3 muu Hi MARIBOR OBRAČA GLAVO STRAN VIA METRO - K BERTI SAMO ŠE PO SRAT-PAPIR V Mariboru že velja pravilo, da kdor ima štampiljko v žepu, dobi še gratis zloglasno kartico za nakup v avstrijskem (kako dolgo še?) Metroju. Za izdajo einkaufsausvvei-sa Metro je zraven žiga potrebno še obrtno dovoljenje, piše obrtniški poročevalec, kar pa je verjetno samo hec. Tako smo zjutraj sedeli v sprejemni pisarni in čakali glavnega zastopnika, ki je z množico popustov obtičal med vrati. Procedura je bila zelo smešna. Če imamo žige, je najprej vprašal in slišal sem: da, jaa, ču da imam, uh, čivša maljlč prškdnjet... Nato je razdelil kartice na katere smo vsak počili žig in jih takoj vrnili. Čez minuto smo jih dobili nazaj podpisane in da naj zraven še komot vzamemo sorodnike in prijatelje in čestitke za dober nakup. Kot sami vidite, bi bil dovolj že žig iz krompirja, malo sreče in biznis je tu. V poštev pridejo tudi stari žigi, ki jih najdemo med starimi varovalkami, saj avstrijska prijaznost ne komplicira zaradi takšnih malenkosti. Smo že na vratih Metroja, kjer ne smeš noter s torbico, srajco z žepi, plaščem, suknjami vseh vrst, raztrganim čevljem in praznim vžigalnikom — skratka z ničemer, kjer bi lahko kaj skril, če te ne opazi hišni detektiv ali hinavska candid kamera. S kartico lahko gresta noter samo dva, pravi zrihtana avstrijka pri vratih in vse štiri meri, da leče trpijo. Ampak, za prvič naj bo reče, in najmanj tisoč šilingov spet pade v nenasitno blagajno, ko nam zaželi dober nakup. Notri je res veliko in mariborski regimenti uspešno konkurirajo roparskim pohodom južnokolp-skih bratovščin. Zanimivo, da sem tam srečal sošolca, ki ga že deset let nisem videl in mi je kreten rekel, da se mu je zdelo, da me bo tukaj srečal. Z natekliml gležnji in povečano neprištevnostjo te na izhodu še enkrat prekontroli-rajo na poti do stoenke, ki je sedaj skladišče pasje hrane, kasetofonov, sandollna, toaletnega papirja, smučarskih avtomatov in porogljivih nasmehov stlačenih v nevidno pištolo za pronicljive carinike. Carinika lahko elegantno razjezite, če vas bo pet in bo robe za petsto dolarjev ali manj, s tem, da posamezni račun ni večji od 1300 šilingov. Brez carine in potrjenimi merveštojerji se lahko naslednji dan pokažete na Kramarskem sejmu in v obraz prefrlgate vsakega, ki je nor ali pa se mu ne ljubi. Tako lahko Metro postaja konkurenca na Kramarskem sejmu, kjer bi navsezadnje lahko tudi razdelili kakšno kartico. Dvojne ali večkratne cene na artiklih, dobra reklama in uspeh je tu. Izdelki, ki so tukaj včasih dražji kot drugje, so najbolj Iskani. In še enkrat smo spet ma-rlborčani glavni In prvi, kakor že v mnogih takšnih in drugačnih varijantah v duhu poštenega zaslužka volk sit — koza cela ali kot pravijo jaz pijan — flaša polna. Zato pa krompir olupit in na juriš, jaz sem že tak zraven. Nino Stanodajalci, študenti, mladodružinci, POZOR! Na pobudo ZSMS so bile v odloke o davkih občanov vnešene nekatere davčne olajšave, ki naj bi pripomogle k nižjim najemninam opremljenih sod in stanovanj in ki naj bi stimulirale stanodajalce, da dajejo pri oddajanju sob prednost mladim družinam in študentom. Tako veljajo že za letošnje leto v Mariboru odloki, po katerih se davek za sobe, ki jih najemajo mlade družine, sploh ne odmeri, medtem ko so v veljavi za sobe, ki jih najemajo študenti, 30 % davčne olajšave. Omenjene olajšave je možno uveljavljati, če oddajate ali najemate sobo preko ZSMS. Kako to storiti? Preprosto — oglasite se v prostorih ZSMS, Rotovški trg 9, soba 106 (telefon 20-053). Ne odlašajte: davčne olajšave je možno uveljavljati že ob odmeri davka za leto 1989. OBVESTITE O TEJ MOŽNOSTI SVOJEGA STANODAJALCA. LAČNI FRANZ je konec novembra s koncertoma na ŠTUK-u začel proslavljati deseti rojstni dan. Čestitkam se pridružuje tudi naše uredništvo in sporoča, da se vsi skupaj dobimo 28. decembra na Mariborskem sejmišču, kjer se bomo spomnili vseh letošnjih obletnic. Spoštovani, dopis oziroma vabilo in gradivo, ki Je pred vami, je k oblikovanju Študentske organizacije "po meri* ljubljanske Univerze. prvi korak Študentov Ker dolgo časa diskusija in akcija v tej smeri ni stekla, smo st odločili, da stvar poženemo (glede na Murphyev zakon: če hočeš, da stvar steče. Jo moraS vklopiti). Tako kot vse v tej državi, jr tudi Univerza v formalnem in vsebinsakem razsulu. Študentje pz pred tem, da bomo takorekoč izključeni iz odločanja. Poseben problem predstavlja Študentska socialna problematika -na tem področju potrebujemo program z zelo konkretnimi zahtevami in usklajen nastopi Osnovno načelo, ki nas je pri tem vodilo. Je možnost stanovske organizacije, osvobojene politične in ideoločke navlake, ki bc res stala zaradi Študentov in za Študente. Vabilo z gradivom smo poslali vsem predstavnikom Študentskih organizacij oziroma 00 ZSMS fakultet, viSjih Sol in akademij, vodstvoma UO ZSMS v Mariboru in Ljubljani ter obveščanja. sredstvom Javnega V upanju, da bo naSa organizacija zares zaživela in se končne konstituirala kot Studenska zveza v Ljubljani, te vabimo, da sodelujeS pri drugem koraku k uresničitvi te ideje. Študentski parlament FF iq (лги My«= Ljubljana, 18. november 1989 Trate, KS Zg. Velka občina Maribor-Pesnica, november 1989 ,■ z 'ЧЈ _______ J \ V,> . L / 1' v V* .33 sšsešsM Џг* •'vTT.i.i- , t. ,w. £f £>?«££* v\' teA&n <•'*>, 1Л ■ I 4- MV'-) J .