L.ETNIK 6 SLOVENKA ŠTEV. 7. ŽENSKO SREDNJE ŠOLSTVO V I AVSTRIJI. SPISAL DR. IV. M. j Razun nenmogoštevilnih strokovnih ali j meščanskih šol in ženskih pripravnic, v j katerih si vzgajajo dežele in država po-1 trebnih učiteljic, je pri nas v Avstriji bore 1 slabo poskrbljeno za višjo žensko izobrazbo, j Kar se tiče tistih deklic, ki čutijo željo po | najvišji izobrazbi, se zanje od merodajnih oblasti sploh ni storilo mnogo več nego] nič. Kar imamo zabeležiti napredka na; tem polju, to gotovo vseskozi izvira iz^ zasebnih krogov, ki so spoznali nedostat-i nost dosedanjega ženski mladini namenje- ; nega šolstva. Nemčija, ki nam je vzor v) mnogih drugih ozirih in tudi v šolskem] vprašanju, ni prav nič pred nami; Rusija i nam ,,ne more" biti vzornica, Francija inj Švica nam ne smete biti, zato smo veci ali manj navezani sami nase. To pa je pri] nas težak porod, kajti treba mnogo studi-J rati, veliko premišljevati, kakor slišimo j vedno in vedno iz ministerskih ust. No,j če moremo brez velikih žrtev veljati za j blagonaklonjene pospešitelje celo ženskega] študija, tedaj v božjem imenu. Tako trebaj soditi tiste večinoma nevelike državne pri- i spevke, katere vživa večina dosedanjih! deželnih ali zasebnih dekliških licejev, tako i morda tudi korak sedanjega naučnega mi-i nistra o enotni uredbi srednjega šolstva j za žensko mladino, ki je sicer vendar va-j žen dogodek v razvoju tega šolstva. Država j se je namreč kot taka začela zanimati zal srednja ženska učilišča, jim priznala zna-j čaj srednjih šol in odkazala delu gojenk polje, kjer bodo mogle praktično vporab-j Ijati v teh šolah in dalje na vseučiliščih i pridobljene znanosti, j Pod vplivom enakih prizadevanj na- prednejših držav in pod pritiskom socijal- nih razmer v domači državi je sklical mi- nister Hartl meseca maja leta 1900. na Dunaj enketo šolnikov, ki naj bi se izrekli o enotni organizaciji ženskih srednjih uči- lišč. Kot sad tega posvetovanja je izdalo isto ministerstvo dne 11. decembra 1. 1900. odlok, obsegajoč provizorični — kakor povdarja — načrt ženskih šestrazrednih licejev z značajem srednjih šol in pravico izdajati zrelostna spričevala. Učni načrt sloni na podlagi znanja, kakor ga more pridobiti deklica na štiri- ali petrazredni ljudski šoli. Pouku v jezikih (v materinem in drugih modernih) je odmerjenega naj- več prostora, nekoliko manj realijam. Za redno dovršitev teh licejev je določenih šest let. Predpis posebej povdarja, da se je gledalo pri razdelitvi učne tvarine tudi na to, da se učenka preveč ne obklada ter da ji ostane še časa, da se izobražuje tudi doma (v gospodinjstvu seveda). Po prebiti zrelostni skušnji ima abiturijentinja pravico vpisati se na filozofsko fakulto kakega vseučilišča in lahko postane po prebitih izpitih učiteljica na ženskih licejih. Klasična jezika nista vsprejeta med obvezne učne predmete, smeta pa se poučevati v po- sebnih tečajih ; to je bistvena razlika med temi liceji in žensKimi gimnazijami, kakor jih bomo pozneje par omenili. Kot obvezni predmeti so predpisani : krščanski nauk ; jeziki : učni jezik [načrt je sestavljen z ozirom na nemščino kot učni jezik, vendar pa se lahko prilagodi tudi drugim učnim jezikom, kakor izrecno povdarja spremnica ministerstva], francoščina in še kak drug jezik (ali deželni jezik) ; zemljepisje ; zgo- dovina [s posebnim ozirom na kulturno 181 zgodovino in zgodovino umetnosti] ; ra-j čunstvo ; naravoslovje; risanje in geome-; trični nazorni nauk ter lepopisje. Neobvezni j predmeti so : petje, telovadba, ženska ročna i dela ; tudi o gospodinjstvu se lahko po- i učuje v posebnih tečajih. Učni čas in; predmeti so tako-le razdeljeni : I PREDMETI I II in IV v VI ICršč. nauk 2 2 2 I (2) I (2) 10 (12) Nemščina (u. j.) 5 4 4 4 4 4 25 Francoščina 5 5 5 4 4 4 27 Angleščina — — — 3 4 4 II Zemljepis 2 M 11 j Zgodovina — 2) J J .1 3I 11 Računstvo 3 3 2 2 2 3 15 Naravoslovje 2 2 2 -\ 2 -- 8 Fizika — — 2 3I 2 2 9 Ris. in geom. ' 3 3 3 3 2 3 17 Lepopisje 2 1 I — — 3 Pogoji za vsprejem v ženski licej so približno enaki pogojem za vsprejem v gimnazije in realke. Vsprejemni izpiti se vrše poleti in v jeseni. V I. razred se sprejmo deklice, ki so dovršile 10. leto ali je bodo vsaj tisto kol. leto. Ako želi vsto- piti učenka v višji razred, treba ji napra- viti izpit čez nižje razrede. Pri prestopu iz meščanskih šol v licej se zahteva prav tako izpit čez nižje razrede ; iz predmetov, ki se podučujejo v istem obsegu tudi na meščanskih šolah, se skušnja lahko opusti. Učenke plačujejo šolnino, koje višino se določa po krajevnih razmerah. Koncem vsacega tečaja dobijo deklice spričevalo ; razred se sme samo enkrat ponoviti Po dovršenem VI. razredu se vrši zrelostna skušnja, ki daje pravico za vstop na vse- učilišče. Kakor smo rekli, je glavni namen tem učnim zavodom, da vzgoje prihodnje uči- teljice za ženske srednje šole, oziroma liceje. Da more položiti kandidatinja uči- teljski izpit, zahteva se od nje i., da je dovršila 22. leto, 2. zrelostno spričevalo kake srednje šole (gimnazije, ženskega liceja ali pripravnice^) in 3. dokaz, da je bila kandidatinja vpisana najmanj 6 teča- jev na kakem vseučilišču kot redna ali izredna slušateljica.'