59. Številka. Ljubljana, t torek 13. marca 1900 XXXIII. leto. ♦m SLOVENSKI NAROD. Izhaja vsak dan zvečer, izimfii nedelje in praznike, ter velja po poitl prejeman za avstro-ogrske dežele za vse leto 25 K, za pol leta 13 K, za četrt leta 6 K 50 h, za jeden mesec 2 K 30 h. Za LJubljano brez pošiljanja na dom za vse leto 22 K, za pol leta 11 K, za Četrt leta 5 K 50 h, za jeden mesec 1 K 90 h. Za pošiljanje na dom raCona se za vse leto 2 K. — Za tuje dežele toliko veC, kolikor znaSa poštnina. — Posamezne številke po 10 h. Na naročbo brez istodobne vpoailjatve naročnine se ne ozira. — Za oznanila plačuje se od Btiristopne peti t-vrste po 12 h, če se oznanilo jedenkrat tiska, po 10 h, če se dvakrat, in po 8 h, če se trikrat ali večkrat tiska. — Dopisi naj se izvole" frankovati. — Rokopisi se ne vračajo. — Uredništvo in upravništvo je na Kongresnem trgu St. 12. Upravništvu naj se blagovolijo ipoSiljati naročnine, reklamacije, oznanila, t. j. vse administrativne stvari. — Vhod v uredništvo je iz Vegove ulice St. 2, vhod v upravniStvo pa s Kongresnega trga St. 12. „Slovenski Narod" telefon St. 34. — „Narodna Tiskarna- telefon št. 85. Državni zbor. (Škedenjski poštni pečatnik. — Rekrutni zakon. — Premogarski štrajk. — Vojna v Južni Afriki in Avstrija.) V včerajšnji seji je tržaški magistratni poslanec dr. Ho rt i s interpeliral vlado, zakaj je na poštnem pečatniku za slovenski Skedenj dala napraviti tudi slovensko imenovanje tega kraja Hortis je radi fega seveda skrajno ogorčen. * * * Razprava o rekrutnem zakonu bo, ker so Čehi opustili okstrakcijo, seveda hitro končana. Govorili so včeraj Herzmanskv, Berks, Okunie\vski, Scheicher, Tschernigg, Pogačnik in En gel, na kar se je debata zaključila. Generalni govornik pro dr. Schiicker je trdil, da bodo glasovali nemški liberalci za rekrutni zakon, ker je armada zaščitnik državni misli. S tem pa nočejo vladi izreči zaupanja Tarnal je potem, da Avstrija že ni več velesila, da je prišla ob vso veljavo in opravičeval svojo stranko, ker je svoj čas proti temu istemu zakonu obstruirala, češ, da je to delala iz obupanja radi jezikovnih naredeb. Končno je izjavil, da Nemci ne trpe, da bi se brez ozira na spravne konference Čehom kake koncesije dale. Generalni govornik contra, dr. He-rold je po daljši polemiki s predgovorniki izrekel, da bodo Čehi glasovali proti zakonu. Zahteval je, da armada ne sme biti nekaj posebnega v državi, nego da se mora čutiti kot del naroda. V armadi se pri slovanskih polkih nameščajo oficirji, ki znajo komaj nekaj besed polkovega jezika. (Hofica: Nekaj psovk!) Kako naj ima častnik kaj ugleda, če govori tako, da bi se tacega jezika sramoval zadnji hlapec? V tem, ko se hoče pri nas nekako uveljaviti nemški armadni jezik, je na Ogerskem do voljeno občevati z armado v madjarskem jeziku. Vlada išče sredstev, da bi napravila v državi mir, ali razmere se premene samo, če omogoči zagotoviti narodno in socialno jednakost, če se vrne Češki nje državnopravna avtonomija, ponehali bodo boji v osrednjem parlamentu. Pred vsem pa se mora dati Čehom zadoščenje za storjeno jim krivico. LISTEK. V krempljih satana. Ruski napisal Jurij Kazi-Bek. (Konec.) IV. Bil je čas molitve, a Safar se še vedno ni vrnil. Zopet prijazna vsled smrti devojke, ki bi jima bila skoraj postala osodna, sta odšla Gazi