Svoje pravice bodo uveljavili železničarji le z združeno močjo. Zavedajte se tega, trpini in organizirajte se vsi v USŽ. Novoletne misli. Prihajamo v novo leto. V resnici ne pokaže potek vsakdanjega življenja nobene spremembe. Dani v novem letu je tak, kakršen je bil dan v starem! letu. Vendar nas stavlja starodavna navada, ki je v nas in v naši duševnosti, iluzorno pred' nekak dogodek, da se je končalo nekaj, s čemur nismo bili ravno zadovoljni in začelo nekaj, kar nam vzbuja želje, da bi bilo boljše. In zato naj tudi mi pogledamo, kako je bilo v starem letu. Takot mimobežno poglejmo. Delati smo morali v starem letu cezure. Kršiti smo morali osemurnik. Plače naše so bile majhne, kaznovalo se nas je kruto za vsako malenkost in največkrat vsled krivde uprave. Reduciralo se nas je, da smo morali poleg gladnih mezd trpeti še brezposelnost in njene posledice. Naše pravice se je gazilo. Mi nismo vsega tega mirno gledali. Nismo hlapčevski povesili glave in trpeli. Borili smo se. Vsaj mi, organizirani v »Ujedinjenem Savezu Železničarjev«, smo se borili. In ta naša borba je bil tisti zid, preko katerega se ni_ upala iti uprava še bolj, kot je šla. Ge bi pa bili organizirani tudi vsi tisti, ki radi uživajo pridobitve organizacije in najraje javkajo, a nočejo stopiti v bojne vrste naše organizacije, potem bi se tudi to, s čemur nas je uprava udarila* in nas tepe, ne bilo zgodilo In bi mi ob novem letu lahko zadovoljno in S ponosom vzkliknili : ■ »Mi, železničarji, smo kovači svojega položaja. In to, da je ta položaj za nas zadovoljiv, smo izvojevali in držimo mi, železničarji!« Sedaj pa samo stiskamo pesti in naša zavest nam) govori: >>Mi, organizirani v ,Ujed|jjencm Savezu Železničarjev’, smo zadržali s svojo organizirano močjo še večje-krivice. Več nismo mogli, ker so bili neorganizirani, naši sotrpini, tista opora uprave, s katero so nami vsem, organiziranim in neorganiziranim, poslabšali življenske pogoje na položaj gladovanja, a delovne pogoje postavili tako, da se izmozgavajo naše moči do skrajnosti.« Da smo pri volitvah v bolniško blagajno zmagali, je delo naše organizacije In s tem nas, organiziranih. Delo neorganiziranih pa je, da nismo zmagali v vseh oblastnih direkcijah. In tako je zopet uspeh naših zmag paraliziran z neuspehom, ki so nam ga pripravili neorganizirani. Ta neuspeh bo bičal organizirane in neorganizirane. Nešteto intervencij, ki_ jih je izvršil »Ujedinjeni Savez Železničarjev« v starem letu, govori preveč jasno, da je moč organizacije pogoj, da se železničar ubrani krivic. Bila bi jih cela knjiga, če bi navajali posamezne krivice. To ve vsak, ki je bil prizadet, ve tudi vsaka podruž- nica, katere član je ta ali oni, za katerega se je interveniralo. Vsa organizacija in podružnice posebej vedo za vse intervencije, ki so bile izvršene za izboljšanje razmer ene ali druge kategorije, na tej aii oni postaji in vsi uspehi so bili, povdar-jamo s ponosom in glasno, po veliki večini vedno doseženi le po moči razredne organizacij e. Če bi pa bili neorganizirani tudi člani »Ujedinjenega Saveza Železničarjev«, potem bi bila uspešna vsaka naša intervencija in vsaka naša zahteva. To je treba vedeti vsakemu železničarju sedaj, ko smo stopili iz starega leta v novo leto. In ker smo železničarji sami^ kovači svojega položaja, tudi našega današnjega mizernega položaja, je treba, da to vsak ve in o tem razmišlja. In ker je to vsakomur znano in se tega vsak zaveda, naj bo v novem letu zapisan v zgodovini naše organizacije sklep, da se morajo dosedaj še neorganiziran! železničarji, organizirati, da morajo postati bojevniki v vrstah »Ujedinjenega Saveza Železničarjev«, bojevniki za svoje, to je železničarske in s tem za proletarske pravice, za pravice človeškega dostojanstva. Z vso energijo se bomo poprijeli tega dela. Vsi organizirani si nadajmo nalogo, da v tem novem letu pripeljemo v organizacijo po 3, dosedaj še neorganizirane, sotrpine. Samo po 3. Vsak organiziran ima to izvršiti. In ko bo to izvršeno, bo »Ujedinjeni Savez Železničarjev« mogočna organizacija, v kateri bo organiziranih 80 % vseh železničarjev, delavcev, profesijcnistov in nameščencev, au kratko: skoraj vsi. Ponavljam»: skoraj vsi. Vseh ne potrebujemo. To povemo odkritosrčno in jasno. Ker tistih par, ki ne bodo organizirani in katerih ne potrebujemo, so hlapci bisržuazije In hlapcev naša borbena organizacija ne potrebuje. Naša volja, naše zahteve, naši protesti bodo rodili vedno uspehe. Naš mizerni, gladovni, naše duševne in telesne moči izmozgavajoči položaj* se bo popravil, izboljšal, uredil, da bomo lahko rekli jasno in glasno: »Ljudje smo!