E SE J Tanja Lamovec ŽIVLJENJE VSAKEGA ČLOVEKA JE VREDNO ROMANA Knjigo s tem naslovom je napisal znani geštaltist Irving Polster, pri nas pa je le malo znana, zato bi rada prikazala nekatera njegova razmišljanja, ki dajejo okvir temu sestavku, vmes pa bom vplet- la nekatere svoje izkušnje in spoznanja. V vseh poklicih, ki se ukvarjajo z ljudmi, naletimo na zgo- dbe, ki jih ljudje pripovedujejo o samih sebi. Kako naj torej pristopimo k tem zgodbam? Polster me- ni, da je dosti koristneje uporabiti model roma- nopisca kot klasični terapevtski model. POLARNOSTI Zgodbe, ki jih pripovedujejo posamezniki, so izraz njihove življenjske ustvarjalnosti. Tudi če so zgodbe še tako tragične, jih lahko gledamo kot ustvarjalni proces, ki utegne pripeljati do neke rešitve. Celo krizo lahko pojmujemo kot sestavni del ustvarjalnega procesa (Lamovec 1998). Pripovedovanje zgodb drugi osebi nam poma- ga k spoznanju, da smo izjemno zanimivi. Ljudje pogosto občudujejo življenja ljudi, ki jih poznajo, ali junakov iz filmov in nadaljevank, svoje lastno življenje pa doživljajo kot nepomembno in neza- nimivo. Zanimive zgodbe se dogajajo drugim. Ob pripovedovanju zgodb se torej nihče ne more izogniti dejstvu, da je zanimiv. Nekateri si zelo prizadevajo in se jim tudi posreči skriti vse nenavadno v svojem življenju. Dajejo vtis, da se jim v življenju nič ne dogaja. To je njihovo poj- movanje »normalnosti«. Skoz največje preskušnje gredo tiho in z nasmeškom. Poznamo tudi ljudi, ki delujejo nekako ste- rilno, moralno nevtralno, navidez prazno in iz- sušeno. Tudi to je maska, ki skuša odvrniti po- zornost od tega, kar je zares zanimivo. So pa tudi taki, ki pretiravajo v nasprotni sme- ri. Iz vsake malenkosti naredijo dramo in se vedno znova ujamejo v dokaj razburkan tok življenja, ki jih nosi s seboj. Kar naprej se jim dogajajo nena- vadne stvari, a dogodkov ne morejo obvladovati. Če želimo pomagati ljudem, ki kažejo te skraj- nosti, je koristno delati eksperimente po geštalti- stičnem načelu polarnosti. Poudarek je na izme- njavi lika in ozadja. Pri nekaterih ljudeh so njihove lastne življenjske zgodbe ozadje za zgodbe dru- gih, ki nastopajo kot liki. Pri drugih pa je ravno narobe. Vsaka malenkost, ki se jim zgodi, teži, da postane lik. V vseh teh primerih je koristno poiskati še drugo polarnost. Pri osebah, ki se jim ne dogaja nič, iščemo nenavadno, pri tistih, ki se jim dogaja preveč, pa usmerimo pozornost na običajno, vsak- danje. Kako to naredimo, bom pojasnila pozneje. Med običajnim in nenavadnim delom osebnosti poskušamo navezati dialog in ju pripeljati do sin- teze. To je dialektično načelo, pri katerem mo- ramo najprej obuditi potopljeni pol. Med pripovedovanjem zgodb vedno nastopijo trenutki, ko človek zapusti svoje skrivališče in od- vrže prazne, konvencionalne okvire ter se pokaže v svoji barviti individualnosti. Ti trenutki so izhodišče za delo na polarnosti, lahko pa rabijo tudi kot začetek nove zgodbe. Na prvi znak ogro- ženosti se bodo te osebe spet vrnile v običajno praznino, v kateri se počutijo varne. Pomembno je, da ne spregledamo trenutkov prebujenja in da se odzovemo nanje. KAJ JE ZANIMIVO? Med ljudmi so zelo razširjeni predsodki o tem, kaj je zanimivo. Mnogi delijo druge na zanimive in nezanimive. Ne sprašujejo se, zakaj se kdo zdi nezanimiv, temveč se kratko malo ne zmenijo zan- je. To lahko vidimo na zabavah, v službi, v družini. 