Po korakih do preprostega logaritemskega računala v osnovni šoli Making a Simple Slide Rule in Primary School, Step by Step Sonja Mišič Osnovna šola dr. Franceta Prešerna Ribnica Σ Povzetek V prispevku je predstavljeno logaritemsko računalo kot sredstvo za učenje in odkrivanje matematike v osnovni šoli. Prikazana je izvedba projekta v osnovni šoli, v katerem učen- ci sami izdelajo računsko napravo za množenje in deljenje. Namen projekta je privesti učence do končnega cilja s postop- nimi in natančno vodenimi koraki, saj v OŠ nekaterih mate- matičnih dejstev, na katerih temelji to računalo (logaritmi), še ne poznajo. Učenci na podlagi natančno izdelanih navodil učitelja, z jasnimi in za njim razumljivimi prehodi z osnovne na višjo stopnjo, izdelajo računsko napravo, jo preizkusijo na primerih in spoznajo tudi tehniko uporabe pravega lo- garitemskega računala. Med izvedbo računala se soočajo z raznimi bolj ali manj zahtevnimi izzivi. Ključne besede: logaritemsko računalo, lestvica ali skala, lo- garitem, adicijsko računalo, Pitagorovo računalo Σ Abstract The paper presents the slide rule as a means for learning and discovering mathematics in primary school. It presents the im- plementation of a project in primary school, during which the students made their own calculation tool for multiplication α Matematika v šoli ∞ XXII. [2016] ∞ 52-62 053 and division. The purpose of the project is to lead students to the final goal through gradual and precisely guided steps, since primary school students are not yet familiar with some of the mathematical facts (i.e. logarithms) on which this calculator is based. Following precise instructions from the teacher and with clear and understandable transitions from the basic to the ad- vanced level, students make a calculation tool, test it on exam- ples, and become familiar with the technique of using a real logarithm calculator. When making the calculator, they will be confronted with various more or less demanding challenges. Key words: logarithm calculator, scale, logarithm, addition cal- culator, Pythagorean theorem calculator α Uvod Logaritemsko računalo (slika 1) je bilo več kot tristo let, vse do iznajdbe elektronskih žepnih računal, eden najpomembnejših in najbolj razširjenih pripomočkov za računan- je. Današnji računski pripomočki so bolj praktični, natančnejši in hitrejši, vendar je logaritemsko računalo izvrsten pripomo- ček za vizualno predstavitev lastnosti loga- ritmov in potenc ter njunih medsebojnih povezav, saj temelji na logaritmih, s kateri- mi je omogočeno računske operacije višje stopnje (množenje in deljenje) prevesti na enostavnejše, nižje stopnje (seštevanje in odštevanje). V ečino ugotovitev in predstavljenih aktiv- nosti v tem prispevku povzemam po svoji diplomski nalogi. β Potek izdelave preprostega računala za množenje in deljenje v osnovni šoli Učenci so izdelali preprosto računsko napravo za množenje in deljenje, kate- re osnovni princip delovanja je pretvorba množenja števil v seštevanje oz. deljenje števil v odštevanje. Ker logaritmov še ne poznajo, jih je bilo treba do tega spoznanja privesti postopoma, zato je projekt potekal v treh delih. V prvem delu so izdelali računalo za seštevanje in odštevanje števil, s katerim so ponovili seštevanje in odštevanje pozitiv- nih in negativnih števil na številskih pre- micah, kar so spoznali že pri pouku mate- matike. Cilj prvega dela je bil, da so učenci praktično preizkusili in spoznali princip [Slika 