ŠOLSKA TEORIJA Bipolarna motnja pri otrocih in mladostnikih Eva Kuhar, študentka, Medicinska fakulteta Univerze v Ljubljani Otroci in mladostniki z bipolarno motnjo se na prvi pogled zdijo čisto normalni in zdravi, a za to masko se lahko skriva otrok v stiski, ki svojih čustev ne zna primerno pokazati. Včasih je zelo hitre jeze, čeprav še sam ne ve, zakaj se tako jezi. Drugič je zaprt vase, v šoli se mu ne da poslušati učiteljice, doma bi raje spal, kot pisal domačo nalogo. Ker bipolarna motnja v medicini velja za precej neraziskano področje, tudi starši, zdravniki in učitelji ob takšnem vedenju otroka nanjo sprva ne pomislijo. Zgodnja diagnoza bipolarne motnje pomaga otroku imeti normalno otroštvo in izboljša potek bolezni skozi odraščanje. Ključne besede: bipolarna motnja, otroci, mlado- je v depresijo. Odvečna energija manije je pogo- stniki, diagnosticiranje, terapija sto usmerjena v projekte, ki so velikopotezni (npr. ustanovitev glasbene skupine brez predhodnega Uvod znanja o glasbi). Višek energije se kaže tudi kot Stigmatiziranje in pogoste napačne predstave so majhna potreba po spanju, manične osebe brez do nedavnega omejevale razumevanje in pozna- spanca zdržijo tudi nekaj dni. Nezdravljena manija vanje bipolarne motnje. Čeprav se o bipolarni mo- traja več mesecev in vodi v delirij, v hujših primerih tnji vse več govori, nekaj zadržkov o njej še vedno tudi v smrt zaradi izčrpanosti in dehidracije. ostaja. Bipolarno motnjo ima okrog 2 –3 % global- ne populacije, kar jo naredi bolj pogosto od slad- Manija velja za najbolj predvidljiv sindrom v psihi- korne bolezni tipa 1, revmatoidnega artritisa ali HIV atriji. Po prvi manični epizodi se druga pojavi v več okužbe. Novejše raziskave kažejo, da je možnost za kot 80 % primerih. Razlika med manijo in hipoma- dedovanje motnje 85 %. Prav tako se v družinah, nijo je ta, da se posamezniku z zgoraj navedenimi kjer je prisotna bipolarna motnja, pogosto poja- simptomi, ki je hospitaliziran, diagnosticira manija, vljata tudi depresija in tesnoba (Strakowski 2014). če pa posameznik z enakimi simptomi ne rabi ho- Pri otrocih bipolarna motnja pogosto ostane brez spitalizacije, prejme diagnozo hipomanije. diagnoze do njihove pozne adolescence. Otroci zaradi tega velikokrat trpijo, saj ne dobijo prave po- Čeprav diagnozo bipolarne motnje opredeljujeta moči zdravnika in svojih staršev, ki otroka s takšno manija in hipomanija, se v večini primerov bolezni diagnozo težko razumejo, saj ne vedo, kaj delajo pojavi tudi depresija. Običajno osebe z bipolarno narobe in zakaj je njihov otrok tako hitro razdra- motnjo preživijo večino časa v depresiji, ki velja za žljiv ali pa se čez noč zapre vase in do njih ne kaže bolj omejujoče razpoloženje. Pri depresiji je zna- več nobenih čustev. Medicina v zadnjih dveh de- čilno, da osebe ne morejo izkusiti užitka in veselja, setletjih vse več pozornosti namenja zgodnjemu prav tako se nočejo udejstvovati v aktivnostih, ki jih diagnosticiranju bipolarne motnje. A ker je bole- drugače razveseljujejo. Osebe z depresijo so brez zen pri otrocih in mladostnikih tako kompleksna, energije, težave imajo tudi z razmišljanjem, ki je pri imajo strokovnjaki s tem težave še danes. depresiji velikokrat upočasnjeno. Prav tako so pri- sotne težave s pozornostjo, povečana ali zmanjša- Kaj je bipolarna motnja? na sta apetit in teža. Najbolj zaskrbljujoč simptom Pri bipolarni motnji se pojavljata dva ekstrema ob- depresije je samomorilnost. Samomor je pri bipo- čutij (dva pola). Izmenjujeta se obdobje veselega, larni motnji zelo pogost (15 % bolnikov), vsak drugi