Naročnina za avstro-ogrske irnje za celo loto 10 40 K, za pol leta 5-20 K, za četrt leta 2 60 K, mesečno 90 vin.; za Nemčijo za celo leto 12 K, za pol leta 6 K, za četrl leta 3 K; za Ameriko za celo leto 14 K, za pol leta 7 K. I*aiiu>mexna itevlika iO v Kekliun&cije «o poštnine proti«. Meflraakir&iia pisma «« m sprt-leMtj«. Bokoplsi se ne »racaj«, Inseirati. Enoitopna petit-vrsti«* (»irina 83 m«) ta enkrat 30 vin., rečkrit ps dsgovoru. 120. štev. * Glasilo Jugoslovanske socialne demokracije V Ljubljani, v sredo, dne 11. marca 1908 IftVSLOVA: Za dopise in rokopise za list: Uredništvo <£dočeg& Prapora», JJublJaaa. — Za denarne požiljatve, naročila na list, reklamacije, inseraie i. i. d.: OpravElStvo «Kdečega Prapora», Ljubljana, Jurčičev trg štev. 3/1. „Rdeči Praporič izhaja redno vsako sredo in soboto in velja za avstro-ogrske kraje za celo leto 10 K 40 vin., za pol leta 5 K 20 vin., za četrt leta S K 60 vin., mesečno 90 vin. Za Nemčijo za celo leto 12 K, za pol leta 6 K, za četrt leta 3 K. Za Ameriko za celo leto 14 K, za pol leta 7 K. Upravništvo „Rdečega Prapora". Delavska politika. Po končanih deželnozborskih volitvah je dober opazovalec lahko spoznal tuintam med socialnimi demokrati neko razočaranje: Zopet volitve in zopet je stranka brez mandata! — Seveda so taki pojavi osamljeni. Večina sodrugov je od začetka razumela, da je socialni demokraciji ob laki volilni pravici, kakršna velja sedaj za naše deželne zbore, brez čudeža sploh nemogoče zmagati — izvzemši morda Idrijo, kjer bi bil mogoč vspeh, če bi delavci od začetka čvrsto verjeli vanj. Toda tudi slučajnih pojavov se ne sme prezirati, ker se sicer lahko prezre tudi posledice. Namišljen nevspeh j» navadno vzrok razmišljanju. To bi bilo seveda dobro, če ne bi uhajale misli včasi na stranska pota. Nekateri ljudje bi za vsako ceno radi videli vspehe in če jih enkrat ni bilo, si potem razbijajo glavo, kako bi se jih drugič «gotovo» doseglo. Volilni uspehi so seveda koristni. Socialistična stranka, ki hoče končno premagati sedanjo buržo-azno-kapitalistično družbo, se mora bojevati tudi za to, da doseže večino v vseh javnih zastopih in da tako dobi politično moč v roke. Pa tudi dokler nima večine, je vsak socialistični glas v parlamentu, bodisi v državnem, v deželnem ali v mestnem, močno orožje in uspešno agitacijsko sredstvo. Svojo moralno veljavo vplivajo tudi manjšine na zakonodajstvo; v vseh deželah, v katerih ima socialna demokracija zastopstvo v javnih zborih, se pozna njen vpliv na socialne reforme in na zakone o splošni državljanski svobodi. Bojevati se za mandate, ni torej nič slabega. Napačno je pa, misliti, da se mora priti za vsako ceno do mandatov. Taktika, ki gre samo za volilnimi zmagami, ne more biti dobra, ker je vedno v nevarnosti, da zapusti načela, ki so za dobro stranko, zlasti za stranko, ki hoče osvojiti bodočnost, važnejša od vsega druzega. Ta misel mora biti merodajna zlasti za nas, ki smo zaradi slabo razvite industrije, zaradi zaostalosti našega političnega življenja sploh in zaradi lokalnih vzrokov še najslabejša izmed socialno-demokratičnih strank v Avstriji. To je dejstvo, ki ga poznamo tudi v času, ko ni volitev. Nekaterim