Ц. <3--3V /-j-, * , <■ iVШ A-.. yf, Lm lA*-*-1 * V -/v • it - £'■ k •-Oife-r' 3' & il A e* V% "3 Mojmir Ocvirk z glavo in petami sporoča tretje ime lastne organizacije. Vsakomur, ki mu pride na misel še kakšna izpeljanka znane kratice, je naprošen, da jo pošlje na naš naslov. Nekdanji Katedraši še vedno čestitajo in pozdravljajo. Tokrat Mišo Hochstatter iz Miinchna. M! I ШПЈН1МA KONHMNCA LJUBLJANA „ m ,1, rp j,. Ive/a Socialistične mladine Slovenije Sporočam vam, Oa .e J1 1,1'• preimenovala v ZSHS. Naslovi in telefonske številke ostajajo nespremenjeni. Upam, da bomo še naprej uspešno sodelovali. Lep poidrav. Mojmir OCVIRK ■ O s Z N < h O (/) > цр vobodo ra > < 5 2 H Ul Ш t o -I — Ul J >N < s o < £ z E <; m < ce z Z S m S* 0£ CD a N O /. ;— > гм ^ \S\\n a cd ^ CL .. Lij cn _j □ Ш 2 Dragan Grašič Dragica Korade EVROPOIZDAJSTVO Predstoji nam prakapitalizem koliko pravic nas nameravajo spraviti ti, ki propagirajo Evropo zdaj in tu? Med najnovejšimi evroretoriki so taki, ki mi vnaprej odrekajo državljanske pravice, ker nista bila najmanj moja dedek in babica Slovenca. Drugi mi jemljejo pravico do odločanja o tem, ali bom rodila svojega otroka ali ne. Spet tretji vehementno brišejo komaj vidne konture profesionalnih kriterijev na spolzkem novinarskem polju, T M. n Д1 • * to IA 1 |žl IS 9 9 9 14 2S • n, 2Л 3° b\ SL 3S I 3«i 9 ar 3£ 3* • • 31 34 40 Prejšnji, naš drugi po redu iz nove, sodobnije serije Militarističnih kotičaka zaključil sem pozivom vsem bralcem za samostalno uvežbavanje in ponavljanje znanja sa področja SLO in DSZ, s posebnim povdarkom na mogočnosti, da se pri smirivanju svetske situacije in poboljšanju odnosa med obe velesile v resnici dela o varki odnosno podvali. Kako je tistim bralcem, ki se aktivno bave problematikom SLO in DSZ, že sigurno jasno, v tem, tretjem po redu iz nove in sodobnije serije Militarističnih kotičkov govora bo o nekih vidikih specijalne vojne, kojo velesile in neki njihovi savezniki vode proti tretjih zemlja. Smirivanjem mednarodne situacije in zmanjšavanjem oborožitve velesile v bistvu ne slabita svoj vojni potencijal nasploh, ampak samo oni del, namenjen direktni konfrontaciji izmed njih dve samo te njihove najuže saveznike. Smanjenjem tega potencijala pa ostane netaknut potencijal, namenjen mešanju v notranje posle nezavisnih in ne-utralnih država, pored tega pa njim rukovodi več vrhunsko usposobljenih stručnjakov, ki imajo tudi više časa. Samim tem položaj neutralnih, a posebno nesvrstanih država ni malo ni bolji, ampak se čak poslabšava. Ker je poznato, da baš Jugoslavija kot ustanoviteljica, ugledna članica in trenutno predsedavajuča v gibanju nesvrstanih, predstavlja enega bitnijih svetskih tvorca mira te medsebojne suradnje, zemlje neokolonijalistične in hegemonistične nastoje da je kar najviše destabilizirajo, se infiltrirajo v centre odločivanja ter celo v JNA kot najtrdniji garant bratstva, enotnosti, slobode, nezavisnosti te soci-jalističkega samoupravljanja. Temu se treba suprostaviti vsemi sredstvi. Pri temu pa kaže posebno naglasiti, da ti, koji vode specijalno vojno proti Jugoslavije, delujejo pri-kriveno, pa jih s tega težko odkriti. Neka so nastojanja videti kot dobrohotna, celo kot pomoč, a objektivno in dolgoročno gledano gre za slabljenje sigurnosno politične situacije v Jugoslaviji, a posebno v oboroženim snagama. Kot sem napomenil že enkrat v stariji, manj sodobni seriji Militarističnih kotičaka, mirovna gibanja, kot so zeleni, nekaj so zelo pozitivnega v onih zemljah, ki vode agresi- vno hegemonističko politiko, kjer se vojska meša v interese kapitalne proizvodnje radi agresivnih tendencij proti drugih zemlja in kjer proizvodnja bezobzirno ruinira prirodo in društvo. Ali je stvar bitno drugačna v Jugoslaviji, kjer taka gibanja, očitno vzpodbujena iz inostranstva, čine se simpatična, a objektivno deluju rušilačko na Jugoslavijo in posebej JNA. Neprimerne zelene treba torej pre-kvalifikovati v primerne sivo maslinasto zelene. Niso pa edino zeleni ti, ki škodujejo Jugoslaviji in armiji, potstaknuti primerima iz inostranstva. Še nevarniji so pojavi nacijonalizma, separatizma te kontrarevolucijonarne aktivnosti, koje se v nekim delovima države vode ilegalno, a v nekima čak legalno, pri čemu na žalost prednjači baš Slovenija. Takšne aktivnosti katastrofalno rezultirajo na vseh planih družbe, od ekonomije in politike, pa do narušenih medljudskih odnosa, kar vse se v najnevarnejši obliki more pojaviti prav v armiji. Tako prihaja do čestih pojava, da vojaki, pa čak neki starešine, slabo ali nikako opravljajo svoje zadatke. Dezerterstvo, špijuniranje, naru-šavanje bratstva in jedinstva v jedinicah JNA so jako nevarne aktivnosti, kojima armija, pa tudi društvo v celini treba posvetiti vso potrebno brigo, da jih suzbije. Sasvim nerazumljiva je torej podpora, ki jo v nekih delih zemlje te v nekim sredinama narod daje ljudem in grupama, ki deluje proti stabilnosti in sigurnosti naše zemlje, obenem pa napadajo legalne in legitimne organe armije in državne sigurnosti, kadar ti nastoje suz-biti subverzivne aktivnosti rušenja SFRJ te specijalne vojne proti JNA. V sledečem, četvrtem po redu iz nove in sodobnije serije militarističnih kotičaka govora bo o nekih rušilačkih grupah te njihovih direktnih ali indirektnih vezah s ino-stranstvom na nekih opšte znanih primerih kontrarevolucijonarne aktivnosti in specijalne vojne proti JNA v Jugoslaviji, a posebno v Sloveniji. Kot vežbe za samostalno ponavljanje in uvežbavanje znanja sa področja SLO in DSZ nalažem vama, da ponovite in premislite vse, kar vam je poznato s področja specijalnog rata in to usporedite z nekim aktivnostima, ki jih je bilo u jasnim medijima opaziti v zadnje tri godine. 12 Ni bilo fotografa, ko je Bli-xa Bargeld stopil na stol in v najbolj nemogočem trenutku začel vpiti: »TANZE, TANZE DEN UNTERGANG!