#  V svetu je po oceni Svetovne zdravstvene organizacije veè kot 900 milijonov invalidnih oseb, kar je veè kot desetina vsega svetovnega prebivalstva. Veèina jih `ivi v dr`avah v raz- voju, vendar so bili, so in bodo prisotni v vseh delih sveta in v vseh dru`bah. V vsej njihovi zgodovini jih je dru`ba zavraèala in pogosto ravnala z njimi na najbolj okrutne naèine1 in jim celo odrekala pravico do `ivljenja. Èlo- veštvo je potrebovalo tisoèe let, da je razvilo idejo humanosti do invalidov. V EU je pov- preèen dele` invalidov v dr`avah èlanicah pribli`no 12%; najvišji je v Španiji (15%). V Sloveniji imamo po podatkih Urada za inva- lide Republike Slovenije evidentiranih okrog 169.000 oseb s statusom invalida, kar pred- stavlja 8,5% prebivalstva. Na pravice invalidov in njihovo varstvo so zaèele prve opozarjati invalidske organizacije s svojim zdru`enjem strokovnjakov, prosto- voljnih delavcev in invalidov, ki se zavzemajo za enakost invalidnih z neinvalidnimi oseba- mi, odpravo diskriminacije in za izenaèitev mo`nosti za zadovoljevanje njihovih pravic. V okviru teh organizacij je invalidom nudena pomoè pri reševanju raznih socialnih in eko- nomskih te`av, ki kljub pomoèi dr`ave po- gosto ostajajo nerešene. Invalide spodbujajo pri sprejemanju in izvajanju odloèitev na vseh podroèjih delovanja dr`ave, od politike in gospodarstva, do socialnih in kulturnih za- dev, predvsem pa za sodelovanje pri reševanju zadev, ki se dotikajo njih samih. Pri tem jih šèiti 12. toèka Deklaracije Zdru`enih narodov o pravicah invalidov, ki med drugim od vlad- nih organov zahteva sodelovanje z invalidski- / 78  #   mi organizacijami, finanèno pomoè in upo- števanje njihovih ciljev, vkljuèiti pa jih mo- rajo tudi v razvoj invalidske politike. V okviru (invalidskih) organizacij je bilo izpeljanih mnogo programov (PHARE, TEMPUS, HELIOS) s podroèja izboljšanja èlovekovih pravic invalidov (glej Vodiè po pravicah in- validov, 1997: 17-18). Standardna pravila za izenaèevanje mo`- nosti invalidov2 (v nadaljevanju Pravila) je leta 1993 Organizacija zdru`enih narodov (v nadaljevanju OZN) sprejela kot reakcijo na mednarodno leto invalidov 1982, ko je zaèela odmevati te`nja invalidov po neodvisnem `ivljenju in enakih mo`nostih za zadovolje- vanje èlovekovih potreb. Ta Pravila je spre- jela tudi Slovenija. Namen Pravil je zagoto- viti vsem invalidom, »da lahko kot èlani dru`be uveljavljajo enake pravice in izpol- njujejo enake obveznosti kot drugi« (Stan- dardna pravila za izenaèevanje mo`nosti in- validov, 1996: 11). Pravila so osnoven doku- ment pri nadaljnjem oblikovanju invalidske politike in spodbujajo invalide k èim bolj aktivni vlogi pri oblikovanju te politike. V Pravilih je posebej izpostavljen izraz »izena- èevanje mo`nosti«, kjer gre za proces, preko katerega razliène sisteme dru`be in okolja napravimo dostopne vsem, zlasti invalidom. Napisana so v obliki 22-tih pravil, ki pokri- vajo celoten spekter dru`benega in zasebnega `ivljenja invalidov. Upoštevanje le-teh s stra- ni dr`av podpisnic omogoèa invalidom za- gotavljanje èlovekovih pravic na vseh podroè- jih `ivljenja in njihovo enakopravno vklju- èevanje v dru`bo.   $  V Evropski uniji je polo`aj invalidov raz- lièen od dr`ave do dr`ave in je odvisen od razvoja in ekonomskega polo`aja posamezne dr`ave, zato vsaka dr`ava sama poskrbi za ize- naèevanje pogojev in pravic invalidov. EU se pri svoji politiki in praksi, ki je zavezujoèa za vse dr`ave èlanice in kandidatke, usmerja k `ivljenju invalidov z dvema temeljnima na- èeloma: 1. Pravica invalidov je, da polnovredno in enakopravno prispevajo k aktivni dru`bi v vseh njenih oblikah, v vseh njenih kon- tekstih in v vsem bogastvu in raznolikosti. 2. Pravica invalidov je, da v polni meri sode- lujejo pri razvijanju strategije in ustreznih aktivnosti, ki izhaja iz tega naèela. Èe naj bosta politika in praksa zares uèinkoviti in vkljuèujoèi, morajo invalidi sodelovati v procesu ustvarjanja politike na evropski, nacionalni in lokalni ravni (glej Skinner, 2000: 24). Ti dve temeljni naèeli ter vse pogostejše zahteve dr`avljanov EU in invalidskih orga- nizacij so bili vzrok za vkljuèitev nediskrimi- nacijskega doloèila v 13. èlen Amsterdamske pogodbe, kjer gre za prvo omenjanje besede »invalidnost« v kakšni evropski pogodbi in za sprejetje protidiskriminacijskega paketa. Evropska komisija je leta 2000 sprejela tudi uradno sporoèilo o Evropi brez ovir za inva- lide, ki poudarja mobilnost invalidov v gos- podarskem in dru`benem `ivljenju. Poudarja pomen napredka pri izboljševanju dostopa za invalide v transportu in stavbah, ker ima le-to pozitivne posledice za številna druga po- droèja, kot so kakovost delovnega `ivljenja, zašèita porabnika in tekmovalnost (glej Skin- ner, 2000: 28). Odbor za zaposlovanje in socialne zadeve znotraj Evropske komisije je poleg nediskri- minacijskega paketa sprejel (Trömel, 2000: 44-46) še: • kampanjo za direktivo o invalidnosti, • okvirni program o socialnem vkljuèevanju invalidov, • evropsko strategijo zaposlovanja, struktur- ne sklade in pobudo o enakosti, • program socialnih aktivnosti, • evropski dan invalidov 3. decembra, ki ga podpira Evropski parlament, • evropsko leto invalidnih dr`avljanov 2003. Marca 2002 je bila sprejeta Madridska de- klaracija z vodilom »Nediskriminacija in po- zitivni ukrepi prinašajo socialno vkljuèenost«. V tej deklaraciji je poudarek na naslednjem: • invalidnost je vprašanje èlovekovih pravic: Ponovno se nas skuša opomniti, da so in- validi upravièeni do enakih pravic kot vsi drugi dr`avljani. 1. èlen te deklaracije pravi: Vsi ljudje se rodijo svobodni in imajo enako dostojanstvo in enake pravice. • invalidi zahtevajo enake mo`nosti in ne milošèine: Pomen enakih mo`nosti je v tem, da se tudi invalidom omogoèi dostop do vseh dru`- benih koristi in mo`nost, da sami vodijo svo- je `ivljenje. S tem bo dose`en cilj socialne in- tegracije, ki pomeni ustvarjanje dru`be za vse, z aktivno vlogo posameznika. • ovire v dru`bi vodijo k diskriminaciji in socialni izkljuèenosti: Ovire, ki onemogoèajo vkljuèenost inva- lidov v dru`bo, se najbolj ka`ejo v neenakih izobra`evalnih mo`nostih. Zaradi tega imajo invalidi nizko raven izobrazbe, kar pa v na- daljnje implicira njihov slab polo`aj na vseh podroèjih dru`benega `ivljenja. • invalidi: nevidni dr`avljani: Ker invalide pogosto smatramo za pripad- nike neke druge skupine, nanje pogosto po- zabimo in jih sploh ne opazimo. To pa samo pospešuje njihovo izkljuèenost. • invalidi so raznolika skupina: Invalidi so zaradi razliènih vrst invalidno- sti zelo raznolika skupina in posledièno tudi skupina z raznolikimi potrebami. To je pri <  # vkljuèevanju invalidov v dru`bo treba tudi upoštevati. • nediskriminacija + pozitivni ukrepi = so- cialna vkljuèenost. Nedavno je bila sprejeta Listina o temelj- nih pravicah v Evropski uniji, ki poudarja, da je za doseganje enakosti invalidov potrebno dopolniti pravico do nediskriminacije s pra- vico do prejemanja podpore in pomoèi. Pri- stopi v okviru te listine so bili temelj Ma- dridskega kongresa, kjer je bila sprejeta Ma- dridska deklaracija (glej Madridska deklara- cija, 2002). EU izvaja tudi številne akcije za izboljša- nje polo`aja invalidov, ki so nadaljevanje ne- diskriminacijskega paketa z namenom, da (Skinner, 2000: 28): • odstrani ovire za veèjo mobilnost, • poveèa dostopnost, • obrzda informacijsko dru`bo v prid inva- lidov, • razvija tehnologijo pomoèi, • ima zanesljivo statistièno osnovo, • spodbudi s svojim zgledom, • okrepi koordinacijo med slu`bami Evrop- ske komisije, • poveèa osvešèenost in nenazadnje • se posvetuje z invalidi. Cilj tovrstnih strategij EU, ki zdru`ujejo tri kljuène pojme — nediskriminacijo, za- poslovanje in socialno vkljuèevanje -, je us- tvariti raznolikost in ustvarjalnost gospo- darskega in dru`benega `ivljenja v EU ob spoštovanju in vkljuèenosti vseh ljudi in dru`benih skupin znotraj EU. Sodobna dru`ba naj bi namreè temeljila na pojmu pravice in dopušèanja razlik, pomilovanju ter obvezni prilagoditvi dru`beno sprejetih `ivljenjskih norm. < Salvador Dali: Tiho`itje, 1918 (naslikal komaj 14-leten), olje na platnu, Nacionalni muzej kraljice Sofie, Madrid.   V Evropski uniji deluje `e prej omenjeni program za osebe s posebnimi potrebami HELIOS, katerega cilj je udejanjanje enakih mo`nosti za invalide v dru`benem okolju, pospeševanje njihove integracije v dru`bi ter spodbujanje sodelovanja med nevladnimi in- validskimi organizacijami in dr`avnimi insti- tucijami. V okviru programa se skuša inva- lidom omogoèiti la`je vkljuèevanje v dru`bo — veèjo samostojnost pri transportu, dostopu do zgradb in javnih storitev ipd. V programu HELIOS `e nekaj èasa sodeluje tudi slovenski Urad za invalide in bolnike. Evropski forum invalidov (EDF) je krovna organizacija 70 evropskih nevladnih organi- zacij in 17 nacionalnih svetov iz dr`av EU in dr`av èlanic evropskega gospodarskega pro- stora (EEA). Organizacija zastopa interese 37 milijonov invalidov, kolikor jih `ivi dr`avah èlanicah Evropske unije. Poslanstvo foruma je promoviranje enakih mo`nosti invalidov in zašèita èlovekovih pravic v dialogu z evrop- skimi ustanovami in drugimi evropskimi av- toritetami. S svojo dejavnostjo pokriva vsa po- droèja politike, ki so pomembna za `ivljenje invalidov in so v pristojnosti Evropske unije; prepreèevanje diskriminacije, socialna vklju- èenost, zaposlovanje, informacijska dru`ba in transport. Evropski invalidski forum spreje- ma med svoje èlane s statusom opazovalk tudi Svete invalidskih organizacij iz dr`av pristop- nic in kandidatk za vstop v EU. Slovenska ne- vladna gibanja invalidov `e precej èasa sode- lujejo in si izmenjujejo informacije z Evrop- skim invalidskim forumom. Pred tremi leti je namreè izvršni odbor Evropskega invalid- skega foruma na osnovi pisne vloge in poslane dokumentacije sprejel sklep o sprejemu SIOS-a v èlanstvo s statusom opazovalca. Ko bo Slovenija s prvim majem letos postala èla- nica EU, se bo status opazovalca samodejno spremenil v status rednega èlana (glej http:/ /www.ds-rs.si/novice/sporocila/medn03_ 26.htm 9. 3. 