Haloliik cerkven list. Danica i«haja vsak petek na celi poli, in veljA po poŠti z« celo leto 4 gld. 20 kr., za polleta i gld. 20 kr., zaeeUrtlHa 1 p!,' • - ' r. V tiskarnici sprejemana na leto S gold. 60 kr., za pol leta 1 gold. 80 kr., za eetert leta '.»O kr., ako zadene i.a ta d«n pr*»ril it^- Danica dau poprej. Teta) XXIII. V Ljubljani 4. svečana 1870. List 5. Za Svečnico. 15ožja Mati, Ki dar vat i Šla si danes Jezusa; Mi pomagaj, Z mano zlagaj Pesem serca vdanega. V slavnem cvetji Že v spočetji Bila si brez madeža; Duša zala Nikdar znala Ni za sužnost satana. Si izuzeta Mat' bla sveta, Tebe vezal ni ukaz Očiš'vanja; Ki oznanja: Sužuosti nekdanje čas. Vendar v svete Reke Dete Božje vzaineš, v tempelj greš. Ga daruješ. Ponižuješ Se, in blagoslov prejmeš. Čista Deva! Kak prigreva Ta ponižnost mi v serce; Sramotuje, Očituje Mojo mlačuost do cerkve. — In v globine Serca gine Me preb-pi zgled le-tA, Sveta čednost, Ktere vrednost (irešnik ceuit' komej znA, Oj govori V rajskem dvori, Prosi Mati zame tam , Ti zročujeni, St* darujem Y«ega, kar sem, kar imam: Da bi milo Odpustilo Tvoje Dete mlačnost mi; Sej skesano Serce vdano Ga ljubiti zdaj želi. O Kraljica, Priprošnica, Sprosi meni dar solzA, D«*ir spoznanja, Očiš'vanja, ln lepoto mi serca. Ti o Mati Spolnovati Vso postavo me poduč1. M<- tolaži, Kdaj pokaži Jezusa, nebeško Luč. Rad osla v. Moji Pomočnici. Marija, nebeška kraljica! Kristjanov zavetji-, pom< jČ. V dolini solza Tolažnica , Pred Tabo klečim zdiliajoČ , Ozri se Marija na-nič , Tolaži mi britko serce! Se satan močno prizadeva, Da dušo l>i mojo dobil , Za ktero, o vsmiljena Deva! Je Jezus kri drago prelil; O Mati! ne pusti nikar, Otroka me svojega var'! Pomagaj ti v vročem mi boju, Brez Tebe ne morem nič več Braniti se ljutemu roju, Ki vedno mi bolj je proteč; Ne daj, da premagan bi bil. Ki Tvojo sem slavo glasil! Zaupam, da vslišala, Mila! Boš mojo ponižno prošnjo, Mi žalno serce vtolažila, Sovraga zagnala v temo ; Sej si prizadevam zvesto Ljubiti te, Mati! serčno. Življenje vse, ljubljena Mati! Me vari, in bodi z menoj; ln kadar bo treba končati, Dobrotno na strani mi stoj. Občutim , ko duša se loč", Naj Tvojo presladko pomoč. Ti revno dušico tje gori Pripelji v prelepo nebo , Ti zaujo pri sodbi govori , In Jezus ji milostljiv bo. Hvaležen, preserčuo vesel Zato ti na veke bom pel. Rad o si a v. Mornar. (Spisal J os. Furlani.) Ko g.iski |"> m«>rji čoluič giblje, Mornar s«- v nj«-m ko d«-t>' rahlo ziblje, Pa v sanjali sj prihodnjo ;«er vsak čeznatorni princip ( načelo), tako se v rovjirstvu riri-voverstvo spočne in vtelesi, in po njeni in v njem živi in vlada. Krivoverstvo torej vzame podobo in obraz od punta, kteri ima posebno štiri plemena: verski, politiki, meddružinski in učenostni punt, — torej tudi svojo podobo vtisne krivoverstvu, in stori, da je versko, poli-tiško, raeddružinsko ali občinsko in učenostno krivoverstvo. V resnici se taji čeznatornost v veri, krivoverstvo se udere kakor siloviti potok, in izlija se v brezno brez-boštva. Taji se čeznatornost v politiki, in krivoverstvo stori nemogočo vsako vlado. Taji se čeznatornest v občinstvu , in krivoverstvo razdene deržino in posestvo. Taji se čeznatornost v vedi, in krivoverstvo koraka naravnost k vseboštvu (panteizmu), k materializmu ... Zoper to čveterno krivoverstvo se mora boriti vesoljni zbor In njegova naloga je, da pobije zmoto, in da na novo postavi poslopje, ki mu zmote žugajo. Torej botno vidili, da se bo po eni strani z anatemom (preklicanjem, zaverženjem, prekletstvom) udaril punt, in po drugi strani se bodo razodeli pomočki za obnovljenje in prerojenje. — To je podlaga, na