IZHAJA VSAKO SOBOTO ZJUTRAJ. POSAMEZNA ŠTEVILKA MR 15, DON 5, ZAOSTALE ŠTEVILKE DVOJNO. CELOLETNA NAROČNINA MR 700, POLLETNA LIR 360, TRIMESEČNA MR 190.— URENISTVO IN UPRAVA: TRST, UL. MONTEOCHI 6-II — TELEF. 95-919 — DOPISI SE DOSTAVLJAJO UREDNIŠTVU. NEFRANKIRA-NA PISMA SE NE SPREJEMAJO, ROKOPISI SE NE Vračajo. - oglasi: v sirokosti enega stolpca za VSAK MILIM. LIR 30. OGLASI SE PLAČAJO VNAPREJ. poštnina plačana v gotovini, sped. in abb. post. DELO GLASILO OSVOBODILNE FRONTE SLOVENSKEGA NABODA SVOBODNEGA TRŽAŠKEGA OZEMLJA Resničen demokrat je oni, ki cita, siri in po svojih močeh podpira demokratičen tisk. Demokratični Slovenci! “DELO,, je edini slovenski demokratični list. Zavedajte se, da je njegovo izhajanje v vaših rokah. Citalle, sirile In podpirajte "HUB” Obnovljena izdaja leto I. Štev 39. TRST SOBOTA, 20. AVGUSTA-1949 Cena 15 lir - 5 din Resolucija komunističnih svetovalcev tržaške občine NADALJEVALI DOMO TO BORBO, OOBIER NE 00 jjiovm PBItllim PRAVICA IIPBBAOt MflTIHIItiŠČIBIE ^akaj general Eddleman ne sprejme komunističnih svetovalcev? Vojaška uprava je dolžna dati tržaškim Slovencem jasen odgovor kuipSna komunističnih ave. alcev tržaške občine je po J® °&lu tovarišev, ki sta bila Doii,raZ®0voru določenem od rf- Marshalla za Z.V.U. na lagi zahteve naše skupine, Sejeta sledečo Resolucijo elh‘r*<^°8' akUlPine komunietič svetovalcev, stavljen na 0(j.etn zasedanju tržaškega č ,KBa*tesa eveta še Pred; pri-k°in obravnavami a dnevne- r**«, «A »ki 6«, da naj se postavi in stenograf za eloven-jezik, je šovinistična veči- navedene zastopnike. 80 zahtevali od polk. Ma.r- ^vrnila, To je utemelje-Q"a 2 zvijačno pretvezo, da lo(ln8lti 6wt ni poklican od-° zakonodajnih ukrepih rabn priznanJa pravic upo-»ln at* pri razpravah sveta j6 Ven8ki jezik. Sklicevala se B‘T*3, je raba slovenščine v zlob»rC^'*U Z zakoni> katerih pa °d njih ni znal na-~ ‘- ker jih pač ni. takega položaja in v 8e ,Cnu‘ da ag vprašanje reši, 6v 6 skupina komunističnih »a h-Valcev obrnila na ZVU, „er 1 dosegla razgovor z Ge-g6 4 ^rrn ravnateljem za clvil-^ zadeve generalom Eddel-e^norn- Toda naša zastopnika kov ltl°8la govoriti le a pol-hj n‘korn Marshallom, ki naj Totem poročal gen. Eddel-B bu> kateri bi končno, če bi ral aa potrebno, tudi sam Nje, 'daj ZVU izda odredbo, •lov 6r° se Poznava pravica ^^nekega jezika v tržaškem Čln 'Wlttn> svetu, ko njena ye-0^. °dreka pristojnost za to ti«. ,nslte,mu svetu. To zahtevo 8kli 1X3^ Marshall zavračal, ae na Prikladnost in rabo ‘*noe*’ dla' 83 ne hi z UP0" ZgVJ ^beh jezikov seje preveč ka. 8!Ceva,e- Na,ša predat a vni-4 a Ogovarjala, da gre tu kraJ’ra®'anje pravice in demo* brezlje ter, da slovenska večina vjCo Vs®ke ovire priznava pra-obči *"abe diaterinščine v onih n,a.‘na;h' kjer so Italijani v tala*'1?1, Končno sta še vztra-Va.žnPri zahtevi, da jih zaradi spr. S'‘ in nujnosti zadeve Tod16 8en‘ Eddelman, H aa do danes ZVU ni v biti ukrenila ničesar, tov. Rakosijem hU burnkatereSa «o ob priho-""'ci, 0 Pozdravili vsi g:le- li*3 «i? mladine je otve- N«na zas * tein ». ^e8el, ki sodelujejo lna zastav, predstav-* letn !. de®el, ki sodelujejo L>tì,/ 'tÌVa,u- Nato so se KritiškoAbecednem redu , lupine iz vseh aojaK a v pestrih narod-j " ha «m z generalom Hsiao haJ® »preniH Pra tak° navdu-d>' In^e tu
  • kega in italijanskega nacionalizma ter kozmopolitskega indipendentismo. Ne da bi se brigali za vprašanja razredne borbe in pozabljajoč na narodne vrednote tukajšnjega ljudstva, poveličujejo priprave nove vojne, propagirajo ameriški monopolistični sistem in širijo najbesnejše klevete proti socializmu. Tej sovražni fronti nasproti postavlja Komunistična partija ter slovansko-italijanski demokratični pokret tržaško izdajo «Unità», «Delo»» in «Lavoratore», revije «Vie nuove» in «Calendario del Popolo», glasila za politično in ideološko usmerjenje kot sta ^Rinascita* ter «Za trajen mir», ženske, in otroške liste, ljudsko in marksistično literaturo, ki jo izdajajo desetine demokratičnih založb. Vse to predstavlja močan* obsežen tn pester izbor, ki predstavlja tisk, kateri je resnično neodvisen od imperializma in kapitala, od Vatikana in Tita, tisk delavstva in ljudstva. V namenit popularizirati in širiti ta tisk med široke plasti prebivalstva ter denarno podpirati tDelo». t D’Unità* in «/Z Lavoratore» je izvršilni komite sklenil, da organizira ves september «Mesec komunističnega in demokratičnega tiska». Vse moramo upoznati z našim tiskom, osredotočiti se motamo v njegovem širjenju s tem, da zainteresiramo »n stvarno mobiliziramo oelotn0 Partijo. Predvsem je treba zastaviti svoje sile za širjenje sDela», tržaške izdaje «Unità» j n «Lavoratore», Kupovanje, čitanje in širjenje «Unità» ter enega od obeh tednikov predstavlja eno prvih nalog čin na Partije. Razširili bomo sUnità», če bo vsa partija prepričana o nujnosti te akcije, če bomo v ta namen v organizacijskem pogledu ukrenili vse potrebno, ce bomo izvedli širokopotezno akcijo prepričevanja med delavstom, med demokratičnimi množicami med simpatizerji natakne svetniški sijaj ter prinese pod vidnim naslovom čudovito priznanje. Vendar pa je Primorski v veliki zmoti. Samo v Jugoslaviji si še lahko OZNa natika svetniški sijaj in hodi z deviško lilijo, ne da bi se ji mogli ljudje javno in odkrito smejati. Vsak kdor bi se namreč poskušal smejati... bi nato spoznarml dolge mesece v zaporu «krivičnost» svojega dejanja. Na Triaškem ozemlju je taka maškerada nemogoča. Človek ne ve ali bi se smejal, ali bi jokal. Primorski je začel na ta način odkrito opevati divji teror rabljev OZNe v Jugoslaviji saj piše. da so bili ljudje zaprti «zaradi protiljudakega delovanja na podlagi resolucije In-formbiroja». Javno opevanje blaznosti in terorja pa je možno samo tam kjer gospodarijo OZNa in slične fašistične u-stanove in je zadušen poslednji ostanek demokratičnega tiska. V Trstu še nismo prišli tako daleč. Za stavKuioče u Tovarni slroiev Prijaviti le treba škodo so nabrali nad 200.000 lir Razkroj zadnjih ostankov logike Primorski Dnevnik se nedvomno razkraja« kakor mačka, ki jo je ob času volitev povozil težak avtomobil. Ker je žival «crknila» že pred časom, so znaki razkroja in smrad že veliki, ves svet abdajajoči. Kar je še danes črno, /to je že jutri belo in pojutršnjem bo ponovno črno in tako naprej. Vsaka organična povezava se je koniaia v pisariji Primorskega. Tako je na primer bila še v nedeljo Češkoslovaška demokratične dežela M je Primorski pisal o njej pod naslovom «Demokratični tabor je močnejši kot tabor imperialistov». Naslov je bil seveda na enem samem stolpa u, ker je za junake titovstva dokaj neprijetno dejstvo, fia je «demokratični tabor močnejši kot tabor imperialistov». Vendar •je tildi take vesti potrebno prinašati, da se ohrani videz demokratičnosti. Za veliko žalitev proti