*) Izpit sam se deli kakor pri moških kandidatih na domačo nalogo, klavzuro in ustni izpit. Skupine predmetov so tudi podobno razdeljene ka- kor pri moških. Ministerstvo samo pa ni še nič storilo, da bi z lastnimi ustanovami dalo dober vzgled deželnim, mestnim in društvenim ali zasebnim ustavom, vendar se skušajo ti iz lahkoumljivih razlogov kar najhitrejše preustrojiti po omenjenih predpisih. Da vi- dimo, kako smo še zaostali v tem pogledu v Avstriji, naj omenim najvažnejše ženske srednje šole. Dunaj ima šest ženskih sred- njih učilišč, a vsa so ali zasebna ali vzdr- žavana od društev, kojim namen je pospe- ševanje ženskega študija. Bolj tipu gimnazij nego licejev se bliža „Pi ivate gymnasiale Mädchenschule" s 6 razredi, katero je 1892. leta ustanovil „Verein f. erweiterte Frauenbildung" ; na zavodu poučujejo vse- skozi profesorji z moških srednjih šol. . Gimnazijski tečaji za latinščino so zvezani z ženskim licejem gospe dr. Evgenije Schwarzwald. — Kakor v vsakem oziru, tako tudi v tem Cehi uspešno tekmujejo z avstrijskimi Nemci, kajti od leta 1890. imajo v Pragi češko „Zasebno dekliško srednjo šolo" (Soukroma divči stfedni škola), katero vzdržuje društvo „Minerva" ; podučujejo srednješolski profesorji. Razun tega je v Pragi še 6-razredna mestna dekliška višja šola in nemški ženski licej. ') Primeri odi. min. za uk in bogoćastje z dne 23./III. 1897- -) Poslušati morajo kakor moški kandidatje tudi predavanja iz pedagogike in nemščine, 182 v Brnu imaio Čehi 6-razredni ženski li- cej, katerega vzdržuje društvo „Vesna". Razun že imenovanili imajo Nemci ženske liceje v Brnu, Cernovicah, v Gradcu itd., drugod zopet takozvane višje dekliške šole, kakor v Celovcu, Inomostu. Italijani imajo popoln licej v Trstu. Slovenci imamo le eno višjo dekliško šolo s tremi razredi, katero je ustanovil mestni svet ljubljanski v proslavo 50-letnice vladanja cesarja Frana Josipa L, po katerem se ustav tudi imenuje. Od leta 1900. ima šola pravico javnosti ; na ustavu podučujejo večinoma profesori ljubljanskih srednih šol. Kakor videti iz tega pregleda, je pot do višjih študij hčeram srednje- in manj premožnih starišev zagrajena z velikimi, deloma nepremagljivimi zaprekami. Razun novoorganizövanih licejev, ki pa vedejo k večjemu le do učiteljskega stanu, je mo- goča pot do vseučilišča za žensko le po privatnem študiju, ki pa stane ogromno denarja ; kdor torej nima tega na razpo- lago in kogar hčerka nima izredne vstraj- nosti ter posebnega daru za učenje, ta naj ne sanja o akademiški kariji svojih hčera. Te vrstice sem napisal samo z namenom, da bi nekaterim pokazal pot, druge pa odvrnil od neplodnih iluzij ; na- šel sem namreč stariše obojih vrst, ki so govorili o gimnazijskih in vseučiliških štu- dijah svojih hčera, ne da bi vedeli, s kakimi težkočami so dandanes še združene te reči. VEČERNE URE. UTVA. TRST. II. Ah, na trenotke moje sreče je .smrt zgrnila plašč teman, iskali žarkov hrepeneče so zaman. Pod plaščem so ledeno-teXkim na vek poginili plačoč ; da dušo meni je objela večna noč; Bolest se v prsi je vselila, da vskrvavelo je srce, da breznadejno mi utriplje v veli za-té. PO PTUJI KRIVDI. SPISAL F. J. DOLJAN. Preiskava se je jako zavlačevala .... Obdolženec je imel mogočne zaščit- nike in zagovornike, ki so šli z veliko vnemo v boj zanj ... ki so si prizadevali na vse načine, da bi mu pomagali iz za- gate . . . Izročil je bil svojo zadevo odlič- nemu odvetniku ; in ta je uporabljal vso svojo zvedenost in spretnost. Zaslišaval je na svojo roko dekletce in njene stariše, in ti, neznajoč, da te pravice nima, so mu odgovarjali ... Nekoč je rekel očetu : »Kaj imate vi od tega, če njega zapro ? . . . Kar je, to je, in naj njega obesijo, stvar ostane, kakšna je !.. . Da naj vam raje par stotakov, hči pa naj pove stvar malce drugače .. .« Ta ponudba je bila zvito nastavljena past... Če bi se bil začel oče pogajati, bi bilo dokazano, da gre tu za golo izsi- ljevanje, kakor v mnogih podobnih sluča- jih . . . Odvetnik je dobro zastopal svojega klijenta ! . . . Ali oče dekletov, dasi reven delavec, je bil ponosen mož. Njegovo srce je vpilo po maščevanju. Bil je neizprosen. »Zob za zob !« to je bilo njegovo načelo . . . Če je onečeščena njegova hči, naj bo one- češčen še on !.. . »Nikdar !« je bil njegov odgovor. »Nikdar ne bom prodajal jaz časti svoje hčere, in naj mi ponudi kdo pol sveta .. .« Bolje pa se je posrečilo odvetniku z deklico ! Izprašal jo je še enkrat natanko. Ker pa je rabil pri tem svojem izpraše- vanju nove izraze, katerih dozdaj še ni slišala in jih torej umela ni, je marsikaj zanikala, kar je bila pred preiskovalnim; 183 sodnikom potrdila. Odvetnik pa je dal potem sebe in svoje osobje, ki je čulo dekličino izpoved, zaslišati kot priče in zadeva je postajala vsled tega čimdalje bolj zamotana in nejasna . . . Zaslišavanja so se poslej množila, in deklica je morala vsak hip pred sodišče. Privadila se je tega tako, da se ji ni zdelo nič več sitno. Zgodilo se je često, da je stopila s smehljajočim obrazom v pisarno. In ker je čula zmeraj o eni in tisti stvari govoriti, se je posluževala sča- soma z neko spretnostjo izrazov, ki jih je bilo skrajno neprijetno čuti iz ust takega mladega dekleta . . . Govorila je naposled o stvareh, katerih pri svoji starosti niti slutiti ne bi bila .smela, kakor človek, ki ima že vse izkušnje za sabo . . . Nič več ni zardevala, nič več povešala oči . . . Vse to pa jo je delalo zoprno in napravljalo je vtis, kakor bi bila res popolnoma popa- čena . . . Xa to pa, kaj jo je dovedlo tako daleč, se ni spomnil nihče, in nihče ni pomislil, da je vsakokrat, kadar je odha- jala od zaslišavanja, pustila kos svojega bitja, kos svoje otroške duše za sabo ! . . . In tako je prišlo sodišče končno do prepričanja, da dekle ne govori resnice in ne gre starišem za nič drugega, kakor da bi jo tem dražje prodali, tem bolj, ker je bila mati pri neki priliki izustila nespa- metno zahtevo, da naj vzame storilec dekle za ženo . . . »Ah, spet tako neka stvar, kakor smo imeli predlanskim opraviti z njo!...