VESTNIK CELOVEC ČETRTEK 8. MAJ 1991 Letnik XLV. Štev.20(2602) Izhaja v Celovcu Erscheinungsort Klagenfurt Poštni urad 9020 Celovec Verlagspostamt 9020 Klagenfurt Cena: 8 ši!. din.20 P. b.b. Prijeti hoaiškejga roparja! V Salzburgu so pretekli vikend aretirali mladega Celoveana, kije decembra lani oropal slovensko posojilnico v Hodišah in pobegnil s lOO.tMM) šilingi. Storilec je bil aretiran zaradi drugega prekrška in pri zasliševanju na policiji priznal hodiški rop ter še druge vlome po Koroškem in Avstriji. Škanda! na Bistrici v Rožu: občinski uradnik svojevoljno izpoinjeva! popisne poie! Tik pred redakcijskim zaključkom smo prejeti škandalozno vest iz občine Bistrica v Rožu: nek občinski uradnik (ime je uredništvu znano) je ob ljudskem štetju kar na lastno roko in ob odsotnosti prizadetih občanov izpolnjeval popisne pole, med njimi tudi personalno polo. Pri nekaterih občanih, ki so na občini hoteli dvigniti popisne pole, je poleg drugih podatkov bila tudi že izpolnjena rubrika z vprašanjem po občevalnem jeziku. V treh dokumentiranih pri- merih je ta uradnik v to rubriko vpisal „nemško", ne da bi prizadete sploh vprašal! V vseh treh primerih gre za koroške Slovence! Frakcija Volilne skupnosti v občinskem svetu na Bistrici je na ponedeljkovi seji odločno protestirala proti takim kršitvam zakona o ljudskem štetju, zakona o zaščiti podatkov ter drugih zakonov in od župana zahtevala, da se tak način štetja takoj preneha, kar je župan Hubert Grade-negger obljubil... Tokrat ni uspeio Slovenskemu atletskemu klubu tokrat ni uspelo. Na igrišču v Dobrli vasi je podlegel Pliberku z 0 : 1, s tem pa tudi izgubil vodstvo v koroški ligi. Na vrhu lestvice je zdaj Trg, vendar le s točko prednosti pred SAK, pri katerem je bil tokrat med najboljšimi Miha Kreutz (na sliki levo). Več na 8. strani. Avstnjsko-itaTijansko sogtasje proti interesom Siovemje?____ Pretekli teden sta avstrijski in italijanski zunanji minister,dr. Alois Mock in Gianni dc Michelis ustanovila.,krizni štab" za odnose z Jugoslavijo. Ta naj bi na zasedanju v Rimu poenotil stališča obeh držav do krize v Jugoslaviji in v zvezi s tem do hotenja Slovenije po razdružitvi ali odcepitvi. Kot je znano, je bilo med obema državama doslej precej razlik v pogledih do tega vprašanja. Italija je kot članica Evropske skupnosti zagovarjala trdo linijo v prid ohranitve celovite Jugoslavije, Avstrija pa je pogosto sprejemala predvsem slovenske pa tudi hrvaške politike in do razdružitve izražala dokaj fleksibilno politiko, ki jo je bilo razumeti nekako takole: smo za ohranitev Jugoslavije, v primeru odcepitve Slovenije pa bo treba stališča na novo preučiti. Pričakovati je bilo, da Avstrija pred vstopom v Evropsko skupnost pri svojih stališčih ne ho mogla zdržati, kajti to hi ji utegnilo škodovati. Evropska skupnost pač ne prenese separate politike svojih članic, predvsem pa ne prosilk za sprejem vanjo, izjavi obeh ministrov sta si vsebinsko vse bližji. Avstrija in Italija sta že skoraj soglasni v odnosu do Jugoslavije. To pa tudi pomeni, da sc Avstrija strinja z de Michclisovo oceno, da mora Jugoslavija ostati enotna demokratična država, kar je tudi enotno stališče evropske dvanajsterice. Druga neugodna vest za razplet krize v Jugoslaviji je nedvomno odpoved uradnega obiska najvišjih predstavnikov Evropske skupnosti v Jugoslaviji, ki je bil predviden za ta teden, opravila pa naj bi ga predsednik evropske komisije Jacqucs Dclors in šef predsedujoče države ES, luksemburški predsednik Jacqucs Santer. To sporočilo iz Bruslja je skoraj gotovo posledica dogodkov v zadnjih dneh prejšnjega tedna, ko so krajevni in še dokaj razpršeni (Du//c nn 2. .s/mm) Dr. Busek se je opraviči! za HaideKja Na spominski pro-siavi v nekdanjem koncentracijskem taborišču Mauthausen, kjer je pod nacionaisociaii-stično strohovtado med drugo svetovno vojno trpeto in umrio več kot 100.(MM) tjudi, se je avstrijski minister dr. Er hard Busek potjskemu prebivaistvu javno opraviči! za najnovejši Haiderjev izpad proti potjskemu predsedniku Lechu Wa!ensi, ki ga je Haider označi! za „bo!j širokega kot visokega". V Spitta!u tud! po s!edovih s!ovanske zgodovine V prisotnosti vehkega števita častnih gostov iz Avstrije s predsednikom Wa!dheimom na če!u, iz Stovenije in Eurtanije-.!u!ijske krajine so v ponedeljek v gradu Porcia v Spittatu o!r Dravi stavnos-tno odprti a!pe-jadransko veterazstavo z nastovom „S!edovi evropske zgodovine". Organizirati so jo oh SOO-tetnici prve pismene omembe mesta Spittat v neki tistim, na 5(M) kvadratnih metrih razstavne površine pa je razviden skozi stotetja močno prisoten stovanski etement oz. povezanost stoven-skega prostora s tem zgor-njekoroškim mestom. Ljudska šo/a v mestnem prede/u 3enfpefer, imenovana po bivšem avstrijskem predsedniku dr. Kar/u Rennepu, bo prva javna dvojezična šo/a v Ce/ovcu. Javna