imperialistom, ki jo je zgrešil Primorski v nedeljski številki, se je pa v četrtek nedvomno oddožll, ko Je prinesel lep, velik naslov na .1 (tri) stolpce: «Dobave C SR monarhofašistom služijo borbi proti grškemu ljudstinih. In Primorski piše in namiguje, vidite: hinavci so, lažnjivci, spredaj ližejo, zadaj praskajo; spredaj so proti imperialistom, zadaj pa jih podpirajo. Iz tega bi naj izhajal zaključek, da so le titovci pravi poštenjaki, ker se oni nič ne hlinijo, oni so javno prekinili stike z grško demokratično vojsko in zavzeli proti njej sovražno stališče. Zdrav razum ne more doumeti čudnih oblik razkroja s> titovski logiki. Vsemu svetu je znano, da se imperialisti m nj jo to prav nič ne moti. Sicer pa je to popolnoma razumljivo. Pevsko društvo «Lipa» so ustanovili ljudje, ki so bili resnično željni slovenske kulture, ne pa ljudje, ki imajo od iste velike koristi kot so to «novi» prosvetarji Prešel. Pahor in dr. Tem ljudem ni niti malo na tem, da bi resnično gojili pravo kulturo, pač pa jim je glavni namen rovarjenje proti delovnemu ljudstvu in njegovi kulturi. bolnic. Prizivi, ki so jih prizadeti nameščenci vložili so bili odbiti, češ da sploh ni predvidena nobena možnost pritožbe. Zveza sanitetnih delavcev Enotnih sindikatov je zaradi tega enostranskega postopka pismeno intervenirala dne 28. julija t. 1, in postavila zahtevo, da se na podlagi člena 38 delovne pogodbe bolniških nameščencev, zdravniška komisija sestavi po postopku, ki ga predvideva ta pogodba in sicer: enega zdravnika imenuje bolniška uprava, drugega si izbere uslužbenec sam, tretjega pa si izbereta sporazumno obe stranki. Nadalje so Enotni sindikati zahtevali, da se morajo upoštevati že vloženi prizivi ter da se priključi zdravniški komisiji zdravnik, ki si ga bo izbral uslužbenec sam. Uprava Združenih bolnic je priznala, da so zahteve ES povsem utemeljene. Iz tega sledi, da bo morala v bodočnosti tudi po sitopati v tem smislu, bodisi za nameščence, ki so bili že odpuščeni, kakor tudi za one. ki bi jih morebiti kdaj kasneje še hoteli odpustiti. Kulturni praznik u Križu pri Trstu Drugo nedeljo, 28. t. m. bo pri nas velik kulturni praznik. Ta dan bosta na domačem odru prosvetnega društva «Vesne» na prostem doživela svoj prvi wrstni nastop na novo ustanovljeni orkester in na novo ustanovljeni moški pevski zbor, ki ju oba vodita domačina. Orkester vodi Mario Bogateč, zbor pa Frančke Žerjal. Orkester, ki je sestavljen iz samih mladih moči, bo izvajal cel ciklus narodnih in umetnih pesmi, kakor: «Ruske napeve». Chopinovo «Tristesse», «Gor čez Izaro», «Ko b’ sodov ne b’lo», «Venček slovenskih narodnih» itd., vsega skupaj 13 pesmi. Zbor pa bo izvajal «Partizansko», «Bolen mi leži», «Tiho luno», «Piovi, piovi», «Kam», it di Svojevrsten! bo tudi nastop improviziranega pevskega kvinteta, zapele dve narodni pesmi in končno društveni orkester, ki je s svojimi točkami prijetno izpopolnil spored. Kaj je bolj ugajalo, je prav za prav težko reči ! Openci, ki so se proslave udeležili v res častnem številu, so bili kar presenečeni toliko zaradi posrečenega sporeda, kolikor tudi zaradi dobre izvedbe posameznih točk in nagrajali so nastopajoče z obilnim, priznanjem, da je bilo treba nekatere točke ponavljati. Ko je ljudstvo zapuščalo po končani proslavi dvorano, je bilo čuti splošno ugotovitev, da bi takih prireditev trebalc še več. Pri prireditvi bo sodelovala domača godba. Kot zadnja toč'ka sporeda, bo folklorna enodejanka s petjem iz domačega ribiškega življenja «Na kriški osmici», ki jo je napisal domačin Justo Košuta, ki bo sam tudi nastop i v vlogi Mikole. Igrali bodo domačini v domačem dialektu. S posebnim ozirom na okoličane je začetek določen za 18, uro. Zadnji vlak v mesto je oh 22.10. Vstopnina bo ljudska. Jutri ob 16. uri bo otvoritev prosvetnega doma «Zvezda» v PDDlOmil 80. 8. 191,1, se je pričete' vel k,a sovjetska ofenziva Pr° Besarabiji in proti B&ilkao ' k,i je dovedla do velike in a končne zmage na jugoalov» aitili in celo slovenskih tleh. 21. 8. 1780 se je rod-il v R*T n ja h za Smarno goro velik) » venski preroditelj in sloviti J zikoslovec Jernej Služboval je na Dunaju. U111 je leta 1844. 22. 8. 1860 se je rodil Cl»u”, Debussy, francoski skladat » Njegova znamenita dela ■ ' Sinfonija «Preludij k faun?.(j mu popoldnevu», opera «F® in Melizanda», skadfoa to w vir: «Potopljena katedra itd. Umrl je leta 1918. ,, 23. 8. 1851 se je rodil Jirašek, češki romanop156 Umrl je 1. 1930. 23. 8. 191,1, je 'bil Pariz, prestolnica republike. . ,. 23. 8. 19U je kapitulira Rumunija. j. 21,. 8. 1581 je v Ljubljeni pr čela zasedati protestantska misija, ki je dala smernic6 ,, ureditev slovenskega pr»: dj, sa. A. Bohorič je na osnovi » smernic izd,al leta 1584 P slovensko slovnico. 25. 8. 171,1, se je rodil J- 11 der. nemški pisatelj. -j, 26. 8. 191,1, so italijanski trstični vojaki zažgali cerkev » Frančiška in planinski doni Mirni gori. (Vatikan jih nj ^ radi tega izobčil iz katol cePkve!). 09Vdb< Franco# Spored je naslednji: Otvoritveni govor domačina. govor tov. Gombača, recitacije tov. Košuta, nastop pevskega zbora iz Pcdlonjer-ja in Ricmanj. V imenu OOP bo pozdravil prof. Ferlan, v imenu POLiP tov. Gerlanc ter v imenu OF tov. Krečič Venček. Po končanem sporedu sledi ljudsko rajanje in ples. Prevozna sredstva : Poleg tramvajev št. 3. 7, 9 do Sv. Ivana od koder je četrt ure peš poti, vozijo vsako uro avtobusi v Podlonjer. Odhod iz avtobusne postaje in trga SV/ Frančiška. Vabljeni vsi. Za postrežbo bo dobro preskrbljeno. ( ( ( BADI0j|) trst n. Sobota: 13.40 Slovenski ” redni motivi ; 18.30 Oddaj najmlajše; 2(100 Športna ^ nika; 20.30 Programski . . skop; 21.00 Sobotni v 22.00 Večerni koncert. .. 8.30 Slovenske Nedelja: rodne pesmi bo na harm°» e. izvajal Marij Sancin; 9.30 b-1 , tijska oddaja; 13.00 Glase* ', željah,; 16.00 Sprehodi P° j. šem podeželju; 20.00 Z narJ 21-0» no pesmijo po Sloveniji; Radijski oder . Kotzebue:. do srca», izvajajo dijskega odra. Ponedeljek: 13.00 Eusk® .g rodne pesmi; 18.15 Vivfj. Lepa prireditev na Opčinah Prosvetno društvo Opčine je 12. t.m» proslavilo spomin dveh nedavno umrlih velikih jugoslovanskih kulturnih delavcev : slovenskega pesnika Otona Zupančiča in hrvatskega pesnika in .pisatelja Vladimirja Nazorja. Po uvodnem govoru, ki je objasnil življenje in delovanje obeh velikih pokojnikov, je sledil pester in prav posrečeno izbran spored, pri katerem so sodelovali: moški pevski zbor, mladina z lepo uspelo zborno recitacijo in še nekaterimi deklamacijami, troje mladink, ki so nam ob spremljavi klavirja Draginjska doklada nameščencem javnih ustanov Z odlokom št, 149 z dne 12. 