« je menil preiskovalni sodnik. Pri tem pa ni vpošteval, da se je bila v onem slučaju lotila premetena, sebična ženska neizkuše- nega mladega moža ! . . . Toda to prepri čanje je naposled obveljalo . . . pridružilo se mu je tudi državno pravdništvo in pre- iskava se je — ustavila! . . . Kaj takega nista pričakovala ne oče ne mati, in zato sta bila razkačena zdaj na hčer, drug na drugega in na celi svet !... »Ko bi bil vsaj tisti denar vzel, ki so ti ga ponujali!« je tarnala mati ter očitala možu. >Imeli bi vsaj kaj — tako nimamo nič ! . . . Ah, ta tvoja trmoglavost ! . . . Prav podaja se naši revščini taka oho- lost ! . . . On pa je zagrmel : »Molči ! . . .« In udaril je s pestjo po mizi, da so letele z nje stvari, ki so ležale na nji. Grozno je škrtal z zobmi v svoji obupnosti in onemoglosti. Srce mu je bilo tako, da bi si ga bil najrajši izdrl iz prsi in ga pohodil, pntem pa mu je še žena prihajala s takimi besedami ! »Seveda, ti bi se bila pogajala, ti bi jo bila prodajala, da bi bila stvar še bolj gabna nego je še! . . .« Mati pa se je obrnila na to v svojem srdu proti hčeri in je začela : »Kar vstran se ml poberi, da te ne vidim več, ti malopridnica ti !.. . Ali nam je bilo treba tega? . . .« Taki prizori, taki vskliki, taki očitki so se ponavljali zdaj dan na dan . . . Hčer je skelela materina krivičnost, a odgovorila n- nikoli nič ... V njeni no- tranjščini se je vršilo nekaj . . . Okrog njenega mladega srca je postajalo nekakšno hladno, ledeno . . . Oče in mati sta se ji zdela hkratu tako ptuja. . . Bila ni nič več tista, kakor pred nekolikimi meseci še . . . Ah, kako nevedna še je bila tisti- krat, ko je bila klicana prvič k sodišču ! ... Zdaj pa je vedela toliko, in kar ni vedela, je slutila ! . . . Njene misli so bile postale resne, zrele, računajoče . . . Ko jo je mati v svoji nevolji gonila vstran, je začela s treznim preudarkom razmotrivati vpraša- nje, kaj bi začela, ako bi res morala iz očetove hiše . . . Spomnila se je tistega goldinarja — na breskvi ni mislila več — spomnila tudi, da je bil nekoč pri zasliša- vanju zasukal nekdo stvar tako, kakor bi bil tisti denar nekako plačilo . . . Njen život je pretresala ob tem spomiim groz- nica, a umela je . . . umela ... In premiš- ljala je dalje ... in bolj in bolj so se je 184 polaščale nesrečne misli in bolj in bolj je postajalo njeno sn;e zakrkneno . . . Ah koliko je trpel njen oče za bori goldinar ! . . . Smešno ! ... Pa še nekaj ! . . . Zakaj sta jo zmerjala oče in mati ? . . . Tudi če bi kriva bila ! . . . Ali nista mar naposled vendarle porabila tistega goldinarja? Nekoč, ko ni bilo drugega novčića pri hiši, sta jo po- slala po kruha z njim ! O, poznala ga je dobro tisti goldi- nar ! ... A drugi ni vedel nihče, od kod je bil !.. . Dobila je zanj, kar je zahtevala, kakor bi bila dobila za vsak drug denar . .. Kaj je torej na tem ? . . . In jedli so vsi trije od kruha, ki ga je bila prinesla, in bili so siti, prej pa so trpeli lakoto ! . . . Jeza staršev se ji je začela zdeti smešna ... In ali ni bilo materi morda samo za to, ker oče denarja ni vzel ? . . . Ali mu ni očitala, ali ga ni zmerjala ? . . . Naposled je bilo to res neumno! ... Za denar se zmeraj kaj dobi in nespametno je, braniti se ga !.. . Ah, za dve sto goldinarjev — kaj vse bi si bila lahko kupila, kake obleke bi bila lahko imela ! . . . Dve sto goldinarjev — ali je bil sploh pri pameti, da je ponujal toliko ? . . . Da, denar . . . denar ! . . . Denar ji ni šel zdaj več iz glave ... In čim bolj je preudarjala, tem bolj se ji je vs Ijevalo prepričanje, da bi se dalo kmalu kje lepše živeti, nego v tej tesni sobi ob borem očetovem zaslužku . .. O zdaj so jo prešinjale čudne . . . čudne misli. Postala je bila pametna . . . znala je razločevati . . . Imela je dobro šolo za sabo, in v njeni glavi se je bilo razbistrilo . . . Umela je zdaj tudi tiste poglede, ki so tako željno zastajali na nji, kadar je hodila skozi mesto, umela vse tiste pomembne nasmehe, ki jih je smatrala do tistihmal za golo prijaznost... Vedela je zdaj vse ... vse . . . znala tudi, da sta njena mladost in njena lepota nekaj vredni ! . . . Znala je vse, samo tega ne, da se odpira prepad pred njo, da ji preti poguba ! . . . To kar je o priliki raznih zaslišavanj pred sodni- kom čula zdaj iz enih, zdaj iz drugih ust, ji je pojasnjevalo marsikaj, kar je bila opazila morda že sama, pa prej razumela ni . . . In bila je prebrisana dovelj, da je delala tudi zaključke in sklepe . . . Ne, zdaj ni bila več tisto nevedno . . . neizkušeno dekletce ! . . . Zdaj je preudarjala trezno, a poleg vsega se ji je budil še egoizem v njenem srcu ... Svojim starišem nasproti je postajala bolj in bolj neubogljiva in trmasta ... Za njijino oštevanje se ni menila več dosti, in tudi udarci niso imeli nobenega trajnega uspeha . . . Njene misli so bile drugje . . . Njene želje so rastle . .. Zdaj to, zdaj ono bi bila rada imela ... In pred očmi ji je vedno plesal tisti goldinar. . . Hodila