il>i|'0llilli0i|iQlli<|H|io 10 postelj, vsaka taka skupina ima svojo slačiil-liico, garderobne omare, dva umivalnika. nožno prho in telesno prho. Tretji načrt ima v pritličju tudi veliko vežo. Neugodno pri njem je le to. da ima radijske oddajne prostore v dveh etažah. Zanimiv je tudi načrt devetnadstropne zgradbe, ki se ne drži gradbenih .predpisov, ki pa lepo rešuje zamisel krekovega spomenika. Razsodišče je priznalo, da so prvi trije projektanti pokazali mnogo večje razumevanje za naloge Slovenskega doma« kakor ostali. Razsodišče je mnenja, da bo najbrž treba napraviti iz najboljših načrtov nov skupen načrt. Prav tako svetu je, da se zmanjša gradbeni program ali pa poišče novo stavbišče." VisdkalkoK je natečaj lepo uspel in pripomogel. da smo napravili velik korak naprej k uresničitvi »Slovenskega cloma«. Do uresničenja in do popolne izgradil ve pa je 'še težka pot. Dasiravno Prosvetna zveza vise svoje dohodke uravnava v blagajno za zidavo novega doma, vendar smo prisiljeni trkati na slovensko javnost. Predvsem pa so poklicana za to naša prosvetna društva, dekliški krožki, fantovski odseki, ženski odseki in naše dijaštvo. da z vsemi »rledstvi podpre naše zbirke. Razpisali smo v februarski številki \estinika javen natečaj, kako naj društva zbirajo prispevke za centralni Slovenski donf. Doslej so da-rovailia sledeča društva svoje prispevke : Din Prasv. društvo Stila pri Kaimnilku 200.— Kat. prosvetno društvo v Ši.ški . 80.— Salez. prosv. Kodeljevo, Ljublj. . 1219.— kat. prosvetno društvo na Gradu 360. Pr:>sv. društvo Planina pri Rak. 1147.— Prosvetno društvo Mekinje . . . 100.— Kat. prosv. d ruš. Cerklje, Kram j 1000.— Kat. prosvetno društvo Jezersko 1030.— Prosvetno društvo Kovor . . . 500.— SI. kat. izobr. društvo Podbrezje 100.— Kat. prosvetno društvo Tržič . . 500.— Prosvetno društvo Trebi ja . . . 1189,— Kat. si. izoibr. društvo Zabnica . 20.— Kat. dr. rokod. poni. Novo mesto 100.— SI. kat. izobr. društvo Stoipiče . . 100.— Prosv. društvo Gorje pri Bledu 550.— Kat. prosv. društvo sv. Gregor . 100.— Prosvetno društvo Polica . 154.50 Kat. prosv. društvo Št. Ruipert . 884.-^ Kat. prosvetno društvo Bevke . 100.— Prosvetno društvo Velesovo . . 500.— Prosvetno društvo Kaiplaini . . . 140.— Kat. prosvetno društvo Špitalič . 54.— Skupaj 9689.50 Forej jo piruspevalo le 23 društev, k je pa jo ostalih 230? Da Ibi se omogočilo prispevati tudi ostalim društvom, je zadruga »Lastni dom« podaljšala tekmovanje za (prosvetna društva, kakor je bilo to objavljeno v 2. številki letošnjega Viestnika. Društva, zganite so, f kličite takoj seje in se pogovorile o vaši zbirki. Tekmovanje traja do I. januarja 1941. Delo za ljudsko prosveto \ niajniku so se viršili okrožni sveti |>o 15 okrožjih. Zastopniki [prosvetne zveze so prišli v slik z voditelji društev na sedežih okrožij. Nekaj okrožij se je ponovno orguniziraik), izvolili so se d (doni a novi odbori, talko da je upanje veliko, da bo prosvetno delo po krajih zopet lepo zaživelo. Vršili se bodo dekanijski dnevi za može in fante v Crngrobu. na Litn-barski gori, pri Sv. Roku, pri Štni-helu in v Ajdovcu. Namen teli dekanijskih dni je delo za treznost, delo za zdravje družin, za dostojno rast našega naroda in boj proti na j večjemu sovražniku našega kmeta in delavca, komunizmu. I ud i nekaj prireditev je predvidenih, ker so bodo vršili tabori olb priliki Iblagasdovtiilve novih prosvetnih domov v Zagraidcu, v Radomljah, na Jezerskem in v Fari pri Kostell.il. I ako bo nov i prosvetni dom v Za-gradcu blagoslovljen dne 16. junija. Ta prosvetni dom bo nosi I* ponosno ime dr. Ignacija Žitnika, enega naj-odličmejših slovenskih kulturnih in političnih delavcev oib začetku 20. stoletja. Novi dom bo nosil ime odličnega isllioveniskoga katoliškega žuirna-lista in bo ta slovesnost obenem tudi praznik slovenskega katoliškega 'časnikarstva. Pa še v nečem je ta dom Izredno pomemben. Pridružil se je celi vrsti prosvetnih domov v naši Suhi Krajini in leni domovom je našo ljudstvo začelo dajati imena tistih slovenskih javnih in kulturnih