4.1949, ki je bil izdan v Italiji je bila izenačena draginjska doklada samskih nameščencev javnih ustanov, ki niso dosegli 30 leto starceli — z onimi, k so presegli to starost. Zveza nameščencev javnih ustanov ES je takoj intervenirala pri Vojaški upravi v smislu, da se ta postopek uvede tudi na STO. Istotako je sindikalna zveza intervenirala pri občinskih upravah, ECA ter pri upravi umobolnice. Finančni oddelek Vojaške uprave je sporočil, da je že izdal zadevno odobrenje ter o tem tudi obvestil consko predsedstvo. Ker se je, kot običajno, pri predsedstvu cone cela zadeva precej zavlekla, so Enotni sindikati dne 10 t. m. ponovno intervenirali ter zahtevali, da se omenjeni odlok takoj uveljavi. USPEH EJUDSKE POŽRTVOVALNOSTI Ljudski dom v Elerjih je ponos^ vse vasi Upravičeni prolesti uslužbencev Združenih bolnic V zadnjem času je uprava Združenih bolnic odpustila iz službe nekatere nameščence z utemeljitvijo, da so «dela nezmožni». kar je ugotovila posebna zdravniška komisija. To komisijo pa sestavljajo 3 zdrav- sredstev postavitev Ljudskega Mala prijazna vasica Ele rji nad Miljami bo imela v doglednem času svoj Ljudski dom. Ta vest je nad vse razveseljiva za vse demokrate. Posebno pa je to v ponos vsej miljski občini, predvsem pa borbenim vaščanom iz Elerjev, ki so si s trudapolnim in požrtvovalnimi delom v razmeroma kratkem času postavili Ljudski oder, ki bo v ponos tudi poznejšim rodovom in bo stal kot živa priča požrtvovalnosti demokratičnega ljudstva. Skupina podjet/nih vaščanov je meseca februarja izdelala načrt za gradnjo Ljudskega doma. Ti napredni ljudje so ta načrt začeli takoj izvajati a konkretnim delom. Spočetka je izgledalo, da presega načrt možnosti jn sile male vasice. Celo nekateri vaščani so bili mnenja, da je zaradi skromnih Jutri bo velika ljudska veselica v ELERJIH Pričetek ob 15. uri. Spored je naslednji: Otvoritveni govor tov. Ivana Eller in Zupina, govori zastopnikov KP STO tov. Stradi-ja in Adcta Slavca, nastopi pevskih zborov «Rota» iz Trsta in zbora iz C airi por, koncert godbe iz Božičev. Sledil bo ples. Vsi dohodki bodo v korist gradnje novega ljudskega doma v Elerjih. Prevozna sredstva iz Trsta: Avtobus za Škofije iz avtobusne postaje tér trga ex Impero, vsako uro. Vabljeni vsi. TJ rez dvoma je piroblem dru-štvenih prostorov eden iz- med najbolj perečih, ki občutno zadene vse ljudsko prosvetno delovanje. Skoro v vsaki vasi in posebno še v mestu in predmestju je pomanjkanje dru-ištevnih dvoran še vedno na dnevnem redu. Toda naše Jjuctatvo ge kljub vsemu ni udalo malodušju V posameznih okiajih in vaseh so si pričeli pomagati z lastnimi silami, da pridejo v doglednem času do svojega doma, kjer bi se v kulturnem, in političnem delovanju izživljale demokratične organizacije. Tak primer ljudske iniciative in 'požrtvovalnosti moremo ugotoviti v Podlonjerju. Kot v ostalih krajih so tudi v Pod'-icmjerju obstajale težkoče glede društvenih prostorov. S“d?ž organizacij ee je nahajal v neki gostilni, kar je bilo za vsako udejstvovanje povsem neprimerno. Zaradi tega so prišli prebivalci Podlonjerja še leta 1947 na zamisel zgraditi si Ljudski dom. Dela se je udeležilo prebivalstvo v velikem številu. Izreden doprinos je dala mladina in pionirji:,. Napravljenih je bilo skupno 5994 prostovoljnih delovnih ur in to Jprez vsakega pritiska ali pozi vnio kot se danes dogaja pod Titovim režimom v Jugoslaviji, V prostovoljnem delu so se posebno odlikovali tov. iSlavtko Skodler, ki je napravil 487 delovnih ur, Albin Prelc (382 ur), Avgust Cok (259), Rihard G ropa jo (242), Prijazni Ljudski dom je o-premljen z baroni ter namiznim tenisom. Drušvtena dvorana meri 16 m x 7.80, oder pa 5m x 6. Prostor pred domom bo primerno tlakovan »n ga bo mladina lahko uporabila za športno udejstvovanje. Jutni bo slavnostna otvoritev novo zgrajenega Ljudskega doma, kateri bo sledil pester spored. Podlcnjerci se z navdušenjem pripuvljajo na jutrišnji dan, ki predstavlja za tamkajšnje .prebivalce brez dvoma pomemben dogodek. Izrednemu uspehu ipolžrtivovalnčh .in zavednih Podlonjercev gredo naše čestitke V zadnji številki našega lista smo poročali o občnem, zboru Zveze društev za telesno vzgojo, ki se je vršil 7. t.m. Nedvomen uspeh tega prvega občnega zbora pa je za Babičevo nacionalistično skupino noi> poraz. Nacionalistični agenti so bili izločeni tudi iz vrst športnikov. Na ta način, so izgubili še zadnjo postojanko, kjer so bili usidrani ne morda iz ljubezni do ljudskega športa, marveč e-dino z namenom, da bi povedli tržaške demokratične športnike na sthanpot slovenskega buržoaznega nacionalizma. V ta namen so imeli redno na razpolago ogiomna denarna sredstva, ki jim pa končno niso popolnoma, nič pomagala. Babičevi agenti se niso upal» pokazati na občnem zboru ZDTV. Vedeli so za usodo, ki jih je čakala. Zato so pa uprizorili svoj «občni zbor» ki so se ga udeležili delegati iz cone B. Lahko si predstavljamo potek tega občnega zbora, ki se je vršil v strogem ozračju, kontrole «od zgoraj». Po istem si- PO KONGRESUZDTV S svojim prvim kongresom stopa ZDTV na pot, ki je bila Babičeve! so izgubili tudi zadnjo postojanko stemn so se vršila poročila in volitve novega «vodstva». Delegatom iz cone B je irregaro Citai blagajniško poročilo. Saj imajo vendar društva cone B samostojno organizacijo ZDTV. Povsem logično je, da so bila tudi imena takozvanega vodstva že v n'apre j diktirana. Vso to režijo so seveda pripravili, da zakrijejo svoj poraz, ki so ga doživeli tudi na športnem polju. Jugoslovanskemu narodu ■morajo pač prikazati, da so v Tistu vsi in med temi tudi športniki - za Tita. Da ni temu tako pa je pokazal pravi kongres ZDTV, ki se je vršil v resnično demokratičnemu ozračju ljudskega športa. Vodstvo ni predlagalo nika-ke, kandidatne tiste, marveč so si športniki sami izbrali najboljše predstavnike, ki bodo tudi v bodočnosti branili interese pravega ljudskega športa. V diskusijo je svobodno poseglo nad 20 prisotnih delegatov, ki so mnogo doprinesli k nadaljnjemu delovanju ZDTV. S konkretnimi dokfazi so posamezni delegati, zastopniki športnih društev, do golega razkrinkali vse zakulisno in sabotersko delovanje, ki so ga izvajali Joco, Pregaro in drugi pajdaši. začrtana ob njeni ustanovitvi. To je pot resničnega ljudskega špoita, brez vsakega nacionalizma. Babičevi nacionalisti »e skušajo tolažiti $ tem, če«, kdo bo i»a sedaj dajal denar, ko r,i več Pregarca in pajdašev. To vprašanje postavlja popolnoma odkrito Babičevo glasilo «Trieste Sport». To so pa pravi «športniki. Očividno je njim denar vse, zato se tudi tako krčevito držijo svojih stolčkov. Toda motijo se, ako mislijo, da ne bo ZDTV v stanju premostiti te trenutne težkoče. Ti gospodje so očividno pozabi!