je poslej često svoja pota, in ko jo je nekoč mati spet podila od hiše — ne da bi bila mislila res tako hudo — je odšla z ne baš težkim srcem . . . Njena duša je bila oskrunjena . . . njena kri otrovana. — Nekaj jo je poslej z neodoljivo silo gnalo v svet . . . gnalo tja, kjer bi mogla utešiti svoje želje . . . Hotela je imeti denarja, da bi si kupila lahko zanj, po čemer ji je koprnelo srce ... Sla je najprej v službo . . . Bila je izpo- stavljena novim nevarnostim, novim izkuš- njavam, ker je bila mlada in lepa . . . No, to bi je ne bilo plašilo! . .. Toda v službi je bilo mnogo dela in malo pla- čila . . . Ona pa si je želela denarja brez napora in truda . . . Spomin na tisti gol- dinar je ni zapustil več ... In tako naposled ni moglo priti dru- gače, kakor je prišlo ... Deset let pozneje . . . Ulice so temne, slabo razsvitljene . . . Gosta megla, ki težko leži nad mestom, se bojuje z lučjo žarnic in obločhic, kakor bi jo bila najela tema^ da odvrača svitle žarke od nje . . . Vzduh je težak . . . vlažen . . . smrd- ljiv ... 185 Nenavaden, grd božičen večer ! . . . Po umazani cesti se plazi zanemarjena, zmršena ženska . . . Njeno krilo je ob robu obito . . . Ob nitih, ki visijo stran od njega, se nabira prilepljivo blato . . . Hoja ji je neenakomerna . . . Dva, tri korake stori, pa se ustavi, a potem se zopet zaleti . . . Iz njenih ust prihaja neprijeten duh, da se mimoidoči spogledujejo nad njo . . . Oči so ji izbuljene in strme ji begajo semter- tja, kakcr bi iskale . . . kakor bi zasledo- vale nekaj . . . »Nič, nič, nič ! . . . Vražji svet! . . . Kako vse beži ! . . . Ha, nocoj nima nobe- den poguma ! . . . Svet večer — ha !.. . Bedastoča ! . . . Kdaj sem že jaz zagrebla in pokopala vse to !.. . Jaz ne čutim nič več, nič ! ... « A prijela se je za srce in zadrhtela je, kakor bi ne bilo res, kar je govorila . . . Iz hiš, mimo katerih so zveneli njeni težki koraki, je prodiral vonj kadila . . . »Ha, kako to diši — ne. fej !... Tega duha ne maram !....< Toda vedno zopet ji je vdarjal ta duh v nos in vedno zopet je vzd hnila, vzdih- nila tako, kakor bi se ji zaihteti hotelo ... kakor bi bila zakoprnela po nečem izgub- ljenem ... po nečem dragem . . . »Ne, jaz ne čutim ničesar več !< In vendar je čutila ! ... V dnu nje- nega srca se je gibalo nekaj ... in v njeni glavi so vstajali spomini — tako blagi, tako sladki spomini ! .. . Stresala je glavo . . . otepala je z ro- kami, kakor bi se jih hotela iznebiti, ka- kor bi jih prepoditi hotela . . . Bili so v protivju z vsem njenim sedanjim bitjem, in občutila jih je vsled tega britko . . . »Čemu ravno nocoj, čemu ravno nocoj — zakaj zdaj po tolikih letih ?. . . Ne, ne, ne !.. . Kar je, to je — kar sem, to osta- nem ! . . .« Ali tisto mehko čustvo je ni hotelo zapustiti več, in vedno zopet jo je zanesla domi.šljija v davno pretekle čase nazaj . . . V njenem srcu se je budilo bolj in bolj hrepenenje po oni lepi, sladki minulosti, po onih blaženih otročjih letih ... O še enkrat, še samo enkrat naj bi bilo tako !.. . Toda ne, ne — po kaj . . . čemu ? . . . Ali da bi postala iznova nesrečna, ali da bi še enkrat okusila vse tisto ... da bi še enkrat preživela vso dolgo vrsto strašnih grdobij ?. . . »Ne ... ne !.. . Kar je, to je !.. . — Noge so jo bile privedle kar nehote v one ulice in do one hiše, kjer se je bila na tako krut način završila njena usoda. Zdrezne se, in v grozni boli se ji krči srce. Zave se, kakor še nikdar poprej, kaj je bila izgubila tisto nesrečno uro . . . Dasi on že davno ni več stanoval tukaj, dvigne pesti, in z divjim, ljutim glasom vsklikne : »O ti prokleti ... o ti prokleti ! . . .« Ob enem pa se ji zaihti, da so ljudje obstajali ter se popraševali, kaj se je zgo- dilo . . . Z elementarno silo so ji privrele solze v oči, kakor privre včasi ob hudi uri med gromom in bliskom studenec iz osrčja zemlje . . . Ah, kako lepo, kako srečno življenje bi morda živela zdaj, če bi je on s svojo brezsrčnostjo ... s svojo brutalnostjo ne bil pahnil v nesrečo ... ne bil potisnil v tir, po katerem je poslej morala . . . morala hoditi . . . »O ti prokleti... o ti prokleti ! . . .« Ob vse ... ob najdražje, ob najlepše jo je bil del ! . . . Nikdar ni okusila slasti ljubezni! . .. Kajti kako naj bi bila ljubila ona, ki je bila že kot nezrel otrok strta . . . uničena ! . . . Odkazal ji je bil pot, katerega je morala hoditi ! . . . Plačal jo je bil, in odslej ni mogla drugače, kakor da se je dala plačevati ! . . . Otrovana je bila . . . čutila je v sebi neko čudno silo, ki jo je gnala naprej po polzki poti, na katero je bila po ptuji krivdi zašla . . . Pozneje, ko je bil postal njen značaj sa- mostojnejši, ko je videla, da druge žene 186 ljubijo, so se pač budile tudi v njenih prsih mileje želje . . . Ah, kako rada, kako rada bi se bila oklenila kakega moža ! . . . Toda bila je spet prepoštena, da bi bila varala tistega, za katerega bi bilo plam- telo njeno srce . . . Tako je vstrajala v sramoti . . . tičala je še dalje v blatu, v katerega je bila pahnena z vsega spo- četka . . . Nikdar . . . nikdar ni občutila slasti ljubezni! . . . Ob vse, ob najdražje, ob najlepše jo je bil del ... — — »O ti prokleti ... o ti prokleti ! . . .