ktero se opira naše upanje." Tri mesce na Juirovem. XLV. (Odhod iz Tira po prostoru nekdanjega mosta. Sedanj«« oberMii^tv.. in tergovstvo in nekdanja. „Kas-el-Ajnu t«-r Salo»ion««\i studenci. — Belo predgorje. Ab-ksandrovSik. Tirska lestev. Ez-Zib. Vodov .d Džezzar-pašov. Prihod v Akko. Zgodovinski posnetek tega m« sta. — Prebivavstvo. Katoliške naprave. ^Saj v en< in kraju ui e. rkv. nili tatov. Kako se eerkve obiskujejo? Sinarniee pri Mar mitih. Nji! »•• r-kvene bukve. I Jžezzarjeva džamija. Spraševanje »>ri nazareških .» Tretjega majnika zjutraj se nisem bil do konca ob-molil juternic od najdenja sv. Križa, ki se ta dan obhaja, in že je bila gotova naša černa kava za kosilce. Ta dan nam je bilo popotovati ob srednjem morji daljo do sloveče Ake (S. Jean d* Acre.) Odrinili smo ob šestih. Gredočc proti jugu ob morji nas je srečala silna rajda velbludov ali kamel, obloženih z ogljem, ki ga pripravljajo po bližnjih gorah in v Tir spravljajo. Od nekdanjega preimenitnega obertništva jim je kakor v zasmeh skorej edino og'je z mlinskimi kamni še ostalo, in vse tergovstvo sedanjega Sura je nekaj pavole in tabaka. O minljiva svetna slava! Vse drugo se je zgubilo in spremenilo, samo valovi srednjega morja so enako mogočno in s tisto razmčro na bregove butali, kakor nekdaj, ko je to morje nosilo zale tirske barke z imenitnim blagom iz premnozih krajev. „0 Tir! ti si rekel: Jaz sem doveršene leoote. Iz jelk Sanira (Antilibana) so naredili tebe in vse platiša na morji; iz ceder z Libana so ti jadra napravili ; hraste z Bašana so ti v vesla stesali, klopi so ti naredili iz kosti indijanskih slonov in hramiče iz lesa laških otokov. Pisana tančica iz Egipta ti je bila tkana za jadro, iz višnjeve in škerlataste robe iz Klise so ti narejali odeje. Prebivavci iz Sidona in Arada so bili tvoji veslarji; tvoji modri so ti bili kermilci. Vse morske ladije in njih mornarji so bili v kupčii s tvojim ljudstvom. Per-zijani iu Indijani so bili vojšaki med tvojo trumo. Kar-taginci v s Spanjskega) so napolnovali z obilnostjo vsega blaga tvoje somnje. Orecija, Tubal t z južnih bregov čer nega morjaj in Mosok *) so bili s teboj v kupčii... Sirski kupci so zavoljo obilnosti tvojih izdelkov na prodaj nosili drage kamne, škcrlat in pisane tkanine, tančico, svilo in jaspid." To in še veliko več pripoveduje prerok Ecehiel (pogl. 27.) o nekdanjem Tiru. In kje je zdaj ? — Dolgi oboki nekdanjega vodotoča, vmes raziierti, sc vidijo grede po pešenem iu praznem obmorji tik horaca El-Maašuk. Ta vodotoč je nekdanji Tir z vodo previdoval iz bližnjega vodenčnatega kraja „Kas-el Ajn (glava ali začetek studenca), kamor smo prišli ob sedmih. Presto-pivši dva precejšna potoka smo zavili nekoliko na levo <>d poti in našli smo med nekterimi še dosti čednimi hišami prečudno in umetno narejene tonve ali ribnike. Pravijo, da so 4, jaz sem vidil le 2 ali 3, kolikor pomnim. Ne morem popisati, kako prijetno in umetno je voda izpeljana, da neprenehoma iz tonva v tonev ali pa v zemljo šumeče buči. Izročilo pripisuje te umetne jezerčke Salomonu, ki jih omenja v visoki pesmi (4, 15), torej jih tudi „Salomonove studence" imenujejo. Eden je osmogelnik , drugi imajo drugačne podobe. Posebno lepo »e podaje še to, da so jezerčki na mali višavi ali hoincu. Tukaj, pravijo, je stal nekdaj stari Tir, ali morebiti bolj prav: razširjal se je od reke Leonta (skorej uro deleč) pa do tod od severa proti jugu ob morji; in ko so zidali novo mesto, so od tukaj vodo tje napeljali. Proti 9 smo šli v grič pri belih skalah, ki se daleč od Tira vidijo in sklepajo tirsko planjavo proti jugu. Steza derži ravno ob morji, v strahovite