IX. tečaj. V Gorici, 1890. 6. zvezek. Predpust. V predpustnem času sveta cerkev kliče in vabi verne kri-stijane k pokori, svet jili pa vabi in vleče k razveseljevanju. Koliker bliže je pepelnica, toliko več je pustnih veselic, plesov in maškerad. O tem pregrešnem veselji ne more molčati sveta cerkev, ker je skerbna mati. Zakaj dobro ve, da je ples hudičeva igra. dušna kuga, gotova poguba nedolžnosti, gostija peklenskih duhov. Kjer je ples, tam je tudi hudič, ,,piše sv. Hri-zostom.“ Pred temi veselicami vže od negdaj opominja in svari sveta cerkev verne kristijane. Da bi jih še bolj gotovo odver-nila od pregrešnega razveseljevanja, vpeljala je sledečo pobožnost. V Rimu so vže davno od perve predpepelnične nedelje do pepelnice skozi več dni presv. Rešuje Telo izpostavljali, da bi se tako vsaj nekoliko zadostilo Bogu za grehe, ketere delajo kri-stijani v tem času. Sv. cerkev je to pobožno navado poterdila in s popolnim odpustkom obdarila. Namen te pobožnosti je, da ki ljudje popustili pustno norčevanje, da bi molili za tiste kristijane, ki v tem času pozabijo na sveto vero, in da bi bolj gotovo izprosili božjo pomoč in vsmiljenje. Da bi verni v tein času še obilnejše obiskovali presv. Reš- — 162 — nje Telo, je podelil Benedikt XIV. popolni odpustek vseui, ki obiščejo presv. Rešnje Telo, ko je izpostavljeno. Opraviti morajo spoved, pristopiti k sv. obhajilu in moliti po namenu sv. očeta. ') Sveto Rešnje Telo mora biti izpostavljeno tri dni zaporedoma keterikoli tjeden v predpustu, ali pa samo na debeli če-tertek (mali pust). Tega izpostavljenja pa ne smeš zamenjati s 40urnim iz-postavljenjem presv. Rešnjega Telesa ! Popolni odpustki, keterih se morejo vdeležiti v mesecu februarji eni ali drugi : Udje tretjega reda imajo popolni odpustek : keder imajo mesečni shod in še enkrat v mesecu, keder je komu drago. Udje škapulirske bratovščine se morejo vdeležiti popolnega odpustka na svečnico in četertega februarja. Popolni odpustki roženkranske bratovščine so pervo nedeljo v mesecu in na svečnico. Udje živega rožnega venca imajo popolni odpustek na svečnico, 11. februarja, poroka Matere božje; pervo predpepelnično nedeljo in tretjo nedeljo v mesecu. Udje bratovščine presv. Serca Jezusovega morejo dobiti popolni odpustek pervi petek ali pervo nedeljo v mesecu in enkrat keterikoli dan v mesecu in tiste dni, ko opravijo „dejanje vednega češčenja presv. Serca Jezusovega14. Udom bratovščine vednega češčenja presv Rešnjega Telesa je podeljen popolni odpustek : tisti dan, ko imajo mesečno skupščino ; ko derži ud mesečno uro, pervi četertek in pervi petek v mesecu, na svečnico. 26. februarja in še enkrat keterikoli dan v mesecu. V frančiškanskih cerkvah je popolni odpustek za vse verne : 5. februarja, spomin sv. Petra Kerstnika in njegovih tovarišev marternikov pervega in tretjega reda ; 22. februarja, spomin sv. Marjete Kortonske, spokornice tretjega reda. Primeri: P. Belinger S. J.: Die Ablàsse 1887. Marien-Psalter 1889. —A.— ‘) Breve Benedici:. XIV. 14. jun. 1749. 2) S. J. C. 23. jul. 1765. primeri Beringer: Die Ablàsse 1887. stran. 