UDK 634.0.67:634.0.903 STABILIZACIJA V GOZDARSTVU Mag. Slavka Ka v či č (Ljubljana)* Ka v čič , S.: Stabilizacija v gozdarstvu. Gozdarski vestnik 38, 1980, 6, str. 257-263. V slovenščini. Avtorica obravnava letošnje strateške gospodarske usmeritve v Sloveniji ter njihov odraz v gozdnem gospodarstvu. Ugotavlja, da so stabilizacijske usmeritve premalo selektivne, zlasti velja to za gozdarstvo, kjer se ostalim proizvodnim neugodnim prvinam, pridružijo še zelo neenakomerni naravni pogoji. Ka v čič, S.: Economical stabilization in forestry. Gozdarski vestnik, 38, 1980, 6, pag. 257-263. ln Slovene. The author deals with the strategic economical orientations of the current year in Slovenia and their reflection in the forest economy of this country. She states that the stabilizing orientations are not selective enough especially in forestry where some inevitable unfavourable elements are joined by very unstable natural conditions. 1. Nujnost stabilizacijskih ukrepov Letošnje leto je zadnje leto tega srednjeročnega obdobja in zato za uresničitev zastavljenih ciljev za obdobje 1976-1980 izredno pomembno. Za minuli del tega srednjeročnega obdobja, zlasti za leto 1979 so značilne negativne težnje (čeprav ne gre prezreti tudi nekaj uspehov) na področju reprodukcije, pri posameznih oblikah porabe, na področju obvladovanja cen, na področju uvoza in izvoza ter na področju obvladovanja denarja v reprodukcijskem procesu. Izrazito neugodne težnje na teh pomembnih področjih aktivnosti so oslabile akumulativno in repro- dukcijsko sposobnost gospodarstva in s tem zavrle razvoj samoupravnih družbeno- ekonomskih odnosov. Zato je leto 1980 tisto, v katerem je mogoče s korektivnimi akcijami ustaviti ali vsaj omiliti izrazito neugodne težnje iz prejšnjih let (predvsem iz leta 1979). Takšne cilje odražajo tudi resolucije (zvezna in republiške oziroma pokrajinske) o uresničevanju srednjeročnega plana za leto 1980. Značilnost le- tošnjih resolucij je, da bolj kot resolucije iz prejšnjih let terjajo od delovnih ljudi in vseh družbenih dejavnikov stabilizacijsko ravnanje, ki se mora odraziti pred- vsem v: pospešenem združevanju dela in sredstev na dohodkovnih osnovah; racionalnejšem izkoriščanju vseh proizvodnih dejavnikov, predvsem pa v boljši izrabi delovnega časa, manjši rasti zaposlovanja, zmanjševanju proizvodnih stroš- kov, varčevanju z energijo in boljšem izkoriščanju proizvodnih zmogljivosti; hitrejšem povečevanju izvoza, raciona:lnem nadomeščanju uvoza; umerjeni rasti cen; krepitvi akumulativne in reprodukcijske sposobnosti gospodarstva; omejevanju investicij v meje razpoložljivih sredstev in njihovem usmerjanju v proizvodnjo, ki zagotavlja stabilnejše odnose na trgu, naraščanje izvoza in zmanjševanje odvisnosti od uvoza ter ustvarjanju večjega dohodka na osnovi uporabe znanja sodobne tehnologije in produktivnosti dela; * Mag. S. K., dipl. oec, VTOZD za gozdarstvo, Biotehniška fakulteta Univerze Edvarda Kardelja v Ljubljani, Večna pot 83, 61000 Ljubljana, YU. 257 zmanjševanju vseh oblik neproizvodne porabe, zlasti pa osebne, splošne in skupne porabe. V resolucijah so dane le glavne usmeritve. Podrobnejša navodila o ravnanju delavcev pri določanju posameznih aktivnosti pa so dana predvsem v: 1. Zakonu o začasni prepovedi razpolaganja z delom družbenih sredstev za izplačevanje dnevnic za službena potovanja, nadomestil za prevozne stroške na službenem potovanju, reprezentančnih izdatkov, izdatkov za reklamo in propa- gando, izdatkov za avtorske honorarje, izdatkov za intelektualne storitve ter izdat- kov po pogodbi o delu v letu 1980; 2. Zakonu o začasni prepovedi razpolaganja z družbenimi sredstvi za finansi-· ranje negospodarskih in neproizvodnih investicij v letu 1980; 3. Dogovoru o uresničevanju družbene usmeritve razporejanja dohodka v letu 1980 v SR Sloveniji. čeprav imajo zlasti omejitve pri izplačevanju dnevnic in nadomestil za pre- vozne stroške na poslovanje gozdarskih organizacij združenega dela izreden pomen, bomo v sestavku analizirali le vp.liv dogovora o uresničevanju družbene usmeritve razporejanja dohodka v letu 1980 na plan razporejanja dohodka in čistega dohodka. Vzrok je predvsem v tem, da se dobro gospodarjenje v samo- upravnih organizacijah gozdarstva mnogokrat kaže drugače kot v drugih organi- zacijah materialne proizvodnje. 2. Določila dogovora o uresničevanju družbene usmeritve razporejanja dohodka v letu 1980 v SR Sloveniji in njihov namen Dogovor je, kot smo že rekli, eden izmed izvedbenih aktov resolucije. Za razliko od drugih aktov, ki veljajo za območje celotne Jugoslavije, velja ta dogo- vor le za območje SR Slovenije. Za področje usmerjanja razporejanja dohodka v letu 1980 je namreč vsaka republika sprejela svoj dogovor. Dogovor vsebuje družbene usmeritve za razporejanje dohodka na sredstva za csebne dohodke in skupno porabo v temeljnih organizacijah združenega dela in v delovnih skupnostih. Dogovor ne posega na področje delitve sredstev za osebne dohodke med posamezne delavce, kar pomeni, da ne posega v sistem delitve po delu in rezultatih dela. Iz tega izhaja, da dogovoru ni mogoče očitati, da zavira izpopolnjevanje sistema delitve po delu in rezultatih dela. Lahko bi rekli celo obratno. Ker se po določilih dogovora sredstva za osebne dohodke oblikujejo glede na velikost dohodka, bodo v temeljnih organizacijah nujno morali sprejeti takšen sistem delitve sredstev za osebne dohodke, da bodo več dobili tisti delavci, ki so k dohodku več prispevali. Seveda pa tudi ni mogoče zanikati, da preveliko omejevanje sredstev za osebne dohodke lahko privede do opuščanja sistema delitve po delu in rezultatih dela. Pri delitvi sredstev za osebne dohodke med posamezne delavce je poleg drugega treba upoštevati tudi socialno varnost. Ta vidik pri razporejanju sredstev za osebne dohodke pa lahko pomeni angažirati prevelik delež razpoložljivih sred- stev za osebne dohodke za delavce, ki opravljajo nižje ovrednotena dela in. naloge, čemur nujno sledi uravnilovka. V dogovoru so opredelitve glede oblikovanja sredstev za osebne dohodke v temeljnih organizacjiah materialne proizvodnje in temeljnih organizacijah družbe- nih dejavnosti. Vendar bomo, ker analiziramo vpliv dogovora na gospodarjenje gozdnogospodarskih samoupravnih organizacij, ki sodijo med materialno proiz- vodnjo, izhajali le iz tistih opredelitev dogovora, ki zadevajo materialno proiz- vodnjo. · 258 Dogovor določa v 3. členu, da naj delavci v teme:ljnih organizacijah, ko planirajo razporejanje dohodka in čistega dohodka za leto 1980, upoštevajo usmeritev resolucije in planirajo 25% počasnejša rast osebnih dohodkov od rasti dohodka. Pri planiranju rasti sredstev za osebne dohodke pa naj delavci poleg splošne usmeritve upoštevajo še: nujnost sorazmerno večjega zaostajanja rasti sredstev za osebne dohodke tam, kjer je rast dohodka občutno nad poprečjem in manjšega zaostajanja tam, kjer je rast dohodka pod poprečjem; primernost manjšega zaostajanja rasti sredstev za osebne dohodke od rasti dohodka, kjer je večji del rasti dohodka ustvarjen z izvozom; nujnost sorazmerno večjega zaostajanja rasti sredstev za osebne dohodke v tistih temeljnih organizacijah, v katerih v letu 1979 niso zagotovili počasnejše rasti sredstev za osebne dohodke od rasti dohodka; nujnost sorazmerno manjšega oziroma večjega zaostajanja rasti sredstev za osebne dohodke od rasti dohodka v tistih temeljnih organizacijah, kjer so osebni dohodki sorazmerno nižji oziroma višji od poprečnih osebnih dohodkov na za- poslenega v gospodarstvu v SR Sloveniji. 3. Nekateri kazalci gospodarjenja gozdarskih samoupravnih organizacij v letu 1979 in plan za leto 1980 V gozdarskih delovnih organizacijah so združene temeljne organizacije zdru- ženega dela, ki gospodarijo z gozdovi v družbeni lasti in temeljne organizacije kooperantov, ki gospodarijo z gozdovi v zasebni lasti. Ker pa se, zaradi različnih pogojev gospodarjenja in različnega načina proizvodnje, pokažejo ob sicer ena- kem delu drugačni poslovni rezultati v temeljnih organizacijah združenega dela in drugačni v temeljnih organizacijah kooperantov, bomo gospodarjenja in plan prikazali :ločeno za gospodarjenje z gozdovi v družbeni lasti in ločeno za gozdove v zasebni lasti. 3.1. Gospodarjenje v temeljnih organizacijah združenega dela in plan za leto 1980 Za gospodarjenje z gozdovi v družbeni lasti je v SR Sloveniji oblikovanih 58 temeljnih organizacij. V letu 1979 je bilo v teh temeljnih organizacijah zaposlenih 4543 delavcev. Iz planskih aktov za leto 1980 izhaja, da se bo število zaposlenih povečalo za 1 %. V letu 1979 je bilo iz gozdov v družbeni lasti ustvarjenega 1,264.752 tisoč dinarjev dohodka. Planiran dohodek za leto 1980 je 1,453.434 tisoč dinarjev ali 15% več od realiziranega v letu 1979. V lanskem letu je bilo za osebne dohodke porabljenih 590.913 tisoč dinarjev ali 47% realiziranega dohodka. S planom za leto 1980 je predvideno da bodo porabili za osebne dohodke 45% dohodka. Planiran obseg sredstev za osebne dohodke je 652.795 tisoč dinarjev oziroma 10% več od porabe v letu 1979. Planirani mesečno razporejeni dohodek za osebne dohodke na zaposlenega je le za 9% večji od realiziranega v letu 1'979. V letu 1979 so bili poprečni mesečni osebni dohodl