KatoIIšk cerkven list. Danica Uhaja vsak petek na celi poli, in velj& po poŠti ss celo leto 4 gld. 20 kr., er po leta 2 gld. 20kr.. s*oetert let« 1 gld. 16kr. V tiskarni c i sprejemana na leto 3 gold. 60 kr., za pol leta 1 gold. 80 kr., za Četert leta 90 kr., ako *ad«-nt na ta dnn praznik, isidc Danica dan poprej. Teta) XXIV. V Ljubljani 22. grudna 1871. List 51. Božič. Čudo! solnce se na nebu , Dob na zcinlji mraza trese, In hitreje meri potnik Jo po tiru gladke steze. On, ki Oče je vremenu , Čuti mraz in terpko vreme; Ki je morja divje vale Vklenil za bregč pcšččne ; Ki je zvezdam zmeril poti In noččm molčanje velel: Kralj ne zdi se vsemogočni, Je ko stvar, je vbogo dete, In pokornih sicer življev Na povelje več ne veže. In prederzno vsakoteri Mu pokorščino odreče, Pa se čudi, češ , da Bog se Trepetaje pred njim trese! Devo pa in Mater mlado Solza sili in veselje, Ko ji Dete božje malo Nasmehlja se z revne slaine. In nje čisti ženin, ki ae Čuti vpričo Boga z daljo, Češ, da mu je vže preblizo — Stvarniku neba in zemlje , Zre na Dete in 'z pobožnih Mu oči rosč solzice , In kot žarkov svitla igra Spet blišču nazaj v obnebje: ,,Spolnil si," zdaj verno reče, „Svoje, večni Kralj obete , Ki si jih dal očetom mojim, Tvoji bodo da očetje : Nisi lev sedaj mogočni, Ne junak , ki trope cele Z ognjem umori in mečem: Jagnje si in nežno Dete." — Ko nebo »e zdaj in zemlja Združi v slavo čiste deve , Ta ne čuje in ne misli Na-se, misli le na Dete , Ki solzi se , pa mu reče : „Oi ne solzi se , življenje, Več ne jokaj , mili Jezus! Mi solza je tvojih preveč. Naj oterein s teh »prelepih Uči drage. svitlc zvezde; Pa več biserov ne tro^i , Svet nc ve jim prave cene. Kar ti angelj je sporočil, Da je voljna tvoja dekla , In te rada sprejme v gostje, — Tega vže devet je mescev. Znano pa ti , Kralj , je bilo Kaj bo stanje vboge deve, V hleva mrazu , ki gorko je Le sereč še tvoje dekle. Sicer malo, kar je moje, Kar, ti veš, se v last mi šteje, V Nazaretu sem pustila , Ker se s potjo ne vjemlje. Vsaj oserčje tebi zvesto , Vem, da je največje cene. Naj zato v naročju mojem Tvoje se telo ogreje." In naproti vže ročici Pomoli ji sveto Dete, Se Marija k njemu nagne , Ga v gork6 naročje vzame. Oče luči pa iz neba Milo zre na svoje Dete, Urnih kril zdaj sla odpošlje, In mu tako da povelje: „Teci, urni sel, mi doli , Pa zaziblji moje Dete Iu obsiplji s sladkim spanjem , Da ne vgasne hude reve , Ki terpi jo iz lj u bežni Blage do ljudi in mene ! Zdajci sel zleti na zemljo , Urno izverši povelje ; Ko sc vrača, poln ljubezni Svetu kliče te besede : „Jokaj grešnik brez bojazni, Ne vzbudi se božje Dete ; Spanje je ob tvojih solzah Jezušku še le mirneje ; Ne vgodf tako, to vedi , V brano angelj ev mu petje , Ko spokorna solza tvoja: Naj zato obilo teče !" Ivan M. Verhrene poninre zastran «M-rk\e«M'KH petja iu godbe Tridentinski cerkveni/bor je v svoji 2:? ari 14. sept 15*il? sklenil sledečo točko: . „Taiata glasba, po kteri se. b.