V osnovno šolo usmerjeni učenci s posebnimi potrebami med šolskimi leti 2015/16 in 2019/20 Nataša Satler, mag. prof. SRP, spec. soc. del., spec. dipl. ing. teks., OŠ Kungota V prispevku pišemo o odstotku učencev s posebnimi potrebami v osnovnošolskem izobraževanju. V prvem delu prispevka so podana zakonska izhodišča o otrocih s posebnimi potrebami v osnovni šoli. V nadaljevanju prispevka so podani statistični podatki o odstotku otrok s posebnimi potrebami, ki so usmerjeni v osnovno šolo s prilagojenim izvajanjem in do- datno strokovno pomočjo. Prav tako je podan pregled statističnih podatkov o: številu in odsto- tku učencev s posebnimi potrebami, ki so usmerjeni v osnovno šolo s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo, glede na vrsto primanjkljaja, ovire oziroma motnje, številu ur dodatne strokovne pomoči in povprečju le-teh na posameznega učenca in številu začasnih in stalnih spremljevalcev med šolskimi leti 2015/16 in 2019/20. Ključne besede: otroci s posebnimi potrebami, - individualiziran pristop, osnovna šola, zakonodaja, statistični podatki - interdisciplinarnost, - ohranjanje ravnotežja med različnimi področji Uvod otrokovega telesnega in duševnega razvoja, V zadnjih letih v Republiki Sloveniji zaznavamo - čimprejšnja usmeritev v ustrezen program poudarjeno in sistematično skrb za ustrezno vzgoje in izobraževanja, obravnavo otrok s posebnimi potrebami na vseh - takojšnja in kontinuirana podpora in strokovna nivojih izobraževanja. Na osnovi zakonodajnih do- pomoč v programih vzgoje in izobraževanja, kumentov, kot so npr. Zakon o usmerjanju otrok - vertikalna prehodnost in povezanost programov, s posebnimi potrebami, Zakon o osnovni šoli, ter - organizacija vzgoje in izobraževanja čim bližje nekaterih drugih predpisov s področja izobraže- kraju bivanja, vanja, je vidna pripravljenost in volja za soočenje - zagotavljanje ustreznih pogojev, ki omogočajo z izzivi, ki jih ponujajo sodobni koncepti vzgoje in optimalen razvoj posameznega otroka (vir 2). izobraževanja, namenjeni otrokom s posebnimi potrebami. Pri otrocih s posebnimi potrebami je V skladu z zakoni in predpisi je otrokom s poseb- izjemno pomembno področje osnovnošolskega nimi potrebami zagotovljeno in omogočeno vklju- izobraževanja, pa tudi predšolskega obdobja. čevanje v vrtce in šole s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo. Na podlagi zako- Cilji in načela nov in predpisov, ki urejajo področje izobraževanja Primanjkljaj, ovira oziroma motnja je le določe- otrok s posebnimi potrebami, pa morajo otrokom na značilnost otrok s posebnimi potrebami, ki pa biti zagotovljeni tudi ustrezni pogoji, da bo lahko imajo, tako kot vsi drugi otroci, mnogo talentov otrok s posebnimi potrebami v kar največji meri in potencialov, zato je potrebno razvijati enake razvijal svoje sposobnosti in potenciale. možnosti za vzgojo, izobraževanje in poklicno usposabljanje vseh otrok z različnimi vrstami po- Otroku in mladostniku, ki to potrebuje, je potrebno sebnih potreb. Pri vzgoji in izobraževanju otrok s prilagajati organizacijo in oblike vzgojno-izobraže- posebnimi potrebami so cilji in načela postavljeni valnega dela, pri čemer pa morajo biti upoštevane širše kot pri splošnem izobraževanju in so podani tudi otrokove posebnosti. v nadaljevanju: - zagotavljanje