in Bulat iskat Safarja. Srečala sta jezdeca, a ta jima ni mogel ničesar povedati o prijatelju. Ko sta prišla k goram, sta naletela na človeške stopinje. Spoznala sta, da so Safarjeve. In res sta ga našla tam. V. „Da, da," je govoril Safar, „če hočeta tekmovati z menoj, preplezajta ta prepad.'1 „Kako to?" „Dajte mi pasove od kindžalov in mečev; potegnemo jih preko prepada; naj tedaj skoči Bulat na ono stran in naj lam priveze dva konca, midva pa ptiveževa druga dva konca na tej strani11 „In kaj potem?" je vprašal Gazi s smehljajem, kakor se je zdelo Safarja. Na vrsto sta potem prišla poročevalca manjšine Do ležal, ki je govoril skoro dve uri, in dr. Lan g, na kar se je razprava pretrgala. * * * Kratka, a burna razprava se je razvila, ko ja baron Dipauli kot načelnik socialno-političnega odseka prosil, naj se podaljša določeni rok za poročilo o raznih predlogih glede premogarskega štrajka, Češ, da odsek do 13. t. m. ne more končati svojih posvetovanj. Pritrjevalno je govoril dr. Kramar, dočim je Wolf ostro napadal odsek, češ, da hoče vso zadevo za vleči. Ministrski predsednik Korber je naznanil, da pride vlada po Veliki noči s predlogom, ki se bo oziral na vse interese, kar jih prihaja v poštev. Tudi ta razprava se bo še nadaljevala. * * * Koncem seje je ministrski predsednik Korber odgovoril na interpelacijo glede očitanega kršenja nevtralnosti. Pojasnil je, da so na Ogrskem privatne osebe kupovale za Angleško in opravičeval, kako to, da so iz vojaškega skladišča v Brnu bila poslana Angležem sedla, iz vojaškega zavoda v W611ersdorfu pa patrone, dočim je firma Skoda v Plznu izdelovala za Angleže topove. Končal je z zatrdilom, da vlada ni ničesar storila ali opustila, s čimur bi bila grešila pnti nevtralnosti. W o 1 f je dejal, da simpatizuje z Buri vsa Avstrija izvzemši vojnega ministra in BNeue Freie Presse". Odgovor KSrberjev ga ni zadovoljil, sicer pa se splošno sodi, da kršenju nevtralnosti ni kriva vlada ali minister zunanjih del, nego specialno vojni minister. Wolf je potem nadaljeval: „V novej šem času so prišle k temu stvari, na pr. v „Times" objavljena in v židovski „Information" ponatisnjena izjava, ki izhaja baje od najvišje stoječega moža v državi, in v kateri se tisti avstrijski državljani, ki imajo simpatije za Bure, kvalificirajo na način, katerega absolutno ni treba prenašati. Tudi se je z najvišjega mesta izrekla želja, da naj se opusti pomožna ekspedicija Rudečega križa, mej tem ko se pošiljajo konji, sedla, bombe in granate in morda še druge reči, o katerih ničesar ne vemo". Bulat je skočil na drugo stran in tamkaj privezal jermena. „Kaj sedaj?!" je kriknil Safar. Pri tem se mu je streslo srce. „Njiju usoda se tedaj takoj odloči; kaj naj storim?1' Lejla je tvoja! Hitro! mu je šepetal isti glas kakor prvič. „No, glejta, prijatelja! Ti, Gazi, zlezeš s te strani na ono, in ti, Bulat, z one na to, in kdor bode prej na nasprotni strani, ta dobi!" Prijatelja sta se prijela za jermena in visela nad propadom. Safar pa je hitro pre-rezal s svojim kindžalom pasove. Dva srce pretresajoča krika sta za-zvenela, in v trenotku je bilo vse zopet tiho. Prebledeli Safar je stal nad brezdnom in krčevito stiskal kindžalov ročaj. Poginila sta! Za vedno je oproščen tekmecev. Toda zakaj nima njegova duša pokoja? Naenkrat je bilo