delavdev, ki so prav posebno povezani z življenjem tistega kraja. Tako je bil lansko leto odprt v Dobrepolju veliki Jaiklliičev prosvetni dom. v Ajdovcu pa je bil blagoslovljeni Baragov prosvetni dom. Letos ipa dobi Suha Krajina že tretji prosvetni dom, ki bo nosil ime bivšega odličnega urodtilika »Slovenca« — ime dr. Ignacija Žitnika. Pak preletpi in pomembni način poimenovanja naših prosvetnih domov bi se naj nadaljeval po vsej naši Sloveniji in bi bil tako nekak trajni živi kulturni zemljevid našega naroda. J lasen i bodo blagoslovili prosvetni dom na Jezerskem, ki bo nosil ime »Korotan«. Če se ne motimo, bo v Ormožu letos tudi blagoslovljen velik prosvetni dom, ki fbii lahko nosil ime po zaslužnem možu svojega okraja (Geiršakov dom), drugi prosvetni domovi pa maj bi se počasi poimenovali po graditeljih naše ljudske prosvete. Krasen prosvetni dom si je zgradilo prosvetno društvo v Fari pri Ko-slelu, tam doli lia Kočevskem, tik ob hrvaški -meji ob Kolpi. Prosvetno društvo v Kamini gorici bo dlovesno proslavilo 40-letnico svojega obstoja. Kamniško prosvetno okrožje pa bo z vleč j o prireditvijo blagoslovilo novi prosvetni dom v Radomljah. Prireditev bo najbrž konec avgusta. Naše prosvetno delo mora biti v teh težkih časih še ibolj obsežno in smotrno, kajti prav v teh dneh nam naj naše prosvetno delo stalno vliva poguma za našo narodno borbenost in odpornost. Najuspešnejše orožje malih narodov je njihova omika in kulturna razgledanost, kajti maj se kjer koli godi kar kdli, eno vendarle drži: nikdar ni mogoče nobenemu narodu ničesar nasilno vsiliti. Če so se kdaj narodi proti čemu tirajno in ne- utrudljivo borili, je bilo to. da so se borili proti nasilju za svojo svobodo. Sedaj pa, ko se mora jo drugod goditi tako žalostne stvairi, se mora pri nas prav v teh časih stalno poglabljati delo za duhovno in narodno enotnost, za odpornost, ki sloni na pravi presoji vseh tistih dogodkov, ki so v zvezi s kulturnim in socialnim napredkom vseh narodov. Največ uspeha pa takemu delu pripravi pravilno ljudsko razpoloženje: naše ljudstvo z veliko ljubezni jo opravlja vse delo po prosvetnih domovih in naših prosvetnih organizaci jah. Zdrav optimizem pa je pri tem delu že polovica uspeha! Tega optimizma pa je v vseh naših organizacijah dovol j. To najlepše dokazujejo številne pomembne prireditve po malih prosvetnih društvih po vsej Sloveniji, ki se napovedujejo za letošnje poletje. Vse zanimanje pa se seveda obrača na osrednjo stavbo naše slovenske prosvete, na »Slovenski dom«, ki bo letos moral ibiiti že delno dodelan in postavljen. Da bi pa vsemu temu delu izprosili l>ožji blagoslov, bo Prosvetna zveza v avgustu priredila veliko narodno romanje Ik Materi božji na Višarje, cla bi pri Bogu izprosili milosti za to, da bi naš narod in naša država ostala izven viharjev, ki tako krvavo pretresajo druge narode. Duhovno in duševno napredujemo" »Koroški Slovenec« razglablja o na-rodno-prosvetnih razmerah na slovenskem Koroškem za časa sedanje vojne in pravi med drugim: »Ni za nikogar skrivnost, cla se bo lice naše celine po prestam i vojni močno spremenilo in da bodo zunanje sprememlbe temeljile v novih postavah mednarodnega in narodnega življenja. Tudi naša slovenska narodna družina je na sedanji vojni neposredno soudeležena po svojih fantih in možeh v sivi vojaški suknji in še s tem. da rade volje prenaša bremena vojnega časa. V očigled te dejavne državotvornosti naš človek lah- ko molče preide krajevne narodnostne neprilike in lahko motri obči narodni položaj z dobro vlestjo z vidika slovenskega dostojanstva in slovenske časti. Izredne razmere države vodijo med nami do narodno-pclliitičnega premirja in še do narodno-prosvetnoga zatišja. Narodna prosveta se v vojnem času ne more s haskom udejstvovati v velikih zasnovah in prireditvah. Naše narodne organizacije pogrešajo znatno število funkcionarjev. Naše narodno življenje je v tej dobi manj vidno iu manj slišno. Površno#in plitvo pa bi bilo, če bi se zadovoljili s to Bežno ugotovitvijo našega (položaja. Dolžnost narodnega