2004). $   Pri nas je razvoj invalidskega varstva ves èas potekal ob upoštevanju doloèb Ustave Republike Slovenije3, ki predstavlja temelj varstva èlovekovih pravic dr`avljanov Slove- nije. Ustava je temeljni dokument, ki pravno potrjuje neodvisnost in samostojnost Slove- nije in njenih dr`avljanov in predstavlja os- novo za nastanek drugih pravnih dokumen- tov, s katerimi se zagotavlja demokracija. V ustavi je Slovenija opredeljena kot pravna in socialna dr`ava. To naèelo se uresnièuje s si- stemom socialnega varstva, socialnega zava- rovanja in z zagotavljanjem posebnih pravic posameznim skupinam prebivalstva. Dr`ava ureja obvezno zdravstveno, pokojninsko, in- validsko in druga socialna zavarovanja ter skrbi za njihovo delovanje. Dr`avljani imajo, pod pogoji doloèenimi z zakonom, pravico do socialne varnosti. Pomembni èleni, ki va- rujejo tudi pravice invalidov, so: 18. èlen (prepoved muèenja), 32. èlen (svoboda giba- nja), 34.èlen (pravica do osebnega dostojans- tva in varnosti), 35 èlen (varstvo pravic zaseb- nosti in osebnostnih pravic), 39. èlen (svobo- da izra`anja), 41. èlen (svoboda vesti), 43. èlen (volilna pravica), 44. èlen (sodelovanje pri upravljanju javnih zadev), 49. èlen (svoboda dela), 50. èlen (pravica do socialne varnosti), 51. èlen (pravica do zdravstvenega varstva), 52. èlen (pravica invalidov do varstva in us- posabljanja za delo), 55. èlen (svobodno od- loèanje o rojstvih otrok), 56. èlen (pravice otrok), 57. èlen (izobrazba in šolanje), 78. èlen (primerno stanovanje) in drugi. V naši dr`avi je poleg Ustave še okoli 60 zakonov in podzakonskih aktov, ki urejajo in- validsko problematiko na podroèjih socialne varnosti, zdravstvenega varstva in zdravstve- nega zavarovanja, vzgoje in izobra`evanja, za- poslovanja, usposabljanja za delo in pravice iz pokojninsko invalidskega zavarovanja ter olajšav in oprostitev.   # Za invalidsko varstvo so na razliènih rav- neh zadol`ene razliène institucije. Na ravni dr`ave so za to podroèje pristojna ministrstva (predvsem Ministrstvo za delo, dru`ino in socialne zavede, Ministrstvo za šolstvo in šport, Ministrstvo za finance in druga), vlada in dr`avni zbor (znotraj njega deluje Komisija za vprašanja invalidov), ki pripravljajo predloge predpisov za podroèje invalidskega varstva in spremljajo njihovo uresnièevanje. Dr`ava zagotavlja in razvija delovanje socialno-varstvenih in vzgojno-izo- bra`evalnih zavodov, kjer lahko posamezniki uveljavljajo pravice iz socialnega varstva in pravice do vzgoje in izobra`evanja. V reše- vanje invalidske problematike se v naši dr- `avi vkljuèujejo tudi invalidi, ki se lahko zdru`ujejo v invalidskih organizacijah. V letu 1994 je bil ustanovljen Urad vlade za inva- lide in bolnike RS, ki je strokovna slu`ba vlade za podroèje invalidskega varstva. Pri uradu je ustanovljen tudi Vladni svet za in- valide kot najvišje posvetovalno telo na po- droèju invalidskega varstva v dr`avi (http:/ /evropa.gov.si/evropomocnik/question/73- 14/, 2002). Invalidska politika v Sloveniji še ni ustrez- no rešena in bi zaradi zahtevnosti potrebovala sistemski pristop. Pri nas vlada invalidsko problematiko rešuje predvsem z urejanjem invalidskih organizacij. Nujno pa bi bilo, da bi najprej sprejela mednarodno klasifikacijo invalidnosti, da bi lahko ugotovili natanènej- še število in strukturo invalidov pri nas. V ta namen je bila na pobudo vlade `e pred veè kot