251. številka. Ljubljana, petek 31. oktobra. Vi. leto, 1873. SL01EH Izhaja vsak dan, :«vzeinfii ponedeljka in dnnve po pravnikih, ter velja po pošti projeuum, za avstrn-ngcrakc de^ole m oelo lO goUL* »>ol leta 8 eoM, sa 60M leta 4 g;M, — Z« LJubljano brer. pošiljanji tj* do« s-, celo ' rta 13 Jfold., so to .. teta 3 goM. 30 k.-., 7» t.. »»«.-.«• i .M,id. 10 kr. 7.a pošiljanj« na dom -jo raouna 10 kraje, za meso?, 30 kr. t.i ootrt Jota. — 2* tujn dfljieffl M oeld let 20 aold., -s* po] leta 10 (jold. - Za goapode učitelje u* ljudskih aotah in za dijake velja znižana oona ls oioer; 2a LJubljano aa ietrt i<><,a 2 sold. 50 kr,. po pošti prejemati za. Setrt lom 3 frolčL — 2a oznanila oe pladnje od detirf-stepne pedt-vrata 6 ki. to ae oznanilo •nkret '.ioka, 5 . <■ vakrat *n 4 kr. do bo tri- a : voč-krat tiska. Vsakokrat no plaća štompolj za 30 kr Dopisi naj ne izvole ftankitari. — Rokopisi »a ue vračajo — Uredniltvu J« v Ljubij.vu na eolovSki oeoti v Tavčarjevi hiši „Eh>wi Evropa-. Opravnifltvo, na katero oaj «*o blagovolijo polivati naroentne, reklamaotie, osnanfla t. J, kdruinjat rattvna redi, je v „Narodni tiskaralM v Tavčarjevi hi|P. Francosko. Že od maja meseca sem se reakcija napenja na Francoskem usmrtiti republiko in namestu boginje svobode in najvišje suverenosti narodove, iz pozabljenega kota izvleči trhlega uda propale burbonske rodovi-ne Henrika V., ter ga za tirana posaditi na kraljevski prestol. In vsi sovražniki narodov in njih svobode, temu početju rokople-skajo, vriskajo kadar se vaga reakcije njim na korist vzdiguje, ljutijo se, kadar pada. Republikanci mirno pričakujejo glavnega navala, pripravljeni brauiti pridobitve 19. veka s krvjo in življenjem, in prepričani, da ako bi so tudi s povrnitvijo IJurbonccv kazalec na časovni uri skoro za stotino let nazaj pomaknil, ne more to novo stanje dolgo trajati. Francoski narod, ki je za svojo svobodo enega kralja pod meč poslal, dva največja cesarja in več kraljev v eksil, — ta narod bode otresel tudi jarem grofa (Jhani-borda, ako se reakcijouarcem res posreči naložiti ga. Dozdaj pa nij de naložen, in pogumno pa taktno držanje republikanske levice daje upanje, da tudi ne bode. Poleg reakcijonarjev in jezuitov so, kakor se zdi, za ponovljenje starega kraljestva tudi neki politiki, katerim je namen prva stvar, sredstva pa vsa dobra. Ker jo katoličanstvo protestantovskemu nemštvu protivno, za to le-ti Francozje iščejo staro monarhijo zopet vzpostaviti, in ker se vsi hotć maščevati nad Nemci, porabiti hočejo i katoliško „vero" za svoj namen. Zatorej vidimo, kako se grof Cbambord ali „ Henrik V.w, hlini in daje izpovedavati, da ima naravnost od boga pravico, narodu na tilnik vsesti se in ga vladati. Kakor se „vera" drugod dostikrat za sebične namene zlorabi, tako so tu. — Ako bi se postavili i mi na stališče te gole sebičnosti in maščevalnosti, pa ako bi dalje verovati mogli, da je monarbija najmogočnejši sovražnik Nemčije (ki je gotovo tudi najhujši sovražnica nas Slovanov), potem bi morali tudi mi simpatizirati za monarhijo, kakor naši klerikalci simpatizirajo ue iz narodno politike, nego iz