slišati stokanje in ozval se je glas kakor iz propada: „Safar, Safar, kaj si storil ? Umoril si naju! Allah naj ti tega ne odpusti! Midva ti ne odpustiva. Povsodi, kamor pojdeš, pojdeva za teboj. Ubil si naju, a midva ti ostaneva stara prijatelja!" Safarja je obšel strah. Wolf je predlagal, naj se o odgovoru ministrskega predsednika otvori debata, kateri predlog je bil pa odklonjen. Kutnogorske epistole. (Po Havličku priredil za misleče Slovence J. F.) (Dalje.) XV. Nikdo bi si niti ne mislil, kako sta si podobna duhovski in vojaški stan. Jedno največjih podobnostij je to, da sta se oba stanoya že davno ločila od svojega prvot nega namena in poklica. Vojska bi imela prav za prav nalogo braniti zemljo in narod proti nasilju, varovati pravico proti samovolji, navadno pa straži despotične vlade proti narodom in pomaga čestokrat kršiti ljudske pravice. Poklic duhovščine pa je omikati, razsvetljevati ljudstvo, razširjevati med njim načela prave svobode, bratstva, oblaževati ljudstvo in voditi je do večne sreče; toda v istini je postala duhovščina neka pos> bna vrsta aristokracije, in če hočemo resnico govoriti, lahko rečemo, da bi verniki lažje izhajali brez duhovnikov, ko duhovniki brez vernikov, in da torej niso prav za prav duhovnik i r a d i 1 j u d s t v a ampak ljudstvo radi duhovnikov. Temu je vzrok dejstvo, da se duhovščina ravno tako zlorablja od hijerarhije kakor vojaštvo od posvetnega absolutizma, popolnoma v sebične namene, in celibat je eno najimenitnejših sredstev za to. Ona stranka, katera se obrača proti svobodi in pravu narodov, katera hoče držati ljudstva v temi in nevednosti, se tudi v tem smislu odkrito izraža o svojem orodju — duhovščini in vojaštvu. Da je ta stranka najmočnejša v katoliških in sicer v romansko-katoliških deželah in da med temi prednjači bankrotirana Španija, razume se samo po sebi. Kot dokaz naj navedem odlomek iz govora španskega aristokrata, državnega poslanca dona Kortesa, markij a de Valdegamas. Ljudje božji, odprite svoja ušesa in poslušajte: „Vsakoršna prava civilizacija vznikne iz krščanstva; to se more razumeti v tem „Ne boj se!" mu je šepetal notranji glas. Mrtva sta že in nikdar več ne vsta-neta. Pojdi in pobrigaj se za Lejlo. Sreča čaka na te!" Safar se je hitro spustil v tek. Noge so mu omahovale, roke so se mu tresle. Doma je našel ostanke obeda. Z vso težo telesa se je zvalil na tla. „Pojdi, pobrigaj se za Lejlo!" mu je zopet šepetal oni glas. S tresočimi rokami se je pričel Safar oblačiti in se napravil k nevesti. Stari Ibrahim je džigita sprejel hladno. „Prišel sem, Ibrahim, da bi te prosil za tvojo hčer. Daj mi jo za ženo," je rekel. Začudil, a tudi bal se je Safar, ko je starec takoj dovolil in odvedel džigata v hčerin oddelek. Z ljubeznivim smehljajem je pozdravila Lejla mladeniča. Tiha ljubezen je žarela v njenih očeh, in žarek pokoja je posvetil v razburjeno njegovo notranje. Pal je krasotici pred noge. VI. Jedna sama okolnost je vznemirjala Safarja: da nikdo na vpraša po njegovih dveh prijateljih, katera so bili vsi navajeni vedno videti z njim. čudil se je temu, in oziru, da se cela civilizacija na haja le v okrilju krščanstva; izventega okrilja ni civilizacije, temveč sama surovost, in pred krščanstvom ni živel na svetu niti eden civilizovan narod. Niti eden, gospoda, kajti