DUHOV Ano XV. - NUM. 248 SETIEMBRE 1S48 LA N O VIDA ŽIVLJENJE ESPIRITUAL LETO XV. - ŠTEV. 248 SEPTEMBER 1948 PRIREDITEV “DUHOVNEGA ŽIVLJENJA” El festival de "LA VIDA ESPIRITUAL" se realizara el dia 17 DE OCTUBRE a los 15 horas en el Salon San Jose, Azcuenaga 164. Debido a los inconvenientes de orden tecnico tuvo que postergarse. Figura en el programa la obra dramatiea “EL KOGAR”. Vari os coros y una orquesta esiovena amenizaran la fiesta. Las entradas serän de $ 2.— mayores, y de $ 1.— menores. Adquieranse con anticipaeidn en : Vaz Solda n 4924, Paseo 431, Con da reo 508, A v. Francisco Beim 5388. Consigannos avisos para el nümero de programa! Mändennos premios para la tradiccional “Rifa de 200 premios”. PRIREDITEV DUHOVNEGA ŽIVLJENJA sv preloži na 17. oktobra radi tehničnih ovir. Ta o poštenega Slovenca, kateri bo la dan izostal. se bo vršila v salonu San Jose, Azcušnaga 164 (blizu Plaza Onee) 17 OKTOBRA ob 15 uri. Na sporedu je “DOM”, narodna igra v 4 dejanjih, spisal Jalen. Nastopil l)o številen pevski zbor in slovenska godba. /a smeh nam bo poskrbel en slovenski in eivtukajšni humorist. Prosimo dobitkov za sreeolov. Poskrbite nam oglasov za programsko številko, ki izide 7. oktobra. Sveti angelj, varuh moj... Pogosto se v življenju dogode stvari, ki človeka začudijo. Stvar, katera se je zdela obupna, se čudovito razplete v človekovo korist. Pa spet doživljamo nerazumljivo hudobijo ljudi in grozotne dogodke, ki ženejo v obup posameznike in v razvalino ustanove. Očitno je, da so na delu skrivne moči, katerim išče človek raznih razlag. Neverni se skrijejo za nepoznane naravne sile, pri čemer se zapletajo v razna protislovja. Mi pa, v luči božjega razodetja, slišimo besede evangelista sv. Janeza: “To je zmaga, ki premaga svet, naša vera” in sv. Pavla: “Pravični živi iz vere”, in vemo, da je mnogo skrivnega, česar človeška modrost nikoli ne bo razvozlala, in verjemo, da je svet ustvaril Bog in da ga tudi On vodi in vlada. Če znanost odkriva skrite sile in jih človek nato zna uporabiti v svojih delih, s tem nikakor ne more razveljaviti resnice o Bogu, duši, stvarjenju in o vsem, kar božje razodetje uči. Ker bi bilo nesmiselno terjati od vsakega vernika, da naj sam poišče v obširnih knjigah svetega pisma božji razodeti nauk, zato je Bog dal človeštvu sveto Cerkev, katera nezmotno uči vero in moralo. Zemljanu ni potreba, da bi si sam belil glavo o dokazih verskega nauka. Dovolj mu je, da ta nauk spozna in se po njem ravna. Seveda lahko sam pogleda v knjige božjega razodetja, toda bolj enostavno, a tudi bqlj varno je zanj, če zaupno sprejme, kar mu sveta Cerkev predloži že kot gotovo resnioe. čas .je že. ki te prosimo, da bomo vredni njihovega varstva in postali deležni njihove večne družbe”. Kdor s ponižno vero prizna, da je njegova pamet prekratka, da bi meril z njo večnost in globine božjih skrivnosti, bo pač z radostnim srcem sprejel ta tolažilni nauk in se zaupno izročal svojemu angelu varhu. KAKO VARJE ANGEL ČLOVEKA: Ker je bistvo človekovega življenja v borbi proti lastni slabosti, zapeljivemu svetu in hudobnemu duhu, zato človek najbolj nujno potrebuje dobro roko, ki ga vodi skozi zemske zmotnjave, da ne podleže grehu, ki bi ga spravil v večno pogubo. Zato je logično angelovo varstvo osredotočeno pred vsem v sva-renju m odvajanju od greha. Glas vesti, svarilo staršev, vzgojiteljev, dobrih ljudi, dober zgled in dobra knjiga, to so sredstva, katerih se an-gelj poslužuje v vršenju svoje naloge. Posebno nasproti zalezovanju huaounih dunov je angelski glas in njegovo naravnavanje človekovih stopinj izdatna pomoč. Psalm 90 je posebno tolažilen in poučen. Nazorno opiše varstvo, katero daje angel človeku na poti skozi trume razbojnikov in čez strupene kače, pri čemer predvsem misli na dušne nevarnosti. Angeli nosijo pred božje obličje človekove molitve in dobra dela in posredujejo zanj pri Bogu. Včasih angel človeka tudi kaznuje, zato da bi se poboljšal. Toda tudi glede telesnih potreb skrbe angeli. Posebno nebogljen otrok je neštetokrat naravnost čudežno deležen angelovega varstva. Vsaka krščanska mati bi vedela za svoje lastne otroke povedati dogodke, ko je vidna izredna pomoč božja. Posebno nazorno nam slika delo angela varha zgodba mladega Tobija, katerega je spremljal nadangel Rafael na nevarnem potu v daljno deželo in ga je tudi nazaj privedel. Bil je na videz mladenič. Na podoben način, ne da bi bilo na pogled očitno in šele iz učinkov razvidno je navadno delovanje angela varha. Pač je znanih malo slučajev, da se je angel vidno prikazal, kakor v življenju svete Frančiške Rimske, ki je svojega angela gledala (umrla leta 1440), ali svete Cecilije, katere angela je videl njen zaročenec po svetem krstu, in je bilo to zadostno, da je bil tudi on pripravljen na mučeniško smrt. Posebnega telesnega angelskega varstva je deležen otrok, ki sam nevarnosti ne vidi. Sicer ni verska resnica, da ima vsak človek svojega posebnega angela varha, a verski nauk je, da Bog pošilja svoje angele ljudem na pomoč v njihovih telesnih in dušnih potrebah. Tudi posamezne ustanove, družine, družbe, narodi in škofije ter sveta Cerkev sama, imajo svoje nadnaravne varhe. Varuh svete Cerkve je nadangel Mihael. Tudi vsak narod ima svojega varha. Toda delovanje angelov je odvisno od človeka ali skupnosti. Kdor se za angela varha nič ne zmeni, kdor ga na pomoč ne kliče, kdor se za njegove navdihe ne meni, kdor svoje človeško dostojansvo ponižuje z nečistimi grehi kljub glasnim opominom vesti in ljudi, kdor noče uporabiti zveličavnih prilik, s katerimi ga angel skuša rešiti nevarne grešne priložnosti, kdor ni angelu za njegovo varstvo hvaležen, postane nevreden te posebne dobrote božje in prepuščen samemu sebi pade seveda v svojo pogubo po lastni krivdi. Dolžnosti, katere imamo do angela varha, povzame sveti Bernard takole: “Zato mora biti veliko spoštovanje do angela, zvestoba do njega in zaupanje vanj: spoštovanje, ki ga kažeš v njegovi navzočnosti, zvestoba za njegovo dobrohotnost in poslušnost za navdihe, s katerimi te vodi. HUDOBNI DUHOVI Vera nas uči, da je velik del angelov postal Bogu nezvest v davni preteklosti, predno je bil človek ustvarjen. Tudi angeli so bili postavljeni na preizkušnjo in so morali Bogu dokazati svojo zvestobo. Nekateri so podlegli napuhu. V svoji domišljavosti, ker so se čutili tako zmožne, so Bogu odrekli poslušnost. Angelska narava je pač silno zmožnejša od človekove, kajti angel ni navezan na telo ne na kraj; zato more razpolagati z vsemi ustvarjenimi silami, v kolikor mu to Bog dovoli. Vse, kar je človek naravi izvabil po dolgem iskanju, kakor gonilne sile, elektriko, atomsko silo, radijske valove, to je angeljem na, razpolago vsak trenutek, če Bog to dopusti. Prav to je bil vzrok, da so se nekateri angeli prevzeli in bili nato za kazen zavreni izpred božjega obličja. Toda Bog je tako mogočen, da se njegovi sili nič ne more izmakniti, in zato mora vsako bitje njegovega stvarstva na nek način njemu služiti. Dobri angeli so njegovi poslanci in izvrševalci njegove volje pri vodstvu sveta in ljudi. Hudobnim angeljem ki so od Boga zavrženi in ga sovražijo ter obupno preklinjajo svoje pogubljenje, je Bog prepustil nalogo, da tudi ljudi skušajo. V silnem sovraštvu do Najsvetejšega si prizadevajo, da bi ljudi napeljali v to, da bi Boga žalili. To pa posebno zato, ker je človek svoboden in je zato njegov greh globoka žalitev Boga. Bog to njihovo rovarenje dopušča, ker samo tisti človek more postati res vreden večne blaženosti pri Bogu, kateri je vztrajal zvesto skozi vse skušnjave. Zato se vrši skrit boj med dobrimi angeli, ki človeka navdihujejo z zveličavnimi mislimi in ga navajajo na pot čednosti, in med zavrženimi angeli, kateri se poslužujejo najrazličnejših posvetnih, mesenih in varljivih mikov, s katerimi