101. številka. Ljubljana, vtorek 5. maja. VII. leto, 1874. SLOVENSKI NAROD. Izhaja vsak dan, izvzemši ponedeljke in dneve po praznikih, ter velja po poŠti prejeman, za avstro-ogerske dežele za celo leto 16 gold., za pol leta 8 mM, la četrt leta 4 gold. — Za Ljubljano brez pošiljanja na dom za celo leto 13 gold., za četrt leta 3 gold. 30 kr., za en mesec I gold. 10 kr. Za pošiljanje na dom so računa 10 kraje, za mesec, 30 kr. za četrt lota. — Za tuje dežele za celo leto 20 gold., za pol lota 10 gold. — Za gospode učitelje na ljudskih šolah in za dijake velja znižana cena in sicer: Za LJubljano za četrt leta 2 gold. 50 kr., po pošti prejeman za Četrt leta 3 gld. — Za oznanila se plačuje od četiri-stopne potit-vrste 6 kr., če se oznanilo enkrat tiska, 5 kr. če se dvakrat in 4 kr. če se tri- aii večkrat tiska. Vsakokrat se plača štempelj za 30 kr. Dopisi naj so izvole frankirati. — Rokopisi se ne vračajo. — Uredništvo jo v Ljubljani na celovški cesti v Tavčarjevi hiši „Ilotel Evropa". Oprav uištvo, na katero naj se blagovolijo pošiljati naročnine, reklamacije, oznanila, t. j. administrativne reči, je v „Narodni tiskarni" v Tavčarjevi hiši. Govor slovenskega poslanca dr. Razlaga za kloatersko konfosijonalno postavo v seji državnega zbora 25. aprila. *) (Dalje.) Sploh se pa izpregovori v specijalni debati — ako pride do nje, o tej točki bolj podrobno. Še eden pomišljaj v tem obziru bi rad ovrgel; ugovarjalo se je namreč, da ta postava z državnimi osnovnimi postavami nij v soglasji kar se tiče vizitacije kloštrov. Toda jaz opozorujem na to, da se vsi javni zavodi, ako treba, smejo pregledati. Kloštri so javne korporacije, in zato mora biti v njihovem zanimanji, da se, ako se kaj naznani, ali ako javno govorjenje terja, po kompetentnih organih države na prizanesljiv način preiščejo. Tudi se je navajalo, da država darov ustanovnikov nij obrnila za one namene, za katere so bili odločeni in da hoče zdaj pravico imeti, kakor se naime tukaj v obliki postave predlaga, porabiti je za druge namene. A jaz opozorujem na to, da so se pri nas v Avstriji ustanove, ako nij bilo več mogoče za taisti namen, pa za kak enak namen porabile, in sicer v vsakem slučaji za cerkven. Še eden važfn ugovor se je tukaj storil, ugovor, ki me je oveselil, ta namreč, da se tukaj nij poskusilo zedinjenje državnega postavodajstva s cerkvijo, in da bi bilo želeti, ko bi se bilo to zedinjenje dovršilo. Jaz temu prav rad pritrjujem, in sem sam pri drugi priložnosti enako misel izrazil. A mi tukaj ne vidimo pozitivnega dejanja od strani cerkvene reprezentacije, nego tri mesece edino le negacijo. Uže od srede januvarja tega leta so predložene „razvpite" konfesijonalne predlage, in več kakor tri mesece nij bilo slišati, da bi se bila cerkvena reprezentacija sešla, da bi se o teh predlagali posvetovala, ali da bi bila stavila predloge, ki bi bili vedli do sporazumi jenja. Uže več kot 200 let je zapovedano, da se imajo diecezauske siuodc imeti vsako leto, metropolitanske pa vsaka tri leta; toda sladka navada absolutist čnega ccrkveuega regimenta je to zapoved le jako jako redkokrat izpolnila. Zdi se mi dakle, da ona sporazumljeuja niti ne želi. Gospod dr. Oelz je omenil, da bode postava vest mnogih državljanov vznemirila. Na to nemam drugega odgovoriti, nego: podučite ljudstvo, in potem si ne bode, ker bode bolje podučeno, dalo vznemirjati vesti, ker država prav nikomur ne misli krivice delati. Reklo se je, da se delajo le policijske postave. A gospoda, dobra policija varuje *) Po stenograiičneiii zapisuiku. državljane krivice. Kar pa me je še posebno iznenadilo, je bil izrek poslanca dr. Oelza iz Vorarlberga, češ, da parlamenti nijso kraji, da se določi, kaj je pravo, kaj nepravo, nego da so tovarne za trmoglavost in slučajno m&joritete; z eno besedo: meni se zdi, da on absolutizma prosi. Čud im se jako, ker sem vendar navajen, in se nam vedno pred-baciva, da je slovansko ljudstvo za reakcijo tavajoča četa, da se tukaj od Nemcev absolutizma prosi, in sicer od kmetske strani, kajti, kakor zapisnik kaže, je dr. Oelz poslanec vorarlberških kmetskih občin, in če je tem to prav, jim prav iz srca čestitam. Jaz sem Slovan, in spadam k onim, ki bodo po izreku nekateiih mladih knezov ob svojem času slepa četa reakcijonarjev. A meni se čudno zdi, da dr. Oelzovi komitenti morejo biti zadovoljni z načeli, katera on zastopa, akopram so se še ne prav pred 26 leti desetine in tlake znebili in so tedaj jedva dobro četrt