« Iz zvonikov v bližnji cerkvi so zado- neli zvonovi . . . Trepetajoči glasovi so zveneli skozi mrklo noč . . . prodirali skozi zidove . . . prodirali skozi prsa do človeš- kih src . . . Čim dalje več ljudi je drvilo mimo nje — hitečih k polnočnici . . . Kre- nila je za njimi, da sama ni vedela, kdaj. V cerkvi še le se je zavedla. Ha, koliko časa . . . koliko časa že ni bila v nobeni cerkvi ! . . . Ne, mimo cerkva niso vodila njena pota ! . . , V najtemnejših, v najuma- zanejših ulicah je bila ona doma, tam, kamor ni prodiral glas zvonov in ne ka- dila vonj ! . . . Ha, kaka svitloba, kaka veličastnost ! . . . Pretreslo jo je nekaj . . . Bilo ji je, kakor bi bili ti svetniki božji in te svetnice po oltarjih njeni znanci izza srečnih otročjih let !.. . Noge so ji bile zastale pred podobo Križanega . . . Srce ji vstrepeče . . . nekaj jo vrže šiloma na kolena . . . Privzdigne desnico, da bi se prekrižala, toda bila ji je odrevnela, da je ni mogla spraviti do čela . . . Poskuša, da bi molila. »Oče naš, kateri. .. oče naš .. .« naprej ni spravila . . . Kako gladko ji je šla ta molitev nekdaj iz ust . . . zdaj njen jezik ni mogel, njene misli niso hotele ! . . . Preveč truda ji je provzročalo to, uhajale so ji drugam, daleč, daleč vstran od tu- kaj ! . . . Zadonele so orgije v mogočnih, veli- častnih akordih, zadonele vesele božične pesmi, in, nebrojno človeških src je navdal nebeški mir ... A njej — njej so vzbujali| ti glasovi samo nemir ! . . . Čisti duh, ki je vladal tu notri, ni mogel prijati njej — omadeževani . . . neč'sti ... Z obema rokama se prime za glavo in beži ven . . . To hučanje, ki je prihajalo s kora, ji je razdevalo glavo, ta svitloba, ki jo je ob- dajala, jo je zbadala ter ji povzročala ne- znosno bol v očeh . . . Morala je ven , . . ven . . . Toda kam ? . . . Neprenehoma so se ji vračali oni mehki čuti . . . venomer jo je va^il nek glas nazaj — nazaj v davno minule čase . . . vedno in vedno so ji vstajali spomini . . . budili ji hrepenenje . . . Zavila je proti kraju, kjer je prebivala nekdaj s svojimi starisi, kjer so prebivali njeni starisi tudi še zdaj ... O to je ve- dela, da še živita njen oče in njena mati in da stanujeta še zmeraj ondi . . . Bilo je ni že dolgo tukaj, a tudi na ptujem se ji je ponudila včasi prilika, da je pozvedela kaj o njima . . . Čudno, na ptujem je po- praševala po očetu in materi, tu pa se še ni bila pobrigala za njiju ! . . . Sicer pa še ni bila dolgo v rojstnem mestu . . . Pri- gnali so jo bili šele pred par dnevi po odgonu, potem ko je bila prestala prej radi vlačuganja šesttedensko kazen . . . Ta dva dni se je veselila spet zadobljene pro- stosti in ni imela časa misliti na očeta in na mater . . . Toda zdaj jo je z neodoljivo silo gnalo proti oni strani, kjer sta bivala . . . Morala je še enkrat videti tisto nizko, boro kočico, kjer se je nekdaj kot mala, nevedna dek- lica igrala, kjer je bila tako srečna . . . tako srečna ! . . . Hitreje in hitreje je sto- pala, po licih pa se ji je zdajpazdaj kaka solza strnila . . . »Tukaj sem ! . . . Toda zakaj gori še luč?...^ .Spomnila se je, kako sta oče in mati včasi celo pri luči štedila in zdela se ji je nerazumljiva ta potrata. Pristopi k oknu, ki niti zagrnjeno ni 187 bilo . . . Prav tam, kakor nekdaj, je stala postelja, na postelji pa je ležalo izsušeno telo njenega očeta . . Ah, kako se je bil izpremenil ! Če bi ne bila prepričana, da ne more biti drug nego on, bi ga ne bila spoznala . . . Poleg postelje je sedela mat', vpognena, sključena, na pol živa . . . »]\Ioj oče umira!« ta misel jo hipoma prešine. »Moj oče umira, ah, in jaz . . . jaz . . .« Pozabivši na vse — tudi na to, kako sta jo bila oče in mati zavrgla, ko sta bila zvedela o njenem ž vljenju — plane v hišo. Na sredi sobe se zgrudi. »Oče — mati! . . .« vsklikne in na glas se razjoka. Mati se sklone po koncu ter zašepeče bolniku : »Hči!...« A na njegovem mrtvaškem obrazu se pokaže izraz nejevolje. S težavo zasuče glavo proti steni . . . »Oče — mati!« vsklikne še enkrat. Toda odgovora ni dobila ! In ko je videla, da ji tudi mati nima ničesar reči, je bila prepričana, da je izgubljeno zanjo vse . . . Otrok, do katerega je usahnila ljubezen v prsih lastnih staršev, nima pričakovati ni- česar več! ... S to zavestjo se je vzdig- nila, s to zavestjo je odšla ... Hiša je bila na koncu mesta . . . Kre- nila je črez njive in travnike ter drvila dalje . . . dalje ... Od časa do časa je dvignila pesti ter v divji obupanosti zaklicala, da se je stra- hovito razlegalo v vlažno noč : »O ti prokleti ... o ti prokleti ! . . .« Vedno dalje . . . vedno dalje jo je gnalo ... Kam? . . . Tam preko ravni vali umazana reka svoje motne valove . . . Ali tja ? . . . Mo- goče, da si še premisli, mogoče, da se še vrne ! . . . Vse eno ! . . . Pred njo globoka struga •— za njo obup in stud in groza ! ... Rešitve ni !.. . »O ti prokleti ... o ti prokleti! . . .