skušajo človeka zaslepiti, da bi zapustil naporno pot lepega krščanskega življenja po božjih in cerkvenih zapovedih in da bi se podal v naslado, sebičnost in hudobijo ter tako padel v pogubo. Sredi teh dveh sil je človek postavljen v izbiro. Ima svobodno voljo in zato bo vreden neskončnega plačila v večnosti, če se odreče zapeljevanju hudobcev; bo vreden prav tako po lastni krivdi večnega pogubljenja, če bo gluh za lepe opomine in nehvaležen za skrbno varstvo svojega angela varha. Bog je nezveste angele zavrgel v večno pogubljenje, ni jim pa odvzel izrednih zmožnosti, katere angelski naravi pristojajo, zato so hudiči zmožni prečudnih in silnih stvari, katere dostikrat ljudi zapre-pastijo. Njihovo delo je, da vsako koristno iznajdbo človeštvo obrne več v svojo škodo kot v prid. Silne gonilne sile na tleh, na vodi, pod vodo in v zraku postanejo po delu pekla grozotni uničevalci. Nikdar ni zgolj slučaj, zakaj se gode najbolj grozotne vojne v času, kadar človeštvo Bogu hrbet obrača. Kolikor bolj človeštvo božjo postavo v nič deva, kolikor bolj brezbožni postanejo ljudje, toliko večjo oblast dobi nad narodi hudič in zato nujno sledi delo, katero je peklenskim silam lastno. OBSEDENOST je stvar, o kateri neverni ljudje čisto po svoje .sodijo. Z zdravniškimi odkritji skušajo razložiti čudne pojave človeške duševne nenormalnosti. Res ni lahka stvar ločiti med tem, kje se konča bolezen in kje se začne obsedenost, toda kdor obsedenost in z njo seveda sploh hudobnega duha taji, je svojo vero zatajil "in s tem tudi zapravil ključ, s katerim se morejo razjasniti razni nerazumljivi pojavi v ljudeh in v človeštvu, med njimi spiritizem. Danes se marsikdo norčuje iz srednjeveške vere v čarovnice in v pogodbe s hudičem in podobne stvari. Pravijo, da je bilo vse tisto bajka in trdijo, da se danes to ne godi in da se torej tudi preje ni. Ne vedo pa tega, da je hudič vedno najbolj moderen. Danes ne hodi več okrog z repom in rdečo kapico v čudni maškeradni obleki. Njemu ni zato, da bo vlekel za seboj tiste, kateri bi se danes s tem še dali l>ot, kako zopet Verni nemški narod, ki je zašel v protestantizem, združiti s katoliško Cerkvijo. LOGATEC — NOVA MAŠA. Pismo 20. julija. Takega dne Logatec pač dolgo že ni videl. Kljub težkim časom so ta dan ljudje pozabili na težave. 18. julija je Gorenji Logatec postal zbirališče vseli okoliških ljudi, čudež je napravil Bog, ker je hotel dati veselje novomaš-niku in ljudstvu. Trije tedni dežja, sobota, ko se sonce ni pokazalo, je bilo slabo znamenje, toda v nedeljo zjutraj je pa sonce tako krasno vstalo, da so se vsa srca radostno smejala. Ivan Merlak, po domače reški Ivan, nečak g. Hladnika, ki ga tam vsi gotovo dobro poznate, je imel novo mašo. Čudežno je bil ta mladenič rešen splošnega pokolja leta 1943. Prav tedaj je namreč ležal s prestreljeno nogo in ga je tako maščevalna partizanska roka zgrešila, čeprav je zaklala dva njegova brata, Vinkota in Slavkota. Toliko naroda pač Logatec že dolgo ni videl. Novomašni govor je imel č.g. liamšak, vrhovski župnik. Logaški župnik Mons. Furlan se je kar pomladil, ko je doživel spet novomašno veselje. Navzoč je bilč . g. dii. Levičnih, ki je pred 58 leti pel novo mašo v isti cerkvi. Tudi rovtarski župnik Stanko Jeglič je biL navzoč. Prišel je iz zapora in bo spet šel nazaj v Rovte. Vsi pa smo pogrešali biseromašnika č. g. Janeza Hladnika, dekana iz šent Vida na Dolenjskem, ki je stari stric no-vomašnika in je na prav isti dan pred <>1 leti imel novo mašo v Rovtah. Zdravje mu ni dopustilo na pot. Prav isti dan smo se spominjali tudi 21-let-nice nove maše č. g. Janeza Hladnika, ki seveda za ta dan ni mogel priti iz Argentinije. Vso organizacijo cerkvene in zunanje svečanosti je vodil novomašni tovariš France Mihelič, salezijanski bogoslovec iz. Logatca. V Logatcu je mladina priredila novomašniku svečan sprejem, v Reki, v žiberšah pa so fantje in dekleta poskrbeli, da je bilo vse v mlajih in rožah. Pač se nam je čudno zdelo, kako je mogoče, da se tak dan doživi v teh čudnih časih. Kar pozabili smo na žalost in bridkosti. Prihodnjo nedeljo bomo šli pa v črni vrli, kjer bo 23. julija imel novo mašo č. g. STRANCE RUPNIK, štefkov iz Zadloga iio domače. Res moramo tukaj marsikaj nevšeč-nega pretrpeti, pa prav to nas je približalo Bogu. Mi molimo za Vas tam, Vi pa molite za nas tukaj, da bomo vredni ohraniti največji zaklad: vero upanje in ljubezen mi in da tega zaklada Vi tam ne bi izgubili ker kadar se človeku dobro godi kaj rad na Boga pozabi. TRST. SLOVENSKO DOBRODELNO DRUŠTVO. Kakor v Gorici na Riva Pia/.utta 18, tako je sedaj tudi v Trstu že v razmahu dobrodelna pisarna, katera pomaga z nasveti i dejanji tudi beguncem. Naslov je Via Machiavelli 22-lL Vsi rojaki v daljnem svetu so tudi povabljeni, naj priskočijo s svojimi prispevki na pomoč. TRST. CIRIL-METODOVA ŠOLA, dokaz slovenske narodne zavesti, ki jo je zgradila v Šent Jakobu v Trstu še v časih stare Austrije za 000.000 zlatih kron, katere je zbral ves slovenski narod, je postala sedež kominforma medtem, ko so tržaški Slovenci brez poslopij za šole. Zavedni Tržačani so nad tem zelo ogorčeni. El primer (lomingo de setiembre se Ilama en Eslovenia el Domingo de los Angeles. En los tiempos actiiaies, en vista de grau decadencia de la fe, hay que sub-rayar la doctrina consoladora de los Angeles y con inayor cuidado todavia toiiiar en cuenta la actuaciön disiinu-lady de los Angeles malos, enemigos infernales de la salvacion de las almas. TOMAJ — SVETE VIŠA RJE. NOVO MAŠO je zapel tomajski novomašnik Albin Germek 11. julija. Bilo je v snežnem cvetju, ker je prejšnje popoldne zamedlo, pa je vseeno prihitelo čez 300 ljudi samo iz Trsta in še premnogo bližnjih vaščanov. Pri. novi maši sta pela združena pevska zbora iz Opčin in Sv. Antona. Openska in Proseška dekleta so pa celo slavolok postavila. Ker domačini novomašnikovi niso mogli tja gori, novomašnik pa ne domov, zato so pa tržaški verni Slovenci storili neverjetne stvari, da je bila nova maša res nekaj izrednega. Novomašni govor je imel openski kaplan č. g. Marjan živec. Bil je prisoten samo en brat slavljenčev. SVETI KRIŽ PRI TRSTU. 11. julija je bila nova maša, katero je zapel č. g. RUDI BOGATEČ, katerega družina je živela v Genovi, kamor je bil oče prestavljen kot železničar, a Rudi je študiral v Gorici in hodil na počitnice k stricem v Sv. Križ. Med vojno je bila vsa družina ubita ob bombnem napadu v Genovi, samo mati in ena sestra, ki sta bili takrat na obisku pri sinu, sta bili rešeni. Prav ta grozota pa je dala nadebudnemu Rudiju misel, da bi se ljudem miru, katerega svet ne more dati TRST. Vse slovenske narodne sile so bile razgibane ob zaključku šolskega leta, ko se je vsa javnost zavedela, kako močan je slovenski narodni element v Trstu kljub vsej razcepljenosti in nasprotovanju 1200 slov. srednješolcev je dalo izraza svoji narodni zavesti. VIRGILIJ ščEli, eden najbolj znanih primorskih duhovnikov, je 0. julija podlegel težki operaciji v Ljubljani, širno je bil znan kot slovenski narodni borec. Poslednji dogodki so ga zajeli kot večino Primorcev, ki niso imeli časa, da bi se prav orientirali in je tako zašel v čuden položaj, ker potem, ko je zmoto uvidel, ni mogel več iz nje. Sedaj ga je Bog iz zanke izmotal in naj bo deležen obilnega plačila. vleči. Danes je treba bolj modernega dela in zato se skuša polastiti tiska, radija, kinematografa, društva, politike, mode in vsega, kar ima vpliv na človeško življenje. Ne hodi okrog v taki noši, ki bi ga osmešila in tudi ne v taki, da bi ga razkrinkala. V prejšnjem stoletju si je oblekel frak; sedaj mu pride prav tudi delavski kroj. Glavna njegova modrost je v tem, da se skrije in skuša človeka celo prepričati, da ga ni. Dobro ve, da je najbolj uspešen takrat, kadar nihče njegove bližine ne sluti. Zato