dvojezična Ljudska šo!a bo v Šentpetru! Javna dvojezična šola v Celovcu, ki so si jo celovški starši ob podpori Zveze slovenskih organizacij na Koroškem izborili pri ustavnen sodišču, je dokončno zagotovljena! Celovški mestni svet je pretekli teden na svoji seji zanjo določil lokacijo na ljudski šoli v mestnem predelu Šentpcter, imenovani po bivšem avstrijskem predsedniku dr. Karlu Rcnnerju. Prva javna dvojezična šola v koroški prestolnici bo tako v neposredni bližini slovenske gimnazije, dvojezične trgovske akademije ter tudi dveh slovenskih dijaških domov. Kot je na tiskovni konfe- renci dejal pristojni referent za šolstvo v Celovcu, mestni svetnik Sicgbert Metelko, je doslej za prvi razred na javni dvojezični šoli v Celovcu prijavljenih 24 deklic in dečkov, kot pa smo poročali, je število vseh prijav, se pravi tudi za ostale razrede, višje, toda šolske oblasti natančnega števila vseh prijav nočejo objaviti. Tajnik ZSO dr. Marjan Sturm je odločitev celovškega mestnega sveta pozdravil, hkrati pa opozoril, da je do ustanovitve te šole privedla šele pritožba pri ustavnem sodiscu. Od deželnega glavarja Haiderja pa je zahteval, (Du//e na 2. sfmu/J 2 M. maj 1991 Potitika SLOVENSMVESIMK Ravnate!ji morajo imeti kvaiitikacijo tudi iz slovenščine Na Koroškem odgovorni na dvojezično šoistvo kaj radi ..pozabljajo". Tako se je zgodilo tudi na četrtkovi anketi v Beljaku, ki je potekala pod geslom .,Boj za objektiviza-cijo zasedbe ravnateljskih mest". Po uvodnih besedah deželnega glavarja Haiderja in referenta za šolstvo Schillerja, ki sta predvsem od okrajnih šolskih svetov zahtevala, da izdelajo soglasno sprejete strokovne predloge, da bi tako politikom olajšali ali celo odvzeli možnost odločanja. je deželni nadzornik za obvezno šolstvo Ernst Weihs obrazložil kriterije, ki jih mora izpolniti kandidat za ravnateljsko mesto. Ta mora biti sposoben, da ..svetuje, nadzoruje, po pedagoških načelih sestavlja urnike, koordinira, pomaga in ocenjuje." V svojem dolgem prispevku pa se ni niti z besedico dotaknil vprašanja ravnateljev na dvojezičnih ljudskih šolah, njihovih posebnih nalog in potrebe po dodatni usposobljenosti. Ta tema je prišla na vrsto šele v diskusiji, ko je to vprašanje sprožil Franc Kukoviča, ki je od slovenskih organizacij imenovani posvetovalni član deželnega šolskega sveta. Kukoviča je takoj na začetku poudaril, da je dvojezična obvezna šola del koroškega šolstva, ki pa zahteva seveda drugačno oziroma dodatno kvalifikacijo, saj mora biti ravnatelj tudi usposobljen za pouk slovenščine. Kukoviča je opozoril na to, da ta dodatna kvalifikacija ni bila zaman vnesena tudi v ustrezne zakone (Gehalt-uberlcitungsgesetz in Lchrer-dienstrcchtsgcsetz), ki pa so jih pred letom 1984 prav v tej točki novelirali. Kukoviča zato smatra, da so torej z redkimi izjemami vsi razpisi ravnateljskih mest za dvojezične ljudske šole od leta 1985 dalje protizakoniti: ..Opozarjam le na letošnje štiri razpise, ki samo v enem primeru zahtevajo tudi izpit za pouk slovenščine. Ravnatelji, ki pa te kvalifikacije nimajo, pa ne morejo opravljati dolžnosti, katere je navedel nadzornik Wcihs. Povrhu sodi med dolžnosti ravnatelja, da npr. v primeru bolezni katerega od učiteljev tudi sam poučuje v dvojezičnih razredih, da daje učiteljem pedagoško-didak-tične nasvete tudi za pouk slovenščine, da se tudi s starši pogovarja v obeh jezikih, da ima dvojezične nagovore,..." Prav teh dolžnosti pa npr. samo v velikovškem okraju zdaj že 25 odstotkov vseh ravnateljev ne more več izpolnjevati, prav zato pa je ob vpisovanju prišlo tudi do neprijetnih dogodkov na nekaterih dvojezičnih šolah, kjer v zadnjih letih ni bilo prijav. Zato je Kukoviča predlagal, naj sc kvalifikacija za pouk sloven- ščine spet upošteva kot kriterij za imenovanje ravnateljev na dvojezičnih šolah. Vodja manjšinskega oddelka v deželnem šolskem svetu Wiegel je nato dejal, da se je tudi sam pismeno zavzel za tako ureditev, toda njegova zahteva očitno ni zalegla. Na anketi je nastal vtis. da so šolske oblasti tudi Wie-gelejev predlog odložile v kak predalček. Na anketi pa je bilo kljub temu razveslejivo, da so Kukovičevo zahtevo podprli tudi člani dveh (od štirih) delovnih krožkov. V njihovih poročilih je bilo namreč rečeno, da „ta posebna potreba ostaja v veljavi in da bi jo bilo treba uresničiti", ter da „so taki posebni kvalifikacijski profili potrebni, kajti nanje so doslej pozabljali". /ho/ovoc/eč/ /irecZserZ/i/k Ježe/nega io/skega veem /Žago Te/nprechf vc /e no n n A en navzočim nov/nar/em zahvaZ/Z z o n/7'hov interes in z o to, do hotio poroča// o razpravi. Tore//i/; /e na anketo povodi/. Znariino za ravnan/e odgovornih v deže/nent soi-sketn sveta pa /e, da s/ovenskim medi/em (tore/ tndi .S7o-venskemn vestnika) niso posredova/i niti odvestiZa o anketi. Se dop/o resničnega poročanja, a/i pa kaj prikriva-/o? -ma