« (Plešite, plešite na propad!). Ne pozabite, da prav tako ni bilo fotografa, ki bi dva tedna kasneje slikal kolaps povsem novega kongresnega centra v Berlinu. S home-made kovinskim bobnom in zgnilo kitaro so šli na pot. Produkcija njihove glasbe je pravo delo, fizično in emocionalno naporno. Njihova orodja so plastični in metalni kosi, glasovi, mišice, steklo, verige, pnevmatična kladiva ... Zvoki, ki jih ustvarjajo s svojo destruktivno floto, so zelo vznemirljivi; s tem, ko so ignorirali vse konvencionalne meje in pravila glasbe, jih niso samo prekoračili, pač pa tudi izničili. Njihovi poskusi razširitve ideje glasbe do »vse je glasba« so v veliki meri vplivali na pop glasbo. Blixina lirika o uničenih celicah in mestih je vzeta iz dnevnega časopisja. Njihovo radikalno sporočilo se je razširilo in postali so najbolj iskan nemški kult — izven Nemčije. Morali so iti po isti poti kot starejši nemški klasiki (Can, Kraftvverk, DAF) in končno so jih sprejeli tudi v njihovi domovini. Medtem so Ш1ШШ NEMŠKI GRMEČI KREATIVCI EINSTURZENDE NEUBAUTEN Urban Vovk jih iskali fotografi in promoter-ji, njihovo ime pa najdete v uradnih kulturnih vodičih po Berlinu. Na ЕХРО 86 so uradno zastopali nemško avantgardo, nacionalni teatri so na njihovo glasbo izvajali balet (Goteborg, Opera House) in angažirali bend za musical (v Hamburgu, Schauspielhaus), ki je bil razprodan do zadnjega dne. MERCEDES BENZ jim je dal na razpolago ogromen avto, nemški tabloid BILD je začel s serijo o norih glasbenikih in Zeleni so uporabili eno njihovih zgodnjih pesmi za volilno kampanjo: »Vse do propada ...« Blixa se smehlja. »Vendar mislim, da nas je še vedno težko požreti: kot bi žvečil cigle, res...« Krčevito meso, 1. april 1980. EINSTURZENDE NEUBAUTEN, ki so jih tedaj sestavljali Blixa, Endruh Unruh, eiK;r^zfe m Yu-Gung Seele brennt/Sand recorded at Hansa Berlin 1984 Produced by E.N. & Gareth Jones. Vu-Gung remot by Adrian Shervvood. Photo F. Brinckmann. Ali songs by Einsturzende Neubauten (Marc Chung/Alexander Hacke/F.M. Einheit N U. UnruM38xa Bargeld) Sand ts by Lee HazIewoo6 Thanks to Ntkkotai Vfeidemann > SoneSzz*« t« Htm СмапАа* Street ttetronfm UndorV* Beate Bartel in Gudrun Gut (obe dekleti sta kasneje formirali benda MANIA D. in MATADOR), so imeli svoj prvi koncert. Tisti, ki so ga zamudili, so posnetke lahko dobili v Blixini »second-hand« trgovini - EISENGRAU. Njena okna so bila okrašena z razje-banim avtomatom za cigarete, zadnja soba je bila polna stimulativnih vitaminov in zvočnih vzorcev. Druga pomembna soba je bila tista od »Zensorja«; gnezdo, iz katerega je vse več neizvirnih diletantov (nadeli so si ime Diletanti) začelo novo gibanje. »ZENSOR« je imel vedno najnovejše punk in avantgardne posnetke z vsega sveta in prvi single Neubautnov, posnet v praznem prostoru nekega mostu na avtocesti, se je tu najprej pojavil. Pol leta prej so v Hamburgu začeli delovati Abwarts-Mufti. Einheit je oblepil mesto z oglasi »ARSE UP LOOKING FOR MUSICI- ANS« (Arse Up je bil namreč bend) in v Franku Z., Marku Chungu in Axelu Dillu je našel prijatelje. Vedno neokusni, grdi, vulgarni in cinični — z eno besedo — pošteni. Ab-vvarts so praznovali svoj uspeh (še pred pojavom nemškega novega vala) na notoričnem punk festivalu v Hamburgu in v tistem majhnem lokalu zraven Dachaua, kamor sta jih prišla obiskat njihova fana Blixa Bargeld in Endruh Unruh. Občutek na tem joint obisku v koncentracijskem lagerju je bil naslednji dan grozen.»Naše frizure in cunje so bile podobne slikam njegovih bivših prebivalcev na ogromnih posterjih«, pravi Mufti). Pri Abvvarts je Mufti igral na otroške instrumente, radio in vse, kar je proizvajalo hrup. Kmalu je začel bobnati po pravih bobnih (Z zgodnjimi PALAIS SCHAUMBURG) in bil presenečen nad posnetki Neubautnov. Zelo hitro se jim je pridružil. Kot trio so začeli z dvojnim singlom KALTE STERNE in prvo veliko ploščo KOLLAPS. Zahvaljujoč njihovim stalnim prizadevanjem, da bi uporabljati naravne zvoke, lahko na plošči slišite zvoke ANONIMNEŽI SE NE DAJO THE RESIDENTS ZGODOVINA AMERIŠKE GLASBE V TREH SKICAH Rajko Muršič Vsa zgodba okoli Resi-dentsov se je dodatno za-štrenala na Martinovo soboto, ko je misteriozna četverica tudi pri nas izvedla svojo kubistično maličenje ameriške glasbene sinteze, ki jo poznamo pod nazivom Rock'n’roll. Ko je rock’n’roll preplavil svet, se je ameriška sinteza bele in črne tradicije zažrla globoko pod kožo svetovne mladeži in nekako takrat je tudi Amerika izgubila svojo lastno zvočno identiteto. Mit o izgubi ameriške tradicije so Residentsi prepakirali v škatlasto zgodbo o kralju otročku, ki so jo naslovili kot »Cu-be E Show«. E je seveda začetnica Elvisovega imena, kubistično pa je vse tisto, kar so v zadnjih dvajsetih letih počeli Residentsi v svojih trmastih poskusih, da bi predelali zgodovino v nekaj bistveno novega. Njihov nastop je zmeraj velik dogodek. Na prvem, Mole Showu, so se pojavili v maskah in obdani z zelo šibko svetlobo, na drugem, 13th Anniversary Shovvu so bili oblečeni v natakarsko-kaba-rejske obleke, na glavi pa so imeli velika očesna zrkla. Tokrat so se pojavili v črnih, tesno pripetih oblekah in rutah, na obraznih maskah pa so imeli pripete bingljajoče svetilke. V prvem delu »shovva« so se lotili dobrih starih coun-try’n’ vvestern pesmi iz petdesetih let prejšnjega stoletja, koreografija celotne zadeve pa je sledila značilnim ameriškim vodvilskim predstavam. Ko smo že pri tem — baletni del predstave je predstavil vrhunsko inačico sodobne ameriške plesne šole (koreografija: Carlo LeMaitre in Sarah McLennan), očem všečni pa so bili tudi vsi vizualni elementi scenske predstave (fluorescentni rekviziti) — skratka: celovit prvovrsten performance. Kavbojski Buckaroo Blues je prežvečil beli del ameriške glasbene zgodovine (Cube E Show je namreč tudi The Hl-story of American Musič in Three E—Z Pieces) — poskušajte si predstavljati žaba-ste kavboje z ogromnimi klobuki in štrlečimi očmi — svetilkami — žal pa je bil glasbeni del prvega dela predstave vse preveč enorazsežen, da ne rečemo dolgovezen. V drugem delu zadevščine so bili seveda v žvečenju črni elementi ameriške tradicije — Black Ваггу. Tokrat je izvrstno izvedena glasba povsem zasenčila skupinsko-dinami-čni balet treh plesalcev, oblečenih v belo — Residentsi so očitno pristni dediči črnskih glasbenih nastavkov! Sinteza je očitno rock’n’roll, ki je nekoč izpraznil možgane celotni baby-bo-om generaciji. Toda rock’n’roll se je prekmalu preselil preko luže (in še dlje) in realno