glasila je. da seže globlje in razgrne, kako si naše sedanje narodno žitje iišče novim razmeram pirimernih oblik. S tem naj razveljavi še neke nazore o dozdevni narodni smrti koroških Slovencev. Slovenska narodnost se nami razodeva v novi, lepši vsebini. Globoko v našo duševnost segajo njene korenine in objemajo najdražjo posest: vero v Očeta nad nami, vero v večno ljubezen in pravico, zavest dostojanstva poedinca, družine in naroda, bla-govest trplljenja in trpečih. Nemški svetovni nazor je postaj za nas Slovence zrcalo, v katerem zremo svoj obraz in razbiramo svoje napake in vrline. \ narodnem socializinu izpoveduje nemški narod ne le svoj gospodarski in politični program, marveč tudi svoj religiozni, kulturni in socialni nazor. Za narodno družino nenemškega porekla, za nas Slovence je s toni podana nujnost, da smo si tudi mi s svojim pogledom na življenje in svet na jasnem. To se v slehernem našem človeku tudi dogaja. Smento ugotoviti: duhovno in duševno napredujemo. Mirna doba terja požrtvovalnosti narodnjakov na svoj poseben način. Možato in glasno se jo (roba postaviti za narodno pravico in narodno čast. Z drugimi besedami: narodno vodstvo mora biti I raj no pred vrat mi pristojne oblasti in terjati tam pravico svojega ljudstva. Vojni čas je doba lihe, požrtvovalne samopomoči. Preprosta beseda o nezniagl j i vosi i' naroda kot naravno življenjske tvorbo nadomešča v isoke n airoc 1 n o-ipol.i tičn c uvodnike. Jasen poudarek, da smo in da hočemo živeti, mora v vojni zadostovali za velike narodne manifestacije mirnih let. Vojni čas je doba tihe, podrobne, požrtvovalne narodne samopomoči. Prosvetnih prireditev, mladinskih in gospodarskih ter gospodinjskih tečajev ni. Igre uprizarjajo Ife na redkih odrih. Peviski nastopi naših fantov in deklet izostajajo. Še .mesečni sestanki krajevnih prosvetnih družini so se .iz razumljivih razilogov zredčili, tako da se shajamo ponajveč še na letnih zborih, ki so po .pravilih prosvetnih organizaci j obvezni. To je obči pojav značilen za vojni čas. — Vendar nas pri pozornejšem gledanju narodnega življenja te tišine in tega molka nikakor nii strah. Narodno prosvetno življenje so umika v zatišje vaškega in družinskega življenja. Visoke narodno zbore nadomeščata med vojno naša vas in soseščina. Naši domovi so koncertne dvorane, odri in čitalnice. Doma so naša dekleta v premnogih krajih našla prostora za svojo lepo pesem. Doma vodijo .matere in sestre svoje mladinske tečaje in tod vzgajajo svoje male v lepi materini govorici. Sploh so daje daneis v družini in soseščini več časti slovenski materni besedi in to n'e nazadnje s prebiranjem slovenskih 'knjig in listov. Še tod je bilo treba žrtve, iker so letos izostale običajne Mohorjeve knjige in je treba iskati drugega čtiva. Še to bi dejalli o živl jenju v zatišju, ljudstvo moli! Kol bi razumelo vso veličino svojega časa in bi izročalo skrb za svojo in mladega roclu bodočnost Njemu, katerega živa stva.v je. lod je odjok na jpileimenite j šega narodnega čustvovanja.« Slovenska Krščanska ženska zveza v Ljubljani Na občnem zboru Slov enske krščanske ženski' zveze v Ljubljani 14. aprila t. 1. je odbor podali poročilo o kulturno vzgojnem, socialnem in gospodinjsko izobraževalnem delu. Predavanja. Zveza je posredovala ženskim odsekom in dekliškim krožkom predavateljice, kaidar so se zato oglasili. Za predavanja v ženski uri radiu je preskrbela ozir. naprosila 38 predavateljic. Strokovno izobraževalni tečaj za služkinje so je tudi lletos vršil od 10. oktobra 1939 do 2. aprilla 1940. Tečaj se je vršili dvakrat tedensko po dve uri. Zdravstveni tečaji, kjer vse teoretično ipodaja nega bolnika v domači liiši. iprva pomoč, nega dojenčka in pouk o higieni žene in o nalezljivih boleznih so se vršili: na Viču, v Trnovem, v Naklem, Boštamju. Šmairtmeni piod šmarno goro, Selcah nad Škof j o Loko, Mirni peči in v strokovno izobraževal nem tečaju za stlužkinje. Udeleženk na vseh zdravstvenih tečajih je bilo 22.70. Da bi bili uspehi zdravstvenih tečajev tem večji in trajnejši, je Zveza izdalla