Ventil: Kakšno je mesto OLME na slovenskem trgu hidravliÏnih olj in maziv? B. Hrobat: OLMA v slovenskem pro- storu pokriva približno 50 % trga s svojimi mazivi, kar je zelo velik delež glede na razdrobljenost industrije. Na podroïju industrijskih olj so potrebe v Sloveniji okrog 9 tisoï ton na leto. OLMA dobavlja na slovenski trg okrog 5 tisoï ton, od tega iz lastne proizvo- dnje 3 tisoï ton hidravliïnih olj. Izdelujemo olja razliïnih kvalitet: od najbolj preprostih olj HD, olj z viso- “Mazati ali ne mazati, to je/ni sedaj vprašanje!” Pogovor z Borisom Hrobatom, direktorjem podjetja OLMA kim indeksom viskoznosti do srednje kvalitete VG, emulzij HFA, negorljive hidravlike HFC. Za rudnik Velenje pa dobavljamo negorljivo vodotopno olje HFAS. Na slovenskem trgu prodajamo tudi negorljiva hidravliïna olja (za železarno Ravne) na bazi fosfornih estrov. Najveï prodamo hidravliïnih olj kvalitete VG, saj pokrivamo 50 % potreb trga. Nov izdelek, ki ga delamo v sodelo- vanju s Petrolom, je biohidravliïno olje na osnovi repiïnega olja, pri ïe- mer je formulacija Petrolova, mešamo pa ga v Olmi. Ne mešamo oziroma ne pripravljamo negorljivih olj na osnovi fosfornih estrov, ker so potrebe slovenskega trga tako majhne, da bi bila proizvodnja nerentabilna in predraga. Prodajamo izdelek partnerja iz Nizozemske. Za rudnik Velenje proizvajamo vodotop- no biorazgradljivo biološko stabilno olje za podporja. Lansko leto smo jim priïeli dobavljati nov izdelek v sode- lovanju z nizozemskim partnerjem. Izpolnjevanje luksemburških proto- kolov je prezahtevno in predrago in cena tega ne bi prenesla. So trenutki, ko se moraš povezati s partnerji, ker je proizvodnja doma predraga. Dobavitelj do zadnjega porabnika je Petrol ali Merkur. Aditive kupujemo sami, ker imamo z dobavitelji po- vezave in uporabljamo tudi njihove laboratorije, na primer za doloïitev strižne stabilnosti aditivov. Bazno olje kupujemo preko Petrola predvsem zaradi uteïenih poti. Majh- ni porabniki baznih olj zaenkrat še nimamo dostopa do proizvajalcev. Ventil: Ali OLMA dela analize izdelkov za kupce? OLMA, delniška družba, je danes podjetje za razvoj, proizvodnjo in trženje vseh vrst obiÏajnih in poseb- nih maziv ter hidravliÏnih olj. Razvila se je iz obrtne delavnice. Podatki o tem segajo v leto 1953. Pozne- je je nastala samostojna delovna organizacija in nekaj Ïasa tudi v sklopu SOZD-a Petrol, iz katerega so leta 1988 izstopili. To je omogoÏilo boljši razvoj, vendar s podjetjem Petrol še vedno dobro sodelujejo. Direktor Boris Hrobat je v pogovoru predstavil proizvodni program in poudaril nekatere znaÏilnosti poslo- vanja podjetja OLMA. Osvetlil je predvsem podroÏje hidravliÏnih olj za hidravliÏne industrijske sisteme. Podjetje OLMA VENTIL NA OBISKU 382 Ventil 13 /2007/ 6 Ventil_revija_6.indd 382 Ventil_revija_6.indd 382 24.1.2008 8:55:23 24.1.2008 8:55:23 B. Hrobat: Ko prodaš olja kupcem, zgodba še ni zakljuïena. Slediti je treba, kako se obnaša olje, ki je pri kupcu veï let. Kupca je treba podpi- rati pri zamenjavi olja. Ob zadnji zamenjavi izdelka v rudniku Velenje, ko so prešli na višji kvalitetni nivo, smo novo tekoïino dolivali dalj ïasa in šele po dveh mesecih je bilo olje popolnoma zamenjano. Ves ta ïas je bilo treba slediti kvaliteto olja, bakterije in neïistoïe. Ni problem prodati, treba je tudi vzdrževati. Zato moramo imeti razvite analitske me- tode, da lahko sledimo in svetujemo uporabniku. OLMA dela analize za svoje kupce brezplaïno za vse izdelke, od najbolj preprostih hidravliïnih olj do najbolj komplicirane hidravlike, ker se nam zdi, da je to naša dolžnost. Ves ïas živimo z