pečine vsekana; spodej v silni globočini šumi morje, ki se razdraženo peni udrihaje ob velikanske pečine. To gledati je ravno tako častitljivo kakor strašno. Da se popotnikom kaka nesreča ne primeri, je varno s konja stopiti in peš iti. Ta znameniti poetiski kraj je „Protnontorium album" pri Plini ju, „Ra3-el-abbiad" ali „Belo predgorje." Na verhuncu je star stolp, ki ga Arabci imenujejo „Ka-lat-es-šemaa" ali „ostrog svetilnik." llnkraj teh pečin smo opravili malo južnico pri hladnem in kaj prijetnem studencu ,,Ajn Iskenderuna," Aleksandrovšek, kteri kakor precejšen potok ravno nad morjem buči iz krasa. Menijo namreč, da jc Aleksander veliki tukaj šotoril, torej se v greškem zove „Alexan-droseheue." Voda je tako sloveča, da hodijo celo iz Akke ponjo, do kamor smo mi še skorej ti ur potrebovali. Malo pred eno popoldne smo bili na meji Fenicije pri tako imenovani Tirski lestvi (Scala Tvriorura), arab. ,,Kas el-Mušejritije" ali ,,Kas-en Nakura," ki je majhna pečinska višava po naj geršera skalovji, da mora popotnik peš iti, in komaj bi bilo, da bi še ubogo tovorno živinče nesel. Prične se tukaj zopet obljubljena dežela prav za prav, in dobro mi je delo v sercu, da sem zopet na njo stopil. Vidili smo od tod zopet goro Karmel v daljavi in bolj blizo Akko. Pričela se je kmali lepa ravnina, polje rodovitno, žito je ravno pričenjalo zoreti. Ječmen je bil majhen, pa bogat. ") «)li vzhodu černe^a m>>rja. Ljudstvo t.d ...nl >d se j«* pozneje proti Moskvi r:»zsirj;ilo. • Brcutauo.t Nekako uro od Tirske lestve na hribcu med palmami je Ez-Zib, stari teniški Achsib (Ekdippa), v mar-sikterem oziru v sv. pisiuu znamenito mesto. (Josv. 19, 29; Sodn. 1, 31; Jos. Fl. Anticj. 14. 2"».) Fro dalje je ,.Es-Semenije", obdano s prelepimi verti, in s krasno pristavo nekdanjega Abdalla'-pašata iz Akke. Kmali potem se prične silo dolg vodovod, pa že tudi po nekaj v razdertji, z neštevilnimi oboki, ki jenjajo po višavah in se zopet pričenjajo ob nižavah. Zdi se mi podobno, kakor bi kdo pri nas kje pod Loko začel vodo speljevati v Ljubljano. Zidal je ta siloviti vodovod Djez-zar-paša v 18. stoletji, ter je vodo spelje val v Akko. Ob štirih smo skoz edine vrata na vzhodnji strani dospeli v mesto , ki je s hudim iu visokim zidovjem vterjeno. Sli smo mem turške straže in topov v frančiškanski samostan, v kterem sta dva redovna očeta in 1 brat. Akka, Saint-Jean-d'Acre (r. Sen Zan d Aker) je nekdanje feniško mesto Accho. Pod Lagijeviči se jc imenovalo „Ptoleinais." Obiskal ga je bil sv. apost. Pavel (Dj. 21, 7) popotvaje v Jeruzalem ; pozneje je bilo škofovski sedež. Slo večnost prav za prav je Akka dosegla ob križanskih vojskah. L. 1104 je Balduin I premagal in pridobil mesto, iu postalo je velika postaja za križarje in romarje in sre-diše tergovstva med vzhodom in zahodom. Križarji so torej mestu dali ime, ki se mu še zdaj prideva namreč: „St. Jean d'Acre" ali „Sv. Ivan v Akri." Po bitvi pri llatin-u ob tiberijaškem jezeru je prišla Akka zopet Sa-ladinu v oblast; toda 4 leta pozneje sta jo po junaških bojih zopet pridobila za keršanstvo Kihar Levoserčnik in Filip Avgust, francoski kralj. Ob času obleganja tega mesta se je bil pričel nemški ali križanski red, imenovan tudi red Marijnih vitezov, ker kapela njih bolnišnice v Jeruzalemu je bila posvečena BI. Marii Devici. Začetniki so bili nekteri plemenitniki in bogati vojšaki iz Nemškega. Imel je pred vsim drugim namen ranjenim streči. Glavni sedež tega reda je bilo v začetku mesto Akka. Leta 1192 so si tudi Johanitarji izvolili Akko za glavni sedež svojemu redu. Sto let je bilo mesto v keršanskem posestvu, ali I. 1291 je egiptovski Sultan Melek-el-Ašraf Ibn Ka-laun 33 dni Akko obsedal in premagal; bO.OOO kristjanov je bilo po ti nesrečni zgubi poklanih in v sužnost poprodanih. Konec je bil keršanskemu gospostvu v sv. deželi, in St. Jean d'Acre je bil za 500 let tako rekoč zginil iz zgodovine. Ob koncu 18. stoletja je nasilnik Džezzar-paša skorej samosvoj no gospodaril od Bejruta in Balbeka pa do Jeruzalema. Pod njegovim gospostvom je pervi Napoleon 1. 