3 nč. t 105. številka. Izdanje za apedo 2. septembra 1896. (v Trstu, v torek zvečer dne 1. septembra 1896.) Tečaj XXI. „BDINOIT" Izhaja po trikrat nt teden v Šestih it-danjih ob torkih, četrtkih in sobotah, /jutranjo izdanje it-haja ob S. uri zjutraj, rečemo pa ob 7. un vočer. — Obojno izdanj? *tane : za leden moseo . f. 1.—, izven Avsttii« f. 1..V za tri meaeo. . „ 3.— • » » 4.Š0 t.a pol leta . . „ S.— „ , „ a.— r.a v«n leto . . „ 12.— , , , le.— Naročnino je plačevati naprej na naroobe brez priložene naročnine ae uprava ne ozira. Posamične fctovilke se dobivajo ▼ pr o-dajulnicah tobaka v lrtttu po 3 uvč. izven Trata po 4 nvd. EDINOST Oglasi se rakune po tarifa v petitu; za naalove z debelimi črkami se plačuje prostor, kolikor obsega navadnih vrstic. Poslana, osrartnioe in javno zahvale, domači oglasi itd. ae računajo po pogodbi. Vsi dopisi naj ae poiiljajo uredništvu alica Caserma St. 13. VBako pismo mora biti frankovano, kor nefrankovana ae aprojamajo. Rokopisi ao ne vračajo, Naročnino, reklamacijo in oglase spre-jeraa upr avitiif.vo ulica Molino pit-rolo hfit. 3, IT. nadst. Naročnino in oglaHC je plačevati loco Trst. Odprte rekUnsn. Cijtf ao prosto poetnine. G I ,,y edtnoati Je moc". Dve sestri: pobožnost in narodnost. (Dalje) Kazlog, zakaj pobožnost in narodnost vspe-vati le v plemenitih srcih, je poglavitno to, ker zahtevati obe težkih žrtev iu samozatajevanja. O dolžnostih do narodnosti pravi župnik JemeršiČ: ..... Istotako se od onega, ki hoče biti pravim sinom svojega naroda, nalagajo velike in mnoge dolžnosti, sosebno ako je narod zanemarjen, nesrečen, tlačen in nenaobražen. Kadar ga vzbuja in dviga iz mrtvila, tedaj se ne sme ozirati na žaljenja in klicanja od strani lastnih rojakov, ki — dremljejo, a nočejo, da bi jih kdo budil; ako vrši kako lepo in koristno delo, tedaj ne sme pričakovati priznanja od njih strani, niti ne sme radi doživele nehvaležnosti odstopiti od nadaljnega dela. Koliko krivic in muke mora prebijati od tujincev in svojih nasprotnikov! A vse to, za slavo božjo, za slavo in srečo svojega naroda, morejo storiti le plemenite duše. Zato pa je res, da so plemenite duše, v kojih cveteta pobožnost in narodnost. 3Tretji obroč, ki spaja pobožnost in narod-nost v jedno nezlomljivo verigo, je v tem, da se obe sestrici podpirajo in popolt\jujejo med seboj. Tu navaja gosp. pisatelj vsklik: Kdor ne ljubi brata ali naroda, kojega vidi, kako more ljubiti Boga, kojega ne vidi 5*! Pobožnost daje narodnosti neki ponos in junaško srčnost, da, ako treba, d& tudi življenje žrtvuje za svoj narod. Kadarkoli prihajamo v cerkev, ali obiskujemo grobovje, vsikdar so nam pred očmi dubovi naših dedov in praočetov. Kadar poslušamo božjo besedo ali pojemo pobožne pesmi ali molimo molitve v svojem milem materinem jeziku, vse to nas spominja tudi na krasoto našega narodnega blaga. Iz kratka: k vsakemu nabožnemu delu pridružuje se takoj tudi neko narodno čutstvo ali misel, spomin na kojega narodnega velikana in narodni dogodek. Tako prava pobožnost oživlja v nas čutstvo narodnosti! PODLISTEK. 21 Karanfil s pesnikovega groba. Hrvatski spisal Avgust Š e n o a ; poslovenil Cvetko. Bilo je krasno popoludne, ko sva se vračala v Kranj. Eno ali dve uri pred Kranjem je vas, imena se ne spominjam, a v vasi poleg ceste čista krčma z vrtom. Tja sva krenila, da se okrepčava. To je bila zadnja „stacija". Sedla sva pod Široko lopo in pozvala krčmarja. Precej je prišel pred nas gostilničar rudečega nosa pod zeleno kapico, in ko sva vprašala, kaj bi se dobilo v njegovi pivnici, pogledal je najino romantično uniformo in rekel mirno in dostojanstveno: „Vedite, jaz imam vsakovrstna vina, za bolje goste tudi „ljutomerčana". Naš vitežki ponos je bil nekoliko razžaljen po tej prezirni opazki, a jaz sem odvrnil zelo hladno temu Ganimedu — zval se je, menim, „črni vol*. „Ker sva tudi mi dva bolja gosta, pa prinesite nama pred vsem polič .ljutomerčana*. „Črni volM, zavoljo tega nekoliko prestrašen, je odšel po vino. V tem trenotku se je ustavila zelo fina kočija pred vratmi, a glaseu smeh s ceste je dokazoval, da je tu tudi krasni spol. V resnici. Za nekoliko trenotkov vstopili so v vrt dve dami in dva mlada gospodiča in sedli za drugo mizo A poglejmo sedaj, kako iskreno se za te darove oddolžuje sestrica narodnost. Pobožnost, ako jo motrimo samo se stališča duhovnega in samo v službi božji, brez ozira in vpliva na odno-šaje življenja, ostaje — tako pravi izrecno župnik JemeršiČ — nekako pusta in ostavlja dušo prazno. Ako pa stoji svojimi nogami na zemlji, a z licem proti nebu, tedaj oživlja svojim sijajem življenje naroda in vse njega posle. Narodne slavnosti in spomini podeljujejo pobožnosti neki posebni čar in dostojanstvo; kajti, kaj more bit vzvišenejega, nego je to, ako se ves narod hkrati klanja Bogu in ga nazivlje — v jednem jeziku? Narodno navdušenje in dobrodelnost zidata Šole in cerkve. Nesreča nezložnega in razcepljenega naroda nas opominja, da se čuvamo, da ne bi nestrpnostjo za vero še bolj tlačili in slabili naroda. To velja tudi za narod hrvatski, ki je razdeljen na več veroizpovedanj. Isti mora, brez razlike vere, težiti za tem, da se zloži in da zjedini domovino. Cel<5 priroda sama, krasna in vzvišena, pretkana narodnimi čutstvi, poveličana narodnimi rokami in posvečena po narodni usodi — navaja narod k pobožnosti in vzbuja vero v njem. Kaj naj porečemo sosebno o naših narodnih pesmih, ki so vse nadahnjene obilico hvaležnosti do Boga in domovine ? t Po vsej pravici je zapel pesnik B o g o v i d : Dok narodne ima u nas pjesme mile, I dok goder gusle javorove cvile; Dok ima uaših polja, gora, rieka, Jezera čarobnih, otajstvenih jeka; Dok siuovom vjernim za rod srce bije, Dotle nam Hrvatska još propala nije. Ako bi hoteli nadalje razmotrivati stvar, vse bi nam govorilo, da obstoji velika vzajemnost med pobožnostjo in narodnostjo. In kjer oni ne delu-jeti vzajemno, tam manjka pravega zadovoljstva in sreče. Jedna se dviga izključljivo k nebesam in Bogu, druga se ozira jedino na zemljo pod lopo. Mlada dama, debela črnka, bila je po črtali lica in nemškem izgovoru seveda Slovenka, in druga, nekoliko suha plavka z dolgimi kodri je poskušala zastonj oponašati kako „lad^^. Mladiči v zelo koketni lovski obleki kakor da so posvetili več pazljivosti svojim lasem nego mozgu. Pri najbolji volji ne morem opisati njih lic, ker so bila strašno prazna. To društvo je bilo brez sumnje „juste milieu" (sredina) med aristokracijo in birokracijo, gospoda brez gospodščine. Plavka naju jo začela meriti z očali, za njo tudi ostali. Nazadnje je pristavila plavka v zel6 slabi francoščini : „VoilA de gens curieux !• (Glej, čudnih ljudij!) „Je voudrai savoir leur metier41 (Jaz bi rada znala njih stan), rekla je mlajša zelo' barbarski. „Gens de rien\ (ničvredni ljudje), rekel je prvi birokratič. „Leur presence est en tout cas embarassante), (Njih prisotnost je na vsak način nadležna), rekel je drugi birokratič. Nemaraie za to birokratično blebetanje in nevoljo, sva molčala, med tem ko je plavka radovednim okom opazovala telečaka; midva pa sva jedla, sal6 se, dve pečeni piščeti. Birokratiči bili so „embarassirani", ker francoščina jim je zelo šepala. in ljudi ; da torej jedna od njiju