se pa zjasni šele ob volitvah. In sedaj si začno beliti glavo s «taktiko». Razume se, da je taktika važna stvar. Toda velika je razlika med meščansko in med socialistično taktiko. Za socialno-demokracijo obsega vsa taktika vprašanje: Kako pridemo najbolje do naših ciljev? Različne kupčije, ki izpolnjujejo vso taktiko buržoaznih strank, pa ne morejo priti v poštev za delavstvo. V novejšem času doni po deželi zopet geslo, znano iz preteklosti in zapeljivosti s svojo melodijo. «Združitev vseh naprednih elementov — pojo liberalni Usti po člankih in noticah. Tupatam se pa najde delavec, ki misli, da bi taka «taktika» lahko koristila socialno-demokratični stranki pri nas. Leto XI. Ali delavec, ki tako sodi, se slabo zaveda, da je dtl a v e c. Med najsvobodomiselnejšo meščansko svobodomiselno stranko in socialno-demokracijo je še vedno več razlike, kakor med meščanskim na-prednjakom in meščanskim klerikalcem. Odločilno je gospodarsko vprašanj e; odločilna je razredna razlika; odločilno je nasprotje med kapitalističnimi in proletarskimi interesi. Kadar gre za družabni red, se bo najradikalnejši svobodomislec ložje pobotal z najbolj črnim klerikalcem, kakor pa s socialistom. A če se govori pri nas o naprednih elementih, se mora vendar vprašati, kje da so pravzaprav ? Tisto staro bajko o naprednosti naših liberalcev se mora že enkrat zaključiti, ker je laž-njiva, absurdna, sleparska in povrh še neumna. Kaj ima naša liberalna stranka naprednega? Mar to, da se ne upa zavzeti stališča glede svobodne šole, glede reforme zakona, glede ločitve cerkve in države? Ali to, da dovoljuje svojemu predsedniku podpisovati reverze, ki ga vežejo napram klerikalcem? Ali to, da terorizira vsakogar, kdor je službeno ali gospodarsko odvisen od njenih ljudi, od uradov, v katerih ima vpliv in od njenih zavodov ? Naša liberalna stranka nima toliko naprednosti, kolikor bi je bilo treba, da bi družba «sv. Cirila in Metoda» postala neklerikalna; nima toliko svobodnega mišljenja, da bi odbila predrzne reklame tržaških in istrskih reakcionarjev. Ta liberalna stranka je tako napredna, da je zagovarjala protidelavsko «Narodno organizacijo», ko je bila očitna agentura za stavkokaze. Napredna 1 Morda je bilo napredno, ko je liberalni dr. Tavčar grmel proti splošni in enaki volilni pravici (ae samo proti Gaučevi reformi I)? Morda je napredno, da ljubljanski občinski svet zanikuje splošno in enako volilno pravico za Ljubljano — na podlagi liberalnega programa? PODLISTEK. Vseslovenski tabor. Zgodaj sem vstal in lep dan je bii. Zakaj ne bi šel malo ven na prosto, pa brez knjige? Prelepo je zunaj, preveselo žvrgoiijo tički, da bi se mučil z latinskim ali celo z grškim klasikom; saj bo itak še dolgo časa v šoli. Čudno, danes hodi vse mojo smer, vse iz mesta ven, nikogar ne srečam, niti mlekarice ne. Iz ulic prihajajo, zavijejo pa točno na ono stran, kamor sem sam namenjem, navadni ljudje pred-mestarji obojega spola; gospode — ni vmes. Seveda, ta ne vstaja tako rano. Cim dalje hodim, tem več nas je. Dohajajo s stranske ceste, s poljskega pota, po stezi, vsi zavijajo na široko cesto v isto smer, kakor pobira reka potoke m potočiče. Ali sanjam, blodim ? Ali se seli ves svet kdo-vekam? Pa ne! Saj čutim prošuu tla pod korakom? Topot irop se zučuje zadaj, vse se izmika iz srede nu stran, da napravi urno prostor veliki gospodski kočiji, ki pohiti naprej, kakor bi orala ljudi na desno in levo iz srede. Prah se povali od juga sem čez nas, da mojega bližnjega soseda posili hud kašelj. Ne, to niso domišljije. Zopet voz, in še eden in še in še, neskončen vlak vozov vsake vrste, pred tem vpreženi iskri konjiči, pred onim suho kljuse, na vozovih vse polno ljudi. Pešci smo se za stalno razvrstili na levo in desno in v sredi je ostajalo še prazno, kadar je nastal presledek od voza do voza« Gledam okoli sebe in si izberem na videz ponižno človeče. «Kam pa greste, očka?» Odstrani me pogleda, rekoč: «Ali ne veš? Saj vidiš — kamor drugi». S šolo ni za danes tako nič, si mislim, nazaj niti ne morem zdaj proti ljudem, zvedeti pa hočem in moram, kaj bo iz te naše procesije. Ko tako premišljajo malce zaostajam, začutim, da mi je nekdo rahlo položil roko na ramo. Postaren eleganten gospod stopa poleg mene; kak turist bo, prav prijazen je videti, zlasti prikupljiv nasmeh mu odigrava iz posivele brade, da mi je legla takoj zaupnost v dušo. «Le pojdi, fant, tudi jaz grem tja, kamor gredo vsi. Res ne veš, kaj je danes? Da je vseslovenski tabor, kakršnega še niso doživeli nikdar! O, ti nedolžna duša, ki se nič ne brigaš, kake imenitnosti se gode okoli tebe. Le hodiva dalje, kamor gre vse, ves slovenski narod, yse slovensko ljudstvo. Pa čemu bi hodila po tej cesti in požirala prah tu med množico, ki se zgošča do neprijetnosti? Pojdiva malo v stran; vidiš tamle gnček, tja greva po znani mi stezici, od tam boš videl vse, prav vse in več, ko kateri-sibodi drugi. Nič se ne pomišljaj, mladi študent; oglej si tak naroden in ljudski pojav iz višjega naziranja, ne pa sredi množice, v kateri se zgubiš, ko kaplja v morju. Vleči za vrv vendar ne nameravaš?» — Kaj neki hoče z vrvjo? si mislim. Bo kak odličnjak, poleg malo čudaka, ta prijazni pešec poleg mene, dobrohoten in simpatičen; le oči ima, kaj bi rekel, no najmanj prav nenavadne, zasvitajo in bhsnejo se tajnostno, živo, kadar govori, kadar je pa tih m miren, se pa izlijejo skupaj I v eno preminjavosto bojo, kakor bi bile iz bojaste, i malce meglene tekočine. Iz turistovske torbe, precej obsežne, izvleče nekaj v papir zavitih stvari. «Ti ljubi moj študent, ti si še tešč, na, dajva se malo okrepčati, pozneje ne bo časa za to, vzemi, da mi ne opešaš.» Kar kmalu so mi bile noge zopet lahke kakor ob početku hoje, nekako izigravala se mi je duša, neka vesela opojnost me je obhajala, pa trezna in jasna, ne taka, ko po vinu. Ko se že bližava griču — ne bo veliko višji od Babne gorice — se čuje neko šumenje, zdaj potajeno, zdaj odločneje, kakor bi vihar vršal nad visokim gozdom, kdove kako daleč. Pa ni ne gozda niti vetra in šum narašča in se dviga. Prideva po položnem rebru vrh griča, tu pa se nama je ustaviti na mah, ker na zgorenjo stran pada grič strmo in navpično doli v ravan. Koliko ljudi! Nepregledno mrgoli naroda, mrgoli ljudstva tu doli pred nama, le v sredi je malo vrzeli, nekaj praznote, ki se poteza gori naprej po ravnini do sinje