VIDIKI SAMOPOMOČI IN SAMOORGANIZACIJE V GIBANJU BALINTOVIH SKUPIN Dr. Jack Noreli Balintovo gibanje je doseglo, da se je vloga družinskih zdravnikov posto- poma spreminjala. Ukvarjalo se je predvsem í odnosom med zdravnikom in bolnikom ter spodbujalo na bolnika osredotočeno medicino. Kaj pravzaprav mislimo s tem? Ali ni vsa medicina osredotočena na bolnika? V resnici ne. Morda na bolnika usmerjena. Se pravi, služi dolgoročnim zdravstvenim interesom celotne skupnosti. To pa ne pomeni nujno ukvarjanja z osebno naravo problema določenega bolnika v določenem trenutku. Namesto tega zelo pogosto srečujemo medicino, ki je osredotočena na bolezen. Naše strokovno izobraževanje je temeljilo na medicinskem modelu "kurativne medicine". Na bolnike se gleda kot na nosilce bolezni. Pa - ali so resnično bolni? Naša skrb je, da popravimo njihovo bolezensko stanje, naj bo prirojeno ali pridobljeno. Poskušamo jih ozdraviti. Običajni, povsod razširjeni posto- pek je takle: Najprej prosimo bolnika, da nam našteje svoje simptome. Potem: "Prosim, odgovorite na tale vprašanja. Zdaj pa, prosim, bodite čisto pri miru in ostanite tiho, medtem ko vas bom pregledal in naredil nekaj testov. Torej, tu imate recept, tak nasvet vam dam, upoštevajte navodila, zaupajte mi. Naslednji, prosim." Prav, to se zdi povsem v redu za naše kolege specialiste. Toda mnogi čutimo, da je ta medicinski model neuporaben pri nekaterih naših bolnikih. Ne samo pri tistih, ki jih označimo za bolnike s psihološkimi problemi ali psihiatričnimi motnjami, ampak prav tako pri tistih, ki so zaskrbljeni, ki imajo težave ali so težavni, pri tistih, ki so brez pomoči in brez upanja. In pri tistih, ki so naveličani in bolni od skrbi, utrujeni od življenja, vendar se bojijo umreti. Kaj lahko mi, zdravniki, naredimo? Naj bi sploh kaj naredili? Ali je to opravilo za zdravnika ali zdravnico? Poglejmo. Michael Balint je bil madžarski psihoanalitik, ki se je priselil v Anglijo. S svojimi seminarji za družinske zdravnike je pričel pred natanko štiri- desetimi leti. Hotel je pomagati razširiti naše poglede, tako da bi se lahko odzvali mnogo večjemu delu bolnikov. Ne le tistim, s katerimi smo kar dobro napredovali ali ki so nam bili simpatični, ampak še mnogim drugim, ki bi jim naša pomoč lahko koristila. Ugotavljal je, da ima družinski zdravnik na razpolago nove načine razmišljanja in delovanja, "ne z razvredno- tenjem njegovega sedanjega znanja in spretnosti, ampak tako, da na njihovi Soc Delo 31, 1992, 1-2 Vidiki samopomoči in... 91 osnovi razširi svoje terapevtske metode". Spomnil nas je, da doktor pomeni dobesedno učitelj. Toda preden učimo naše bolnike, bi se morali poskusiti sami učiti od njih. Bili smo prevzeti in odločeni, da se dokopljemo do korenin bolnikovega osebnega problema, da odkrijemo ozadje njegovih težav. Ko smo poskušali globlje razumeti take bolnike, smo si prizadevali, da bi čim več zvedeli o njih, dobili več podatkov. Opisali so nas, da se obnašamo kot detektivi; preiskovali smo, soočali, podirali obrambe, razkrivali skrivnosti. Ali je to lahko upravičeno? Naš pristop je temeljil na običajnem medicinskem modelu vzroka in posledice. Od nas se je pričakovalo, da bomo pojasnili vsak simptom, naj bo telesni ali duševni, kot motnjo, napako, kot nekaj nenormalnega, kot nekaj, kar je treba spraviti v red, popraviti, preden bo bolnik lahko zdrav. Tako smo bili zdravniki vzgajani. To