231 TANJA LAMOVEC v politiki, celo na cesti. »Če hočemo živeti bolj intenzivno, moramo prepoznati in sprejeti vsak trenutek življenja kot epizodo, polno dramskega dogajanja, v katerem smo sami glavni igralec,« pravi Polster (1994). Mnogi menijo, da so v življenju nekaj zamudili: veliko ljubezen, kariero, družino itn., zato so pre- pričani, da je to razlog, zaradi katerega je njihovo življenje prazno in nezanimivo. Potem so še taki, ki ne čutijo, da so glavni igralci v svojem življenju. To vlogo morda igra njihova mati, oče, zakonec ali kateri od otrok. Drugi spet so le podaljšek koga drugega in so si zadali nalogo, da nadaljujejo delo katerega od staršev. V Gestalt terapiji zahtevamo, da oseba govori o sebi kot o glavnem igralcu zgodbe. Nekaterim dela to precejšne težave, saj so navajeni nenehno pripovedovati zgodbe drugih ljudi, o sebi pa ne povedo nič. Če jih poskušamo prekiniti in zvedeti kaj o njih samih, nam takoj ponudijo novo zgodbo o kom drugem. Nekateri postavljajo zelo visoke kriterije, kaj je zanimivo in vredno, da se pove, drugi pa zelo nizke. Nekateri pripovedujejo najbolj vsakdanje podrobnosti, kot da so skrajno zanimive. V samopomočnih skupinah je navada, da lju- dje pripovedujejo, kaj so počeli pretekli teden, od zadnjega srečanja. Tu so podrobnosti koristne. Dogodki, npr. obisk trga, kuhanje kosila, sprehod in podobno, dajejo življenju vsebino in kontinui- teto. Odprtost za vsakdanje dogodke je ozadje za posebne drame. Ljudje, ki iz zavesti izrinejo pre- več teh vsakdanjih doživetij, pogosto postanejo pretirano aktivni, bodisi deloholiki ali pa vedno na lovu za novimi dogodivščinami. Na ta način nadomestijo tisto, kar so morda nevede izgubili. Druga skrajnost je omrtvelost, ko si oseba kopiči ustaljene, dolgočasne in vsakdanje dogodke in iz- rine iz zavesti vse, kar bi jo lahko prebudilo. No, čisto vsega se ne da. Treba je problematizirati prepričanja ljudi o tem, kaj je zanimivo. PREOBRATI IN KONTINUITETA Preobrati so dveh vrst: iz običajnega v izjemno in iz izjemnega v običajno. Če hočemo doseči pre- obrat lika in ozadja, je potrebna precejšna obču- tljivost. Včasih kontrasti niso zelo veliki, treba pa jih je opaziti. Tako občutljivost najdemo pri pisa- teljih. Pisatelj bo npr. opisal svoje stanovanje v vseh podrobnostih, vključno s čustvi in spomini, ki se ob tem porajajo. Pozorno opisovanje iz trenutka v trenutek ustvarja občutek kontinuitete. Mnogim osebam, ko so doživele izrazite krize, manjka občutek kontinuitete. Vsakdanji dogodki so potisnjeni povsem v ozadje, saj povsem zble- dijo v primerjavi z dramatičnim psihotičnim do- življanjem. To je nekoliko podobno zaljubljenosti. Če smo zaljubljeni, vsakdanji dogodki prav tako zbledijo, razlika pa je v tem, da nas preplavlja pozitivno čustvovanje, ki izvira iz zaljubljenosti. Pri psihozah, ki postanejo lik življenjskega doga- janja, je ozadje bledo in prazno ah pa izpolnjeno z negativnimi čustvi. Zdi se jim, kot da je življenje sestavljeno iz posamičnih kriz, vmes pa ni konti- nuitete. Če ta manjka, se pogosto izgubi tudi obču- tek identitete in samopodobe. »Kdo sploh sem, kadar nisem v krizi?