dve knjižici: Higiena žene in Higiena hiše. Cena knjižici je bila 3 din. Plačljivo tudi v pisemskih znamkah. Gospodinjski tečaji. Marca 1939 je bij tečaj zaključen v Št. Juriju ob juž. železnici, Na Studencu pri Sevnici, v Mavčičah in na Koroški Beli. Jesenski oziroma zimski tečaj v letošnjem letu se je vršil na Kojjrivniku v Bohinju, v Šmartnem pod Šmarno goro, v Boštanju, v Naklem in v Mirni peči. Sporedno z dnevnim tečajem v Naklem se je vršil tudi večerni gospodinjski tečaj za tovarniške dela vke. j | Predlogi in sklepi. Občni zbor je sprejeli naslednje sklepe: 1. Med zelo važne naloge socialnega programa Slovenske krščanske ženske zveze spada tudi skrb za revne porodnice na deželi 'in one, ki pridejo v ljubljansko porodnišnico. Ako zdravnik izjaivi, da je prišla kak dan prezgodaj, trpi taka porodnica največje muke, ker zaradi pomanjkanja prostora v bolnišnici ne more na porod čakati, na pot naizaj domov pa ne upa. Ženska zveza naj izdela načrt za ustanovitev zavetišča ozir. čakalnice, kjer bi porodnice pod nadzorstvom zdravnika v miru počakale, ko nastopi potreba, cla bi bike sprejete v porodnišnico. 2. Starostno zavarovanje služkinj in kmečkih poslov je najvažnejše socialno vprašanje, ki ga je nujno treba rešiti. Znano je, cla so kmečki posli in služkinje na starost navezani na pomoč dobrih ljudi in karitativnih ustanov, ker si od svojega pičlega zaslužka niso mogli za starost kaj prihraniti. Zato naj Ženska zveza z Delavsko zbornico in z vsemi drugimi ustanovami, ki se bavijo s temi vprašanji sodeluje in stav i primerne predloge. 3. \ industrijskih krajih in v mestih naj oblastva ne dovolijo, da bi bili nočni lokali ob sobotah, ko dobe delavci plačo, vso noč odprti. Možje in sinovi zapravijo v takih lokalih največkrat ves zaslužek, žene in otroci pa žive v pomanjkanju. 4. Ženska zveza naj na merodajnih mestih posreduje, cla se pijančevanje in lahkomiselno vesel j ničen je v sedanjih resnih časih kar najbolj omeji. Razgovor o filmu je bil nadvse zanimiv. Enodušna je bila zahteva, da se predvajajo samo moralno neoporečni filmi. Dekliški krožki in ženski odseki prirejajo sestanke in predavanja. Teh predavanj se navadno udeiležujejo le članice teh enot. Za žene in matere, ki so članice prosvetnih društev alli pa one. ki bi sicer spadale v naša katoliška drušKa. pa jih nismo znale pritegniti, je pa nujno treba povabiti na sestanke in prirediti zanje predavanja, za katera imajo največ zanimanja. Zelo priporoči ji vi bi bili tudi zdravstveni tečaji. Pri volitvah je bil izvoljen odbor, ki je sestavljen: predsednica Lebar Anica, podpredsednica Prijatelj Kristina. iblaganjičartka Srebot Mici, tajnica Gdliob Anica, odbornike: lozon Miriani. Velilkonja Ivanka in \ račko Cilka. Razgovor o programu za prihodnje poslovno leto. Tečaje, zdravstvene kakor tudi gospodinjske bo Zveza prirejala tudi v bodoče. Društva, ki žele prireditev takih tečajev, naj sporoče to Ženski zvezi čimprej. Zdravstveni tečaji so brezplačni. Vsega skupaj traja tečaj 0 ur. razdeljen v tri dele. \ krajih blizu Ljuibljane se vrši tečaj tri nedelje popoldne. V oddaljenejših krajih, kjer so t taki tečaji prav tako potrebni, bo treba urediti tako, cla se bo tečaj v iršil na ddlavnik ozir. v nedeljo popoldne in še v ponedeljek. Tečaji se vriše skozi vise leto. Gospodinjski tečaji ise začno, jesenski s I. oktobrom. zimski januarja. Tečaji so 10 do 12 tedenski. V tečaj se .sprejme 16 deklet. Pouk v tečaju je od S do 16 popoldne. Poučuje se: verouk in v zgo jeslov je, lepo vedenje, zdravstvo, diržavoznainstvo, spisje in računstvo, splošno gospodinjstvo, hira-noslovje. sadjarstvo, vrtnarstvo, mlekarstvo, šivanje, kuhanje. Da bo mogla Zveza napraviti načrt za zdravstvene in gospodinjskih tečaje, prosimo, da društva čimprej sporoče svoje želje glede prireditve tečajev. Podlrolbma pojas.nilla dobite pri Slovenski krščanski ženski zvezi v Ljubljani, Pražalkova ulli. S (uprava »\ i gred i«). Slovenska krščanska ženska zveza ima nekaj primernih predavanj za ženske odseke in dekliške krožke. Predavanja