>di j: orglami ali a petjem (za cerkev), vmeša kaj nespodobnega, bode naj odpravljeua." Toledski cerkveni zbor 1500: ,,Pred vsim dragim naj se varuje, da glasba (godba), ktera je namenjena božji slavi in časti, ne postane teatralna, nespodobna ali pa vojaški podobna. ' Avgsburški zbor 15G7 : „K"r se je orglanjc po nekterib krajih popačilo, je tr<»ba, 'ia se popravi, da bode odpravljeno posvetno gla-sovje, ki m ti poslušavce pri molitvi in pri božji službi." MehelniŠki zbor 1570 pravi: naj škofje nikar ne terpe, da bi orglavci igrali mehkužne, teatralne melodije. Prestopnike da naj kaz: ujejo itd. Praški zbor 10»'4 zapoveduje, da naj se pri sv. maši pri večernicah in pri drugih božjih službah orgla, da se ljudje spodbujajo v ver: iu jjobožnosti, in da naj se pri t?m varuje vsake nespodobnosti. l':*az papeževega gencralvikarstva 1342: ./iiasba petje), ki se je vpeljala pri službah božjih, ia bi verne spodbujala v p b »/nosti, služi današnje dni j.i.^iitoiuii ljudem v raiova:;je ia oskrunja posvečeno hišo < ioipodovo. Zalostc a skušnja jc večkrat dokazala, da ni bilo na t -m, da bi se Bogu pele hvalne pesmi z re^nobo m sp tštoVtoii eni, kakor smo božji veli "a-jti dolžni ; temuč da je zaš.a g -dba, petje) v te..tralno sk izovauje bodi si rega krivo šumeče in doneče godbeno orudje, pa posvetni zu«tčaj pesmi. Da sp .in:ni'» svojo dolžnost, zaterjujemo v?c (cer-kvonei predpise o tem ter nazuanjamo sledeče naročilo: 1. L <5 ga^ba ' p ■ j •) izpeljavana od udov cerkvenega pevskega zt>or* (rapcll-*) »e sme rajiti pri službi božji. Zeli kd druge g<»dbe, na; prosi naš ga ali r.aših namestnikov e-ikvenih predstojnikov) privoljenja. Dasi-ravno se ta<.o privoljenje ) posebnih slore.s.-ostih sme dati, :.ai se v»-nd» r to zgodi po * zagotovilom, da sc zr..veu ne- bi.d«* r-ioil veliki, n* mili boben (pavke), ue harpa, i»>- rogovi ali kake druge iz navade g^omoce in • .ooiiCee orodja. 1, 2. Pelje cerkven . ( .lia capeila), če se spremlja t idi i. godno, mora biti v-: !r.o re>n bno iu veličastno in ne sme meti v sebi ni.'- teatralicnega a!i p .»»v 'nega. Tudi se valuj" -lo goča-n«*ga p<>novljau;a ali pa prestavljanja bi\-> m. i ."». i'r. peti »v. mas , kadar jc sv. Ilešnje tel < izpo-sla l n , a . kaoar se žegen da.e, naj se orga.e. varuje ..sonat" aii drugih sostav, ai so za oder namen jene; mar naj o-g!a tik« sostavke, ki povz Jigajo s^rce k Bogu »n poip« su,ejo pobožno,t. 4. iv.»pei:.iki ali orglavci, ki tem predpisom nasproti dela]o, zapadejo pervikrat deset križavc<.v (tolarjev) kazni, ki naj se obernejo za pob žnu namen V drugo naj plač .,o dvakrat toliko, in v tretje naj se ji ji služba vzame , za kolikor č;.sa bomo določili. 4) Dvakratno denarno k-»zeu zapadejo tudi oni Rektorji" (predstojniki), ki od nas prepovedano godbo (petje) 'f Samospev (solo), s kterim se uekteri pevci in pevke radi ponašajo, niso ♦••daj v cerkvenem smislu, — pa tudi tista livala ue, - ktero ljudje pevce iu pevke zapeljujejo, da vedno hrepeni po -vetui slavi, v resnici se pa malo zmruijo za pravo cerkveno petje. -) Uodbitie orodja, ki se uavadno v cerkvi rnbijo, so v pervi versti: gosli, vijola, violončelo iu violon ali bas in tako imenovana gojzdua rogova (corni); v drugi versti 3o: oboi ali klariueta; — še le pri večjih zborih se rabijo tudi trombe (trompete), pozavne, fagote in tlavta. Se ve, da vse to orodje v eno mer ne tuli naprej, temu? ravua se po sostavku. Nekterim nevednim ijud« m toliko dopadajoči „Schiedermayer-jevi sostavki so temu in tudi drugim cerkvenim predpisom ravno terpč, ali so krivi, da