se danes ne kaže rad v očitni obsedenosti, a njegovo delovanje je vidno ljudem, ki so tega vredni. Kdor meni, da danes ni obsedencev, naj gre v bolnišnice in kaznilnice, kjer bo našel marsikaj, česar psihijatri ne morejo ne razložiti ne zdraviti. Ali nismo vsak dan priče grozovitih zločinov, katerih človek sam gotovo ni zmožen, ker njegova hudobija ne gre tako daleč. Kdor je videl in poslušal nastope “velikih narodnih vodij’’, ki so bruhali bes, sovraštvo, prezir, bogokletja in podpihovanje na zločine m morilno vojsko, je videl, da jim iz oči gre drugačen plamen, kot je ogenj človekovega duha; mogel je zaslediti skrivne steze, po katerih danes hudič vrši svoje peklensko delo v pogubo duš in v nesrečo človeštva. Ni danes manj obsedencev in ne manj delovanja hudičevega, kot v času Kristusovem ali v srednjem veku, pač pa je tako zamaskirano, da se dajo z lahkoto preslepiti tisti ljudje, katerim je vera opešala in so se oddaljili od cerkve. BRATJE, BODITE TREZNI IN ČUJTE Ko bi človek živel na zemlji le za zemeljsko srečo, bi njegovo življenje teklo brez zapletkov, kakor jih ne pozna žival na svojem kratkem potu. Toda ker je človek namenjen v večnost, zato je postavljen v življenjski boj, da v kratkih dneh zemskega bivanja premaga v sebi tisto, kar ga vleče proč od Boga. Dobri in zavrženi angeli so priče njegovega boja in aktivno vanj posegajo. Dobri angeli mu pomagajo v tem boju, toda Bog je v svoji dobroti hotel tudi sam poseči direktno v človekovo pot z zapovedmi, s katerimi mu je naročil zatajevanje lastnega telesa, katero je tembolj odtegnjeno uplivom hudiqevim, kolikor bolj dobi qlovek oblast nad lastnimi neurejenimi željami. Zatajevanje, post, pokcrenje, čisto življenje ter druga spokorna dela so nevernim v zasmeh. Tc je pač delo hudičevo. Pravičnemu so pa bojno orožje, s katerim stre moč zapeljevanja. Poleg življenjske modrosti nam je pa Gospod Jezus dal tudi zakramente in dar svete maše. Veren kristjan, kateri te darove prav ceni in uporablja, je varen in se ne bo zgubil. Toda hudičevo delo je ravno v tem, da človeka odtegne od cerkve in zakramentov. Človek, kateri neha spolnjevati nedeljsko dolžnost, katerega ni videti pri spovedi in svetem obhajilu, kmalu neha tudi moliti in se sramuje svoje vere in jo bo tudi ob prvi priliki zatajil. Kdor danes javno življenje velikega mesta pogleda, pač razume, zakaj ni treba hudiču več srednjeveških čarovnij. Saj je od večine ljudi že dosegel svoj glavni namen, da jih je odpeljal od pota krščanske pravičnosti, ker jih že tako malo hodi v cerkev, kot da dežela sploh ni več krščanska. Ne da bi se mu bilo treba očitno pokazati, svoje delo mojstrsko izvaja, ker 'ima na vseh krajih svojih pomagačev v izobilju. Vsakdo je v nevarnosti, da podleže. Podlegel pa samo tisti ne bo, kateri bo zvesto izpolnjeval navdihe svojega angela varha in kateri se bo pri obhajilni mizi hranil z Božjim Kruhom in se boril, da ohrani čisto srce in neoskrunjeno telo. ČASA OLAZABAL 2336 pol kvadre od vogla Cabilda 2300) Trgovina z urami, zlatnino, srebrnino in nakitom. Slovensko podjetje z lepo in okusno izbiro. — Popravila ur in zlatnine vestna in točna. Našim rojakom, slovenskim kupcem dajemo poseben popust. Obiščite nas, da se prepričate! Odprto vsak dan od 9. do 12.30 in od 15 do 20. MOLITVENIKI Na razpolago so Kristus Kraljuj ($ 5.—) in Večna Molitev ($ 10.—) nova izdaja. SLOVENIJA V SLIKAH Album 250 izbranih slik iz vseh strani slovenske zemlje na razpolago. — Cena 15.— $. P ro m es a s Enganosas Cap. X. ALGUNOS DATOS INTERESANTES La propaganda comunista hallo siempre en el mundo muchos simpatizantes que no podian resistir las ganas de gozar del paraiso comunista. He aqui las opiniones de algunos. Andres Smith, comunista norteamericano mandado a URSS por el partido comunista pašo 16 anos en Rusia y deposito sus exneriencias en el libro “Yo fui obrero en la URSS”. Segün relata el, un obrero ideal, el “udarnik”, debe reunir las siguientes condiciones: 1? nunca mas de 3 minutos de atraso en un mes. 2? cumplir con rapidez el programa fiiado de antemano. 3? concurrir a todas las reuniones, 41 suscribir todas las loterias, con-tribuciones y emprestitos de estado, 51 pertenecer a las organizaciones prescriptas. 61 votar sin discutir las dis-posiciones del partido comunista. 71 dar un dia por mes el sueldo, 81 no dar nunca motivo para quejas al jefe de taller. El obrero oue abandona su trabajo, aunque sea por motivos de salud o para mejorar el. sueldo o por motivos familiäres, solo puede hacerlo con la autorizacion de inumerables secretarios, directores y empleados. Sin esas interminables formalidades. exactamente cumplidas, re-sulta un “desertor” que pierde los bonos para el pan y en su libreta figura una mancha tal, que ya no puede ser admitido en ningun establecimiento. Relata Smith la conversacion. con una “companera” que trabajaba en “koljos” (estancia comunista) en Saratov : “/.Estäs contenta con tu suerte? Ganas lo suficiente? /.Puedes comprar lo oue necesitas?” “No, companero. Mi salnrio no es suficiente. Pero /,de que me serviria ganar mäs? Aqui no hay nada. para para comprar. Lo ünico que se puede obtener es el que-so. dos bocados por 40 kopeikas. Al pan no lo vemos jamäs”. /.No tienes derecho, segün reglamento, a cierta canti-dad de pan. čarne, manteca y o tros alimentos? “Si. Tenemos boletas, pero no podemos obtener lo que alli figura...” En el cap. 41 afirma Smith que en URSS existe un re-gimen. debaio el cual unos viven esplendidamente. mien-tras que millones de seres humano« mueren de hambre. “En resumen”, dice en la pag. 298, “me parene a mi, modesto obrero, oue todo lo ane aprendi yo n detestar y contra lo oue luche yo en USA esta en pleno auge aoui. Y todavia en la forma mäs odiosa. Nadle s° atreve a levantar la voz contra este regimen abominable que reina en la repüblica de los proletarios... ” En la discusion se le afirmaba. oue solo cuando llegue a triunfar el socialismo podran vivir en las mismas eon. diciones con los americanos. a lo cual contesta Smith furioso: “/.Porque entonces se mete el partido comunista en Norteamerica, si aUi ya existe el paraiso prometido al obrero?” Istrat.i en su obra “Rusia al desnudo” ataca violen+n. mente la disposicifin de los comisaHos del pneblo 23-1-1931 que establece la pena de diez anos de prision nara, los que faltasen al regin,mento n oue por traba.ios deficientes, fuesen causa, de a.Vün accidents o de alarma desorvnniza cion del trafico. Todo eso se califica de “sa-botaie” v si existe la sospecha de la, “negligencia inten, cinnal” hav pena de muerte. /.Donde en el mundo el obrem es mas esclavo que en la Rusia Sovietica? Kleber Legay. excomunista frances, convertido en Rusia, a donde fue como comunista entusiasta. relata entre otras cosas lo que le pašo en Ig mina Gorlovka, donde hallo diez categorias de salarios con jornales entre 3.70 y 10.50 rublos. Indignado pregunto al direc-tor de la mina por que se permiten en Rusia socialista salarios inhumanos que no dan al obrero ni para la mas humilde existencia v recibio In. siguiente contestacion: “No es justo querer asegurar el pan en cantidad suficiente a todos. Las desigualdades son necesarias para estimular el fervor en el trabajo, para obligar a los obreros a producir mas v mejor y para perfeccionarse”. A pesar de la afirmacion de Stalin, de que la explota-cion del obrero es la enfermedad del canitalismo, no hay otro pais donde el obrero fuese menos libre y mas exnlo-tado Dice A. Rudolf, oue visito tres veces Rusia: “El obrero en general trabaja 40 horas en cinco dias. Du-rante todo el ano el obrero rušo trabaja 400 horas mäs que el frances. Pero präcticamente debe trabajar el obrero sovietico entre 16 y 21 horas por dia, ocupado en varias tareas, para ganarse lo necesario. El