179. številka. Ljubljana, v soboto 8. avgusta. XVIII. leto, 1885. Uhaja vsak dan »večer, izimši nedelje in praznike, ter velja po pošti prejeman za avstrijsko-o^erske doiele za vse leto 15 gld., za pol leta 8 gld., za Četrt leta 4 gld., ta j«len mesec 1 gld. 40 ki. — Za Ljubljano brez pošil}anja na dom za vse leto 13 gld. za četrt leta 3 gld. 30 kr., za jeden mesoo 1 gld. 10 kr. Za pošiljanje na doni računa se po 10 kr. za i...•••.<•• . po .0 kr. za četrt leta. — Za tuje dežele toliko več, kolikor poštnina znaša. Za oznanila plačnjo se od četiristopne petit-vrste po ti kr., če bo oznanilo jedenkrat tiska, po 5 kr., če bo dvakrat, in po 4 kr., če se trikrat ali večkrat tiska. Dopisi naj bo izvole frankovati. - Rokopisi se ne vračajo. Uredništvo in upravništvoje v Rudolfa Kirbiša hiši, »Gledališka stolba". U p ravni št v u naj se blagovolijo pošiljati naročnine, reklamacije, oznanila, t. j. vse administrativno stvari. Za prosjake! —*— Će človek, živeč mej valovjem prostega ljudstva vidi, posluša in čita neprestane pritožbe in stokanje od vseh stranij v socijalnih ozirih, če vidi in premišlja kolikanj nevspešno je vse navedeno plakanje in pisarenje, vsklikne pač, če ima še kaj verskega čuta v sebi: „Bog pomagaj!" Oni pa, ki nema verskega čuta — pretrga v opravičenej jezi, zvezo mej sabo in z vsem, kar ga k drugim veže; — njemu postaja vse jednako, polasti se ga nebrižnost za vse stvari, in krepi ga, ulivaj mu kaplje upanja v boljšo bodočnost — zaman je tvoje delo, kajti zgubil je nado in up, — postal je ne ve'de član one brezštevilne množice, ki od denašnje države ne pričakuje več ničesar! Kdor svojo modrost zaiema iz oficijoznih listov, seveda ne zapazi one grobove tihote mej ljudstvom, ki izraža poznavalcu socijalnih razmer vse kaj druzega, nego zadovoljnost, kajti tak čita na primer v „Laibacher Zeitung" uvodni članek v preteklem tednu, kjer se dokazovati skuša, da današnje pritožbe nikakor neso opravičene, da ni res, da se ljudsko občno blagostanje pomanjšuje, da ni res, da se kapital v vedno večji meri steka v roke kapitalistov; — marveč da se blagostanje mej ni-žje kroge čedalje bolj širi, in da bode kmalu treba kapitalistom priskočiti na pomoč, da ne obubožajo. Kjer vladajo taki nazori o potrebah ljudstva, kjer se opravičene in utemeljene pritožbe prištevajo le praznemu in golemu govoričenju, ondu se pač ni nadejati skrbi za ubožno ljudstvo. S tem da se revščina skrije, da se ji prepove prikazati se na beli dan, ni se odpravila! Obžalovanja vrednega preskrbovanja naših za delo in pri-služek nezmožnih starcev in bolehnih ljudij po mestih in po deželi ne bode nadomestila nobena „pro-sjaška postava"; marveč le taka postava, ki bi uredila domovinske pravice na ves drugačen način, nego so sedanje in katera bi državi nalagala vrhovno dolžnost, skrbeti za onemogle. Trebalo bi poprijeti se načela, da država ne sme držati samo palice, nego tudi kruh v roki. Vprašajmo pa, za LISTEK. Potopisne arabeske. XII. Gospod urednik! Zopet sem se pomaknil za postajo višje po Dunavu navzgor. Od Novega Sada sem se Vam kaj teško ločil! Zlasti tri reči so se mi ondu jako omilile: knjigarna bratov Popovičev, „čitaonica" in mestni