evforičnega razpoloženja (manija in hipomani- pacient pa vsaj enkrat poskusi napraviti samomor, ja) in obdobje potrtosti ter pomanjkanja energije zato je pomembno, da je bolezen pravočasno dia- (depresija). Simptomi manije oziroma hipomanije gnosticirana in zdravljena (Strakowski 2014). morajo predstavljati spremembo v posamezniko- vem obnašanju, ki traja vsaj en teden. Prav tako V grobem ločimo 3 tipe bipolarne motnje: mora imeti posameznik simptome, kot so: evforija, - Bipolarna motnja I: je klasična različica bipolar- zmanjšana potreba po spancu, hiter govor, vzkiplji- ne motnje, pri kateri se pojavlja manija. vost itd. Takšna ekstremna občutja niso nujno pri- - Bipolarna motnja II: pojavlja se hipomanija in sotna konstantno, vendar so pogosto prisotna ek- vsaj ena epizoda depresije. Ta tip velja za no- stremna nihanja v občutju. Iz trenutka v trenutek vega, saj ga je prvič identificiral Dunner okrog se lahko posamezniku občutje spremeni iz evfori- leta 1970. 70 Didakta - Ciklotimija: definirajo jo velike spremembe v ti otroci namesto epizod kontinuirana in kronična počutju, pri katerih so prisotni znaki manije in stanja, ki jih je težko specifično diagnosticirati, za- depresije, ki nikoli ne dosežejo kriterija prave radi česar je težko oceniti razširjenost bipolarne depresije in manije. Je zelo podobna tempe- motnje med otroki in mladostniki. Redki kažejo ramentnosti. Pri otrocih s ciklotimijo se pri več znake, ki bi ustrezali kriteriju za manijo pri odra- kot 60 % kasneje razvije bipolarna motnja, pri slih. Veliko jih kaže znake pomanjkanja pozorno- odraslih pa ciklotimija redko napreduje do bi- sti in razdraženosti, ki lahko kasneje vodijo do bi- polarne motnje (Strakowski 2014). polarne motnje (Axelson in drugi 2015). Diagnosticiranje mladostnikov Na žalost enake simptome kažejo tudi mladostni- Bipolarna motnja se začne v mladosti in čez ži- ki, ki imajo otroško depresijo in motnjo pozornosti vljenje napreduje. Večina bolnikov začne simpto- s hiperaktivnostjo (ADHD). Razlike med bipolarno me kazati že v adolescenci, vendar znaki hipoma- motnjo in ADHD so pri otrocih zelo majhne, zato nije pogosto niso prepoznani, kar vodi v napačne je težko razlikovati med obema. Otroci in mlado- diagnoze. Posledično lahko bolniki več let ostane- stniki imajo lahko poleg bipolarne motnje tudi jo brez pravega zdravljenja. Bipolarna motnja I je motnjo pozornosti s hiperaktivnostjo, depresijo pogosto zamenjana za shizofrenijo. Zaradi tega ali druge psihične motnje. Zdravniki se pri razliko- bipolarna motnja pri mladostnikih pogosto osta- vanju med bipolarno motnjo in motnjo pozorno- ne brez prave diagnoze vse do 20-ih let. Pojavnost sti s hiperaktivnostjo osredotočajo na evforijo. Pri bipolarne motnje med mladostniki, starimi med otrocih z bipolarno motnjo se evforija pojavlja epi- 15 in 17 let, je okrog 1.4 %, kar je podobno razmerju zodično, kar ni značilnost ADHD. Tudi družinska v odraslosti (Strakowski 2014). zgodovina bipolarne motnje pripomore k razliko- vanju, saj je pogosta pojavnost med generacija- Diagnosticiranje otrok in adolescentov je težko, mi. Diagnoza se otrokom postavlja več mesecev, saj ne kažejo ustreznih znakov, ki bi lahko defini- pri čemer zdravniki spremljajo odzive na različna rali manijo in hipomanijo. Študije otrok s tvega- zdravila in tako lažje postavijo diagnozo. Prav tako njem za bipolarno motnjo so pokazale, da imajo je težko razlikovati med depresijo in bipolarno 71 Didakta ŠOLSKA TEORIJA motnjo, saj se depresija pri otrocih kaže z razdra- lju (fizično in spolno nasilje, zanemarjenje), imajo žljivostjo in vznemirjenjem, kar je tudi znak bipo- večjo verjetnost za razvoj bipolarne motnje, prav larne motnje. Razlikovanje spet poteka podobno tako lahko (hipo)manične epizode inducirajo tudi kot pri zgoraj navedenem primeru. Zdravniki se antidepresivna zdravila. Okolje prispeva približno znašajo predvsem na simptome, značilne le za bi- 40 % k pojavnosti motnje. Kombinacija notranjih polarno motnjo, in pri tem upoštevajo družinsko in zunanjih dejavnikov v času adolescence pred- zgodovino. Zgoden začetek bipolarne motnje je stavlja tvegano situacijo za razvoj motnje, saj so povezan s slabšim razvojem bolezni v prihodno- dogodki v tem času bolj stresni kot v otroštvu, sti. Glede na kompleksnost diagnoze in razvijanje obenem pa so mladostniki veliko občutljivejši na otrokovih kognitivnih, čustvenih in nevrofiziolo- stresne dogodke kot odrasle osebe, zato se znaki ških sposobnosti zdravniki pozorno spremljajo bipolarne motnje pogosto začnejo kazati v dobi razvijanje bolezni in puščajo odprte možnosti za adolescence (Adlinger in Schultze 2016). druge diagnoze (Renk idr. 2014). Dednost bipolarne motnje Faktorji tveganja za razvoj bipolarne motnje Večina odraslih z bipolarno motnjo lahko poroča, Okolje da so se prvi simptomi začeli že pred 18. letom. Čeprav je bipolarna motnja gensko pogojena, Vse več dokazov kaže na to, da imajo osebe, pri nanjo lahko vpliva tudi več zunanjih dejavnikov. katerih se bipolarna motnja začne že v otroštvu, Prvi vplivi okolja so lahko prisotni že v maternici. veliko slabši potek bolezni, kot tiste, katerih zna- Infekcije v maternici dokazano vplivajo na razvoj ki se začnejo kazati kasneje v življenju. Postavitev možganov otroka in lahko na plodu pustijo psi- diagnoze v otroštvu in adolescenci omogoča bol- hološke posledice. Tudi kajenje med nosečnostjo nikom ustrezno zdravljenje, ki lahko izboljša dol- dokazano prispeva k razvoju številnih duševnih goročni potek bolezni. Študije kažejo, da je razšir- bolezni, kot so motnje pozornosti, hiperaktivnost jenost vseh vrst bipolarne motnje pri otrocih, ki in avtizem. Tako tudi raziskave v zadnjih letih ra- imajo starše z bipolarno motnjo, mnogo večja kot zvoj bipolarne motnje povezujejo s kajenjem med pri tistih otrocih, katerih starši je nimajo. Otroci, ki nosečnostjo. Otroci, ki odraščajo v nasilnem oko- imajo bipolarno motnjo v družini, ne obolijo kar 72 Didakta »čez noč«, temveč že prej kažejo epizode ekstre- velikokrat neprimerno za njihovo starost. Nekateri mnih nihanj razpoloženja, ki so lahko prvi poka- otroci z bipolarno motnjo preveč regulirajo svoja zatelji bolezni. Če ima en starš bipolarno motnjo, čustva. Ti otroci se zdijo pusti in zadržani. Otroci je verjetnost, da zanjo oboli otrok, 15–30 %, če pa s preveliko regulacijo čustev pogosto ne znajo jo imata oba starša, se ta procent dvigne na kar biti veseli, ne znajo doživljati sreče in so večino 50–75 % (Singh 2008). časa potrti. Neobvladovanje čustev je pri otrocih povezano tudi s čustveno reaktivnostjo. Otroci, Na medicinski fakulteti na Univerzi Yale so nare- katerih oba starša imata bipolarno motnjo, kažejo dili študijo na dvojčkih – v vsakem paru dvojčk- probleme s čustveno reaktivnostjo, saj imajo kljub ov je en otrok dobil diagnozo bipolarne motnje, pomoči strokovnjakov probleme z obvladovanjem drugi pa ne. Pri dvojčkih, ki so jim diagnosticirali jeze in depresijo. Izvedena je bila raziskava, v kateri bipolarno motnjo, je nabor genetskih dejavnikov se je pokazalo, kako predšolski otroci z bipolarno prispeval tako k razvoju bipolarne motnje kot tudi motnjo čustva doživljajo drugače kot