trabajo por pieza existe mäs oue nunca El que es capa z gana mäs que su ca™ a ra da de menos salud o menos listo. Cuando el trabajo falta, el obrero queda sin salario y sin pan. Los salarios varian entre 150 y 5000 rublos por mes... Despues de tres advertencias previas todo obrero puede ser despedido. El comunista belga Zenon Schefs, que pašo 7 anos en Rusia escribe: “En la ca,pital se carecia de viviendas adecuadas v los obreros debian contentarse con una, ali-mentacion nrecaria, puestoque en los comercios del estado no habin, ni siquiera los articulos de primera nece-sidad. (1932.) Cuenta tambien de Sebastopol. donde los obreros del arsenal organizaron un mitin de protesta con t°rribles acusaciones contra, los dirigentes comunistas. O.uerian pan, pan en cantidad suficiente y no ese masacote ma-rron, pesado, indigesto. Al final decidieron mandar 27 representantes hasta el camarada Stalin, para reclamar-le oue les proporcione el nan o la muerte. Los 27 obreros fueron detenidos y jamäs se supo nada de ellos. i Les habrän dado no el nan sino la, muerte!... El mismo autor relata las nalabras de Jules Lefevre con motivo del 151 aniversarin de la revolucion ruša: “Hace ocho anos que vengo a Rusia pero les dov mi pa-labra oue no deseara pasar n,qui los anos de mi descan-so. Čada dia veo mäs miseria y mäs injusticia. 51—Organizaciones profesionales libres Uno de los postulados principales de la clase obrera es el derecho de organizarse para Ja defensa, de sus in-tereses profesionales. En el primer periodo de su actua-cicn consideraba tambien el comunismo este punto como algo esencial. Los sindieatos comunistas en otros pafses todavia proceden asi. Pero ni bien 11 e ga el comunismo a imponerse en algün nais. los sindieatos ya dejan de ser instrumente de defensa de los derechos obreros nuedando ta,n solo como instrumente pasivo en poder del estado totalitario. Ya no tienen otra mision que llevar adelante la explotacion de la masa obrera. Ya en 1928 el poder sovietico hizo desanarecer los sin-dicatos libres con pretexto de que el plan ouinouenal exige de los obreros una mayor colaboradön con el estado. Fueron destituidos los dirigentes sindicales y re-emnlazados por otros, de mayor confianza y con mayor entendimiento comunista. La nueva dmeccion puso en seguida de manifiesto de que la finalidad principal de los sindieatos es: 11 mayor rendimiento en el trabaio, 21 disciplina mäs firme de los trabajadores y 31 reduc-cion de los ga sto s en la produccion. En el noveno con-greso de los sindieatos gremiales (1932) se formulo el deber de los sindieatos con los siguientes t.rminos: “El objeto principal de los sindicatos es elevar la cantidad de producciön, disminuir sus gastos y mejorar la cali-dad. Es necesario poner en accion todos los recursos para que el programa economico no solo sea alcanzado sino sobrepasado. Con la aynda de los obreres ejemplares hay que bregar para la mejora de la disciplina entre los trabajadores”. Resulta pues claro de que los sindicatos no deben vi-gilar por los intereses del obrero, sino al contrario, for-zarlo, explotarlo y reducirlo a la funcion de un instrumente ciego de la producciön. Los sindicatos controlan las condiciones de trabajo y sueldo, fiscalizan la con-ducta de los obreres, regulan la aceptaciön y Suspension del personal, pues todo eso se realiza mediante la comision central de la fäbrica, que se compone del di-reetor de la fäbrica, representante del sindicato y su secretario, adernas del confidente del partido comunista. Este organo determina el sueldo, las horas de trabajo, calificaciön moral, profesional y politica del personal, la altura de las contribuciones para el partido, sindicato, obras püblicas y otros tributos que ban de aportar los felices ciudadanos del paraiso comunista. Mas toda-via: Esa comision fiscaliza tambien la ideologia, el pen-samiento, el entusiasmo por la causa comunista de todo el personal y cuida colosamente para que no se intro-duzca en la empresa nadie que no sea de confianza para los comunistas. Los sindicatos ya no son hoy otra cosa que la oficina del estado, donde el obrero no tiene ya ninguna palabra, Alli solo habla el estado, o mej or dicho el partido comunista que es el ünico impresario. El ocupö el lugar del tan odiado capitalista, los sindicatos empero le ayu-dan a explotar al obrero a quien ya nadie puede defender. 6°—Los sueldos sovieticos En las condiciones actuales no se puede tratar este tema, pues se desconocen las condiciones economicas in-ternas de Rusia, Polonia, Yugoslavia y dernas paises bajo la dominacion comunista. Una idea acerca de este tema nos brindan las cifras de antes de la guerra. Los planes quinquenales ocasionaron grandes modificaciones en los precios y sueldos durante el periodo entre las dos grandes guerras, A pesar del enorme progreso industrial sovietico en ese periodo, el obrero rušo no salio ganando. Produjo, si, eso es cierto, tanto, que llevo a la Sovietia a una altura desde donde pudo hacer competencias & America, pero con enormes sacrificios del obrero y cam-pesino, los cuales, lejos de salir ganando con la indus-trializacion y mecanizacion del pais, salieron perdiendo. Sin entrar en detalles indicaremos solo el siguiente he-cho que cualquiera puede entender: En el ano 1914 pudo adquirir el obrero de la categoria comün por su sueldo mensual 53 kgs de čarne vacuna o 202 kgs de harina de trigo o 21 kgs de manteca. En 1938 pudo comprar el mismo obrero en las mismas condiciones 29 kgs de čarne o 76 kgs de harina de trigo o 13.6 kilogramos de manteca. ^En que consiste pues la ganan-cia del obrero? Si bien hay algunos obreros especializados y capacita-dos “Stahanov” que ganan mejores sueldos, son muy contados, mientras que la gran mayoria sufre peores condiciones sociales que en los mismos tiempos zaristas. Tan miserables eran los sueldos sovieticos en 1937 que se viö obligado el conse.io de los comisarios (gobierno) a subirlos, para que en la categora A no hay a sueldo inferior a 115 rublos v en la categoria B 110 rublos. Y eso en el tiempo en que “oficmlmente” se consideraba el sueldo medio de 218 rublos. Tan es asi Gin babia como 5 millones de obreros en la Sovietia que -n 1937 gana-ban mensualmente apenas el equivalente de 7 kgs de manteca. En el asunto de vestidos sufre el obrero rušo la mišma dificultad. Los trajes que reparte el fisco no alcan-zan para nada v por eso debe čada cual preocuparse por su cuenta, pero los articulos resultan tan caros, que en 1937 necesitaba un obrero de buenas condiciones tres sueldos mensuales para adquirir un sobretodo (600 rublos). Un sombrero de hombre costo 34 rublos. una car-tera de mu j er entre 20 y 120, una camisa d edeporte 14 rublos, mientras el sueldo de la gran masa apenas pa-saba los 115 rublos mensuales. Las referencias de los oue visitaron Rusia, como los comunistas franceses Andres Guide, Dorgeles Citrine y otros mas, entre los Ultimos el uruguayo Lauuro Cruz Goyena, salieron de Rusia desesperados. pues alli se die-ron cuenta. que el obrero rušo estä peor situado que en ningun otro pais del mundo. 