park. „Srpska knižara braće M. Popovića" v Novem Sadu Vam je bogat zaklad srbske književnosti. Tu se zakladajo in tiskajo raznovrstne knjige in Časopisi ter se prodajajo po največ vsi književni proizvodi bratov Srbov tostran in onostran Dunava in Save. Isto tako se Vam tukaj postreže z najvažnejšimi literarnimi izdelki drugih Slovanov, tako daje knjigarna bratov Popovičev neko sredotočje jugoslovanskega slovstva, in kot podjetna založnica vsakovrstnih spisov, pravo zatočišče srbskih pisateljev. Tu se shaja dan na dan ne samo Novosadska literarna inteligencija, temveč vso zavedno Srbstvo, ki se briga za razvoj svoje književnosti. In kako se Vam tukaj postreže — uljudno in prijazno, da se Vara kar milo stori! „Izvolite ovo, izvolite ono?" koga skrbi državno oblastvo izimši uradnike ? Mrvica dolžnostij, ki so naložene v tej zadevi občinam in srenjam, se mari te izvajajo? Koliko dohodkov se porabi izimši privatno človekoljubje v te namene? Kje se najde statistik, da tudi to izračuni? Borega rokodelca in težaka, ki sta preživela svoje žive dni v mestih ali v tovarnah »odpravi" se na starost v njegovo domovinsko občino, kjer ju nihče ne pozna — poznati ne če! Privatna dobrodelnost, ki je dosedaj starcu dokladala, kar mu občina ni podelila s tem, da je použil ostanke domače mize, — zatvorila se je celo, kajti nihče ne sme več prositi, sicer zapade kazni! Ni li kazalo našim modrim državnikom, ki so v prid kapitalistom napravili pri vseh dosedanjih v socijalno življenje sezajočih postavah toliko „izjem", da bi bili napravili tudi pri „prosjaški postavi" vsaj to izjemo, da starček, za kojega nobeden zadostno ne skrbi, — sme potrkati na vrata usmiljenih, da si izprosi potrebno hrano? Mojstra Gotheja slavni stih „Wer nie sein Brod mit Thriinen ass" kažo pač, da se v onih krogih ne nahaja človeka te vrste. Miloščina dajala se je revežem, odkar na svetu vlada združeno življenje. Posebno pa nam krščansko življenje od apostolskili časov sem podaja žive slike privatne dobrodelnosti. Tudi nam dosedaj še ni znano, da bi se bila kje prošnja „v Boga ime" uverstila mej kazni vredna dejanja, — da bi oni, kojega je morda kdaj nesreča zadela, da je v mladostih bil kaznovan zaradi beračenja, kar se bode rokodelskim pomočnikom sedaj zgodilo, moral nositi vse svoje žive dni za seboj pečat moraličnega omadeževan j a — sodnijsko kazen! Preganjanje delomrznih osob (potepuhov) je povsem opravičeno, in žalibog da se dosedaj takim ljudem ni do živega prišlo, akoravno zato ni manjkalo postavnih določeb. Žganjarijc, ki jih nahajamo, kakor tabakoprodajal-nice po vseh delili mesta, so prava vseučilišča potepuhov. Zakaj se te ne zaprejo? Se morda tudi prištevajo mej ono vrsto obrtnij, ki smejo biti odprte celo ob nedeljah ? Zakaj se ne prime potepuha tam, kjer se ga lahko uniči, kjer se zarod more za tre ti? Je li prav, da se 80—90 letni pošteni starčki, ki nemajo nikogar, da bi za nje skrbel, ki dobivajo v najsrečnejšem slučaji 1—3 gold. podpore na mesec iz ubožne blagajne in se s tem nikakor ne morejo preživeti — po mestu gonijo v družbi z onimi izmečki koncesijoniranih žganja-rij? Dosedaj veljalo je krščansko načelo, da revščina sama na sebi še nikomur ne