Odlikovan Hans Sima Bivši koroški deželni glavar Hans Sima (72) jc pretekli teden prejel najvišje odlikovanje socialistične stranke Avstrije, veliko plaketo Vic-torja Adlerja. Predal mu jo je sedanji predsednik koroške SPO in namestnik deželnega glavarja dr. Peter Ambrozy. Simin naslednik na mestu deželnega glavarja ter tedanji predsednik koroških socialistov Leopold Wagncr, ki jc Simo skušal povsem izriniti iz stranke, na slovesnosti ni bil prisoten. Odličje za zasluge za stranko ter za deželo Koroško jc Simi podelilo zvezno predsedstvo avstrijske SPO na predlog koroških socialistov. Kot je znano, jc Sima leta 1973 moral odstopiti tako z mesta strankinega predsednika kot tudi deželnega glavarja, ker se jc zavzel za postavitev 205 dvojezičnih krajevnih napisov, večina pristojnih oseb v stranki pa je klonila pred brutalnim nem-škonacionalnim in desničarskim pritiskom, ki sc jc nekaj mesecev prej manifestiral v tako imenovanem ..Ortstalcl-sturmu". Čestitkam k, čeprav poznemu, odlikovanju se pridružuje tudi uredništvo Slovenskega vestnika. /čaj tako /n a/ega /e pravzaprav zakr/vZZ mo/ zZZpkZ rojak dr. Teter M/Z/omg v daZ/aem B'a.sZ;Z/;gto/;/r. da ga /e H/egov gospodar Za mojster, sZovea.skZ znnanj/ m/n/-ster dr. D/m/tr/j Tope/ čez noč pa/m// v ncm//o.st /n zahteva/ n/egov tako/.s'n/7 odpok/Ze z mesta s/ovenskega poh/akčenca v ZDA, m/ tu' znano. Ese, kar sem KOMENTAR dr. Franctja Ztv/ZZra f SLOVENSKA D!PLOMAC! JA razhra/ /z s/ovenskega t/ska, /e. da se dr. A7///omg menda vede „kakors/on v trgov/n/s porce/aaom" (Tupe/) /n da /e zato nevzdržen za s/oven-sko d/p/omaet/o. Topo/noma drugega kova /e po menja s/ovenskega zananjega m/n/stra po-oh/aščenec v A vsrrt/7 Fare/ StttoZ/e. On se /e pač nauč/Z d/p/omafsk/h mau/r v ko-/oar/Zh v/soke h/se avstr//-skega par/amentar/zma /n mu zato gre ocena „prav dohro". Oceno s//e zas/užZ/, če primerjamo hogat d/p/omatsk/ tur/zem med Duna/em /n t,/7dd/7mo. k/ gre nedvomno na račun korosko-s/oven-skega d/p/omata.' medna-rodtto tupe^nema zvodn/ku podobno pr/pe/je Tefer/eta na /nt/men šepet z T/eg/er-jem na Dunaj, ga nato se pr/-poroč/ potentn/m snubcem /z vseh mogočn/h držav /n deže/ Mockove ..pentagona-/e" /n ga ce/o prodaja /uksu-r/ozn/ t/rakč/n/ concordske bratovsč/ne Z/rak oz. temna ob/eka obvezana); obratno pr/poroča Z/Zka objemu /jaZ)/jat;ske javnost/, k/ se tam najmanj tako rad sonč/. kakor v mesec/h poprej v Tnc/;mpe.s7/, Trat/sZav/ a// Earsav/. /n če se zdrttžuje Buseka /n Capudra v Tjub-/jan/ h; /ah na Duttaju, smo sporedu ,.Prodane neveste" že kar precej b/tzu. D/p/omact/a ob/skov pa ne sme zamegZ/t/ rea/ne poZ/-t/ke, tte zgodov/nske sposobnost/ ne pobožne /n morda tud/ uprav/čene že/je ne udejanjajo hotene po//t/ke; Era-n/tzk/jeva skepsa /n rezerv/- ranost do seces/jsk/h .s/oven-sk/h strem/jen/ zares n/sta /zraz neke soc/a/demokratske a// ce/o soc/aZ/st/čne zap/ankanosf/ aZ/ z/obnosf/, marveč se povsem ujemata z rea/nopoZ/t/čn/m hotenjem vseevropske /n svetovne poZ/t/čne ocene po ohran/tv/ jugos/ovanske skupnost/ v okv/ru sedanj/h meja. /Vaj.s/ so take ugotov/tve razočarajoče za trenutno s/ovensko nac/ona/no evjo-r/jo, resn/čne so na vsak nač/n. /Ve že/je, ne hotenja, fatZ/ ne prav/ca a// (t/omis/je-na) uprav/čenostnedo/očajo potek zgodov/ne, temveč rea/n/ /nteres/ resn/čno od/o-čujoč/h ekottomsko-po/tf/č-n/h s/Z. ,S fak/m/ prob/em/ je soočena Av.sir//a v svojem strem/jenju do vk/juč/tve v F.S* /n s prav tak/m/prob/em/ se srečuje (bodoča) .SZove-n/ja s svoj/m/ že/jam/, da b/ b/Za medarodno pr/znana kot samostojna država. D/p/omat/, k/ se zanašajo na „dobre.zvezc" s svoj/m/ pr/jate/j/ /n k/ brezzvezno čvečekanje ob b/esteč/h banket/h ocenjujejo za prvo stopnjo končnega pr/znanja neke s/ovenske suverenost/ -kakor uprav/čena b/ tud/ b//a - konec koncev varajo narod /n /judstvo, k/ se že v/d/ na končnem c/Zju svoj/h .strem-/jeti/... ...m k/ b/ dož/ve/še večjo deprest/o, če b/ se njegove (verjetno ne/zpo/n//7ve) sanje, k/ so mu j/h ob/jub/Z/ neodgovortu porok/ v času nj/hove konjukture, potiovtio razb//n//e. Sogtasje... ZZVadaZ/eva/i/cs Z. stran/) konflikti prerasli v že pravo državljansko vojno, v kateri mrtvih ne sporočajo več z imeni, ampak v številkah, v desetinah. Hrvaško-srhski konflikt je oblasti na Hrvaškem že ušel iz rok in postal neobvladljiv, hrvaško vodstvo pa nima več pregleda skoraj nad polovico svojega ozemlja, povsod tam, kjer živijo pripadniki srbske narodnosti, to pn je \ podkvi, ki objema Bosno in Hercegovino. od Dalmacije do Slavonije prav do meje z Madžarsko in Vojvodino. Vojska, ki jc doslej nastopala predvsem preventivno in pogosto v korist srbskim teroristom, spreminja svojo taktiko. Njen poveljnik armadni general Veljko Kadijcvie jc v ponedeljek zvečer po silovitih protiarmadnih demonstracijah v Splitu, v katerih jc zgubil življenje en vojak, več pa jih je bilo