največje koristi otroka, Zakonska podlaga za usmerjanje otrok s posebni- - celovitost in kompleksnost vzgoje in izobraže- mi potrebami izhaja iz: vanja, - Zakona o vrtcih (Uradni list RS, št. 100/05 – uradno - enake možnosti s hkratnim upoštevanjem prečiščeno besedilo, 25/08, 98/09 – ZIUZGK, 36/10, različnih potreb otrok, 62/10 – ZUPJS, 94/10 – ZIU, 40/12 – ZUJF, 14/15 – - vključevanje staršev, posvojiteljev, rejnikov in ZUUJFO in 55/17); skrbnikov v postopek usmerjanja in oblike po- - Zakona o osnovni šoli. Ur. l. RS, št. 81/06, 102/07, moči, 107/10, 87/11, 40/12-ZUJIF, 63/13; 67 Didakta ŠOLSKA TEORIJA - Zakona o usmerjanju otrok s posebnimi potreba- Prilagojeni izobraževalni program z enakovrednim mi. Ur. l. RS, št. 58/11, 40/12-ZUJIF, 90/12-ZUOPP-1A; izobrazbenim standardom se izvaja v specializi- - Pravilnika o dodatni strokovni in fizični pomo- ranih ustanovah. Namenjen je gibalno oviranim, či za otroke s posebnimi potrebami. Ur. l. RS, št. slepim in slabovidnim, gluhim in naglušnim otro- 88/2013; kom ter otrokom z govorno-jezikovnimi motnjami. - Pravilnika o organizaciji in načinu dela komisij za Standardi znanja so enakovredni tistim v rednem usmerjanje otrok s posebnimi potrebami. Ur. l. programu, posebnost teh programov pa je, da RS., št. 88/2013; imajo različne specialnopedagoške dejavnosti gle- - Pravilnika o osnovnošolskem izobraževanju de na vrsto primanjkljaja. učencev s posebnimi potrebami na domu. Ur. l. RS, št. 10/2012; Prilagojeni izobraževalni program z nižjim izo- - Strokovnih Kriterijih za opredelitev vrste in sto- brazbenim standardom se izvaja v osnovnih šolah pnje primanjkljajev, ovir oz. motenj otrok s poseb- s prilagojenim programom ali v osnovnih šolah, nimi potrebami, veljajo s 1. 5. 2014, objavljeni na ki imajo tudi oddelke prilagojenih programov. V spletni strani Zavoda RS za šolstvo. www.zrss.si. tem programu standardi znanja niso enakovredni osnovnošolskemu programu, temveč so znižani Otroci s posebnimi potrebami se usmerjajo in s pod minimalni standard rednega osnovnošolske- tem vključujejo v vzgojno-izobraževalne programe ga programa. Poleg tega so v teh programih prila- skupaj z drugimi otroki. Skupni cilj je usmerjanje gojeni tudi normativni in kadrovski pogoji. otroka v zanj najustreznejši program. Posebni program vzgoje in izobraževanja se iz- V Kriterijih za opredelitev vrste in stopnje primanj- vaja v osnovnih šolah s prilagojenim programom kljajev, ovir oz. motenj otrok s posebnimi potrebami in v socialno varstvenih zavodih. V ta program se so otroci s posebnimi potrebami opredeljeni kot: usmerjajo otroci z zmernimi, težjimi in težkimi - otroci z motnjami v duševnem razvoju, motnjami v duševnem razvoju. Posebni program - gluhi in naglušni otroci, vzgoje in izobraževanja nima predpisanih standar- - slepi in slabovidni otroci oziroma otroci z okva- dov znanja, namesto predmetov ima šest področij ro vidne funkcije, dejavnosti. - otroci z govorno-jezikovnimi motnjami, - gibalno ovirani otroci, Dodatna strokovna pomoč se v skladu z odločbo - otroci s primanjkljaji na posameznih področjih o usmeritvi, ki jo izda pristojna območna enota učenja, Zavoda za šolstvo Republike Slovenije za posame- - dolgotrajno bolni otroci, znega otroka, izvaja za otroke s posebnimi potre- - otroci s čustvenimi in vedenjskimi