} na solidarnost vsegia demokia-tičnega prebivalstva in na mednarodno športno solidarnost. Zdrave sile tržaškega ljudskega športa pa se tega zavedajo. Kot niso do sedaj klonile pred vabljivimi denarnimi nagradami Titovih agentov tako jih tudi v bodoče ne bo premamila nikaka slična varljiva vaba, ki bi jo poraženi nacionalisti še skušali nastaviti. doma skoro nemogoča. Toda požrtvovalnemu delu prve skupine vaščanov je v kratkem sledila vsa vas. Na gradilišču so se dan za dnem vrstili vaščani in s prostovljnim delom postavili temelje svojega doma. Po petih mesecih neumornega prostovoljnega dela vse vasi so že postavljeni zidovi ljudske stavbe. Stavbo že krije etreha. na kateri vihra rdeča delavska zastava. Za dokončno izvedbo začrtanega dela je treba vaščanom .še truda in naporov, kakor tudi denarnih sreda, e v. Toda to ne straši zavednih prebžvalcev ■Elerjev. Delavska volja nima .mej. Prebivalci so gotovi, da ibodo tudi te zapreke in težave premagane in v Ljudskem domu se bodo v doglednem času nastanile krajevne množične ■organizacije in v novo zgrajeni dvorani bo odmevala ljudska ,pesem, V tej proletarski vasici bo jutri velik ljudski praznik na .katerem bodo gostovali pevski izbori iz Campor in Trsta ter godba iz Božičev. Tega ljudi-iskega slavja se bodo množično udeležile vse bližnje vasi. Nedvomno bodo prihiteli v Elerje v velikem številu tudi tržaški .demokrati, da skupno g tamkajšnjim prebivalstvom proslavijo ta, za vse demokrate, va-(žen dogodek in si obenem, ogle dajo novo zgradbo, ki je plod ljudskega napora in požrtvovalnosti. Na ta način bodo'tržaški delavci pokazali svojo zavestno solidarnost in nudili •konkretno podpoio marljivim vaščanom Elerjev. Za pokret «DEMOKRATIČNE SOLIDARNOSTI» so prispevali: tov. Malalan Viktor lir 100.—, celica «Rinaldo Rinaldi» V. okraja lir 5,000.— ; tov. Ana Brusini Ur 850.—. glasba; 20.30 Okno v svet; ■‘Z Verdi: «Traviata» I. de)» 22.15 Večerni koncert. ;efi Torek: 13.00 Pesmi '» Li' jugoslovanskih narodov ; Glasba za harmoniko; jj. Balalajke; 21.00 Vzori jo ni: «Peter Veliki». 1ZV%,00 člani Radijskega odra; yj(r Mendelssohn : Koncert ll„„ i„ orkester- 22.45 Več« lino in orkester; 22.45 melodije. jr Sreda: 13.00 Glasba P” »r ljah; 18.15 Schumann: ^o) tet v A duru op 41. št. 3, ^ Pestra glasba ; 21.00 ir ri pred mikrofonom ; 21.45 “ip e—22.30 ^ feniCni koncert; večerna glasba. Četrtek: 13.00 Na bari11 J ko bo igral Manj Sancin, )6g0 Glasbeno predavanje; _ l9® Slovenščina za Slovence, jjpl Pester koncertni spored; v,-Radijski oder - Nušič: O p, den človek», izvajajo clan a dijskega odra ; 22.30 * koncert. ,,!»&! Petek: 13.00 Glasba po ‘Vy 18.40 Igra Schramel pod vodstvom Oskarja » Jf 19.00 Tržaški kulturni ra di; 21.00 Mojstri besedeL v p Simfonija št. ^ert. Brahms: duru; 22.45 Vešerni kon' RADIO MOSKVA ^ (V srbohrvaščini) čaS^- -9j: val. dol. 19,72; 19,78; 25,08, (0 11.30 val. dol. 19,78; 25,0»' d/ nedeljah); čas: 16,00 va'- ^ 19,78; 25,08; 25,26; 30,90, 18.00 val, dol. 25,08. jg.l5 (V slovenščini) : čas: val. dol. 25,08. otllr (V srbohrvaščini) čas val. dol. 25,08; 30,90. (V makedonskem jeziku) 21.00 val. dol. 25,08; 377,4’ ^ (V srbohrvaščini) čas. 20,1 ,č»,: val. dol. 25,08; 377,4. (V slovenščini) čas: 22,0® dol 25,08 ; 377,4. SOFIJA )8ji (V srbohrvaščini) čas: val. dol. 39,11; čas: 2°’7 flf' dol. 391 (razen ob sredah deljah). . n>1 (V makedonskem jezi«u' 20,45 val. dol. 391 (samo °° dah in nedeljah). PRAGA (V srbohrvaščini) čas: L), val. dol. 31,40; čas: 16,30 vai -j, 31,40; čas: 19,30 val. dol. » BUKAREŠTA ^ (V srbohrvaščini) ča*: val. dol. 48,30. BUDIMPEŠTA (V srbohrvaščini) čas: y>|, val. dol. 549; čas: 20,3» dol 459. VARŠAVA «aO« (V srbohrvaščini) čas: val. dol. 48,25. 21' TIRANA (V srbohrvaščini) val. dol. 38,22. . wl K. K. v Skednju priredi J OBJAVE K. K. v Skednju sporoč*’gV' Je bilo «Ljudsko rajanj® jt Lovrenca», najavljeno in 15. t. m., vsled slabe?» .pt)1 mena. preneseno na JU* v dan, 21. t. m. in ponedelJ® ^ t. m. Na sporedu: skupin gv monikašev ladjedelnic®,^/ Marka, balet, bogat sre® Od 20. ure dalje ples °» ^ steni. Debro opremUen Vabljenj vsi ! P. D. «Marij^Matjašič-^eV v Barkovljah priredi v , 28. avgusta t. 1. ob Pri"lt veli||! n ove n ja Sv. Jerneja, ^Jil’ vrtno veselico, kj se b° v dodatnem druitvenen’ -dl*, žu (Sport klub). Na sf pogodbeni koncert, zborev in šaljivo srečkanje. r° du preste zabava in F‘tL,e ^ Opozarjamo BarkovU® to prireditev, katere či*otftyio dok je namenjen za partizanskega s pomen**/ Odgovorni uredn1*^ DUŠAN KODR1/, Založništvo Tiska Štab. Tipogri T‘ ulica S. Pellico » Dovoljenje A. »• : MOJSTER SLOVENSKE NOVELE Dr. Ivan Tavčar Doba šestdesetih let pretekle-Sa stoletja je bila za Slovence kaj usodna: iz narodne skup-nosti je bilo odcepljenih na Beneškem 40.000 d' 1866), na Madžarskem (ogrska nagodba) Pa naslednjega leta 80.000 Sllo-Vehcev. V slovenskem! .politič-nem življenju sta nastala dva tabora: starejši rod je videl rešitev našega narodnega vpra šanja v preureditvi Avstrije ha federalni 'podlagi, medtem k° so mlajši, naprednejši krosi videli možnost svobodnega ParodnegB razvoja samo v «rušitvi habsburške države. To nasprotje med konserva-tivci in liberalci je v naši domovini pognalo globoke kore-Pike, Slošna ljudska izobrazba je slovenski knjigi odprla vra-*a V sleherno slovensko hišo, ji torej omogočila širši razvoj ši moški in starčevski povesti, potem ko se jima je odtujil z mladeniškim delom». (Slodnjak). Pozneje je svoja dela objavljal v mariborski Zori, v Ljubljanskem anionu, Slovanu itd. Od njegovih prvih, v Zor; objavljenih romantičnih novel (Gospa Amalija, Povest v kleti itd.) spadajo nekatere (Antonio Gledjevič, 1873) med najboljše v našem slovstvu. S piestopom k Ljubljanskemu zvonu (1876) se Tavčar preoblikuje v opisovalca domačega človeka in domačega življenja iz Škofjeloških hribov. Močno ga zanimajo romantični gradovi in njihovi prebivalci (Otok in Struge, V Karlovcu itd). Bolj realistično vpliva ozadje domači in krajev v Ivanu S avl ju (1876) in v iAfe. ...lil - - ! vedal: «Visoško kroniko hočem posvetiti trem generacijam: prvi del se peča s prvo generacijo, katera Ima svoje središče okrog leta 1695., drugi del se bo pečal nekako z dobo Marije Terezije, tretji del pa z Napoleonovimi časi». (Obiski). V tej j» Tavčar «napravil pravo zgodovinsko povest, za katero je skrbno pregledal in preštudiral vse krhko gradivo... Kmetiški rod v loškem pogorju v 17. stoletju je orisal z veliko zgodovinsko in umetniško verjetnostjo, odkril poglavitna gibala njegovega duhovnega in materialnega življenja ter proslavljal. kakor vedno, zlasti njegovo pasivno junaštvo, ki nam je ohranilo jezik in zemljo» (Slodnjak). Zal pa Tavčar ni vtič utegnil spisati tudi še 2. ;,n 3. dela Visoške kronike; to delu mm je ubranila smrt. kateri je zapadel v Ljubljani dne 19. februarja 1923. Njegovi zemski ostanki so bili prepeljani na njegovo posestvo na Visokem pri Škofji Loki. kjer je našel svoj poslednji počitek. Clovek-jamar v ledeni dobi Uier Soča, Sava, Drava lek imajo svoj Človek v predzgodovinski dobi Kraške