izdelkom. Med kupcem in nami mora biti zaupanje. Sodelujemo tudi pri uniïenju, tako da je zagotovljen odvoz izrabljenih olj, da se ne odlagajo v garažah ali se kurijo v centralni kurjavi. Ventil: Kako sledite kakovosti vaših izdelkov v proizvodnji? B. Hrobat: Imamo razmeroma velik laboratorij, ki je razdeljen v dva dela. V prvem skrbimo za kontrolo procesa v proizvodnji, kjer se po internem protokolu za vsako šaržo izdela analiza viskoznosti, plamenišïa in drugih para- metrov. V drugem delu laboratorija pa izvajamo analize olj v uporabi. Tam se doloïajo neïistoïe, vlaga, ïe je prišlo do kontaminacije z drugimi olji, kako je napredovala razgradnja in drugo. Analize strižne stabilnosti aditivov pa naredi dobavitelj. Pomagamo si z laboratoriji v Petrolu ali pa z laboratoriji na Fakuteti za strojništvo, Center za tribologijo. Žal kemijski inštitut v Sloveniji ne dela na podroïju raziskave nafte. Ventil: Testiranje olja na neÏistoÏe in vpliv olja na obrabo? B. Hrobat: Vpliv obrabe se raziskuje na Fakulteti za strojništvo v Centru za tribologijo in tehniïno diagno- stiko CTD, ki ga vodi prof. dr. Jože Vižintin. Doloïene teste naredimo pri partnerju Lubrizol. Sami tega ne raziskujemo. Nekateri porabniki sami merijo neïi- stoïe, vendar smo mi usposobljeni, da jim pomagamo. Na voljo imamo dva inštrumenta za merjenje neïistoï, od katerih je eden skoraj vedno na terenu. Za kupce redno merimo vseb- nost neïistoï v hidravliïnih oljih. Pri tem moram omeniti, da prodajalci filtrov lahko zavajajo kupce in jim predpisujejo opremo, ki ni primerna za stroje. Prodajajo filtre za stare si- steme. Novejši stroji zahtevajo veïjo ïistoïo. Pomembno je, da se olje ïisti pri vnosu v hidravliïni sistem. Nekateri dobavitelji prodajajo olja z visoko stopnjo ïistosti neposredno iz rafi- nerij, vendar se lahko med prevozom oziroma transportom kontaminira, preden pride do nalivanja v rezervoar. Zgodilo se je že, da je bilo treba olja uveljavljenega dobavitelja kljub dek- larativni ïistosti po zelo kratkem ïasu zamenjati. Sami v tovarni olj ne filtri- ramo do najvišje ïistosti in smo tako dobavili olja z nižjo stopnjo ïistosti, zahtevano ïistost pa smo dosegli s filtriranjem pri nalivanju. Sistem deluje že veï let brez težav. Seveda tako nalivanje zahteva veï ïasa, tudi veï dni ali cel mesec, še posebej, ïe je v sistemu veliko olja. Ventil: Lastna proizvodnja? B. Hrobat: Naš proizvodni program danes obsega industrijska maziva, Naprava za merjenje neÏistoÏ Deleži hidravliÏnih olj VENTIL NA OBISKU 383 Ventil 13 /2007/ 6 Ventil_revija_6.indd 383 Ventil_revija_6.indd 383 24.1.2008 8:55:24 24.1.2008 8:55:24 maziva in tekoïine za motorna vozila ter aditive, vsega skupaj 150 razliïnih izdelkov. Najveïja pestrost je prav pri industrijskih mazivih, saj proi- zvajamo oziroma smo dobavitelji širokega spektra izdelkov tako za splošne kot posebne zahteve. Tako imamo v proizvodnem programu za potrebe industrije široko paleto mine- ralnih hidravliïnih olj (VG-HD, VGS in VGD v razliïnih kvalitetnih razredih, težko gorljive hidravliïne tekoïine in cirkulacijske hidravliïne tekoïine), hladilno-mazalna sredstva, emulgirana in neemulgirana, sredstva za hladno preoblikovanje, termiïno obdelavo, tlaïni liv, za razmašïevanje in ïišïenje, mazalne masti in še nekaj posebnih industrijskih maziv. Za realizacijo proizvodnje, ki obsega skoraj 95 % naše prodaje, imamo 22 zaposlenih, polovica ima visoko izobrazbo, kar omogoïa, da je delo zelo strokovno. Proizvodnjo smo v zadnjih letih zelo modernizirali. Tako je delo za dela- vce manj zahtevno. Velika olajšava je avtomatiïno polnjenje, kljub temu pa je še nekaj