« Sodrugi železničarji, sotrpini in vsi neorganizirani! Naj bodo te naše novoletne misli poziv na* vse in na vsakega, da pomagajo iste uresničiti. Da ne ostanejo samo novoletne misli’ nego da bodo novoletni rezultat in uresničenje. Vsi organizirani na delo in vsak pripelji po 3 neorganizirane v »Ujedinjeni Savez Železničarjev«. Vsi neorganizirani, kvišku glave, pokažite, da ste ljudje, da kipi v' vas ponos človeka. Vstopite v »Ujedinjeni Savez Železničarjev«, da bomo stopili trdni v boj za svoje pravice, za pravice človeka! Delu čast in oblast! V volitve delavskih zaupnikov.! Prva naloga, ki čaka delavstvo v novem letu, je, da si tekom meseca januarja izvoli delavske zaupnike. Na železnici smo lansko leto izsilili yolitve zaupnikov sicer samo ome-jeno, to je za sekcije, delavnice in kurilnice, vendar smo storili s tem korak naprej ter potem zaupniških zborov uredili marsikatero stvar. Vlasti se je izkazal zaupniškj zbor povodom grozečih redukcij progov-nega delavstva, ko so vsi naši zaupniki na direkcijah kompaktno nasto- pili proti redukcijam in tudi uspeli, da so se redukcije za enkrat uk’nile. Kaj je dolžnost delavstva pri letošnjih volitvah. Povsod, v vseh sekcijah, kurilnicah in delavnicah morajo biti izvoljeni za zaupnike naši razredno zavedni sodrugi. Naše geslo bodi: Kdor ni član razredne organizacije, ne more nas zastopati, ne more biti zaupnik. Istočasno z agitacijo pri volitvah delavskih zaupnikov pa združimo našo agitacijo za ojačanje našega save- za, Prepričajmo nezavedne, boječe, da je potrebno, da si že enkrat strgajo obvezo raz oči ter pogledajo v razmere, v katerih žive, da se že enkrat zavejo, da izkoriščanja od strani delodajalca ne bo konec, ako bodo oni stali mirno ob strani in gledali na boreče se zavedne železničarje, po njih plečih bo pa vedno hujše padal bič redukcij, zniževanja plač, v delavskih domovih pa bo vladala lakota in beda. Ni zadosti, železničarji, da odda-ste pri tajnih volitvah glasovnico za savez; potreba je, da stopite na plan in javno izpoveste, da spadate v vrste zatiranih, ki se hočejo boriti s svojo močjo, da vržejo raz sebe jarem su-ženstva, da si pribore človeku pristojno življenje! Železničarji! Ne čakajte na mileščine, drobtinice iz bogatinove mize, ne bodite izdajalci lastnih interesov, ampak postanite borci delavnega razreda! Oegawnfca Naribor. Volitve delavskih zaupnikov v delavnici Maribor se bodo vršile letos 25, januarja 1929, Železničarji bodete imeli izbirati najbrže med tremi listami: listo našega, saveza, zvezarji in klerikalno listo. Med zadnjo seveda le v slučaju, če se bo klerikalcem posrečilo dobiti 32 kandidatov. Gotovo pa je že danes, da bo naša lista dobila absolutno večino glasov, saj so-na listi sodrugi, ki uživajo pooilno zaupanje delavstva ter so na listi zastopani sodrugi jz vseh oddelkov. V delavnici bomo volili z rdečimi ksikj, bele in plave pa bomo vrgli cifcč. Nosilec naše liste je naš ne-omahljivi borec s. Čsnžek, za katerega bomo- oddali korporativno naše glasovnice. Na naši listi kandidirajo: Zaupniki: 1. Čaužek Andrej, st. pom. delavec, Mar.bor, Jan Kolarjeva 2, 2. Jurak Matija, kovač, Maribor, Frankopanova 59. 3. Lovrenc Anton, ključ, skupinov., Maribor, Ruška 5. 4. Ternovšek Ivan, strugar, Maribor, Stritarjeva 5. 5. Rebernik Filip, kotlar, Studenci, Zrinskega 13. 6. Novak Feliks, mizar, Maribor, Betnavska 22. J- Vilfan Franc, mizar, Studenci. Na obrežju 3. 8- Kapun Štefan, pleskar, Maribor, Reslerjeva 2. 9. Koritnik Anton, mizar, Studenci, Kralja. Petra 12. 10. Druže Ivan, st. pom. delavec, Razvanje 8. 11. Plevanč Franc, klepar, Maribor, Reslerjeva 4. 12. Novak Franc, kovač, Maribor, Tržaška 1. 13. Weingerl Henrik, pom. delavec, Studenci, Ciril Metodova 18, 14. Steinecker Franc, ključavničar, Maribor, Nova vas 4. 15. Debelak Ivan, ključavničar, Maribor, Rajčeva 6. 16. Kcmesar Alojz, st. pom. delavec, Studenci, Dr. Krekova 10. Namestniki: 1- Lorber Franc, pom. delavec, Studenci, Gubčeva 12. 2. Leskovšek Vincenc, kovač, Studenci, Obreška 25. 3. Dvoršak Hefrman, ključavničar, Maribor, Ruška 4. 4. Kos Franc, st. pom. delavec, Maribor, Watova 2. 5. Rauš Lovrenc, kotlar, Studenci, Jurčičeva 1. 6. Krebs Franc, ključavničar, Maribor, Wolfova 18. 7. Kreuch Karol, mizar, Studenci, Kralja Petra 94. 8. Farasin Josip, st. pom. delavec, Maribor, Ghegova 10. 9. Lepnik Jernej, mizar, Maribor, Murkova 1. 10. Urbas Franc, ključavničar, Maribor, Jan Kolarjeva 5. 11. Korbun Franc, piesk. pom., Studenci, Aleksandrova 37. 12. Lehner Ivan, ključavničar, Lu-šička vas 36, Poljčane. 13. Savern k Mihael, pom. delavec, Studenci, Kralja Petra 26. 14. Zalaj Evgen, ključavničar, Slivnica 17. 