1] Mehansko logaritemsko računalo 054 Po korakih do preprostega logaritemskega računala v osnovni šoli delovanja t. i. adicijskega računala, kar je bila osnova za razumevanje vseh nadaljnjih aktivnosti (Mišič, 2003). V drugem delu so izdelali računalo za seštevanje in odštevanje kvadratov števil, t. i. Pitagorovo računalo. Cilj drugega dela je bil spoznati pojem številske lestvice oz. računanje s pomočjo številskih lestvic na primeru lestvice s kvadrati naravnih števil. V tretjem delu so učenci najprej izde- lali računalo za računanje s potencami, s katerim so prišli do spoznanja, da s tem ko eksponente potenc z enako osnovo na računalu seštevamo oz. odštevamo, v res- nici vrednosti potenc množimo oz. delimo. S pomočjo tega dejstva so učenci prišli do ključnega cilja v projektu; izdelati preprosto računalo za množenje in deljenje poljubnih realnih števil, torej preprosto logaritemsko računalo. Na poti do cilja je vsak učenec potrebo- val: deset pripravljenih 30 cm dolgih trakov, barvna pisala, daljše ravnilo (30 cm), geo- trikotnik, zvezek za izračune ter žepno ra- čunalo za računanje razdalj, ki jih nanašajo na merilo, in za preverjanje izračunov, ki jih izvedejo na izdelanih računalih. Vsak učenec je torej izdelal skupno pet različnih računal, vsako računalo je bilo sestavljeno iz dveh enako izdelanih trakov z ustreznimi številskimi lestvicami. Glede na obsežnost in zahtevnost je bil projekt izveden v okviru matematičnih delavnic v manjši skupini učencev 8. ali 9. razreda s so- lidnim matematičnim predznanjem. 1. del: Izdelava in uporaba adicijskega računala a) Izdelava adicijskega računala s pozitiv- nimi števili Navodilo: Nariši merilo od 0 do 10 na dva 30 cm dolga trakova ter vsako enoto razdeli še na desetine. S pomočjo t. i. adicijskega računala izračunaj vsoto oz. razliko števil 7 in 3 (slika 2). Izziv: Kako bi izračunali vsoto dveh števil, ki sta večji od 10? Primer: 35 + 50 = ? Reševanje: Obe števili smo zapisali kot produkt števila, ki se nahaja na našem me- rilu, in potence števila 10 : 35 + 50 = 3,5 . 10 + 5 . 10 Po zakonu o združevanju smo izpostavili skupni faktor obeh členov: 35 + 50 = (3,5 + 5) . 10 Ker je naša osnovna skala razdeljena tudi na desetine, smo brez težav poiskali vsoto v oklepaju ter izračunali: 35 + 50 = 8,5 . 10 = 85 Na podoben način smo preverili še nekaj izračunov: [Slika 2] Prikaz vsote števil 7 in 3 na t. i. adicijskem računalu 055 265 + 125 = (2,65 + 1,25) . 100 = = 3,9 . 100 = 390 927 + 16 = (9,27 + 0,16) . 100 = = 9,43 . 100 = 943 Ugotovitev učencev: Če želimo računati npr. s trimestnimi števili, morajo biti vse enote namišljeno razdeljene na stotine, s štirimestnimi števili na tisočine .... Utemeljili so, zakaj je računanje vsot ali razlik z adicijskim računalom hitro, a le približno. b) Izdelava adicijskega računala s pozitiv- nimi in negativnimi števili Navodilo: Nariši merilo od –10 do 10 na dva 30 cm dolga trakova ter vsako enoto razdeli še na polovico (slika 3). Izziv: Na računalu si izberi poljubno število ter mu prištej njegovo nasprotno število. Reševanje: Učenci ponovijo zakonitost: a + (–a) = 0 oz. –a + (+a) = 0 Napišejo: –(a +b) = (–a) + (–b) in primer –(2 + 7) = (–2) + (–7) = –9 S pomočjo računala so potrdili pravili, ki so jih preverili na primeru: –(+a) = –a, –(–a) = a ter –(a + b) = (–a) + (–b) Razliko dveh števil so najprej s pomočjo preverjenih pravil prevedli v vsoto nasprot- nih vrednosti števil oz. v nasprotno vred- nost vsote števil. Primera: – 6 – 8 = (– 6) + (– 8) = – (6 + 8) = – 14 in 6 – 8 = 6 + (–8) = – (– 6 + 8) = – 2 Ugotovitev učencev: Adicijsko računalo s pozitivnimi in negativnimi števili (slika 3) bi lahko uporabili tudi pri računanju z večjimi števili, če bi bile enote na računalu razdeljene še na desetine, stotine … Brez težav so preverili še nekaj primerov: – 70 + 50 = (– 7 + 5) . 