7a—gl seguro social En el pais del paraiso comunista deberia estar asegu-rada la salud y la viejez. Los testigos afirman que en este sentido no hay en Rusia nada mejor que en otros paises, pero si que no habian visto peores viviendas y conventillos en ninguna otra ciudad que en Moscu, des-provistos de los elementos higienicos mas elementales, y ni siquiera hablar de las comodidades. Cierto es que en los diarios sovieticos se hace a veces gran alarde acerca de la necesidad de mejora de las condiciones higienicas en algün establecimiento, pero los observadores criticos no tardaron en deseubrir la ver-dadera naturaleza de aquellos articulos y maniobras. Por un lado se queria dar asi impresion de existir el de-recho a la critica publica, pero el otro aspeeto era muy diferente: tratäbase de algün caso particular, donde la autoridad mišma tenia interes en desembarazarse de algün direetor u otro empleado de alta categoria. En tal caso se permite a los obreros levantar su voz que luego no tarda el partido en aprovechar para sus fines pro-pagandistas. La propaganda comunista habla mucho de los “ho-gares de descanso” en los cuales pasa el obrero sovietico sus vacaciones. No sabemos que queda todavia ahora de aquellos hogares, pues su mayoria se hallaba en la Crimea donde la guerra arrasö con todo. Pero lo que sabemos es que los permisos para ir alli daba el co- Parte de los concurrentes al almuer-zo social (|ue organi zo la sociedai’ ‘‘Eslovenia” en Avellaneda el 1. de agosto. — Figura entre ellos tambien el Pbro. Francisco Glavač, te-niente de Dolores FCS. Slika nam predstavlja veselo družbo na kolinah 1. ang. Prav tedaj se je med rojaki mudil tudi č. g. France Glavač (na sredini) ki deluje v Dolores FCS. misario para la salud publica (ministre) y que a razon de 10.000 obreres correspondian 12. Ahora, como esos permisos pasaban por las manos de la comisien directiva de las fäbricas, llegaron muy pocas basta los simples obreros. Tan es asi que el diario ‘ ‘ Komsomolskaia Pravda” (N? 93, 1837) afirma: ‘‘En nuestros descansos solo se hallan jueces, direetores y altes empleados y eso con los pases otorgados para los obreros”. Pero aunque le llegaria al obrero tal pase, no podria aprovecharlo, porque la vida en esos hogares costaba entre 625 y 900 rublos, de los cuales un obrero no dispo-nia. La mišma cosa es con los sanatorios que con el costo mensual entre atencion medica, remedios y pension so-brepasaba los 700 rublos mensuales. El seguro para accidentes tampoco esta en proporcion de la necesidad. La subvencicn o la indemnizacion no se determina por la .necesidad del caso sino por la califi-caciön que se tiene de alguna persona en el concepto politico de el. Los “Stahanovs”, los ‘‘udarniki”, los de grandes meritos para el partido comunista, son quienes reciben el Importe completo, mientras que a los demas se les da entre 20 y 80 rublos por mes. Que significa eso lo comprendemos, si sabemos que muy pobremente pudo vivirse con 200 rublos mensuales. Por cierto que nadie tiene ganas de fingirse enfermo ni tampoco de adelan-tar su jubilacion. 9‘1—La conclusion La prometida igualdad de condiciones sociales para todos los ciudadanos del paraiso comunista se desvane-ciö. La culpa la tienen, segun los proceres comunistas, los enemigos del proletariato y, lejos de reconocer el error del comunismo, exijen la fe ciega de sus victimas y que hay que seguirse sacrificando basta que desapa-rezcan los enemigos del proletariado y hasta que los obreros de todo el mundo lleguen a convencerse, de que solo el comunismo puede salvarlos de los males de este mundo. Quien se atreve a razonar con su propia cabeza, no tardarä en experimentar que son las ‘‘purgas” comunistas. Nadie tiene derecho de razonar de otra ma-nera que el representante sovietico en la conferencia economica internacional de Ginebra en 1927, camarada Osinski, quien presento a los asombrados expertos de otras naciones cifras sencillisimas: en Eusia čada obrero trabaja 7 horas v 57 minutos por dia. Ese resultado ob-tuvo el famoso estadista con sumar las horas de trabajo eumplido y dividir por el nümero de todos los trabaja-dores... En la mišma manera presento tambien el pro-medio del salario... Asi ha de razonar tambien el simple obrero, porčue si se atreviera a presentar alguna exijencia para la mejora de sueldo el direetor le contestaria sencillamente que su-rnando todos los pagps v dividiendo con el nümero de los trabajadores de la empresa a el le paga mas de lo que el mismo reclama... Ante tamana ldgica un verda-dero comunista no debe sentir su propio estomago, sino que ha de ser feliz, si van llenos los de sus camaradas; debe inclinarse con gran reverencia, feliz, de poder ser-vir a la causa “proletaria” con sufrir harnbre. Ninguna religion impone a sus fieles sacrificios tan grandes y obediencia tan ciega como el comunismo en nombre del prometido paraiso proletario. Por el momento el paraiso sovietico estä bastante mal, pues el obrero sovietico, comparado con el obrero de los tiimpos del zar, esta peor. Mucho mas mal šale todavia, si se lo compara con las condiciones sociales de cualquier pais euroneo o americano. La protecciön social del obrero, las medidas de pre-caucion, la libertad de accičn, su dignidad humana, no estan tan mal en ningün otro pais del mundo como en el pais del reinado del proletariado, donde el obrero es mas esclavo y el ‘‘senor” mas irresponsable de lo que jamäs recuerdala historia. Za vedno nas je zapustila naša mamica ANA MELINC por. Hoecker stara 64 let. Po daljšem bolehanju jo je zgrabila pljučnica in 21. julija je za vedno zatisnila oči, na zadnjo pot prav pripravljena, ter je sledila materi, ki je prav tam umrla pred pol leta. Maša za rajno bo 19 sept. žalujoča družina Hoecker v Plo-tier-Neuquen. EIHEMBERK - LJUBLJANA. Iz Škrbcev je bil 72-letni ALOJZIJ LISJAK .ki je za vedno zaprl oči v Ljubljani in bil prepeljan v Rihemberk, kjer je bil 27. junija položen k večnemu počitku. Doma žalujejo za očetom sinovi Lojze, Stanko in Milan, ter hčere Helena (v samostanu) in I Zofija. Tukaj pa sta Dominik in ■ Andrej. STARA GORA. 4. julija so blagoslovi ii 17 m visok križ, ki bo vsako noč razsvetljen in bo viden na daleč po videmski škofiji, pa tudi čez mejo ga bodo mnoge vasi videle. DOBERDOB. 8. julija sta zapela dva nova zvonova. OD LJUBLJANE NA DOLENJSKO. Nekoč so bili ‘‘furmani” gospodje. Za mal denar se mu je dobro godilo doli po cestici proti Novmu mesteci. . .. Sedaj ne več tako, kot poroča dopis Slov. Poročevalca v Ljubljani z dne 1:5. jun. ‘‘Na Grosupljem kmalu spoznaš, da ne boš postrežen in da se ne boš okrepčal. Gorke ali mrzle jedi ne dobiš. Pivo in jabolčni sok, to se dobi; tako ti hitro pojasni uslužbenka. V njenih očeh vidiš skromno željo, da bi se čim prej o lite pot zanese v Št. Vid pri Stični ter se v gostilni krajevnega odbora pod Ivančno gorico, kjer ti dobrodušni gostilničar pojasni, da nima ničear. Ko pa tej) ot zanese v št. Vid pri Stični ter se utrujen vsedeš v gostilno krajevnega odbora, se ti oči zaiskre ob pogledu na lepe prostore, pa si misliš: “O, tukaj pa bo nekaj”. Toda kmalu spoznaš, da so se vsi naučili ene in iste besede: ‘‘Nimamo” če sitnariš z raznimi Vprašanji, ti uslužbenec ali uslužbenka vljudno pokaže hrbet, kakor bi hotela reči: ‘‘Kaj si pa prišel!” Ti greš seveda naprej z ne naj lepšim spominom na gostilno krajevnega odbora”. POEZIJE — GORICA. Pesnik Venceslav Se.javec je izdal pod naslovom ‘‘Bežni oblaki” zbirko novih liričnih pesmi, v kat. tiskarni v Gorici. GOčE PRI VIPAVI. !