« se sprašuje marsikateri upo- rabnik. Seveda, dokler se bo tako spraševal, bo krize potreboval, saj le tedaj prihaja v stik z vital- nimi deli sebe. Zdi se, da vse ostalo nekako sploh ni pravo življenje. Krize so seveda intenzivne, pa čeprav bolj neprijetne kot prijetne. S pripovedo- vanjem zgodb lahko vnesemo nekaj te intenzitete v vsakdanje življenje. Vsakdanjost je za večino uporabnikov siva in banalna, saj je v kontrastu s kriznim doživljanjem. VEČANJE POMENA VSAKDANJOSTI IN DE-DRAMATIZACIIA KRIZ Pri osebah, ki doživljajo izrazite krize, je treba delati oboje. Po eni strani jih učimo prepoznavati vrednost vsakdanjih doživetij. To lahko storimo tako, da uporabljamo vaje, ki zajamejo najrazlič- nejše modalnosti: kakšni so zvoki v tvoji sobi, kakšen okus ima, katere barve vidiš itn. Doživetje postane tako bolj plastično, zavest pa se razširi. Hkrati poskušamo zmanjšati dojemljivost za žalostne in strašljive dogodke in jih postaviti v ozadje. V ospredje postavljamo umirjenost, zmer- no zadovoljstvo, harmonične medosebne odnose in odnos z naravo. Tudi to lahko delamo z vajami aU s pripovedovanjem zgodb, npr.: »Kako si se počutil na sprehodu?« Priporočljivo je tudi branje življenjepisov, kjer prevladuje pozitivno mišljenje. Koristno je branje mitologije in vživljanje v posa- mezne junake. Zelo učinkovita je preprosta vaja, ko sogovornika spodbujamo, naj opazuje ljudi, mimo katerih hodi, in nam potem o njih kaj pove. Vse to je pravzaprav proces prečiščevanja, s katerim poskušamo izravnati pretirano usmer- 232 ŽIVLJENJE VSAKEGA ČLOVEKA JE VREDNO ROMANA jenost na nekatere vidike stvarnosti. Pozornost usmerjamo na stvari, ki jih oseba prej ni opažala. Zelo pogost je tudi odpor uporabnikov do banal- nih opravil, kot so čiščenje, kuhanje, pospravljanje itn. Tudi k tem opravilom lahko pristopimo na isti način in spremenimo pomivanje posode v me- ditacijo. Pri tem pa moramo zelo paziti, da damo navodilo, naj bodo taka dela časovno omejena. Na začetku je povsem dovolj deset minut, sicer se lahko zgodi preobrat v prejšnje stanje. Prečiščevanju sledi faza kultiviranja prave mere. Izogibamo se pretiravanju. Če npr. pademo na izpitu, to ne pomeni, da smo neumni. Če nas zapusti partner, še ne pomeni, da nismo vredni ljubezni. Ta problem je zelo značilen za bipolarne osebnosti, ki pretiravajo v vseh skrajnostih. Stvarem dajejo prevelik in/ali premajhen pomen. To je pogosto tudi družinska posebnost, ki so jo te osebe prevzele. Potem pride čas, ko je treba potegniti črto pod razočaranji in se nehati vračati v neprijetna stanja. Iz izkušenj smo se nekaj naučili in zdaj se znamo zaščititi. Odločimo pa se, da se ne bomo več pusti- li zvleči v ta čustvena stanja. V tej fazi ima posame- znik že precej izbire, kaj hoče občutiti. Problem je v tem, da zaradi navajenosti vse pogosto poza- bimo, da lahko svoja čustva v veliki meri izbiramo sami. .... ■ ■ i. , 4 • -,■..