410 TEORIJA IN PRAKSA let. 57, 1/2020 to je na ne-vsem, vendar pa ju avtori- ca označi za »dediča zahodnega mar- ksizma« (246) in ju brez argumenta ali resnega premisleka preprosto strpa v kategorijo visoke teorije. Kljub temu da lahko torej osnovnim poantam Molekularno rdečega zgolj pritrdimo – strinjamo se s tem, da potrebujemo novo teorijo za dobo antropocena, in strinjamo se s tem, da mora biti ta teorija vsaj do neke mere vzpostavlje- na kot kritika visoke teorije –, je ven- darle potrebno poudariti, da zahteva po nizki teoriji ni niti nova niti ni, vsaj ne v dani knjigi, podana na posebej zanimiv ali jasen način. Nejc Pulko Yuval Noah Harari Sapiens: Kratka zgodovina človeštva Mladinska knjiga/*cf., Ljubljana 2014, 440 strani, 15,99 EUR (ISBN 978-961-01-4492-2) V znanstveni monografiji – med- narodni uspešnici, ki je bila do leta 2017 prevedena v 45 jezikov, njen avtor Yuval Noah Harari z multidisci- plinarne perspektive predstavlja in razlaga prelomne spremembe, ki so odločujoče vplivale na razvoj človeš- ke vrste homo sapiens. Znotraj štirih delov na približno 400 straneh siste- matično prikaže empirične podatke o paradigmah, ki so pomembno za- znamovale potek svetovne zgodovi- ne. Osredini se na kognitivno revolu- cijo, prihod kmetijstva, združevanje človeštva in znanstveno revolucijo. S temi procesi dokazuje, kako je homo tudi sama avtorica, ki na koncu knjige doda: » … morda je bolje, da z zornega kota dela izdelujemo nekonsistentno polje misli, kakor da kot sodobna filo- zofija še naprej izdelujemo konsisten- tno linijo, katere središče je kakšen avatar objekta ali subjekta« (str. 299). Poleg občutka zmedenosti, ki ga knjiga vzbuja pri bralcu in za kate- rega bi lahko trdili, da je vsaj do ne- ke mere gotovo nameren, bi želeli opozoriti še na paradoks, ki je opa- zen skozi celotno delo. V četrtem poglavju avtorica zapiše, da »praksa potrebuje konceptualni prostor, ki bi spoznavne preteklosti povezoval z možnimi prihodnostmi« (str. 273). Vendar pa se zdi, da ima kljub ne- nehnemu zatrjevanju, da mora biti ta prostor čim bolj odprt, za avtorico tak prostor zgolj dve možni obliki. Ali obstaja kot visoka teorija, torej kot teorija, ki je »dron, sodnik, zakonoda- jalec in policist hkrati« (str. 166), ali pa se vzpostavi kot verzija »ploščate ontologije« (str. 282), znotraj katere je potrebno najti samo dovolj nevtral- no metodo, s katero je mogoče med seboj povezati posamezne elemente družbe in nedružbe. Ali obstaja kot diskurz gospodarja ali pa kot mno- štvo različnih pozicij, znotraj katerega ni dominantnega elementa. Konstant- nim pozivom navkljub, da moramo biti odprti za nove ontologije, avtori- ca tu povsem spregleda ostale teoret- ske pozicije. Na nekem mestu sicer omeni avtorja, kot sta Slavoj Žižek ali Alain Badiou, ki se želita vsak na svoj način izogniti prav binarni opoziciji med enim in mnoštvom ter utemelji- ti novo ontologijo na tretji možnosti, 411 TEORIJA IN PRAKSA let. 57, 1/2020 primer bogovi, narodi, denar, člove- kove pravice in podobno). Do spre- membe v načinu mišljenja je pri ho- mo sapiensu prišlo v času kognitivne revolucije, verjetno nekje v obdobju 40 tisočletij, pred 70.000 do 30.000 leti. Tedaj so se spremenile notranje povezave v možganih homo sapien- sa, ki so mu omogočile razvoj jezika in učinkovito sodelovanje z velikim številom neznancev. To naj bi bil po Harariju poglavitni razlog, da je ho- mo sapiensu uspelo v le 80.000 letih – torej od prvotne