daljave. Na desni v bližini je velikanski oder, za pol moža vzdignjen od tal. Na odru je na stotine črnih gospodov s kolarji za vratom, zdravih, zagorelih in tolstih lic, veliko trebušnih, tudi odlično trebušnih je med njimi, tudi kak tenak in suh in bledikast je vmes. V sredi te velike črne množice — no, prav vsi niso črni, tupatam je kateri v poletni meščanski opravi, še par širokoplečih kmetov brez kamižole v žametnem telovniku z gostimi srebrnimi gumbi zagledam — v sredi za celega moža više nad drugimi stojita dva gospoda. Manjši je suhoten in gologiav. Vendar ne, ker ima malo svilnato j višnjevo čepico na temenu; temnordeč ozek tal« Ne! Naša liberalna stranka in naprednost sta pojma, ki se naravnost koljeta. Združitev s la-kimi «naprednjaki» bi bila norost in neznačajnost obenem. A čemu godejo liberalci sedaj to pesem? Ob volitvah so se prepričali, da jim teče voda v grlo in zdaj bi potrebovali nekoga, ki bi jih vlekel iz luže, pa če bi tudi sam poginil pri tem delu. Naj iščejo hlapca, ki jim opravi to delo; za socialno-demokracijo to ni naloga. Delavstvo mora voditi svojo politiko in se ne sme vdinjati pri nikomur. In če je njegova stranka še razmeroma majhna, mora tem bolj ljubosumno paziti na svoja načela, ki so le tedaj na varnem, če si ohrani socialna demokracija p o-polno neodvisnost na vse strani. Neka] resnice! Piše A. Kristan (Idrija). Ožje volitve v Idriji so zopet povzročile obilo pisanja, zlasti obilo lažij. Največ jih je raztrosil ljubljanski «Slovenec», ki je sploh mojster v zavijanju resnice. «Slovenec» piše v 54 št.: «Na javnem shodu v Idriji so socialni demokratje, ko jim je dr. Krek pojasnil položaj, izjavili, da ne glasujejo za liberalca, Snedli so svojo besedo!» Vse lažnjivo. Ni res, da je dr. Krek v zadnjih 5 letih v Idriji govoril spoh kedaj na kakšnem javnem shodu, tedaj ni res, da bi ob minuli volilni kampanji govoril na javnem shodu. Dalje ni res, da so socialni demokratje izjavili na javnem shodu «ko jim je dr. Krek pojasnil položaj», da ne glasujejo za liberalca. Ni res, da «so snedli besede.» «Slovenec» piše v isti številki: «Slovenska socialna demokracija se je sploh pokazala doslej vedno kot izdajalka svojih lastnih načel.» «Slovenec» piše tudi v 56. št. med tedenskim pregledom to-le: «Socialna demokracija je sedaj volila v Idriji stranko, ki je najhujša nasprotnica ljudskih pravic.» I. t. d. Ali je to res? Ne bom zavračal teh trditev, kajti ni potrebno, ampak navajam le pisavo «Slovenca», zopet iz št. 56. Pod naslovom «Še nekaj o drugih liberalnih zmagah» se bere v «Slovencu» : «Tudi svoj egaGangla naj si liberalci ogledajo. Če bi Gangl podpisal narodno-na-predni program in če bi ne podpisal pogojev socialnim demokratom, bi T Idriji niti ne zmagaL» Prosim trezno slovensko javnost, naj primerja to pisavo «Slovenca», ter naj sama razsodi, ali ni res «Slovenec» mojster v zavijanju resnice. ima prepasan s širokim višnjevim trakom iz pre-lestne svile. Drugi večji gospod je meščanski, malo bradat in bolj rej en s svetlim cilindrom na glavi — vsi drugi so brez pokrivala — v desni drži dolgo srebrno, deloma zlato palico, na vrhu zakrivljeno. Strmo se drži in dostojanstveno pregiba