•4:, KAJ NAS NAUČI TRPLJENJE? Kadar nas preplavita trpljenje in bolečina, nam ostane zelo malo pozornosti za ostalo stvarnost, ki bi lahko dala okvir, obrise, pomen, sorazmerja in inspiracijo trpeči osebi. Tistemu, ki trpi, je po- membno le trpljenje. Na ta način trpljenje pove- čujemo do neznosnosti. Tedaj se vklopijo obram- bni mehanizmi in postanemo neobčutljivi ali de- presivni. Zavest se zoži. Pretiravanje z negativ- nimi občutji nam onemogoča, da bi lahko občutili kakršna koli pozitivna čustva. Rešitev je v novih izkušnjah, za katere pa se moramo najprej odpre- ti. Šele potem, ko se trpljenje zmanjša, lahko po- vemo svojo zgodbo (tragedijo). Na ta način žalo- stni dogodki najdejo svoje mesto v celotni osebno- sti. Te zgodbe lahko primerjamo z dramo. Ob pripovedovanju se posameznik zave, da je njegova eksistenca sicer ranjena, a vredna. To je jedro drame. Zoženost zavesti (ta je značilna tudi za samo- morilno doživljanje) je koristna in nas ščiti pred neznosno bolečino. Moramo pa jo opustiti, ko ni več nujno potrebna. Polster pravi: »Potrebna je pravilna čustvena razdalja: dovolj velika, da pre- preči neznosno bolečino, a ne tolikšna, da povsem zaustavi kondenzirano žalost. Posameznik lahko vzpostavi ustrezno čustveno razdaljo, čeprav te- daj še ni prepričan, da si bo sploh kdaj opomogel. Trpljenje ima smisel le do trenutka, ko smo zmožni videti še druge možnosti.« Ravno nujna dela, banalnosti, pomagajo trpeči osebi, da se zmanjša njeno trpljenje. Nekateri starši delajo hudo napako, ko osebi, ki trpi, ne dovolijo nobenega dela in naredijo vse namesto nje (pogosto na njeno željo). Res da oseba za taka dela največkrat ne čuti veselja, a je le zadovoljna, ko jih opravi. Včasih izboljšanju sledi nenaden preboj čustev (navadno jeze), kot bi izpustili paro iz lonca. Naj- večkrat pa se to dogaja postopno in vsaka nova epizoda pripomore k dodatnemu izboljšanju. Ne smemo pozabiti, da vse rešitve vključujejo tudi neko vrsto akcije. Taka akcija je lahko tudi pripo- vedovanje zgodb. IZKUŠNJA PRIPOVEDOVANJA ZGODB Ko živimo, nenehno nastaja gradivo za zgodbe. Pravzaprav nastane razmeroma malo zgodb. Tako npr. v težki depresiji nimamo nobene zgo- dbe več, ki bi jo bilo vredno povedati. Tedaj večini dogodkov ne prepišemo posebnega pomena. Dogodki pa, ki živijo v zgodbah, nosijo v sebi trajno realnost in povezujejo izbrane dele osebnih izkušenj. Brez teh spon bi ostal le zelo bled občutek realnosti in pomanjkanje kontinuitete. Jean Paul Sartre v romanu Gnus pravi: »Ko živimo, se nič ne dogaja. Ozadje se menja, ljudje prihajajo in odhajajo in to je vse... Dnevi se vlečejo za dnevi brez zveze in razloga, to je neskončno in enolično nizanje.« Če hočemo, da bi najobičajnejši dogodek po- stal pustolovščina, ga je treba povedati. Izkušnja pripovedovanja zgodb daje občutek skupnosti, ker veže pripovedovalca in poslušalca. Z izbiro zgodb vplivamo tudi na ponavljanje izkušenj. Vedno znova izbiramo nekatere pretekle doživljaje, druge pa zanemarimo. 