1799 skušal Akko predobiti; ker so pa zavidni Angleži prišli na pomoč barbaru Džezza-ru, Napoleon ni mogel nič opraviti. Torej je Napoleon večkrat rekel o angleškem admiralu Sidney u Smith-u: „Cet homme m' a fait manquer raa fortune," kar bi se po našem skorej reklo: „Ta človek mi je mojo srečo snedel." Leta 1832 je Akko 6 mescev obsedal in vzel Mehmed - Alijevič , Ibrahim - paša , egiptovski namestni kralj. Ali terpinčeno mesto še zmiraj ni moglo doseči pokoja; leta 1840 ga je zopet bombardovalo angleško-avstrijansko brodovje ter ga v novo spravilo Visoki porti v oblast. Kaj čuda, če je viditi še obilno ali po-sutja samega, ali pa njegovih sledi po mestu? Mesto ima dandanašnji kacih 9 —12<)<)() prebivavcev, kterih je nekako štiri četertine raohamedanov in Druzov, drugi so kristjani in judje. Natanko se ne ve, pisavci in dopovedovavci se ne zlagajo. Latinskih katoličanov je boje samo okoli 100, Maronitov do poldrugi sto, Koptov celo le 9, kterih duhovno pastirstvo oskerbujejo oo. frančiškani, greških katoličanov nekaj več; pa je tudi precej nezedinjenih grekov. Dasiravno je katoličanov le malo, so vender v duhovnem oziru dobro prevideni. Raziin oo. traučiškauov, ki imajo cerkvico i>v. Andreja tudi zunaj mesta, je tukaj red „nazareških sester," kterih poklic jc: posnemati življenje „sv. I)eržine'| in skerbeti za (»drejo mladine in za bolnike. Nekdanji domini kanski klošter ob morji je zdaj „turški kvartir." Kaj posebnega je, da cerkve tukaj so čisto varne, vse odpertc, srebro iu kar je enacega, je odperto, pa noben človek nič ne ukrade. Kraj nekdanje velike cerkve in dvora Maltezov ali Johanitarjev v sredi mesta so velikanski zidovi z neštevilnirai l ipami, in poslopje jc zdaj spremenjeno v vojaško napravo. Oddelek v zadnjem nastropji imajo čast. oo. frančiškani v posestvu ter je ondi njih lepo z marmorjem tlakana cerkvica in samo-stanček. Cerkev greških razkolnikov je precej na pogled lepši in bogatejši mem naših: ti ljudje imajo odkod jemati, pa tudi nimajo toliko nezvestih med seboj, kakor zlasti katoličani dandanašnji. Drugo jc prašan je, kar tiče obiskovanje cerkev; v tem, mislim, so katoličani povsod pervi, in to je glavni namen cerkev Katoliških Maro-nitov, so rekli, je 140, njih cerkev je revna, pa precej velika , in bila je skorej polna v delavnik 4 majnika pri šmarnicah. Ne včm, od kod? Moški so bili apredej, ženske zadej, otroci pri oltarji — vse v prav lepem redu. Marouiti imajo cerkv. bukve v sirskem jeziku pisane, izgovarjajo pa po arabsko, kadar molijo, blizo tako kakor, mislim, delajo ogerski Slovenci, kadar molijo na češke bukve. Cerkev je posebno potrebna lepe podobe Marije Device. Kako so pa ubogi Maroniti obhajali Smarnice? Molil se je najpred rožni venec, potem jim je njih kurat č. g. Ferdinando Paulo di Bektaja precej dolgo in kaj goreče pridigal, kako je treba bolj za dušo kot za telo skerbeti, da se oboje ne pogubi; nasledovale so pete litanije; pred blagoslovom petje, pri kterem je nekdo z nekakim zvoncem takt dajal, ter nanj tolkel, včasi prav živo, da bi naši „inteligencii" morebiti ne bilo všeč; in med molitvami in petjem je kurat blagoslov dajal prav počasi z majhno podobo Matere Božje; s petjem 3e jc