utisne pečata hudobnosti in zlodejstva, sedaj je to naravno načelo ob veljavo. In ravno tisti, ki so po nedolžnem šteti mej potepuhe, kojim je sleherni rad podaril darek „v Boga ime" trpeli bodo več vsled „prosjaške postave" nego potepuhi; kajti, slednjim, kolikor jih je dela zmožnih, preskrbeti se jim ga mora, ko pa bi tega ne hoteli, skrbljeno jim jo za živež in stanovanje v prisilnih delavnicah. Kje pa je jednako skrbljeno za onemogle? Kje ostaja kazen za nekatere brezsrčne občinske predstojnike (in teh bode tudi nekoliko), kojim je srce otrpuelo za tujo bedo ? Kdo nadzoruje izpeljavo onih pomankljivih postav, ki se izvajajo, kakor komu drago? Kdo pa tudi podpira revno občino, ki ne more preživeti obilega števila svojih starcev, katere bode sedaj vslcd naše jako čudne domovinske pravice od vseh delov sveta dobivala? Predno so je poskušalo prosjačenje samo na sebi uvrstiti mej kažnjiva dejanja, uredile naj bi se bile domovinske pravice, tako, da bi tista občina, v kateri je kaka osoba preživela in delala več let ali pa celo vse svoje življenje — imela dolžnost, jo preskrbeti tudi na starost. Najbolj pa kaže kratka doba, odkar so ta postava izvaja, kako da morata uradnik in sodnik s težkim srcem kaznovati in zapirati, še jedenkrat naj poudarjamo — peštene reveže, katerim Bog pomagaj! Politični razgled. Notranje dežele. V I j j u b 1 j a n i 8. avgusta. PrcNvitli rrsur pride 8. sept. v Celovec, kjer ostane do 11. sept. Nadvojvoda Karol Ludovik ogledal bode 20. avgusta še živinsko razstavo v Celovci. Kakor poljski listi poročajo, suide so državni zbor 20. septembra. Ko bode zbor izvolil predsednika in odseke, začela se bode adresna debata. Ko I bode to končano, bode pa finančni minister pred- razklada postrežen knjigotržec pred Vami svojo bogato zalogo, opozarjajoč Vas na „najnovije izdanje" te ali one zanimljive knjige ter Vam pridene zapisnik o svojem knjižnem skladišči, kateri se izdaje začetkom vsakega leta. Tako je tudi meni, poleg marsikake knjige in zbirke narodnih pesmi s ponosom predložil: „Pevanija Zmaj-Jovana Jovauoviča; celokupne pesme Branka Rudičcviea; „Veliko srbsko narodno lipo" (zbirka sa 000 odabranih pesama); rBoj na Kosovo"; „Putovanje po Novoj Srbiji" in mnogo drugih jednakih del. In naposled, ko sem bil že izbral to in ono ter hoteč oditi, reče mi vrli mož nekako uznesen: „Gospodine! ima još jedne knjižice, koja će Vas kao stranca, vrlo zanimati ..." ter mi pomoli ličen zvozčck z napisom: „Zimnjc večeri, priče iz narodnog života u Srbiji, napisao M. Gj. Milićcvić". In res! Ni mi žal za bore 1 gld. 20 kr., katero sem potrošil za to izborno knjižico! To Vam je vrlo zanimivo delce, ali kakor nje imenuje isti pisatelj: „zbirka — ne pripovjedaka, nego priča, crta, bilježaka, scena, epizoda, utisaka", o katerih pravijo srbski kritiki, da so polne „plastike u ocrtima, razgovjetnosti u bojama, života u karakterima, prirodnosti u radu i čistote u slogu". Tiskana je knjižica prvotno se ve da s cirilico, ali je letos izišla pretiskana na latinico, „da se nasladi njezinom čitanjem velik dio našega naroda, koji nije vešč Ćirilovim slovima" . . . Iz knjigarne bratov Popovičev zabajal sem, po kosilu, na „crnu