naselitve vzhodne Afrike pred 150.000 leti – poseliti naj- bolj oddaljena in ekološko raznolika življenjska okolja. Zaradi pričakovanj po nadaljnji prevladi (dominaciji) v prehranjevalni verigi je preostale se- salce raje »potisnil v pozabo«, kot se metaforično rad izrazi Harari. Potem ko je homo sapiens že ti- sočletja zavzemal svet, je potek sve- tovne zgodovine približno 10.000 pred našim štetjem privedel do druge prelomnice v človeškem razvoju, to je do kmetijske revolucije. Nov način življenja je ljudi prisilil k stalni nase- litvi. Homo sapiensa so »udomačile« pšenica, riž in krompir, zaradi česar so od zore do mraka sejali, zalivali in pleli. Četudi je to povečalo količino hrane, pa še zdaleč ni pomenilo več prostega časa ali boljše kakovosti živ- ljenja. Nasprotno, povprečen kmet je delal več in trše kot lovec ali nabi- ralec, saj sta živinoreja in poljedel- stvo prinesli nove obveznosti. Obil- ne kašče žita so privabljale tatove in spodbujale razmah vladarjev. Velike zaloge hrane so omogočile tudi silo- vit porast števila ljudi, zato vrnitev k sapiensu uspel preboj od savanske- ga človeka do večjih, bolj kompleks- nih skupin, ki so na koncu preplavile Zemljo. Osrednja trditev monografije je, da je bil homo sapiens še do nedav- nega nepomembna človeku podob- na opica, ki na okolje ni vplivala nič bolj, kot vplivajo gorile, kresnice ali meduze. Toda v tisočletjih, ki so sledila, se ji je – od prvotne naseli- tve v enem od kotičkov Afrike pred 150.000 leti – med procesi kolonizaci- je uspelo zavihteti na sam vrh prehra- njevalne verige. Zaradi preoblikova- nja sveta v skladu s svojimi potrebami je začela povzročati številne zgodo- vinske katastrofe. Z demontiranjem ekosistemov, s povzročanjem vojn in izumrtjem sorodnih vrst je posta- la največja uničevalna sila, kar jih je ustvarila narava. Še pred 100.000 leti je planet nase- ljevalo najmanj šest človeku sorodnih vrst in okoli 200 rodov velikih kopen- skih živali, ki so tehtale po več kot 50 kilogramov. Harari vidi prazgodovin- skega homo sapiensa kot ključnega krivca za izumrtje drugih človeških vrst, kot je bil na primer neanderta- lec, in izumrtje številnih drugih oblik megafavne. Opisovanje nasilnega od- nosa homo sapiensa do drugih eko- sistemov se tako pojavlja skozi celot- no knjigo. Glavni argument Hararija je, da homo sapiens prevladuje svetu zato, ker je edina žival, ki lahko fleksibilno sodeluje v velikem številu. Ta spo- sobnost izhaja iz njegove edinstvene (z)možnosti, da verjame v stvari, ki obstajajo izključno v domišljiji (na 412 TEORIJA IN PRAKSA let. 57, 1/2020 Od začetka 16. stoletja se je po av- torjevih navedbah povečalo število svetovnega prebivalstva za 14-krat, obseg proizvodnje za 240-krat, po- raba energije pa kar za 115-krat, pri čemer sta nam eksponenten razvoj omogočili prav znanstvena in indu- strijska revolucija. Tempo sprememb, zlasti v zadnjih dveh stoletjih, je bil ta- ko hiter, da je družbena ureditev po- stala izredno dinamična. Brezmejna gospodarska rast, nebrzdano bogate- nje in razraščanje humanistične vere (liberalizem) so homo sapiensa dvi- gnili med »bogove«, kot senzacionali- stično zapiše Harari. S tem želi pove- dati, da ljudje nismo bili še nikoli tako mogočni, čeprav imamo o tem, kaj naj z vso to močjo počnemo, slabe predstave. Za prihodnost ni tako nič bolj nevarnega kot nezadovoljni in neodgovorni pripadniki vrste homo sapiens, ki ne vedo, kaj bi pravzaprav radi. Zaradi napredovanja