dopoldanja ali popoldanja služba božja predolgo terpi." Konstantin m. p., papežev veliki namestnik. Tako se bere tudi dekret kardinala Sterckx-a, nadškofa 1842, predp is škofa Valentina itd. Vsi zbori cerkveni, zbori cerkveno-znanstveni, izreki naj uČenejših mož se striniajo v tem: 1. Da izvirno petje je cerkveai „koral", ki je za cerkev naj višje cene in se nima nikdar odpraviti, ampak le po vrednosti odgoia iu vadi naj se. 2. V cerkev vpelje naj se neprecenljivo, umetno petje, vstanovljeno po Palaestrinu na podlagi staro-cer-kvenega petja. 3. Dovoljeno je tudi petje in godba iz novejše dobe, ako spolnuje svoj namen v cerkvenem smisiu, je tedaj mirno in veličastno in se ravna po cerkvenih pravilih (te zadevajo jezik in besede pri petju. "') 4. Sme se rabiti v cerkvi tudi god bi no orodje, kjer ee pa to ne nahaja v dobrem stauu. opusti naj se in spremljajo naj petje .same orgle. Nikdar pa ne sme godbino «.rod e petja prevpiti, ampak podpira naj ga le v nekteriu stavkih, da bode imela beseda bolj veličasten značaj. 5. Tako i neu.)vaui „tuši, entrade * ali prav za prav : napitnice — niso ccrkvenega značaja in nc smejo se terpeti v cerkvi. G. Sme se prepevati pri pr-cesijah i u privatnih uredili v domačem jeziku, da pa pesmi. morajo biti resnobne in resnično pobožnega liuba. Cerkev jc tedaj od nekdaj akerbela za nepokvarjeno, hiše li >žje vredno glasbo, in izločevala e od vse !ej pleve oi zernja. Tudi e dosedanje p »snu po slovenskem, bi pretehtoval be3ede in nape.e, bi ^zločil, kar je uespo-dobnega in cerkve n-vrednega; potem bi preskerbel, da bi >e odobrene uieloiije postavile v nravno umetno soglasje in bi se jim oskerbovale spodobne predigre. 4. Ako bi se tako izčiščena in lepo vravnana pesmarica dala na svitlo, tako imenovani ,,K a n ci o n a l kterega bi potem pračastito škotijstvo v svoji diecezi vsem cerkvam zapovedalo. Ako bi se tako društvo osnovalo, podpirali bodo nasproti. Učeni skladatelji jih imenujejo ubogo praskanje , dud-ljanj«* („elende Fuslereien") iu jih ne marajo se v svoje zbirke ne. *) Kaj pa naj se s tistimi zgodi, kteri zavirajo, da cerkveuo petje iu godba ne more na pravo pot, se upirajo na vso moč, da bi se ne odpravile napake po nevednih vpeljane v hišo Božjo, in na vso moč, celo z denarjem delajo , da se ne vresničijo cerkveni predpisi? — Ali niso enaki podobni onim, ki se sploh za cerkvene zapovedi nič. ne zmenijo? s) Pri petih mašah, večernicah in drugih cerkvenih uredih je ukazan latinski jezik. gotovo tako blago početje gospodje duhovni; ter bodo ljudi spačenega ali neomikanega okusa podučili, kaj je pravo, in kaj ne, ker veliko je pomanjkljivega ali ska-ženega, kar poprave potrebuje. (Opomba. Ta spis nam je prišel iz roke umnega orglavca na Kranjskem skoz roke višega gospoda. Naj pripomore k doversevanju cerkvenega petja in glasbe v cerkvenem duhu. Vr.) Zaka j je toiiko krit a zoper katoliško ciuhoesteo ? To je znana reč. Jud je izdal nejever niku Kristusa, in oba sta ga umorila, križala, prebodla. Duhovstvo oznanuje Krstusa križanega, zato od jeze škripljeta časniški jud in li b e r a l u h o v s k i nejevernik, ker ni jima dosti, da sta enkrat ubila Sinu Božjega, ubijata ga kervoloka vsak dan v njegovem duhovstvu in preganjajoča njegovo sv. Cerkev na