motnjami in bami, ki so usmerjeni v izobraževalne programe - otroci z avtističnimi motnjami (vir 3). s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo, izjemoma pa tudi v drugih programih Otrokom s posebnimi potrebami je v skladu z vzgoje in izobraževanja za otroke s posebnimi po- odločbo o usmeritvi zagotovljeno in omogočeno trebami (ZUOPP-1). Natančna opredelitev obsega vključevanje v naslednje programe vzgoje in izo- in izvajanja dodatne strokovne pomoči je določe- braževanja (ZUOPP-1, 5. člen): na v odločbi o usmeritvi za posameznega otroka. - Program za predšolske otroke s prilagojenim V odločbi o usmeritvi je opredeljena tudi vrsta do- izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo; datne strokovne pomoči, ki je dodeljena otroku in - Prilagojeni program za predšolske otroke; je lahko: - Vzgojno-izobraževalni programi s prilagojenim - pomoč za premagovanje primanjkljajev, ovir izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo; oziroma motenj, - Prilagojeni programi vzgoje in izobraževanja z - svetovalna storitev ali enakovrednim izobrazbenim standardom; - učna pomoč. - Prilagojeni programi vzgoje in izobraževanja z nižjim izobrazbenim standardom; Največje mogoče število ur dodatne strokovne po- - Posebni program vzgoje in izobraževanja za moči je pet ur tedensko, pri čemer mora biti naj- otroke z zmerno, težjo in težko motnjo v dušev- manj ena ura svetovalne storitve (Pravilnik o doda- nem razvoju in drugih posebnih programih; tni strokovni in fizični pomoči za otroke s posebni- - Vzgojni programi. mi potrebami (Ur. l. RS, št. 88/2013)). Izobraževalni program s prilagojenim izvajanjem Zavod Republike Slovenije za šolstvo z odločbo o in dodatno strokovno pomočjo se izvaja v rednih usmerjanju otroka določi: oz. t. i. večinskih šolah. Otroci, usmerjeni v ta pro- - program vzgoje in izobraževanja, v katerega se gram, morajo dosegati standarde znanja, ki so do- otrok usmerja, ločeni za program osnovne šole. - šolo ali zavod, v katerega se otrok vključi, 68 Didakta - 3–5 % specifičnih učnih težav najtežje oblike, ki - datum vključitve, po potrebi pa tudi: jih imenujemo tudi primanjkljaji na posame- - obseg, način in vrsto ter izvajalca dodatne stro- znih področjih učenja. kovne pomoči, - pripomočke, prostor in opremo ter druge po- Nekateri otroci se učijo lažje, drugi težje, eni hitre- goje, ki morajo biti zagotovljeni za vzgojo in izo- je, drugi počasneje, nekateri delajo zahtevne stvari, braževanje, drugi enostavne in tako je z vsemi stvarmi v življe- - občasnega ali stalnega spremljevalca za fizično nju. Ne smemo biti pozorni samo na primanjkljaje pomoč gibalno oviranemu otroku, otrok, ampak moramo iskati njihove posebnosti in - zmanjšanje števila otrok v oddelku glede na potenciale, v katerih so dobri, hkrati pa razvijati nji- predpisane normative, hova šibka področja. - rok preverjanja ustreznosti usmeritve in - druge pravice. V nadaljevanju so podani podatki, pridobljeni iz Sta- tističnega urada Republike Slovenije in iz spletne Po statističnih podatkih je v Republiki Sloveniji: strani MIZS (vir 1). V tabeli 1 so razvidni podatki o šte- - 20–25 % učnih težav v osnovni šoli; vilu usmerjenih otrok v osnovno šolo s prilagojenim - 10 % specifičnih učnih težav; izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo. Šolsko