Urednikova beseda 6 SODOBNA PEDAGOGIKA 5/2006 @e drugo leto zapored izdajamo dvojezi~no (slovensko-angle{ko) {tevilko Sodobne pedagogike, najpomembnej{e slovenske znanstvene revije s podro~ja vzgoje in izobra`evanja. Izku{nja je dobra, iz tujine smo dobili kar nekaj odzivov. Zato smo letos zopet pripravili nekaj zares aktualnih in izvirnih prispevkov doma~ih avtorjev, pa tudi dva prispevka iz tujine. Namen {tevilke je, da seznanimo tuje znanstvenike, raziskovalce, u~itelje in praktike z najaktualnej{imi slovenskimi znanstvenimi spoznanji, hkrati pa slovensko strokovno javnost seznanjamo s spoznanji drugih znanstvenikov. Oba objavljena prispevka iz tujine sta bila pripravljena posebej za na{o revijo. Najprej je tu intervju z Lukom, enim najvplivnej{ih avstralskih pedagogov in kurikularnih teoretikov zadnjih dveh desetletij. Nedvomno je njegov kriti~ni pogled na sodobne {olske sisteme zanimiv, provokativen za {olske politike. Je avtor novega koncepta splo{ne izobrazbe, ki naj bi presegel sisteme, ustrojene tako, da pripravljajo ljudi na ekonomijo in kulturo, ki je v zatonu ali pa v tranziciji. Zanimiva je njegova ocena kompeten~nega modela izobra`evanja, eti~ne in dru`bene odgovornosti pismenosti v izobra`evanju ter resni~ne vrednosti projekta PISA – mednarodne primerjave dose`kov u~encev. Prispevek naj bi slovenskim bralcem pomagal, da bi dobili {ir{i (realnej{i) vpogled tudi v vlogo drugih mednarodnih primerjalnih {tudij. O vzgojni zasnovi v javnih osnovnih {olah, kot ka`ejo podatki empiri~ne raziskave, razpravljajo Mojca Kova~ [ebart, Janez Krek in Janez Vogrinc. Cilj raziskave je bil ugotoviti, ali je vzgojna zasnova {ole sploh potrebna, kaj po mnenju u~iteljev in ravnateljev na njihovi {oli ta zajema in kaj bi po mnenju ravnateljev morala zajemati. Izvirni slovenski znanstveni prispevek govori o u~inkih vrtca na otrokov govorni razvoj (Ljubica Marjanovi~ Umek, Ur{ka Fekonja Peklaj) v povezavi s starostjo in dru`inskim okoljem, v katerem otrok `ivi. Izpeljava {tudije je potekala tri leta. Ugotovljeno je bilo, da je u~inek vrtca, merjen samo z otrokovo starostjo, majhen, se pa pove~a, ~e se primerja {e izobrazba mater. ^e imajo matere nizko izobrazbo in je dru`insko okolje manj spodbudno, vrtec pomembno vpliva na otrokov govorni razvoj. Avtorici ugotavljata, da bo v prihodnje treba {e ve~ pozornost posvetiti pridobivanju znanja o razvoju otro{kega govora in samoevalvaciji dela v oddelkih. Narediti bo treba nekaj pomembnej{ih, morda samo majhnih korakov na procesni ravni, da bi bil bolj prepoznaven u~inek vrtca tudi na govorni razvoj tistih otrok, ki prihajajo iz spodbudnej{ega dru`inskega okolja. Zanimiva je razprava o konceptu kompetenc v izobra`evanju, njegovih definicijah, pristopih in dilemah (Damijan [tefanc). Razprava poka`e, da so definicije ve~pomenske. Razumejo se kot ponotranjene kognitivno-epistemolo{ke zmo`nosti posameznika, da proizvaja neskon~no {tevilo u~inkov, po drugi strani pa se je kompetenca uveljavila tudi v ekonomiji in mened`mentu, kjer je razumljena kot zmo`nost za opravljanje konkretnih delovnih nalog v specifi~nih