ANALIZE & PRIKAZI | 2021 | št. 4-5 | VZGOJA & IZOBRAŽEVANJE 55 RAZVOJ KOMPETENC PODJETNOSTI IN KARIERNA ORIENTACIJA SKOZI PRIZMO PROJEKTA PODVIG Mag. Ines Gergorić, Gospodarska zbornica Slovenije Development of Entrepreneurship Competences and Career Guidance through the Prism of Project PODVIG IZVLEČEK Prihodnost bo še bolj prežeta s spremembami, kot jih zaznavamo danes. Ključnega pomena pri prilagajanju na spre- membe v svetu in posledično trgu dela za prihodnje iskalce zaposlitve ter za kakovostno življenje so kompetence podjetnosti oz. sposobnosti in veščine, ki bodo mladim omogočile samostojnost in fl eksibilnost na življenjski poti. Pomembno področje, še posebej v srednji šoli, je tudi karierna orientacija ter uporaba kompetenc podjetnosti za učinkovito načrtovanje in vodenje kariere. Vendar niso le učenci tisti, ki naj bi razvijali kompetence podjetnosti, tudi učitelji zaznavajo spremembe na področju didaktike in smernic za poučevanje, pri čemer pomembno vlogo igrajo tudi kompetence okvira Entrecomp. Projekt PODVIG v slovenski prostor vnaša te novosti in spodbuja k integraciji ter implementaciji teh v delo učiteljev in tudi v delovanje učencev. Ključne besede: kompetence podjetnosti, karierna orientacija, PODVIG ABSTRACT The future will be even more riddled with changes than the present. Entrepreneurship competences are of key impor- tance for future job seekers in adapting to changes in the world and, consequently, in the labour market, and in lead- ing a quality life; they are the abilities and skills that enable young people to be independent and fl exible throughout their lives. Another important area, especially in secondary school, is career guidance and the use of entrepreneurship competences to effi ciently plan and manage one’s career. However, students are not the only ones who must develop entrepreneurship competences; teachers are also noticing changes in didactics and teaching guidelines, with com- petences from the EntreComp framework playing an important role. The project PODVIG is introducing these inno- vations into the Slovenian education system, promoting their integration and implementation in the work of teachers and in the activities of students. Keywords: entrepreneurship competences, career guidance, PODVIG UVOD V kontekstu negotovosti, kompleksnosti in globalizacije, socioekonomične polarizacije, hitrega razvoja tehnologij in velikih sprememb na trgu dela in povpraševanja po novih veš činah imata osnovnošolski in srednješolski iz- obraževalni sistem klju čno vlogo pri pripravi državljanov in kadrov prihodnosti. Izobraževalni modeli naj bi se pri- lagodili novemu kontekstu ter u čence in dijake opremili z veš činami za kreiranje bolj inkluzivnega, kohezivnega in produktivnega sveta (WEF, 2020). Mnogi današnji šolski otroci bodo delali na novih delovnih mestih, ki še ne obstajajo, pri ve čini pa se bo verjetno pove- čala potreba po digitalnih in socialno- čustvenih veš činah. V vse bolj v medsebojno povezanem svetu se pri čakuje sodelovanje z ljudmi iz razli čnih delov sveta, razumevanje kulturnih odtenkov in uporaba digitalnih orodij, ki omogo- čajo nove na čine komunikacije (WEF, 2020). Pandemija je že pospešila prehod v digitalizacijo in nove na čine delova- nja ter interakcije. VLOGA KARIERNE ORIENTACIJE PRI KREPITVI KOMPETENC PODJETNOSTI Kompetence podjetnosti po okviru EntreComp sovpadajo z »mehkimi« veš činami, ki so ključnega pomena na trgu dela. Vendar ne govorimo le o trgu dela in kadrih priho- dnosti, temve č o klju čnih kompetencah za življenje v 21. stoletju.Sposobnost opažanja okolja okrog sebe in iskanja priložnosti v tem okolju, stopanja na poti procesa od ideje do realizacije, pri čemer je treba