so razmnožena na stroj. Cona predavan j je od 2 din dalje in poštnina. Naslov predavanj: Organizacija, vzgo jeslov je, lepo vedenje.po-seliska etika, dekle na tujem, državljanska vzgoja, poselska in socialna zakonodaja, gospodinjsko delo, hrano-silovje. Pavlihov oder" V sredo popdlidme se je predstavil velikim iin malim otrokom Pavliha. star šaljivec, ki živi in se ohranja iz roda v rod. Predstava je pdkaizalla, kako zelo smo bili potrebni takega gledališča, saj naši najmlajši niso imeli doslej ničesar podobnega in so bili prepuščeni slučajnim predstavam v gledališču in od časa do časa kakšni predstavi v kinu. o kateri pa bi čtliovek ne mogel trditi, da bi se mla-dež ob njej tudi kaj naučila in si pridobila tiste hrane, ki je 'današnjemu človeku talko strašno potrebna in katero spričo blokade krivic, nasilja in pohlepa po ugodju človeštvo talko pogreša — kulture srca, ljubezni do svojega bližnjega. Pavlihova druščina je to občutno vrzel v našem duhovnem življenju zamašila in odslej bo naša drobmjad imela večkrat priliko gledati in poslušati življenjsko modrost šaljivega Pavliihe. Pod plaščem njegov e šaljiv osti se /skriva vedno zrno duhovitosti in starih ljudskih modrosti, zrno praivice in dobrote, zrno čistega človeškega nehanja. v katerem dobimo največ zadovoljstva v samem sebi. Gotovo je, da ravno ime Pavliha ni brez pomena. Saj smo do sedaj poznati samo Gašperčka, tujo nemško navlako. domačega Pa v liho pa je prepredel pajek in se vse do danes ni nihče spomnil, da ta stara slovenska clobri- čiina še živi, katerega bistvena poteza ni samo šala — včasih tudi cinična — kakor njegovega prednika, ampak da je (pri njem pomešano prijetno s koristnim. Novost za nas je, da Pavlliha talkoj potegne vse prisotne k sodelovan ju in jim stvar prikaže talko, da v šali naravno naslika ddbro in zlo in da se otroška duša sama oni sebe odloči za tisto, kar je dobro ter obsodi in zavrže tisto, kar je slabo iin krivično. liella dvorana Uniona je bila polna in drobiž je že nestrpno pričakoval kaj bo. Bilo je ižuiborenja in življenja kakor v spomladanskem gozdu. Najprej je prof. Niko Kuret v uvodni besedi podal prerez slovenskega lut-karstva in poudaril, da se je Pavli-hova druščina po dobrem premisleku le odločila, tla se piolkaže javnosti. Ena stvar je bila, ki je 'bila vredna pomisleka. Tveganost, ker niso časi za to in (ker ni tradicije. Tradicije pri nas res ni. toda toliko je je, da te virste igra pri nas ni popolnoma neznana. Imeli smo jo že ipred v ojno, po vojni pa jo je začel aikad. islliilkar Kle-menčič. Tudi dbčni zbor lutkarjev v Ljubljani ni zapustil vidnih sledov. Časi pa. čeprav so čudni, vendar smo zelo potrebni vsi. veliki iin mali, takih stvari. Saj človek, čeprav ž)e odrasel, rad splava v tisto otroško preprostost, ki jo prav za prav še vedno nosi v svojem srcu, pa ga je nekoliko sram, ali pa je .postal tako strahopeten ali pa tako konvencionajlen in moderen, cla imiu je nerodno. Niito se je predstavil Pavliha. Ravnatelj, mož učene glave kar ni mogel do besede in Pavlih! ni ostalo drugega, kakor da se je predstavili sam iin takoj prevzel potek v svoje roke ter takoj stopil v vrsto dogodka. Že s pojavom samim je Pavliha vzbudil mnogo smeha in si takoj pridobil srca malih, pa tucli velikih gledalcev. Ravnatelj s svojo ponarejeno učenostjo je izginil, Pavliha s svojo pristnostjo in humorjem pa se je uveljavil. Palko je bil storjen prvi Pavlihiu korak in tista vez, ki je bila potrebna, je že bila tu. Sedaj mora pa Pavliha nekaj pokazati. Sledila je igra v petih slikah »Kaznovana trdosrčnost« ali »Peteršiljč-kovo .mamo irubijo«. Zgodba je vzeta iz našega vsakdanjega življenja, ki globoko, pretresljivo iu naravno kaže socialne razmere naših dni, zlasti raz- mere našega malega človeka. Prebujat hišni posestnik in Peteršiljčkova mama. ki ne more plačati najemnine, pravični sodnik in hud policaj nastopijo v tej zgodbi. Pavliha se takoj postavi na stran pravice in -prosi male p-osltišalce, naj mu pomagajo premagali krivico, kar mu malčki eno-dušno obljubijo, ker