MIRIAM STEINER, VOJAK Z ZLATIMI GUMBI. V nasprotju z dosedanjimi avtorji, ki v zbirki Pota mladih obravnavajo trenutno notranje počutje mladega človeka in najraje z dnevniško obarvanimi zapisi sledijo razvoju lastne osebnosti v dozorevajoeih letih, nam je Miriam Steiner v noveli Vojak z zlatimi gumbi predstavila snov, ki je mlademu rodu odmaknjena iz območja neposrednega doživljanja, snov, ki jo mladi sprejemajo kot grozljivo legendo — čas surove okupacije. Vsi vemo, da je obdobje druge svetovne vojne v naši književnosti še vse premalo obdelano in je zato vsak nov poskus razveseljiv, zlasti če gre za poskus predstavnikov mlajših generacij, ki utegnejo prinasti v to snov marsikaj novega in izvirnega. 1137 Mlada avtorica Miriam Steiner je v svojem knjižnem prvencu — noveli Vojak z zlatimi gumbi* opisala zgodbo židovskega otroka, ki ga okupatorjevi vojaki skupaj z drugimi odpeljejo v nemška taborišča, kjer doživlja grozote uničevalnih metod. Steinerjeva si je v prvi vrsti prizadevala, da bi v svoji pripovedi uveljavila aspekt otroške psihe, tako da bi bravec spoznaval dogodke, kot jih je doživljala deklica Biba in kot so se stopnjevali v njeni prizadeti notranjosti. Ta aspekt se ji je posrečil le delno, a ne zato, ker se ne bi znala vživljati v otrokov duševni svet. ampak zato, ker so ji uresničitev tega prijema onemogočile nekatere nedognane prvine njenega pisanja. Najšibkejši del novele je kompozicija. V ospredju je linearno zasnovana zgodba z monotonim pripovednim slogom, vanjo pa je avtorica skušala vplesti nekatere moderne elemente, pri čemer si je pomagala s spominskimi in sanjskimi vrinki, s popisi otroških iger in pripovedovanjem pravljic, poleg tega pa naj bi novelo pripovedno razgibali še nepričakovani preskoki in stilistični obrati, ki naj bi pa hkrati ponazarjali otrokovo duševno stanje, njegovo postopno deformacijo, a tudi postopno osveščanje v svetu groze in uničevanja. Ker vse te stilne prvine niso našle dovolj vešče pisateljske roke. vzbujajo vtis neenotnosti ter vsiljujejo misel, da je novela preveč razumsko skonstruirana, očitno mestoma umetno razširjena z različnimi vrinki. Boljša stran Vojaka z zlatimi gumbi je vsekakor vsebinski del. Kakor sta pripovedna tehnika in jezik jecljava — takih in tako pogostih jezikovnih napak in izrazne ohlapnosti si ne bi smel dovoliti noben pisec, tudi v zbirki Pota mladih ne — moram poudariti, da je vsebinska motivacija novele prepričljiva, na mnogih mestih pretresljiva, čeprav nam govori o stvareh, ki so v naši vednosti že tisočkrat registrirane. Le zavoljo tega je mogoče opravičiti knjižni natis te sicer skromne novele. Andrej Tu š e k 1138