10 = – 120 – 350 – 850 = – (350 + 850) = – ((3,5 + 8,5) . 100) = – (12 . 100) = – 1200 4500 – 9500 = 4500 + (– 9500) = – ((– 4,5 + 9,5) . 1000) = – (5 . 1000) = – 5000 2. del: Izdelava Pitagorovega računala Navodilo: Na dva 30 cm dolga trakova nariši me- rilo s števili od 0 do 10 tako, da bodo raz- dalje števil do izhodišča enake kvadratom teh števil. Ker so morali najprej oba trakova z dolžino osnovne skale 30 cm razdeliti na 100 enakih enot, je bilo treba izračunati dolžino ene enote: 30 cm : 100 = 300 mm : 100 = 3 mm. Reševanje: Izračunali so razdalje od izhodišča do kvadratov števil in jih nanesli na oba trakova (preglednica 1): [Slika 3] Računalo za računanje s pozitivnimi in negativnimi števili 056 Po korakih do preprostega logaritemskega računala v osnovni šoli x 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 x 2 0 1 4 9 16 25 36 49 64 81 100 D(0, x) = x 2 (mm) 0 3 12 27 48 75 108 147 192 243 300 [Preglednica 1] Razdalje od izhodišča do kvadratov števil Izziv: V pravokotnem trikotniku izračunaj dolžino hipotenuze, ki ni celo število. a = 5 cm b = 7 cm c 2 = a 2 + b 2 5 2 + 7 2 c = Reševanje: Učenci so izračunali: = = cm. S pomočjo računala so rezultat umestili med 8,5 cm in 8,7 cm. Z žepnim računalom so preverili rezul- tat: c = = 8.60232… cm. Razmike so označili s centimetrskimi črtami, pod oz. nad katerimi so napisali števila od 1 do 10. Napisali so podatke, za kateti v pra- vokotnem trikotniku in izračunali dolžino hipotenuze s pomočjo obrazca: a = 6 cm b = 8 cm c 2 = a 2 + b 2 6 2 + 8 2 = 10 2 c = 10 cm c = 10 cm Ugotovitev učencev: Pitagorovo računa- lo (slika 4 in 5) deluje na popolnoma enak način kot adicijsko računalo, le da so na njem kvadrati števil, s katerimi operiramo pri uporabi Pitagorovega izreka. [Slika 5] Prikaz izračuna c 2 = 5 2 + 7 2 na Pitagorovem računalu [Slika 4] Prikaz vsote 6 2 + 8 2 = 10 2 na t. i. Pitagorovem računalu 057 3. del: Izdelava logaritemskega računala a) Izdelava računala za računanje s poten- cami Učenci so napisali zaporedne potence števila 2 z eksponenti pozitivnih celih števil od 1 do 10 (preglednica 2). 2 0 2 1 2 2 2 3 2 4 2 5 2 6 2 7 2 8 2 9 2 10 1 2 4 8 16 32 64 128 256 512 1024 [Preglednica 2] Zaporedne potence števila 2 z ek- sponenti pozitivnih celih števil od 1 do 10 Navodilo: Nanesi zgornjo vrsto potenc 2 0 , 2 1 , 2 2 , 2 3 ,…, 2 10 enakomerno na dva 30 cm dolga trakova. Reševanje: Učenci so nanesli vrednosti potenc števila 2 na oba trakova in nastalo računalo preizkusili. Ugotovitev učencev: Princip delovanja je podoben kot pri adicijskem in Pitagoro- vem računalu, vendar z njim števila 2 x in 2 y ne seštevamo oz. odštevamo, temveč jih množimo oz. delimo (slika 6). Primera: 2 3 + 2 2  2 5 = 2 2 . 2 3 = 8 . 4 = 32 2 8 – 2 5  2 3 = 2 8 : 2 5 = 256 : 32 = 8 Končna ugotovitev, na osnovi katere de- luje računalo za računanje potence z osno- vo 2: 2 x . 