letom ustanovljena nacionalna delovna skupina za uvajanje mednarodne klasifikacije okvar, prizadetosti in oviranosti. Invalidom pa bo podobno kot v drugih dr`avah èlani- cah potrebno èimprej zagotoviti sodobne pri- pomoèke, ki so za njih bistvenega pomena pri odpravi gibalnih in komunikacijskih ovir (npr. ustrezna raèunalniška oprema za slepe in slabovidne, besedilni telefoni za gluhe, ko- munikatorji za osebe, ki so hkrati gluhe in slepe, itd.). Koncepcijo razvoja invalidske politike pri nas je leta 1991 sprejel slovenski parlament, ki je s tem doloèil smernice njenega razvoja. Istega leta je bila ustanovljena Vladna komi- sija za invalidska vprašanja, tri leta kasneje pa še parlamentarna komisija in Urad Vlade RS za invalide. Jedro te koncepcije predstavljajo razvojni cilji, s katerimi naj bi se zasnovala sodobna invalidska politika, ki bi bila sposobna reše- vati narašèajoèo problematiko s tega podroèja. Kakor navaja Uršiè (glej Uršiè,1995: 25), so ti cilji razèlenjeni v tri glavne vsebinske sklope: 1. neodvisno `ivljenje invalidov, ki zajema predvsem podroèji premagovanja fiziène odvisnosti in vplivanja na stališèa javnosti; 2. samoorganiziranje invalidov, ki zajema predvsem podroèja invalidskih organizacij, dru`ino in druge osnovne skupnosti, vklju- èevanje v politièno odloèanje in prosti èas; 3. dru`beno organizirani programi pomoèi, ki zajemajo naslednje sklope dejavnosti: prepreèevanje nastajanja invalidnosti, zdravstveno varstvo, rehabilitacijo, tehniè- ne pripomoèke, denarne dajatve in nefor- malno oziroma prostovoljno delo ter izo- bra`evanje. Ministrstvo za delo, dru`ino in socialne zadeve je `e decembra lani pripravilo Zakon o izenaèevanju mo`nosti za invalide, ki bo uzakonil pozitivno diskriminacijo do ljudi z invalidnostmi. Sedaj èaka le še na sprejetje s strani vlade. Ta dopolnilni zakon bo teme- ljil na naèelu, da je invalidnost stanje, ki iz- haja iz omejitev posameznika in odnosa oko- lja. Narava okolja namreè odloèilno vpliva na obseg omejitve, ki jo povzroèi invalidnost. Namen zakona je zmanjšanje razlik oziroma poveèevanje mo`nosti za enakost med inva- lidnimi in neinvalidnimi osebami ter prepre- èevanje in odprava omejitev, ki jih prinaša in- validnost. Vkljuèuje tako nediskriminacijske    ukrepe in pozitivne diskriminacijske ukrepe ali ukrepe za priznanje drugaènosti, zaradi katerih imajo invalidi pravico do posebnih pravic. Pri tem zakonu bo poudarek na tem, da pogoj za pridobitev posebnih storitev in pomoèi po tem zakonu ne bi bila veè inva- lidnost sama, ampak oviranost pri enakoprav- nem vkljuèevanju v nadaljnje `ivljenje. S pripravo tega zakona `elijo na Ministrs- tvu za delo, dru`ino in socialne zadeve (glej Izhodišèa Ministrstva za delo, dru`ino in so- cialne zadeve pri pripravi Zakona o izenaèe- vanju mo`nosti invalidnih oseb) doseèi tri glavne cilje: 1. Izboljšati mo`nost invalidnih oseb, da lah- ko `ivijo in delujejo kot èlani dru`be ena- kopravno z drugimi, ter prepreèevati in odpravljati omejitve, ki jih prinaša inva- lidnost. 2. Izboljšati mo`nosti invalidnih oseb za sa- mostojno `ivljenje. Gre za proces dosega- nja neodvisnega `ivljenja invalidov, ki po- meni osvoboditev od izolacije ali institucije in hkrati mo`nost izbire in sprejemanja samostojnih odloèitev. 