>!). junija je bil posvečen za mašnika č. g. dr. Stanko živic, ki je imel novo mašo v Tramon-tn pri Padovi. Zbrala se je slovenska družina v Padovi, posebno visokošolci, ki so mu zapeli tudi novomašno pesem V cerkvi in več drugih slovenskih na- božnih, zunaj j>a potem tudi nekaj narodnih. Pač je bilo teško novomašniku, da ni mogel ne on domov, ne domači do njega za ta lepi praznik. PREKMURJE, če daš zrnje, dobiš bone. Brez bonov namreč ni mogoče nič kupiti, ker v prosti prodaji so cene nemogoče, po vezanih cenah se dobi le na bone. To je imelo tak vpliv, da so si Prekmurci odtrgali od ust najpotrebnejšo hrano, da na zimo ne bodo zmrznili in so nekatere vasi oddale celo več zrnja in jajc, kot je predpisano. Kdor nima kaj oddati, bo pa seveda ostal nag in lačen. DOLINA pri Trstu. Cerkveno opravilo se je vršilo na dan Sv. Urha kot navadno. Bilo je tudi prvo sveto obhajilo. Ob tej priliki pa je vladala velika žalost, ker je župnik v zaporu in tisti, kateri so ga spravili vedo, da po kri-\iei in zato vsi v tla gledajo, ker jih je sram. SVETI IVAN V TRSTU. Slovenska šola je priredila lepo razstavo ročnih del. Zaključna predstava je bila zelo lepa. V slovenski šoli je spet začel prevladovati zdravi slovenskid uh in je velika večina otrok vedno hodila k nedeljski maši, kamor so .jih. tudi učitelji spremljali, šola je imela 300 otrok. Slovenska maša je ob 7. in 10. uri. Zelo lepa je bila procesija svetega Ivana, katere se je udeležila vsa mladina. NABREŽINA. Slovesnosti prvega sv. obhajila je bila dvakrat. Slovenski otroci so jo imeli -2. junija, italijanski pa O. junija, V DNEH GROZOTE ŽIVLJENJE ZA ČASA NEMŠKE OKUPACIJE Slovenska zemlja je po laškem propadu leta 1943 imela tri gospodarje. Po glavnih mestih in prometnih križiščih so gospodarili Nemci, po manjš:h mestih in vaseh so imeli oblast v rokah domobranci, po hribovskih vaseh pa so imeli bolj ali manj besedo komunisti. Ljubljana in vsi večji kraji ob železnici Maribor-Trst so imeli nemške Orts-komandante. Nemci niso zaupali tu domobrancem. Novo mesto pa je bilo večjidel pod domobransko kontrolo prav tako tudi Kočevje in dru gi večji kraji. Partizani pa so si lastili kot svoje ozemlje vse bolj odmaknjene predele slovenske zemlje kot Cerkljansko, Banjško planoto, Bloke, Kočevsko Suho Krajino, Belo Krajino itd. Iz svojega ozemlja so udirali ropat na področja, ki so jih varovali doombranci. Kraji kjer so imeli absolutno oblast Nemci in kjer ni bilo domobranskih posadk ali policije, pa od partizanov niso bili nikdar ogroeni. Vasi, Id so bile sredi med partizanskim in domobranskim ozemljem pa so bile najboli udarjene. Tam so hodili partizani najraje ropat, ker je bilo najbližje, tam so se vedno vršile bitke med obema nasprotnikoma. Partizani so v takih obrobnih vaseh požgali vse večje hiše, zlasti pa razne društvene domove in šole, ker so se bali, da se ne bi nekega dne notri naselila domobranska posadka in jim tako skrčila njihov teritorij. V partizanskem teritoriju so ljudje živeli izklu.jč-no od tega kar so pridelali sami. Toda še ta pridelek je bil manjši kot sicer, ker so bile ženske edina delovna moč. Kar je bilo možkih, so bili vsi ali domobranci ali pa partizani. Zares veliko telesno hibo je moral imeti možki, da ga ni nihče mobiliziral, če je bil kdo kruljav, to ni bilo vedno zadosten vzrok. Saj partizani niso potrebovali elitnih čet, ki bi delale parado po mestih, ampak so potrebovali število. Celo partizanske bojne pesmi niso bile kake koračnice, kot so jih vaj ona naša ušesa, ampak boljše rečeno poskočnice, ker so morali skakati čez grmovje in robidovje. Zdravniška spričevala pri partizanih niso nič izdala. Kdor je nosil hlače je moral z njimi. Osnovali so nekake čete, ki so služile kot v nekdanji jugoslovanski vojski mule ali pa kot “jecpi” v amerikanski vojski. Njihova naloga je bila, da so nosili za partizane m uničijo in živež. Ta splošna mobilizacija pa je imela to slabo stran, da je partizanska vojska ob vsakem porazu bila ob ves živež in municijo, ker je nosači na begu niso mogli in tudi ne hoteli dohajati. Vsak je odvrgel svo jtovor za prvim grmom in krenil po najbližji stezi v domačo vas, dokler ga spet niso staknili partizani in mobilizirali znova. Ozemlje, kjer so se partizani počutili gospodarje so hoteli urediti čimbolj po vzoru ruskih kolhozov. Da so ljudje prišli ob vse in bili vsi enaki v revščini, so poskrbeli že poporej kot so začeli uvajati novo oblast. Za prisiljeno vzgojo najboljši pomoček je lakota, ki celo leva naredi pokornega. Ljudje si niso vedeli s čim pomagati. Po moko v Furlanijo niso mogli, ker se ni izplačala. Koliko žensk je poskušalo, pa so jim partizani pobrali ves živež, ko so se vračale in jih še zaprli povrhu, češ da samo pošto prenašajo domobrancem, in da sporočajo kje se nahajajo partizani, da bi jih domobranci prišli napast. Da bi pokazali, da skbe tudi za prehrano ljudstva so nekoč delili po 10 dkg sladkorja na osebo na mesec. To je bilo vse. Človek pa ne šivi samo od kruha. Ta beseda je prišla prav tudi partizanom. aKkor so malo skrbeli za prehrano, so se pa toliko bolj brigali za duševno hrano. Da bi ljudje lažje prenašali lakoto in imeli manj časa za godrnjanje, so skoro vsak večer prirejali prireditve ali mitinge, kjer so govorili partizanski politični komi- sarji, ter prepevale in igrale tovarišice partizanke. Da bi bolj vzbudili zanimanje so vedno postavljali datume, kdaj bo vojske konec. V adventu so govorili, da bo z novim letom vojna končana. Ko ob novem letu ni bilo nič, so prestavili datum na vePko noč. Toda velika noč je minila, vojna je pa še trajala. Za kres bo gotovo! Toda tudi o kresu ni bilo nič. Ob trgatvi bo konec, so napovedovali nato; pa je že bilo povre!o vino, vojna je pa še trajala. “Do konca leta pa ne bo več trajala vojna”, se je pridušal politkomisar. “Glavo si dam odrezati.” Ni si dal odrezati glave, vojske pa tudi ni bilo konec. Ljudje so se naveličali teh prerokovanj in se pričeli norčevati. “Konec vojne bo prvega.” “Katerega prvega, zakai ravno prvega?” “Zato ker vsi trdijo, da se bodo borili do zadnjega.” Ljudje so iz partizanskega ozemlja vedno pogosteje bežali v kraje kjer so imeli oblast domobranci. Saj doma itak niso imeli kaj jesti, če so pa zbežali od doma so vedeli, -da bodo dobili živila na karte in še dobri ljudje jim bodo kaj dali. še bolj kot živeža pa so si želeli miru, ki ga na partzanskem ozemlju ni bilo nikdar. če je šel kdo iz vasi v vas, je že bil obdolžen špi-jonaže in se je moral skrivati, ker ga je iskala partizanska policija VDV. Poleg tega pa stalno menjavanje gospodarjev. Partizani so se ob vsakem domobranskem' pohodu umaknili. Vojska pa je vojski podobna. Vsak, ki vdere na sovražno ozemlje ravna z ljudstvom, kot da je istega mišljenja kot pregnana vojska. Zato so toliko bolj bolela očitanja: “Vi ste komunisti!” KAKO PA LJUDJE? Preprosti kmečki ljudje niso bili ne rdeči ne beli. Bili so za mir, da bi lahko obdelovali zemljo, ki so jo podedovali od svojih očetov. Partizane so mrzili, ker so se norčevali iz njihove vere in surovo z njimi postopali. Domobrancev pa skraja poznali niso in so trepetali pred vsakim, kdor je vstopil v hišo s puško na rami. Ko so spoznali da je namen domobrancev braniti zemljo in vero svojih očetov, so bili z vsem srecm zanje. To je pa že tudi zadostovalo, da so morali pobegniti od doma, če so si hoteli rešiti življenje, kadar so spet partizani zagospodarili, V krajih, ki so bili pod varstvom domobranskih posadk, je bilo boljše. Izobilja tudi tu ni bilo, toda ljudje so dobili vsaj nekaj živil na karte, tako da so s kupljenim in doma pridelanim shajali. Hodili so pa tudi v Furlanijo in od tam nosili moko, da niso imeli samo od danes do jutri. Glede prehrane je bilo dosti slabše, odkar so deželo zasedli Nemci. Prej so Italijani iz same napihnjenosti, da pokažejo novo zasedenim krajem svoje bogastvo, pritrgavali svojim provincam in vozili živež v Ljubljano. Tedaj je bilo vsega še zadosti. Krušne karte so dobivali celo kmetje, ki pred vojno niso nikdar kupovali moke. Tedaj jo živilsko karto dobil vsakdo, samo da se je prijavil zanjo. Na razglasih je bilo sicer ukazano, da mora vsak prijaviti koliko pridela in da sme vsak kmet obdržati za svojo uporabo le po 200 kg žita na osebo, drugo pa vse pod strogo kaznijo izročiti Prehranjevalnemu zavodu v Ljubljani, ali “Prevodu”, kakor so ga ljudje imenovali. Tudi je bilo treba oddati ves pridelek krompirja in bi se smelo obdržati doma le po 80 kg na osebo. Na 6 oseb je bilo dovoljeno zaklati samo enega prašiča. Ljudje so se seveda na vse načine izmikali tem obveznostim. Nekateri so pridelek, ki je presegal zakopali, drugi so prijavili, da jim je pridelek uničila suša, črv ali našli kak