163 — v Življenje svetega Lovrenca Brindiškega. VI. poglavje. Papež Pavel V. pošlje Lovrenca zopet na Češko; postane španjski poslanec na dvoru v Monakovem; njegovo misijonsko delovanje po Nemškem. Ko je prišel Lovrenec v Rim, poklical ga je papež k sebi. Pavel V. mu razodene cesarjevo željo in svoje lastne namene. Reče mu. naj se kmalu pripravi na pot, da bo nadaljeval na Češkem in po družili deželah svoje apostoljsko delovanje in iz-veršil druga imenitna naročila, ketera bi vtegnili izročiti njegovi modrosti in previdnosti. Lovrenec ni pozabil preganjanja in nevarnosti, keterim je bil izpostavljen ; tudi je bolezen postajala od dne do dne hujša. Imel je torej dovolj vzrokov, da bi bil lahko odklonil izročeno mu poslanstvo. Vender se ni hotel izgovarjati. Njegova gorečnost za čast božjo in zveličanje duš, njegova ljubezen do terpljenja so bile veče, kaker vsi drugi razlogi. Brez obotavljanja se je vdal papeževi želji. Dne 12. maja je šel na pot, kamer ga je klical Bog. Imel je sè seboj le papeževo pismo (breve), ki mu je dovoljevalo povsod oznanjevati božjo besedo ; samega pa je navdajalo hrepenenje, da bi mogel mej krivoverci preliti svojo kri za Jezusa. Na svojem popotovanji je prišel tudi v mesto Donauworth, ki je bilo popolnoma okuženo od luteranov. Prebivavci se v tropah zberó in obsipljejo njega in njegove tovariše z najhujšimi psovkami. Ta častna straža, kaker pravi naš svetnik v nekem pismu sam, ga je spremila noter do benediktinskega samostana, edinega zavetja v tem kraji, ki ni bilo okuženo od krivoverstva. Opat in drugi redovniki so preprijazno sprejeli p. Lovrenca ; potožili so mu tudi razna terpljenja, ketera morajo prenašati °d krivovercev. Brezorožna jagnjeta so mej grabljivimi volkovi ; zakaj vsaki dan jim delajo ti divji krivoverci nove krivico. Ni še bilo dolgo od tega, ko so našuntani po svojih pridigarjih sè vso strastjo napadli redovnike pri slovesnem cerkvenem sprevo- — 164 — ketero pojo moji pevci — 180 — koraljno. Imam pet v cerkvenem petji dobro izučenih pevcev. Mej mašo, po sv. evangeliji, pridigujem v francoskem jeziku. Po francoski pridigi opravim daritev sv. maše Po sv. maši razlagam resnice sv. vere. Popoldanska služba božja se prične ob polu treh. Prične se s petimi večernicami v indijanskem jeziku. Potem imam kerščan-ski nauk za tiste, ki umejo francoski, in litanije z blagoslovom z Najsvetejšim. Po litanijah pa učim še svoje ljube Očipveindi-jane v kerščanskem nauku. Od 4. oktobra lanskega leta, ko sem sem prišel, sem v La-poentu kerstil le 36 divjakov razne starosti. Po teh pokrajinah Indijani jako ne radi sprejemajo sv. vero. So preveč popačeni po brezbožnih belcih (Evropejcih). To pripoznava som g. F. Baraga. čiger čeznatorni dar misijonstva je sploh znan. Očitno pravi, da je silno težko pripeljati te pokvarjene divjake na pot resnice. Zdi se človeku, da hočejo ostati terdovratni. Pervi in glavni vzrok njih terdovratnosti je njih meseno poželenje. Žive tje v en dan. kaker neumna živina, ki gre le za svojim nagonom. Pijančevanje, plesi in razgrajanje : to jim je raj na svetu. Na največe pohujšanje so jim beli kupci, ki jih mamijo in jim prodajajo reči. ketere jih napeljujejo k pijančevanju in malikovavstvu. Terdovratnega divjaka ne spreobernejo prošnje starišev niti otrok in sorodnikov. Naj