palico na to, na ono stran. Očividno vodi vreje-vanje odra. Okoli teh dveh stoje široki gospodje v rdečih naramnikih, debele zlate verižice se jim lesketajo izza tilnika po prsih doli s križcem na konci. Ob krajih odra in daleč za njim gori postaja in se giblje mešanica, moštvo, ženstvo, staro in mlado in srebrnozlata palica visoko sredi odra se nagiba in odkazuje, tudi nejevoljno zamahne tej skupini naprej, tej nazaj, oni sem i. t. d. Tudi na levi je oder, prav blizu pod gričem; manjši kot oni, pa tudi poln ljudi, meščanskih gospodov v iahni poletni opravi, v slamnikih in mehkih klobukih. Vendar je tudi tu izjema, eden, prav dostojanstvenega kretanja, je pokrit s cilindrom in črno suknjo ima skrbno zapeto, dasi smo sredi poletja. Glejte, tudi dame in fine gospe se sučejo vmes, in zale gospodične v razkošnih klobučkih dajejo celemu zboru še več živosti in pisanosti Poleg odra stoji nekaj možakarjev, in reKel bi, da so predmestarji; pred odrom gori je velika tropa v obnošenih gosposkih suknjah, sloki so in suhotni, niti enega rejenega ne morem vbrati med njimi. Od juga sem se je zmračilo nebo, da nam daje gosto nebesno pregrinjalo prijetno senco. Tisti šum občega pogovarjanja tolikih množic na levi malo pojema, pregibanje in kretanje se pa Lažnjiva klerikalna svojat v eni sapi trdi, da «smo v Idriji volili liberalca in liberalno stranko» ter «da Gangl sploh ni podpisal liberalnega programa.» No, le eno pa more biti resnica! In «Slovenec» laže, če pravi, da smo volili liberalca, ko Gangl ni podpisal liberalnega programa. Ali pa «Slovenec» laže, ko trdi, da Gangl ni podpisal liberalnega programa. Dalje: «Slovenec» vpije, da smo socialni demokratje izdali lastna načela, obenem pa pripoveduje, da bi Gangl v Idriji sploh ne zmagal, če ne bi podpisal pogojev socialnim demokratom. Da, v «Idrijskih novicah» piše «Slovenec» v št. 56. celo to-le: «Kristan je mahal po liberalcih in Ganglu.Ganglje napenjal liberalne fraze slednjič pa se je popolnoma vdal demokratom, samo da so ga volili, liberalci so pa potegnili za nj im, kerbi sicerostali na cedilu.» Poleg tega pa še trdi, «da je socialna demokracija igrala klavrno vlogo, da so liberalci plačali soc. demokratom stotake» i. t. d. Resnica je seveda, da «Slovenec» glede teh volitev kakor sploh, nesramno zavija in nečuveno laže in obrekuje. Resnica je dalje tudi, da je pri ožjih volitvah socialno-demokratična idrijska organizacija postopala povsem načelno,zvesta samemu sebi in dosledno kot vselej. Na shodu 1. sušca smo sklenili z učiteljem Ganglom dogovor in na podlagi tega dogovora smo volili učitelja Gangla, ne tangirajoč niti v najmanjšem kako liberalno stranko, ki pri odločitvi sploh ni igrala ne aktivne ne pasivne vloge. Sicer je bila odločitev prav lahka: na eni strani eden izmed prvakov zatiranega učiteljstva — na drugi strani dekan Arko, mož z vsemi «Slovenčevimi» lastnostmi. Izdali bi načela, če bi volili Arkota. Jaz sam sem pa že dekanu Arkotu na javnem shodu dva meseca pred volitvami svečano obljubil, da tak mož kot je on, ne bo več idrijski poslanec. Gangl je izvoljen. Socialne demokrate idrijske pri tem navdaja zavest, da so s tem, da so pri ožjih volitvah