roïnega dela. V proizvodnji imamo devet reaktorjev. Letos smo postavili nov reaktor za 30 ton, kar nam omogoïa pripraviti olje za eno avtomobilsko cisterno. Vsi reaktorji imajo vkljuïene elektronske tehtnice, povezane z raïunalniškim sistemom. S tehtnicami so povezani tudi pnevmatiïni ventili za odpiranje, le aditive dodajamo roïno. Oprema je izdelana doma v Slove- niji. Podjetje ENOP ima že dolgo- letne izkušnje. V samem procesu proizvodnje gre predvsem za dobro mešanje ustreznih gradacij baznih olj in primernega paketa aditivov. Proizvodnja (mešanje) poteka pri doloïenih pogojih (temperatura, ïas, mešanje sestavin). To mora zagotoviti dobra oprema. Ventil: Dogajanje v svetu, kako sle- dite? B. Hrobat: Pri razvoju hidravliïnih tekoïin upoštevamo tako zahteve razliïnih specifikacij in proizvajalcev hidravliïne opreme kot tudi trenut- no veljavno zakonodajo s podroïja zašïite okolja in zdravja delavcev. Dogajanju v svetu sledimo najveïkrat preko kupcev. V slovenski industriji kupujejo nove stroje, ki imajo po- sebne zahteve glede hidravliïnih olj. Olja morajo biti prilagojena visokim tlakom in tudi kratkim gibom valjev ter velikim hitrostim. Hidravliïnim oljem se dodajajo aditivi, ki prenesejo te nove zahteve, in temu se moramo prilagajati. Zato je treba dodajati posebne aditive, ki prenesejo nove obremenitve. Kot se razvija strojni park, tako moraš slediti potrebam porabnikov. Moraš imeti dobrega dobavitelja, ki ti pomaga najti ustrezna olja. Pomagamo si s partnerji v tujini. Prav zaradi tega imamo veï vrst olj, kar je zahteva razliïnih strojev. Proporcionalna in servotehnika za- htevata še kvalitetnejša olja, višjo ïistoïo in olja, ki se lahko filtrirajo. Temu morajo slediti tudi aditivi, ki se ne smejo usedati na filtre, ki so v proporcionalni tehniki zelo fini. Ventil: Kako vas prizadeva višanje cen nafte? B. Hrobat: V zadnjih dveh letih se je bazno olje po naših ocenah podražilo za 77 %. Nekoliko nas rešujejo cene v dolarjih. Vendar priïakujemo nadaljnje višanje cen. Vzroki so veliki porasti porabe na vzhodnih trgih kakor tudi špekulacije tistih, ki ïrpajo nafto in vedo, da so njene zaloge omejene. Ventil: Kako gledate na prihodnost podjetja Olma? B. Hrobat: Je razmeroma zanesljiva, dokler se bodo stroji vrteli, bo treba mazati. Problemi bodo takrat, ko bo zmanjkalo nafte. Smrtni greh je kuriti nafto za ogrevanje in rabljenih olj ne regenerirati. Z novimi resursi bo olja mogoïe nadomestiti, vendar le delno. Za proizvodnjo biodizla danes porabiš veï nafte, kot je vrednost tako prido- bljenega goriva. Maziva bodo v prihodnosti najbrž predvsem na osnovi bioloških pro- duktov. Tudi ïe bo avtomobil na elektriko, bo treba doloïene dele še vedno mazati. Hidravliïna olja se bodo najbrž za- menjala z vodo, navaditi se bo treba na lastnosti vode, kar bo zahtevalo razvoj novih materialov, ki bodo morali biti odporni proti obrabi in korozijsko stabilni. V prihodnosti bi si želel še naprej do- brega sodelovanja s kupci in porabniki naših izdelkov. îe smo obvešïeni o njihovih potrebah, jim lahko pripra- vimo ustrezna olja. îe vemo, kako jih uporabljajo, jim lahko svetujemo pri težavah. Potrebno je vedeti, kaj se z oljem dogaja, da je mogoïe odkriti dejanske vzroke in pomagati pri reševanju problemov. V industriji moraš pomagati kupcem, ki jih ne pridobiš z zunanjo podobo, pridobiš jih s tehniïno podporo in zaupanjem. Gre za medsebojno sodelovanje in uïenje. Hvala za pogovor in še veliko poslov- nega uspeha. Dr. Dragica Noe VENTIL NA OBISKU 384 Ventil 13 /2007/ 6 Ventil_revija_6.indd 384 Ventil_revija_6.indd 384 24.1.2008 8:55:24 24.1.2008 8:55:24