15. Golobič Milan, ključavničar, Maribor, Pobrežka 6 a. 16. Gruber Franc, mod. mizar, Maribor, Preradovičeva 13. Delavnica Ptuj. Na volitve zaupnikov smo se v naši delavnici pripravili ter naredili vse potrebne korake. Dolžnost letos izvoljenih naših zaupnikov bo. delati roko v roki z mariborskimi sodrugi m odbijati napade na naše pravice. Naši zaupniki za leto 1929 so: Zaupniki 1. Kosec Franjo, kovač. 2. Petrovič Nikola, mizar. 3. Voda Leopold, mizar. 4. Polajžar Anton, pom. delavec. Vsi v delavnici Ptuj. Namestniki: L Borovšak Jurij, mizar. 2. Koren Karol, ključavničar. 3. Arnuš Alojz, ključavničar. 4. Rašl Ivan, pom. delavec. Vsi v delavnici Ptuj. Progovna sekei|a Celfe. Na drugem mestu poročamo o delu naših zaupnikov, tu pa prinašamo le našo listo za volitve letošnjih delavskih zaupnikov. Naša glasovnica bo letos rdeča ter je dolžnost slehernega progovnega delavca, da odda rdečo glasovnico, belo pa vrže proč. Dosti britkih izkušenj smo imeli progovni delavci, dokler smo slepo sledili raznim zve-zarskim veličinam, ki so nam obljubljale zlate gradove, nato pa se je izkazalo, da so se trudili le za par viš--jih glav; mi pa smo bili povsod, kjer se je šlo za pravice, le peto kolo. ko pa je bilo treba plačevati članarino, pa smo morali biti na prvem mestu. Pozivamo vse progovne delavce, naše sodruge, da gredo na agitacijo za popolno zmago saveza, da si izvolimo vse zaupnike le iz vrst naše razredne organizacije. Naši kandidati so: Zaupniki: 1. Križnič Anton, prog. delavec, Petrovče, Leve 25. 2. Cesar Karol, preddelavec, Celje, Dobrava 16. 3. Mlakar Franc, mizar, Laško, Debro 528. 4. Stvarnik Franc, prog. delavec,. Laško, Psarje 527. 5. Pekošak Franc, prog. delavec, Vo- dreš 15, Grobelno. 6. Mikša Mirko, zidar, pri pr. mojstru Grandošek, Rogatec. Namestniki: 1. Knez Anton, prog. delavec, Celje, Leve 10. 2. Gornik Ivan, prog. delavec, Polzela, Male Braslovče 22. 3. Ramšak Franc, prog. delavec, Šmartno ob Paki, Male Braslovče 63. 4. Vedlin Josip, mizar, Gaberje 25, Celje. 5. Smodej Avgust, progov. delavec. Selce .21, Grobelno. 6. Šelih Anton, prog., delavec, Soten- sko 18, Šmarje pri Jelšah, pri g. Dobovišek. Volitve se vrše pri nas dne 27. januarja 1929. Podrobnosti sporočimo v prihodnji številki. napravi usnje prozno in nepremočljivo Progovna sekcija Jesenice V območju progovne sekcije Jesenice se Sodo vršile volitve zaupnikov dne 26. januarja 1929. Lista Uje-dinjenega Saveza bo imela rdeče glasovnice. Posamezne podružnice so že določile svoje kandidate in ti so sledeči sodrugi: Zaupniki: 1. Arih Ivan, prog. delavec, Gojzd, čuvajnica 21, Kranjska gora. 2. Lunar Jožef, prog. delavec, Rečica pri Bledu. 3. Vovk II. Franc, prog. delavec, Lesce, Hraše 27. 4. Peternel Alojz, prog. delavec, Jesenice 60. 5. Lorber Jožef, prog. delavec, Nomen 17. 6. Lotrič Ivan, prog. del., Podnart, Zg. Dobrava 7. Namestniki: 1. Hauptman Jožef, prog. delavec, Kranjska gora. 2. Podlesnik Stanko, prog. delavec, Hrušica. 3. Ličof Franc, prog. delavec, Javornik, Potoke 7. 4. Milost Leopold, prog. delavec, Hrušica. 5. Cvetek Gašpar, prog. delavec, Boh. Bistrica. 6. bo še določen. Zaupniki progovne sekcije Zidani most. Pri nas se pripravi jamo i na volitve zaupnikov ter moramo žal kon- V zadnji številki smo prinesli odgovor ministra na našo pritožbo radi nerodnosti pri volitvah v bolniško blagajno v zagrebški in sarajevski direkciji. Minister volitev ni razveljavil, ćeš, da se bodo itak kmalu vršile nove volitve. Ministru je vseeno, če se je pri volitvah goljufalo, manipuliralo, stotine in stotine delavcev oropalo volilne pravice — zveza je zmagala — in stvar je torej v redu. Sodr. Petejan je stavil tozadevno upit in ua ta upit je minister odgovoril sledeče: (iospodine poslanice! Na Vaše pitanje, o nepravilnostima, prilikom izbora skupštinara Bolesničkog Fonda 10. IX. 1928. godine, na teritoriji Zagrebačke i Sarajevske Direkcije, dostavljeno mi aktom Narodne Skupštine br. 5205 od 5. oktobra ove godine, čast mi je dati sledeči odgovor: Od Ujedinjenog Saveza Železničara Oblasnog Odbora Sarajevo i od Oblasnog Odbora Zagreb dobio sam žalbe na izbore skupštinara Bol. Fonda za Oblasnu Upravu u Zagrebu, u kojima je navedeno, da su pri izborima učinjene neke nepravilnosti. Žalbu Oblasnog Odbora u Sarajevu odbio sam odlukom br. 10.582/28. g. s razloga, što nepravilnosti, koje su u žalbi navedene, nisu bile na štetu žalioca. U slučaju, da tih nepravilnosti nije bilo, rezultat izbora verovatno bio bi isti sa tom samo razlikom, što bi izabrani skupštinari imali veći broj glasova, nego što su dobili i što bi žalioce pobeđili na izborima sa još većim brojem. Za dokaz navodim ove