jame • živa knjiga o domovanju, življenju, delovanju, orodju in orožju neznanih človeških rodov. Tržaški Kras je bil dobro obljuden že v pradavnih časih Posamezne razvojne stopnje človeka so pri raznih narodih in v raznih delih sveta v časovnem oziru zelo različne; saj i-miamo še danes poleg visoko-kulturnih narodov tudi še narode na skrajno nizki kulturni stopinji. Zato se bomo pri clbravnavanju' razvoja človeka ozirali le na ozemlje Slovenije. Ves čas človekovega življenja na Zemlji delimo v dve razdobji: v prazgodovinsko in v zgodovinsko razdobje. Iz prazgodovinskega razdobja nimamo nikakih pisanih »po- so# Paleolitsko orodje iz kresll-nika. Najdišče: Pokala jama pri Nabrežini menikov. Priče te dobe so najdišča starih ognjišč, domovanj, orodja in orožja. Po materialu, iz katerega si je prazgodovinski človek Izdeloval orodje, lo- Korajžni Ricmanjcf Beg Francozov - Vaška skupnost nad cerkvenimi zapovedmi - Romarji in "osmice,, -Bige, strige, osle in Se marsikaj najdeš tam élmo dobo kamena, dobo bakra, dobo brona in dobo železa. Doba kamena, iz katere nam je ohranjenih mnogo najdišč, sega v pradavnine, celo že v tercijar. V Sloveniji je segala nekako do leta 1900 pred našim štetjem. V starejši kameni dobi ali paleolitiku eo človekovi izdelki še zelo preprosti in enostavni Napredek je bil izredno počasen. Človek je tedaj bival v jamah, ki so mu nudite primerno zaive'je. Živel je od lova divjih živali. Da je žival že tedaj v Sloveniji ni dvoma, kar Iz jelenove rogovile narejeno orodje, najbrže za kmečko uporabo, najdeno v Medvedji jami pri Gabrovici la tudi razno glinasto posodje z enostavnimi okraski. Iz kamena izdelani predmeti so lepo obdelani; isto tudi roženi in koščeni izdelki. Nastala je tudi že trgovina in človek je imel že nekake verske predstave in Paleolitska lončena posoda in neolitska lončena skledica, najdeni v neki jami v dolini Glinščice 'n je rešila državnega in vlad-fieSa hlapčevanja. V slovenski književnosti se pojavi nova 1'°mantika, ki je v Josipu Stri-tar>4 še močno Idealistična, Prehaja pa že z Josipom Jurčičem v realizem. «Iz najglob-'jih in najčistejših prvin slovstva, ki živi v krajih, kjer ■e slovenski živelj diotika ro-htenskega prebivalstva» (Slod-Jijak) vznikne «goriški slav tek» Simon Gregorčič. Maš najodličnejši romantik-jt°velist te dobe pa je Dr. Ivan Tavčar. Rojen je bil v revni kmečki hiši v Poljanah nad Škofjo Loko (1. 1851). obisko-Ij11 gimnazijo v Ljubljani in Movem mestu, dovršil pravo na Dunaju ln nastopil 1, 1884. v Ljubljani kot odvetnik. Kmalu se je predal politič-nemiu vrvenju, bil deželni, poz-i ei® državni poslanec, ljub-Janaki župan itd. Svojo pomično kariero Je pričel pri Sl°venskem narodu; tedanji h j egov urednik J. Jurčič je bil ?aradi bolezni pogosto zadržan *h zato je moral Tavčar «vsak Priteči na pomoč Sloven-,e»in narodu in pripetilo se da sem celo številko od 'prve do zadnje strani spisal aB>. S tem sem se zapletel v P°litiSne boje, v surove politična polemike...» (Izidor Cankar, °tiiski). ®v°j «lepj trenutek», ko «se ‘vič vidiš tiskanega», je do-*’Vel že takrat, ko Je bil še Tevak v ponižnih šolskih klo-Petl» (istotam). «Rodna pokrajina in njen ? ovek sta vtisnila, ne'zbrisna Barnenja v njepovo duševnost, '"«a go posvečeni tudi Tav-ar.1evi prvi. še neleposlovni '»stavki v Večernicah in Kn-/fjlh Mohorjeve družbe. K ■ii'na se je vrnil v najzrelej- Med gorami (1876-1888). številnih slikah iz loškega gorovja. Med poslednjimi je «Vita ci-tae meae» (1882). slika iz časa verskih bojev v loških hribih, ena najlepših Tavčarjevih novel; za njo komaj zaostaja novela v obliki kronike «Grajski pisar» (1885), v kateri razkriva verski fanatizem in brutalnost toliko katolikov, kolikor luterancev. S satiro 4000, «času primerno povestjo iz prihodnjih dni», je Tavčar ostro nastopil proti dr. Antonu Mahniču, tedanjemu profesorju bogoslovja v Gorici in poznejšemu krškemu škofu, ki se je — zaslepljen po svojem filozofskem doktri-narstvu in po svojem skrajnem verskem fanatizmu — divje zaletaval v poezijo Simona Gregorčiča in sploh’ krivično in slepo kritiziral vso slovensko poezijo, počenši s Prešernom, Od satire 4000 dalje je Tavčar pisal 16 presledkoma. Po dolgem odmoru se je T. 1895. oglasil s povestjo V Zali. Po še dafjšem oresledku zaradi političnemu dela pa je v letih 1906-1907 naetal roman Teza kongresa, «v katerem ni teži’. za tem. da bi obudil od mrtvih ljubljansko politično, kulturno in socialno živH°o.1e o nriliki kongresa svete «Tanse 1821 !.. ki je hotel uničiti no’it.ično in kulturno miselnost francoske revolucije- in Napoleonove n-a-k'epe ter oživi‘i v Srednji in Vzhodni Evropi fevdalizem». (Plod« jak). Leta 1916. je spisal Cvetje v jeseni, ki je po vsebini in_ no slogu sorodna slikam' iz loške-g P Hribov j a. Končno' je 1. 1919. obiavi’ v T.(ubite nekem zvonu svo°d11ne t hitio'"-0Bilo z zdravili -v IL*°veku. To posebno za o- ^dravnii?6 Borba, ko je — bilo Binon- k*10, bilo z zdravili -Ža Tomog^-i našim borcem je “Odio. Ni torej čudno, da »tv * nied zagorskim delav-m zelo priljubljen, rum v&Bj„ “legovo kulturno delo-;vsjtu Je veljalo delovnemu člo-hoVtl’ ^Bteremu je razširjal du-Ijudri okzoriB z neštetimi po-'Bji I Znanstveninri predava-P;. ,s 3 voj imi spisi. Bjeg0y elieyal je ze ko't dijak; e Sp*se so objavljali ra- Civilni pogreb v Ricmanjih za časa cerkvenega spora kmetič stavil škofovemu odposlancu naslednje vprašanje: «Kdo ima po vašem večjo pravico, da se bolje in lepše oblači, mati ali hči r» Prelat je v zadregi odgovoril, da brez dvoma hči. «No vidite», je dejal kmetič, «in to sta, dolinska in naša cerkev. Dolinska je mati, je stara in ni potrebna več nikakih okraskov; naša pa je hči, je še mlada in je potrebna marsičesa». Ves čas cerkvenega spora je ostala oerlcev zaprta. Visoka cerkvena gosposka se je namreč bala, da bi RlCmanjci res prestopil k pravoslavju. Tudi takratna avstrijska oblast je šla na roko cerkveni hierarhiji. Na vse načine je poskušala, da bi spravila Rioman.jce v neposredni konflikt z državno oblastjo. Toda pametni in zavedni Ricmanjci so bili previdni. Ohranili so vedno hladno kri in se niso niti zmenili za stalno patruli-ranje orožnikov po vasi. Med tem časom je nadomeščal duhovnika vaški kmet Ivan Berdon. Sklepal je poroke pred cerkivijo in celo mrliče je pokopaval na pokopališču. Zanimivo je dejstvo, da so Ricmanjci za> časa razkola vsakega mrliča spremili na pokopališče z godbo, ki je Igrala vesele koračnice in ne žalostinke. Občudovanja vredna je bila enotnost takratnih Ricmanj-nev. Kot en sam človek so držali vsi za vaško skupnost. Nekdanje čase je za praznik sv. Jožefa prihajalo v Ricmanje mnogo romarjev. Prihajali so ne samo iz bližnje okolice in mesta, marveč iz najod■ daljenejših krajev Primorske in celo iz Notranjske. Moj ded mi je