katu" v Novosadsko „Čitaonico". Ondu se ob tem času zbirajo po letu na vrtu, vsi tamkajšnji narodnjaki. Tu Vam je kaj živahno, da ne zadremljete z lepa, kakor v židovski soparici Vaših Ljubljanskih kavaren! Čili naši bratje Srbi so Vam namreč tudi v tem ozirtt praktičnejši, nego mi! Oni Vam zlasti v spomladneni in poletnem času ne tolčejo tistega kamenja, ki mu Vi pravite „domino", niti Vam ne igrajo tist večni „pii v umi. Temperatura Vo-trovi Nebo Moti rimi v Ml Lil. blo > 7. zjutraj 2. pop. y. zvečer 735 84 m, 733 53 mu,, i 33 05 mm. 172" 0 29'44 (J 231° (J si. vzh. Z. JZ. z. j z. megla j »a. jas. 0*00 Dim. Srednja temperatura 38*9°, za 3 4° nad noriualoia. Teško se Vam je ločiti od te predivne pokrajinske panorame. In široka gladka cesta, ob kateri se razgrinjajo solnčne gorice, miče in vabi Vas vedno višje in višje v zeleno goro, nekam daleč tja v tuj, neznan svet, — glede nova čudesa božjega stvarjenja. A poludanski zvon bližnjega, tu na jugu nad Kamenico stoječega samostana Ilakovca spomni Vas, da se vrnete na parobrodno postajo. Dospevšemu nazaj doli na Dunavsko obrežje, preostaje Vam še do parnikovega prihoda, dovolj časa, da si ogledate prekrasni park grofa Karat-sany-a, razprostirajoč se Vam tu na desno, proti vzhodu, ob Dunavu dobre pol ure navzdol. Ta park Vam je silno lep, bujno-senčuat, poln vsakovrstnega eksotnega drevja in cvetličja. Tu imate po košatem gozdu, tajiustvenem somraku labirintnih potov, vi-jočih se mej visokimi živimi mejami, v tem ali onem kotu zopet zavetnih šatorjev, dočim se Vam ondu ob reki prostirajo cvetoče livade s pisanim, umetno nasajenim rastlinjem, mej katerim so razpostavljeni vodometi in različni mramorni kipi. In tu je vse polno ptičev: slavcev, kosov in drugih krilatih pevcev, ki Vam prepevajo v mračni gozdovi senci od rane zore do pozne noči. Vmes pa šepe-čejo valovi mimo tekoče reke, ki se svetlika izmej temnega drevja kakor srebrno zrcalo . . . Tukaj bi se dalo pohajkovati brezbrižno ter sanjariti o kaki „deveti deželi", — ali ka-li . . . Toda čuj!" — Prozajični žvižg prihajajočega parnika kliče me dalje — in kakor sem Vam povedal na začetku tega pisma, pomaknil sem se zopet za postajo višje po Dunavu navzgor in sicer v — Čerević. To Vam je prijazen tržiti, stoječ isto tako na desni Dunavski brežini, v zavetnem vznožji večkrat imenovane Fruške Gore. V srednjem veku je bil tukaj znamenit grad in samostan, z imenom castra Cherenth in Sirinio. Denamji Čerević ima kakih 400 hiš in okoli 2000 stanovuikov, pravoslavnih in katolikov, kateri imajo vsaki svojo cerkvo in po jednega svečenika. Pravoslavni so prvotni prebivalci trga, sami Srbi, dočim so katoliki naseljenci, ki se zlasti v poslednjem časi vedno bolj množe. Prekanjeni naši pre-kolitvanski poludi žavniki, Madjari, pospešujejo — kakor mi je tožil Čereviški katoliški župnik — sistematski naseljevanje inih plemen mej konservativnimi Srbi. Razne njihove banke, zlasti PBoden-Cre-dit-Anstalt" v Sedmograškeni, daje ljudem posojila v ta namen, da se preselijo v Bačko, v Srem, Slavonijo in nekdanjo Vojno Granico. Po cela krdela družin, Madjarov, Saksov in Svabov, priromajo Vam sem od nekod iz blažene Madjarije, nakupijo si za