leto 2015/2016 2016/2017 2017/2018 2018/2019 2019/2020 Št. učencev 10.091 10.072 11.077 12.054 13.075 Tabela 1: Število usmerjenih učencev v osnovno šolo s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo od šolskega leta 2015/16 do 2019/20 Iz tabele 1 je razvidno, da se je število učencev, ki so bili usmerjeni v osnovnošolsko izobraževanje s pri- lagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo, od šolskega leta 2015/16 do 2019/20 iz leta v leto povečevalo. Število učencev, ki so usmerjeni v osnovnošolsko izobraževanje s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo je relativen podatek, ki ga je potrebno primerjati znotraj celotne populacije učencev, kar pa je razvidno iz tabele 2. 2015/16 2016/17 2017/18 2018/19 2019/20 Vsi Vsi Vsi Vsi Vsi učenci OPP % učenci OPP % učenci OPP % učenci v OPP % učenci OPP % v OŠ v OŠ v OŠ OŠ v OŠ 170.683 10.091 5,91 175.176 10.072 5,75 179.186 11.077 6,18 183,892 12.054 6,55 187.518 13.075 6,97 Tabela 2: Število vseh učencev in odstotek usmerjenih učencev v osnovno šolo s prilagoje- nim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo od šolskega leta 2015/16 do 2019/20 Iz podatkov v tabeli 2 je razvidno, da se je odstotek usmerjenih učencev v osnovno šolo s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo v zadnjih petih šolskih letih povečal za 1,06 %. V tabeli 3 so razvidni podatki o odstotku otrok s posebnimi potrebami med vsemi učenci v rednih osnov- nih šolah glede na spol. Šolsko leto 2016/2017 2017/2018 2018/2019 2019/2020 Dečki 7,86 8,78 5,46 7,55 Deklice 3,78 4,32 2,74 3,87 Tabela 3: Odstotek otrok s posebnimi potrebami med vsemi učenci v rednih osnovnih šolah glede na spol Podatki iz tabele 3 izkazujejo, da je med vsemi učenci v rednih osnovnih šolah bistveno več dečkov, ki so usmerjeni v osnovno šolo s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo, kot deklic. 69 Didakta ŠOLSKA TEORIJA V tabeli 4 so razvidni podatki o številu in odstotku usmerjenih otrok v osnovno šolo s prilagojenim izvaja- njem in dodatno strokovno pomočjo glede na vrsto primanjkljaja, ovire oziroma motnje. 2015/2016 2016/2017 2017/2018 2018/2019 2019/2020 Učenci z lažjo motnjo v duševnem razvoju (MDR) 10 0,1 % 10 0,1 % 33 0,3 % 57 0,5 % 93 0,7 % Gluhi in naglušni (GLU, NGL) 238 2,4 % 182 1,8 % 172 1,6 % 171 1,4 % 173 1,3 % Učenci z govorno-jezikovnimi motnjami (GJM) 1.180 11,7 % 992 9,8 % 1.056 9,5 % 1.138 9,4 % 1.359 10,4 % Slepi in slabovidni (SLE, SLV, OVF) 70 0,7 % 63 0,6 % 61 0,6 % 68 0,6 % 73 0,6 % Gibalno ovirani (GIB) 293 2,9 % 179 1,8 % 159 1,4 % 149 1,2 % 153 1,2 % Učenci s čustvenimi in vedenjskimi motnjami (ČVM) 324 3,2 % 208 2,1 % 283 2,6 % 326 2,7 % 411 3,1 % Dolgotrajno bolni (DOB) 1.416 14,0 % 1.161 11,5 % 1.223 11,0 % 1.264 10,5 % 1.312 10,0 % Učenci s primanjkljaji na posa- meznih področjih učenja (PPPU) 4.619 45,8 % 4.371 43,4 % 4.726 42,7% 5.084 42,2 % 5.402 41,3 % Učenci z avtističnimi motnjami (AM) 105 1,0 % 126 1,3 % 168 1,5 % 189 1,6 % 225 1,7 % Učenci z več motnjami (DRU) 1.836 18,2 % 2.780 27,6 % 3.196 28,9 % 3.608 29,9 % 3.874 29,6 % SKUPAJ 10.091 100 % 10.072 100 % 11.077 100 % 12.054 100 % 13.075 100 % Tabela 4: Število in odstotek usmerjenih otrok v osnovno šolo s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo glede na vrsto primanjkljaja, ovire oziroma motnje. 