navedem iz mej mnogih le en sam zgled. V Lapoentu živi star glavar Indijanov. Njegov sin je prav goreč in pobožen kristijan. Ta je imel bolno pet let staro hčerko. Pred smertjo je k sebi poklicala svojega starega maliko-vavskega deda in mu rekla : „Moj stari oče. vedite da bom kmalu vmerla ; prav rada vmerjem. da bom le kmalu prišla k ljubemu Bogu. Če želite tudi vi po smerti priti v nebesa, kjer bote vedno gledali Boga. morate zapustiti svoje malike. Dajte se kerstiti in molite velikega Duha, ki je vstvaril nebo in zemljo, keterega tudi moj oče časte in molijo. Storite to. dragi stari oče ; to vas prosim !tt Čez nekoliko časa potem je deklica vmerla. In kaj se zgodi ? Tudi ta prošnja nedolžnega otroka ni omečila serca ter-dovratnemu divjaku. Obernil se je proč in ostal terdovraten v svojem malikovavstvu. Pa vkljub tej terdovratnosti malikovavcev hočem stanovitno in serčno sejati seme božje besede, zaupajoč na božje vsmiljenje in pomoč, ki daje vspeh in rast. Tukaj sem prav zadovoljen in — 187 — zdrav. Ves vspeli svojega misijonskega dela prepuščam božji milosti." Misijonska postaja „Šent. Jožef “ v Lapoentu je v tem času pripadala k škofiji Miljvokijski (Milwaukie) v pokrajini Viskon-zinski. Vstanovljena je bila leta 1843 in izročena škofu Janezu Martinu Henniju, ki je bil leta 1844 dne 19. marcija v Sinsinetu posvečen za škofa. Obširna škofija je imela le 18 dušnih pastirjev, vender nekaj več, kaker Mičigenska. K sklepu še omenja da mu je škof pisal in obljubil, da bo prišel na jesen v Lapoent na kanonično vizitacijo ; zato marljivo pripravlja svoje ovčice za zakrament sv. birme. (Dalje prih ) —-**&&*►-— Sveti rožni venec. (Dalje). 2. Kaj namenjuje sv. rožni venec. Bog je rekel nekedaj stari kači, zapeljivcu naših pervih starišev, nespravljivemu in serditemu sovražniku ljudi, dušemorcu od začetka, očetu laži : „Sovraštvo bom dejal mej teboj in mej ženo, ...ona ti bo glavo sterla“. Resnico te božje besede priča zgodovina človeškega rodu že skoraj šest tisoč let, in še zmirom je starodavno sovraštvo, ta boj na življenje in smert mej kačjo zalego teme in mlajšimi Evinimi, kaker piše apostolj Pavelj : „Ni se nam bojevati le zoper meso in kri, ampak tudi zoper gospostva in moči, zoper gospodovavce sveta v tej temoti, zoper duhove hudobe v zraku.“ (Efez. 6, 12 ) Ta boj je nevaren ; odločuje namreč o največih in najsvetejših dobrotah za čas in večnost. Ta boj je strašan ; bojevati se je namreč zoper cel pekel duhov, ki nas presegajo po številu, po razumu, po moči, ki imajo mej ljudmi samimi nepreštev-nih in silnih zaveznikov in pomočnikov, ki nahajajo izdajavca celo v našem notranjem. Ta boj je hud in težak ; bojujejo se zoper nas sè vsemi pomočki sleparstva in laži, krivice in nasilnosti, prilizovanja in čertenja, skrivaj in očitno, od blizu in od — 188 — daleč, z največo serditostjo. Stara kača je povsodi in vsigdar perva, ali pa preži zadaj. Kaker so okoliščine, kaplje s hudobnim jezikom svoj smertni strup zapeljevanja v žertve tiho in skrivaj in neopaženo, ali pa jih nagloma skočivši z velikimi krogi pokvarjenega sveta obkroži, ovije in zadavi. Kaker dela kača, takisto njeni zvesti. Ta boj je splošen zoper cele