malo novce vsaka po lep kos rodovite zemlje, na kateri si vzgradijo hiše, posadijo trte in v nekolikih letih so Vam imoviti in preširni gospodje, zapovedujoči — prvotnim domačinom. „Zašto" — okončal je blagi svečenik svoje domoljubne pritožbe — „vaši Slovanci, koji, kao čujem, se izseliva jo onamo preko mora, u Ameriko, zašto oni ne dojdejo ovamo: mi bi jih primili kao brača — s otvorenimi rukamil" Premišljujoč te pomenljive besede, ki so mi odmevale v duši kakor opomin k praktičnejšemu izvajanju vzajemnosti slovanske, sprehajal sem se isti večer po Dunavskem obrežji. In stopil mi je pred dušo Branko Radičevič, kako je nekoč todi pohajkoval, pojoč: „Sunco zadje, a spušta se tama, Na nebu jo većomjaća sama, Nebo vedro, u reka se čista Tamo amo u prugama blista. Oj, Dunava, o, ti rcko silim Aln si uinihi! Vetar duva, vodom poljubiva, Voda burna u čun z.ipljuskiva ...'. Ko sem se poznem mraku vračal na svoj stan, prepevali so slavci po zelenem obrežji svojo večerne ljubezenske pesmi, da sem se čutil v duhu prestavljenega daleč tja na — Sočiue obale. V Čereviću. Prostoslav Kreta nov. ID-cm.ajsk:a "borza dne* 8. avgusta 1.1. (Izvirno telegrafično poročilo.) Paplrm renta.......... 82 gld. 65 Srebrna renta.......... 83 „ 35 Zlata renta........... 109 „ — BB'0 marčna renta......... 99 „ 70 Akcije narodne banke....... 87ti , — Kreditne akcije ......... 282 London............ 125 Srebro............ — kr. Napol. ......... . . C kr cekini .......... Nemške marke......... 4w/0 državne srečke iz 1. 1854 250 gld Državne srečke iz 1 1864 100 gld. 4 avstr. zlata renta, davku prosta. . Ogrska zlata renta 4°/, ...... „ papirna renta f)u/0...... b9l0 štajerske zemljišč odvez, oblig . . Dunava reg srečke 5°/0 100 gld. Zemljobč avstr. 4'/i°/o slati zaat listi . Prior oblig. Elizabetine rapad. železnice Prior oblig. Ferdinandove sev. železniee Kreditne srečke.....100 gld. Budolfove arečko.....10 „ Akcije anglo-avstr. banke 120 „ Trammway-društ velj. 170 glđ a, v. . . 9 5 61 128 167 109 98 92 104 116 124 115 106 177 18 98 189 40 40 93'/, 93 50 25 75 05 60 10 50 75 10 25 75 50 Eim mm prodaj. Na jednej jako obljudenej predmestnej cesti v Ljubljani proda se majhna hiša z dvema stanovanji, hlevom, šupo in obširnim podstrešjem ter lepim sadnim vrtom pri hiši z ugodnimi pogoji, ali pa odda na več let v najem. Kaj več se izve od 10. do 12. ure dopoludne in od 2. do 5. ure popoludne v Gledaliških ulicuk št. 10, i. nadstropje._(469—1) Trgovski pomočnik, izurjen v prodaji manufakturnega in špecerijskega blaga, vsprejme se v službo, kakor tudi jeden uoeiieo z dobrimi šolskimi spričevali pri (467—1) J. Miiller-ji v Zagorji za Savo. "Županija IFostojinelsa daje na znanje, da je v trgu Postojina (458—2) vsak mesec na lO. dan živinski semenj, na katerem je pa prodaja vsega druzega blaga razun živine vsled odloka tukajšnjega c. kr. glavarstva z 25 junija 1.1. št. 5723 prepovedana. £1720^ "7461-2) Naznanilo. Zaradi glavnega snaženja uradnih prostorov ostane deželna blagajnica kranjska dii£ 12., 13. in 11. avgustu t. 1. za strankin promet zaprta. Od deželnega odbora vojvodine Kranjske, v Ljubljani, dne 3. avgusta 1885. : O-o-o—— Podpisani u soj a si naznanjati slavnemu p. n. občinstvu, da se dobiva od 1. avgusta t. 1. v pri Z^lNcliei'-ji, Kongresni trg- št. 13, črna kava po 10 kr. — Nadalje jc ta kavarna preskrbljena z mnogovrstnimi časniki, slovenskimi in nemškimi. — Za obilni obisk priporoča se vsem narodnjakom z odličnim spoštovanjem kavarnar. (455-2) Josip Kramar, iccoh-eva esenesza želodec n ai#o'i,ricravl'a G. PltCOLI;U)kar v^bliaiii. 