izpraznjenje ameriške rock scene (iz katere praznine so potem vzniknili The Re-sidents) so simbolično ponazorili z zgodbo o Elvisu Pre-sleyu. Digitalno obdelan in predelan Presley je zvenel dovolj provokativno le na trenutke, sicer pa se je valjal v preveč enolično strukturirani zvočni mreži. Čeprav pravi vodja The Cryptic Corporation, Hardy Fox, da so s tem ostali zvesti formi, je treba reči, da bi lah- kompletna diskografija: 1. Meet The Residents, 1974 (posnet 2/73—10/73) 2. The Third ReictTn Roli, 1976 (p. 10/74-10/75) 3. Fingerprince, 1977 (p. 74-76) 4. Duck Stab/Buster and Glen, 1978 (p. 10/77—8/78) 5. Not Available, 1978 (p. 74) 6. Eskimo, 1979 (p. 4/76-6/79) 7. The Commercial Album, 1980 (p. 9/79-7/80) 8. Mark of the Mole, 1981 (p. 10/79-7/81) 9. The Tunes of Two Cities, 1982 (p. 10/80—1/82) 10. Intermission, 1982 (p. 6/81-8/82) 11. The Live Mole Show (bo-otleg), 1983 (p. 30. 10. 82) 12. Title in Limbo / + Renal-do and the Loaf/, 1983 (p. 3/81-9/83) 13. George and James, 1984 (p. 10/83-2/84) 14. Whatever Happened to Vlleness Fats?, 1984 (p 10/83-5/84) 15. The Census Taker, 1985 (p. 10/84-1/85) 16. The Big Bubble. 1985 (p. 10/83-5/84) 17. The Pal TV, 1985 (p. 6/83-7/84) 18. 13th Anniversary Show/ The Eyeball Shovv, 1986 (p. 30. 10. 85) 19. Starš and Hank Forever, 1986 20 Whay Didn’t I Think of That?, 1987 21. God In Three Persons, 1988 22. God in Three persons Soundtrack, 1988 23. Double shot, 1988 24. Holly Kiss of Flesh, 1989 25. The King and Eye, 1989 ko z računalnikom in digitalnimi napravami Residentsi iz vsega skupaj iztisnili bistveno več. In kdo so ti zamaskiranci? Tega verjetno ne bomo zvedeli nikoli, saj še zmeraj misti-ficirajo vse namige o njihovi identiteti — konec koncev pa to sploh ni važno. Bistveni so rezultati njihovega delovanja: en sam velik (anti)mit o ameriških sanjah. Od prve plošče do najnovejše so The Residents zlahka prepoznavna skupina, ki je celotno zgodovino glasbe premešala v čudno izoblične zvočne trike. Čeprav so se v zadnjih letih priključili svetovnemu toku lepljivega shovv biznisa in dodobra ublaž!li svojo zvočno radikalnost, pa še zmeraj predstavljajo povsem unikaten fenomen, ki ga ni več treba samo pozorno poslušati, ampak ga je treba kdaj tudi videti. Če držijo govorice, da jih je do sedaj zapustil vsaj en član originalne zasedbe (kar pa seveda Hardy Fox najodločneje zanika), potem morda tudi v prihodnje ne moremo več pričakovati, da bi Residentsi še kdaj dosegli tško subverzivno zvočnost, kot so jo dosegali v začetnem obdobju. Tolaži nas lahko dejstvo, da se The Residents nikdar ne želijo ponavljati. »Na industrijskem tržišču, kjer dominirajo glasbeni produkti, ki se razvajenčkom prodajajo kot pasja hrana, so Residentsi izpolnili svojo obljubo o dostavljanju nekaj najizvirnejše glasbe, ki jo lahko najdemo v svetu. Skupine pod njihovim vplivom se pojavljajo v zmeraj večjem številu. Nekateri razsvetljeni ljudje se zavedajo absurdnosti in skorumpiranosti kreativnega izražanja v naši kulturi. In Residentsi, ki večinoma živijo od svojega lastnega po četja, bodo nadaljevali z izdajanjem albumov, ki služijo kot znamenja na bojnih poljanah pop glasbe, katero raztezajo do skrajnih meja. Ne rock. Ne kakršnakoli definitna etiketa. Morda bo čez kakšnih 200 let, ko bodo vse sedanje skupine s Top—40 že zdavnaj kvečjemu historične opombe pod črto, glasba Residentsov še naprej živela in zavzemala pravično mesto v kozmosu.« / f? 13 I ovnovih rogov in hrup v hamburški ribarnici (Hafenklang studio, kjer so E. N. snemali Kollaps, stoji v bližini pristanišča). Uporabili so tudi koščke ukradenih trakov in trakove Abvvarts. Končno so Ab-vvartsom ukradli še basista Marka Chunga Leta 83 je Alexander Hacke, ki je že prej občasno sodeloval z njimi in v več nenavadnih glasbenih projektih, začel pri E. N. igrati kitaro kot najmlajši, takrat 16-letni mule. Vsi omenjeni bendi, vključno z E. N., so bili pod založniškim okriljem Alfreda Hilsberga in njegove založbe ZICK-ZACK. »Bolš preveč k’prema!«, je bil njegov slogan. Z izdajanjem brezštevilnih plošč so bendi in nove založbe lažje zadihali. RIPP OFF, ki je bila včasih samo majhna punk štacuna, je kasneje postala največja neodvisna ploščama v Nemčiji. MILSBERG še vedno proizvaja jutrišnje kult-zvezde s firmo WHAT’S SO FUNNY ABOUT. V tistem času so bili Neubautni dobri samo za kritiške članke in za norenje avdience. Edina konsekvenca tega frustrirajočega položaja je bil korak naprej, v Anglijo, k SOMME BIZZARE oz. MUTE. Tam sta izšli ZEICHNUN-GEN DES PARTIENTEN O. T. in STRATEGIEN GEGEN ARHITEKTUREN. I. C. A. je organizirala koncert, ki so ga zaradi prevelike destruktivnosti benda morali prekiniti (Neu- bautni so klub skoraj popolnoma razsuli), in NME jim je odslej posvečal veliko pozornost. Zdaj se je vse začelo hitreje odvijati. V Ameriki in na Japonskem, kjer so ekstremi zelo dobrodošli, so dobili naziv »Kralj industrijskega rockai«, njihova glasba pa »Junk rock«. Performance v Mojave Desert (puščava Mojave v Kaliforniji) je ostal nepozaben. Publika se je tja pripeljala z avtobusi. Prav tako nepričakovano je bilo kričanje japonskih teenagerjev, ki so na oder metali plišaste medvedke in rožice. Za njihov četrti album HALBER MENSCH je japonski režiser SOGO ISHI posnel enourni film z istim naslovom. Bili so eksotične živali s kultnega otoka — Berlina. Še en eksotik je sodeloval z njimi. Z Lydijo Lunch in Row-landom S. Howardom so posneli dvanajstinčer THIR-STY ANIMAL. Nastopili so tudi na Bienalu v Parizu in na Ducumenti v Kasslu. Pojavili so se podobni bendi (TEST DEPARTMENT, na primer), nekateri so spremenili svoj stil, npr. SPK, drugi so jim ukradli ideje ali preprosto uporabili njihove trakove, kot so to storili DEPECHE MODE, zahvaljujoč njihovemu stalnemu producentu Gerthu Jonesu. Vidni hrup. Kapljajoča voda. Škripajoči stiropor. Krče- — штм einstOrzende neubauten cm vito meso. S sekiro se