podatke: U Sarajevu je glasalo 6649 članova Bol. Fonda. A pošto Sarajevska Oblasna Uprava nema nikad više od 10.000 članova, to znači, da je glasak) 65 % od ukupnog broja. Od osoblja boluje prosečno 10%. Vozno osoblje je većim delom na putu i s toga ne može da glasa. Osoblje koje je toga dana na službi na pruzi, ne može takodje glasati. Sekcijski radniki. kada rade na pruzi makom ne idu na glasanje, .leđan đeo službenika pak neće u opšte da glasa. Ako se sve ovo uzme u obzir, onda se može zaključiti, da onih 35 % nije izostalo od glasanja zbog zloupotrebe. Od predatili glasačkih lista bilo je poništenih 1132. koje su glasile za Izabrane Skupštinare, a 415 za žalioce. Izabrani Skupštinari dobili su 3003, a žalioci 1856 glasova. Kada bi se tome dodali poništeni glasovi, onda bi izabrani dobili 4135, a žalioci 2271 glas. statirati, da je še mnogo ljudi, ki se ne zavedajo, da je potreba strniti delavske vrste in javno nastopiti za svoje pravice. Tudi pri volitvah delavskih zaupnikov bo treba stopiti v agitacijo, da ne bomo le dobili glasov za našo listo, ampak da b-omo tudi organizirali še neorganizirane delavce. Naša lista je sestavljena iz sledečih sodrugov: Kandidati: Zupančič Anton, mizar, Brežice; Simoni.šek Fr., prog. del., Polanca; Pauše Ivan, prog. del., Trbovlje; Šnilič Štefan, progov. del., Savski Marof; Richly Ivan, zidar, Videm-Krško; Medved Josip, prog. del., Loka pri Zidanem mostu. Namestniki: Gerjevič Ant., preg, del., Brežice; Žveglič Marija, prog. del., Videm-Krško; Lovrenčič Ivan, zidar, Hrastnik; Cizel Anton, prog. del., Brežice; Cvetkovič Ivan, tesar, Brežice; Glogovšek Ant., prog. del., Brežice. Sodrugi na delo! Pri volitvah glejmo, da bomo oddali vsi glasovnice !e za naše kandidate. * Enako so že razpisane volitve za kurilnico Ljublana L skupno z Zidanim mostom, Kurilnico Ljubljana II. skupno z Jesenicami in Novim mestom ter za progovno sekcijo Ljubljana gl- pr. Kandidatne liste priobčimo prihodnjič. Iz ovog izlazi, da je većina svakako kod izabranih skupštinara. U žalbi se još navodi, da su u 1. sekciji lepljene kandidatske liste u kancelariji. Medjutim u 1. sekciji je poništenih 80 lista, koje su glasile na izabrane skupštinare, a ni jedna nije poništena za žalioce. Teško se da verovati, da su sami za sebe rdjavo radili. U Doboju su poništene samo 3 glasačke liste, koje su glasile za izabrane skupštinare. a nije poništena ni jedna za žalioce. Na posletku u žalbi se veli, da su ostale jedinice dale materijal za izbore samo delimično, a i tamo da su učinjene nepravilnosti. Kada bi ovo bilo istina, tada ne bi nikako moglo da glasa 65 % službenika. Što se tiče izbora skupštinara za Oblasnu Upravu Zagreb od 17.000 članova glasalo je svega 9183 čl., što čini 64% od ukupnog broja. Izabrani skupštinari dobili su 3990 glasova i 101 poništen. Od dve radničke liste jedna je dobila 2867 glasova i 10 poništenih, a druga 2026 gl. i 106 poništeni li. Da bi mogla koja pobediti od ovili dveju lista trebalo^ bi, da glasa još 7 ili 12 % članova, a pošto je glasalo već 64 %, to je taj procenat teško postići, a još je manje verovatno. da bi svi glasali za jednu od ovili lista. Žalba je i suviše uopštena, a da se utvrde njeni navodi potrebno bi bilo, da se vrše saslušanja radnika na pruzi, a za to bi trebalo mnogo vremena. Sadanjoj Skupštini je istekao mandat, i do 1. aprila treba, da .Glavna Skupština đoitese budjet za narednu godinu. Radničke organizacije tražile su. da se prameni način izbora, a pošto je novi Pravilnik u izradi, u njemu će se uvesti novi izborni red, i po^ njemu će se u narednoj godini provesti novi izbori. Prema iznetom: 1. Ni sa koje strane nisam obavešten o nepravilnostima prilikom izbora oblasnih skupštinara u Zagrebačkoj i Sarajevskoj Direkciji. 2. Po obema žalbama odrediću istragu, kako bi se u potpunosti ustanovilo pravo stanje stvari, i 3. ako se istragom ustanove kakve krivice područnih mi službenika, krivce ću pozvati na odgovornost i sa istim postupati po zakonu. Izvolite primiti, Gospodine Poslaniče, uverenje moga poštovanja. Ministar saobraćaja: Stanič. Sodrugi! Poglejte čudo pravičnosti, ki vlada v najvišjih instancah. Za sarajevsko direkcijo minister prizna nepravilnosti, vendar volitev ne razveljavi, češ, da nepravilnosti niso bile v škodo nam. (Najbrže so bile le v škodo direkcijskim listam, ako na pr. delavci ene cele sekcije sploh niso dobili glasovnic, marveč so jih kar v pisarni napopali; ali v Mostarju, ki so kompaktno glasovali za našo listo, pa so glasovnice razveljavili, ker niso bile na uradni tiskovini, ki jih načelnik sploh ni izdal.) Pa najiepši dokaz ministrov! On pravi, da so bile