stoletja ljudje v pravem pomenu besede. Jaz bi vendar mislil, da, kakor tudi povestnica uči, v absolutnih državah ne more poedini imeti vse oblasti v roci ter vsega oskrbovati, tudi ako je najplemenitejši človek, da se tedaj oblast poedinega zlorablja. Name kot na Slovana je naredilo to čuden vtis, da poslanec nemških kmetskih občin na konci 19. stoletja absolutizma prosi. On je tudi rekel, da ljudstvo hoče kloštre, da tišči vanje pa da teh postav ne mara. To pa nij po vseh deželah enako. V mnogih deželah kloštre spoštujejo, jih dejansko podpirajo. A navedel bi lehko več dežel, kjer o tiščanji v kloštre, o zahtevanji takih institucij nij ni duha ni sluha. Jaz bi si še dovolil visokočestitemu patru Rainerju nekoliko odgovoriti, ki je rekel, da princip svobode zahteva, da se te p«.stave kar prosto odstrane, niti ne razglase, da postava ne pride v kolizijo se svobodo in z državnimi osnovnimi postavami. Toda .svoboda nij razposajenost. Svoboda je etično ukoristenje pravne sfere, in ta pravna sfera, ravno je, ki normira krog naših pravic in naših dolžnosti j, v kolikor ne alteriramo pravne sfere kakega dtugega, ali skupnosti. Mislim dakle, da ti ugovori nijso resno mišljeni, nego le bolj na efekt preračuujeui, kajti menim, da ne bo nihče trdil, da so pri kongregaciji ljudij, ki v sebi več ne čutijo poklica, ki so čutijo nesrečne, da morajo skupaj živeti, more še o svobodi govoiiti, in taki slučaji se nc prigode redkokrat, po znanem stavku: „Omuis communio mater discordiai um." Ako nij več proste volje, i Mati v taki druščini, potem je v človeškem zanimanji, potem je v zanimanji institucije same, v zanimanji i države i cerkve, da poedini nezadovoljni gre ter se posveti kakemu drugemu koristnemu človeškemu dejanju. Po moji misli se s tem redovska disciplina ne omaje, kajti ta se mora dobrovoljno vršiti, kakor tudi cela skupščina le potem more blagostno delovati, ako so oni dobrovoljno složni, ki so se tako visokemu cilju posvetili. (Konec prihodnjič.) Politični razgled. \ot run J«' (lože 14» V Ljubljani 4. maja. V Sa: Sordino, grofinja iz Trsta.— Kav-šok iz Kamnika. — Stare iz Mengša. — Jung, Za-netti iz Trsta Pri slonu: Martii iz Stutgarta. — Engel iz Monakovega. — Blau, trgovec iz Veliko Kanile, Jug gospa b hčerjo iz Litije. — Simonetti z družino iz Bologne. — Klein, trgovec, Poljak, trgovec, iz Trsta. — Scliinlltzhuusen c. k. ljetnant iz Kamnika. — Lesnar iz Vel. Kanižo. — Sclnvingor, sod. adjunkt is Loža. — Novak iz Dalmacije. — Frosdorino, trgovce iz Trsta. — Sternhard iz Celovca. — Royer z gospo iz Kranja. — Koiuathars iz Ptujoga. — Capuder, Juvan, učitelj iz Gradca. —Fferlercr, Jurist I Dunaja. — Flachar, podjetnik iz Salzburga. — pleni. Kotschiltz. iz Uudevasi — Baron Tautrer iz Višnjegore. — Breznikar, fabrikant iz Konjic. — Deu, Mali iz Tržiča. — Pillor, Schwarz, Roscnbcrg iz Gradcu. — Vidic iz Novega mesta. — Orel iz Trsta- — llasek, Radler, potnik. lietzer z Dunaja. Meden, posestnik iz Notranjskega. — Regu/za iz Treviso. — Rubinatu Domenico iz Padovo. — Kiuič iz Reke. — gr. 1'ačo iz Ponoviča. Pri Malici z Jugovce iz Kranja. — Drago-vina Iz Trsta. — Meisl z Dunaja. — Kochstani iz Fiirta na Bavarskem. — Uorz z Dunaja. — Cblbel, telegr. inšpektor iz Trsta. Dunajska borc.it 4. maja. (izvirno telogratieuo poročilo.) Enotni drž. dolg v baukovcih . 60 gld. Enotni drž. dolg v srebru . . 74 „ 1860 drž. posojilo.....104 „ Akcijo narodne banke . . 5*76 „ Kreditne akcijo .... 217 „ London . .......111 „ Napol..........b „ C. k, cekini.......— „ Srebro.........1G6 - 20 50 25 70 96 kr. < 4 Peter Grasselli < vinotržtvo na debelo t 4 v . V""* r (11«—2) Spodnji Šiški poleg Ljubljane, Čadeževa hiša. priljubljenega, do- 4 4 4 4 ir Velika zaloga najbolj brega zdravoga Q«^~ rili n navadnega in finejšega, posebno Izbornega bizcIJMkeKi* in doieujMk«'KU. 1'Imhiu naj so blagovoljno adresirajo v Ljubljano, kjer se komur drago tudi na tiMlua vprašanja ustreza v IiInI si. 20$, II. unUNtronJe (nasproti rotovža). h 7 Dr. Janez Steiner odvotnilc, ima svojo pisarnico od 4. maja 1874 na starem trgu (118-1) ii. nt. Bo, --igr^ Javna zahvala. 12. aprila mi jc l.ogorelo poslopje, katero je bilo zavarovano pri „l*<>*1au«ki družbi'* za 600 gold. — Uže isti N\ XC XC XK XI >K JK >\\ stalno ležeč sod. — Dobiva so pri (117-2) Izdatelj in za uredništvo odgovoren: Ivan S e men. Iv. Alf. llai'tiiiaiiii-ii, Ljubljana, dunajska cesta, uriiiiinikova hiša. Lastnina in usk „Narodne tiskarne.u XX XX XX XX XX XX