drug izgovor. Ko pa so po laškem polomu deželo zasedli Nemci, pa je bil takoj glede nakupa in prodaje živil uveden strožji red. Nemci so takoi zahtevali, naj si dežela pomaga sama in živi od pridelkov, ki jih pridela sama. To pa je bilo v Sloveniji nemogoče. Saj nam vsa statistike slovenskega gospodarstva dokazujejo, da so bile vse slovenske pokrajine glede živil pasivne, razen Prekmurja, ki vsaj žita pridela dovolj za svojo lastno uporabo. Druga težava pa je bila v tem, ker je bila delovna moč na kmetijah tako zmanjšana. Sai si v nekaterih vaseh zastonj iskal moškega. Po krajih, kjer so bile domobranske posadke, so domobranci hodili pomagat na delo na polju, da je bilo več zemlie obdelane. Ni pa imel slovenski kmet tistega veselja do dela kot v mirnem času, ker nihče ni vedel zakai bi delal. Čez noč je pridivjala preko vasi bojna vihra in zjutraj se je znašel siromak brez strehe, brez živeža in z vničeno letmo. Vsa preskrba z živežem ie bila zda j na ramah Slovencev samih, da si pomagajo kakor si vedo in znajo. Nemci so obljubili, da bodo dali živež kakor sladkor, moko, riž, itd., česar Slovenija ne pridela, toda le v zameno za pridelke, ki jih je Slovenija zmožna pridelati in izvažati. Kot take so navedli sadje, vino, žganje, meso, slanino in les. Toda kje vsega tega dobiti v Sloveniji v tem času, ko je krvavela v revoluciji. Dobiti les je bilo skoraj nemogoče, ker si nihče ni upal v gozd; marsikdo še za lastno uporabo ne, ker se je bal tam srečati s partizani. Tako se je zgodilo, da je prezebala Ljubljana in celo drugi kraji, ki stoje takorekoč sredi gozdov. Isto ie bilo z vinom; Slovenske vinske gorice so v hribih, kjer so pa večinoma stolovali partizani in je bilo treba iti po vino a gore z močno oboroženo vojsko. Povrhu tega pa so si tudi partizani privoščili obilo vinske kapljice — po zgledu Mice Kovačeve seveda. Uradništvo, ki je imelo na skrbi prehrano, si je belilo glavo, kako prehraniti tisti del Slovencev, ki niso kmtje in tudi najti nekaj v zameno za ivež, ki ga Slovenija ne pridela. K sreči so Nemci z ustanovitvijo Jadranskega Primorja uredili, da je bila Slovenska Primorska z Ljubljansko pokrajino gospodarsko še vedno naslonjena na Italijo in so zaradi tega Italijani, ne da bi imeli v teh krajih kako odločilno besedo, morali še vedno dajati živež in plačevati vse stroške okupacije. Lira je zaradi tega še ostala v veljavi in leto in pol nemške okupacjie Nemcem ni prišlo na mar, da bi vsiljevali svoj denar. Tako ie bila italjanska državna banka prisiljena plačevati slovensko uradništvo in vzdrževati slovensko domobranssko vojsko. Tega Italija seveda ni bila vesela in se je na vse načine hotela izmikati. Toda vedno je imela Ljubljanska pokrajina nekaj odprtih računov. In tak račun so bile domobranske plače. Ker je bila Italija prisiljena vzdrževati slovensko domobranstvo, se je zadolžila pri Ljubljanski pokrajini vsak dan za najmanj 3 miljone Lir. Na ta način je Ljubljanski Prevod kupoval moko in koruzo v Italiji. Če ne bi bilo tega, bi otroci, starčki in slovenske žene pomrle od lakote, ne samo tiste, ki so rodilo “izda-jalce-domobrance”, ampak tudi tiste ki so rodile partizane. Tako je bilo pod italijansko fašistično okupacijo. Italijanski uradniki so se bolj brigali, da je v njih kuhinjo priromala kaka tolsta kokoš, kot pa da se izpolnjujejo ukazi in razglasi, ki so v slovenskem in laškem jeziu viseli nabiti po zidovih in drevesih. Tudi se jim je zdela važnejša naloga širiti “laško tisočletno kulturo”, za katero pa so bile dovzetne edino vojaške vlačuge. Če bi slovensko domobranstvo ves čas svojega obstoja samo lenarilo, bi naredilo vseeno okupatorjem več škode kot pa so jo partizani z svojim draženjem okupatorja. Res je. da so domol-ranci dobivali od Italilanov izdatno podnoro. a dobil jo je ves narod, Italijo je pa to drago stalo in ji silno škoodvalo. ČRNA BORZA. Med vojno se is razvila trgovina, ki smo ji rekli “črna borza”. Trgovec, ki ie imel na videz nrszno trgovino ie dobremu znancu za. dober denar prinesel hlaga kakršnega si ie poželel. Trgovina se j« nnmakn;la za stoletja, nazaj, ko se ie daialo blago za blago in nie za denar. Km°t,. ki je šel v mesto, ie vtaknil v torbo kos slanine in žo so mu bila v=a vrata in vsi predali odprti. Beseda “mazati” je prišla do popolnega izraza. Na črni borzi ie bila. vrnka reč vsaj desetkrat draž’a. 7. nio so se ukvarjali vsi stanovi in vseh vrst trgovci. Urar ie imel na prodaj tudi slanino, ker ur m hotel popravljati drugače kot za slanino; čevljar je imel kože in maslo; krojač prav tako. Nekdo je na cesti čisto nedolžno nrodaial zobotrebce. zraven pa. pripomnil, da ima tudi nekai za v usta. da je potem- kaj trebiti. In iz nekoliko odebeljene hlačnice je privlekel svinjsko gnjat. V tistem času je bila najboli spoštovana oseba kmet in najplememteiša žival prašič. Meščani so vrtali po starih zapiskih in izročilih, kje je njih izvor in kje so njih soordniki. Največia reveža sta bila delavec in uradnik. Uradnik ni med svojimi akti našel nič užitnega, razen če je bil v službi pri Prevodu. Nekoliko boljše je bilo za delavce, zlasti za podjetnejše. Iz delavca v usnjarni ie čez noč posta,1 trgovec z usnjem. Sai je bilo v vsaki fabriki navada, da so delavcem dali nekai plače v denarni in nekaj v blagu, da ga je lahko zamenjal za živila. Ker je živeža tako primanjkovalo so tudi v Ljubljani vse parke spremenili v vrtove. V Zvezdi je rastla solata in paradižniki, v Tivoli na je bila kar cela farma. V botaničnem vrtu ljubVanske univerze je bila najboli občudovana rastlina fižol in grah. Na muzejskem vrtu, na grajski rebri, vsepovsod krompir, zelje, fižol. Ker je bila črna borza že tako razširjena, da “Prevod” za redno preskrbo ljudstva ni mogel dobivati mesa, masti in drugih pridelkov na noben način, je bil prisiljen uporabljati način črne borze tudi zase. V vseh krajih, kjer je bila občina, so uredili “Pre-vodove” trgovine, če je kmet hotel dobiti sol, tobak, kvas, vžigalice itd. je moral zato prinesti masla, moke, jajc. masti itd. Vse kar ie potreboval za svoj dom je dobil po nizki uradno določeni ceni, če je tudi svoje pridelke dal po isti ceni. Kmetje so radi kupovali tu, ker so za poceni prodano tudi poceni kupili, vedeli pa, da z oblastmi ne bodo imeli sitnosti zaradi tega. Ko sem se že toliko razpisal o bojih s partizani, o njih spletkah i no procvitu črne borze, pa naj omenim še KULTURNO ŽIVLJENJE POD OKUPACIJO. Pod Lahi je vsako slovensko kulturno življenje zamrlo, razen nekaj knjižnih izdaj raznih prevodov. Šole so še ostale slovenske, toda povsod so silili mladino, naj se vpiše v fašistične organizacije. Teda brez uspeha. Na univerzi so celo zaprli nekaj oddelkov, krr se akademiki niso hoteli vpisati v fašistično organizacijo. Ko smo prišli pod nemško zasedbo. Nemci niso nikogar silili v nemške organizacije, pač pa so ovirali kakršnokoli slovensko gibanje. Ljubljanska univerza je s prihodom Nemcev nehala s predavanji, prav tako je bila tudi šola na gimnazijah vedno bolj skrčena. Ni pa bilo to tohko zaradi preganjanja slovenske kulture kot radi potrebe delavcev za TOT. Kdor ni bil pri domobrancih ali pa zaposlen v industriji, važni za vojsko, ali v poljedelstvu, je vsak moral v TOT. Tako so vsi ljubljanski gospodiči, ki zaradi “narodne zavesti” niso marali med “izdaialce domobrance” šli rajši k TOT-u in so kopali jarke za nemško vojsko. Sicer pa danes ni več potrebno dopovedovati, zakaj so nekateri tako neumno trobili v vse druge rogove, samo v slovenskega ne. Kdor ima glavo na pravem koncu, te stvari sedaj že lahko razume. Doma jih sedaj strašno dobro umejo in čutijo. “Danes meni jutri tebi”, pravi naš pregovor. Včeraj so Ofarji vpili na nas: “izdajalci, hlapci kapitalizma, morilci lastnih bratov”. Danes pa, ko je spregovoril Stalin in bruha ogenj na izdajalce, hlapce kapitalizma in morilce pa te besede ne veljajo nam slo- venskim domobrancem, ampak Ofarjem in vsem, ki trobijo v njih rog. Zato mirne duše neham popisovati vse rdeče sleparije jugoslovanskih in slovenskih komunistov, ker ga bo “tovariš Stalin” bolje opravil, ker njemu bo marsikdo raje verjel kot meni. Nace Hladnik Zgodovinska slika iz leta 1931. Beloki-a.inski fantje z dr. Korošcem na Mirni gori. Sredi poslanec Jože Nemanič. AVELLANEDA. 8. ang. se je zbrala obilna družba prijateljev blagega očeta KLElvLA, za katerega je bila ta dan sv. maša. PROCESIJA na praznik Marije Vne-bovzete je zbrala pod slovensko zastavo tako veliko naših rojakov, da je zbujalo to splošno pozornost. kaj se GODI v RAB.MOžANSKEM LOGU Lansko jesen pa tudi ešče celo letošnjo zimo se je med prekmurskimi Slovenci dosta gučalo, ka bi se v rad/-iiiožanskoin logi brž Marija prikazovala. Objavimo tudi nekaj pisem, ki so jih. s staroga kraja pisali svojim ljudem v Ameriko. Sodbo od vsega toga pa imejmo kak so jo gospod KlekI in drugi duhovniki povedali. Ne pravijo, ka je to ne istina, liki tudi ne, ka je isti na. “Cerkev čaka. naj I log svoje potrdi, če je od njega’’. _Leta 194 7 15. jun. se je staremu (78 let) Vogri v radmožanskom logi nad nekšim hrastom prikazala Marija. Tudi deci i potli ešče mnogim drug ni. Kda se je razvediIo. so Velke množice naroda vsakši den hodile gledat. Tudi iz oddaljenih krajov (Maribor, Cel ie. Zagreb, Belgrad). Svetlobo so vidili mnogi, Marijo eli druge svete reči pa tudi dosta, liki jako različno. Kda se Je začnolo prikazovati, je ljudstvo od straha, veselja i želje ka bi videli, glasno molilo, jokalo, brečalo. Nato je oblast začnola z miličavi narod preganjati, ar zakon ne dovoli, ka bi se ljudstvo po mili voli zbiralo. Narod so lotili, zapirali in ga na prisilno delo pelali. Prepoved izda stoji. Od letos nemarno poročil, če hodijo izda gledat. Miličari so tudi vidili svetlobo, so pa ludst vi pravili, ka to Američani z radiom delajo. č. g KlekI so pisali 3. jantiara 1048: V čarnom logi nega nikših čud. Neš-teri so vidili prikazni, a samo nešteti, cerkev ne ešče preiskala te zadeve i točnoga nikaj ne vemo. Narod je s tem sfalo, da je mesto zapovedane meše po nedelaj i svetkaj bodo k hrasti. To je proti božoj zapovedi. Takse prikazni so bile tudi na Hrvatskom i v Dalmaciji. Cerkev svojega stališča ne odkrila, ne nikaj preiskala, je tiho. čaka, naj Rog svoje potrdi če je od njega. Marija je v Fatimi oblubila, da njeno Srce premaga hudobijo sveta, če bomo verno Bogu služili. Od nas zavisi. Pokora reši svet. Objavimo nekaj poročil: STARI KRAJ, sept. 17. 1947. Ljubljena sestra, raz.mi dobro ka ti pišem. Ne zosagajte se. Prečti vsakomi eto moje pismo. Zdaj ti pišem od veselja. Razlili, kaj ti pišem. Ti znaš, kde je to. Tam doli v balinčkom logi se je Marija prikazala. Vsakši dan na jezere i jezere ludi ide ta gledat. So taksi, dekle, ženske. kda vidi, te dol spadne na zemljo. So pa takši k ne vidijo. Tak Se vlili Marija mati Jezusa s si nekom in sveti Jožef. Drugi vidijo Marijo svetoga čisla, kapelico z Marijo, dve križni drevi i zastavo. To je eden radmožanski Vogrin 78 let star prvi vidio, te pa tri deklice radmo’anske. Ve so vse zanrli, ka so to ven dali. Vsakši den idejo trume gledat to mesto. Tu ni daleč v rad-možanskom logi na ednom hrasti. Tak pravijo, ki so videli, ka prihaja odkraja velka svetloba v zraki. Toda jaz sam toga ne vido. STARI KRAJ. 1. okt. 1947. V toni mamo velko veselje, k a se nam Marija skažuje, pa Jezus, pa sveti Jožef, pa križ, pa sveto Trojstvo, pa angeli, na velka svetloba Jaz sani tudi vidila Marijo. Vse v belom gvanti pa je mela si-neka na rokuj ne levoj roki. Videla sam lepi beli križ pa pod njim rože. Videla sam svetlost, tak če bi se neba odprla. Ne smo mogli ta gledati. To se skažuje v logi blizu pri Radmožancaj nad tremi hrasti. Ta hodi gledat to na jezere ljudi, že je več ljudstva zvedelo pa se po mašinaj ta vozijo gledat. Tam je vsaki den plin log ljudi, šče vnoči tan so. To se najprle skazalo na Vidov den vdnomi stai čeki. To jemi znan Bog tak-šo miseo dao, ka naj ta ide sedit pod METLIKA - ŽELEBEJ - MOŽAKOVO. .Po mnogih bridkih pre-skušnjah, po zavednem1 boju za pravice slovenske Bele krajine in za katoliška načela svoje ožje domovine, je dokončal življenjsko pot 66-letni MARTIN NEMANIČ ki je bil več let narodni poslanec in med najpomembnejšimi voditelji političnega ter gospodarskega življenja v Beli Krajini, posebno v Metliki. Bridke preskušnje so ga čakale zadnja leta, ko so ga tirali v zapor in mu na vse načine nagajali. Slednjič je vzel slovo in zapustil v bridki žalosti ne le svojo ljubljeno družino, temveč vso vas, faro in okolico ter vse prijatelje, katerih je imel mnogo med najvplivnejšimi možmi. Saj je njegova zidanica bila poznana vseširom, njegov dom pa je bil streha vsem slovenskim' popotnikom. 1. avgusta je bil pogreb, kakr-vnega se zlepa ne vidi. Maša zanj bo na Avellanedi 12. septembra. tisti rast. Tan je sedo pod tistin rastoin i molo čislo. Pa si premlšlavao, ka je stari pa volki sirinalc, da ga nišče ne pošt uje. Potem mu je pa brado gor rivalo, ka naj gleda gori. Pa je Marijo vido. Te je pa zazvao dvoje dece, ka so trije videli. Njemi ne l>i verovali eli pa je ne on vupao vendati. Deca se pa vidala, te so je pa zaprli vse tri. Te pa ljudstvo zvedelo. Vsikdar den za dnevom več je prišlo gledat. l*a se vsaki den skažuvalo vsefele formo. Ed ni so videli, takši pa več bilo, ka so nej videli. Tisti so pa (e nej verovali, ka bi kaj Ido. Nato so .se že iz Zagreba, iz Maribora, iz Celja vozili gledat. Včasih je pun log bio biciklov, ljudi — kak na Tvlovo. Ed ne so tak nore bile, ka je te jokala, ka je nakla spadnola, kda je (Nadaljuje na strani 142) m QRomeco j4p[cista. ž. Spisal ga je Ivan Pokolj. Kdor ima kak koristen nasvet naj ga pošlje na: P. ž., Paseo -131, Buenos Aires. PASTIRSKO PISMO POLJSKIH ŠKOFOV povdarja veliko važnost katoliške verske vzgoje. Razvija enake misli kot pastirsko pismo ljubljanskega" skola. Uradni tisk je poljske Škote ostro napadel radi tistega pisma. Komunistična stranka si namreč pridržuje vse pravice za vzgojo in razglaša za sovražnika naroda vsakega, kdor reče besedo proti brezbožni in nemoralni vzgoji na podlagi marksizma!, ki je ma-terijalističen in taji Boga in dušo. BREGINJ. župnega upravitelja č. g. Končana je aretirala jugoslovanska straža, ko je hotel iti po opravilih v nadisko dolino. Odpeljali so ga nezna-jiokam in je bil ves okraj brez duhovnika nekaj tednov. GORICA. 30. julija je bilo 50 let ko so bili posvečeni za mašnike ČRNIGOJ HENRIK, župnik v LOKAVOU, FRANKE FRANC, na OSEKU, KNAVS VA- LENTIN, v KOSTANJEVICI na Krasu in KOŠIR IVAN v VEDRIJAN!'. Vsi še vrše dušnopastirko službo (lasi so razen zadnjega že upokojeni. I GRAPEŽ. Zlatomašni jubilej je obhaja! tudi njihov sošolec SEBASTJAN TOGNON, župnik in dekan. Tudi stolni dekan v Gorici mons. TARLAO obhaja letos zlato mašo. TUDI PRAVOSLAVNA SRBSKA CERKEV se bori proti Titovi diktatori. Sicer v teni malo zvemo, ker vsa poročila prikrojijo tako kot je komunistom prav, toda iz procesa ki seje vršil 2ti. lebr. proti srbskemu škofu VARNAX U VOJISLAVU NESTIČU je jasno razvidno, da je pravo pravoslavje v prav takem boju s komunizmom kot Kat. Cerkev. Po prečitanju obtožnice je škof izjavil: Vaše obtožbe so lažnjive od. začetka do konca in jaz se jih ne bojim. Lahko me ubijete, toda to ni važno. Srbski narod bo in je zoper vas in z njim ves civilizirani svet. vi ste vojno ze zgubili . . . V veliki zadregi so bili sodniki, ki niso bili pripravljeni na tako obraumo m poleg tega pa še malo šolani. Zato so prekinili proces, ga ponovno otvarjali in ljudi izganjali, toda vse zastonj. Vprašali so ga tudi, če je res govoru, da vlada pod Titom zločin in nezakonitost in