opravilo dokončalo. Vsak lahko previdi iz tega, da šmarnice pri katoličanih med turki dolgo terpe, in vender jih ljudje obilno obiskujejo. Naj veči poslopje v Akki je Džezzarjev-uedžit ali raošeja, tudi nekoliko razdjaua od angleško-avstrijan-skega bombardovanja. Zidavo za to musulmansko ozidje so jemali iz razdertin Tira, Cesareje in Askalona. S kolikim trudom so prenašali tako deleč strašanske ska-lovite čoke, stebre itd., si je lahko misliti. V mošejo nismo mogli priti, ker bil je petek, turški praznik. Bili smo tudi pri spraševanji v šoli nazareških sester. Dve versti deklic je bilo pred nami; otroci so nekoliko boječe iu zlagoraa odgovarjali, pa vender znali, posebno ena slepa jc zgodbe sv. pisma kaj gladko pri povedovala. Okoli 100 ali več otrok imajo sestre v šoli. Koliko tedaj dobrega store te device iz večernih krajev, zlasti iz Francoskega, ki se darujejo za oliko človeštva na Jutrovem. Ugled po Slovenskem in dopisi• Iz Sovodenj, 24. pros. (Razne reči.) — Ko beremo v cerkvenih časnikih, kako se tu pa tam cerkve zidajo, prenavljajo, kinčijo, obdarujejo, jeli ni ravno to živ dokaz, kako verno je naše ljudstva, in prav ta vernost psevdoliberalce naj huje v obraz bije, kteri se repen-čijo, kakor da bi ljudstva nič bolj ne tišalo, kot „sladki jarem" Kristusove vere. Prav je tedaj, da se take reči naznanujejo, ki pričajo živo vero. Da! ne „deticit," ampak verne in pobožne vstanove so perve, ktere ti liberalci hite podirati. Enaki so v tem nekemu revežu, ki je v togoti kotle, lonce, sklede in drugo pohištvo strastno razsajaj« skozi okno in hišne duri pometal, ktere je pa drugi dan uboga njegova ženica z obezano glavo za njegov dragi denar morala po tergu iskati in kupovati. Tako in veliko huje liberalni „korifeji" svojemu douiu (domovini) škodujejo, ko se vere in verskih naprav do tikajo. Ali — pustimo to. — Uro od Gorice je vas in županija Sovodnje.*) Ljudje tu bivajoči, večidel „ko-loni" žida (g. Levi-a), so sicer dobri ljudje; pa kakor so nekdanji raalika „Kurenta" častili, tako tudi ti radi plešejo. In zato, kakor drugod, tudi v tej županiji, zlasti poletni čas je ni nedelje ali praznika — tu li perve ver-ste (kar je sad nove tre) — brez plesa in plaza očitnega. Sicer pa tudi vernosti in pobožnosti nihče ne more našim selanom odreči. Kdor ve, kaj je ta mala soseska (šteje nekaj čez 6 letih za čast Božjo storila (dobro si zapomnite liberalci — vse iz lastnega navdušenja, od nikogar siljena), bo meni to priterdil. Cerkev prostorna z zvonikom nova, na mestu prejšnje kapelice; novi altar iz marmeljna, po prizadevanju zlasti g. Toži-a, tukajšnega slovečcga labrikanta; drage in lepoglasne orgije, štacijoni, nova podoba sv. Martina od slovečega malarja g. Jož. Totnrnca, in še marsikaj je storjenega v tej dobi. Pri vsem tem pa je pridobila cerkev še zlasti veliko zdaj v teku enega leta .. Prižnice ni bilo še v cerkvi; pred cerkvijo je bila za lopo sterhla zakerpana bajta in prostor med cerkvijo je bil podoben razvalini. Prostor ob čelu cerkve je drugi. Smeiu reči, ko bode popolnoma izdelan, bi tergu kakega predmestja delal čast. K vhodu v cerkev peljejo nove stopnice, pred vratmi cerkvenimi pak 4 marmeljnasti stebri podpirajo lepo lopico. Novo okusno izdelano prižnico je ceno na redil domači mizar J. Mozetič, podpiran od goriškega malarja g. Fil. Pika, ki je tudi cerkev zmalal. Postavil jo je ravno na tisto mesto, ktero so sami milostivi nadškof odkazali. Leskeče se tudi dragi stekleni lestenj iz Berna na Moravskem, dar g. župana Toži-a. Veliki altar se zdaj še le prav odlikuje, od kar je prezbiterija oslikana (malana). Na stropu ravno nad altarno mizo