XIII. tečaj 10. zvd2dk z vertov sv. Frančiška. Časopis za verno katoliško ljudstvo, zlasti za ude tretjega reda sv. Fraučiška. S posebnim blagoslovom N j i li Svetosti papeža Leona X11 L, Njih Prevzvišenosti kneza nadškofa goriškega in prečastitega generaljnega ministra celega frančiškanskega reda vreja in izdaje I*. Stanislav Škrabec, mašnik frančiškanskega reda na Kostanjevici. Vsebina JO. zvezka. Iz molitev «v. cerkvenega očeta Efrema Sirca k preblaženi Devici in materi božji Mariji ...................................2fi9 Življenje sv. Leonarda Portomavriškega XVI. pogt Misijoni sv. Leonarda na otoku Korzika . . . 291 Sveti rožni venec. Žalostni del. IV. Keteri je za nas težak križ nesel. 1. Pvedpodohe Jezusa, križ nosečega..................................300 2 Jezus v lastni obleki pred križem..............................301 3. Sprevod na (Joljgoto . 302 4. Padec pod križem.................................................303 5. Simon Pirenejski ................................................304 Vsakdanji kruli. 10. Za mesec oktober — vinotok .... 303 Sv. Tomaža Akvinskcga Razlaganih Gospodove molitve „0če»as.“ V. Coterta prošnja: Danam uenes naš ysakdanji kruh, 22. Dar inoči nas uči prositi vsakdanjega kruha . . , 307 23. V prejšnjih treh prošnjah prosimo duhovnih reči, v četerti pa časnih ; iu se je ogibati peterega . . , , . . . B07 24. Drugi dvojni kruli..............................................809 Marijina hišica v Loreti. (Dalje.)........................................310 Nekaj o presveti Materi božji.............................................812 Kaj je duhovnik............................................................. Kako jo sveti Antog mladi Rimljanki preskerbel moia . . . 316 Zahvala za vslišano molitev...............................................318 Priporočilo v molitev................................................... 820 V GORICI. Hilarjjanska tiskarna. 1894. **'■ ' 1 .............. ............ —■ p,.■■■-.Il I ■ Izhaja v nedoločenih obrokih. Velja cel tečaj (12 zvezkov) 70 kr. Nekoliko slovenske slovnice za poskušajo. (Dalje, §. 20. konec). IG. Mnogi glagoli 2., 4. in 5. verste imajo * n« korenu v krajšem in navadno tudi daljšem nedoločniku, v sedanjiku, ed. ve-levniku in v edinstveni moški obliki opisnega participija : v à v-n i t, v a r‘ n e, v à r* n i (pa: v à r n i’ v a itd.) v à r' n i.l, (o) g à r'-n i t, (z a) 1 él k n i t, (p o) p la* Ii n i t, (p o) t ég n i t;—«b »V 1 i t, l> I \1, vsaki besedi, ki pride iz božjih ust. (Mat. 4, 4), Prosimo torej, da nam naj da kruh, to je, svojo besedo. Od tod pa izvira človeku blaženost, ki je lakota pravičnosti. Zakaj ke-der se duhovne dobrote imajo, se še bolj žele in iz tega hrepenenja prihaja lakota iz iz lakote sitost večnega življenja. (Dalje prih.) Marijina hišica v Loreti. (Dalje.) Izvunaj sv. hišice vidiš bogastvo, ali notri se čudiš velikemu siromaštvu. Gledaš štiri stene, brez beljave, brez okrasber golo erdečkasto kamenje. Mislil bi, da je opeka, pa ni ; lalikič je, kaker je najti okolu Nazareta ; lomljen kamen, vsaki dolg poprečno 1 črevelj in debel 2—5 palcev. Stene so okajene od dima, od starosti počernele, na mnogih krajih