ranjenih, napovedal ostrejše ukrepe in prevzem aktivne vloge za ..zagotovitev ustavnega reda v državi", v kolikor ga niso sposobni zagotoviti organi republike Hrvaške in federacije. S tem je vojska na konllik-tem področju dejansko že prevzela oblast, predsedstvo Jugoslavije pa ji jo jc na nočni seji lahko samo potrdilo. Prav tako na nočnem sestanku od ponedeljka na torek pa sta se zvezni premier Markovič in hrvaški predsednik Tudjman dogovorila o 11 točkah za razrešitev vojnega stanja, med katerimi jc po mnenju opazovalcev tudi usklajena akcija armade in hrvaške policije proti vsem teroristični skupinam na kriznem območju. Jože Kovšck Dvojezična šota bo v Sentpetru! Zh/aha/jettmje s 7. stran/J da končno preneha s poskusi zavlačevanja oz. celo preprečevanja njene ustanovitve. Visoko število prijav za javno dvojezično šolo pa tudi potrjuje, da v Celovcu obstaja potreba po široki dvojezični šolski ponudbi, je dejal Sturm in pri tem poudaril, da je v koroškem glavnem mestu prostora tako za javno kot tudi za privatno dvojezično ljudsko šolo Mohorjeve. Sedaj, ko je lokacija dvojezične šole znana, pa je pričakovati, da se bo število prijav še dvignilo. Otroke je možno prijaviti še v prvih desetih dneh po začetku novega šolskega leta 1991/92, torej do druge polovice septembra letos. Vodja celovškega centra za šolske poskuse ter razvoj šolstva, socialistični državni poslanec dr. Dieter Antoni, je na tiskovni konferenci od šolskih oblasti zahteval, da se hitro opredelijo, kakšen model dvojezičnega šolstva bo vpeljan na šoli. S tem v zvezi se je odločno izrekel proti ustanovitvi enooddel-čne dvojezične šole, kot jo je na neki tiskovni konferenci najavil predsednik deželnega šolskega sveta prof. Rein-precht. Dr. Muri novi okrajni giavar za Velikovec! Z glasovi socialističnih članov koroške deželne vlade je bil dr. Augustin Muri pretekli teden imenovan za novega velikovškega okrajnega glavarja. Haiderjeva koalicija je do zadnjega predlagala kandidata dr. Alberta Kreinerja, ki je v postopku objektiviza-eijc zbral za 0.09 odstotka več točk kot dr. Muri, nima pa dolgoletnih izkušenj in tudi ne obvlada slovenskega jezika, kar pa je po mnenju socialistov v dvojezičnem okraju, kot je to Velikovec, pomemben faktor. tzjava SSK Svetovni slovenski kongres - koroški odbor je izvolil na svojem izrednem zboru sledeče delegate, ki bodo zastopali Koroško na prvem zasedanju SSK od 27. do 30. junija v Ljubljani: predsednik SSK-koroški odbor prof. Lojze Dolinar, tajnik SSK-koroški odbor Franci Tomažič, zastopnik NSKS mag. Marjan Pipp, zastopnik ZSO dr. Marjan Sturm, zastopnik KSOO prof. Jože Wakounig. Slovenske mladinske organizacije bodo imenovale svojega zastopnika do srede maja. S tem jc zagotovljeno, da bodo koroški Slovenci zastopani na kongresu čimbolj reprezentativno in pluralistično, kar je tudi namen in cilj kongresnega gibanja." /m Pr/J/z/e/; Jer JerzeJ Jiner/m//) Jc.s Zc/;/rn/ver J///;Je.s' s/o-ne/J.srJrr Drg////MHJo/!/e/! ez/gag/er/ge/f/Jr/e/! D/.s- Ar;/.s.s;o// JJer el/! /;e;/e.s, m/eref/ml.sc/! M/;J /////J/kaJre// n;/.sge-r/e/!/efey Progra/n/n /Jr J/e .s7///ve/;/.sr7/e Uo/Ar.sgrM/!/!e m KJr/;-/e/:, J/eJ vor !ve/!/'ge/! Toge/! Jer Direktor/Jr Mer/seJez/recJ/e //el//; Europara/ /J .S/rassboz/rg, Dr. Peter LeapreeJt, 1/! K/a-gezz/z/rt/Ce Jz vee ezz; Pe/eratzazzz E/;er/!H ..Earopazz/orgez!. P//z-/!oze/!!rE//!!M oJer MM/tikt/JaraJtat?" Der ...SVove/z.skz' ve.s/zzzk" vero/i'ez;t/J7;t zzzz /o/gezzz/ez; J/e Kerzzazz.s.sage/; Dr. Pezzpree/zt.s, Jer zar UJer/v/aJaag Je.s E////:ozezz trz.szaa.s /a Earopa .seek.s /'a/E/e Jzrv. Ez;/vr/r/e/! /rra.se/iJer/e. Der Ee/ere/a Je/ Jake/ kemea Ztve/e/ JarJker aa/kozazaea, Ja/ Ma/t/ka/taraJtat^o-woJ/ voa Jer M/aJerke/t, /vte aack Jer AfeJrJeJ /aeJr P/eAzkz-ktat, Mok J/tat z/zzJ J/e Perezt.sekzz/t zar gegea.s'ez'/z'gea D//z;zzz!g akver/aagt. -Wageti wir es, miteioander zu leltett!" Ethnozentrismus und ein aggresiver, destruktiver und exkiusiver Nationalismus fei-ern heute in Europa, ganz be-sonders auch in den ehemals kommunistischen Landern Mittel- und Osteuropas nicht sehr frohliche Urstand. Es ist ein engstirniger Ethnozentrismus, ein Ethnozentrismus der abgrenzt und ausschlieBt, der den Dialog mit dem An-deren nicht sucht, sondern ihn bewuBt verweigert, und auch eine Verherrlichung der Nation und des Volkstums, dic wir in diesem Jahrhundcrt schon erlebt haben und die so unsagbares Leiden, Tod und Zerstorung iiber Europa und die Wclt gebracht haben. Diese beunruhigenden Tendenzen laufen alt dem zu-wider, was wir seit Jahrzehn-ten im Europarat aufzubauen versucht haben. Und so stellt sich ftir uns alle die Frage, was wir dieser Krankheit, dieser Scuche des Ethnozentrismus und Nationalismus entgegenzusetzen haben? Was die Lander Mittel-und Osteuropas betrifft, ge-ntigt es nicht, ihnen die Marktwirtschaft vor die FiiBe zu werfen! Aber dic Frage Ethnozentrismus oder Multikulturali-tiit?" steilt sich auch fiir uns, und ich mochte den Versuch wagen, auf sic in scchs Punk-ten zu antwortcn: Kcine Mythen! 1) Es erschcint es mir we-scntlich, fest auf dem Bodcn der Tatsachcn - und nicht der Mythcn-zustchcn. UndTat-sachc ist, daB wir im Europa von heute in einer multikultu-rcllcn Gesellschaft lcben. Das Gcrcdc von einer mono-kuhureiten Gesellschaft oder von cinem mononationaicn Staat ist anachronistisch und gcht voitig an der Realitat vorhei. Auch der Versuch, die Uhr zuriickzudrchcn, ist unrcatistisch und von allem Anfang an zum Schcitcrn ver-urtcilt. Dic Frage ist ist daher nicht. oh wir in Europa in un-serer Verschicdcnheit und Victfait zusammcntcbcn wol-Icn oder nicht, sondern w i e wir dieses Zusammenleben gestalten! Interkulturalitat 2) Ich glaube, daB mit der Feststellung des multikultu-rellen Charakters unserer eu-ropaischen Gesellschaft der nachste Schritt bereits vorge-geben ist: es ist der Schritt zur Interkulturalitat. Es geht dar-um, Verschiedenheit und Vielfalt nicht als Belastung, sondern als Bereicherung zu empfinden, zu verstehen, daB man sich vor der Begegnung mit dem Anderen nicht zu scheuen braucht, sondern daB man in der Begegnung vielleicht auch sich selbst be-gegnet. Revison des Geschichtsbiides Der Europarat redet seit vie-len Jahren einer interkultu-rellen Erziehung das Wort. Sie ist im Europa vom heute eine absolute Notwendigkeit. Zu dieser interkulturcllcn Erziehung - und es gibt dazu eine Rcihe von Texten des Europarates - gehort auch eine Revision unseres Geschichtsbiides und der Abbau alter Feindbilder. Mchrsprachigkeit 3) In einer multikulturellen curopaischcn Gesellschaft miissen wir uns der Heraus-forderung der Mchrsprachig-kcit stcllcn und dic Mchrsprachigkeit bewuBt und sy-stcmatisch anstreben. Das muB auch ftir Ostcrreich gcl-ten, ist doch gerade ftir unser Land - ebenso wie ftir dic Schwciz - in der hcutigcn curopaischcn Situation cine nicht sprachnationalc Idcnti-tiit geradezu eine Lcbcnsfra-ge. Ich glaube, daB das durch die Entwicklungen der lctz-ten Zcit und auch durch dic dcutsche Wicdcrvercinigung noch bekraftigt wird. Wenn wir nicht zu einer anderen dstcrreichischcn Idcntittit fin-den als zu einer sprachnatio-nalcn, deutschcn Idcntittit, wird von der dstcrreichischcn Idcntittit nicht mehr vici iib-rigblciben. Dr. Peter Leuprecdf Starkung der Demokratie 4) Als ein ganz wesentli-ches Anliegen erscheint mir, die Demokratie auf allen Ebenen zu starken, beson-ders auf lokaler und regiona-ler Ebene. Es geht darum, di-rektdemokratische und parti-zipatorische Strukturen zu entfalten und ein echtes De-mokratiebewuBtsein zu for-dern. Dabei sind nattirlich die Medien und der Zugang zu den Medien von ganz beson-derer Bedeutung. Unteilbarkeit der Menschenrechte 5.) Es gilt die Menschenrechte in ihrer Unteilbarkeit ftir alte durchzusetzen. Wir mtissen eine echte Kultur der Menschenrechte und ein Menschenrechtsverstandnis entwickeln, das dem eigentli-chen Wesen der Menschenrechte entspricht. Menschenrechte sind nicht nur und nicht in erster Linie Rechte eines jeden von uns, sondern auch, und vor allem, Rechte der Anderen. Das erscheint mir sehr wesentlich und das ist etwas, was wir vielleicht gerade in unserer westlichen Dcnkwcise oft iibersehen ha-ben. Dic Menschenrechte wer-den vor allem in der Begegnung mit dem Anderen und der Andcrshcit praktiziert. Dort crwcist sich ihre Kraft und Wirksamkcit. In diesem Sinn gilt es, cine Ptidagogie der Menschenrechte, eine Mcnschenrecht-serziehung, d.h. eine Erziehung zur Achtung und Praxis der Menschenrechte zu ent-wickeln. Auch das sind Ide-en, die der Europarat seit vie-len Jahren mit Nachdruck vertritt. Menschcnrechtserziehung in den Schulen Besonders erwahnen mochte ich eine Empfehlung des Ministerkomitees an die Mitgliedstaaten aus dem Jahr 1985 tiber die Menschen-rechtserziehung in den Schulen. Sie ist in vielen europai-schen Landern in Form von Ministererlassen aufgenom-men und hat eine weite Ver-breitung und Anwendung ge-funden. Dabei will ich nicht die Frage stellen, wie es da-mit in Osterreich und vielleicht hier in Karnten steht. Ich mochte ein paar Passa-gen aus diesem Text des Ministerkomitees des Europarates zitieren, denn sie erschei-nen mir von grundlegender Bedeutung. Dort heiBt etwa, daB Schulen Gemeinschaften sind, die Beispiel ftir die Achtung und Wtirde des Einzel-nen, fiir Vielfalt, Toleranz und Chancengleichheit sein konnen und sollen. Men-schenrechtserziehung in den Schulen kann aber nur dann wirksam sein, wenn die Schu-le selbst ein Beispiel ftir Toleranz und Achtung der Menschenrechte ist. Im selben Text heiBt es auch, das Verstandnis fiir die Erfahrung mit den Men-schenrechten ein bedeuten-des Element der Vorberei-tung aller Jugendlichen auf ein Leben in einer demokrati-schen und pluralistischen Gesellschaft ist. Sie ist Bestand-teil der sozialen und politi-schen Bildung und erfordert interkulturelle und interna-tionale Verstandigung. Hier wird mit Recht unterstrichen, daB Menschenrechtserzie-hung notwendigerweise eine interkulturelle Erziehung ist, die bei den Schtilern die Achtung vor der anderen Kultur und das Verstandnis ftir an-dere Kulturen weckt und for-dert. Im Text des Ministerkomi-tccs heiBt es auch Vorstcllun-gen im Zusammcnhang mit den Menschenrechten konnen und sollten sehr frtihzei-tig erworben werden. Auf diese Weise konnte die ge-waltlosc Losung von Konflikten und die Achtung vor anderen Menschen bereits in der Vor bzw. Grundschule erprobt werden. Menschen-rechtserziehung ist also auch und besonders Erziehung zur gewaltlosen, gewaltfreien Rcgelung von Konflikten. Der Text des Ministerkomitees erwahnt auch Fahig-keiten, die durch die Men-schenrechtserziehung ge-weckt werden sollen. So etwa soziale Fahigkeiten wie das Erkennen und die Annahme von Unterschieden; Schaf-fung positiver und unterdruk-kungsfreier personlicher Be-ziehungen; gewalt!ose Losung von Konflikten; Uber-nahme von Verantwortung; Beteiligung an Entscheidun-gen; Verstandnis fiir den Ein-satz von Mechanismen zum Schutz der Menschenrechte auf lokaler, regionaler, euro-paischer und weltweiter Ebene. Weiters heiBt es in dem Text, daB die Menschen-rechtserziehung an Schulen zum Verstandnis und zur Sympathie ftir die Konzepte der Gerechtigkeit, der Gleichheit, der Freiheit, der Wiirde, der Rechte, und der Demokratie ftihren solite. Demokratische Umgebung Und schlieBlich das letzte Zitat aus dem Abschnitt iiber das Schulklima. Dort heiBt es: Die Demokratie erlernt man am besten in einer de-mokratischen Umgebung, in der die Beteiligung gefordert wird, in der Ansichten offen geauBert und diskutiert wer-den konnen, in der sich Schii-ler und Lehrer frei auBern konnen und in der FairneB und Gerechtigkeit herschen. Deshalb stellt ein geeignetes Klima eine wichtige Ergan-zung ftir die effiziente Men-schenrechtserziehung dar. Allein aus diesen wenigen Zitaten ist zu ersehen, welche Bedeutung der Europarat der Menschenrechtserziehung als Mittel zur Uberwindung von Ethnozentrismus und Nationalismus beimiBt. Nationalstaadiches Denken uberwinden! Ich komme damit zum 6) und vorlaufig letzten Punkt. Wir miissen unser Vcrhaltnis zum Nationalstaat iiberdenken und ein iiberhol-tes, engstirniges, nationales und nationalstaatliches Denken tiberwinden. Der her-kommliche Nationalstaat ist heute sozusagen in der Klem-mc. Er wird von oben und von unten in Frage gestellt; -von oben durch die Entwick-lung der europaischen Inte-gration, durch die wachsende Bedeutung europiiischer In-stitutionen und Entschei-dungsinstanzen, von unten durch die Tendenz zur De-zentralisierung, zum Fodcra-lismus und Regionalismus, fPo/7.se/ZM/!g HM/ScJc j) Der Vorfrag Dr. Leoprec/Js /m ČGB-/-/aus /n K/agfenfart/Ce/o-vec war Porcb e/n sfarkes Zuborer/nferesse - aucb aus der deufscdspracd/gen Vo/kspruppe - pekennze/ednef. ,,Wagen wir es miteinander" S! OVKNSU! HEUTE !M! DieSeite furunsere deutschsprachigen Leser/innen VESTNE Zweisprachige Vo!ksschu!e in der Dr. Kar! Renner-Schu!e! Burgen!and uberho!t Karnten: K!asseneroffnung schon bei tunf Kroat!sch-Anme!dungen! !m Zentra!verband: Die Basis so!! starker mitbestimmen! Leiter zweisprachiger Schu!en mussen besser qua!ifiziert sein Vcrfassungsgcrichtshofcnt-scheid, basicrcnd auf eincr von Klagenfurtcr Eltern mit Untcrstutzung des Zcntral-verbandes slowenischer Or-ganisationen cingebrachtcn Klage, erkampft worden. Fur die F Ktasse sind 24 Kinder zum zweisprachigen Unterricht angemeldet, ins-gesamt liegt die Zahi der An-meidungen zum zweisprachi-gen Unterricht (l.bis4. Klas-se) in Klagenfurt/Celovec bei uber40! gen. inoffizieit waren in letz-ter Zeit Kiassen mit Kroa-tisch-Unterricht jcdoch schon bei acht Anmeldungen eroff-net worden. Die burgeniandische Kroa-ten begruBten die Neurege-iung, betonten jedoch gleich-zeitig, daB ihr Ziel die Ver-wirkhchung des zweisprachi-gen Unterrichts an den Pfiichtschuien des Burgen-tandes sei. Dartiber hinaus wird derzeit die Errichtung einer Mitteischuie fur kroati-sche (und ungarische?) Volksgruppenangehorigc im Burgentand diskutiert, gefor-dert wird aber auch ein Vo)ksgruppcn-Gymnasium in der Bundeshauptstadt Wicn. sches Programni soh - nach einem Vorschtag des Sckre-tars Dr. Marjan Sturm - dic Basis bei der Bcsetzung der wichtigsten Funktionen in-nerhaib des Zcntralverban-des ein stiirkeres Mitsprache-recht erhatten. Konkrct ist schon in der Vorbcrcitung-phase zur Gencralversam-rniung an wcsentiichc Mitbc-stimmungmbgiichkeitcn bei der Kandidatcnauswahl ge-dacht. fEortsctzung von .Sc/tc.?) auch zu einem traditionatio-naiem Regionaiismus. Dies konnte und solite mei-nes Erachtens zu ciner Rela-tivierung des traditionellen Nationalstaates und seiner Bedeutung fiihren. Der Staat ware dann eben nur mehr eine von mehreren "Polis", im Sinne dergriechischcn Polis, eine von mehreren Ge-mcinschaften, in denen der Mensch als Burger demokra-tisch mitbestimmt, wobei ich mit Burger keineswegs nur den Staatsburger mcine. Der Europarat tragt zu die-ser Rclativisierung des Nationalstaates ebenso bei wie an-dere europaische fnstitutio-nen. Einerseits durch seine Mitwirkung am europaischen EinigungsprozeB, auch z.B. auf dem Gebiet der Men-schenrechte, andererseits durch seine Bemuhungen, die Grenzen zwischen den Staaten durchlassiger zu ma-chen und die Demokratie auf lokaler und regionaler Ebene zu starken und die Vorausset-zung fiir grenzuberschrciten-den Zusammenarbeit zwi-schen Gemeinden und Regio-nen zu schaffen. Mehr Fragen ats Antworten Und nun zum Thema Min-derheiten und Minderheiten-rechte: leh habe mich dazu in Klagenfurt im Oktober 1990 anlaBlich des Scminars ,.Alte Nationalismen - neues Europa" zur Frage Mcnschenrech-te - Minderheitenrechte ge-iiuBert. Heute mochte ich einige personliche Uberle-gungen anftigen. Auch ich stclle mir zur Frage der Minderheiten und der Minderheitenrechte gerade in letzter Zeit eine Viclzahl von Fragen und ich muB sa-gen, ich habc mehr Fragen als Antwortcn. Ich muB geste-hcn. daB ich angesichts des Wicderauf)ebens von Minderheiten- und Volksgrup-penkonzepten aus ciner an-dercn Zeit cin gewisses Un-hehagen empfindc, womit ich jedoch in kcincr Wcisc gegen Minderheitenrechte spreche. Dic Frage, dic ich mir zum Beispicl stcllc, ist dic, ob wir Probleme des ausgehenden 20. Jahrhunderts, dic Probleme unserer heutigen niulti-kulturcllcn europaischen Ge-scllschaft, wirklich mit Mo-dellen etwa aus der Zwi-schenkriegszcit und mit den Mitteln des Volkcrbundcs 16-sen konnen? Dariibcr hinaus findc ich, daB vicles von dem. was heute wicdcr liber Minderheiten und Volksgruppcn-rcchtc gesagt wird, vollig an eincr der europaischen Rcali-taten vorbci geht, nantlich am Bcstchcn der sogenannten neuen Minderheiten. Neudenfinition des Bcgriffes ..Minderheiten" Wenn man sich dic ver-schiedencn Dcfinitionsversu-chc iiber den Begriff Minderheiten ansieht. so wird schr oft auf die historischcn Minderheiten zuruckgegriffcn. Minderheiten sollen nur dann Rechte haben, wenn sie, so wird manchmal gesagt, seit einer gewissen Zahl von Ge-nerationen irgendwo ansassig sind. teh antworte darauf -und das mag etwas zynisch klingen, ist es aber nicht-daB dies zunachst voraussetzt, daB die Minderheit nach mehreren Generationen liberhaupt noch besteht, was ja nicht immer der Fali ist. Die Niitzlichkeit einer sol-chen Definition kann also durchaus in Frage gestellt werden. Anderen Definitionen, darunter auch eine, die ge-genwartig sogar im Rahmen des Europarates im Umlauf ist, stellt ab auf die Nationali-tat. Danach sind Minderheiten Gruppen von Personen, die die Staatsangehorigkeit des betreffenden Landes haben. Kuriosum im Reservat ein erstrebenswertes Ziel? Vom Gesichtspunkt der Menschenrechte erscheint es mir bedenklich und weitge-hend uberholt, immer noch in diesen nationalstaatlichen Kategoricn zu denken. Der GcnuB von Menschenrechten darf nicht von der Nationali-tat abhangen. Dahcr frage ich mich aus vielen Griindcn, ob wir nicht auch den Begriff der Minderheit und der Minderheitenrechte neu uberdenken solltcn. Dabei hoffe ich, daB ich nicht ein schreckliches Entsetzen hervorrufe, wenn ich die Frage stelle, ob es denn nicht moglich und wiin-schenswert wiire, das Denken in Kategorien wie Mehrheit und Minderheit, Mehrheit gegen Minderheit, Minderheit gegen Mehrheit, zu tiber-winden. Ich bitte, mich nicht miBzu-verstehen: Ich rede damit na-turlich kcineswegs der Assi-milierung das Wort. Im Ge-gcntcil. Was ich vor Augcn habc, ist wcdcr Assimilicrung oder Unterdruckung der Minderheit durch dic Mehrheit. noch Scgrcgation, Aparthcit, Ghcttoisicrung oder Konscrvierung der Minderheit im Reservat als Kuriosum, als Attraktion fur Touristcn. wic wird das in den Vercinigtcn Staaten von Amerika am Beispicl von In-diancr-Rcservatcn schcn konnen. Ich nchme nicht an, daB das das Ziel ist, das etwa die Karntner Slowenen an-streben. Die Frage, die ich mir stelle, ist, wie wir aus dem Ge-geneinander ein fruchtbares, gegenseitig bereicherndes Miteinander machen konnen. Sollen wir die Offnung wagen,aufeinanderzugehen, - oder angstlich zuruckwei-chen, uns festklammern an kollektiven Mythen, uns in ein jammerliches stupides "Mir san mir" fluchten? Ich glaube wir haben nur eine richtige, in das Europa von morgen weisende Ant-wort: Wagen wir wie Offnung, gehen wir aufeinander zu, wagen wir es - nach dem Motto der parlamentarischen Versammlung des Europarates - miteinander zu leben! ..Voran zur Humanitat!" Als ehemaligen oster-reichischen Gymnasiasten uberrascht es mich beinahe selbst, daB ich zum SchluB einen osterreichischen Dich-ter zitiere. Franz Grillparzer. Er schrieb ein dramatisches und prophetisches Epigramm in dem er von einem Weg von der Humanitat iiber dic Na-tionalitat zur Bestialitat schrieb. Leider solite die Ent-wicklung in Europa im 19. und vor allcm im 20. Jahrhun-dert Grillparzcrs prophctisch voraussehauender Angst rechtgeben. Europa ist diesen Wcg von der Humanitat iiber die Nationalitat zur Bestialitat unter unsagbaren Leiden gegangen. Seit dem Zweitcn Wclt-krieg haben zumindest die demokratischen Staaten Wcsteuropas und wir im Europarat versucht, den umge-kchrtcn Wcg zu gehen. Gott sei Dank ist es uns gelungen, zumindest die argsten Er-schcinungsformcn der Be-stiahtiit aus der europaischen Landschaft zu verbannen. Aber sind wir heute aller Be-miihungen zum Trotz nicht immer noch vici zu stark im nationalen und nationalstaat-lichcn Denken und Handcln verhaftet? Wir mussen den umgc-kchrtcn Wcg, den Weg in ein neues und groBcres Europa cntschlossen wcitcrgchcn. Hiitcn wir uns vor Riick-schrittcn und RiickfaHen. Die Losung muB heiBcn: „Zu-riick, oder besser gesagt, voran zur Humanitat"! Dic Entscheidung iiber den Standort der ersten offcntli-chcn zwcisprachigcn Volks-schule in Klagenfurt/Celovec ist gefallen. Mit BcschluB des Stadtsenates wurde die Dr. Karl Renner-Schule als Standort festgelegt. mit dem zwcisprachigcn Unterricht wird mit dem Schuljahr 1991/ 92 begonnen. Die nunmehrige Errichtung der offcntlichcn zwei-sprachigen Schulc in Klagcn-furt/Celovec war durch einen Der burgeniandische Landtag hat noch vor seiner Auflosung eine Gesetzesno-velle zum Minderheitcn-schulgesetz beschlossen, die eine groBzugigere Regelung bei der Eroffnung von Klas-sen darstellt als dies in Karnten der Fali ist. Nach der mit dem Schuljahr 1991/92 in Kraft treten-den ncucn gesetzlichen Regelung erfolgt dic Klasseneroff-nung schon bei fiinf Anmel-dungen zum Kroatisch-Un-terricht, in Karnten wird eine Klasse erst bei sieben Anmcl-dungen zum Slowcnisch-Un-tcrricht croffnet. Ursprfinglich lag die Klas-seneroffnungszahl im Bur-gcnland bei 12 Anmcldun- Die Dcmokratisicrung in-nerhalb des Zentralverban-des slovvenischer Organisa-tioncn/Zvcza slovenskih organizacij na Koroškem wird im Zuge der Vorbcrei-tung der Gencralversam-mlung im Hcrbst dieses .lahres wcitcr vorangctric-bcn. Neben der BcschluBfas-sung uber ein neues, multi-kulturclles und interethni- Bei ciner Enquctc uber dic Objcktivicrung bei Schullci-tcrbcsctzungcn in Villach sprach auch Landcsschulin-spektor Ernst Wcihs vici uber dic notwcndigcn Oualifika-tionen von Schullcitcrn, crwahntc jcdoch mit kcincm Wort dic Notwcndigkcit der zusatzlichcn Lclubcfahigtmg aus Slowcnisch fur Dirckto-rcn der zwcisprachigcn Volksschttlcn. Erst dtts von den S!owcncnorganisationcn tmminierte Mitglicd mit bcr;t-tender Stimmc des Lttndcs-sclmlratcs, Franz Kukoviča, thematisierte dieseti Fragcn-komplcx tmd erklartc, d;tB seit den Novcllicrungcn des Cchaltsubcrlcitungs- tmd des Lchrcrdicnstrcchtsgcsctzcs, mit wclchcn die Notwcndig-keit der zusatzlichcn Lchrbc-fahigung abgeschafft wurdc, praktisch alte Ausschrcibun-goi tur Direktorenpostcti an zwcisprachigcn Volksschulen rcchtswidrig erfolgt sitid. Kukoviča betonte, daB Dircktorcn olmc der Oualifi-kation fur den Slowcnischun-tcrricht auch ihre Dienst-pflichtcn nicht crfullcn kon-tten, und vcrlangtc dic netter-lichc Fcstlcgung dieser zu-satzlicltctt Qu;tlifik;ttion als Bcdingung fur die Zucrkcn-nung citics solehen Pttstcns. Dr. Peter Leuprec/if frec/ifsj, D/rekfor fur Menscftenrec/ife be/m Europarat /n StrassPourg und ZSO-Sekretar Dr. Mapa n Sturm. Kultura/ Koroška SLOVENSKI VESTNIK 8. maj 1991 5 KULTURNE NOVICE ŽITARA VAS/PL! BERK. - Prijeten pomladanski koncert je priredilo SPD,.Trta" iz Žitare vasi. Po uvodni pesmi domačega MoPZ je predsednik društva Mirko Ogris pozdravil goste, med njimi tudi predsednika SPZ dr. Brumnika, nato pa dejal, da je Trta med tistimi društvi, ki že dolgo vabi k sodelovanju tudi neslovenske zbore in skupine. To se je odražalo tudi v sporedu: domači zbor je presenetil z ubranim petjem, McPZ ..Danica" z izborom težjega pevskega programa, kvartet Almrose Radenthein je razveselil občinstvo s koroškimi narodnimi, ansambel Rubin pa s slovenskimi vižami. Uspešen vigfedni koncert pa je priredil tudi MePZ Podjuna, ki je poleg zborov iz svojih vrst povabil k sodelovanju tudi hrvaško folklorno skupino. Občinstvo je bilo navdušeno, vigred se je dobro začela. KIS in Zadruga -market Železna Kapla s poslovnicama Globasnica in Dobrla vas vabijo na anatizota! Analiza hranljivih snovi (P. K. Ca, Mg, pH. humus) Analiza strukture tal (Spaten-diagnose) Kmetje, izkoristite to priložnost! Vpetck, X). maja. uriv zatlrugivClohasnici V petek. 17. maja. «b t4. uri v ;a