družine, občine, mesta ljudstva, zoper vso cerkev, in je poseben zoper vsakega posanmega človeka, keterekoli starosti, obojega spola, vsakega stanu. Ta boj je neprenehaven ; ponavlja se namreč vedno na vsakem kraju, v vsakem času, v vsaki okolici, do konca življenja človekovega, in do konca sveta za človeštvo, v stoterih in tisočerih podobah : in nepreštevne so žertve človeške, ki v tem boju zapadejo večnemu pogubljenju. Zares, strašan svetovni boj, kaker ga je Bog predpovedal : Dejal bom sovraštvo mej teboj in mej ženo, mej tvojim zarodom in njenim zarodom1*. Bog pa je pristavil tudi tolaživni izrek: ,Oua ti bo glavo sterla1*. Bog je napovedal kači in njeni svojati, da jo bo premagala žena in njen zarod, in da bo vničena. Kedo je ta močna žena, in keteri je njen srečni zarod V Svetopisemski razlagavci pravijo, da ona žena je Marija, da njen zarod je najprej Jezus, njen sin, in sin nebeškega očeta, potem pa tudi vsi Marijini častivci, njeni otroci Marija je kači glavo sterla po svojem božjem sinu, v svojih častivcih pa jo tare sè svojo priprošnjo in kraljevsko pomočjo, in pa z orožjem, ki nam ga v roke podaja. Ketero je to orožje ? — to je sv. rožni venec. Živimo v veku, v keterem stara kača široko in globoko odpira svoje strupeno in pogubljivo žrelo. Naša časna in večna sreča je v veči nevarnosti ko kedaj, in to tim bolj, čim menj ljudje to slutijo. Bodimo prepričani, da je Marija dala rožni venec v roke cerkvi in njenim otrokom prav zoper današnjo hudobo ; zatoraj ga molimo skupno ali vsaki zase, prav pogostoma, če mogoče vsaki dan. (Dalje prih ) 189 — Zahvala za vslišano molitev. Iz Ve r t o v i n e 80. listopada 1889. Bil sem silno hudo in nevarno bolan v glavi, vnela se mi je namreč pred več leti mrena na možganih in bil sem eno celo leto nezmožen opravljati svojo službo Opravljal sem z velikim zaupanjem do Marije devetdnevnico h naši ljubi Gospej, mi hvala Bogu ozdravel sem popolno, ter po več letih se mi nič več ne poverile nevarna bolezen. Kakor navadno več drugih storil sem tudi jaz, da sem sklenil se javno v Cvetji in Danici za prejeto milost zahvaliti, pa tega do danes nisem storil. A bil sem pa z drugo zopet jako hudo in nevarno boleznijo skoro gotovo h hvaležni, javni zahvali pozvan. Zarad šibkih persi obolim v svojem težavnem poklicu prav nevarno na plučni bolezni, da začnem hudo kri pljuvati iz pluč. Vsi zdravniki so mi svetovali. šolo in govorjenje za zmirom pustiti. Zopet se zatečem z devetdnevnico h naši ljubi Gospej, sv. Antonu Padovanskemu in sv. Frančišku Serafiškemu, da mi sprosijo polajšanje v hudi bolezni, ako je božja volja, in da bi zadobil stalno vpokojenje. Hočem po vslišanji se za te ni že v prejšnji bolezni prejeto milost javno zahvaliti v Cvetji in Danici. Prejel sem oboje, ter že več let je pljuvanje krvi pojenjalo. Zato milost se imam Mariji in omenjenima svetnikoma zahvaliti. Bog mi je čudežno dodelil v hudih boleznih zdravje, v ka-kersnih slučajih se jih le malo ozdravi. Naj Mu bode tukaj javno zahvalo izrečena, kaker tudi preblagi materi Mariji, sv. Ant. Pdv. in sv. Frančišku Asiškemu. Jakob Petrič vpokojen učitelj. Ill.rednik. Z Gorenjskega. Vlani mi je nekedo pisal, da naj bolnega mladeniča