volili Gangla, pripomogli prvič naprednemu slovenskemu učitelju do mandata ter s tem pokazali, da imajo velike več zmisla za učiteljstvo kot liberalci, ki so učitelju ponudili mandat, ki je za nje sploh izgubljen. Brez dvombe so s tem hoteli pokazati učiteljem, da so socialni demokratje tisti, ki cenijo učiteljstvo v vsakem oziru in tudi učitelje smatrajo za dovolj vredne poslanskih mandatov. Seveda bi bilo ljubše nam vsem, če bi bil izvoljen socialni demokrat, ali krivični volilni red, ki idrijskemu delavcu kot delavcu ne dovoli volilne pravice, je vzrok, da delavskega mesta Idrije še ne še nekako bolj oživi. Kaj neki bo? Govori, petje, morda celo boj ? Ne, nič podobnega, nič nevarnega, v jerbasih, velikih košarah, v vrečab, v velikih pletenih steklenicah donašajo jestvin in pijače in prične se vesoljna gostija na levem in desnem odru. Cuje se lahno pokanje, kakor bi odpirali steklenice šampanjca. Tudi onim, ki niso na odru, nosija krepila, pa v teh jerbasih in košarah ni videti takih velikih kosov, kakor so plečeta, gnjati, pečena velika in mala kuretina, ampak klobase in kruhi, veliki in mali hlebci, kruha donašajo v nahrbtnih koših in odhajajo ž njimi gor k množici pred desni oder. In med tem še dohajajo; zdaj dolga vrsta ženskih parov. Videti so mlade, vse so enako oblečene, vsaka ima na glavi ruto tiste rmene barve, kakršne so zastave včasih razobešene na frančiškanskem samostanu. Dolga je ta vrsta in srebrnozlata palica jo ustavi ob desnem odru. Ob tej vrsti in za njo prihajajo ljudje v težkih kovanih škornjih, katerih se drži ilovica in poljska prst nad gleženj gor. Težki so njih koraki, obrazi suhi in zagoreli. Palica miga in zamahuje in težaki, dasi zdajpazdaj postoje, se polagoma odmaknejo gor po planoti za desni oder. Še donašajo velike koše kruha, toda kolikor je soditi z griča, ga primanjkuje. Veliko ga je bilo, pa preveč jih je prišlo, ki ga radi jedo. In še dohajajo, počasno, težkih korakov, ženska je že redka med njimi. «Na, fant, poglej tu skozi, najprej pa tole staro ženico, ki gre malo pripognjena tamle poleg zadnjih možakarjev na levi,» mi reče moj spremljevalec in mi pomoli malo gledališko kukalo. «Le zastopa delavski poslanec. Bo pa prihodnjič jc 3 dc!orr>. I^Lfeiiei ki 50 rT)i čestitali. <5c čestii^e rjeij bodo h;ot šes^Jaie! J praiJicrji rr>eri ra^ddjerje irjcd L>olilee. i) dne 6. rr>eirce) 190$. Cogclbcrt (Barjgl dejelgi pojlarjec. Razprodaja. 4 pare čevljev za 7 kron. Po nakupu velike množine čevljev se oddajo čevlji kratek čas po sramotno nizki ceni, 1 par moških in 1 par ženskih čevljev z nabitimi močnimi podplati, nadalje 1 par moških in 1 par ženskih modnih čevijev, vsi 4 pari elegantni, močni za zimo. Velikost po cm. Vsi 4 pari stanejo samo 7 kron. Razpošilja se po povzetju. Zamena dovoljena. Ako blago ne ugaja, se 2—2 denar vrne. D. Keissler, Krakov 9S/82. kakor tudi -vašo iktmtu predmete dobavlja najceneje WD^IBMiD PLANN Dunaj, ¥1/2, Wailgaeao 19 (poleg jftaimundtheatar). 21 Novo! Movoi Te dni^ izide v založbi časopisa „Naprej!' t m v Idriji brošura proletariat « ki jo je napisal Kavol j£autsky, poslovenil Anton Kristan. Brošura «Proletarijat» obravnava sledeče predmete: