Osnutek proračuna občine Ljubljana-Siška za leto 1973 (GRADIVO ZA ZBORE VOLIVCEV) Smernice za proračunsko potrošnjo in pogoji gospodarskega razvoja občine Republiška resolucija o družbeni ekonomski politiki ter nepo-srednih nalogah v letu 1973 uveljavlja načelo, da je treba v cilju usklajevanja notranje potrošnje z materialnimi možnostmi doseči spremenjene odnose v delitvi družbenega proizvoda. Tako je potreb-no: — da je porast sredstev za osebno, splošno in skupno porabo znatno manjši od nominalne rasti družbenega proizvoda, — da morajo nominalni osebni dohodki naraščati bistveno po-časneje od porasta dohodka, — da realni osebni dohodki naraščajo počasneje kot storilnost dela. Nadalje je v republiški resoluciji tudi rečeno, da je treba v zvezi z gibanjem splošne potrošnje kvalitetno usposobiti republiške in ob-činske upravne organe, zlasti inšpekcijske in davčne službe za oprav-ljanje njihovih nalog. Nadaljevati je treba tudi z dograjevanjem si-stema delitve dohodka in osebnih dohodkov na vseh področjih druž-benega življenja. Na gospodarskem področju se pričakuje poostrena borba za bolj usklajena razmerja med ponudbo in povpraševanjem. V izvajanju nalog ekonomske politike tudi pričakujemo povečanje samostojnosti gospodarskih subjektov v skladu s sprejetimi ustavnimi dapolnili. Struktura investicij naj bi se uskladi.la s konceptom srednjeročnega plana ter ustrezne strukture proizvodnje. V letu 1973 bodo potrebni večji napori za odpravljanje glavnih vzrokov nestabilnosti, zaradi česar moramo odlooneje omejiti obseg prelivanja dohodka v porabo na vseh področjih, vendar ob istočasni zagotovitvi izpolnjevanja najpomembnejših nalog za nadaljnji druž-beno-ekonomski in socialno-politični razvoj. Na podlagi smernic republiške resolucije je občinska skupščina na seji obeh zborov dne 24. januarja sprejela naslednja izhodišča za financiranje splošne in skupne potrošnje v letu 1973 1. Vse uporabnike sredstev proračuna je treba vključiti v napore stabilizacije in izpolnjevanja nalog, ki izhajajo iz smernic zvezne in republiške resolucije tudi s tem, da global proračunske potrošnje ne bo prekoračil realizirane porabe v lanskem letu. 2. Temeijni izobraževalni skupnosti je potrebno zagotoviti dodat-na sredstva glede na izkazane potrebe zaradi povečanja obsega de-javnosti v zvezi z novozgrajenimi objekti osnovnih šol in vzgojno-varstvenih zavodov. 3. Družbeni organi naj proučijo vse zahtevke uporabnikov prora-čunskih sredstev s stališča racionalnosti in določijo prioritetni vrstni red, kateri uporabniki imajo prednost pri črpanju sredstev oziroma pravico vključitve v proračun občine. 4. Družbeni organi naj pri določitvi prioritetnega vrstnega reda proračunske porabe upoštevajo le tiste naloge, ki so ključnega po-mena za razvoj občine v letu 1973. 5. Samoupravne interesne skupnosti naj se neposredno med se-boj in z občani dogovarjajo, kako bodo izpolnjevale svoje naloge in kakšna sredstva so jim za te namene potrebna. Izhajajoč iz nakazanih ciljev in upoštevajoč smernice Resolucije o družbeno-ekonomski politiki in razvoju SR Slovenije ter o nepo-srednih nalogah v letu 1973 predvideva gospodarstvo občine nasled-nja gibanja: Družbeni bruto proizvod naj bi v primerjavi z letom 1972 po-rastel za 21,7% pri 6,9% povečani zaposlenosti, medtem ko repub-liška resolucija predvideva 18 % porast družbenega proizvoda pri 2,5 % povečanju zaposlenih. Podatki za obcino temeljijo na predlo-ženih planih delovnih organizacij. ki so bili izdelani v decembru lani. Razliko med republiškim predvidevanjem in plani delovnih organi-zacij lahko opravičujemo s specifičnostjo občine, kjer vsa leta ugo-tavljamo intenzivnejši razvo| gospodarstva, vendai" ocenjujemo, da planirani porast delovne sile ne bo realiziran in bo zato pro-duktivnost nad republiškim povprečjem. Osnovne značilnosti v delitvi celotnega dohodka so predvsem v tem, da gospodarske organizacije pričakujejo počasnejše naraščanje celotnega dohodka. Le4a se je med leti 1971 in 1972 povečal kar za 24,8 %, letos pa predvidevajo, da bo celotni dohodek porastel le za 18,7 %. Pri tako planiranem porastu celotnega dohodka pa naj bi zna-šala udeležba nabavne vrednosti trgovskega blaga precej manj kot lani in bo družbeni bruto proizvod naraščal nekoliko hitreje, in sicer za 21,7 %. Osnovni elementi delitve dohodka bodo naslednji: v tisoč dinarjih Ocena za Plan za Indeks leto 1972 leto 1973 7372 Celotni dohodek 6,182.374 7,335.878 U8J Nabavna vrednost realiziranega trgovskega blaga 1,903.433 2,130.299 111,9 Družbeni bruto proizvod 4,278.941 5,205.579 121,7 Porabljena sredstva 2,723.696 3,379.676 123,9 od tega amortizacija 211.138 248.527 117,7 Dohodek 1,555.245 1,825.903 117,4 Dohodek za OD in sklade 1,353.891 1,579.023 116,6 Bruto osebni dohodki 925.386 1,057.593 114,3 Bruto skladi 428.505 521.430 121,7 V navedenem pregledu je treba poudariti tudi to, da skladi na-raščajo hitreje od porasta dohodka, osebni dohodki pa nekoliko za-ostajajo, kakor to tudi priporoča republiška resolucija. Če pa k skladom prištejemo še funkcionalno amortizacijo, se bo-do sredstva za enostavno in razširjeno reprodukcijo povečala nomi-nalno za 20,4 %, kot kaže naslednja primerjava: v tisoč dinarjih Ocena za leto 1972 Plan za leto 1973 Indeks Bruto skladi Amortizacija 428.505 211.138 521.430 248.527 121,7 117,7 S k u p a j 639.643 769.957 120,4 Glede na določila predpisov o likvidnosti in subventnosti organi-zacij združenega dela pa se bo večji del teh sredstev moral preliti v obratna sredstva zaradi pokrivanja povprečnih zalog. Plani organizacij združenega dela predvidevajo y letu 1973 zna-ten porast investicijskih naložb, kar je sicer s stališča potrebe po večji modernizaciji proizvodnje utemeljeno, vendar zaradi že ome-njenih predpisov o kritju povprečnih zailog z lastnimi sredstvi in z dolgoročnimi krediti bo tak plan investicij zelo težko tudi realizirati. To toliko bolj, ker je v planiranih investicijah predvidena nad 50% udeležba tujih sredstev (kreditov). Investicije po tehnični strukturi naj bi bile naslednje: v tisoč dinarjih Ocena za leto 1972 Plan za leto 1973 Indeks Gradbeni objekti Oprema Zemljišča in ostalo 132.228 179.081 29.811 287.655 461.945 50.577 217,5 257,9 169,6 S k u p a j 341.120 800.177 234,6 Oprema je v planu investicij udeležena s 57,7 %, kar je nekoliko ugodneje kot v lanskem letu. Največje investicije so predvidene v industriji 353 milijonov, v prometu 213 milijonov ter v trgovini 207 milijonov. Vendar bodo tudi investicije v trgovini služile povečani proizvotfnji (Slovenija-vino). Investicijske naložbe naj bi bile v višini 49,9% krite s sredstvi organizacij združenega dela (lani je ta delež znašal 72,7%). Zato se postavlja vprašanje, če bodo planirane investicije tudi realizirane, saj današnja situacija glede možnosti najemanja investicijskih kre-ditov ni preveč ugodna. Gospodarstvo nameiava investirati na območju občine y vred-nosti 423 milijonov, izven občine pa kar 377 milijonov. Večje inve-sticije izven občine predvideva panoga prometa (Viator), in sicer 115 milijonov ter trgovina 185 milijonov, Vključevanje v mednarodno menjavo je vse bolj pomemben fak-tor za naše gospodarstvo. Realizacija izvoza v lanskem letu je že znašala 32,289.715 USA dolarjev in je bila od leta 1971 večja za 40%. Za leto 1973 pa je planirano ponovno povečanje izvoza za skoraj 48%, tako da bi ves izvoz predstavljal vrednost 47,721.135 USA do-larjev. Po posameznih panogah je primerjava izvoza naslednja: v USA dolarjih Realizacija Plan TnHek«: 1972 1973 indeKs Industrija 22,241.131 36,010.922 161,9 Gradbeništvo - ¦ 81.583 115.000 140,9 Promet * 1,453.368 ¦-. 1,511.240 104,0 Trgovina 8,439.601 9,950.640 117,9 Obrt 74.032 133.333 180,2 Skupaj izvoz 32,289.715 47,721.135 1473 Izvoz v države s čvrato valuto bo predvidoma znašal 26,618.665 USA dolarjev, v klirinške države 20,762.593 USA dolarjev, na ostala področja pa 279.877 USA dolarjev. Plani organizacij združenega dela predvidevajo, kot je spredaj omenjeno, da se bo zaposlenost povečala za 6,9% oziroma za 1.916 oseb. Tako povečanje pa predstavlja bolj želje po popolni idealni izpopolnitvi vseh delovnih mest, kot so realne možnosti. Tudi v lan-skem letu je gospodarstvo planiralo povišanje zaposlenih za 5,4%, realizacija pa je znašala le 3,8%. Zato moremo predvidevati, da se bo letos zaposlenost povečala največ v odstotku povečanja lanskega leta, pri čemer pa rezultati doseganja celotnega dohodka in njegove delitve ne bodo v ničemer zmanjšani.