spravijo nad ventilacijske naprave, s fleksarico nad ogledalo. Neubautni so še vedno edini, ki so razsekali, razžagali in zažgali svoje odre. Potem ko so bili nekaj časa izobčeni, so promoterji začeli upoštevati tveganje in vedeli so, kaj hoče publika videti. Reakcija Neubautnov je bila nasprotna. Opustili so svoje rušilne navade. Zdaj Unruh vrta s svojo £lohrmašino v prazno in med publiko povzroči norenje. Unruh je edini član Benda, ki se ne spušča v ostale glasbene projekte, izvzemši pomoč bendu SURVIVAL RESEARCH LABORATORY pri organizaciji njihovih performan-cov z velikanskimi, doma narejenimi ubijalskimi stroji. MUFTI EINHETT igra bobne v studijskih sessionih, kot na primer za H/C poeta Kieva Stiingla, za Diamando Galas na njenih živih shovvih, za Mo-no Mur itd ... Spet igra za Abwarts, sodeluje z Alfredom Harthom, za seboj ima že nekaj solo nastopov ... ALEX HACKE igra kitaro pri novih Crime & City Soluti-on in pomaga pri studijskem delu PIG in NEGATIVLAND. Njegov solo 12« HIROSHIMA je izziv za marsikaterega zbiralca plošč, kot tudi njegovi ostali solo projekti. MARK CHUNG se ukvarja s poslovanjem. Zaradi spoznanja, koliko parazitov je v glasbenem businessu, že od začetka kontrolira njihove avtorske pravice. Po letih izkušenj je zdaj šef knjižne založbe FREIBANK; in ker mnogi eta- bliranj založniki tega ne marajo, utegne iz tega nastati še zanimiva zgodba. BLIXA BARGELD, njihov frontman, identifikacijski objekt nemškega post-undergrounda, igra pri Nicku Caveu in njegovih Bad Seeds, kjer ustvarja svoje blues vizije in neverjetne cover-verzije ter dela glasbo za filme v Berlinu in Avstraliji. Včasih se pojavi tudi pred filmskimi kamerami. Neubautne še vedno težko slišite na radijskih valovih. Na njihovem performancu v Hamburgu so delili zamaške za ušesa, da bi ljudje lažje prenesli hrup. Neubautni se niso kompromitirali in znižali svojo glasnost. Fotograf, ki je slikal porušeno stavbo berlinskega kongresnega centra, je avtorja knjige HOER MIT SCHMERZEN skoraj pretepel, ker je hotel fotografijo uporabiti za knjigo o ultimativni skupini tega časa. Kako smešno! POSLUŠAJ Z BOLEČINO! PRIVIJ DO MAKSIMUMA! 1. 4.1980: Einstiirzen-de Neubauten v postavi Blixa Bargeld, Endruh Unruh, Beate Bartel in Gudrun Gut doživijo svoj prvi koncert. Leto 1981: izide single KA-LTE STERNE. Leto 1982: izide prva velika plošča z naslovom KOLLAPS (bend sedaj tvorijo Blixa, Unruh in Mufti Einheit) in dvanajstinčer DURSTIGES TIER z Lydijo Lunch in Rowlandom S. Hovvar-dom. Istega leta nastopijo na Documenti v Kas-lu in na Bienalu v Parizu. Leto 1983: izdelajo svoj drugi Ip — ZEICH-NUNGEN DES PATIEN-TEN O. T. Istega leta postane njihov stalni član Alex Hacke. Leto 1984: ob pomoči Foetusa Jima Thirlvvella zmiksajo tretji, kompila-cijski Ip STRATEGIEN GEGEN ARCHITEKTEN. Sledi koncert For Machi-nery and Voice ter avantura v puščavi Mojave v Kaliforniji. Leto 1985: skok naprej s ploščo HALBER MENSCH. Leto 1986: leto vinilnega molka in različnih sodelovanj. Nastop v nurnberški Goldener sa-al in na prireditvi Skulptur Projekte v Miinstru ter glasbena pomoč pri postavljanju opere »Andi« v hamburški Schau-spielhaus. Leto 1987: govorice o razpadu benda ne držijo. Izide njihov peti Ip FU-ENF AUF DER NACH OBEN OFFENEN RICH-TERSKALA. Leto 1988: koncertna turneja in koncipiranje nove plošče. Leto 1989: HAUS DER LUEGE — plošča, ki jo spremljajo sami superlativi. Biba Kopf zapiše: »Einstiirzende Neubauten so danes edini bend, ki ti še lahko povrne voljo do življenja.« ^ Razstava italijanske likovne umetnosti prve polovice tega stoletja v Palazzo Grassi v Benetkah (na ogled od aprila do novembra tega leta) nikakor ni bila zgolj inventurni pregled s kopico imen in podatkov, temveč predvsem izbor resnično v tedanji Italiji najbolj eksponiranih in tudi evropsko relevantnih avtorjev. Čeprav je očitno, da so pripravljalci razstave skušali predvsem poudariti interna-cionalističen pomen razvoja tedanje italijanske umetnosti ter se v vhodnem prostoru najprej srečamo s predimenzionirano, desetkratno mavčno povečavo morda najbolj slavne futuristične skulpture, Boccionijeve bronaste Forme uniche detla conttnuita netto spazio (Edinstvene oblike nadaljevanja v prostoru) pa razstavo vendarle dejansko uvaja šele Giuseppe Pellizza da Volpedo s svojim ogromnim platnom Fiumana. Ta, preko dva in pol krat štiri metre velika slika, katere duha je zajela Bertoluccijeva filmska freska Dvajseto stoletje, po letnicah nastanka (1895—96) pravzaprav ne sodi v časovni okvir razstave, zato pa še toliko bolj simptomatično priča o ponovno in zmeraj intenzivneje porajajoči se nacionani samozavesti domala vseh evropskih narodov, pri čemer očitno tudi Italijani ne žele zaostajati v nobenem elementu novih pravil igre. Po veliki razstavi Futurizem in futurizmi, ki je bila v isti hiši pred tremi leti,smo se tudi tokrat največ srečevali z deli predstavnikov te, morda najbolj tipično italijanske stilne usmeritve dvajsetega stoletja. Veliko futuristično gibanje se je uradno začelo leta 1909 z Marinettijevim manifestom futuristične poezije — temu sta naslednje leto sledila manifest futurističnih slikarjev in La pittura futurista — ter je želelo uveljaviti popoln odklon od preteklosti in z vsemi sredstvi v umetnosti izražati optimističnega duha prihodnosti. To kratkotrajno gibanje (začetek prve svetovne vojne pomeni tudi prenehanje organiziranih umetnostnih aktivnosti) se je v likovni umetnosti kazalo kot dinamizirani kubizem in je ostalo v svojem vecento je bil resda v mnogih elementih soroden, po prvi vojni v nemški umetnosti in njenem vplivnem področju, uveljavljajoči se novi stvarnosti; ta je na dediščini ekspresionističnih, vsebinsko orientiranih principov socialne kritike in družbene satire poudarjala iluzijo naturalistične plastičnosti objektov, k čemur je italijansko gibanje priključilo izrazit povratek v tradicijo in averzijo do intelektualizma sočasne avantgarde. Njegovi predstavniki so se opirali predvsem na nacionalno opredeljevane vrednote klasične domače slikarske preteklosti, s čemer so si seveda kmalu pridobili podporo fašistične kulturne politike, ta pa se je v osnovi seveda komaj kaj razlikovala od doktrinarnih zahtev domovine socrealizma. Prav presenetljivo sorodnost med tedanjo Italijo in Sovjetsko zvezo pa je moč odkriti tudi v zgodnjem abstraktnem slikarstvu, saj v vakuumu informacijske izolacije italijanskega slikarstva tridesetih let nastajajoča geometrijska abstrakcija Osvalda Li-cinija — eno redkih manj znanih imen, ki se prvič eksponi-ra prav na tej razstavi — prav neverjetno asociira Maleviče-ve, resda zgodnejše »supre-macije čiste senzibilnosti v umetnosti.