348—17) dravlja kakor je razvidno iz zahvalnih pisem n zdravniških spričeval bolezni v želodcu in rehuhu, bodenje, krč, Želodečno in premen-Javno mrzlico, zanašanje, hemerojlde, zlatenico, migreno itd. in je najboljši pripomoček zoper gliste pri otrocih. Pošilja lzdelovatelj po pošti v škatljicah po 12 steklenic za 1 gld. 36 nove. Pri vi'.Tin številu dobi se primeren odpust. Cena stekleniol 10 novo. \ Oh priliki dež. razstave v Celovci | ♦ priporočam obiskovalcem razstave moja J i izvrstna dolenjska Yina i X Iz Mrl i j* go*|>. Ignacija N uIsHi« i-ja X X v ši. Jarncjl na Dolenjskem X i v moji gostilnici \ j v Celovci, Frohlichsgasse št. 5 j ♦ in zagotovljam isvrstno postrežbo. — K mnogo- ♦ x brojnemu pohodu vabim najuljudneje T ♦ z odličnim spoštovanjem T ♦ Ana Maitinger, J 1 (441—2) gostilničarka. % Dr. Popp-ova prava anatkin ustna voda čudovito dobro upliva pri trganji zob, proti zobobolju, narefanji vinskega kani n a, ki se nare j a na zobeh, gnitju v uslih in odpravi smrdečo sapo. Pod imenom „Anutherin ustna voda" prodajajoče se zdravilo, katero napravlja c. kr. dvorni zobozdravnik dr. J. G. Popp na Dunnji, mesto, lJogner-gaBse št. 2, sem dalj časa rabil v mojej praksi in dosegel jako ugodne, pogostem čudovite vspehe. Zlasti se je imenovano zdravilo, ki nema v sebi nobene zdravju škodljive tvarine, dobro pokazalo pri trganji zob, /o bolj n sploh, nanju nji vinskega kamnu, gnitji v ustih in te bolezni v kratkem Odpravilo. Pred vsem sem rabil to sredstvo proti smrdeči sapi, kar je neprijetno za dotičnika samega, še bolj za druge, ki so okrog njega. Mnogi so že prej poskušali razna sredstva brez vspeha, a ko so pa 4—H tednov po večkrat na dan usta spirali s to vodo, jo pa smrdljiva sapa popolnem minula. To spričnjem gosp. dr. J. G. Popp-u na podlagi svojih skušenj. Loalau (Prusija), dno 9. januvarja 1879. (327—1) Dr. Starolr, kraljevi štabni zdravnik izv. službe. Dobiva se t' Ljubljani pri lekarjib J. Hwoboda, V. Mayr, Jul. pl. Trnkoczv, E. Hirschitz, G. Piccoli, dalje pri trgovcih C. Karinger, Vaso Petričič, Ed. Mahr, P. Lass-nik, bratje Krisper; o Postojini: Pr, Paccarieh, lekar; na Kritem i P. Bomches, lekar; v Idriji: J. Warto, lekar t t Kranji: K. Savnik, lekar; v Skofjej Loki: C. FabianL lekar; v Kočevji: J. Braune, lekar; v Ajdovščini: M. Guglielmo, lekar; v Litiji: J. Heneš, lekar; t; Metliki: Fr. Wacha, lekar; v liadovljici: A. Koblek, lekar; i' Norem mestu: J. Uergman, I). Ri/.zoli, lekarja; v Kamniku: ,J. Močnik, lekar; v Trebnjem: J. Rup-reeht, lekar; D Cmomlji: J. BlaZek, lekar; v Vipuvi: A. Leban, lekar. v Lfiiblj t nI. kongresni trg, na voglu gledališčne ulice. priporoča svojo veliko zalogo vseh vrst modernih. klobukov in kap; prejema tudi kožuhovino in zimsko obleko črez poletje v shranjevanje. (112—28) $ j£ Mlin.