ponekod razveljavljene le zvezarske liste. Cisto gotovo. V posameznih krajih, kjer delavstvo sploh ni dobilo glasovnic in so se lepile v pisarni, so gospodje pač tako kunštni, da bodo nekaj glasovnic »fovš« oddali, da izgleda vse bolj verjetno. Gospod minister! Ali se Vam ne zdi tudi tako? In končno utemeljitev, ki najbolj šepa, je ta, da je maksimum, ki more glasovati, 65 %. Poglejte no, g. minister, v ljubljansko direkcijo! Tu je glasovalo skoro 85 % (petinosemdeset odstotkov) volilcev. Torej 20 odstotkov več, kot se zdi g. ministru za maksimum! In v sarajevski direkciji je manjkalo le par glasov! Ker g. minister slepo verjame svojim referentom, mu povemo, da so mu ti referenti spisali odgovor, ki naj bo v prid zvezarjem. Da ga še drugič ne bodo »nasamarili«, mu povemo, da lahko glasuje vsak bolnik, vse vozno osobje, čeprav je V noči od 12. na 13. decembra, to je malo pred polnočjo, je svetilničar polnil rešilni voz s plinom. Ker pa uprava zavarovanih luči ne da dotičnim uslužbencem, ter so svetilničarji primorani v vsakem času ponoči polniti plin v vozove iz rezervar-jev pri nezavarovanih Inčih, se je pripetilo, da se je omenjene noči plin vnel. Ker sta se nahajala na dotičnem mestu kar dva rezervarja, napolnjena s plinom, je bila velikanska nevarnost eksplozije, pri kateri bi gotovo večje število uslužbencev zgubilo življenje, uprava pa bi trpela veliko materijalno škodo, ne oziraje se na nevarnost požara, ki bi lahko uničil vso bližnjo okolico. Pri upravi bivše Južne železnice je bilo sploh polnjenje plina iz rezer-varjev v vozove strogo zabranjeno. Po podržavljenju Južne železnice pa se vsako noč dogaja, da morajo svetilničarji v nočnem času polniti plin. Da bi pa železniška uprava preskrbela zavarovane luči za tak posel, to je, da bi jim dala električne luči, tega se upravi ne zdi potrebno, rajši stavi v nevarnost svoje uslužbence in državno imovino. Gornji slučaj, ki je bil v vsej sreči brez večje nezgode, naj bi bil upravi resen opomin, da polnjenje plina ne dopusti v nočnem času, ter ob enem preskrbi zavarovane luči. V vladi, ki je podala demisiio, smo ir:, e H Slovenci ministrskega predsednika in rtasti vladni poslanci so se trudili povsod dokazovati, kako ekspeditivna je ta vlada. Gospodom je sicer večkrat zmanjkalo sape, cko se jih je vprašalo, kaj so storili za želecni-ničarje tako, da so nazadnje začeli sklicevati sestanke, na katerih so dajali poročila le xa »člane in prijatelje«. Železničarji širom cele države so občutili bič redukcij, jjaženje 8-umika, teptanje osnovnih pravic, medtem ko so v »Službenih novinah« izhajali pod »ekspeditivno vlado« dnevno zakoni. In kakšni? Za vzgled jih navedemo le ,par. En formular Zakonov nosi naslov: Zakon o izvan-rednem priznanju službe. Par vzgledov iz teh zakonov: »Priznaje se dr. Safvetbegu Bašagiču iz Sarajeva v leta ukazne službe za penzijo čas od leta 1910 do 1920, ko je bil poslanec v bosansko-hercegovačkem saboru.« »Priznaje se Stevanu Beševiču, uredniku »Službenih novin« v leta ukazne službe čas od 28. VIII. 1891 do 28. VII. 1914, ki ^a je prebil kot nacijonalni c.c-lavec.« »Priznaje se Milutinu Grkoriču, peša-dijskemu podpolkovniku v leta ukazne službe čas od 25. I. 1907 do 29. XI. 1912, katera leta je prebil izven vojaščine.« »Priznaje se Milu iMitrič, slugi ministarstva notranjih zadev v službena leta 6 let, ki jih je prebil kot nacijonalni delavec.« In tako dalje se vrste skoro v vsaki številki priznanja službenih let za penzijo, večinoma ljudem, ki niso ravno najslabše plačani. Niso pa imeli gospodje slovenski vladni poslanci časa, da bi sprejeli vsaj en zakon o priznanju faktične državne službe onim železničarjem-delavcem, ki so po 30 do 40 let delali na železnici, danes pa stari po 70 in več let umirajo lakote na cesti. Drugi del teh zakonov nosi naslov: Zakon s izredni državni pomoči. Ta se glasi na pr.: Dodeljuje se Tomi Vojinovič iz Beograda stalna mesečna pomoč od Bin 700. Dodeljuje se Kristini Vojinovič iz Beograda stalna mesečna pomoč od Din ' 750. Zanemarjen prehlad ima često najslabše posledice. Kot staro preizkušeno sredstvo proti kašlju, prehladu dihalnih organov, hripavosti in zasluzenju so znane skoro tpo vsem svetu Kaiser-jeve prsne karamele in se dobijo sedaj v originalni kakovosti v lekarnah, drogerijah in kjer so vidni plakati V Lastnem interesu konzumentav je, da izrecno zahtevajo originalno kakovost (cena Din 5 za vrečico ali Din 12 za ploč. škatljo), ker se nahajajo v prometu ničeva ponarejanja, katera zdravju iprej škodijo kot koristijo. na progi, ker glasuje tam, kjer se ustavi med vožnjo in tudi vsi progovni delavci» čeprav delajo na