klerikalizma, rimljan-stva, in zato, ker posnemajo slepo reakcijo-uarje drugih narodov. Ali mi menimo, da se mora blag namen, kakor jo boljša svobodna bodočnost narodova, tudi dosezati le s pripomočki, kise strinjajo z moralo, z vsem prepričanjem. Mi menimo, da so vsako hinavstvo in vsaka nepoštenost v misli — hudo maščuje nad onim, kateri se teh sredstev poslužuje. Francozje so imeli simpatije vsega izobraženega Bveta. Celo njih rojeni protivuiki Nemci, vsaj boljši duhovi med njimi, so jim morali priznati, da so oni b li predboritelji za svobodo. Ako zdaj Francozi vso svojo najlepšo in najsijajnejŠo preteklost zataje in se vržejo reakciji v naročju, izginilo bodo te simpatije. Kes je, da ima ultramontanstvo še veliko moč, ali protivniki njegovi rasto tudi od dneva do dneva in med omikanci, ki so naravni voditelji vseh narodov, nema ultramontanstvo skoro nikacih privržencev po srcu in umu. Kolikor jih je, so le taki, ki iz sebičnosti, stanovske zagrizenosti in iz koristolovja za nje delajo. Za to se jim liberalni narodnjaki vseh narodov ne bodo pridružili. In sc ena velika odločilnost je tu, ki nas mora, da želimo burbonstvu in monarhični restavraciji propast, in republiki slavo in obstanek. To je od nas tolikrat poudarjena pravica saraodoločbe inteligentnih narodov. Mi nemamo vere v to, da bi po „božji milosti" imel kdo pravico narode kot svoje hlapce smatrati in samovoljno z njimi gospodariti. Bog to pravico nij nikdar nikomur dal , narava se temu protivi. Narodi naj zoro, in zreli naj bodo sami svoji gospodarji. Velikaši in mogotci tu boga in „vcro" za svoje zaveznike reklamujcjo, a nij jim mar ni bog ne vera, temuč obadva brezbožno uprežejo, da bi za ujili osobni blagor pri neumni , vraže-verni množici delala. Kakor mi Slovenci zahtevamo naravno pravice, in pravice človečanstva, pa zametamo krivice, katere nam je „po božji milosti" nadela iu natovorila neugodna zgodovina, tako moramo i drugim narodom isto želeti. In da francoski narod hoče republiko, to je dokazano. Francoska vlada, ki lilap-Čujo zdaj monarhistom, neče razpisati novih volitev, katerih je treba, ker vo, da bi njene reakcijonarne težnje narod z volitvijo republikancev zavrnil. Ona niti ne misli na to, da bi zdanjo, v vojnem strahu zbrano narodno skupščino razpustila, ker ve , da bi nova, iz naroda izšla, nikdar ne pritrdila poskusom, katere klerikalci nameravajo. Za to so drži zdanje večine, zato fanatično dere naprej in ceh') nemogoče nij, da za nekaj časa namen doseže. Gotovo pa njen vspeh ne bo na korist svobodo in Človečanstva. A da bode tu poskus, na katerega možnost pred malo leti nij Živ krst veroval, le kratko časa trajal, o tem nam zgodovina najboljše pričo dajo. Politični razgled. Motri«.iiJe aciclf. V TJubljani 30. oktobra. .F##"/##.»