od poljubljanja gladke. Ko so odstranjali leseno streho — ta beržčas ni bila pervotna — sè sv. hišice, in postavljali novo kamenito na una-nje marmorne stene, odpravili so mali zvonik, in dva zvonca iz. njega so spravili v svetišču, ter ja priterdili na marmorni strehi za altarjem, gori ob levi. Od one strehe, ki je pokrivala sv. hišo, ko je bila ta še v Nazaretu, je bilo ostalo nekaj hlodov (tramov), ki so jih porabili, ko so postavljali drugo leseno streho ; a zdaj, ko so ji dajali kamenito, so te hlode izločili, ter je poprečno čez sv. hišo položili. — Hlodi so iz cedrovine, kakeršen les je najti v Palestini. Znamenito je, da niso prav nič červivi ali terhleni ; tako so sveži in čversti kaker pred blizu 2000 leti. Pervotna vrata na severni strani so zdaj zazidana ; poznati pa so po pragu in podboju, ki sta v zidu. Namestu teh enih vrat ima svetišče zdaj tri. V zapadni steni vidiš edino, majhino, zamreženo okno ; nad njim širok lesen križ, na keterem je podoba, slika, našega Gospoda. — 311 — Nekam v sredini stoji altar, o keterem terdi staro izročilo, da ga je posvetil pervi apostelj, sv. Peter. Za altarjem nahajaš „sveto ognjišče*1, na keterem, kaker pravijo, je pripravljala Mati božja jestvino. Mogoče in verjetno pa je, kaker dokazuje Hečizen, da to ni bilo pravo ognjišče, ker ognjišč, kaker jih mi poznamo, nimajo po jutrovskih hišah. Berž-čas prihaja ta votlina od nekih poprejšnih vrat, ketera pa niso Bila zazidana po vsi debelosti zidu, ko so sveto hišo preprav-ljali za cerkvico. — Mali prostor na znotraj je služil, da so tjakaj postavljali svetilko, ali pa so na njem prižigali ogelje za kadilnico. Po tem načinu je bila to jamica z dimom okajena, in zatorej so menili, da je ta prostor „ognjišče“ svete Družine. Kakeršno je to „ognjišče“ zdaj, to podobo je dobilo po izpre-membi, ketero je dovolil papež Klemen VII. Nad ognjiščem v izdolbini stoji prestara podoba Matere božje z Jezuščekom. Velika je 2 črevlja 8 palcev, izrezljana iz -cedrovine, starost in dim sta jo počernila. Okrašena je z dragocenimi kronami, obrobljena sè zlato tkanino, na keteri so pri-terjeni majhini in veliki biseri, zlato in sreberno nakije. Vse to so darovi Marijin;h častivcev, vredni milijon frankov. Leta 1797 so se Francozi polastili Lorete in svetišča. Pograbili so velikanski zaklad, obstoječ iz dragih biserov, zlata, srebra in drugih dragocenosti, ketere je nanesla pobožnost ker-•ščanskega sveta ; in takrat so odnesli tudi to staroslavno podobo Matere božje. Nesli so jo seboj v Pariz, kjer je ostala 4 leta. Ni pa bila ta sveta podoba predmet češčenja, veljala jim je le ko „soha, napravljena iz nekega jutrovskega lesa, spadajoča v -čas egiptovsko-judovske šole“. Na silne prošnje papeža Pija VII. je podobo nazaj — v Rim — poslal Napoleon I., in decembra meseca 1. 1802 je prišla zopet na svoje mesto v Loreto. To podobo pripisuje prestaro izročilo sv. Luki. Gotovo je le, ‘ ali k à d , z à r k 1 4 ž à n, ,v b (V ž à n, s r é4-bàrn v vseh padežih in spolih; v moškem ed imenovalniku: d f>‘ b à r, m 6* k A v, n é4 s à ,1, p é4 k à ,1, r é4 k à ,1, t é4 jv A .h t 6‘- p à J, “), v ostalih padežih in spolih : d e b fr 1 a, j e l f/ v a, n j’e g