2 y = 2 x + y , 2 x : 2 y = 2 x – y Izziv: Ali zgornja ugotovitev velja le za po- tence z osnovo 2 ali bi lahko za osnovo potence določili katerokoli število a? Reševanje: Učenci: – so predlagali, da izdelamo še eno raču- nalo, kjer bo osnova potence večja od 2; – so se spomnili na splošni obrazec za ra- čunanje s potencami z enakimi osnova- mi: a x . a y = a x + y , a x : a y = a x – y Ugotovitev učencev: S številom 3 oz. s števili, ki jih lahko zapišemo v obliki 3 x , bi lahko množili in delili s tistim računalom, ki ima na enotah merila števila 3 x … Torej lahko množimo in delimo potence s po- ljubno (toda med seboj enako) osnovo a, zato lahko takšno računalo poimenujemo kar računalo za deljenje in množenje števil. Končna ugotovitev: Z računalom za računanje potenc množimo in delimo na- tanko s tistimi števili, ki jih lahko zapišemo v obliki potence z enakimi osnovami. b) Izdelava računala za množenje in del- jenje – preprosto logaritemsko računalo Izziv: Kako bi izgledalo računalo, s katerim bi lahko množili in delili med seboj pol- jubna števila, ne glede na osnovo poten- ce? [Slika 6] Prikaz množenja potenc z osnovo 2: 2 3 . 2 7 = 2 10  8 . 128 =1024 058 Po korakih do preprostega logaritemskega računala v osnovni šoli Ugotovitev učencev: Na računalo mora- mo nanesti zaporedje potence s čim manjšo osnovo. Pojasnilo učencem: Sedaj bomo izde- lali naše končno računalo za deljenje in množenje med seboj različnih števil in ne le števil, ki imajo v potenci skupno osnovo in so večja od 2. To računalo bomo poimeno- vali logaritemsko računalo, ker temelji na lo- garitmih, ki jih bodo spoznali v srednji šoli. Pred nadaljevanjem so učenci še enkrat preverili razlike med lestvico na računalu za računanje potenc z lestvico na adicijs- kem računalu. Ugotovitev učencev: – lestvica na računalu za računanje potenc se začne s številom 1, ne glede na to, ka- tero število vzamemo za osnovo potence, saj je a 0 = 1, za vsak a R. – osnova mora biti večja od 1 in manjša od 2, torej 1 < a < 2. Po razgovoru so učenci predlagali, da za osnovo vzamemo število 1,1. Navodilo: Nanašaj zaporedje vrednosti potenc na dva 30 cm dolga trakova tako dolgo, dokler vrednost potence ne doseže vred- nosti 10. Reševanje: Sestavili so podobno preg- lednico, kot smo jo pri nanašanju potence 2 x (preglednica 3): Ugotovitev učencev: potrebujemo 24 enakomernih razdelkov, vrednost potence 1,1 x na začetku počasi, nato pa čedalje hitreje narašča. Pojasnilo učencem: Nanašali bomo le tiste vrednosti potence, ki predstavljajo cela števila oz. so tem najbližje, ter vmes- na števila, zaokrožena na eno decimalko. Števila, ki so najbližja celim številom, bomo v tabeli osenčili. Izziv: Kako poiskati vmesne vrednosti med števili 1 in 10? Ugotovitev učencev: Poiščemo še manjšo osnovo od 1,1, torej med 1,01 in 1,09, ker bomo tako dobili še gostejše in s tem bolj natančne vrednosti, ki jih bomo nanesli na naše merilo, s tem bo računalo tudi natančnejše. Po skupnem pogovoru glede izbire najustreznejše osnove smo se odločili, da kljub najbolj natančni osnovi 1,01 izbere- mo osnovo 1,03, saj bi bilo v prvem prime- ru računanje zelo dolgotrajno. Reševanje: Lotili so se dolgega računanja potence 1,03 x , natančno na tri decimalna mesta. Računali so vsak na svojem žepnem računalu ter zapisovali podatke v novo preglednico (preglednica 4). x 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 1,1 x 1 1,1 1,21 1,331 1,464 1,611 1,772 1,949 2,144 2,358 2,594 2,853 3,138 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 3,452 3,797 4,177 4,595 5,054 5,560 6,116 6,727 7,400 8,140 8,954 9,850 10,835 [Preglednica 3] Zaporedje vrednosti potenc 1,1 x (x Î N) 059 x 1,03 x x 1,03 x x 1,03 x x 1,03 x 0 1 10 1,344 