uporabiti tako materialne kot nematerialne vire, sodelovati z drugimi in upravljati s tveganji in negotovostjo ter ves čas ohranjati lastno motivacijo ter spodbujati druge k vztrajanju pri uresni če- vanju vizije, namreč pomeni kompetentno korakati skozi življenje. Te kompetence potrebujemo na vseh podro čjih ANALIZE & PRIKAZI VZGOJA & IZOBRAŽEVANJE | Mag. Ines Gergorić | Razvoj kompetenc podjetnosti in karierna orientacija skozi prizmo projekta podvig | str. 55 - 57 | 56 življenja: na področju učenja, dela, odnosov z drugimi in pri uresničevanju lastnih potencialov. »Mehke« veš čine so postale ključne pomena in bodo tudi v prihodnosti imele čedalje bolj pomembno vlogo pri zagotavljanju konku- renčnosti na trgu dela, saj omogo čajo uspešno doseganje zastavljenih ciljev in uporabe strokovnega znanja. Kakšno mesto imata karierna orientacija in vodenje kariere v tem? Karierna orientacija je proces spoznavanja samega sebe, lastnih potencialov in interesov, raziskovanja in prido- bivanja izkušenj, iskanja informacij, možnosti in prilož- nosti za uresničevanje teh potencialov ter odlo čanja in načrtovanja lastne karierne poklicne poti. Slednja igra pomembno vlogo tudi za posameznikovo življenje. Od izbire poklica in na čina delovanja v svetu dela je namre č odvisna tudi kakovost življenja. Delo predstavlja ve čji del odraslega življenja, zato je odlo čitev o tem segmentu živ- ljenja pomembna. Karierna pot se skozi obdobja življenja spreminja, v preteklosti je bila ta pot dokaj linearna, danes pa je bolj dinami čna, agilna in odraža čas, v katerem živi- mo. Za čne se že v osnovni šoli, kjer u čenci raziskujejo in spoznavajo svoje prednosti in slabosti, interesna podro čja in se u čijo socialnih veš čin nujnih za sodelovanje. Kasneje se usmerijo v raziskovanje razli čnih poklicnih vlog in zbi- rajo informacije. Konec osnovne šole in obdobje srednje šole sta obdobji, v katerih u čenci in dijaki bolj intenzivno načrtujejo svojo karierno pot in iš čejo svoj poklicni identi- tetni položaj. Kompetence, ki jih razvijajo v tem obdobju, se le nadgrajujejo in poglabljajo v nadaljnjem šolanju. Ko pa zaklju čijo izobraževanje, se od njih pri čakuje, da imajo vizijo svoje poklicne in karierne poti ter razvite kompeten- ce, ki jim bodo omogo čile uspešen vstop na trg dela in dale popotnico za življenje. Za razvoj kompetenc podjetnosti oz. kompetenc za življe- nje v izobraževalnem sistemu je pomembno sodelovanje ravnatelja, u čitelja in učenca, kajti vsak ima v tem procesu razvoja kompetenc svojo vlogo. Ravnatelj je tisti, ki skupaj s preostalimi sooblikuje kulturo na šoli, oživi vrednote, ki vo- dijo vse vpletene skozi vsakdanje naloge. U čitelj ima vlogo transformacijskega vodje, mentorja in facilitatorja u čenja, u čenec pa je tisti, ki se aktivno vklju čuje v proces u čenja. Če pogledamo vlogo u čitelja skozi prizmo transformacij- skega vodenja, lahko re čemo, da u čitelja odlikujejo štiri pomembne zna čilnosti. Prva je karizmati čnost – u čitelj je predan vrednotam, spodbuja celoten razred, komunicira transparentno in iskreno ter v kriznih situacijah pomirja. Učitelj je navdihujoč, inspirira skozi čustva, razkriva vizijo prihodnosti in jo deli z u čenci ter je samozavesten glede doseganja ciljev. Učitelj je tudi stimulator intelek- ta, pri čemer preverja ve č možnosti, izzove sebe in druge, spodbuja razmišljanje s postavljanjem vprašanj, spoznava potencial u čencev in jih s tem pripravi k razmišljanju. U či- telj je tudi uvideven, krepi kompetence vsakega u čenca v razredu, se vsakemu posveti in z njegovo pomo čjo učenci rastejo (Miquel Lladó, 2020). Vloga u čitelja se iz klasi čne vloge premika proti vlogi mentorja, facilitatorja u čenja. Ta preobrat