tisti brez k večjim sposobnostim na področju ustvarjalnosti motnje. V raziskavi so otroke najprej postavili v in kognitivnega funkcioniranja. Nosilec te raziska- dogodek, ki jih je osrečeval. Otroci z bipolarno ve je v reviji Psychiatric News povedal: »Če ljudje, motnjo so 30 minut po dogodku kazali veliko višje pri katerih obstaja genetsko tveganje za razvoj nivoje sreče kot tisti brez nje, njihova sreča je trajala bipolarne motnje, kažejo višje ravni teh osebno- dlje. Prav tako je jeza otrok z bipolarno motnjo po stnih značilnosti kot splošna populacija, potem ta dogodku, ki je induciral jezo, trajala dlje. Čustva, ki vzorec podpira teorijo, da se nekatere od muta- so jih otroci kazali takoj po dogodku, so bila veliko cij, ki spodbujajo razvoj bipolarne motnje, izraža- močnejša, zato moramo pri otrocih z motnjo paziti, jo v obliki pozitivnih značajskih in intelektualnih kako se z njimi pogovarjamo po vznemirjajočem lastnosti, ki posledično vodjo k večji plodnosti, s dogodku, saj ga lahko doživljajo povsem drugače tem pa tudi k večji verjetnosti, da se bodo taki kot mi (Renk in drugi 2014). geni ohranili.« (Saltz 2017) Šola in bipolarni otroci Simptomi bipolarne motnje pri otrocih Šola je lahko stresna za vse otroke, a je za otroke Ker je diagnosticiranje otrok z bipolarno motnjo z bipolarno motnjo še toliko večji zalogaj. Izzivi, s novo in neraziskano področje, na to temo poteka katerimi se otroci in mladostniki z bipolarno mo- veliko študij. Kriterij za diagnosticiranje se iz leta tnjo srečujejo, lahko prispevajo k slabšim rezulta- v leto izpopolnjuje in popravlja, saj je bipolarna tom v šoli. Zaradi zdravil lahko kažejo znake utru- motnja kompleksna bolezen, ki jo je predvsem jenosti in imajo težave s koncentracijo. Za razliko pri otrocih težko natančno definirati in objektivno od shizofrenije se pri otrocih z bipolarno motnjo oceniti. Pri otrocih in mladostnikih sta hipomanija in ocene v šoli ne razlikujejo od tistih brez motnje. manija pogosto spregledani zaradi krajšega trajanja Šole otrokom z bipolarno motnjo lahko prilago- epizod. Epizode so za razliko od odraslih, kjer lahko dijo program, tako da imajo otroci več časa za trajajo tudi več tednov, kratke, trajajo lahko le nekaj pisanje testov, prilagajajo količino domače nalo- ur. Pri otrocih se lahko pojavi tudi poseben podtip ge, prav tako ti otroci potrebujejo več vode zaradi bipolarne motnje, pri katerem otroci nimajo epizod, zdravil, zato jim je vedno dovoljeno pitje vode in vendar je bolezen bolj kronična. So razdražljivi, a iti na stranišče. Šole se prav tako vključujejo v di- kriterija maničnih epizod nikoli ne dosežejo. Vseeno scipliniranje takšnih otrok. Pomembno je, da se pa sledijo razvoju bipolarne motnje. Prav tako ob neprimernem vedenju otroka gleda na celo- moramo biti pri otrocih pozorni tudi na bolezni, tno situacijo, saj ti otroci velikokrat nimajo razvi- ki se lahko pojavljajo skupaj z bipolarno motnjo tih pravih mehanizmov, da bi na situacijo ustre- in imajo podobne simptome (ADHD, depresija, zno reagirali. Bolj ko se šola zavzema za otroka in psihoza in druge vedenjske motnje). Eden od se z njim pogovori o težavah, večja je verjetnost, simptomov, ki si morda zasluži več pozornosti kot da bo ta razvil ustrezne vedenjske vzorce. Most ostali, je razdražljivost. Razdražljivost se pojavlja tudi med otrokom in šolo predstavljajo starši. Njihova v zgoraj omenjenih boleznih, zato je pomembno, da naloga je, da razumejo bolezen svojega otroka in razločimo med bipolarno motnjo in njimi. Več kot 81 poznajo njegove pravice. Pomagajo lahko pri iz- % otrok