Materi Božji, sv. Jožefu in sv. Antonu priporočim, in da naj, ako bomo vslišani, dam očitno zahvalo v rCvetji“ tiskati, ako mladenič ozdravi. Mladenič je kmalu po tem ozdravel. Sam sem se za svojo osebo trikrat posebno zatekel k Lur-ški Mamki Božji, k sv. Jožefu in k sv. Antonu ; — in v peterih slučajih sem bolne osebe tem trem nar imenitnejšem priprošni-kom priporočal, in v treh velikih zadregah sem posebno pobož- — 190 — nost k sv. Antonu opravljal, vse krati sem bil kmalu vslišan. Čas je že, da se očitno zahvalim v svojem in dotičnih imenu, ter sebe in omenjene še zanaprej priporočam v varstvo Lurški Mamki Božji, sv. Jožefu, in sv. Antonu; — tako tudi se priporočam za vgodno rešitev obstoječih razmer, za ljubo zdravje in srečno zadnjo uro P. L., duhovnik. Iz Skal pri V e 1 e n j i, vi. 1890. Za veliko milosti in dobrot, dušnih in telesnih, ki sem jih prejela že od perve svoje mladosti se imam zahvaliti Bogu, Mariji, sv. Jožefu in sv Antonu Lansko leto sem zbolela nevarno, nobeno zdravilo ni hot-lo pomagati. Bolezen se je le hujšala, in enkrat tako huda postala da sem res mislila, ako ne poneha, me more vkratkem do smerli pripraviti. Kaker v vsaki sili tako sem tudi zdaj z velikim zaupanjem klicala sv. Antona na pomoč, in sem obljubila v „Cvetju" naznaniti, ako se mi zboljša ; in res hvala Bogu, kmalu sem popolno ozdravela. Pa zopet vdrugokrat sem bila enkrat v taki sili, in sem tako zadobila pomoč. Enkrat sem bila v dušni sili, jako veliki, pa sem zopet skoz prošnjo Marije, sv. Jožefa in pa sv. Antona pomoč zadobila. Hvala in čast bodi Bogu in vsem tem nebeškim pomočnikom ! A. J. tretjerednica. Iz Zagreba, 2. prosinca 1890. A. tretjerednica v Zagrebu, je posodila dosti velik znesek denarja neki ženi, ki jo je kašnje prevalila, nevernivši ji n:če-ser. Vsled tega se je odločila deržati devetdnevnico na čast B. D. Mariji 7 žalosti in sv. Jožefu, in vslišana je bila. — M. K. tretjerednica v Zagrebu je po devetdnevnici na čast sv. Antona Pad. našla zgubljene denarje. — Leta 1837 je neka deklica 13 let stara ovce pasla ter iz knjižice lepo molila. Mej tem ji je šlo neko jagnje v škodo. Hoteč je zaverniti, verže kamen za njim ter ga zadene tako nesrečno, da je jagnje tisti hip poginilo. Mertvo je zanesla domov, ter molila se svojo tovarišico k svetemu Antonu, da bi ji izprosil pomoč v tej potrebi. In sveti Anton je vslišal njeno molitev. Drugi dan je našla deklica jagnje čisto zdravo in zdaj, že poštama tretjerednica v Zagrebu, želi da se ta dogodek v znamenje hvaležnosti do sv. Antona naznani v „Cvetju“. Fr. E. M. — 191 Iz Mengša. Večkrat že sem imela dolgotrajno mučno bolezen na kervi zarad prehlajenja. Brala sem v Cvetju, kako po priprošnji Marijini in družili svetnikov mnogi zdravje zadobijo. Zato sem se tudi jaz, prav z zaupanjem priporočila Mariji prečisti devici, sv. Frančišku Seraf, in sv. Antonu Padov. in obljubila sem tudi, ako bom vslišana to v Cvetju naznaniti. In res ; po njih priprošnji zadobila sem zopet ljubo zdravje. Zato sedaj izpolnjujem svojo obljubo in izrekam piav priserčno zahvalo Bogu, Mariji prečisti devici, sv Frančišku, in sv. Antonu. N. tretjerednica. Iz Gorice. Naznanjam tu očitno in serčno