• r"«'i-.r/»> svet se peča s posvetovanjem o konfesijonalnih predlogih, kateri Materijalizem v prirodoslovji. Uandencs se tolikokrat in skoro od vseh strani na vse mogoče načine očita prirodo-slovju materijalizem in atheizem. O tej zli napačnosti, ki se s temi različno umlji-vimi besedami v osumljcuje prirodoslovne vedo počenja, bodo morebiti sledeče besede marsikateremu poštenemu iu mislečemu bralcu v poduk iu v porazom. — Z besedo „materijalizem" se dve Čisto različni reči izrazujeti, ki prav za prav druga z drugo nič opraviti nemati, namreč prirodoslovni in moralni materijalizem. Prirodoslovni materijalizem, ki se tudi lebko „monizam" imenuje, ne trdi prav za prav di uzega ničesar, nego da se vse na svetu naravno, po prirodnih zakonih godi; da ime vsak učin svoj u/.rokin vsak uzrok svoj učinek. On stavi taki nad vse nam znane prikazni uzročni zakon (Causalgcsetz), ali zakon po- trebne vzajemnosti med uzrokom in učinkom. On zametnje tedaj odločno „čudeže" in vse čeznaravne dogodjaje, kakor smo jih misliti uavajeui. Ta znanstveni materijalizem je na celem velikem polji auorganično ali neživeče prirode v fiziki iu kemiji, mineralogiji iu geologiji uže tako priznan, da nobeden omikan človek več nad njegovim edinim pravom ne dvomi. Drugače je ]>a šo pri organičui ali živeči prirodi, kjer so njegova veljava od marsikatere strani pobija, a mu ničesar diu-zega, kakor žalostno metafizično pošast živne moči, ali celo dogme prispodablja. Ako pa prirodoslovci dokazati morejo, da je cela poznata prirodu le ena, da isti večni, stalni, veliki zakoni v življenji živali in rastlin, kakor pri rasti kristalov in gonilnih moči vodnega sopulia delajo, morajo tudi na vsem polji zoologije iu botaniko, povsod istim pravom monistiČuo ali mehanično stališče obdržati, nuj so ono kot „materijalizem" sumniči ali ne. V tem smislu je vse strogo prirodoslovje in njemu na čelu uzročni zakon, povsem „materijalistično". Čisto kaj dražega, nego ta prirodoslovni, je moralni ali etični materijalizem, ki s prvimi ničesar opraviti nema. Ta „pravi" materijalizem ne išče v svojem praktičnem življenji nobenega druzega cilja, nego najbolj izbrano in rafinirano slad no s t. On se valja v žalostni blodnji, da moro lo materi-jeluo uživanje človeku pravo zadovoljnost dati, in ker te zadovoljuosti v nobenem načinu sladuosti najti ne more, opušča se tedaj medle od ene do druge. Hcsna resnica, da prava vrednost življenja ne obstaja v materijalnom uživanji, temveč v uaravstvenera vestnem obnašanji, in da pravo srečo ne napravi vnanjo posvetno blago, nego samo čednostno življenje, je onemu materijalizmu neznano. Zatorej ga tudi nij najti pri takih prirodoslovcih in filozofih, katerih največje iu najboljšo uživanje je duševno natoro-užitje in katerih najvišji cilj jo spoznanje 80 bodo poslanski zbornici baje precej predložili. Državni proračun še nij gotov , zato bode državni zbor za zdaj privolil samo davke za 1. kvartal 1*74. Decembra meseca zborujejo deželni zbori, januarja pride zopet državni zbor skupaj, meseca aprila pa delegacije. V tlri€wV9»e»n *ftor« bode, kolikor se že zdaj po uspehu volitve da soditi, sedelo 22* u.stavo vernih poslancev , če se tem prištejejo tudi mladonemci, in 12f> federali-stov. Po volilnem redu za državni zbor se boljši resultat nij dal pričakovati. MTstmvmverMa ,,N. fr. Pr." bi rada vodo od državnega polja odpeljala , zato se trudi d-.kazati, kako prihodnji državni zbor čaka Ramo en važen nalog: državi pomagati iz gospodarske krize. Kakor da bi gospodje nemški hegemoni, ki so na krmilu, ne bili sami sozakrivili te krize. 