pripovedoval, da je nekoč bila strašno huda zima, dosti snega in da so veliki zameti trajali celo do konca marca. Toda kljub mrazu in snegu so šli ljudje v Ricmanje za Jožefovo. Zgodilo se je nekoč, da je neka ženška ol povratku iz Ricman\j omagala pod Vremšico in zmrznila v snegu. Tiste čase je bilo v Ricmanjih za praznik sv. Jožefai po 24 «osmič»; ljudi pa je bilo toliko, ni bilo mogoče naslednji dan dobiti kapljice vina. Kot po ostalih vaseh v Bregu in Istri, je bilo tudi v Ricmanjih mnogo krušaric, katere so bile znane predvsem pod imenom Brškice. Vsak dan, skozi vse leto, so nosile s svojimi osliči navsezgodaj v mesto okusne «bige», katere so Tržačani Izredno cenili. «Takrat ni bilo kot seda ji», pripoveduje maiakar Svara iz Ricmanj, «Sedaj ima vsak otrok uro na roki, a v starih časih so bile redke hiše, ki so jo imele. Po noči so se ljudje ravnalt ob določanju časa po zvezdah, čez dan pa po soncu. Včasih pa so povedali cas tudi osli, ki jih je bilo svojčas vse polno v Bregu. Zupinovo kru-šarico je n. pr. vsako jutro ob 4. zbudil osel s svojim riganjem. Nekega dne si je izmislil nell vaški falot «en špas». Sel je v Zupinovo «štolo» še pred polnočjo in dal oslu jesti. Osel je gotovo -mislil, da je že štiri ura in začel tako zijati, da je zbudi, gospodarja Miho. Njegova žena pa je bila komaj zaspala, ker je pozno v noč pekla kruh. Zato jo je zbudil Miha. Kei pa še zelo trudna žena ni hotela vstati, jo je stepel, nakar se je reva odpravila V mesto. Ko je prišla na trg je bila komaj ena ura». Tudi v Ricmanjih niso v starih časi* mirovale «strige». Pogostokrat so nadlegovale Brškice, ki so zelo zgodaj hodile v mesto. Večkrat so pomolzle kako kravo na paši. Zlasti o sv. Iranu je bilo zelo nevarno. Nekoč je neko dekle bralo «na V-alah» ivanske rože, tedaj so prišle k njej «štrige» in, jo odnesle «vale» k Sv. Ivanu, kjer so jo, revo, našli vso raztrgana šele drugi dan. Nek moški pa se je nekoč zelo najedel na domačem olju cvrtih klobas in seveda potem napil dobrega «brežana», nakar je šel proti Logu. Med potjo pa so ga prijele «štrige» in stlačile v robido ob cesti, kjer so ga šele po dolgem času našli domačini... Stari Ricmanjci so prerokovali vremenske napoved i s tem, da so metali v zrak svoje klobuke. Ce je padel klobuk v smeri proti «Valam», je kazalo lepo vreme; če je padel v obratno smer, pa je kazalo skorajšnji dež. Tudi po dimu so si tolmačili vremenske napovedi. Ce se je kadilo proti Krasu, torej, če je pihal veter od Tinjana, je v kratkem deževalo. .97 letni Petnros Iran pripoveduje o nekdanji narodni noši, ki so jo nosili vsi za časa njegovih mladih let. Moški so nosili kratke p lave «brageše», «kamižolin», bela stopala, nizke čevlje ter klobuk s široko obutjo; ženske pa dolge in široke «kamižotel. «Neke fc sem mesto matere nesel v mesto mleko. Oblečen sem bil v narodno nošo. Je), kako se mi je smejala neka gospa, zato nisem več maral hoditi tako oblečen. Toda moji starši so bili strogi in niso pustili, da bi moja veljala. Sele ko sem se vrnil od vojakov, sem se oblačil• kakor sem sam hotel». * • • Za časa cerkvenega spora so nekateri ošabni sosedi hoteli zasramovati Ricmanjce s pridevkom «ščavoni». S tem pridevkom so zlasti prednjačili Zaberžani. Rtcmanjci pa niso marali slišati take žaljivke, ker so se zavedali, da je njihova borbai pravična in da jim je cerkvena gosposka naprtila kazen le po krivici. Zalo pa niso ostali dolžni Za-beržanom. Spomnili so se, da je ob neki šagri neki Zaberžan skoraj omedlel, ko je gledal Ricmanjce. ki so se mastili z izbornim «pršutom». Zaradi tega ni Zaberžan imel miru celo noč. Naslednji dan je prišel vprašat v Ricmanje, če jim je morda ostala «kust». Tako so imeli Ricmanijci lepo priliko, da so začeli Zaber-žane dražiti s kostjo. Zaberžani so bili radi tega zelo jezni, toda njihova jeza ni nič pomagala. Da bi pa vsaj v svoji vasi ne slišali besede «kust», so začeli praviti kosti «parkljadai. Tega izraza se nekateri še danes poslužujejo celo v mesnici, ko vprašajo malo «dobre parkljade za župo». nam pričajo mnoga najdišča. Ostankov človeka samega v Sloveniji sicer še niso našli, pač pa je raziskovanje jame pri Krapini na Hrvatakem, tik slovenske meje, dalo delo okostij, pripadajočih najmanj desetimi osebam. Važna so najdišča v Potočki zijalki na Olševi v Karavankah, kjer sicer niso bili najdeni človeški ostanki, pač pa ognjišča, razno orodje, orožje (noži) ln velika količina kosti medveda brlogarja, kakor tudi drugih živali. Izven vsakega dvoma je, da so najdbe iz Potočke zijal-ke iz paleolitika. živel v nekaki družabni organizaciji. Hitreje je začel človek napredovati, ko je kamen zamenjal a kovinami. Ze koncem neolitske dobe je začel uporabljati baker. Najdišča iz dobe bakra so raztresena okoli Maribora, Ptuja, Celja, Laškega, Ljubljane (stavbe na kolih!) in drugod. , Dobi bakra sta si naglo sledili doba brona (1900 do 1000 pred n. št.) in doba železa. Ker je bilo treba uvažati bron iz drugih d^-žel, se ta doba pri nas ni posebno uveljavila, kar priča, razmeroma malo ■ Mostišče na ljub Ijanskem barju Z geološkim aluvijem nekak» se začenja mlajša kamena doba ali ncolitik, o katerem govore že mnoga najdišča. Človek tedaj ni več samo nomadski lovec, temveč se že stalno naseljuje kot živinorejec in kmetovalec. Živi še dolgo v Jamah (pri nas pri Nabrežini, Devinu itd), vendar si že gradi domovanja ob vodah (stavbe na kolih na Ljubljanskem barju). Neolitska najdišča so nam d et- BOŽJA SODBA ODLOMEK IZ «VISOŠKE KRONIKE» Bilo je okrog Binkošti v letu 1695, ko je loški ječar Mihol Schiwaiffstrigkh z dvema biričema odvedel z Visokega devico A ciato Schnvarzkoblerico obdolženo, da je delala točo in jahala po zraku na prešjčkih. Na dan sv. Ti-bvrcija mučenika ob desetih zjutraj se je na pašniku pod spodnjim obzidjem Skofie Loke zbralo krvavo sodišče, da pred vsem svetom razpravlja o krivd) čarovnice. Zaradi njenega zakrknjega ta jen j a in da bo sodba poštena, je krvavo sodišče sklenilo začeti izpraševanje s trpinčenjem. Navsezadnje je Joannes Franciscus zapovedal in o*tulcem«, ki hoče poslušati, naznanil, da naj se nad obdolženko poizkus; z vodo, in sicer tako, da bodi očiščena, če pride na katerikoli način živa iz s>ode. Cas za božjo sodbo se je določil na drugi dan ob devetih zjutraj in sicer na mestu, kjer se pod Škofjo loko zlivata obe Sori ena v drugo. S tem je bila razprava tistega dne dosegla svoj konec, in glavar je odredil, da se naj obtoženka odvede v zapor v mestni hiši, da naj se ji odvzamejo težke verige in da bodi ondi zaprta vso noč. dokler se je ne odvede n» kraj, kjer bo voda dokazala njeno čistost ali njeno hudobijo! Občini se je obenem zaukazalo, ker je mogoče, da je ta noč zadnja v življenju Agate Eme Schivarzkohlerjeve, da ima vse preskrbeti, kar si bo poželela in izbrala. Tudi