zeml)i. Zmaga se.kriia r TEME. stoletji. „Kdor hoče priti za menoj, naj zataji sam sebe, in naj vzame svoj križ, in naj hodi za menoj." Mat. 16, 24. V osmem stoletji je pervotna gorečnost in pobožnost kristjanov, Bogu bodi potoženo! ze!6 omerznila; k mnogim pohujšanjem je priliko dalo hudobno in kerščan-skemu učenju nasprotno življenje posvetnih oblastnikov. GerŠki cesarji so večidel vdani, ali vsaj nagnjeni bili k različnim krivoverstvom. Na Francoskem so cel6 do Pipioa vsi kralji^ živeli nedostojno v lenobi in telesnih sladnostih. Španjolsko je bilo podverženo in raz-djano v oblasti Vitica in napadnikov Mavrov, kteri so počenjali različne krivičnosti. Na Talijanskem so posvetni mogočniki preganjali papeže, in sicer tem hujše, Čim z veči vnemo in stanovitostjo so se le-ti bojevali za Boga in cerkev njegovo. Nemško je bilo večidel še pogreznjeno v globoki mrakoti poganstva. Vsled preseljevanja narodovskega so ljudje sploh bolj obdivjali, in tako je cel6 duhovstvo prestopilo od pervotne nedolžnosti in nravne čistosti, in ljudstvo, kakor je že to navadno, se je ravnalo po zgledu svojih predstojnikov. V greški deržavi na jutru je vstalo tedaj zatiranje svetih podob (ali kipoborstvo). Takrat je živel svet opat, Štefan po imenu; njega pokliče Konštantin Kopronim k sebi, da bi ga odvernil od češčenja svetih podob, in da bi potlej po njegovem zgledu popačil tudi ljudstvo. „Ti nerazumna stvar — tako ogovori ga cesar — ne veš li, da Kristusa Gospoda podobo moremo pohoditi brez vsakoršnega pregrešenja in brez tega, da bi najmanjši nečsst padla na Kristusa Gospoda? Lej, podoba še ni Kristus Jezus sam; kaka zveza je med če-ščenjem Odrešenikovim pa brezdušnim lesom ali kamnom ali v Čimur koli, iz česar je narejena podoba?'1 Štefan vzame v roke neki penez ali denar ter vpraša: „Vaša Svetlost, Čegava podoba je na tem penezu?" — Konštantin odgovori: „To je moja podoba, obraz tvojega cesarja." — „Ako ta podoba," pravi na to Štefan, „nima nobene zveze s tim, ki ga mi kaže, tedaj svobodno morem pohoditi obraz Vaše Svetlosti na tem penezu." Verže penez na tla in hodi po njem; ali — cesarski služabniki pristopijo, primejo naglo Štefana kot protivnika cesarjevega, in sam razgnjevani cesar ga obsodi k smerti. „Vi slepci"! — zakliče Štefan — ,,za kazni vredno reč sodite, ako kdo onečasti obraz kterega koli poze-meljskega oblastnika, domišijujete si pa, da Bogu ljubo reč činite, kedar podobe nebeškega Gospoda in njegovih prijateljev, to je, svetnikov tergate z naših cerkev, zasramujete in sožigate!" Vendar tehtne besede njegove niso pomagale nič; bil je sveti mož umorjen. Jako pokvarjen je bil sicer svet v pervi polovici tega stoletja, velika verska vnemarnost in nevednost sv. evangelija je gospodovala med kristjani; vendar jih je bilo obojega spola ljudi, kteri so odrekši ae posvetni nečimurnosti živeli v samostanih ali tudi med svetom, a tako, kakor bi njegovi ne bili. Se je imel Jezus Kristus mnogo zvestih in pokornih duš, ktere so poleg spol-novanja verskih dolžnosti na tanko spolnovale dolžnosti svojega stanu; — kterih pervo delo je bilo služiti Bogu in skerbeti za dušno svoje zveličanje, naj ljubši zabava brati svete in pobožne spise, naj prijetniši hrana spo-korno prejemati presveto Kešnje Telo, naj dražji zaklad milost Božja, naj veči veselje djanj« ljubezni, molitev in pobožnost. Imel je še mnogo pravičnih duš, kterih je čakalo na tem svetu le preganjanje in sovražen je. To so bili pravi kristjani, kteri so Kristusa resnično na-sledovali, za njim svoj križ nosili ter z njim križani bili. Ta kristjanska gorečnost je še bolj se vnela in vi-teštvo svetega križa je nove zmage slavilo v drugi polovici osmega sto!et,a, kadar je 1. 