vidiš v okvirju pravega Vikšega duhovna J. K. naslikanega, ko kruh posvečuje v prenočevališu v Kmavs u in samega sebe zavzetima učencema, ki sta ga takrat spoznala, v naj svetejšem zakramentu zavžiti daje. Na obokanem stropu vidi se na nekih plošah gerb dvoglavnega orla 2 betov in 2 svetnikov. Kaj to pomeni, nisem mogel do sedaj izvediti. Selani te reči spoštujejo zarad starosti. Prejšna cerkev bila je namreč blagoslovljena 14. dec. 1533 od nekega škofa Kaprulana Daniela de Rubeis (Rubija?) ; sedanja pa, veliko veči na tistem mestu 300 lčt kesneje sozidana, in od goriškega nadškofa Fr. Ks. Lušin-a24. jun. 1. 1831) slovesno posvečena. Ne morem pa, da bi zarad slovesnosti, ki smo jo včeraj imeli, ne omenil novega zvona, nekaj čez 12 stotov težkega, na mestu prejšnjega s 4 centi. Blagoslovili so ga preč. gosp. stolni dekan rasgr. in vit. Fr. Jož. reda, Ivan Budal, ki imajo od samega sv. Očeta papeža oblast v naši nadškofiji zvonove blagoslavljati. Med sv. mašo so gosp. dekan prav jasno iu navdu šeno pridigali in razložili, kaj pomeni blagoslov zvonov, kako jih je treba rabiti itd. Po sv. maši bil je obed v Škerljah (l. Scariano) pri botru zvona g. županu Toži-u. kteri je res veliko pripomogel v popravo cerkve ?n v po-vzdigo slovesnosti sploh dosti dobrega storil. Milgsp. dekan so nas popoldne zapustili, ko so bili Prava pisava vasi je: Sovodnje v Savodujeh (gram. tedaj - „v Sovod»jah Vr.). no v Sovodnji niti v SoTodnjom, kakor s« n.- reče „v Biljem v Bilji,u ampak v Biljeb (sluvniSko ted.ij. „v Biliah). Itenče v R-nčrli : —ahl ne ..v Kenff" niti ..v Ramem " iti ljudstvo nagovorili in po litanijah odpeli „Te Demn." Serčna hvala; Bog plačaj! — C. Z Dunaja. 27. pros. (Dopis.) Tirolci zapustijo danes zbor, le dva na levici le ostaneta. Tinti je včeraj po Jiigerju, Greuterju in Giovanelliju tako udrihal zavoljo vere, deržanja z Rimom in zvestobe do cesarja, da se zdi Tirolcera, da je zdaj za nje naj bolj pripravni čas, da gredo. Ostala nepoljska opozicija, ktera se je klubu Tirolcev in Slovencev pridružila, stori zdaj poljski resoluciji podoben predlog, in bo čakala izida; ako se bo Poljakom kaj posebnega dalo, pojde tudi vsa ta opozicija. Pristopili so k nam v kjub večidel Bukovincev, Teržačana in nekaj močvirja. Po takem se prerokovanje ministrske manjšine že spolnuje. Kako se je godilo, kaj je Tinti govoril in kaj Giova-nelli moško odgovoril, dopišem prav v kratkem. Iz Itima dopis, ki ga podamo prihodnjič, ker je že pozno, naznanuje slovesno obhajanje praznika stola sv. Petra, nekoliko o sedanji škoiovski delavnosti, o slovesnih govorih v množili jezikih v propagandi itd. Pelinoreo, Zveza med Slovenci in klerikalci. O taki zvezi govore cerkveni sovražniki in jo pobijajo, oni bi radi, da bi tisti, ki se za pravice naše dežele poganjajo, za cerkvene pravice nič se ne pečali, in da bi se duhovni za pravice svoje domačije in slovenstva nič ne menili. Pa to tirjanje je neumno. To je tako, kakor bi kdo pobijal zvezo med dušo in telesom. Kaj pa hoče katoliški Slovenec druzega kakor z duhovnimi svojimi v zvezi biti ? Ali se če mar z mokametanskimi derviši zvezati? In slovenski duhoven — kaj če druzega kakor s svojim narodom v zvezi biti, za njegov dušni in telesni prid se poganjati V Ali se če slovenski duhoven s tistimi zvezati, ki pravice slovenskega naroda tarejo? To tirjanje ni nič druzega kakor stara lisjačnost: „Di-vide et impera." — Nekoliko drugo je, če se govori o sredstvih in poinočkih, kako naj se namen dosega. V tem oziru bi bilo še marsikaj govoriti in popravljati. Protestanski glas o samostanih. Kako misli pošten protestant o samostanih, nam kaže spis njegov v nekem ainerikanskem listu; glasi sc tako le: „In kdo, ki pozna zgodovino, kteremu je znano, kako se je raz-cvitalo po stopinjah kersansko izolikovanje, kdo bo tajil, koliko dobrega so storili samostani za učenost in za oliko, koliko so storili, da se jc poživljal duh, da so se zmanjševale potrebe. Noben v zgodovini podučen človekoljub ne bo šuntal druzih zoper samostane. Pojdite in popraša jte menihe na visočini šentgothardski, komu služijo oni? Kako mar.