1mi>spO gld., najvišji znesek 83.000 gld. daje ljubljanska okolica, najnižji .'».200 gold. pa Kranjska gora. — (Nov most) se bo pri sv. Jakobu čez Savo delal. — (Volkovi na Koroškem.) Iz Ziljske dolino so nam piše: V Ziljsko dolino že nekaj tednov sem zahajajo gosti, ki nam nijso posebno priljubljeni j na več krajih se kažejo namreč volkovi, ki so živini zelo nevarni in so tu pa tam že veliko ovac in koz pobrali. — (Naznanilo.) Pod vodstvom gospoda kapelnika Santelna se bodo vršilo pevske skuSnjc, pevska in godbena šola v čitalnični, pevski sobi v sledečem redu: Potje moškega zbora vsak torek in petek zvečer ob 8. uri, pevske skušnje dramatičnega zbora vsako sredo in saboto ob 7. uri zvečer, pevska šola za gospodo vsak pondeljek in četrtek zvečer ob 8. uri, pevska šola za gospodične vsak pondeljek in petek ob 6. uri zvečer, pevska šola za začetnike vsako sredo zvečer ob G. uri, igranje na goslih vsak pondeljek, četrtek in petek zvečer ob 7. uri, igranje na trobilih instrumentih vsako sredo in saboto ob 8« uri zvečer, igranje na glasovira vsak torek in saboto zvečer ob G. uri. Učenci za petje in godbo se sprejemajo v gori navedenih urab. Razne vesti. * (Tabaka) in cigar se je v Cislejta-niji prodalo prvo polovico leta 1873 za 29 milijonov in 97.077 gold. Torej za 1885.660 gold. več nego lani. — Dosti smo denarja v dimu zapravili! * (V Strasburgu) bode Piusija naredila velikausko tat/riko za orožje in kanone. * (Natančen račun.) wVsi laije ua glavi so ti sešteti", beremo v svetem pismu, a kaj nam to pomaga, če pa ne vemo, koliko da jih ima Človek na glavi. To je moral še le učen Anglež zračuniti, in je našel, da ima tisti, ki ima rumene lase, največ las, 140.4OO, tak, ki ima nijavc lase jih pa ima 100.400, tisti, ki ima trne pa 102.000. Ker je teža vseh barv las skoraj enaka, je razvidno, da morajo bloudini naj tanj So imeti. *'(Nesrečna g i z d a 1 i u k a). Neku dekle je zvedelo, da se mora človek, ako hoče lepo gladko kožo dobiti, s petrolejem umivati. Bea je to že večkrat poskusila, in si je glavo, vrat in prsa s bom nesrečnim sredstvom nmila. Bnkrat pa jc morala svo- jemu gospodu se svečo svetiti, pa pride z njo preblizu las. Naenkrat jc ubogo dekle stalo z gorečo glavo, vratom in prsi pred 1'hupuenim gospodarjem. Komaj so ji pogasili ogenj, in zdaj jc vsa opečena v bolnišnici. *(llud zaspane) Francoska pisatelja Dumas in Soumet sta bila skupaj v gledišči, ko se je igrala neka Smunetova igra. Duma* zairled* nekega sfaiikavcga gospoda, ki jo v loži zraven dremal, pa reče Soiimetu : „(r 1 ej prijatelj, kak efekt dela Muze ga vidiš ti *tega le starca, kako spi, kakor polh po zimi". Ubogi Soumet požič ta peli novec drogi večer gresta z Dumasom spet v gledišče; igrala se jc Dumasova igra. Ves vesel zagleda Soumet, da tik orkestra nek debel kupec smrči. Lahno dregne svojega prijatelja, rekoč: piijatelj Dumas, kak efekt ima ima pa dete tvoje muze; ali ga vidiš onega le, ki tain-le pri orkestru smrči". Hladno krvno