50 40 30 20 10 0 2015/16 2016/17 2017/18 2018/19 2019/20 učenci z MDR gluhi in naglušni učenci učenci s ČVM slepi in slabovidni učenci gibalno ovirani učenci učenci z avtističnimi motnjami dolgotrajno bolni učenci učenci s PPPU učenci z več motnjami učenci z GJM Graf 1: Odstotek usmerjenih otrok v osnovno šolo s prilagojenim izvajanjem in dodatno stro- kovno pomočjo glede na vrsto primanjkljaja, ovire oziroma motnje Podatki iz tabele 4 izkazujejo, da je med učenci s bilo usmerjenih tudi učencev z govorno-jezikov- posebnimi potrebami, ki so vključeni osnovno šolo nimi motnjami. Glede na vrsto primanjkljaja, ovi- s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno re oziroma motnje je v zadnjih petih šolskih letih pomočjo, največji odstotek učencev usmerjenih osnovno šolo s prilagojenim izvajanjem in doda- kot učencev s primanjkljaji na posameznih podro- tno strokovno pomočjo vključenih najmanj učen- čjih učenja in da se je odstotek le-teh v zadnjih pe- cev z lažjo motnjo v duševnem razvoju. tih šolskih letih znižal za 4,5 %. Sledi skupina otrok s posebnimi potrebami z več motnjami, ki pa se V tabeli 5 so razvidni podatki o številu ur dodatne je v zadnjih petih šolskih letih povečala za 11,4 %. strokovne pomoči v skladu z izdanimi odločbami Okrog 10 % učencev je bilo v šolskem letu 2019/20 o usmeritvi v osnovno šolo s prilagojenim izvaja- usmerjenih kot dolgotrajno bolnih in prav toliko je njem in dodatno strokovno pomočjo. 70 Didakta Šolsko leto 2015/2016 2016/2017 2017/2018 2018/2019 2019/2020 Število ur dodatne strokovne pomoči 34.154 35.654 40.521 45.040 49.345 Povprečno št. ur na OPP 3,38 3,54 3,66 3,74 3,77 Tabela 5: Ure dodatne strokovne pomoči po odločbah o usmeritvi v osnovno šolo s prilago- jenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo Podatki iz tabele 5 izkazujejo, da se je povprečno število ur dodatne strokovne pomoči v zadnjih petih šolskih letih iz leta v leto povečevalo. V šolskem letu 2019/20 je imel v povprečju učenec, ki je usmerjen v osnovno šolo s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo, 3,77 ure dodatne strokovne pomoči na teden. V tabeli 6 so razvidni podatki o številu začasnih in stalnih spremljevalcev, ki so po odločbi o usmeritvi do- deljeni učencem, ki so usmerjeni v osnovno šolo s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo. Šolsko leto 2015/2016 2016/2017 2017/2018 2018/2019 2019/2020 Začasni 116 208 320 408 479 Stalni 173 161 150 153 155 Tabela 6: Število začasnih in stalnih spremljevalcev Podatki iz tabele 6 izkazujejo, da se je v zadnjih petih rialnih pogojev, usposobljenost učiteljev in zakono- šolskih letih število začasnih spremljevalcev zelo po- dajo. Potrebno bi bilo ustvariti mrežo ljudi, ki bodo večalo, in sicer za 363, medtem ko se je število stalnih hoteli in znali doseči integracijo otrok s posebnimi spremljevalcev zmanjšalo za 18. potrebami. Uspešno integracijo otrok s posebni- mi potrebami pa bo možno doseči, ko bodo za to SKLEP ustvarjeni pogoji s strani države na področju zakono- Podatki izkazujejo, da se je v zadnjih petih šolskih daje, materialnih in finančnih pogojev in s sodelova- letih število učencev s posebnimi potrebami, ki so njem med učitelji, strokovnimi sodelavci, osebnimi usmerjeni v osnovno šolo s prilagojenim