23 4 SODOBN A PED A GOGIKA 3/20 1 0 Andr e ja Hoč e v ar Okr ogla miza o pr oblematiki zago t a vl jan ja učbenik o v in delo vnih zv ezk o v uč enk am in uč encem v osno vnošols k em iz obr až e v an ju Zv eza dr uš t e v pedagoš kih dela v ce v Slo v eni je je 2. juni ja 20 1 0 sodelo v ala pri pripr a vi okr ogle miz e o pr oblematiki zago t a vl jan ja učbenik o v in dr ugega učnega g r a d i v a . U d e l e ž e n c i s o r a z p r a v l j a l i o v p r a š a n j i h , p o v e z a n i h z d o s t o p n o s t j o u č n e g a gr adiv a (zlas ti učbenik o v in delo vnih zv ezk o v), s ceno, k ak o v os tjo t ega gr adiv a in s ploh šols k o politik o na t em podr očju. Gr e se v eda za de ja vnik e, ki so med sebo j t esno pr eple t eni: sis t ems k e r ešitv e, ki so v gr ajene v zak onodajo in podzak ons k e akt e, neposr edno vpliv ajo na dos t opnos t učnega gr adiv a in na a vt onomi jo učit el ja pri izbiri gr adiv a, s t em pa nedv omno tudi na ceno in k ak o v os t. D r . A n d r e j a H o če v a r , k i s e j e o k r o g l e m i z e u d e l e ž i l a k o t p r e d s e d n i c a Z D P D S , je poudarila, da smo od sr edine 90. le t v Slo v eni ji na t em podr očju nar edili nek aj p o m e m b n i h k o ra k o v : š o l s k i s k l a d i s o z a g o t o v o i z b o l j š a l i d o s t o p n o s t u č b e n i k o v zlas ti za uč ence, za k at er e bi nak up pomenil pr e v elik f inančni zalogaj; tudi po- nudba učbenik o v , delo vnih zv ezk o v in dr ugega učnega gr adiv a je na kn jižnem tr gu r azmer oma šir ok a in učit el ji imajo za v ečino učnih pr edme t o v na v ol jo v eč učbeniš kih k om ple t o v . T o s e v e d a n e p o m e n i , d a s m o l a h k o z a d o v o l j n i z r a z m e r a m i i n r e š i t v a m i , k akrš ne so sedaj uv el ja vl jene. P o tr ebna s t a r esen r azmislek in r azpr a v a o r ele- v antnih vpr ašan jih: ali so šols ki s kladi po 1 6 le tih r es še v edno najop timalne jša r ešit e v za zago t a vl jan je dos t opnos ti učbenik o v? R ešit e v , da si uč enci učbenik e na z a č e t k u š o l s k e g a l e t a i z p o s o d i j o i n j i h m o r a j o o b k o n c u š o l s k e g a l e t a n e p o š k o d o v a n e vr niti v šols ki učbeniš ki s klad, z vidik a sodobnih didaktičnih nač el za š t e vilne s tr ok o vn jak e ni v eč s pr e jeml jiv a, saj t o pomeni, da uč enci učbenik e lahk o zgol j ber e jo, ne sme jo pa v an je nič esar vpiso v ati. Pri t em je kršena tudi zak onodaja, ki ur e ja a vt or s k e pr a vice, in dr ža v a, ki ž e l i b i t i p r a v n a , s i t e g a p r e p r o s t o n e m o r e p r i v o š č i t i ; u v e l j a v l j e n o s t š o l s k i h s k l a d o v p o l e g t e g a b o t r u j e t e m u , d a d r ž a v a ž e l e t a n e s t o r i t i s t e g a , k a r b i m o r a l a i n k č e m u r se je t a vlada za v ezala s k oalici js k o pogodbo: da bo pos t opno zago t o vila, da bodo u če n c i d o b i l i u č b e n i š k e k o m p l e t e z a v s e h d e v e t l e t o s n o v n o š o l s k e g a i z o b r a ž e v a n j a v tr ajno las t ob par ticipaci ji s t arše v glede na n jiho v socialno-ek onoms ki polo žaj, pri č emer bi dr ža v a – po zgledu r ešitv e, uv el ja vl jene v A v s tri ji – na vzgor ome jila ceno učbeniš kih k om ple t o v za posamez en r azr ed in ur edila odk up. Vsek ak or bi mor alo minis tr s tv o najpr e j s pr emeniti sis t ems k o r ešit e v , ki je p o v s e m n e d o m i š l j e n a i n j e b i l a p l o d p r i z a d e v a n j n e k a t e r i h , k i s o z a h t e v a l i , n a j b o , po v edano s pris podobo, sodobna šola »svinčnik in zv ez ek«. Gr e se v eda za r ešit e v , po k at eri se po trju je jo le učbeniki, ne pa tudi delo vni zv ezki, ki sodi jo k n jim in s k upaj z n jimi ses t a vl jajo didaktično in v sebins k o zakl juč en k om ple t. Omen jena s pr ememba pr a vilnik a je bila pr ed nek aj le ti med dr ugim pos pr eml jena z ut eme- l j i t v i j o , d a s e b o d o u č i t e l j i l a h k o » a v t o n o m n o o d l o č a l i « , a l i b o d o u p o r a b l j a l i d e l o v n e zv ezk e ali ne – in š t e vilni s tr ok o vn jaki so t edaj opozarjali, da je t a a vt onomi ja bol j k o t ne na videzna, saj so v edeli, da v šoli pri pouk u učit el j ne mor e in ne sme za v s e u č e n c e p r e d p i s a t i u p o r a b e g r a d i v a , k i n i o b v e z n o . L a h k o s i c e r p r i p o r o č a , l a h k o pr edlaga k o t nads t andar d, a v emo, k