768, po smerti svojega očeta kralja Pipina, vladati jel Karol Veliki, cesar rimski in vstanovitelj velike deržave Franko Nemške. Že oče njegov Pipin je od Longobardov pribojevano deželo Romanijo, tedaj „exarchat" imenovano, za vselej daroval sveti rimski stolici ter se zavezal 1. 754 vstanovljeno „deržavo cerkveno" in papeža samega braniti proti vsa-kterim sovražnikom, in tako je bilo tudi po namembi svoji prosto zavarovano deželsko vladarstvo papeževo. V tem delu, cerkev keršansko-katoliško braniti in ji k vladanju po vesoljnem svetu pomagati, je zvesto naprevedoval sin njegov Karol, za svoje velike in slavne dela imenovan Včliki. Po svojih zmagah proti raznim narodom in deželam je vstanovil velikansko deržavo, ktera je objemala skoro celo zapadno Evropo. Glavni namen vseh njegovih djanj in velikanskih početij mu je bil: bramba in razširjevanje olike in vere kerščansko-katoliške, vzlaati je svoje moči obračal na to, da bi vse svoje podložne, posebno germanskega ali nemškega plemena, po nauku svetega križa iz stanu sirovosti pripeljati mogel v hram olike in vzobraženosti. Trideset let se je boril s Saši, kteri so se ustavljali kerščanstvo, pa jih je na zadnje premagal ter pripravil pod sladki jarem svetega evangelija. Da bi pa pri njih vera svetega križa pognala tem globokejše korenine, je vstanovil sredi med njimi več škofijstev, kakor v Osrabrukn, Mindenu, Paderbornu, Bremu, Verdunu; tako je postavil tudi 24 samostanov ter jih bogato obdaril v ta namen, da bi se tem bolje razširjala olika kerščanska. Podpiral je kupčijo in obertnijo, pospeševal ratarstvo in kmetijstvo sploh, sušil močvirje, obdeloval lesovje ali gojzde, postavljal vasi in cvetoče mesta, ter vede, kolike cene t'e morje, je hotel napraviti velikanski graben, kteri b'i til Reno sklenil z Donavo in tako tudi s Čemim morjem. Kaj marljivo se je pečal z vedami. Imel je na svojem dvoru več učenjakov, med njimi slavnega Alkuina, Teodnefa in druge, s kterimi je rad delal in prizadeval si za svoje in svojih podložnih više vzobraženje. Duhovnikom je priporočal pridno učenje, posebno klasiških pisateljev; napravljal učilišča, k kterim se prišteva celo pariško, ter je odločeval učenim možem mnogotere dari m slavila. Dal je sveto pismo in druge por učne knjige pridno prepisovati, nedeljske in prazniške liste in evangelija prestavljati v materin jezik, sostavljati katekizem za mladino itd. Žena Karola Včlikega, sveta Hildegarda, je z vso močjo podpirala naprave verlega cesarja. V mestu Kemp-tenu je založila slaven samostan reda benediktinskega. Mnoge kneževskega in kraljevskega rodu osebe so vsto- pile v samostane, da bi tam postavno služiti mogle Bogu ter delati tim lepše za svoje dušno zveličanje, kakor nam je v zgled Viljem, voj . oda akvitanski. Vojvoda Viljem, ljubljenec Karola Včlikega, je v dvajsetih