progi. Nazadnje je pač g. minister obljubil, da bo dal odrediti preiskavo po vseh nepravilnostih, in če se bodo ugotovile kake nepravilnosti, da bo s krivci postopal po zakonu. Ministru povemo mi le to. da se bodo godile nepravilnosti v prid raznim »direkcijskim« listam tako dolgo, dokler bo velja! ta volilni sistem in bo minister imel še večkrat priliko odbijati upravičene pritožbe delavstva. Zato ponavljamo ponovno našo zahtevo: Zahtevamo svobodne volitve pod kontrolo zastopnikov posameznih kandidatnih list, uvedbo proporca in izdelavo pravilnika na redni glavni skupščini! Tudi v dnevnem časti se ne bi smelo vršiti polnjenje garnitur vlakov, zlasti ne v času, ko potniki vstopajo. Sedaj pa se prakticira tako, da na en tir postavijo vlak za vstop potnikov, zraven na sosednjem tiru pa polnijo plin v vozove. Kaj pa, ko bi se lahko pripetil slučaj, da gre potnik k vlaku, pa ta si slučajno prižgal cigareto in vrgel vžigalico proti rezer-varjem. Tako nastane lahko eksplozija; ker da bi se pri polnjenju nič plina ne porazgubilo, je nemogoče. Ali sc zaveda uprava, da na ta način stavi v nevarnost življenje ponikov? Svarimo upravo drž. železnice na nevarnost, ki lahko nastane, ter zahtevamo, da se garniture vlakov polnijo s plinom na takem kraju, kjer potniki ne vstopajo; ponoči pa naj se polnjenje pri nezavarovanih lučih sploh prepove ali pa naj svetilničarjem preskrbi električne luči. Železničarji nismo nikakor voljni tvegati svojega življenja. Istočasno pa zahtevamo od državnega pravdništva, ki tako hitro obtoži vsakega železničarja, če se pripeti kaka nezgoda, kot krivca, da se tuMi tu pobriga in obtoži one, ki dnevno stavijo v nevarnost življenje ljudi. Naj se ne čaka, - 15. v mesecu. 5. Osebam, katere vodijo gospodinjstvo neporočenim delavcem, ter so od teh vzdrževane, naj se izda mesečno ena prosta karta v svrho nakupa ?ivil. 6. Od 1. 1925 dalje se še pravzaprav ni izvršila nikaka regulacija plač, pač pa so se redufcirale, Ker so pri marsikaterem delavcu prejemki za preživljanje nezadostni, predlagamo, da se sukcesivno regulirajo delavske plače ob sodelovanju delavskih zaupnik a v. Delavcem, ki vrše službo eksekutiv-nega osobja, naj se zopet povrne 20 odst. eksekutivna doklada, oziroma ako to ni mogoče, primerno zviša mezda. D. Zaupniški zbor progovne sekcije Maribor gl. proga. Na seji dne 25. novembra 1928 smo poleg ostalega sprejeli sledeče sklepe: 1. Protest proti neenaki razdelitvi pragov, kjer je bilo zlasti progovno delavstvo zelo prikrajšano. 2. Zahtevo, da se pri dodelitvi v eksekutivno službo vpošteva v prvi vrsti one. delavce, ki že imajo položene izpite in to po službenih letih, ne pa, da se starejše delavce zapostavlja. 3. Da se zopet dodeli posebne doklade za delo v predorih. 4. Da se rajonske doklade izplačajo za rokodelce in delavce, kakor poprej, to je po Din 18.— in Din 7.—. 5. Da se v času hudih nalivov, ko se mora delo za kratek čas prekiniti in gre delavstvo pod streho, ta čas (10 minut) zaračuna v delo. 6. Da se uredi imenovanje nestalnih delavcev za stalne. Na vlogo glede starih pragov je dala direkcija sledeči odgovor: Štev. 2584-1-3-28. Ljubljana, 15. novembra 1928. Predmet: Razdelitev nerabnih pra- gov in lesnih odpadkov za leto 1928-29. Vsem, progovnim sekcijam. Na vlogo obratnih zaupnikov progovnega delavstva v progovni sekciji Maribor glavna proga, naslovljeno direktno na g. direktorja inž. Kneževića, je g. direktor v aktu iste številke z dne 13. novembra 1928 določil, da morajo vse progovne sekcije v lastnem delokrogu raztolmačiti delavstvu določbe pravilnika o sporednih prinadležnostih čl. 96 in 97. Po teh veljavnih določbah posedujejo vsi uslužbenci drž. železnic enako pravo na sprejem starih nerabnih pragov in lesnih odpadkov, ne samo vzdrževalno osobje. Ključ, po katerem se je letošnja razdelitev izvršila, ;e bil z ozirom na dejstvo, da je dobila naša direkcija od Generalne direkcije odobrenih in nakazanih samo 70.000 novih pragov namesto zahtevanih 150.000, v znani na žalost mali količini določen. Naročamo Vam, da o vsebini predležečega odloka obvestite zaup-nike-delavce in vsakega še v lastnem delokrogu poučite. Načelnik gradb. odelenja: Inž. Hoffmann. PRECIZNE URE Schaffhausen, Omega, Doxa itd. dobite najceneje pri urarju L. VILHAR, LJUBLJANA Sv. Petra cesta štev. 36. Dopasi. Ormož. Pritožbe pri nas so vedno glasnejše, krivice vedno večje in gotovi ljudje hočejo s šikanami in grožnjami uničiti naš Savez, ki jih bode v oči. Vendar povemo, da nas tudi grožnje ne bodo omajale, da ne bomo utihnili, dokler ne bo uprava vsaj onih zakonov in predpisov upoštevala, ki jih sama izda. Seveda se bomo borili