ne pade v jednostranost, morati jedna drugo vzdrža-vati v ravnotežju. Kaj bi bil narod brez vere ? Otlina zločincev, gnezdo razkošnikov in brezbožnikov, in naj bi bili sicer še taki modrijani In junaki. Takemu narodu bi veljale besede Gospodove: „Zakriti hočem pred njimi lice svoje, ker so pokvarjen narod, sinovi, v kojih ni vere, ker so narod, ki propada se svojimi namerami, in ni razuma v njih". In nasprotno : kaj je pobožnost brez narodnosti? Pravo posvetno mrtvilo in puščava, v koji ne bi imeli ničesar druzega pred seboj — od besede do besede po Jemeršiču — nego cerkve in samostane, molitve, poste, mnke in mnogo tem sličnih stvarij. Pobožnost in narodnost se torej zares, kakor dve rojstni sestrici, podpirati tolažilno in popolnjujeti; ena se modro ravna in vede po drugi, držeči se na uzdi, da ne padeti v pretiranost. Pobožnost razsvetljuje notranje življenje, narodnost pa vnanje. Ona vodi do duhovnega in večnega blaženstva, poslednja k posvetni sreči in ugodnosti. In tako blagoslavljati jedna drugo in se čuvati pred jednostranost jo. (Zvršetek pride.) Še nekaj o socialnem panju na Pred petnajstimi leti vladal je še na Anglež-kem samooblastni individualizem; ta karakteristični znak angležkega mišljenja. Nadvladalo je preverjenje, da vladni funkciji se je omejati na skrajno mejo. Konkurencija zagotovlja vedno zmago močnejšemu; življenski boj med osebo in osebo, ob katferem sleherni skuša, da hi splezal na rame drugemu, je fatalistični zakon narave, kateremu ni mogoče izogniti se. Kapitalistična stranka, vzgojena po liberalnih naukih visoke šole v Manchestru, prevzela je za vodilo: ne umešavaj se v sosedov zelnik, izražajoče se v izreku : „laisser faire". V tem pa so „Peut etre des ouvriers" (najbrže sta rokodelca), spregovoril je birokratič. „Mais non". rekla je mlajša, .leur mans sont blanches", (Ne, njiju roke so bele.) „Et du d 71 ! 0. 7.15—7.20 v! -.■ is:| f, 7.20—7.25 od 81. X. 7'30 7-35 . - S Kit. tor. .--...... proso 2 25— 5 50. Pšenica : Silne ponudbe, povpraševanje živahno. 1'ro« daja 60.000 met. st. Cene nespremenjene. Vbo drugo vrsti žita nespremenjene. Vroine : jasno. Nerai.iiirmi! sladkor Cor. 12 10, oktobor-december 12.12 silno mlačno. Praga. t'entrifugul novi, po>itavi;> v io -t oai*>ti<) vr.->d odpošiljat«? preoej f, 35'nO 35.75 Cuui^sl« 37.25-37.50 ĆWorni 39'50 V ^lav«!. izlili) 3975 - II a vrt. K.• v a Santo* good ;n september 04.—• 2i. januvar 60.75. žittoibni tf. dnntoo (/« jii avi»r»«»v reptombor 52.50 h december 50.25. za maro 1&97. f. 50-25. Ounajahn bona 1. septembra 1' včeraj . . 101.75 danes Drz&vui dolg v papirju 101/75 „ „ v srebru . . Avstrijska renta v zlatu 101-75 101 75 . . 123 20 123 45 „ „ » kronah . . 101.20 101.25 Kreditne akcijo , . , . . . 370.10 :«72 10 London 10 Lat. . . . . 119.55 119 55 Napoleoni . . . . ',».54 9.51 "0 murk 11 72 H 7 i W)() itali. v . 44 27 V, u y r» Zaloga pohištva tvrdke Al es san dr o Levi M m z i Trst, Via Riborgo, 21 In Piaiza Veochi« '2 Zaloga pohištva in tapetarij vseh slogov, lastnega izdelka. Bogato skladišče ogledal in vsako vi^nj^ j** zalite vanje ilustrovan cenik zastonj w blago stavlja se parnik, ali na želem'slf0 bi za to račuuil stroške. postajo, ne da m Zdravljenje krvi Čaj „Tisočer nI cvet" (Mlllef.orl). Čisti kri ter jo izvrstno sredstvo proti onim slučajem, čit peče v želodcu, kakor proti slubomu probavljanju in heinoroiilam. Jeden omot za ozdravljanje, stoji 00 ni, ter se dobiva v odlikovani lekarni PRIMER „Hi dne Mori" Trst, veliki trg. Lastnik konsorcij lista „Edinost11. Izdavatelj in odgovorni urednik : Fran Godnik. — Tiskarna Dolenc v Trstu.