z bipolarno motnjo je razdražljivih. Prav tako obraževanju učiteljev, da bolje razumejo situaci- je simptom neobvladovanje čustev. Obvladovanje jo otroka. Starši lahko šolo obveščajo o različnih čustev je sestavljeno iz treh delov. Najprej neko spremembah zdravil in vzgojnih prijemih, na ka- informacijo iz okolja dobimo, nato izoblikujemo tere se otrok dobro odziva doma (Sullivan 2010). čustveni odziv, na koncu pa čustva reguliramo in procesiramo. Čeprav se vsi otroci srečajo z Zdravljenje bipolarne motnje pri otrocih in mla- neobvladovanjem čustev, imajo tisti z bipolarno dostnikih motnjo s tem večje težave. Neobvladovanje Čeprav je zdravljenje bipolarne motnje pri otrocih čustev ovira njihovo normalno funkcioniranje in je podobno kot pri odraslih, ne moremo sklepati, da 73 Didakta ŠOLSKA TEORIJA je enako. Pravzaprav je zelo malo zdravil ustreznih Zaključek za zdravljenje otroške bipolarne motnje (za Zgodnje diagnosticiranje otrok z bipolarno mo- zdravljenje manije so ustrezni npr. litij, apriprazol tnjo je ključnega pomena, vendar se je ta naloga in olanzapin). Za otroke, mlajše od 10 let, ustrezno izkazala za veliko težjo, kot je bilo sprva predvide- zdravilo ne obstaja. Otroci in mladostniki so bolj no. Tehnike diagnosticiranja se še vedno razvijajo občutljivi na stranske učinke zdravil kot odrasli. in spreminjajo. Trenutno ne obstaja specifičen in Eden bolj problematičnih stranskih učinkov je objektiven kriterij, ki bi ga zdravniki lahko upora- povišanje telesne teže, čeprav naj ta zdravila ne bi bljali za diagnosticiranje otrok in mladostnikov. vplivala na težo posameznika. Posledično mora Podobno je tudi pri predpisovanju zdravil. »Koktaj- biti teža otrok, katerim so zdravila za bipolarno li« zdravil, ki jih otroci jemljejo, imajo pogosto ne- motnjo predpisana, strogo nadzorovana. Otroci predvidljive in nezaželene učinke. Pomembno je, in mladostniki so prav tako lahko bolj občutljivi da se razvoj bipolarne motnje pri otrocih in mla- na kognitivne stranske učinke. Manjši odmerki dostnikih stalno spremlja ter da se njihovi staro- zdravil zmanjšajo verjetnost neželenih stranskih sti prilagaja tudi zdravljenje. Pri nadzoru bolezni učinkov (npr. kognitivna prizadetost). Tudi ključno vlogo igrajo tudi starši. Njihova naloga je, metabolizem otrok je hitrejši kot pri odraslih, zato da otroka z bipolarno motnjo razumejo in imajo morajo biti odmerki zdravil včasih višji, da imajo primerne vzgojne prijeme, ki jih lahko dobijo na lahko zdravila ustrezen učinek, zaradi česar je psihoterapijah. Ti pripomorejo k boljšemu pote- pomembno, da se s staranjem otrok spreminjajo ku in obvladovanju bolezni. Starši igrajo ključno odmerki zdravil (Strakowski 2014). vlogo pri poteku bipolarne motnje njihovih otrok. Zgodnja intervencija staršev, ustrezno zdravljenje Vse več raziskav se usmerja v psihoterapijo, ki in sodelovanje s šolo pripomorejo k zgodnjem ji znanost do nedavnega ni posvečala veliko odkritju bolezni in tako z zgodnjim zdravljenjem pozornosti. Psihoterapija ponuja zdravljenje omogočijo otroku normalno otroštvo in odrašča- bipolarne motnje brez neželenih stranskih učinkov, nje. Z razumevanjem bipolarne motnje in ugaja- ki jih imajo zdravila. Družinskim članom pomaga njem potrebam otroka starši predstavljajo trdno bolje razumeti bipolarno motnjo, jih nauči ustrezne oporo pri otrokovem razvoju in poti skozi življenje. komunikacije z bipolarnim otrokom in kontroliranja otrokovih impulzov. Družinska terapija se je v študijah izkazala za obetavno, sploh v zgodnjih stopnjah razvoja bipolarne motnje. Pri družinski terapiji se