« In zakaj je ob razstavi, ki je na enem mestu pregledno združila pol stoletja likovne ustvarjalnosti ene, umetnostno brez dvoma vodilnih dežel, namesto verbalne ponovitve postavitve in opisov eksponatov, potrebno namigovati na relacije med dvema, v prvi polovici stoletja ob nacizmu vodilnima evropskima represivno avtoritaristi-čnima režimoma? Morda tudi zato, ker pri ugotavljanju vzrokov za njeno realizacijo zlobni jeziki (v povezavi s torinsko razstavo ruske umetnosti) omenjajo predvsem podpisovanje novih pogodb med tamkajšnjim avtomobilskim gigantom in sovjetskimi partnerji, pri čemer naj bi umetnost pač tvorila primerno kuliso in poskrbela za ugodnejšo prepričevalno atmosfero — pa tudi sicer določene paralele brez dvoma obstajajo! M- ARTE IT ALI AN A PRESENZE 1900-1945 Mitja Visočnik času povsem lokalnega (torej italijanskega) značaja, kljub vsemu pa vendarle ne brez vpliva na tedanjo rusko avantgardo kubo-futurizma. Ena možnih razlag, zakaj je prišlo do povezave in jasneje evidentnih medsebojnih vplivanj umetnosti prav med tema, geografsko sicer precej oddaljenima deželama mora vsekakor temeljiti na sorodnosti družbenih sistemov, na komajda razlikujočih se operativnih principih mladega avtoritarnega fašizma in totalitarizma porajajoče se boljševi-ške ideologije. Začetni evforiji obeh, militantno uveljavljajočih še svetovnih nazorov pa sta vsaj kratek čas služila tako eno kot drugo umetniško gibanje. Seveda ta plat umetnosti na tokratni razstavi ni posebej eksponirana pa tudi moteča ne; kljub kasnejšemu fašističnemu diskreditiranju futurističnega imena se je vsekakor zmeraj prijetno srečati s, sedaj že nostalgično »prelepimi umetninami iz klasične zakladnice evropskega avatgardizma« Giaco-ma Balle, Gina Severinija, Luigija Russola, Umberta Boccinija in zgodnjega Carla Carraja. Carlo Carra je, vsaj po številu eksponatov sodeč, osrednja osebnost razstave. V nasprotju s splošno uveljavljeno prakso nam ni ta ponudila samo njegovih najbolj znanih slik iz futurističnega ali zanj še bolj značilnega metafizičnega obdobja, temveč mu je sledila tudi v dvajseta in trideseta leta, ki jih zaznamuje na renesančnih vzorih te-' melječ povratek k »realizmu«. Pittura metafisica je bila v razvoju evropske umetnosti sicer relativno kratek, a vendarle za nadaljni razvoj pomemben intermezzo. Leta 1917 sta jo v Ferrari, ki je s svojo atmosfero depresivnih širjav praznih trgov in ploščadi, arhaičnih stebrov in monumentalne arhitekture tvorila idealno kuliso v brezčasju izoliranih prizorov, konstituirala Carra in Giorgio de Chi-rico. Po eni strani je tvorila idealno nasprotje velemestnega dinamizma, v prihodnost orientirane napadalne doktrine futurizma, katerega konec že zaznamuje, po drugi strani pa je v njenih, z ostro svetlobo oblitih trdno formuliranih figurah v enigmatičnih prostorskih situacijah že moč najti impulze kasnejšega nadrealizma. Po de Chiricovih besedah je bil cilj njunega tedanjega slikanja »s slikarskimi sredstvi konstituirati no- vo metafizično psihologijo predmetnosti«, kar naj bi dosegla z mirno izolacijo predmetov iz njihovega naravnega, funkcionalnega okolja in prenašanjem v alogične prostorske situacije — pri tem pa se v njegovih slikah ob transparentnosti subjektivne konfliktne psihološke pozicije kažejo močni impulzi ne zgolj osebnega strahu, ogroženosti in praznine. Pittura metafisica ni bila v navezi z nobenim širšim družbenim ali političnim gibanjem, zaradi ponovnega odkritja dediščine zgodnjerenesančnih mojstrov pa ni bil njen naslednik samo surrealizem. Že leto dni prej, preden je Breton objavil prvi surrealistični manifest,se je v Italiji pojavilo novo, zavestno na klasično in naturalistično tradicijo oprto novecentistično gibanje. No- Gluseppe Pellzza da Volpado, Fiumana (fotografija: Ivan Leskošek) 14 Ker Katedra izhaja le enkrat mesečno in še takrat mora teden dni prej v tiskarno, vam v tem trenutku še grozi potpuri pregleda koncertnih dogajanj v zadnjem času na področju celotne spodnje Štajerske (»unter Steier-mark«) z okolico (Ljubljana). Naš sprehod na krilih domišljije po čudežni deželi, kjer ni niti Aliče niti ostalih odštekancev, ampak samo do komolcev s krvjo poškropljeni komunisti, ki mislijo, da pranje simbolov z varikino stvari kakorkoli spreminja (mimogrede: kje so v zadnjem času v deželah realnega socializma med demonstracijami streljali na ljudi? Le na Kitajskem in v Jugoslaviji! In vendarle je to Evropa ), se bo začel z že kar oddaljenim koncertiranjem Milodojke Youneed v mariborskem Klubu MKC. Dotični so v prestopnem roku zamenjali enega saksofonista (Sax pub) z vokalistom, napravili material za novo ploščo in jurišajo na publiko. Čeprav pred koncertom še nisem slišal njihovih novih materialov, moram priznati, da nisem bil presenečen in sem si jih približno takšne predstavljal v svojih sanjarjenjih. Pustili so me nekje v vicah svoje izrazne moči. Ko sem po koncertu razmišljal, kaj me je motilo v njihovem koncertiranju, nisem našel kakšne globalne zamere, posameznih pa je bilo kar nekaj. Miladojka skratka ni več tako močen bend kot je bil včasih, dosti več je vode in popa v njihovi glasbi. Pevec