izvajanjem asistenti in starši. in dodatno strokovno pomočjo, iz leta v leto poveče- valo. Odstotek usmerjenih učencev v osnovno šolo Vsi ljudje bi se morali zavedati, da smo si med seboj s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno po- enaki, kljub temu da se nekateri učijo lažje, drugi tež- močjo se je v zadnjih petih šolskih letih povečal za je, eni hitreje, drugi počasneje, nekateri delajo zah- 1,06 %. Med vsemi učenci v rednih osnovnih šolah tevne stvari, drugi enostavne, in tako je z vsemi stvar- je bistveno več dečkov, ki so usmerjeni v osnovno mi v življenju. Ne smemo biti pozorni na primanjklja- šolo s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokov- je posameznih oseb, ampak moramo iskati njihove no pomočjo, kot deklic. Največji odstotek učencev posebnosti in potenciale, v katerih so dobri. je usmerjenih kot učencev s primanjkljaji na posa- meznih področjih učenja, najmanjši odstotek pa je Viri in literatura učencev z lažjo motnjo v duševnem razvoju. Pov- Pravilnik o dodatni strokovni in fizični pomoči za otroke s posebnimi potrebami. Ur. l. RS, št. 88/2013 prečno število ur dodatne strokovne pomoči se je v Pravilnik o organizaciji in načinu dela komisij za usmerjanje otrok s zadnjih petih šolskih letih iz leta v leto povečevalo. V posebnimi potrebami. Ur. l. RS., št. 88/2013 Pravilnik o osnovnošolskem izobraževanju učencev s posebnimi po- šolskem letu 2019/20 je imel v povprečju učenec, ki je trebami na domu. Ur. l. RS, št. 10/2012 usmerjen v osnovno šolo s prilagojenim izvajanjem Vir 1: Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport (2020): Tabela učenci s posebnimi potrebami. Dostopno na in dodatno strokovno pomočjo, 3,77 ure dodatne https://www.gov.si/assets/ministrstva/MIZS/Dokumenti/Izobraze- strokovne pomoči na teden. V zadnjih petih šolskih vanje-otrok-s-posebnimipotrebami/Statistikeinanalize/Tabela_ ucenci_s_posebnimi_potrebami.pdf. letih se je število začasnih spremljevalcev zelo pove- Vir 2: Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport (2020): Izobraže- čalo, in sicer za 363, medtem ko se je število stalnih vanje otrok s posebnimi potrebami. Dostopno na https://www.gov.si/podrocja/izobrazevanje-znanost-in-sport/izobra- spremljevalcev zmanjšalo za 18. zevanje-otrok-s-posebnimi-potrebami/ Vir 3: Zavod Republike Slovenije za šolstvo (2020): Kriteriji za oprede- litev vrste in stopnje primanjkljajev, ovir oz. motenj otrok s posebni- Otroci s posebnimi potrebami so v redne osnovne mi potrebami. Dostopno na šole vključeni predvsem zato, da bi postali čim bolj https://www.zrss.si/digitalnaknjiznica/kriteriji-puopp-2015/files/as- sets/basic-html/index.html#1 samostojni in opremljeni za življenje – neodvisno Zakon o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami. Ur. l. RS, št. 58/11, tudi od specializiranih ustanov in izvorne družine. 40/12-ZUJIF, 90/12-ZUOPP-1A Zakon o osnovni šoli. Ur. l. RS, št. 81/06, 102/07, 107/10, 87/11, 40/12-ZU- Toda integracija otrok s posebnimi potrebami v re- JIF, 63/13 dne osnovne šole ima še vedno pomanjkljivosti, Zakon o vrtcih (Uradni list RS, št. 100/05 – uradno prečiščeno bese- dilo, 25/08, 98/09 – ZIUZGK, 36/10, 62/10 – ZUPJS, 94/10 – ZIU, 40/12 predvsem ko gre za zagotavljanje ustreznih mate- – ZUJF, 14/15 – ZUUJFO in 55/17) 71 Didakta