« Ne — zmeraj človek ni vsega sam kriv ! . . . Včasi poseže nekaj vmes, kar mu od- kaže tir, po katerem mora . . . mora ho- diti . . . Nekaterega človeka zadene usoda Ju- deža Iškarijota . . . Prej ali slej ga dohiti . . . prej ali slej pride odločilni moment in — rešitve ni !... (Zvršetek.) POTNIKOVA PESEM. FRAN ŽGUR. PODDRAGA. Priroda vsa pomladni vrt, in zdaj naj tožim sam potrt ? Sedaj, ko petja čas je, rož, naprej za cilji stopaj mož ! Kaj vabiš majka hladna smrt — Življenje boj ! moj duh nestrt ne išče mirnih si grobov v areni zmage tu gotov J Če nizka vrata — skloni vrat, a če visoka — mož takrat ! Življenje, nu, je šarlatan a ti za cilji v jasen dan ! Potujem pod večerni čas ozrem se : zginila je vas ... Slemen ne vidim belih hiš na stolpu le žari se križ — V sice se moje mi žari.. . kaj g. oza smrti, strah noči ! , KAJ JE GLAVNI VZROK, DA SE VEČINA MOŽKIH PROTIVI ŽENSKI OSAMOSVOJI ? SAVA. Vedno in povsod opazimo, kako možki svet od vseh krajev nasprotuje ženski osamosvoji. Kako oni grozni zveri, kojo so krstili za »emancipacijo«, ob vsaki priliki mečejo polena pod noge s pobožno željo, naj bi se ob nja spodtaknila in padla ali se pogreznila ter tako izginila enkrat za vselej z zemeljskega površja. i88 Zanimivo je opazovati, kako naši so- ljudje, ki so slučajno drugega spola, nego smo me, sprejmejo vsako novo ali pa tudi staro misel na polju ženske osamosvoje. Nekateri se pomilovalno in prezirljivo na- smejejo, drugi se zopet jezijo, a vsakemu opaziš na obrazu in vedemu strah, da bi tako prizadevanje imelo vendarle kak kon- kreten vspeh. Ob vsaki priliki povdarjajo, da je ženska vstvarjena le za kuhinjo in družino in da se ona ne sme utikati v najmanjšo stvar, ki pripada javnosti, kakor bi tvorili javnost le naši »gospodje možki« in ne ljudje sploh. Nekateri morda celo mislijo da ženska ni človek, ampak le bitje nižje vrste, ki je slučajno podobno njim., kakor n. pr. tudi opica, in katero bitje je vstvaril gospod Bog v zabavo člo- veku, kralju stvarstva. In ne le možki, ampak tudi del na- šega srednjega in nižjega ženstva meni, da za žensko ni drugega dela, nego kuhalnica in šivanka, in vse drugo naj ona prepusti svojemu srečnejšemu sodrugu. Pri ženskah je to sad tisočletne tra- dicije in prakse, preplitve izobrazbe in popolnega pomanjkanja zavednosti o svoji veljavnosti in enakopravnosti. One pozabijo, da razun nežnejše in šib- kejše fizične konstitucije ni nikake bistvene razlike med njimi in moškim, ki bi jih tvorila manj vredne, da so torej ravno toliko vredne, duševno in telesno, kakor možki in da je kdo dostikrat mož le zato, ker nosi hlače, a da je v resnici nešteto- krat mnogo slabši v vsakem oziru, nego sto in sto žensk. Res je, med možkim in žensko obstoje razlike, ki šo že po naravi in ki se ne bodo dale nikoli odpraviti. Ta razlika je ravno v fizični moči, a te razlike tudi nihče ne bode tajil. Na splošno je ženska šibkejša, a izjeme le potrjajo pravilo. Raz- lika v fizični moči je pa tudi edina, koio jaz priznavam. Reklo in pisalo se je, da je matema- tiški dokazano, da ima ženska manj in lažje možgani, nego možki. To je pač lahko mogoče, saj mora biti v popolnem bitju vse proporcijonirano, in možgani so gotovo v primeri z ostalim telesom. Ne vem pa in zelo dvomim, da bi količina možg-anov kaj odločevala ; pač pa odločuje nekaj dru- gega, to namreč, kako so ti možgani razviti. Učila sem se v samotologiji, da so človeške sposobnosti tem večje, čimbolj razviti in globoki so možganski razvoji. Ne vem pa, da bi bilo do danes dokazano, da so ženski možgani manj razviti v tem smislu. Da bi bil torej ženski razum sla- bejši, ne velja. (jovori se tudi, da ženska drugače čuti, da je namreč bolj občutljiva. Tega tudi ne verjamem. Vsi smo ljudje in vsi imamo gorko čuteče srce že od narave. Če se pa kažejo v čutenju kakšne razlike, je tega kriva vzgoja. Vzgoja, ta nespametna vzgoja, je ona, ki je sploh za marsikaj odgovorna. Zakaj se vzgaja dečka drugače kakor deklico ? Zakaj se postopa z njo drugače nego li z dečkom ? To je vzrok, da se njeno čutenje drugače razvija kakor njegovo. In če bi res obstajala med obema spoloma katera komaj, komaj znatna raz- lika v čutenju, bi morala biti ravno vzgoja tista sila, ki bi skušala to razliko zjedna- čiti ali vsaj ublažiti. A današnja vzgoja ima ravno nasproten smoter. Deklice se vzgajajo vedno po svoje, a dečki po svoje. Če smo torej enakoveljavna bitja, za- kaj bi ne smeli imeti tudi enakih pravic ? zakaj bi morale i nadalje se zadovoljiti s kuhalnico in šivanko ? Statistike nekaterih dežel pričajo, da je ženskih več nego moških, drugih dežel zopet ravno nasprotno. Na splošno pa je razširjeno mnenje, da je na svetu več ženskih nego možkih. Jaz nisem o tem prepričana, in če bi hotela priti do takega prepričanja, bi morala imeti pred očmi statistične tabele o deželah vsega sveta., 189 To bi nas potem najbrže uverilo, da je šte- vilo ženskih povprečno enako številu moških. Pa recimo, da je res več ženskih nego moških. Zadnjih je torej manj. Izmed teh je mnogo, ki se jih posveti duhovskomu stanu in ti se ne poroče. Drugi nimajo pozicije, ki bi jim omogočila poroko, tretji se prostovoljno ne oženijo, četudi bi se lahko itd. Ako tedaj od števila možkih odštejemo ravnokar imenovane, vidimo, da je naravnost , nemogoče, da bi se vse ženske, ki so v to sposobne, pomožile. Recimo torej, da se jih utegne poročiti tri četrtine, kaj pa bo z ostalo četrtino ? Ali naj do smrti ostanejo doma na stroške starišev ? In ako isti pomrjejo, kdo bo skrbel zanje ? Bratje — ali ti se poročijo in potem skrbijo seveda za svojo družino. Kaj naj bo torej ž njimi ? Edino, kar jim ostane, je to, da si same služijo kruh. Nekatere, da se otre- sejo skrbi za ljubi kruhek se — prosti- tuirajo. Najjednostavnejši način zaslužiti kruh pa je, ako dekle postane služkinja. Služkinje pa ne morejo biti vse. Eni pri- manjkuje fizične moči, drugi ne dovoli tega njena ponosna nrav, rojstvo, ljudski predsodki. Ženska si je torej iskala in tudi našla dela v raznih skladiščih, delav- nicah in uradih. Njen možki sodrug, on, o katerem se