se trudi ustvariti nov feeling, ki pa ni več tako prepričljiv. Včasih dobi skupina vlogo spremljave in se glasba preveč ponavlja, da komadi več nimajo tiste razpoznavnosti kot na prejšnji plošči (kako lepo je bilo pred leti, mar ne?). Kaj pa vem, čeprav kljub vsemu še podpirajo pomemben vogal v naši rock glasbi in so poleg Demoli-tion group in Gastarbajtrs zelo dobra skupina, mi niso všeč. Da so v Ljubljani kar trikrat napolnili K4; se pa ne gre čuditi. Lublana je bulana. Iz Maribora bi se na hitro (glede na pomembnost dogodkov) ozrl proti Gradcu, kjer smo v Ste-faniesaal v graškem kongresnem centru (to je tam, kjer je tudi Casino) praznovali petletnico obstoja agencije Gamsbart, ki je v štajersko prestolnico v preteklem obdobju pripeljal vsa važnejša imena jazza (raje jih ne bom našteval, lahko si pa mislite svoje). Na jubilejnem koncertu so se odiodiii, da nam bodo predstavili tri imena, ki so pomembna za jazz glasbo 80. let: prvi so igrali Oregon, ki so na mariborskem koncertu s Colinom Walcottom (pred nekaj leti se je ubil z avtom in Oregon od takrat niso delovali) zveneli dosti bolj sveže in prebavljivo, dasiravno so imeli svoje finte. Krivda za pot navzdol pa je prav zanimivo in na svoj način paradoksalno popolnoma v rokah in ustih originalne trojice, predvsem Paula McCandlesa, ki na svojih pihalih nikakor ne najde več občutka za mero in začne po nekaj pesmih težiti ter Ralpha Towner-ja (kaže, da je pozabil igrati na kitaro (tehnika!?), saj je imel z njo težave kot kakšen prvošolček), ki se raje igra s klaviaturami, iz katerih spušča povsem dolgočasne zvoke (v rocku preigrane že deset let) in zadovolji edinole s kla- virjem. Glen Moore, bas polovica ritem sekcije ob najnavdahnejše-mu članu, novemu tolkalcu, po rodu Indijcu (nimam'press materiala — ime sem pozabil, op. pis.) še edini kaže znake, da nista pavza in izguba enega člana prehudo delovali. Tolkalec igra na vse vrste tolkal, od klasičnih do »ekso- Ш1Ш JESENSKE OBLEKE.. Peter Tomaž Dobrila glasbe (manjkal ni niti Vinko Globokar), odidimo nazaj domov in se spomnimo gledališkega Borštnikovega koncerta ameriških veselih jazzerjev Bob Stewart And The First Line Band. Kaj lahko povem kot to, da si ob polnočnicah nismo mogli želeti boljše skupine, ki nam v poznih jutranjih tičnih« kleče in to s takšno tehniko ter z občutkom za mero, ritem in glasbo, vmes pa še spušča iz grla takšne vokale, da sem lahko večkrat poslušal le njega in bil »impresioniran s tistim, kar sem videl« in slišal. Zdi se mi, da je ponovno Miles (nekaj tednov za tem v Gradcu) skužil, kaj pomeni jazz glasba v devetdesetih let (kot je že tlakoval pot za sedemdeseta, v osemdesetih pa je bila jazz glasba tako ali tako v krizi). Pri svojih več kot šestdesetih letih zveni najmlajše in sveže, kar je pokazal s svojo zadnjo ploščo, ki so jo izdali pri nas in bi jo vam priporočal, če vam je ta glasba všeč (neumnost, daj, če vam j° všeč, jo gotovo že imate. No, če vam ni, jo priporočam, kljub vsemu). Oregon kot postarane roc-kerje in lahko po zadnjem izdelku etiketiramo s »Too Old To Jazz Too Young To Die.« Tega vam nisem povedal na začetku, ampak v Gradec sem se peljal izključno zaradi skupine, ki je tudi najbolj napolnila dvorano na tem triple-bill koncertu. To so Skrivnosti bolgarskih glasov (ali lepo komercialno Le Mysters Des Voix Bulgares), odkritje lanske sezone na zapadu (nič čud- nega, ko so tako butasti in zaprti ter vase zaljubljeni), ko so začeli furat trend »vvorld mušic«, ki je predstavljal glasbenim kapitalistom eno od rešilnih bilk vsako leto bolj utapljajoče se glasbene industrije plošč. Ta pevski zborček šteje 28 žena (srečo imate, da nimam pri sebi press materiala in vam ne morem našteti vseh, čeprav jih je bilo na odru le 25) in ni nič drugega kot državni zbor bolgarskega radia, ki deluje že vsaj toliko let kot bolgarski radio in je v Bolgariji izdal veliko plošč. Nekatere pesmi spremlja štiričlanska zasedba štirih moških, ki igra na 'tradicionalne bolgarske instrumente, kar je edino pravilno, saj tudi Bolgarke pojejo tradicionalne bolgarske pesmi. Težko mi je bilo verjeti reklamnim trikom, da ljudje jočejo na njihovih koncertih, sedaj pa se mi ta trditev ne zdi daleč od resnice. Neverjetno pestra ura koncentriranja, v kateri se izmenjujejo zborovsko petje, dueti, terceti, kvarteti, okteti... v sodelovanju z naravo, prepolni krasnega bolgarskega melosa (tudi mi ga imamo v Makedoniji, samo, da se mu reče makedonski, česar v Bolgariji ne priznajo), neparne ritmike, ve- likih kvint, sekund in minut, ki minejo, kot bi trenil. Po dolgem času spet koncert, ko sem si želel, da bi trajal veliko veliko dlje, čeprav so tu in tam (predvsem v počasnih pesmih pri prehodih) včasih malo kiksnile pri kakšni pavzi ali dolgem tonu. Zadnji so nastopili Airto Morei-ra in Flora Purim Group, oziroma kar trio. Alrto nam je pokazal vse svoje tolkalske veščine in nekaj novih originalnih brazilskih instrumentov (ali kar domislic), iz katerih je spravljal takšne zvoke, da ga je bilo kar zanimivo gledati in poslušati, Flora pa je bila na žalost dokaj hripava in, kljub vsemu trudu in prisrčnosti, ni odigrala prave vloge. Bila je zelo daleč od tistih svojih oktav, saj šo ji bile višine oddaljene kot Himalaja Indijcu, kitare pa tako ali tako ne zna igrati. Tretji in zadnji član skupine je korektno opravil svoj delež na akustični kitari in se pokazal kot zelo koristen član, ki hkrati razume Airtov ego tri p in Florino subtilnost. Kljub nekaterim pomanjkljivostim dober koncert ali kar prava lekcija iz »avtohtone« brazilske glasbe. Dobili so tudi bis (edini!). Iz Gradca, kjer je poleg tega še rohnela prireditev kot je »Musič Protokol«, ki je v sebi zbrala vsa znana imena sodobne svetovne urah ne bi dovolila spati. »Sola« na tubi in funkoidna spremljava na trobenti in saksofonu so bila le ledena gora, ki jo je izpeljevala ritem sekcija, vštevši ponovno