se lahko pusti nekaj priletnih žensk, da v noči ostanejo pri nji in da ž njo molijo, če bi tu in tam imela želijo moliti. Se enkrat zapišem, da Škofja loka še nikdar ni videla takih dni, ko tedaj, ko so sodili Agato Schnvarzkoblerico. Najstarejši ljudje, ki so večkrat gledali, kako je Gavinik jemal življenje revnemu, grešniku, so pričale, da niso nikoli take množice oblegale mesta. Za vse ni bilo prostora v hišah, in naj se jih je po gostilnah in pri znancih spravilo kolikor največ mogoče. Po trgu jih je kar mrgolelo, ki so bili brez prenočišča. Pivničarji so takoj poskočili s svojimi cenami, mesarji so neprestano pobijali živino in klali drobnico, da -i menil, da si zašel v tabor velike armade, za katero je treba pripraviti zadostnega provianta. Pri vsem tem ni hotel nihče proti domu, in naš hlapec je prav posebno klel, ko je moral s konjičema na Visoko nazaj, ker » Ju- rijem nisva vedela, koliko dni nama bo ostati v Loki. Ali ljudstvo si je vedelo pomagati: naselilo se je po njivah ,n senožetih ter prenočevalo pod milim nebom. Ko je legla tema po ravnini, je gorelo ognjev okrog Puštala in okrog Kamnitnika, da jih prešteti nisi mogel. Prebrisani prekupci se so zagnezdili v te roje in vsak nič so drago prodajali. Med tolpo se jih je mnogo tolažilo, da jutri voda morda ne bo skalila veselja, da jo jutri morda le sežgo ali pa ji vsaj vzamejo glavo. Mnogo jih je lahko zaspalo v tem upanju! Tak je človek: vsak (ma u svoji duši kot, iz katerega priteče nekaj prijetnega škodoielja, če je zagazil bližnji v nesrečo! Jedlo se je, pilo se je in če so se lonci izpraznili, so se zopet nasuli in znova pristavili k ognju. Agato so zaprli v mestno hišo. Niso je zapustile ne mesarica, ne pekovka, ne mati Bergantova in tudi ne druge dobre ženice, ki so trdno verovale v nedolžnost dekletovo. Cvrle so, pekle so in tudi sladkega vina so ji kuhale, tako da je Agata sedela kakor prl svatovski mizi Pa ni mogla veliko jesti. Le malo je okusna jedi, veliko pa je jokala; navsezadnje je zaspala in je spala do ranega jutra, prav kakor bi pričakovala veselega /jne in ne mrzle smrti v vodi ali pa še celo vroče smrti na' grmadi. Okrog devete ure in še prej je začelo občinstvo zopet pritiskati v mesto in po trgu se je trlo radovednežev kakor prejšnji dan. Tedaj je prišel jx grada gospod Joannes Fran-oiscus. Crez rdeče obšiti talar si je bil oblekel beli koretelj, rdečkasto kapo je nosil na glavi, okrog pa štroko štolo. Takoj se je raznesla novica sam presvetli škof iz- povedati Agato Schvcarzkoblerjevo. Škof sam je hotel našo Agato pripraviti za oni svet ter ji oprati z duše grehe, če jih je kaj imela. (Nadaljevanje prihodnjič). najdišč (okolica Novega mesta in Zagorje ob Savi). Z uvažanjem brona so se uvedle tudi tujezemske oblike izdelanih predmetov. V tej dobi so se razvile trgovske poti iz Italije preko Slovenije preti severu in proti vzhodu. Živalske kože. ki so dotlej bile uporabljene kot oblačila, nadomesti laneno In volneno blago. Povsem novo lice je Sloveni- Neolitsko kameno orodje: a. dleto iz Medvedje jame pri Gabrovici, b. kladivo iz neke jame pri Opčinah ja pokazala za dobe železa. Železne rude je po našem ozemlju precej; zato se je v tej dobi razvilo domače prazgodovinsko rudarstvo in fužinarstvo (Bohinj). V teji dobi je človek EGBta Predmeti iz dobe brona, najdeni v Vačah prodrl že globoko v notranjost naših gorovij (Vače nad Savo, Bohinj, Sv. Lucija ob Soči itd.). Svoja domovanja ai človek gradi iz kamenja, nastajajo pa Že tudi naselja in mesta. Slike so vzete deloma iz dr. J. Grudnove «Zgodovine slovenskega naroda», deloma 1z L. V. Bertarelli ed E. Boegan «Duemila grotte», deloma iz drugih virov. Mnogo predmetov, najdenih v jamah iz okolice Trsta, hrani Mestni prl-rodoznanski muzej v Trstu. I Predkongresna diskusija Komunistične partije STO | OZKA PARTIJA JE POMOČ SOVRAŽNIKU Cesto slišimo, da je sekta-itvo krinka za oportunizem. To je nedvomno res. Poglejmo na primer, kaj se dogaja v mnogih celicah v pogledu sprejemanja novih članov, ki je osnovne važnost: za Partijo. Volove so nam pokazale ne samo dolžnost razširiti Partijo, nego tudi možnosti. Na vseh področjih partijskega dela obstojajo načrti, vendar pa napreduje »prejemanje novih članov počasi. V neki celici v Miljah naredijo načrt, vzamejo v evidenco vse tiste, ki bi bili lahko spre(jeti v celico — a po 16 dneh ni bilo še nič narejeno. V neki drugi celici v Trstu prediskutirajo kdo naj bo aprejet v Partijo in pri tem Izločijo S tovarišic» ker so žene. Diskusije se vršijo proti sefktaštvu, a istočasno »e porajajo in razvijajo teorije po katerih ta ali oni tovariš še niso «izgrajeni» ali «zreli». Te sektaške tendence so zakrinkane z zelo čudnimi teorijami in mislimi o budnosti ; išče se dlako v jajcu in če kdo pri preiskavi pod mikroskopom opazi kako prastaro ali manjšo na.pako, takrat je nedvomno nemogoče, i° zavedli nac!°' ke ter ee izpopolnjevati, t. J. j naltstlčni vtVsovi, postati revolucionarni. Upoštevati moramo, da ljudje, ki se Jim približamo, nimajo o komunistični ideologiji nobenega ali pa zelo zmešane pojme; kajti v svoji dnevni borbi proti proletariatu vceplja vladajoči meščanski razred preko državnega ustroje, šole, tiska itd. v možgane delavcev meščansko Ideologijo. Ce se bomo s takšno presojo lotili dela. nam bo mnogo lažja naša naloga in bomo učinkoviteje dosegli dobre uspehe med tovariši na delu, med družinskimi člani, sorodniki znanci, prijatelji, šolskimi tovariši, ki spadajo v vrste izkoriščanih. Naše obnašanje v odnošajlh z njimi mora biti vzorno, resno, tehtno, prisrčno. Kadar izustijo kakšno zmotno delo na začetku delavskega gi- ' P® ? banja, ko so se stranke delavskega razreda ukvarjale v Hujši od gestaoom Ko so Titovi pristaši opazili, da nimajo opore v Partitji i» v ljudstvu, so se zatekli k stra-ihotnemu terorju v nodi, da bodo preprečili naraščanje nezaupanja komunistov do partijskega vodstva, obenem pa tudi odpor zdravih sil. Teror, ki ga izvaja Rankovič v Jugoslaviji, presega po svoji ostrosti in surovosti celo teror gestapovcev in hitlerjevskih okupatorjev. Zapiranja in ubijanja poštenih komunistov, ki se bore za prijateljstvo s Sovjetsko zvezo, so zavzeta množične razmere. ^ri^r^jM^ami: sarmo tekom prvega tedna po niti se jim posmehovati, ker \ objavi resolucije IU je odo bi se bolj boječi zaprli vase in | vrženih v zapore beograjskega vojnega okrožja 80 komunistov-ofcirjev mlajših in starejših komandantov Jugoslovanske Jirmade. Med kričanjem o ndemokra-'itzmu» v KPJ in izdajanjem nove «teorije» o Izgradnji socializma, so buržoazni nacionalisti začeli z mračnimi in kri. minatnimi zločini. Eden Ran-Kovičevih ljubljencev, notranji minister Srbije, Slobodan Perič, je dal na zasedanju poverjenikov Uprave državne varnosti (UDBj v okrajih, ki meje na