bitkah zmagal Saracene, odvzel jim Orani jo, in povzdignil se v bogastvu in v časti, ker čislali so ga ljudje in cesar. Poklical je tega izverstnega moža na svoj dvor, in jako rad ga je imel poleg sebe ter ska-zoval mu nad vsemi drugimi svojo prijaznost. Viljem pa na cesarskem dvoru ni našel pokoja in zadovoljnosti. Nekdaj stopi pred cesarja in pravi: „Milostivi Gospod in Oče moj! Slišite glas svojega bojnika in družnika. Vi veste, kako močno Vas ljubim, in kako službo sem Vam zverševal. Vi ste mi draži nad življenje in svetlobo. Jaz sem na Vaši strani stal v bitkah, in vselej, kadar sem opazil kako nevarnost za Vašo osebo, potegnil sem se za Vas s svojim življenjem. Ker so minuli zdaj časi bitek, prosim Vas, dovolite mi, da smem služiti odslej večnemu Kralju. Dovolite mi oditi, milostivi Gospod in Oče moj ! Že davno želi moje serce zapustiti svet, in vstopiti hočem v samostan, ki sem ga iz ljubezni do Vas vstanovil v puščavi." Preaunjcn po teh besedah barve spreminja pobožni cesar in nekaj trenutkov ne more kar nobene spregovoriti. Naposled globoko vzdihne; ter s solzami v očeh pravi Viljemu: „Vi ranite mi serce! Ko bi prednost da-vali kteremu koli drugemu kralju ali cesarju, bilo bi mi neljubo in ves svet bi zdražil proti vam. Ali zdaj vas zaderževati in zastave Kralja angeljskega Vam braniti, tega jaz ne smem; le ne ;aj želim od vas, da izberete kak dar od mene v spominj prijateljstva našega. Po teh besedah ga Karol objame in bridko plaka. Viljem viditi, da gospod njegov joka, se tudi on sam zjoka. Skoro vendar zbere svoje moči ter pravi: „Naj se Vaša Svetlost nikar ne joka za služabnikom svojim. Ko bi bil previdil te solze, ne bil bi jih Vam vzrokoval in ne se ločil od Vas; zdaj pa, milostivi Gospod, storite mi to, in pustite me ne z nevoljo, temuč s keršansko radostjo, in dovolite, da vstopim v službo našega vesoljnega Gospoda, križanega Odrešenika Jezusa Kristusa. Kar pa se tiče daru, ki mi ga milostivo ponujate, jaz, kteri za uboštvo našega Gospoda popuščam vse, kar imam, kako bi smel kaj sprejeti, kar je Vaše? Ako pa le hočete mer:i darovati kaj prijetnega, prosim , darujte mi kosec svetega križa, to je, križa Jezusovega, ki ste ga nekdaj vpričo mene dobili v .Jeruzalemu." Pobožni cesar Karol, ako ravno mu je ta svetinja bila neskončno draga, jo da vendar brez pomišljevanja Viljemu, k<»t dokaz in spominek večnega prijateljstva, ktero je bilo krepkejše od življenja, močnejše od smerti. Carigrad. VI. ("Procesija sv. Res. Telesa v Carigradu. — Sultan v moŠeji. — Sultanovih. Sultanova častna straža in lastniki. — Derviski ples na Peri. Mla »-anskene, kakor piš ,.Katol. List," s«> ž>» prišle usmiljene se-.t-e iz Zagreba, kjer .so b:.e radostno pričako ane iu precej so ile 40 deklic v poduk. Nemkinje (protestanške) djakonicc so odšl^, ko so zredile prihod katoliških usmiljeaic. Sej še pa-ot- rji iut 'ran-ki nič ne opravijo pri misij*.nih, ka) čejo še le žen-ke? — češki kat- !iš'še, je dobilo ■luiogo s Polje: p lavnati Poljakom bi gla «d manlšine izvoljenega poslanca poklicati deržavni zbor, ano bi uni iz večine ne hotel priti. Na to pogodbo ni hotel \Vodzicki v ministerstvo stopiti: je pa morebiti v programu sedanjega ministerstva? Toda ravno to je vzrok, da je vstavoverstvo v