v enotni fronti tudi dalje, da izvojujemo one pravice, ki delavskemu razredu pritičejo. Do dopustov pa sploh ne pridemo, ker ni namreč hadomestnika. Enako je z odmori. Rezervni delavec, ki bi imel menda v prvi vrsti nadomestovati doma, se pošilja okoli po progi. Ako je kdo tako srečen, da dobi dopust, se mu gotovo pripeti, da ga predčasno pozovejo v službo. Delavci :fa postaji delajo po 360 ur mesečno, vršiti morajo posle nastavljencev, za vsako malenkost plačevati kazni, a plačo dobijb le za 240 ur, a celiti 120 ur delajo zastonj. Nočne doklade tem delavcem seveda tudi ne pripadajo, ker pravijo, da imamo itak predobre plače. V sredi novembra pa se je postajnemu delavcu odredilo, da mora vršiti še službo nočnega čuvaja, in sicer od 9. zvečer do 5. zjutraj mora vsako uro obiti ves postajni prostor. Seveda gospodje pravijo, saj ste že 1919. leta tudi nočno službo' delali. Res je, gospodje, a tistikrat smo imeli 8-urni delavnik, ker smo delali v turnusu 12/24. Poieg tega pa smo imeli še nočne doklade. Pričakujemo, da bodo merodajni gospodje enkrat pogledali tudi razmere y Ormožu. zaslišali prizadeto osobje ter mu ne nalagali bremen, ki jih ni mogoče izvršiti. Železničarje v Ormožu pa pozivamo: Vsi v »Ujedinjeni Savez«! Zidani most. V nedeljo 9. decembra se je vršil pri nas v Zidanem mostu protestni shod Udruženja jug. nacijonalnih železničarjev. Zastopane so* bile postaje Zidani most, Hrastnik, Blanca in Rimske toplice. Navzočih je bilo 25 ljudi, vstevši referenta iz _ Ljubljane, med katerimi je bilo tudi nekaj naših sodrugov članov »Saveza«. Protestiralo se je proti nevzdržnemu stanju, v katerem se danes železničarji nahajamo, proti neupoštevanju: zakonov in raznih pravilnikov, korupciji, raznim kaznim, mnogokrat neupravičenim, katere morajo železničarji plačevati pri svojih mizernih plačah. Sestavljena je bila resolucija, v kateri so bile navedene različne zahteve. Na glasovanje ni bila dana. Poslana je bila na centralni 'odbor UJNŽ in B. v Beograd, ker je Udruženje sklenilo, da ne pošilja nobenih resolucij več na direkcijo, generalno direkcijo in ministrstvo, ker itak nič ne zaležejo; vse ostane le pri obljubah. .9.ovor.n‘*t je omenil tudi energično (?) stališče, ki ga je Udruženje zavzelo s tem, da je prekinilo vse zveze z upravo, da na ta način prisili upravo, da železničarjem zboljša položaj (?). Povdarjalo se je tudi, da je potrebno, da se železničarji organizirajo in'združijo, neoziraje se na politično prepričanje in svetovno naziranje, v močno organizacijo katera'bo v stanu priboriti železničarjem svoje pravice in zboljšati njihov gmotni položaj. S tem je po mnenju Udruženja storjen velik korak naprej v korist železničarjem. H koncu pa je pozabil govornik povedati, kakšno nadaljnje stališče bo še Udruženje zavzelo. Še par takih shodov in ladja z voditelji »Zveze« se bo potopila. Železničarji^ pa se bodo organizirali v »Savez železničarjev«, ki res zastooa interese železničarjev. Iz vozovnega odelenja maribor. delavnice! Precej časa je že minulo, ko smo zadnjikrat .pisali o razmerah v vozovnih oddelkih naše delavnice, in marsikateri si je mogoče že mislil, da so se te neznosne razmere vendarle enkrat zboljšale. Toda žal ni tako. Namesto zboljšanja smo doživeli celo poslabšanje. Tu še vedno vladajo isti nacijo-, nalni mogotci, ki zasledujejo in preganjajo vsakega, ki ni nacijonalist; posebno piko pa imajo na uboge savezarje. ki so jim tako-rekoč trn v peti. Te že itak izmozgane trpine se preganja ^ na vse mogoče načine, prestavlja iz oddelka v oddelek, dodeluje najslabše delo, sestavlja zapisnike, ter diktira za vsako malenkost kazen. Toda kakšna je ta kazen? V prejšnjih časih se je kaznovalo, delavca za 10, 20, 50 ali 100 Din, toda danes si je izmislil nek mladi inžener novo kazen, t. j. odtegljaje po 25 ali 50 par od urne plače. Celi dan leta ta mladi g. inžener in njegov namestnik, ki je bil še sam pred kratkim ključavničar, *c*d voza do voza, pa ne morda radi tega, da bi nadzorovala delo, temveč samo radi tega, da bi zalotila kakega save-zarja pri nečem, kar ni v soglasju z izdanimi okrožnicami. Vsaka malenkost že zadostuje, večkrat pa se jih t*u*di kar po nedolžnem obsodi. Da se bodemo razumeli, je treba tudi povedati, kakšni so ti storjeni grehi. Ako na prmer delavec .»pregovori s sotrpinom par besed, se ga obsedi, da je agitiral (to velja seveda samo za savezarje, j dočim imajo nacijonalisti prosto, da res lahko agitirajo); ako* se odstrani od delavnega prostora, da si poišče potreben nate-rijal ali orodje, ter se ga pri tem zaloti, bo gotovo kaznovan. Ne zagovarjamo pa pre-greškov, ki se žal tudi še danes