poslovnih okoljih. Posebne interpretacije dobiva v utilitaristi~nem konceptu, povezanim Uvod 7 z neoliberalno ekonomsko paradigmo. Ta utilitaristi~ni koncept kompetence vstopa tudi v pedago{ki prostor, kjer so tendence, da bi se le-ta uveljavila kot cilj pouka ne le v poklicnem, pa~ pa tudi v splo{nem izobra`evanju. Sledita dve razpravi s podro~ja metodologije. Prva je razprava (Janez Sagadin) o metodolo{kih problemih meril za izbiro kandidatov za vpis na gimnazijo. Gre za razpravo o tem, kako kombinirati razli~ne dose`ke u~encev, na eni strani oceno posameznih predmetov in splo{ni u~ni uspeh, na drugi strani pa enkratne dose`ke u~encev pri zunanjem (eksternem) preverjanju znanja. Tema je aktualna, ko se {ole znajdejo pred zadrego, katere kriterije uporabiti za izbor med tistimi kandidati, ki sicer izpolnjujejo pogoje za vpis, vendar vsi zaradi omejitve vpisa ne morejo biti sprejeti. Avtor opozarja, da je treba ta merila uravnote`iti in nakazuje mogo~e modele re{evanja tega problema. Druga razprava z naslovom Od monometod h kombiniranim raziskovalnim pristopom (Jasna Ma`gon) se osredoto~a na vpra{anje oblik in mo`nosti kombiniranja metod pri tistih raziskavah, ki vklju~ujejo kvantitativna in kvalitativna metodolo{ka izhodi{~a. Razpravo za~enja z opisom poteka evolucijskega razvoja, ki je segal od monometod do kombiniranih metod raziskovanja. V poglavju o taksonomiji raziskav z razli~nimi metodolo{kimi pristopi predstavlja tri tipe raziskav: monometodolo{ke raziskave, raziskave z uporabo kombiniranih metod in raziskave z uporabo kombiniranih modelov. Zlasti iz~rpen je prikaz modelov. Avtorica vidi najvi{ji doseg raziskovanja v kombina- ciji (integraciji) kvalitativnega in kvantitativnega raziskovanja in hkratni aplikaciji obeh pristopov v vseh fazah raziskovalnega procesa, upo{tevajo~ potrebe posameznih raziskovalcev in ciljev raziskovanja. To {e zlasti velja za raziskovanje na dru`boslovnem in humanisti~nem podro~ju. Zanimiv je prispevek kolegice iz Islandije (Kristín Dýrfjörd), v katerem govori o vzgoji za demokracijo v obdobju zgodnjega otro{tva. Namen razprave je pogledati na dva mednarodno zelo znana trenda (koncepta) v vzgoji in izobra`evanju v zgodnjem otro{tvu z vidika vzgoje za demokracijo. To sta vidika razvojno primerna praksa (RPP) in filozofija Reggio Emilia. Oba projekta v razpravi tudi prika`e. Avtorica pi{e, da bi bilo za slovenske bralce zanimivo, ~e bi imeli pri branju v mislih filozofijo Mednarodnega zdru`enja Korak za korakom (International Step by Step Association, ISSA), da bi lahko tudi sami delali nekatere primerjave. To filozofijo so namre~ razvili, da bi zadostili potrebam dr`av, ki so si prizadevale uresni~iti nove zamisli o obdobju zgodnjega otro{tva ter demokrati~ni (ne kolektivisti~ni) vzgoji. Tako kot lani tudi letos to {tevilko Sodobne pedagogike {e posebej po{iljamo na ve~ kot dvesto naslovov najuglednej{ih pedago{kih revij po svetu ter znanim avtorjem. Ponujamo jo kot brezpla~no menjavo za tujo revijo, obenem pa tuje avtorje vabimo, da se nam pridru`ijo kot pisci izvirnih prispevkov. Dr. Metod Resman (Editor in chief)