namesto na posameznika, ki kaže simptome bipolarne motnje, terapija osredotoča Viri Aldinger F., Schulze T. G. (2016): Enviromental factors, life events, na celotno družino. To pripomore k pogostejšim and trauma in the course of bipolar disorder. Dostopno na: pozitivnim ciklom komunikacije v družini in https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7167807/ Axelson D., Golstein B., Goldstein T., Monk K., Yu H., Hickey M. B., zmanjša verjetnost negativnih ciklov komunikacije Sakolsy D., Diler R., Hafeman D., Merranko J., Iyengar S., Brent D., oziroma prepreči, da bi se ti potencirali. Po družinski Kupfer D., Brimaher B. (2015): Diagnostic Precursors to Bipolar Disorder in Offspring of Parents With Bipolar Disorder: A Lon- terapiji otroci potrebujejo manj zdravil, kot so jih gitudinal Study. Dostopno na: https://ajp.psychiatryonline.org/ pred terapijo, kar kaže na to, da se starši naučijo doi/10.1176/appi.ajp.2014.14010035 Hower H., Case B. G., Hoeppner B., Yen S., Goldstein T., Goldste- ustrezno komunicirati z otrokom, ki ima bipolarno in B., Birmaher B, Weinstock L., Topor D., Hunt J., Strober M., motnjo. Otroci so naučeni, da sestavijo »recept«, s Ryan N., Axelson D., Gill M. K., Keller M. B. (2014): Use of Men- tal Health Services in Transition Age Youth with Bipolar Disor- katerim se spopadajo z motnjo. Terapija jih nauči der. Dostopno na: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/ najti po eno stvar, ki jih osrečuje v kreativni, fizični, PMC3885866/ M. Strakowski, S. (2014): Bipolar Disorder. New York: Oxford Uni- socialni in sprostitveni domeni. Te domene jim versity Press. pomagajo pri obvladovanju svojih čustev, verbalni Renk K., White R., Lauer B., McSwiggan M., Puff J., Lowell A. (2014): Bipolar Disorder in Children. Dostopno na: https://www. in neverbalni komunikaciji in pri kontroliranju ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3994906/ impulzov. Kognitivno-vedenjska terapija (cognitive- Salinger M. J., O'Brien M. P., Miklowitz D. J., Marvin S. E., Cannon T. D. (2018): Family Communication With Teens at Clincal Hi- behavioral therapy = CBT) je bila razvita za otroke, gh-Risk for Psychosis or Bipolar Disorder. Dostopno na: https:// stare od 8 do 12 let. Ta terapija se osredotoča na www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5992095/ Saltz, G. (2017): Moč različnosti. Ljubljana: UMco d. d. otroka in njegovo družino ter na njihove potrebe. Singh T. (2008): Pediatric Bipolar Disorder: Diagnostic Challan- Kognitivno-vedenjska terapija se intenzivno ges in Identifying Symptoms and Course of Illness. Dostopno na: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2695748/ osredotoča na starše, pomaga jim razviti efektivne Sullivan L. S. (2010): School Issues for Bipolar Children. Dostopno veščine vzgajanja otroka z bipolarno motnjo. Obe na: https://www.everydayhealth.com/bipolar-disorder/school-is- sues-for-bipolar-children.aspx omenjeni terapiji pomagata vzpostaviti predvidljivo Vieta E., Salagre E., Grande I., Carvalho A., Fernandes B., Berk rutino, pomagata pri obvladovanju vedenjskih M., Birmaher B., Tohen M., Suppes T. (2018): Early Inervention in Bipolar Disorder. Dostopno na: https://ajp.psychiatryonline.org/ težav, pri funkcioniranju v družbi ter omogočita doi/10.1176/appi.ajp.2017.17090972 družinskim članom, da dajo otroku z bipolarno Washburn J. J., West A. E., Heil J. A. (2011): Treatment of Pediatric Bipolar Disorder: A Review. Dostopno na: https://www.ncbi.nlm. motnjo ustrezno podporo (Washbrun in drugi 2011). nih.gov/pmc/articles/PMC3150503/ 74 Didakta