tesnobi. Ministerstvo svoje naloge, s Poljci se poravnati, ne more doveršiti, ker Poljcem so še Ilohemvariove obljube pretesne in ker dobe Rusine nad glavo, ako bi glasovali za poklican je manjšincev v deržavni zbor. Razun tega ima ministerski program nekje se po-gojo: v svobodniških prašanjih ne dalje stopati, in da predaleč segajoča raba liberalnih postav se mora vtisniti. Ali tedaj liberaluhe zapušati, ali svojemu programu nezvestemu biti. to ste poti novega ministerstva; na obeh straneh je prepad, zlasti ker tudi federaliatiška stran za malo dvomljivih obljub ne bo zapustila svojega programa. Deržavni zbor se ima pričeti 27. t. m. Liberalci utegnejo imeti kacih 91 glasov, ako ne bo Poljcev. — Cesko narodno veliko posestvo je pri neposrednih volitvah zmagalo z 22<> glasovi zoper >2. Škof Strosmajer je bil nekaj časa v Rimu, in pred odhodom je izročil sv. Očetu pismo, v kterem na-znanuje pokoršino do skhpov Vatikanskega zbora. Laško ministerstvo (to je, ubogo, davek plaču-joče ljudstvo) je kupilo za kralja posestvo Kastel-Por-ziano za štiri milijone in pol, vredno je pa morda ne kje polovico tega. Pravijo, da prodajalec velja za papeževega uri^erž»»nca. — toda na svetu se pač vse primeri: marši kteri i^rat n. pr. eden ali drugi cerkvenih priverž^ncev voli cerkvene nasprotnike v zbor-, v srenj-ske zastope itd., da potl-j taki izrolienci toliko več šk<»de d-dajo Če kvi, cerkvenim pravicam in katoličanom. Taki priverženci so res pravi ,,pri-verženci.'% Mo'ka. poštena stanovitnost za dobro, pravično reč, za B »ga in vero, kje si? — Tudi braziljski cesar se je pr^v čudno obnašal: bil je pri sv. Petru j>ri sv. maši, in pa pri pričet ji laškega zbora v li mu, v Vatikanu in pa v Kvirit.alu. Znano je da Kvir n»t je papeževa ietnica. zda; pa je kraljevo osebstvn v njem. Ravno za'o j« hudo na svetu, ker pii velik ?:n b*lu vladarjev zna-aja ni. Se belgiški kra j je uudan pokizal. d» so rnavtarjev preveč boji. Kakor je Vikt r Kmanvcl dob.I •• zbornic-* «• govor na svojo prestolnico, precej j» j»» pobral i t Rirr>a. Odg-»vor pa ie bil poanti n..govor z drugimi b"enarni Laški minister si n ipravlj . v Runu «*\or 'palačo) ki » • -tul «"» mitijomv !ir , drogi ministri tud» ne bodo prizine^li, iu kr.ij je že dobil majhen Kastel-1'urzia ;o za 4 milijone in po!. !n '•<<] » 1»-» to obuta! "f Davtvi. pa š*' le da\ki, ktere znap» .beralci j r..v dobr » množiti, 'n l>ud«'m . a povračilo obeta o sv.,bo.h, jre i delati 'n se pogubiti. Lu-ki <«\obrniti** i blagor. Ita'iitns^i de: a: ni i .i nister .>el!a jt? v novi zbornici v Rimu nasv- tovai dokaj novih d-*; kov. n. p-, na tkanine, p tn-leum iti., p-% n'ko ,,operacij z obligacijami cerk .* . »•:;.t premoženja. Blagor .,i»sv »bodeniin ' (?/ Riinlianom ' Recimo r;, i; „vsužnjeniin." liel^ijaiisko Ker so bili bru>ei ski mavtarji o z-.|»er min^tet stvo l»u-čaie m r,.g..\ jlii « , \z vsih k- ajev številne poslanstva i»riiia: ile v B"i-»'lj protestirat - svojo pričujočiiostjfi *.o per giiju-iie p- 'devzu-sti nep .kiicaoe gospodovania željne loiie i s* iiiinisterst*'<> zahvalit za njegovo obnašat oe. B i i e s«, razne KOiis-r.ativm- društva in katoliške besed niče iz \ .