20 1,806 30 2,427 1 1,03 11 1,384 21 1,860 31 2,500 2 1,061 12 1,426 22 1,916 32 2,575 3 1,093 13 1,469 23 1,974 33 2,652 4 1,126 14 1,513 24 2,033 34 2,732 5 1,159 15 1,558 25 2,094 35 2,814 6 1,194 16 1,605 26 2,157 36 2,898 7 1,230 17 1,653 27 2,221 37 2,985 8 1,267 18 1,702 28 2,288 38 3,075 9 1,305 19 1,754 29 2,357 39 3,167 x 1,03 x x 1,03 x x 1,03 x x 1,03 x 40 3,262 50 4,384 60 5,892 70 7,918 41 3,360 51 4,515 61 6,068 71 8,155 42 3,461 52 4,651 62 6,250 72 8,400 43 3,565 53 4,790 63 6,438 73 8,652 44 3,671 54 4,934 64 6,631 74 8,916 45 3,782 55 5,082 65 6,830 75 9,179 46 3,895 56 5,235 66 7,035 76 9,454 47 4,012 57 5,392 67 7,246 77 9,738 48 4,132 58 5,553 68 7,463 78 10,030 49 4,256 59 5,720 69 7,687 [Preglednica 4] Potence 1,03 x Navodilo: Izdelaj še zadnje, končno računalo za množenje in deljenje ter ga preizkusi na primerih. Reševanje: S pomočjo zgornjih pregled- nic so določili približne enote (jih zbra- li v novi tabeli) in izračunali razdalje od izhodišča 1 do enot, na katerih se bodo na- hajala označena števila. Ko so imeli na vol- jo vse potrebne podatke, so izbrana števila potence 1,03 z merjenjem nanesli na zadnja dva trakova (slika 7). Ko je bila tabela izpolnjena, smo se po- govorili, katera števila bomo nanesli na naša računala in njihove približke v tabeli tudi osenčili: – razdelka 1 – 2 in 2 – 3 sta zelo velika in se nahaja v njih zelo veliko števil, zato ju bomo razdelili na deset delov (1,1; 1,2; 1,3…). – razdelke 3 – 4, 4 – 5 in 5 – 6 bomo razde- lili na pet delov (3,2; 3,4; 3,6…). – razdelke 6 – 7, 7 – 8, 8 – 9 in 9 – 10 bomo razdelili le na polovice (6,5; 7,5; 8,5…). 060 Po korakih do preprostega logaritemskega računala v osnovni šoli Množenje in deljenje števil z uporabo preprostega logaritemskega računala a) Množenje števil z izdelanim preprostim računalom Navodilo: Izračunaj produkt 2 . 5. Ugotovitev učencev: Računalo deluje po popolnoma enakem principu kot adi- cijsko računalo, le da z njim s seštevanjem in odštevanjem poljubnih razdalj števila množimo in delimo. Izziv: Kako bi na računalu izračunali pro- dukt 2 . 6 = 12 oziroma produkt števil, katerih rezultat produkta pade izven osnovne skale računala? Spomni se na seštevanje števil z adicijskim računalom. Ugotovitev učencev: Lahko uporabimo postopek, ki smo ga uporabili pri seštevanju števil z adicijskim računalom, katerih vsota je večja od 10: Sešteli so 2 + 9 = 11 na adicijskem računalu, nato so enak postopek izvedli še na logaritemskem računalu, kjer so dejans- ko izračunali zmnožek 2 . 9. Na računalu so odčitali rezultat 1,8 in premaknili decimal- no vejico za eno mesto v desno  2 . 9 = 18. Preverili so zapis: a) 2 . 60 = b) 20 . 6000 = Ugotovitev učencev: – lahko zmnožimo 2 . 6 = 12 in seštejemo ter dopišemo ničle (slika 8), – uporabimo postopek, s katerim smo seš- tevali velika števila na adicijskem raču- nalu: 2 . 60 = 2 . 6 . 10 = (2 . 6) . 10 = = 12 . 10 = 120, 20 . 6 000 = (2 . 10) . (6 . 1 000) = =(2 . 6) . 10 . 1 000 = 12 . 10 000 = =120 000. Učenci so sami poiskali števili na merilu in poskusili določiti rezultat še primerom: 1,5 . 2,8 = 4,2 15 . 28 = (1,5 . 10) . (2,8 . 10) = = (1,5 . 2,8) . 100 = 4,2 . 100 = 420 250 . 52 = (2,5 . 100) . (5,2 . 10) = = (2,5 . 5,2) . 1 000 = 13 . 1 000 = 13 000 Ugotovitev učencev, kako z logaritems- kim računalom števila množimo: [Slika 7] Končna izdelana lestvica računala za množenje in deljenje (lestvica preprostega logaritemskega računala) [Slika 8] Prikaz produkta 2 . 