3. Izboljšati mo`nosti invalidnih oseb za vplivanje na naèrtovanje in izbiro storitev – za aktivno vlogo invalidov. Tukaj gre za uresnièevanje naèela enakih pravic, ki pra- vi, da so potrebe slehernega posameznika enako pomembne, zato sodelovanje posa- meznikov pri naèinu zadovoljevanja teh potreb ne smemo zanemariti.  Invalidi so pri nas zapostavljeni zaradi še vedno moèno prisotne stigmatizacije, nezna- nja in strahu pred drugaènostjo, ki odloèilno zaznamuje naše vedenje. V zadnjem èasu se zaradi vse veèjega števila in prepoznavnosti vsakovrstnih invalidskih zdru`enj, ki skušajo z informiranjem ljudi, opozarjanjem nase, na svoje pravice in zahteve pretrgati marginali- zacijo invalidov, stanje poèasi izboljšuje. Ta  Salvador Dali: Avtoportret z rafaelovskim vratom, 1921, olje na platnu, Muzej Gala-Salvador Dalí, Figueras.  # prizadevanja vse bolj podpira tudi oblast, kar se odra`a v noveliranju številnih zakonov in podzakonskih aktov, ki urejajo polo`aj inva- lidov. Invalidska zakonodaja pri nas se pri- lagaja evropskim smernicam in se usklajuje z mednarodnimi konvencijami. Pri nas so invalidi na trgu delovne sile marginalizirani, kar je razvidno iz podatkov, ki ka`ejo, da je stopnja brezposelnosti inva- lidov v primerjavi s splošno brezposelnostjo veèja in se še vedno poveèuje, celo hitreje kot splošna brezposelnost. Invalidne osebe se po- gosto zapirajo v svet omejitev, bojijo se novih razoèaranj in zavraèanj delodajalcev. Vse to je vzrok, da s èasom postanejo vse bolj pasivni in vse manj motivirani za iskanje zaposlitve. Sprijaznijo se s svojim stanjem in so zelo malo pripravljeni narediti, da bi to stanje pre- segli. Invalidi tako še vedno ostajajo najte`je zaposljiva kategorija delavcev, tudi zato ker je zaradi njihove specifiène narave zahteve dela za to kategorijo delavcev potrebno zelo veliko truda in znanja. Trend hitre stopnje rasti brezposelnosti invalidov velja tudi za ve- èino evropskih dr`av. Z uvajanjem sodobne informacijsko-ko- munikacijske tehnologije se lahko zaradi nje- nih lastnosti in odpiranja novih razse`nosti v zaposlovanju s pravim pristopom zelo po- veèa zaposljivost invalidov. Pod pravim pri- stopom je mišljena izobrazba, ki omogoèa uporabo te tehnologije in pomoè dr`ave pri opremljanju delovnih mest za invalide, pa tudi posameznih invalidnih oseb, ki lahko s pomoèjo te tehnologije delajo doma. Vendar tudi ta naèin zaposlovanja ni ustrezna rešitev za vse invalide, izkljuèuje namreè tiste, ki za- radi vrste invalidnosti te tehnologije ne mo- rejo ali niso sposobni uporabljati. Naša dr`ava si kot sodobna evropska dr- `ava prizadeva za izenaèevanje mo`nosti izo- bra`evanja in zaposlovanja invalidnih oseb. To se ka`e z zakonodajo in ukrepi aktivne po- litike zaposlovanja, s katerimi Slovenija ponuja < nekaj mo`nosti za pospeševanje zaposlovanja invalidov. Zaposlovanje invalidov je smotrno spodbujati zaradi ekonomskih, psiholoških in etièno-humanih razlogov. S tem ni mišlje- no le zaposlovanje v invalidskih, ampak vse bolj tudi v neinvalidskih podjetjih, saj je to eden izmed osnovnih naèinov izenaèevanja mo`nosti. Zavedati se moramo, da lahko z vi- dika racionalnosti in uèinkovitosti invalidom najbolj pomagamo prav z usposabljanjem in zaposlovanjem. Boljše mo`nosti izobra`eva- nja, usposabljanja in zaposlovanja ter odprava raznih ovir, s katerimi se invalidi sreèujejo po- leg diskriminacije, bi poveèale njihovo mo- tivacijo pri vkljuèevanju v delovno okolje in tudi sicer v