233 TANJA LAMOVEC ODZIVI POSLUŠALCA Vrednost povedanega izhaja iz poslušalčevega razumevanja. Poslušalec naj bi dal osebi vedeti, da ga zgodba zanima in da jo razume. Ni njegova naloga ugotoviti, kaj se je »zares« zgodilo. Seveda mora imeti zgodba rep in glavo, če hočemo ohra- niti zanimanje poslušalca. Prav tako moramo vedeti, da obstaja prag bolečine, čez katerega ve- čina poslušalcev ni pripravljena iti. Temeljnega pomena je tudi medosebni odnos med udeležen- cema. Zgodba le redko poteka linearno, kot nizanje dogodkov. Pogosto je preskakovanje, vzporedno pripovedovanje, zgoščanje ali redčenje dogodkov. Ljudje navadno začnejo preskakovati tedaj, ko se jim kaj zdi zelo pomembno. Vzporedno pri- povedovanje je zgodba v zgodbi. Lahko je podo- bna prvi ali začenja novo temo. Zgoščanje in red- čenje je podobno dogajanju v sanjah. Kako naj se poslušalec odzove na to? Najbolje je, kot že rečeno, da si zamišlja, da posluša roman. Dogod- ke povezuje skupni smisel, ki ni vedno takoj razviden, enako kot v romanih. Včasih si je koristno tudi zastaviti kakšno vprašanje. Nekatere zgodbe so za pripovedovalca zelo ogrožajoče. Pomembno je ustvariti varno vzdušje. Včasih oseba ne more govoriti, ker ne ve, kaj je pomembno. V takih primerih je dovolj, če se spo- mni le naslova. Že s tem je vnesla red v izkušnjo. ZGODBE KOT ENOTE IZKUŠNJE Zgodbe se le redko tragično končajo, a navadno niso srečne. Življenje si lahko predstavljamo kot sestavljeno iz zgodb. Obstoj teh enot povečuje občutek kontinuitete, ker daje okvir. Brez tega okvira bi se vsa doživetja stopila v nesmiselno istost. Enote izkušnje so zelo osebne. Posamezne zgodbe se povezujejo v širše zgodbe, npr. zgodba o otroštvu, o mladostni ljubezni itn. Zgodbe, ki jih pripovedujemo, nas pogosto usmerjajo k dolo- čenemu načinu življenja, so nekakšni obrazci za prihodnost. Mnoge zgodbe so plod domišljije, a so kljub temu pomemben izvor informacij. To, kar si zami- šljamo, da se je zgodilo, vpliva na našo prihodnost in obnašanje. Freudu se je zdelo, da si njegove klientke le zamišljajo, da so bile zapeljane ali po- siljene. No, pozneje se je izkazalo, da so spolne zlorabe mnogo pogostejše, kot so mislih tedaj. V nekaterih zgodbah se pojavijo izrazite meta- fore, nekakšne vodilne slike, ki so pomemben del pripovedovalčevega življenja. Te slike nalagajo prevladujoči motiv in omogočajo nastanek novih zgodb. Vodilne slike se lahko prikažejo le za trenu- tek ali pa so stalno navzoče. Naloga metafore je, da organizira tiste izkušnje, ki se želijo izmazati, a so še na meji zavednega. Metafore predstavljajo mini teorije o življenju neke osebe. Pomagajo os- vetliti kaos in omogočijo, da se iz niza nepoveza- nih doživljajev rodi zgodba. Kaos je prototip ne- izkušnje, briše vse perspektive, metafora pa jih znova vzpostavlja. Kaos je lahko posledica krize, v kateri izkušnja razpade. Zgodbe omogočijo tudi notranji dialog. V vsa- ki osebi živijo različni liki in vsak ima svojo zgod- bo. Treba je prepoznati te dele, jim omogočiti, da govorijo vsak zase in tako najdejo mesto v ce- lotni osebnosti. Nekateri deli osebnosti imajo le malo povezav z drugimi deU, zato delujejo nehar- monično. Pripovedovanje zgodb torej lahko pove- čuje notranjo harmonijo posameznika, rabi pa tudi za sproščanje energije, kadar ni mogoča no- bena druga akcija. 234 ŽIVLJENJE VSAKEGA ČLOVEKA JE VREDNO ROMANA 235 3 t V r LITERATURA Lamovec, T. (1998), Psihosocialna pomoč v duševni stiski. Ljubljana: VŠSD. Polster, I. (1994), Život svakog čoveka je vredan romana. Beograd: Mikrokosmos.