5 = 10 na preprostem logaritemskem računalu 061 – če je produkt števil manjši od 10, pre- maknemo levo krajišče 1 zgornjega me- rila nad prvi faktor spodnjega merila in preberemo rezultat pod drugim faktor- jem zgornjega merila; – če je produkt števil večji od 10, vlogi le- vega in desnega krajišča zgornjega meri- la zamenjamo; desno krajišče 10 zgorn- jega merila premaknemo nad prvi faktor spodnjega merila in preberemo rezultat pod drugim faktorjem zgornjega merila. Končna ugotovitev in utemeljitev: – natančneje lahko računamo le s števili, ki jih imamo na razpolago na našem računalu; – najbolj natančen rezultat lahko določimo v razdelku 1 – 2 in 2 – 3, saj lahko določimo tudi desetine, v razdelkih 3 – 4, 4 – 5 in 5 – 6, lahko določimo najbolj natančen rezultat v petinah, v razdelkih 6 – 7, 7 – 8, 8 – 9 in 9 – 10 pa le v polovi- cah. b) Deljenje števil z izdelanim preprostim računalom Navodilo: Izračunaj količnik: 10 : 5. Izziv: Izračunaj še količnika: 100 : 5 in 1 000 : 50. Ugotovitev učencev: – lahko delimo 10 : 5 = 2 ter dopišemo ničle (slika 9), – uporabimo postopek, ki smo ga uporabi- li pri množenju velikih števil: 100 : 5 = (10 . 10) : 5 = (10 : 5) . 10 = = 2 . 10 = 20, 1 000 : 50 = (10 . 100) : (5 . 10) = = (10 : 5) . (100 : 10) = 2 . 10 = 20 Učenci so sami poiskali števili na merilu in poskusili določiti rezultat še primerom: 7,5 : 2,5 = 3 7 500 : 25 = (7,5 . 1 000) : (2,5 . 10) = = (7,5 : 2,5) . (1 000 : 10) = 3 . 100 = 300 Ugotovitev učencev, kako z logaritems- kim računalom števila delimo: – nad deljenec na spodnjem merilu pos- tavimo delitelj na zgornjem merilu in če je prva števka v delitelju večja od prve števke v deljencu, preberemo rezultat kvocienta v levem krajišču 1 zgornjega merila; – nad deljenec na spodnjem merilu pos- tavimo delitelj na zgornjem merilu in če je prva števka v delitelju manjša od prve števke v deljencu, preberemo rezultat kvocienta v desnem krajišču 10 zgornje- ga merila. β Zaključek Za razumevanje bistva, na katerem delovan- je logaritemskega računala sloni, je treba te- meljito spoznati tudi teoretično matematič- no podlago njegovega ustroja (logaritmi), za samo uporabo logaritemskega računala [Slika 9] Prikaz količnika 10 : 5 = 2 na preprostem logaritemskem računalu 062 Po korakih do preprostega logaritemskega računala v osnovni šoli ni nujno potrebno poznavanje matema- tične teorije, na podlagi katere je računalo konstruirano (Mišič, 2003). Za uporabo računala, ki so ga izde- lali učenci, zadostuje, da učenci osvojijo najpomembnejše mehanske veščine ter nekaj pravil za določitev končnega rezulta- ta in to povežejo z znanjem o računanju s potencami. Tako lahko z njim množijo in delijo poljubna števila. Cilj, ki smo si ga zadali, je bil dosežen; učenci so s pomočjo natančno izdelanih navodil z jasnimi in skrbno izbranimi ko- raki prišli do računske naprave za deljenje in množenje. Spoznali so tehniko uporabe te računske naprave na primerih, s tem tudi tehniko uporabe logaritemskega računala, ki so ga še v 50. in 60. letih prejšnjega stolet- ja uporabljali v vsakdanjem življenju. Med izdelavo računala so učenci sami odkrivali in s tem ponovili nekatera njim že poznana matematična dejstva, obenem pa odkrivali nova. γ Literatura 1. Mišič S. (2003). Odkrivanje matematike ob izdelavi logaritemskega računala v osnovni šoli. Diplomsko delo, Pedagoška fakulteta, Univerza v Ljubljani. 2. Slika 1: http://diameter.si/sciquest/pict2/sliderule. jpg (pridobljeno 15. 2. 2016).