-ikteremu, že s snegom pokritemu popotniku so rešili življenje! Edino in ponosno sveti ta zgledna luč po širokem svetu. Pojdite v bolnišnice, sirotišnice, učilnice, in usmiljene sestre vam bodo molče kazale blagi, človeštvu darovani svoj poklic. Hvala, ktero je izrekel ozdraveli boritelj z vojske, bo pobila pogubivno sodbo slepe druhali. Niso mar samostani nič več času primerni? Odgovorim: „Ali ni več bolnikov, da bi se jim streglo? ali ni več otr<>k, da bi se učili? ni več ljudi, ki si žele samotno življenje v premišljevanji? In kdo bo vkljub vsi verski prostosti pogin klical temu nagonu serca v sredi v zemljo zamaknjenega človeštva? — Ali je mar verska prostost že to , ako jo vživa le ena stranka, le ena ločina? Mi zahtevamo svobodo in enakost po postavi in pod deržavnim varstvom. Pij IX do ubožcev. Kmali potem, ko so bili Pij izvoljeni za papeža, se jim je pripovedovalo o neki družini, kako neizrečeno revna da je, drugi pa so ter-dili, da potreba ni tako silno velika. Hočejo se prepričati , zato gredo neki večer v prosti duhovski obleki sami tje vzemši seboj še enega druzega duhovnika. Ko prehodita več ulic, prideta poslednjič v tako slabo stanovanje, da je malo tako beraških v Rimu. Tu najdeta zares prav revno družino, vdovo z dvema odraščenima hčerama, kterih ena je imela 14, ena pa 18 let, in pa z dvema majhnima dečkoma. Ne, ni se jim prevživo popisovala revščina te družine, še vse žalostniše so vidih, kakor se jim je sporočalo. Molče vzamejo iz žepa mošnjico z denarom in jo pustijo v rokah ubogih otrok, in ko so nazaj prišli, precej zapovejo, naj se ne pustijo ubožci več brez pomoči. Kako podobno je to sv. Miklavžu, ki je mladini tolikanj priljubljen. (iaribalda je bojda hotla zborska kongregacija udariti z velikim izobčenjem, ker je v pismu do po-četnika zoperzbora napuljskega Ricciarda psoval Jezusa, Mater Božjo, papeža in cerkev. Ko so to papežu naznanili , so neki rekli: „To ni nič novega, človek je zmešan in besen. Kako bi s cerkveno šibo kaznovali človeka, kteri gre v norišnico! Molimo raji za nesrečnega, naj bi Bog njegovemu duhu povernil zdravje in ga razsvetlil, da se mu saj duša vekomaj ne pogubi." „Laibalierica" in „Tagbl." /a nezmotljivost papeževo. Iz Rima se naznanuje, da se dan na dan več očetov oglašuje za nezmotljivost papeževo, ki naj se za dogmo razglasi. Ta nezmotljivost zadeva le samo določila papežev v verskih in nravnih rečeh, kadar papež ko poglavar sv. cerkve govori do vsih vernikov. Nekaj čez 40 Škotov menda je te misli, da zdaj ni primeren čas, da bi se to razglasilo. Poslušajte, kaj pravi naznanilo dalje! Ne brez vpliva bi utegnili biti hudi napadi na učno oblast papeževo, misli 3e velikoveč , da ti napadi bi znali biti eden vzrokov , da se nezmotljivost papeževa za versko resnico razglasi. — Zdaj, zdaj! Celo „Lai-baherica" in „Tagblatt" sta po tem takem med tistimi, ki so priklicovali potrebo, da naj se papeževa nezmotljivost za dogmo razglasi. O gorje! Pa kaj čemo? Tudi satan nehote dostikrat ravno temu služi, kar je njemu bolj zoperno. Hazglett po svetu. Z Dunaja naznanujejo, da v gosposki hiši hoče nekdo predlog storiti, da naj se dopusti zakon med