govori, da je njen tovariš in njena podpora v življenju, ni naštl v sebi niti iskrice usmiljenja ž njo, ki je tako šibka in nežna, ako je opravljala v skladiščih in pri stavbah težka dela s sramotnimi pla- čami. Ali, da se je ona drznila pogledati v razne komptoarje in urade, to mu ni bilo prav. Ni mu moglo in ni mu hotelo v glavo, da ona zaseda javne službe, in tedaj je začel kričati, da je ženska vstvar- jena za kuhalnico in šivanko in pa zato, da skrbi za družino. Ni pa pomislil, da ji je to mnogokrat nemogoče, jednostavno zato ne, ker — je nima. Da se tedaj ona gnete v urade in prevzema službe, katere je dosedaj zasedal le privilegiran možki spol, tega ji ne more odpustiti. Zakaj se pa večina možkih protivi ženski osamosvoji ? — Težko, težko vpra- šanje, a še težji odgovor. Marsikateremu možkemu sem že sta- vila to vprašanje, a vedno so mi rekli, da temu ni mogoče tako hitro odgovoriti, da pomislijo malo in da mi potem odgovorijo. Ko pa le ni prišlo do odgovora, sem skle- pala, da mnogi se protivijo, a ni niti nj m samim prav jasno, čemu. Čudno se jim vidi, da ne bi več ženske dandanes samo predle, šivale, pletle itd. in čakale, da jih kdo milostno — poroči. In pa tradicija, tradicija! Vedno in povsod se govori, da ženska mora ostati pri ognjišču, in sedaj naj bi bilo drugače?! Nekateri možki pa menijo, da ženska dela možkemu konkurenco. Res je, dela mu konkurenco, a tega je sam kriv. Zakaj ne zahteva, da je žensko delo ravno toliko plačano kakor možko ? To mora zahtevati. Komaj bodo službe urejene tako, da bo imela ženska povsod plačo enako možkemu, pa se bo nehala vsaka konkurenca. Saj trdite vedno, da je ženska manj zmožna, manj razumna in ne vem, kaj vse še manj nego vi. Če je vse to res, pa bodo gospodarji sami jemali v službo možke raje nego ženske. Če pa to ni res, pa bo tudi dobro, ker v tem slučaju bodo jemaU v urade one možke in one ženske, ki bodo za to sposobne, a drugi in druge si bodo po- iskale službo primerno svojim močem, zna- nostim in sposobnostim. Tako bo imel vsak šef uradnike in uradnice, ki mu bodo po godu, a uslužbenci delo, ki bo primerno njihovim močem. Nekateri bodo ugovarjali, da bi se na tak način prenapolnile pisarne in uradi in da bi nazadnje ne bilo dela niti za spo- sobnega uradnika. Nič se ne bojte tega ! Trgovina, a še posebno industrija napre- duje od dne do dne. Vedno in vedno slišimo o novih iznajdbah, podjetjih in 190 žgtadbah. A vse to potrebuje zopet in zopet delavniVi moči. Dela torej ne zmanjka, a delavcev manjka vedno in vedno. Saj so ravno t? dnij tožili v kranjskem deželnem zboru ... da manjka delavcev. Na občin- skih uradih v Trstu, Gradcu in drugod tožijo (?) o velikem pomanjkanju sloven- skih uradnikov. Najbolje se torej mašču- jete tem vsiljivim ženskam, sedaj, ko so se že prerile v razne urade ter vtikajo nos povsod in se ne dajo odpraviti, s tem, da jim priskrbite plače enake vašim. S tem jim uničite vsako konkurenco ali pa uni- čite vsaj konkurenco onih elementov, ki slučajno nosijo hlače in imajo zato popolno pravico konkurirati z Vami, četudi so manj sposobni kot ženske ali pa celo nespo- sobni. Vzrok, da se možki protivijo ženski osamosvoji, tiči tudi v tem, da je tisoče in tisoče srednješolske mladine, ki si išče zaman službe v raznih uradih, ker jih ženske izpodrivajo s tem, da za manjšo plačo opravljajo isto delo. To je seveda konkurenca. Ali, kakor rečeno, nehala bi koj, ako bi bile plače uradnic enake pla- čam uradnikov. Potem bi pač šefi ne gle- dali na to, je li kompetent možki ali ženska, ampak bi sprejeli onega, ki bi imel boljša spričevala, večje zmožnosti in sposobnosti ter bi bil bolj pripraven iz raznih posebnih razlogov. Sicer pa, res je, imamo mnogo duševnega proletarjata, mnogo srednješol- ske mladine, ki zastonj išče službe. Sedaj pa vprašam : Zakaj se ista mladina ne poda na višje šole in se tam ne pripravi za kak boljši, vzvišenejši poklic, nego je kom- ptoaristov, ko ima vendar vse predpogoje zato, srednje šole namreč ? Marsikdo mi bo odgovoril, da nima sredstev, a jaz zopet odgovorim, da ni to glavni vzrok. Glavni vzrok, da ne obiščejo više šole, je, po mojem mnenju, pomanjkanje energije, volje, delavnosti, življenske sile sploh. Mnogokrat smo slišali, da je marsikdo dospel do krasne karijere brez najmanjše pomoči od doma ali drugod, izključno s svojo delavnostjo in energijo. Zopet bo kdo ug^ovarjal, da je kdo srečen, drugi zopet ne. Ha, ha ! Ne bodimo fatalisti. Bodimo raje uverjeni o resničnosti pregovora: »Vsak je svoje sreče kovač«. — In če kdo nima moči in volje, da bi nadaljeval pričeto delo, bodite uver- jeni, da tudi v pisarni mu bo i.ste primanj- kovalo. Drugače pa je z žensko. Ona nima, ali vsaj pri nas ne, zadostnega števila sred- njih šol in se ne more torej pripravljati za boljše službe in poklice. Da ni nam dovoljen vstop v vse srednje šole, je kri- čeča krivica. Da, možki, ki hočejo biti edini zastopniki tega toliko opevanega, najbolj popolnega bitja, »človeka«, poza- bijo na najprimitivejša človeška prava, ko branijo svojemu sočloveku drugega spola, da se izobrazi, kolikor mu dovolijo njegove duševne in telesne moči ! No, jasniti se je začelo tudi v tem oziru. Ali, dokler se ta krivica popolnoma tie odpravi, moramo se zadovoljiti s tem, da služimo svoj kruh s slabo plačanimi službami v pisarnah in uradih. Tudi izgovor torej o možkem dušev- nem proletarjatu ni dovolj utemeljen in najbrže ni tudi glavni vzrok, da se možki protivijo emancipaciji. Glavni vzrok bi morali torej iskati drugje. Po mojem mne- nju tiči v možkem egoizmu. S tem, da se ženska vporablja v javnih službah, se bliža konec možki komoditeti, ker si mora sedaj vstrajno iskati in skrbno držati zasedeno m.esto, ako noče, da ga kdo izpodrine, če treba tudi ženska. Dokler ni bilo nje v javnosti, se ni bdo treba bati za ekzistenco. Ako ni imel energije, samo- Ijubja in ponosa, da se je povspel više, nego ga je v dobi nezavedne mladosti pahnila usoda, je lahko upal, da dobi kjer si bodi službico, ki ga gotovo preživi, če- tudi skromno. Sedaj mora ladi ženske konkurence, ki ekzistira ravno vsled kri- vične uredbe v plačah, skrbeti, da pride. 