aj t o pomeni za o tr ok e iz socialno nes pod- budnega ok ol ja. V t em je v el ja vna r ešit e v nes pr e jeml jiv a. N epo trje v an je delo vnih zv ezk o v je pomenilo tudi t o, da ti nimajo v eč s t atusa ob v eznega gr adiv a. N a t o so t akr at nedv oumno opozarjali nek at eri člani in članice s tr ok o vnega sv e t a. V e d e l i s o , d a u č i t e l j e v a » a v t o n o m i j a « p r i o d l o č a n j u o t e m , k a t e r o g r a d i v o b o d o uč enci mor ali ob v ezno upor abl jati pri pouk u, ni neome jena; učit el j se v eda opr a vi s t r o k o v n o p r e s o j o , k a t e r o o b v e z n o u č b e n i š k o g r a d i v o b o p r i s v o j e m p r e d m e t u i z b r a l z a u č e n c e , n e m o r e p a g a i z b i r a t i , k o l i k o r ž e l i , s a j z a n j p l a č u j e j o s t a r š i . Č e n a j b o p r i r a z m i s l e k i h o u p o r a b i u č b e n i š k i h k o m p l e t o v d e j a n s k o a v t o n o m e n , m o r a i m e t i o p o r o v d o m i š l j e n i h s i s t e m s k i h r e š i t v a h , k i p o l j e a v t o n o m i j e š e l e v z p o s t a v l j a j o . Z a g o t o v o p a a v t o n o m i j e n e m o r e j o v z p o s t a v l j a t i i n p o d p i r a t i n e d o m i š l j e n e r e š i t v e , s k a t e r i m i s e č e z n o č , b r e z o p o r e v z a k o n u , p o s ta v l j a j o o m e j i t v e , k i t e ž a v e s š o l s k e g a s ta l i š č a i n s s t a l i š č a f i n a n č n i h s r e d s t e v – k i b i j i h m o r a l o v n a k u p u č b e n i š k i h k o m p l e t o v v l a g a t i m i n i s t r s t v o ! – f o r m a l n o i n d e j a n s k o š e b o l j z a p l e t e j o i n z a t o s e v e d a n e r e š u j e j o n i č e s a r . Z a s t r o k o n i d v o m a : v d a n a š n j e m č a s u s e z a g o t o v o n i m o g o č e s t r i n j a t i z l o g i k o , po k at eri zados tu je, da so uč enci v šolah opr eml jeni le s svinčniki in z zv ezki, v učbenik e pa lahk o kv ečjemu gledajo. Zago t o viti je tr eba dos t opnos t učbeniš kih k o m p l e t o v i n č i m v e č j o f u n k c i o n a l n o s t t e h k o m p l e t o v z a u č e n c e , s k l a d n o s s o d o b n i m i s poznan ji v seh za iz obr až e v an je pomembnih s tr ok , pri t em pa si prizade v ati, da t i s k a n o g r a d i v o s m i s e l n o i n k a k o v o s t n o d o p o l n j u j e t u d i g r a d i v o v e l e k t r o n s k i o b l i k i . Pr a v t ak o s tr ok o vno niso s pr e jeml jiv e r ešitv e, ki bi t emel jile na ome je v an ju produk ci je in ponudbe učbeniš kih k om ple t o v – da je namreč učbenik predme t ponudbe in po vpr aše v an ja na pr os t em tr gu šols kih kn jig, je jasno v v seh r azvitih dr ža v ah. Zač e ti r azpr a v o o t em bi pomenilo s pr aše v ati se, ali ne bi bilo bol je, č e bi d r ž a v a z a v s a k p r e d m e t d o l o č i l a » p r a v i « u č b e n i k i n s t e m p r e p r o s t o z a p r l a u č b e n i š k i t r g . D a b i s t e m z a v r t e l i č a s o v n i s t r o j i n s e v r n i l i v s a j 2 0 l e t v p r e t e k l o s t , n a j b r ž n e k a ž e p o s e b e j o m e n j a t i . T u d i n e k a ž e i z g u b l j a t i b e s e d s t e m , k a k o b i t a k š n a r e š i t e v vpliv ala na s tr ok o vno a vt onomi jo učit el je v . Se v eda pa t o ne pomeni, da bi mor al biti tr g, o k at er em go v orimo, po v sem pr epušč en neoliber alni logiki laissez-f air e. Dr ža v a nedv omno ima mehanizme, s k at erimi lahk o na tr g učbenik o v posega in n a n j v p l i v a , t a k o d a o h r a n j a k o n k u r e n č n o s t m e d z a l o ž n i k i i n h k r a t i v p l i v a n a v sebins k o k ak o v os t n jiho vih izdelk o v . P r e d v s e m p a b i m o r a l a d r ž a v a p o 2 0 l e t i h p o s t o p o m a u v e l j a v i t i s i s t e m s k o r e š i t e v , k i b i v s e m o s n o v n o š o l c e m z a g o t o v i l a , d a b i u č b e n i š k e k o m p l e t e d o b i l i v t r a j n o l a s t . K o t j e b i l o ž e o m e n j e n o , j e l a h k o p o d l a g a z a r a z m i s l e k o t a k š n i r e š i t v i m o d e l o s k r b e u č e n c e v z u č b e n i š k i m i k o m p l e t i , k a k r š n e g a p o z n a j o v s o s e d n j i A v s t r i j i – o č e m e r j e bilo pri nas ž e v elik o napisanega in bo mor da tudi pr edme t r azpr a v e v prihodn je. Dr. Andreja Hočevar, predsednica ZDPDS Okr ogla miza o pr oblematiki zago t a vl jan ja učbenik o v in delo vnih zv ezk o v … 235