njihova duša ne mere razumeti in prenesti tako kričeče krivice. iNe z visoko filozofijo, ampak s humorjem in zabeljenost jo se bojuje Pavliha in s tem si odpre pot do mladih src. Končno zmaga pravica in otrok je vesel, da je pomagal pri tej težki borbi. In prav v tem je tisti smisel in namen teh predstav, cla otrok samo ne gleda, ampak se tudi sam nekako posredno aktivno udeležuje in soodloča v igri. Vzgojno in na miselni razvoj otroka pomembno plat takega igranja ni treba poudarjati. Pavliha se nam je predstavil, v njem čutimo našo slove irsko pristnost in pomagal nam bo graditi človeka, ki bo rasel v človečnosti in dobroti. Knjižnica »Kongres Kristusa Kralja v Ljubljani« je naslov knjigi, ki jo je izdal Škofijski ordinasriat v Ljubljani. Broširan izvod 40 din, vezan 55 din. Naroča se pri škofijskem ordinariatu v Ljubljani. Vsaka knjižnica našega prosvetnega društva mora imeti to knjigo, ki je nekak kažipot za naše bodoče privatno in javno življenje. Čim bolj hočemo spoznati naloge naših organizacij, tem bolj se moramo poglobiti v današnji čas. In prav ta knjiga nam kaže s svojimi temeljitimi govori in članki vise potrebe današnjih pomembnih dni. Zato bo vsak prosvetni delavec našel v knjigi dovolj tvarine za predavanja za razgovore v mladinskih krožkih, pa tucli olbilo tvarimle za poglobitev versko-kulturnega življenja v vsaki župniji. Vsem društvom jo naj topleje priporočamo. »Doma in v družbi« je nadlov knjigi, ki jo je izdal g. Petirinčič Anton, jurklošter, cena 15 din. Knjiga, ki ima velilk vzgojni pomen, nudi pred vsem naši mladini, da se izolika. in cla dobi tisto izobrazbo v občevanju doma in v družbi, ki je za slehernega kulturnega človeka nujno potrebna. Knjiga je katoliško usmerjena, cena nizka, zato jo vsem knjižnicam priporočamo. »Alahov vrt« je naslov publikaciji, katero je v obliki romana založila Jugoslovanska knjigarna. Knjiga bo imela gotovo izreden uspeh in si pridobila naklonjenost občinstva. Dva svetova se čitatelju odkrivata, tragičen nemir pobeglega meniha in skrivnostni prostor puščave. »Previsi«, niz dogodkov, ki jih je nanizal pisatelj Janez Jalen. Že krepak jezik odlikuje pisatelja, zato bo ta knjiga res pravi užitek za one, ki ljubijo čtivo, kakršnega (pogrešamo pri nas. Tudi ta knjiga spada v naše knjižnice. Janko Mlakar: »Spomini«. Pisatelj opisuje veselo študentovsko življenje. Opisuje nam na humorističen način svojo življenjsko pot, 'ki vodi od bregov Ljubljanice v gimnazijo in dalje v bogoslovje, od tod v življenje na liceju in v razdobje, ki je tudi za spomine naj veselejši del. Knjiga je opremljena tudi z duhovitimi karikaturami. !ki nam predstavljajo zani-miive profesorske tipe. Če koda j po-tem rabimo danes te vrste berilo. Vsaka ljudska knjižnica naj takoj naroči Mlakarjeve »Spomine«. Tri nove mladinske igre. Pisatetlij Kunčič ali Kotičkov »triček je spisal v zadnjem času tiji nove igre. Prvi dve sta se predstavili javnosti na materinskem dnevu v Ljubljani v mesecu aprilu: »Ali je kaj trden most?« I o je prav za prav ma jhna opereta, enodejanski prizor, katerega nam je uglasbdl dr. Anton Dolinar. Dve sestrici in šest bratcev se pripravlja za materin god pred spanjem. Ponoči pa se angelčki in hudiČki tepo za njihovo varstvo. Tehtajo dobra in slaba dela, ljubezen do matere, ipa tudi majhne prestopke, končno pa se spoprimejo v trdnem mostu, kjer pa zmagajo angelčki, ki prevzamejo varstvo otrok. »Triglavska roža« je gorenjska narodopisna igra v 4 dejanjih, kjer nastopajo odirasili pa tudi malčki. Tako odličnih mladinskih igeir vidimo prav malo na naših odrih. Dejanje samo se vrši v okolju triglavskih pastirjev nad Mojstrano in nad Dov jem. Jožek je šel iskat zaklad, pa ga je zalotil gorski mož in ga zaprl v votlino. Mati, otroci in pastirji ga iščejo in končno ga dobi maiti s pomočjo čarovnico žarlkžene, toda odkupiti ga mora od moža Roba vsa za Ceno svojih oči. Jožek se vrne in mati oslepi. Jožek se napoti na Triglav po čudežno triglavsko rožo in živo vodo. To dobi s pomočjo žarlkžene ter vrne materi vid. »Mirko in