odgovori Dumas: ,,K, 80 motiš, Soumet, to je še tvoj včerajšnji zaspane. Tvoja igra ;a jc tako omamila, da se še zdaj no more zdramiti." Narodno-gospodarske stvari. Novu iznajdba. V velikem obrtnijskem poslopji dunajske razstave nahaja se v omari št. 021 avstrijskega oddelka preja, ki je svili tako podob ua, da se od tiste ne da razločiti. — Ta preja je iz lana in je tako pripravljena, da človek misli svilo pred soboj imeti. — Gospodu J. U. Hainisch-u, ki ima predivuo fa-briko blizu ttcliottvvien pod Scniering-i-m, se je posrečilo, takovšno tvarino iznajti, s katero iz laneucga vlakna (laneno vlakno so nitke v otrtem lanu) rastlinski slez odpravi. Laneno vlakno dobi potem lesk, je gibko in se da barvati kakor svila. — Samo po sebi se razume, da je tkanina iz tako pripravljene preje podobna tkanini iz prave svile tako, da strokovnjaki drugo od druge razločiti ne morejo. — Vrh tega je ta nadomestna svila (Surrogat-Seide) 50% ceneje, nego prava. To je lepa Iznajdba in tem važnejša, ako so še pomisli, da je nadomestna svila močnejša in stanovitni'jša od prave svile, (iotovo bodo v kratkem fabrike nastale, kjer se bo ta nova svila delala, in lan bode v trgovini nepričakovano ceno dobil. Kmetovalci! do-zdaj ste lep dobiček iz lana vlekli, od sili mai bode še koristnejša ta rastlina za Vas. Pridno sejajte lan, ki je svile vreden postal. K. — Cesar je dovolil posojilo (50.000 gl., da se more zidati .,poljedeljska učilnica" v lstriji, kakor ga jc prosil istranski deželni zbor. l*0*i!UI10. Vsem bolnim moč in zdravje brez leka in brez stroškov. Revalesciere du Barry t? ErOfttfiOfttf. Vsem trpečim sdravje po Izvrstni Revalesciere tln Barrv, katera brez porabe loka In brez stroškov sledeče bolezni odstrani: bolezni v želodci, v živcih, v prsih, na p\|učah, jotrah, žlezah, na slisnici, v duš-ojjiku, v mehurji, In na leuvioab, tuborkolo, sušicu, naduho, kašelj, ncprchavljivost, zapor, drisko, nespečnost, slabost, zlato žilo,'vodenico, mrzlico, vrtOgla vico, naval krvi, Šumenje V ušesih, medlloo in hlje-\ anje tudi ob času nosecosti, soalno silo, otožnost, sušenje, levmatizeni, protin, Medico. — Izpisek iz 75.000 spričeval o ozdravljenji, ki so vsem lokom /.operstavljala se : Spričevalo št. 78.028. Waldeg na Štajerskem, aprila 1872. Hvala Vašoj Revalesciere, katero Bera jaz, 50 let star mož, skozi 2 leti neprestano užival, sem od mojega LOletnega trpHenja: otrpnost na rokah in nogah, skor popolnem ozdravel In opravljam, kakor v najboljših časih, svoje posle. Za to niciii izkazano veliko dobroto Vam izrekam B tem srčno zalivalo. Ur. S i g m o. Spričevalo št. 9.J.26S. Trapani v Siciliji, 13. aprila 1870. Moja žena, žrtva strasnih, nervoznih bolečin, s hudo oteklino na celem životu, s srčnim bitjem, nespečnostjo in vranlčnico V najhujši stopinji, jo bila od idravmkov sa Izgubljeno smatrana, kar sem se odločil pribežati k Dn Barry-evi neprocenjcui Revalesciere. To Izvrstno sredstvo je na začudenje mojih prijateljev , v kratkem času one strašno bolečim; ozdravilo in mojo ženo tako okrepčalo, da se je, da-siravno 1'.) let stara, plesov udeležiti mogla To Vam