iz kanujev na galeje, nato pa s parnikov na rake- toplane, je naša pot v prihodnost še toliko bolj nepredvidljiva. Še posebej zaradi korenitih sprememb na podro- čjih umetne inteligence, nevrozna- nosti in nanotehnologije, na katere nas opozarja Harari. Ti nam v zadnjih desetletjih omogočajo proizvodnjo računalnikov z zmožnostjo samostoj- nega razvoja in mišljenja. Avtor drzno predvideva, da bo tehnični razvoj že v 21. stoletju povzročil zamenjavo vrste s popolnoma drugačnimi bitji. Ta se bodo od človeka razlikovala po svoji podobi in imela tudi drugač- ne spoznavne ter čustvene procese. Znanstveniki, ki delajo na projektu lovu in nabiralništvu ne bi bila smisel- na, saj ne bi mogla več preživljati za- pletene kmečke družbe. S tem ko so človeške družbe po kmetijski revoluciji postajale čeda- lje večje, je družbeno sodelovanje pridobivalo vse večji pomen za naše preživetje. Harari v razpravi o združe- vanju človeštva trdi, da se je Sapiens v svoji zgodovini vedno bolj zatekal k politični in gospodarski soodvisnosti. Iz niza osamljenih ljudstev in kultur se je s postopno konsolidacijo politič- nih organizacij začela razvijati zgodo- vina ene same, med seboj povezane človeške družbe. Iznajdba denarja je nadomestila blagovno menjavo, kapi- talizem pa je naposled vse pripadni- ke vrste homo sapiens pripeljal v glo- balni svet, v katerem trenutno živimo. Približno okoli leta 1500 so začeli ljudje vse bolj spoznavati, da ne po- znajo odgovorov na najpomembnej- ša vprašanja o življenju ter da je ob- stoječe znanje le začasno. Denimo: osvajalci izjemnih evropskih odprav v 15. in 16. stoletju so med poseljeva- njem novih dežel verjeli, da lahko ge- ografska odkritja, tehnične izboljšave in organizacijski razvoj povečajo ko- ličino svetovne proizvodnje, trgovine in bogastva. To je seveda (o)krepilo zaupanje v prihodnost, vera v rast in napredek pa sta privedli do znanstve- ne revolucije. Njeno gonilo so pred- stavljale milijarde dolarjev – osnovane na kreditu – vlad, skladov in zasebnih darovalcev, namenjene raziskovanju. Vendar so te prinesle bogastvo zgolj lastnikom kapitala in bančnikom, mi- lijone delavcev pa obsodile na živo- tarjenje v strahotni revščini. 413 TEORIJA IN PRAKSA let. 57, 1/2020 milijona let. Vendar je to dovolj, da prek natančno oblikovanih zgodb v knjigi ugotovimo, kako je homo sa- piens postopno zamenjal svoje tesno so žitje z naravo za odtujenost in po- hlep. Pri tem je postal pravi rekorder po številu človeških žrtev in drugih živalskih vrst, ki so izumrle zaradi njegovih okrutnih ravnanj. Zadnjih nekaj strani knjige avtor nameni raz- misleku o položaju homo sapiensa v sedanjosti in svarilom za bodočnost. Zlasti odpira vprašanja in razpravlja o tem, kakšna naj bi bila naša prihod- nost in ali jo bomo zaradi napovedi razvoja umetne inteligence sploh še mogli nadzirati. Gilgameš, ocenjujejo, da bo peščica ljudi že do leta 2050 postala neumr- ljiva. Namen je torej dati človeški vr- sti večno življenje. Toda vprašanje je, ali nam bo do takrat uspelo najti tudi zadovoljstvo. Že zaradi dokazane na- gnjenosti homo sapiensa k zlorabi moči je morda naivno verjeti, da bo ljudi večja moč tudi bolj osrečila. Vsebina Hararijeve monografije je pomembna za kritično misleče, samoreflektirajoče se homo sapi- ense. Avtor nam predstavi zadnjih 150.000 let razvoja vrste homo sapi- ens. Iz knjige torej izvemo le za oko- li šest odstotkov »Kratke zgodovine člo veštva«, ki se je začela pred 2,4