zahvalo Bogu in Mariji prečisti Devici, sv. Jožefu, sv. Frančišku Ksaveriju, sv. Ignaciju, sv. Antonu Padovanskemu in našemu Očetu sv. Frančišku in vsem božjim svetnikom, katere sem v moji bolezni na pomoč klicala. Imela sem prav hudo in sitno bolezen ; cele noči nisem počitka imela. V teh silah sem se prav serčno Bogu in Mariji Devici in božjim svetnikom priporočevala ; večkrat sem tudi njim na čast devetdnevnico opravljala z obljubo, ako bom ozdravela, da bom po «Cvetju11 razglasila. Ker je Bog po priprošnji Matere Božje in svojih svetnikov moje prošnje vslišal, kir sem skoraj popolnoma zdrava, hočem tukaj s temi versticami spolniti svojo obljubo Bogu na čast in slavo Mariji ! M. H. tretjerednica. O t sv. Križa pri Slatini. Leta 1889 je naše dete velike bolečine terpelo v vratu. Več dni ni moglo jedi vživati. Vsak, kateri ga je videl, ga je omiloval ; vedno smo mislili, saj bo skoraj skončalo terpljenje na tem svetu. Spomnim se pa, koliko čudežev se je že zgodilo na priprošnje device Marije, sv. Frančiška in sv. Antona. Z velikim zaupanjam smo se zatekli tudi mi k tem mogočnim pripro-šnjikom z devetdnevnicami sklenivši ozdravljenje hvaležno po Cvetju razglasiti. Otrok je zdaj popolnoma ozdravel, zatoraj čast in slava presveti Trojici, Mariji devici in sv. Frančišku in sv. Antonu. Tretjerednica M. P. Nadalje se zahvaljujejo za vslišano molitev : A. J. Mariji, sv Antonu in angelju varihu ; neka tretjerednica za najdene bukve ; neki tretjerednik iz Spodnje Idrije za ozdravljenje ; neki mladenič d S. za rešenje iz velike nesreče pri delu na polji ; V. E. od Sv. Ruperta v Slov. Gor. za odvernitev neke nesreče pii domači živali. Priporočilo. \ pobožno molitev se priporočajo eč. oo. Samuel K i-m o v e c j- 30. avg. 1889 ko gvardijan v Klanjcu, v 46. letu svojega življenja v redu 25; Avguštin Se man ji, predstojnik samostana v Marija-Gjudu, j 23. avg. v 39. letu življenja, v redu 22. let; Ciril Črno gaj j 20 okt. v virovitičkem samostanu, v 81. letu življenja, v redu 65, goreč duhovnik, bivši profesor na varaždinski gimnaziji ; vč. gosp Frančišek Leban, župnik v Šmariji na Goriškem, pobožen tretjerednik in goreč duhovni pastir f 20. prosinca 1890 ; dalje rajne tretjeredniee skupščine go riške: Katarina (Ana) Ko-glot iz Vertojbe, Katarina (Elizabeta) Begoveš iz Pod-melca; libušenjske: Marija (Katarina) Gaberšček, Neža (Uršula) Sivec ; c e r n i š k e : Antonija (Elizabeta) Kalin iz Plač pri Sv. Križu. Jožefa (Pelagija) Cigoj; fojanske; Marija (Antonija) Markovič; središke: tretjerednik Frančišek (Jožef) Juržena f 21. dec.; svetotrojiške: Terezija Sielcer od Sv. Antona y 21. dec. 1889 ; rajna naročnica gčna Marija K u d o 1 f. Dalje se priporočajo v molitev: neki tretjerednik za srečno zveršenje dobrega namena; neki mladenič in dekle, da bi se poboljšala in začela svete zakramente prejemati ; mož in žena, da bi se spravila, ne preklinjala in začela v cerkev hoditi ; neki bolan otrok za ozdravljenje; dve tretjerednici za dobrega dušnega in telesnega pomočnika; neka oseba za ozdravljenje bolezni na očeh; neka tretjerednica za dar pobožne molitve in svetega premišljevanja; neka bolnica za voljno poterpljenje in vdanost v voljo Božjo.