tako pedagoške strokovne delavce povabi k soustvarjanju, odprtosti za druga čno vodenje procesov, upravljanju z negotovostjo, spodbujanju ustvarjalnosti, di- vergentnega razmišljanja itd. (Gergori ć in Založnik, 2020). Izobraževalni sistemi imajo torej klju čno vlogo pri oprede- litvi vrednot in norm, ki omogo čajo pozitivno medosebno interakcijo. Poleg »trdih« spretnosti, kot so tehnologija, načrtovanje in analiza podatkov, je klju čnega pomena, da šole spodbujajo tudi na človeka usmerjene veš čine – sodelovanje, empatija, socialna zavest in globalno drža- vljanstvo –, ki otrokom omogo čajo oblikovanje vklju čujoče in pravične družbe (WEF, 2020). UDEJANJANJE KREPITVE KOMPETENCE PODJETNOSTI V SLOVENSKEM ŠOLSKEM PROSTORU S projektoma POGUM in PODVIG je izobraževalni sistem v Sloveniji stopil na pot prilagajanja sodobnemu času v sme- ri razvijanja »mehkih« veš čin za življenje in kompetenc podjetnosti. Aktivnosti, ki se izvajajo v okviru projekta PODVIG, gradijo na obstoje čih dobrih praksah in jih dopol- njujejo s sodobnimi pristopi. Kot v vsakemu sistemu, or- ganizaciji in posameznikovem življenju je treba pogledati navznoter, evalvirati, kaj od obstoje čega je uporabno, kaj je treba odvre či, ker ni več koristno, in kaj je treba vpeljati, da bomo še naprej uspešni, dosegali cilje in živeli bolj ka- kovostno. V okviru projekta PODVIG (Krepitev kompetence podjetnosti in spodbujanje prožnega prehajanja med izobraževanjem in okoljem v gimnazijah), ki ga vodi Zavod RS za šolstvo, sta bila ustanovljena dva projektna tima, ki podpirata razvoj kompetenc na razli čnih podro čjih. Prvi projektni tim za svetovalne delavce na gimnazijah – Vseživljenjska karierna orientacija – se osredoto ča na podro čje karierne orientacije in kako veščine znotraj kompetence podjetnosti sovpadajo s kompetencami vodenja kariere. Skupaj s svetovalnimi delavci soustvarjamo na čine, kako krepiti kompetence podjetnosti znotraj aktivnosti karierne orientacije. Kako omogočati prostor za u čence, da razvijajo kompetence vo- denja kariere in kompetence podjetnosti za učinkovitejše upravljanje lastnega življenja. V okviru projektnega tima je bil razvit kompeten čni model vodenja kariere, skladen s kompetencami podjetnosti po okviru EntreComp. V nadaljevanju delovanja projektnega tima bomo skupaj z motiviranimi svetovalnimi delavci soustvarjali aktivnosti za učinkovito vodenje kariere v 21. stoletju. Projektni tim START-KIT je nastal kot potreba po ustvar- janju prostora za učitelje, kjer se lahko spoznavajo z okvirom Entrecomp z namenom spodbujanja in krepitve kompetenc podjetnosti znotraj pouka. Cilj projektnega tima je omogočiti spoznavanje s tehnikami za vpeljevanje razvoja kompetence podjetnosti znotraj pouka in zagoto- viti trajnost le-tega. Znotraj aktivnosti, ki jih izvaja pro- jektni tim, se u čitelji spoznavajo z različnimi tehnikami, starimi in novimi, ter iš čejo na čine, kako jih vpeljati v svojo učno uro z namenom razvijanja kompetenc podje- tnosti. Namen projektnega tima je tudi ustvariti prostor za izmenjavo izkušenj, u čiteljem omogo čiti raziskovanje metod in tehnik, spodbujati u čenje iz neuspelih poskusov in ustvarjati skupnost, ki bo tudi po koncu projekta omo- gočala rast in razvoj u čieteljev v smeri vloge moderatorja in facilitatorja u čenja. START-KIT, kot nakazuje že naziv, je bil zamišljen kot neki osnovni, za četni komplet z orodij za vpeljevanje razvoja kompetenc podjetnosti znotraj pouka. V letošnjem letu se aktivnosti naslanjajo na vsebine iz Priročnika EntreComp Playbook, ki nadaljuje vizijo okvi- ra EntreComp za razvoj kompetenc podjetnosti. Znotraj Priročnika so poudarjeni principi in metode, ki kažejo na ANALIZE & PRIKAZI | 2021 | št. 4-5 | VZGOJA & IZOBRAŽEVANJE 57 potrebo po igrivem eksperimentiranju v varnem prostoru šole in tudi v okolju, iskanju avtenti čnih problemov iz oko- lja in razvijanju kompetenc pri reševanju teh problemov. Osvetljene so metode in tehnike, prevzete iz gospodarstva in umetnosti za spodbujanje inovativnosti in kreativnega reševanja problemov. Poudarjena je tudi vloga u čitelja kot facilitatorja, ki usmerja proces ter u čencem omogo ča uče- nje na podlagi izkušenj, odkrivanja lastnih potencialov in učenja iz napak. V projektnem timu smo veseli pozitivnega odziva v ovkiru aktivnosti, ki jih izvajamo, in pozdravljamo motivacijo u čiteljev za spoznavanje in preizkušanje tehnik znotraj pouka. POGLED IZ PRAKSE Kompetence, ki jih razvijamo v času šolanja, postanejo naša konkuren čna prednost na trgu dela in omogo čajo, da se aktivno vklju čujemo v skupnost in družbo. Andreja Sever, direktorica Službe za razvoj kadrov in izobraževanje, GZS, je izjemno aktivna na podro čju vajeništva in poudarja pomembnost pridobivanja izkušenj v realnem okolju kot na či- nu u čenja in pridobivanja znanja. Kot je rekel Herbert Spencer: »Pomemben cilj izobraževanja ni znanje, temve č akcija.« Le ko znanje uporabimo in izku- simo, to zares postane del nas. S tem v mislih sem vprašala facilitatorja metode kreativnega mišljenja in projektnega vodjo na GZS, Žiga Lampeta, zakaj je pomembno razvijati kompetence podjetnosti in kakšen pomen imajo v delov- nem okolju. Odgovoril je: »Glede na to da se ukvarjam s spodbujanjem inovativnosti v podjetjih s pomočjo vpeljave kreativnega razmišljanja prek povezovanja s kulturno kreativnimi industrijami (KKI), kom- petence podjetnosti igrajo pomembno vlogo. V prvi vrsti so pomembe pri vzpostavljanju razumevanja pri odločevalcih v podjetjih, zakaj je takšen pristop pomemben in zakaj se je dobro povezovati s KKI. To od mene kot pro- jektnega vodje zahteva motivacijo in vztrajnost, poznavanje poslovnih modelov in finančnega poslovanja podjetij ter tudi načrtovanje in upravljanje. V nadaljevanju je pri oblikovanju izziva v podjetjih potrebna vizija, pregled virov in priložnosti. Pri samem kreativnemu razmišljanju ali povezovanju podjetij s KKI je klju čno delo v timu, kreativnost, predvsem pa motivi- rati in navdihovati vpletene za doseganje skupnih ciljev. Na koncu, pri zasnovi aktivnosti glede na oblikovano rešitev je ključno poznavanje poslovnih modelov, dolo čitev tveganj in pregled na sredstvi, kar pomeni upravljanje z viri. Pri vsem skupaj pa je klju čno u čenje prek izkušenj, saj je ce- loten proces živ in se spreminja skupaj s poslovnim okoljem ter zahteva neprestano prilagajanje vseh procesov uporabni- kom.« Naj nas k razmisleku popeljejo besede Johna Sculleyja, izvršnega direktorja podjetja Apple, ki je govoril o dono- snosti izkušenj, kjer ni toliko pomemben obseg izkušenj posameznika, temveč kaj posameznik naredi s temi izku- šnjami. Z uporabo znanja in izkušenj za uresni čevanje idej in doseganje ciljev postajamo aktivni na poti ustvarjanja vrednosti zase, druge in družbo. VIRI IN LITERATURA Gergorić, I., Založnik, P. (2020). Novi pristopi pri delu z mladimi na področju karierne orientacije: priročnik za strokovne delavce osnovnih šol. Javni zavod Cene Štupar - Center za izobraževanje. Pri- dobljeno s https://www.vkotocka.si/wp-content/ uploads/2020/05/Prirocnik_Novi-pristopi-pri-delu- -z-mladimi-na-podrocju-karierne-orientacije.pdf. Lladó, M. (2020). Pogled v prihodnost. Pridobljeno s https://www.youtube.com/watch?v=F9bIhAu- HDN8. World Economic Forum (2020). Schools of the Future: Defining New Models of Education for the Fourth Industrial Revolution. Pridobljeno s http:// www3.weforum.org/docs/WEF_Schools_of_the_ Future_Report_2019.pdf.