naznanjam na korist vseh enako trpečih in se Vam srčno zahvalim. Atanaslo 11 a r b e r a. Teenejši kot uieso, prihrani Revalesciere pri odraŠčenih in pri otrocih 50krat svojo ceno za zdravila. V plehastih puSicah po pol funta l gold. 50 kr., t funt 2 gold. T>0 kr., 2 funta 4 gold. 50 kr., 5 funtov 10 gold., 12 funtov 20 gold., 94 funtov 36 gold., — Revalesciere-Biscuiten v pušicah a 2 gold. 50 kr. in 4 gold. 50 kr. — Revalesciere-Chocolateo v prahu in v ploščicah za 12 tas l gold. 50 kr., 24 tas 2 gold. 50 kr., 48 tas 4 gold. 50 kr., v prahu za 120 tas 10 gold., za 288 tas 20 gold., — za 576 tas 36 gold. — Prodaje: Barry d u Barry & Comp. na I>n-iiHJi, ^VnllllHvliguNHe št. 8, v Ljubi juni Ed. .Mahr, v Gruilvl bratje O b e r a n z m ey r, v Ihn-bruku Diechtl & Frank, v Celov«! P. Hirn-bacher, v l.omi Ludvig Mttller, v Mnriltoru F. Kole t ni k & M. Morič, v llerauu J. B. S točk ha u B en, kakor v vseh mestih pri dobrih le-karjih in špecerijskih trgovcih; tudi razpošilja dunajska hiša na vsu kraju po poštnih nakaznicah ali povzetjih. Vabilo na naročbo. Vse gg. dosedanje naročnike, katerim je naročnina potekla konec oktobra, in druge narodnjake vabimo na novo naročbo našega prvega slovenskega dnevnika, „Sl0V. Narod". Prijatelje našega narodnega dela, prijatelje svobode in slovenstva pa se posebno prosimo, naj nas list širijo s tem, da nam vsak vsaj enega n o v t* g a naročnika pridobi. To je nam in naši stvari tembolj treba, ker se od znane strani s fanatizmom proti našemu listu agitira, kjer se le more. „Slov. Narod" velja: Za ljubljanske naročnike brez pošiljanja na dom : Za mesec november . . 1 gld. tO kr. S pošiljanjem po pošti velja: Za mesec november . 1 gld. -tO kr. ■JJjH^^' < M> cnom zopet [nosimo, da oni gospodje, ki so nam še kaj na dolgu, precej poravnajo. Tujci. 27. oktobra. Pri EI«»ft»ntn t Čeinie z gospo iz Kraljevice. — Uoaolig iz Gorice. — Kučič z gospo iz Kranja. — Kancer iz ('anoda. — Prus iz Štajerskega. — Simon iz Maribora. — Polak iz Dunaja,— Kberlo I Verono. — Čmnič iz Comende St. Peter. — Oster-tag iz Sežano. — Stare iz Gradca. — Hosenz\veig iz Verono. — llolasok iz Maribora, — Br. Taufror iz ViŠniegore, - - Grof Barbo la Krolscnbaha. — — Grof Pacu iz Ponoviča. — Grof Lichtonborg iz 1'rapree. Pri !*I-\Hf \ z UrbančiČ iz Preddvora. — Jombard s hčerjo iz Klingenfelsa. — Stimpfl iz Nensteina. — Dornlk iz Krškega. —Sohaffer Woin-bUohol. — pl. Langor iz Pnganic. — Smolo iz Dolenjskega. — pi. Vestenek i/. Mirne. — pl. Fiohtenau iz Dolenjskega. — Grof Auersperg iz Dunaja. — Kvis iz Gradca. — liosenburg iz Dunaja. — pl. Sa-Vlnšok iz Metliko. Pri /.i.....ivu : Mac iz Trsta. — Semen iz Zagreba. — Plohi iz (o.rice. — Kolh« iz Javornika. Dunajska borza .'JO. oktobra (Izvirna t«logranč-,o poročilo.) Bttotai drž. dolg v bankovi tb 68 gld. 30 kr. Saotni dri. dolsr v srebru . 72 \ 10 1960 d Ljpoaujuo .... 100 . — . ■ v'i",c .-Iv >-;"■< i>H'.ik'j 925 — Krmilit'.!« akc.ljr .... London ...... Tfanol....... C. k. rtokir.* .... Hrabro....... 210 i 12 80 10 8 . — Izdajatelj in za OredniŠtvo odgovoren: Ivan SeincL. Lastnina in tisk „Narodno tiskarne".