Madžarsko, Rumunijo in Bolgarijo naslednjo odkrito izjavo: «Budnost in nadzor po izidu resolucije IU moriamo okrepiti. Vsakega človeka, ki se ga najde ob meji, je strogo preveriti in ako se izkaže, da je član Partije, ga je na mestu ubiti, toda brez zbujanja pozornosti in ne oziraje se na osebnost — naj ai bo član CK, minister ali kdor koli. O izvršenem je poročati. Nima nikakega smisla držati take ljudi po zaporih». Avgusta 191/8 so na meji proti Rumuniji, v vasi Zombolj, nedaleč od mesta Kikinde, u-gtretili UDBovci tri rumunske tovariše, ki so se izjavili za resolucijo IU. Ker si rablji niso upali pogledatit v oči svojim žrtvam, so inscenirali zbeg» i« spustili rafal proti ljudem, ki niso bili ničesar krivi. Izvrsi-leo načelnik prometnega od- delka UDB AndjelkoviS — ima dobre «skušnje»; po nekolikih ineh je isti «prt poskušanem begu» zopet postrelil 7 ljudi. V Topliškem okraju je poginil «no lovu» tovariš Janja, sekretar rajonskega komiteta. Pri vasi Mali Hiton pri Zrenjam-nu so bile ubite štiri nadalj. ne osebe. V. rajonskem središču Rumi je bil ubit v gostilni komunist Todorovič Jovan, partizan od leta 191,1 itd. Spisek Rankovičevih žrtev je ogromen. med Nezaupanje sejejo starse ln otroke V zaporih in koncentracijskih taboriščih v katerih so zaprti komunisti in pošteni patrioti, borci proti kliki Tito-Rankovič, kraljuje strahovlada kateri bi lahko zavidali tudi I uezovale in delale skupno. «sveti očetje» inkvizicije. V ' so še takrat imenovali nekaten izdajstvo buržuazne nacionalistične skupine Tito-Rankovič. Brez ozirat na težke pogoje v Partiji so začete nastajati množične ilegalne skupine komunistov in mladincev, ki so si postavili za cilj, da vodijo odločno borbo proti izdajalski skupini Tito-Rankovič. V Beogradu, Zagrebu, Črni gori so se pojavili letaki, ki so razkrinkavali izdajstvo vodstva KPJ in pozvali na borbo proti nacionalizmu. Komunisti so širili vesti radio-stanlo Moskve,, Prage, Budimpešte. Med komunisti je začelo postopoma popuščati nezaupanje, ki so ga razsejali Rankovičevi provokatorji. Posamezne skupine so se medsebojno po- 555». To piše zOmladina» v št. 57 0(j n. maja 191,9 leta. Kot se vidi iz izjave člana Centralnega sveta ljudske svojo nemoč. Celo VDBo in mnogi člani Partije razumejo kako poniževalno in sramotno vlogo igrajo. Ti tovariši se mladine. Jugoslavije, V. Se-. približujejo ilegalnim organi- KAKO IZBOLJŠAMO PRIDELEK KORUZE? # c To je tisto česar si naš’ kmetovalci žele. Oni žele, da bi na tisti površini zemlje pridelali mnogo več koruze, kot pridelajo sedaj. Koruza je pri nas zelo važen pridelek, ker je pri nas potestà še vedno hrana širokih slojev. Brez ozira na cleve-ško nrano lahko koruzo tudi drugače dobro izrabimo, saj se pri nas pitajo prašiči skoraj izkliučno le » koruzo in krompirjem. 8 koruza pa krmimo tudi konje in perutnino. Koruza je pri nas torej zelo važna in se je da Je izredno ugodno in koristno za Bolgarijo, da «o bile ob-držane cene na isti višini kot 1948, ker so cene nekaterih proizvodov, ki se uvažajo ** Sovjetske zveze naraatle, » nasprotno so cene poljedelskih proizvodov, ki se izvažajo ? ZSSR padle. Nekatere proizvode pa niti ne bi bilo mogoč® prodati, ker danes ni zanje dobrih tržišč. Nadaljna pomembna prednost trgovine s Sovjetsko zvezo je, da se ne vrši v dolarjih» ki so postili najmočnejše sredstvo za ekspanzijo Združenih držav. Sicer pa državam ljudske demokracije v njihovi trgovini s Sovjetsko zvezo niti niso potrebne devize, ker ®e vrši izmenjava na osnovi čist® bilance, kar pomeni v drugih besedah, ravnotežje med izvozom in uvozom, Ravnotako ni nič čudnega če narašča obseg izmenjav® med Sovjetsko zvezo in deželami ljudske demokracije a leta v leto. Tako je narasti» trgovina med ZSSR in Rumunijo za 2,5 krat v primeri » prejšnjim letom; trgovina m®d Češkoslovaško in ZSSR z* 45%; trgovina med Sovjetsko zvezo in Bolgarijo za 20% (®B da bi računali industrijsko opremo in naprave, ki jih pošilja ZSSR kot posojilo). V primeri s 1948. letom je narasti» trgovina med Sovjetsko zvez® in Madžarsko za 2 krat. R® narašča pa samo obseg trgovine, nego tudi raznovrstno»* in kvaliteta proizvodov, k®r pošilja Sovjetska zveza deželam ljudske demokracije stroje in surovine, ki jih najbOT potrebujejo. Zgodovina zunanje trgovin® malih držav Srednje in Jugovzhodne Evrope med oberi' svetovnimi vojnami, je zgodovina omejitve in prekinitve odnosov. ki so bili prej med ni1' mi. Ti odnosi «o bili prej pogojeni, ustvarjeni, v preteklosti zaradi njihove zemljepis®* bližine in zaradi (oblik®' strukture njihovega narodnega gospodarstva. Končno 90 nastali ti trgovinski odnosi, k«1 so se tako medsebojno ispopol-njevali viri surovin. Nemčij»" Združene države, Anglija 'J* Francija so napravile iz teh dežel področje svoje konkurenčne borbe, ter prekinile in d®' zorganizirale gospodarske odnose, ki so se bili ustvarili tekom stoletij. Temeljite, radikalne demokratične reforme, k* so jih & vedle dežele ljudske demokracije, so uničile oblast k«P‘itall»tov in velikih zemljiških posestnikov ter odstranile umetno razdelitev dežel. Gospodarsko *0" delovanje med njimi se vse bolj poglablja. Tako je Češkoslovaška dobavljala Bolgariji I® celokupnega uvoza te dežele i0 prejemale od nje 6,6% njene#* izvoza. Leta 1947. pa so številk® že drugačne in sicer, 16,8, oZ*u roma 18,9%. Obseg trgov'0® med Poljsko ln Češkoslovaško je dosegel leta 1948. 93,3 jonov dolarjev, napram milijonom 1937. Tehnična pomoč, ki »i j° ^ jejo medsebojne dežele de«®lr krat ič nega tabora, da bi zag^ tovile uspeh svoji industria*1 zacjji, je važna oblika goaP0-darskega sodelovanja. Ta P0' moč igra zelo važno vlogo ** gospodarski dvig mladih drž® ljudske demokravije, za utr» tev njihove neodvisnosti i® ^ verenosti. Pomoč, kt jo daj Sovjetska zveza tem dežel*0^ je popolnoma nesebična; °° izključuje vsako možnost riščanja ln ne postavlja ®t^ kor v nevernost njihove ne° vlsnosti in suverenost!« V v čini slučajev pride iniziativa tako pomoč od tiste strani, potrebuje pomoč. Sovje19 zveza nikomur ne vsili ®v * pomoči. Suverena, demokratična _ žava izdela svoje gospodar načrte v celoti same» tudi ee opirajo na tehnično od zunaj. Znano je. da J® jetska vlada odbila amerl* . predloge, da bi Izdelala z Združenimi državami i® * gli jo načrt za obnovo M*d* ske po vojni. Po mnenju ^ vjetske vlade ima izljučno Pr vico do izdelave takega ®ačr madžarska vlada. ,kra®U* Dežele ljudske demo! dobivajo odi Sovjetske tehnično pomoč na osnovi P\ eebnlh pogodb. Zahvaljujoč v pomoči so lahko obnovil® kratkem razdobju svoj atrijski aparat in ga š® indicelo 41) j® znatno razširile z lzgr®° -remUj po zadnjih, najmoderrrej -naukih tehnike. Na ta n'činJ6 silno pospešen tempo ob® ln Izgradnje narodnega novih tovarn, ki so op' zadnjih, najmoderrr®. darstva. (Nadaljevanje sle*«