naroda grški in rimski nista bila civilizovana, bila sta le omikana, kar je pa seveda vse nekaj drugega. Omika je le površni lesk civilizacije. Krščanstvo civilizuje svet; ci-vilizovalo ga je na tri načine; s tem da je proglasilo gosposko za nedotakljivo (1), pokorščino za sveto, zatajevanje samega sebe in požrtvovalnost ali bolje rečeno ljube-zenza božjo lastnost. Tako je krščanstvo c i v i 1 i z o v a 1 o narqde. Sedaj pa — in v tem tiči rešitev te naloge — sedaj so izginili v naših časih ideje svete pokorščine do nedotakljivega absolutizma (!!) in pobožne požrtvovalnosti iz človeške družbe, dobijo se le še v cerkvi, kjer se kliče Bog pravičnosti in usmiljenosti in v vojaškem taboru, kjer se kliče Bog moči in Bog vojne podpodobo slave. Ker cerkev in vojska edini ohranjujeta nedotakljivi absolutizem, sveto pokorščino in pobožno ljubezen radi tega sta dandanašnja zastopnika evropske omike (!!!). Ne vem, gospoda, ste-li pozorovali kdaj tako kakor jaz podobnosti in celo enakosti dveh oseb, kateri sta na prvi pogled tako različni, namreč podobnosti med duhovnikom in vojakom: ne duhovnik ne vojak ne živi sebi, ne za svojo družino ; oba vidita svojo slavo le v zatajevanju samega sebe in v požrtvovalnosti. Naloga vojakova je, da brani neodvisnost posvetne družbe, naloga duhovnikova, da brani neodvisnost verske družbe. Duhovnik je dolžan umreti, dati svoje življenje za svoje ovčice po vzgledu dobrega pastirja; vojak je dolžan kot dober brat dati svoje življenje za brate Če se ozrete na trdo življenje (!) duhovščine, zagledate v duhovskom stanu pravo vojaško službo in to je tudi v resnici (!!); če upošte niti tedaj ni imel miru, ko je Lejla postala njegova soproga. Nemogoče mu je bilo pozabiti smrt prijateljev, dasi se je trudil na vso moč. Njiju glas mu je še vedno zvenel v ušesih. Po noči ga je dušil strah. Često je skočil s postelje, zbežal iz sobe ter se potikal po avlu in njegovi okolici. Življenje mu je postalo neznosno breme. Nemogoče mu je bilo živeti v samoti, v družbi pa se mu je zdelo, da vsi vedo za njegov zločin. Tako je bilo njegovo življenje do časa, ko mu je srečna Lejla povedala, da postane mati. Tedaj se ga je polastila radost. „Usmili se me, vsemogočni Allah! Naj ne trpi otrok toliko muk kakor jaz! Odpusti mi moj greh!" Spremenil se je tako, da ga ni bilo mogoče poznati; postaral se je in njegove moči so se izgubile. S strahom je pričakoval srečnega tre-notka. Nekega dne pa je zazvenel iz sobe Lejlin krik, toda ne jeden — nego dva. Nestrpno je pričakoval, da mu žena dovoli vstopiti. Strašen krik se je izvil Safarja iz ust, ko je zagledal novorojenca. Bila sta dva: varno svetost vojaške službe, zagledamo v vojaškem stanu pravo svečeništvo (II). Kaj bi bilo s svetom, s civilizacijo, z Evropo, če ne bi bilo duhovnikov in vojakov (!!!)■• Slišali ste jo torej, dobri ljudje!! Stari Rimljani in Grki niso bili tedaj civilizovani in zakaj? Ker niso smatrali gosposke za nedotakljivo, pokorščine za sveto, ker niso poznali zatajevanja samega sebe in požrtvovalnosti. Psi starih Grkov in Rimljanov so bili pač brez dvoma civilizovani, ker so imeli gotovo one lastnosti, katere so potrebne k civilizaciji! Izborni kristjani! Nič drugega, nič boljšega niso torej našli v krščanstvu kakor to pokorščino, požrtvovalnost in neomejen „respekt" yi