dru`beno `ivljenje. S tem bi se tudi dvignila njihova `ivljenjska raven in ra- ven splošnega zadovoljstva. Literatura: Skinner, Roderick (2000): »Primerjava uspešnih zgledov dobre prakse, ki so jih razvili v dr`avah EU in njihov pomen za Slovenijo«. V: Pomembnost mednarodnega sodelovanja za invalidske organizacije: zbornik predavanj s simpozija (24. oktober 2000). Inštitut za rehabilitacijo: Zveza delovnih invalidov Slovenije, Ljubljana, str. 31-37. Trömel, Stefan (2000): »Delovne skupine Evropskega parlamenta za invalidska vprašanja«. V: Pomembnost mednarodnega sodelovanja za invalidske organizacije: zbornik predavanj s simpozija (24. oktober 2000). Inštitut za rehabilitacijo: Zveza delovnih invalidov Slovenije, Ljubljana, str. 39-49. Uršiè, Cveto, Drobniè, Janez (1995): Zaposlovanje invalidov: primerjava politik, koncepcij in ukrepov. Inštitut Republike Slovenije za rehabilitacijo: Republiški zavod za zaposlovanje, Ljubljana. (1991) Uradni list Republike Slovenije, št. 33/91 (1993) OZN, Generalna skupšèina, Resolucija 48/96, 20. december 1993 (1996) Republika Slovenija, Ministrstvo za delo, dru`ino in socialne zadeve. Nacionalni program usposabljanja in zaposlovanja invalidov, Ljubljana. (1996) Standardna pravila za izenaèevanje mo`nosti invalidov, pripravila Generalna skupšèina Organizacije zdru`enih narodov 1993; (priredili in uredili Galeša, Mirko idr.). Urad Vlade Republike Slovenije za invalide, Ljubljana. (1997) Bela knjiga o reformi pokojninskega in   invalidskega zavarovanja. Vlada RS, Ljubljana. (1997) Pravilnik o merilih za nadomestitev dela stroškov invalidskim podjetjem, Uradni list RS, št. 54/1997 (1997) Vodiè po pravicah invalidov. Urad Vlade Republike Slovenije za invalide, Ljubljana. (1998) Nacionalne invalidske povezave v Svet invalidskih organizacij Slovenije (SIOS). Svet invalidskih organizacij Slovenije, Ljubljana. (2001) Ustava Republike Slovenije. Uradni list RS, Ljubljana. (2002) http://evropa.gov.si/evropomocnik/question/ 73-14/, 15.5.2002. (2002) Izhodišèa Ministrstva za delo, dru`ino in socialne zadeve pri pripravi zakona o izenaèevanju mo`nosti invalidov. Ministrstva za delo, dru`ino in socialne zadeve. (2002) Madridska deklaracija = Madrid Declaration. Prevod Uršiè, Cveto. Svet invalidskih organizacij Slovenije, Ljubljana. (2004) Employment: http://www.edf-feph.org/en/ policy/empl/empl_news.htm, 8. 3. 2004 (2004) Invalid: http://evropa.gov.si/publikacije/ slovenci-v-eu/invalidi/, 10. 3. 2004 (2004) Mladina: »Evropski invalidi zahtevajo sprejem zakonodaje EU o invalidih« Objavljeno 24. 1. 2004 na: http://www.mladina.si/dnevnik/ 31731, 8. 3. 2004. (2004) Non-discrimination: http://www.edf- feph.org/en/policy/nondisc/nond_news.htm, 8. 3. 2004. (2004) Objavljeno 29. 10. 2003 na: http://www.ds- rs.si/novice/sporocila/medn03_26.htm, 9. 3. 2004. (2004) Stališèe poslanske skupine SDS do predloga zakona o invalidskih organizacijah http:// www.sds.si/displayarticles_novice.php?mode= view_entry&entry=021024_213441.txt, 17. 2. 2004. 1. Znano je su`enjstvo, poboji, muèenje, obvezno obrezovanje in sterilizacija invalidov, fizièno omejevanje, vkljuèevanje bolnikov v psihiatriènih ustanovah v znanstvene in medicinske eksperimente, prisilni pogoji dela idr. 2. OZN, Generalna skupšèina, Resolucija 48/96, 20. december 1993. 3. Uradni list Republike Slovenije, št. 33/91, 2001, Ljubljana. <