tubo. Če preskočimo nekaj tednov, so Mariborčani še bolj padli dol na Dlna Saluzzlja, na čigar koncertu, zaradi opravičene odsotnosti (R. D.), nisem mogel prisostvovati. Prenehajmo že s tem štajerskim teženjem in poglejmo malo čez pokrajinske meje, v Ljubljano, kjer se je po kongresni tragikomediji v nedeljo zgodil koncert Stepd Ahead, trenutno ene najbolj popularnih jazz zasedb. Pred koncertom jih še nisem slišal, zato sem se ga lotil s posebno radovednostjo in moram priznati, da sem v koncertu (z enim dremežem) užival, čeprav lahko njihovo glasbo spredalčkamo kot ameriški Jupple jazz, ki ga delajo fantje ih dekle, ki prijetno izglodajo, pošteno ali celo virtuozno obvladajo instrumente in delajo glasbo, ki je stoprocentna, bleščeča in neverjetno dopadljiva. In ravno to je tisto, kar me moti, glasba ima premalo prostora, da bi dihala, nima jajc, ne opravlja svoje oploditvene funkcije, čeprav ji ne morem ničesar oporekati. Da vas več ne motim, še enkrat, če mi že ne bi bilo spotoma, Od 27. novembra je v Galerii 88 razstava MKC designa imenovanega ŠVIC. Obenem je v poslovnih prostorih MKC prodajna razstava slikarja Bena Artnaka. Galeria je odprta vsak delavnik od 17. do 19. ure. vse, ki premorejo zbirke plošč s popularno glasbo izpred leta 1950 in zlasti stare plošče, da to javijo (kontakt MARŠ: MK ZSMS Maribor, tel. 212-361 int. 38 in OK ZSMS Maribor- Rotovž, 20-053). jemo za oddaj o pred le . MARŠ, glasbena dakcija Knehtl, tel. potrebu-ciklusa larnt glasbi re- kot sedaj, se na koncert Steps Ahead v Ljubljano ne bi peljal, vi pa kot želite. Še zadnji v tej torturi so čista pop skupina iz Islandije, ki pravi zase, da hoče minirati pop glasbo. Kličejo se Sugarcubes in so, vsaj v Mariboru, dobili neke vrste kult status, čeprav niso nič posebnega in sem jih sam na začetku zamenjeval z B 52’ s, ki so mi še celo bolj simpatični in inovativni na istem terenu. Sami sebe raje primerjajo s АВВО. Mogoče imajo po drugi plošči celo prav. Sugarcubes so pevka BJork, ki je dejansko eden od največjih odkritij na področju rock vokalistike (lahko sicer dodam, da mi je ukradla idejo) in »norec« Einar, ki je resnični frontman skupine in vleče vso pozornost publike nase s svojim obnašanjem in vokalizi-ranjem (ali bolje govorom). Bjork mu je ob ostalih članih, ki se korektno ukvarjajo s svojimi instrumenti, le spremljava, oziroma dopolnitev njegovih tekstov in osnovnih linij. Ne vem, če sama zapoje tri pesmi, čeprav so Sugarcubes takšni kot so samo zaradi nje. Ali kot bi rekel (vsaj tako se mi zdi, sicer pa povem to sam) Milko Poštrak so Sugarcubes lepo zaviti br ,iboni, pod ovojem pa je zelo dvomljiva roba. Kaj nam je p' ,iesel koncert? Točno to. Bjork fi edina, zaradi česar se jih spl? л videti in je v Ljubljani v svoji iedolžno beli obleki (mogoče '.rebrni, ampak od daleč je to is*o) in v glavnem odkritih ramen izžarevala angelsko podobo in energijo hudička. Vse ostalo, no ja, če ste bili tam, zakaj bi vam solil pamet, če niste, ni važno. Odigrali so skoraj kompleten material s svojih dveh plošč in nas sigurno pustili zadovoljne, saj-mi-slim, da na koncert niso prišli tisti, ki jih ne marajo. Verjetno jih je kar dosti, mala tivolska dvorana pa je bila mogoče do polovice polna.Če vemo, da je skupina trenutno v vrhu popularnosti, je to zelo čudno, tudi za Ljubljano. Zdi se mi, da smo Mariborčani rešili koncert finančne katastrofe, saj toliko naših kot prav na koncertu Sugarcubes v Ljubljani še nisem srečal. Maribor je pop in Maribor je jazz, boli nas kureč, Sugarcubes pa so Sugarcubes. Palomi iz Sladkega vrha se opravičujemo, ker se je fotografija iz njihovega miljeja znašla pod člankom o mariborskih izgubarjih v prejšnji številki našega časopisa. Vsaka podobnost je, se razume, zgolj naključna. Uredništvo Študentski časopis Katedre Tyrševa 23 62000 Maribor Telefon (062) 212 004 številka žiro računa 51800-678-81846 Ustanovitelj In Izdelatelj: Univerzitetna konferenca ZSMS Maribor Predsednica časopisnega sveta: Dragica Korade Katedra izhaja ob podpori Družbenega dogovora o financiranju mladinske periodike v Sloveniji. Uredništvo: Danilo Vezjak (glavni urednik), Sašo Dravinec (odgovorni urednik), Jasmina Vidmar, Peter Tomaž Dobrila Rajko Muršič, Darinko Kores-Jacks, Miro Lenič. Oblikovalec: Beno Artnak Tehnična urednica: Snežana Štabi Lektor: Boris Svetel Vodja prodaje: Gorazd Kos Tisk ČGP VEČER Maribor Cena posameznega izvoda 30.000 din Polletna naročnina znaša 100.000 din, za pravne osebe 200.000 din, celoletna naročnini za tujino 30 DEM oziroma enak vsoto v drugi valuti. Oproščeno temeljnega prometnega davka po sklepu št. 421-1/70 z dne 11. 1. 1970. Uradne ure: razen v soboto in nedeljo vsak dan med 11. in 13. uro. naslovnica: Dldie Senekar Torek je večer za drugače čuteče, torek je metal in hard core večer. Different youth je dogodek drugačne mladosti, mogoče ne preveč prijetne ali odprte za vsak pogled, je pa mladost, ki živi svoje ... DIFFERENT YOUTH bosta predstavljala z glasbo in plesom D. J.-ja D. POŽEGAR IN R. BAJC. In sedaj še srede. NOVI večer v programu MKC kluba! MIDVVEEK JAZZ KLUB. Tako se srede spreminjajo v večere prijetne klubske glasbe, za glasbo pa bodo poskrbeli D.J.-i LAZAREVIČ, A. OBLAK, M. LAH IN GOSTJE. SREDA JE DOBRA ZA ZABAVO!!! Vsak petek se v klubu MKC zgodi REAL WILD CHILD S PAR Tl. Od 20. ure dalje potuje preko gramofonov do vaših ušes in nog plesna glasba 80-tih. Tokrat nam severni veter iz Islandije prinaša vroče SUGARCUBES, ki so nastopali v Ljubljani. Vstop je omejen, zato pohitite, da ne ostanete pred vrati. D. J. : Hang the D. J. Nekoč so bile SOBOTE. Nekoč je živel STALIN. NEKOČ je bil ROCK. Sedaj so samo še SOBOTNE STALINOVE ROCKOVSKE ZABAVE. Rdeči D.J.-i Darko KULAŠ, Bojan HITI, Damijan VEŠLIGAJ in gostje, ustvarjajo vzdušje zmagoslavnega rockum-nizma, seveda pod strogim STALINOVIM OČESOM & UŠESOM. SAMO MASOVNA ZABAVA JE DOBRA ZABAVA!!! 15 ша шшш