kristjani in j udi. — Zakaj neki tudi ne med kristjani in turčini? Odkar so gospodje jeli v vero drezati, se cesarstvo zmiraj bolj maje. Ga bo mar zakon z j udi podperl? Je res to potreba, je to želja nezmerne večine avstrijanskih narodov?! Pa kaj čete: „liberalcem" je le samo to medeno in ,,liberalno", kar Bog prepoveduje. Terpei cerkvenih zborov. Sploh misel je, da se bode sedanji cerkveni zbor nekoliko zategnil. Sicer so zbori veči del le malo časa terpeli. Tudi trienški, ako se povzame čas, o kterem so bile seje, je terpei le 3 leta, akoravno znaša ves čas, da se je dokončal, 18 let. Drugi so bili krajši: 1. nicejski je terpei 3 mesce; 1. carigraški 2 mesca; efeški 2 mesca 9 dni; kalcedon-ski 3 nedelje; 2. carigraški 1 mesec; 3. carigr. 10 mescev ; 2. nicejski 10 mescev; 4. carigr. 5 mescev; 1. lateran-ski 19 dni; 2. lateranski 17 dni; 3. lat. 19 dni; 4. lat. 20 dni; 1. lugdunski 20 dni; 2. lugd. 2 mesca 10 dni; vienski 7 mescev ; kostniški 3 leta in pol; florenški 9 mescev; 5. lateranski 5 let. Posnetek iz govora poslanca Greuterja v der-žaviiem zboru 20. pros. Poslanec omeni v začetku, da opravilni red poslance kliče: naj dajo jasen, pošten in v resnici avstrijanski odgovor na prašanja, ki so jim postavljene. Govornik pa je v dvomu , na kaj bi odgovoril, ker cesarjev prestolni govor so kakor obdelano reč že na stran djali, kar je eden slovečih govornikov izrekel, ter so spominico ministerske večine za program naredili. Potem nadaljeva: Dokler se spominica večine ne prekliče, ki je v bistvenih rečeh duhu prestolnega govora naravnost nasproti, dotlej manjšina v tej hiši in z nami tisuči in milijoni v Avstrii nimamo nobenega upanja. Cesar je 10. grudna vsim ministrom naložil, da naj zdajci rezno prevdarijo, kaj bi bilo storiti, da se porazumi s strankami , ki so zunaj vstave, da vstavo vsi sprejmejo ter se ona vsestransko vresničuje. Kako tedaj na to slavno nalogo Njih veličanstva odgovarja pričujoči vladni program? Odgovor je: Ne stopati k spravi, ampak , stopoiua potlačiti" (schritt-\veise niederbeugen), in nikakoršne sprave ne ! Sej smo tolikrat v miuisterskem posvetu razodeli in zapisniki skazujejo, da smo bili zmiraj zoper spravo. Ne sprave, temuč ,,vsa neoslabljena moč" se mora po koncu spraviti. CemuV K spravi? O ne! temuč da se „priteŽQosti" pobijajo. In kaj je njih program za napredek ? Stojmo, ostanimo, bivajmo na tisti poti, na kteri je kdaj že Smer-ling vidil travo rasti. Iu kaj je vspeli ? AH „uič,4< ali če je že kaj, pa gotovo ni nič ,,naglega." To je program, to razglas sedaj zmagovite stranke. Razklicuje nam: brezobzirnost, kar smo slišali ravno iz zadujih besed predgovornika; šest milijonov jih v Avstrii s tem bojnim razglasom enajst milijonom narodno vojsko napo-poveduje, ker v Avstrii prebivajo, kjer ko prosti der-žavljani prebivati pravico imajo. To pa bo težko delo; gospodje ministri so to tudi čutili, torej so jim nekaj obljubili: obljubili so „poter-pl|enje" imeti. Ako je že ministrom poterpljenja treba, kolikega poterpljenja )e treba še le njih žertvam! (Splošni posmeh.) In da je to težko delo, nam je eden gospodov v odseku razodel. „200 let je Anglija Ircem zoperstala, na kakošnji stopnji so zdaj!" Dati ga lepega programa ! (Smeh ob desni.) Gospodje, možje svobodovci hočejo iz naših dežel, ki jih mi tukaj zostopamo, napraviti Irsko! Iu s to edino besedo so obsodili ves svoj zistem, kakor ga še noben človek obsodil ni. Prosim, ozrite se še na to , da vladni program je podpisan 18. grudna. Zdaj pa vemo , zakaj je vladni časnik 19. grud. z „novo prederznostjo" narodnim strankam klical: Anglija je zoper svoje fenijane zagnala 2u.