dogajajo, t. j, pijančevanje ali tatvino. Ta protokol se sestavlja v inženerskr pisarni, ki traja po cele ure, včasih pa tudi po cele poldne ve, ter se s tem povzroči zamudo časa za več ur in za več oseb, ker so pri tem protokolu navzoči g. inžener, njegov namestnik, delovodja, pisar in po več delavcev. Toraj delavec, ki je recimo zagrešil zamudo 5 .rrinut, se kaznuje, dočim se gospode, ki povzročijo zamudo časa po več ur in za več oseb, pa še pohvali Pripomnimo za danes še samo to, da je res čudno, da se te kazni diktirajo samo po vozovnih oddelkih, dočim vsi drugi oddelki delavnice tega ne poznajo. Celje. Celjski kurilniški delavci spadajo pod Velenje, kjer gospodari g. Tepina. Že opetovano smo zahtevali upeljavo 12-umega turnusa, ker 16-urni turnus je protizakonit in ga ni mogoče vzdržati. Seveda g. Tepina ne čuti trpljenja ubogih premogovnih delavcev, ki morajo delati po 10 in več ur, a plačani so le za 8 ur. Gospodu vodji bi pa tudi svetovali, da naj se zaveda, ko pride med delavce, da smo delavci tudi ljudje. Dne 12. dec. 1928, ko je inspiciral delavce, zaposlene pri izpladanju premoga in je vprašal, koliko premoga se izloži dnevno ter dobil odgovor, da se ga izloži, koliikor je mogoče, je g. vodja pokazal visoko svojo kulturnost. Delavcem je dejal, ako nočete delati, pojdite pa v samostan nunam........... G. vodja, zapomnite si, da ima tudi delavec svoj ponos ter Vam bo znal drugič primerno odgovoriti, ker ni dolžan molčati na rnznc svinjarije. Kaj je s premogom? Od vseh strani .prihajajo na centralo pritožbe, da morajo čakati ljudje kar po cele tri mesece na premog in seveda denar za premog kar tri mesece vnaprej plačati. Vprašamo Trboveljsko družbo, ali tudi ljubljanska železniška direkcija plača premog kar tri mesece vnaprej? Nadalje je zelo čudno, da nekateri višje stoječi gospodje premog dosti hitreje dobe kot pa ubogi prog. delavec. Javna tajnost je, da se je v aferi Bobek in tov. odkrila sedaj popolnoma nova sled zlasti glede prodaje železa. Istočasno s tem v zvezi pa se šušlja tudi o neki mali premogovni aferi v Ljubljani, kjer se je razne gostilne zalagalo s premogom. Radovedni smo, če je ljubljanski železniški policiji o tem že kaj znano in če bo zadevo ona preiskala. Bojimo se, da ne bi posegla vmes kakšna »višja sila«. Potem bomo preiskavo pač vodili mi. Pika. — Železničarska konferenca v Splitu. Dne 2. decembra 1928 se jc vršila za Dalmacijo in progo Split-Ogulin železničar-ska konferenca v Splitu, katere se je udeležilo 40 delegatov iz vseh postaf od Ogulina-Splita, Knina in Šibenika. Konferenca je bila ves čas na višku, vse debate so bile strogo stvarne in poročila posameznih delegatov so jasno razkrila gorostasne razmere, ki vladajo na tej progi. Splošne težke gospodarske prilike, *v katerih živi tamošnje prebivalstvo, nudijo železniški birokraciji možnost posebne spekulacije. Darila igrajo pri sprejemanju v službo veliko vlogo, ko pa si enkrat v službi na železnici, pa si izpostavljen vsem šikanam, brezpravnosti in kaznim; ako pa dvigneš glavo — ti grozi brezposelnost, družini pa lakota. Konferenci je predsedoval s. Jukič iz Splita, izpred centrale je poročal s. Kmet iz Zagreba, o položaju vlakospremnega in ostalega nastavljenega osobja je govoril s. Pešo iz Splita. V diskusiji pa je zlasti progovno osobje slikalo svoj bedni položaj, kjer za progovne čuvaje še vedno velja turnus 24/12. Vsi zaključki konference so bili soglasni. Iz okrožnic. Otvoritev specijainega zdravljenja za otroške bolezni v Mariboru. Vsem službenim edinicam in* gg. zdravnikom! Po dopisu Centralne uprave humanitarnih fondov štev. 1288/28 je gospod pomočnik ministra za promet odobril z odlokom štev. 17316/1928 pogodbo, ki jo je sklenila oblastna uprava bolniškega fonda pri direkciji državnih železnic v Ljubljani z gospo dr. Valerijo Valjavec, specijalno zdravnico za otroške bolezni v Mariboru, Aleksandrova cesta štev, 6. la zdravnica ordinira cd 1. decembra 1928 ob pondeljkih od 8.—9. ure, ob sredah in petkih od 14.—15. ure v Mariboru, Aleksandrova cesta štev. 6, izvzemši oblastvene praznike, ki padejo na te dni. Pristojni žel. zdravniki pošiljajo ob določeni uri z »nakaznico za centralno ambulanto« k tej zdravnici vse slučaje otroških bolezni do 10. leta starosti, ki so potrebni specijalističnega pregleda in zdravljenja; matere z dojenci se smejo zglasiti brez nakaznice direktno pri specijalistinji. Članstvo pri bolniškem fondu je treba dokazati pri specijalistinji za vsakega pacijenta s članskim- listom. V ostalem veljajo za pošiljanje k zdravnici določbe Pravilnika za zdravniško službo bolniškega fonda državnega prometnega osobja. Naročam