abeceda« je nad vse primerna igrica za materinske proslave. Učitelj razlaga v šoli abecedo. Vsi učenci razumejo, le Mirko, prava .lenoba noče. Zato ga učitelj zapre v šolsko sobo, kjer Mirko zaspi. S table stopijo vse črke in nabijejo lenega Mirka, ki v sanjah kriči in privabi učitelja. Spozna, da je samo sanjali, toda tudi sanje so pomagale. Z učiteljem se nauči še lepo de.klaniaci.jo, ki ima isti dan god. Režiserji zavedajte se, da je uprizoritev mladinskih iger hvaležno delo po naših odrih. Društveni obzornik Novo inesto. Uspela igra. Igralska družina Prosvetnega društva je z uprizorit i v jo Ben-Huirja postavila na oder lepo igro. ki nas je povsem zadovoljila. Igralci glavnih vlog. zlasti Messala. Bern Hur, Mimonid, liras in Nester so ustvarili dovršene like, zaradi katerih je bila vsa igra do kraja napeta in zanimiva. Pa tudi drugi igralci niso zaostajali. Prijeten okvir vsebinskemu dognanju v igri je tvorila krasna scena z zavesami in močnimi lučnini efekti. Tudi kostnimi in maske so bile izvrstne. Odmore in vmesna dejanja je poživlja! orkester Prosvetnega društva, ki dovršeno igra. Škoda le, da se vedno ponavljajo iste napake pri naših igrah, kakor netočen začetek in predolgi odmori. Večja disciplina občinstva in igralcev bivše to z lahkoto odpravila. Dvorana je bila obakrat nabito polna; v nedeljo smo opazi I i posebno mnogo okoličanov. Prečna. Proslava materinskega dneva je v Prečni vsako leto predmet izrednega zanimanja in pripravljanja pri Prosvetnem društvu in materah ter vsega prebivalstva. — Namesto 25. marca je bila letos ta prosilava v nedeljo 14. aprila. »Prosvetno društvo« je v družbi z »Dekliškim krožkom«, »Fantovskim odsekom« in »Marijinim vrtcem« pripravil nad vse pričakovanje lepo akademijo. Gospodične učiteljice so naučile otroke, da so tako lepo. točno in pogumno nastopali z deklainaci jami, petjem, simbolični- mi vajami ob petju narodnih pesmi teir z ljulbkiimii pri z«rok,i iz ži vl jen ja matere in otroka, da bi človek kar naprej in naiprej glodal. Predsednica Dekliškega krožka gdč. Miinica Želj-kotova je imela mnogo dela, da je s članicami podala v igri »Mati in njene hčere« vzgojno zgrešeni način postopanja z otroci, ki prinese materam in otrokom po nepotrebnem mnogo bridkih ur; ko pa mati spozna plit-vosit in zato zgirešenost svojih nazorov, ki nimajo z resničnostjo življenja pravih zvez, se temeljito po težki preizkušnji poboljša. Spretno so dekleta vpletla v igro tudi razne »telesne vaje« in »balet«. — Lepa, prostorna nova dvorana, .raznobarvna električna 'luč, primerna obleka itd., je pripomoglo, da je bil vtis prireditve toni močnejši. Prirediteljem smo prav iz srca hvaležni za to lepo in poučno prireditev. Brdo pri Lnkovici. Nekako pred dvomi leti je bil v okrilju našega Prosvetnega društva osnovan dramatični krožek oz. odsek. Potreba ga je zahtevala. Vsi, ki imajo veselje do igranja, so pristopili. Temu krožku se imamo zahvaliti, da so bile številne uprizoritve na društvenem odru. Zato pa so tudii igre dobro izpadle, dasi je imel s tem odbor kakor tudi Členi veliko požrtvovalnega truda. Nekateri člani so morali hoditi skoro celo uro daleč k številnim vajam, zato so brile v tem pogledu tudi tažkoče, ker ima društvo lako oddal jene vasi za svoj okoliš. I udi v letošnji igralski sezoni, se je naš dramatični odsek kaj živahno udejsitvovail. Priredili nam je več lepih predstav in iger, ki so ibile ipolno-številiio in večkrat nadvse lepo obiskane. Predvsem je bilo opaziti, da skrbi vodstvo dramatičnega odseka, da se igrajo primarne vzgojno poučne igre, katerih namen je ljudi vzgajati, saj lahkomiselnosti in druge zabave je že drugod mnogo preveč. \ tej sezoni so 'bile igrane sledečo igre, za ipredbožični čas prelepa \ onibeirgar jeva »V mite v«, ki je bila tudi ponovljena, v predpustnein času veseloigra »Vellieturist«, po v elik i noči »Kisle gore« in za zaključek pa je bila uprizorjena drama Naši otroci . Obisk te predstave je bil zelo zadovoljiv. zlasiti od strani mladine. Joda pogrešali smo starše, katerim bi zelo koristilo