-či!i in maitfših ine?»t, pa »'-oz verlih : tu- dentnv 1-vanj-ke univerze. Ministen»tv-< je sic«*r o d »t o pilo, toda prosti z darji niso svoje želje .3eg|jt ker nastopilo je zopet Konservativno in katoliško ministerstvo, kakor nišejo. Iz Ljubljane. I>cž« lni zlior se je pričel i M. t. m. Novi deželni glavar je gr. Aleksander Auerspcrg, vzet iz manjšine poslancev; namestnik je g. P. Kozler, iz večine, ktera je bila pri vstopu od poslušavstva sprejeta z ,,živeli!" Manjšina so: l«1 poslancev iz vel. posestva, 1 za kočevsko mesto in 2 za ljubljansko me»to ; poslednjih 2 volitev pa bode deželni odbor še le do pri-h dujih druzih sej dež. zbora preiskal, ker pravi sporočilo, da s j slišijo mnoge pritožbe zoper volilski imenik itd. V pervi seji so poslanci storili navadno obljubo; Zavinšek in Poklukar sta bila izvoljena vredovaica, Dei-man in Kosta pa poverjevalca. — V 2. seji v torek so bili v odbor zarad volitve poslancev v deržavni zbor izvoljeni: Bleiweis, Kosta, Svetec, Zamik in Poklukar (poslednji namesto Razlaga, kteri zavoljo opravila v sodniji volitve v odsek ni sprejel). Predlog zastran prenaredbe §. 32. v službini pragmatiki in službinem navodil, ki tiče imenovanje, zniževanje, v pokoj ali ob službo devanje vradnikov, ni dobil dveh tretjin glasov, in je toraj padel. Zavolj tega so narodni poslanci tudi z unim v zavavezi stoječi predlog deželnega odbora o oddaji služb primarjev v bolnici preklicali. V četertek so bile vse volitve poterjene, le samo za ljublj. mesto je odloženo. — V deržavni zbor so izvoljeni gg.: Jugovic, Dragoti Rudež, Zamik, Poklukar, gr. Barbo, in za veliko posestvo gr. Thurn. V deželni odbor so voljeni gg.: Bleiweis, Kosta, Murnik, Dežman, — Namestniki za deželni odbor pa so gg.: Poklukar, Kramar, Pet. Kozler, Fr. Rudež. — Slišati je, da narodni poslanci ne pojdejo v deržavni zbor. Popoldne ob 3 je bil deželni zbor za zdaj dokončan. »Nezmotljiva verfassunga." Svobodoljubje vsta-vovernežev vse preseže. „Laibaherica" iz judovskih listov daje prav „fleten" pomoček za vstavoverneže: Vsak kandidat naj mora naprej obljubiti, da priznava vstavo in da bo v njenem zmislu delal. „Laibaherica" se je ravno tako malo poprašala, kakor njeni ,,izraelski" svetovalci in svetovalke: čemu potlej poslance, če je ver-fassuDga ,,nezmotljiva?" JHthorske spremembe. V ljubljanski škofiji. Č. g. Stanisl. Šranc je dobil hotiško lokali jo. Č. g. Jan. Kapelj, lok. pri sv. Jakobu pri Savi, se poda v pokoj. — Umeri je č. g. Ferd. Rebič, fajm. v Čatežu (R. I. P.!), 17. dec., in fara je 19. dec. razpisana. nabmfnt fiarori. Za sv. Očeta. Z Verhnike 10 gl. s ponižno prošnjo za sv. blagoslov. T. B. 3 gl. — Iz Idrije V. Tona 5 gl. s prošnjo sv. blagoslova za-se in za otroke in so-rodovino. Za miši j on g. Buha. G. P. Peterlin 3 gl. Za družbo sv. Leopolda, t. j. za amerik. mis. Iz št. Jošta 5 gl. (Oddali v kn. Šk. pis. Vr.) Za afrik. misijon. Iz št. Jošta pri P. Gr. 7 gl.; — iz Horjula 6 gl.; z Verhnike 5 gl.; s Podlipe 1 gl. 40 kr. (Izročeno po p. n. g. dek. J. B.) 23 gl. Za misijon neomadež. spočetja na Jutrovem t "j* 10 gl. (Oddali v kn. škof. pis. Vr.) Za oo. Trapiste v Ban j alu ki v Bosni. M. Rode 3 gl. za ss. maše. — Iz Selc za 65 ss. maš. Za pogorelce vsega Postonjskegaokraja. Iz Smlednika 5 gl. Vabilo k naročevanju na za leto 1872. Petindvajseti letnik prične ob Novem letu „Zgod Danica." Te