oglodati si to krasno vzgojno igro, ki prikazuje toliko težav, ki jih preživljajo naše družine. Na drugi strani pa zopet pokaže na sociallne vzroke, ki odvračajo človeka od domače kmečke hiše. Marsikje ni prostora za vse otroke družine, od katerih ostane lo en sam doma, drugi pa žal večkrat vsled mnogih razočaranj zaidejo na napačna pota. Nevlje pri Kamniku. Prosvetno društvo je priredilo v nedeljo 7. aprila Lavtižarjevo spevoigro Mlada Breda« in novo Danilo-C ereir jevo opereto Ženili se bomo s popolnim uspehom. Na splošno željo se je igra ponovila na Jurjevo nedeljo. Dob. \ Dobu smo priredili na belo nedeljo 31. marca Materinski dan« v počaščenje mater. Prireditev je uspela izvrstno. Nastopali so na odru v »Domu« ipirav mali otroci in odrasli. Vrstilo se je petje, deklamiacije, igre in govor. Dvorana je bila napolnjena do zadnjega kotička. Prireditev nam je dala potrdilo, da se je Materinski dan« pri nas udomačil, ker so od leta do leta bolj sipopoln ju je. Bog naj živi naše matere .in obilno poplača za zvesto spolu je vanje materinskih dolžnosti! Blagovica. Na praznik sv. Jožefa je tukajšnje Prosvetno društvo priredilo pretresljivo igro Žrtev spoved,ne molčečnosti«. Dvorana je bila nabito polna, kar se pri nas le malokdaj zgodi. Gledalci, ki so s'e vživeli v igro. so s solzami spremljali igralce. Igralci so se dobro odrezali, glavne vlogo so bile kar odlično podane. Iver bi bilo pirav, da bi vsak odrasel fairan videli to igro. se je ponovila iS. aprila. Mengeš. Materinski dan. Bi jih videli. kako so otroci z veseljem prihajali k vajam, da se nauče rajan ja, pesmic in ddklamacij. s katerimi naj bi razveselili svoje matere na materinskem dnevu v Prosvetnem domu. Kar lepo so odigrali in posebno lepo za- pod i, tla moremo reči, da so hi I i res lepi prizorčki z otroki. Iz otroške razigranosti, .'ki se pokaže v veselem in živahnem nastopa, preidejo otroci tudi v resnost in znajo čuttiti z onimi, ki žalostno [kličejo: mamica moja že mrtva leži. In spomin otrok je splaval med grobove lin nebeške dvore, odkoder duše mamic molijo za srečo osirotelih otrok mu izemlji. — Seveda so tudi mladenke im dekleta v igri: Goslarica naše ljube Gospe, pokazale pravo ljubezen hčerlke do maitere, čeprav je mati zašila na stranpot a, a ljubezen in molitev hčerkina pripelje mater na pot pokore in iskrenega kesam j a. i Preska. Akademija FO in Dk se je v nedel jo 14. aprila kar najbolje obnesla. Pelovadne točke, deklamacija, govor dr. Blatnika, zaobljuba tmilad-cev, vse je bilo prav izvirstno. Skoraj ne vemo, komu bi dali prednost. Mladina, le vztrajaj na te j ipoti do konica! Tudi obisk je bili iprav dober, tako da je bila dvorana premajhna. Tudi v tem pogledu smo biilii na vso mioč zadovoljni. Škoda, da nas bosita predsednik FO Jože Triler in organist Lu-dovik I ranite, ki sta Imela za akademijo poleg DK največ zaslug, že dne '). maja zapustila. Škofja Loka. Naše Katoliško prosvetno društvo bo priredilo 2. junija veliko tombolo. Še v tem letu hočemo namreč dosedanje društvene prostore popolnoma preurediti, tako da bo naš novi društveni dom res primeren in v ponos vsej župniji. Stroški bodo seveda precejšnji, a še večja bo naša darežl jiv ost in l jubezen do mladine. Materinska proslava v ljubljanski operi. Letošnja materinska proslava je bila 15. pr. m. ob 7 zvečer v ljubljanski operi, imela je dvojen pomen in namen: osvežiti spomin na žrtve, ki jih mati v tihi samoodipovedi za svoje otroke doiprimaša, pokazala je vrednote, ki so v ljubezni matere do otroka in v l jubezni otroka do matere skrite. Spored proslave je bil sledeč: 2. Pavšič: »Kaj bo sinku sem prineslo«. Rege.r: »Uspavanka«. — Pela ga. Sonja Ivančičeva. 3. Govor g. škofijskega ravnatelja J agodica. 4. Mirko Kunčič: »Ali je kaj trdem most?« Vesela otroška opereta v onemi dejanju. Uglaslbill dr. Anton Dolimar. 3. Mirko Kunčič: »Triglavska roža«. Pravljična igra s petjem v 4 dejanjih. Pevske točke uglasbil dr. A. Doli tiar. Slovenci v Osijeku. V Osi joku že tretje leto deluje Slovensko prosvetno društvo, ki je