191 višje, nego je ženski mogoče vsled kratenja srednješolske izobrazbe. Konkurenca torej ga sili na intenzivneje in energičneje de- lovanje, in to komodiiemu možu ni prav. Pa tudi njegovo samoljubje je ranjeno. Do sedaj je bila ženska navezana z vsemi mogočimi vezmi na možkega. On je skrbel za njeno hrano, stanovanje, obleko itd., a zato mu je morala biti brezpogojno udana, slušati m ubogati ga je morala v vsem in povsod. In kako ne ? Saj mu je morala biti hvaležna za vse, vso, morda celo za življenje (?) In on je bil kolikor toliko opravičen zahtevati slepe pokorščine od nje, ki je morala vse njemu zahvaliti. Ni mislil, da mora biti on njej ravno tako hvaležen za marsikatero krasno in morda za najkrasnejše ure v svojem življenju. Ni pomislil, da bitje, ki mu mora biti slepo udano, je le na pol človek, ko vendar nima svoje volje in ne sme svobodno od- ločevati s svojimi čustvi. To bi moralo njega, moža, šele raniti v samoljubju, ako je pomislil, da ženska, ki mora biti nje- gova družica in tovarišica v življenju, je k na pol človek, ker je bitje brez vo- lje, in da bi mu ne bila morda nikoli vdana, ako bi smela prostovoljno odloče- vati. Vsega tega ni pomislil. A sedaj ve, da jo izgubi iz svoje nadvlasti, ako se ona emancipira, da ne bo več samovlastni go- spodar čez njeno življenje in srečo, in to mu ne da miru. To je po mojem mnenju giavni vzrok njegove mržnje do emancipa- cije. Tudi tega ne pomisli, da bi moral biti šele tedaj po pravici ponosei,, ako se mu uda svobodna, prosta, samosvoja ženska, ne zato, da bi jo preživljal, ampak v bla- ženi, osrečujoči ljubezni. Ponosen bi moral biti šele tedaj, ko bi imel na svoji strani bitje, ki je popolen človek, ki ima svojo voljo in ki ravno s to voljo v zvezi s svojimi čustvi in pametjo odločuje njemu v prilog. Razmerje med emancipirano žensko in možkim bi bilo potem lepše, vzvišenejše, ker bi bilo razmerje med človekom in člo- vekom, med enakoveljavnimi bitji, ki sku- šata drug drugega vzajemno osrečiti. .Smelo trdim torej, da je pač možki egoizem največji sovražnik ženske osamo- svoje. Rada odneham od svoje trditve in celo hvaležna bom onemu, ki mi pokaže, kje je prav za prav glavni sovražnik te preklicane emancipacije. Sicer pa mislim, da bi možki bolje reševal to nalogo, ko sam ve in čuti, kje ga »čevelj tišči« z ozirom na to sedaj že popularno in sve- tovno vprašanje. FANTAZIJE IZ LJUTOMERSKIH GORIC. FREVEL V. S. FEDOROV. DUNAJ. II. Plove mrak nad Muropolje z ogerskih planjav neskončnih, pada tja na žitna polja, na cvetoče travnike. In temnijo se gozdovi, in objemlje jih tišina, seli v nje se ncčni mir. Vrača v kočo se tihotno z nemih trat seljak utrujen, in zvenijo mu glasovi sreče tihe, nepoznane skozi dušo mračno, trudno : .. . Ah, da spet si odpočijem ! . .. Pada mrak na Muropolje z ogerskih planjav neskončnih, .skozi mrak nad iluropoljem pa zvene akordi tožni pesmi ljudskega trpljenja ... MAGDALENA. \ J. .s. MACHAR. Z DOVOLJENJEM PESNIKOVIM " PREVEL ANT. DERMOTA. PRAGA. VII. Kakor starček zadovoljen, gleda sem iz vogla trga nizka, čista, rjava hišica z okenci zamreženimi. Todgredoči (če pristaši prapora so vladne stranke) 192 na slepo pozdravljajo kar, s spoštovanjem v zadnje okno. »Volny Občan« pa v nje meri vsakih 14 dnij z dovtipom svojim, njegovi pristaši zlobno izzivaje vanje se reže — in vendar v oknu tem je mirno, celi dan. se stvar človeška ne premakne v njem, do tal visi mi tiho dvoje kril obokastih — čipkastih zastorjev dvoje. A za njima v senci skrita hiše te gospa, seveda, ves dan plete nogovice. Kakor zlobna stara sfinga kot k fotelju bi prirastla, nič ne vstane, se ne gane, samo njeni tolsti prsti gibčno žice sučejo. Na širokem nosu oster ji čipi nanosnik v licih rdečih, kot dve kaplji srebra živega ji šviga pogled. Motri trg na levo z desne, gor in dol, uiti nič ne more ji : Žival, ni človek, list papirja, gnan od vetra, na trgu nobeno okno in nobena lina v strehi. Vdova ta priletna (mož njen bil je nekdaj prvi svetnik, na jesenskih lovih vstrelil neki strelec neukretni ves naboj mu v trebuh je), hčer ima, ki 30 ji vesni že greni življenje, poljski, hišni so dohodki skromni, stežka le živita kakor druge patricijske — tak življenje le poraja jezo nad usodo lastno, jezo nad človeškim rodom. Kakor tisti stari Merlin, ki romantiki slave ga, na pomolu sedi okna, opazuje z bistrim okom vir življenja in zaton ; v glavi svoji vse pretekle in prihodnje čase čuva, vse najskrivncjše ve čine mestnih bližnjikov nestalnih — in to vse je kakor balzam njeni razzlobljeni duši . . . Bilo v dan je po izletu. Zgodaj zjutraj okrog 8, ko po trgu se potika mestna mladež s torbicami, prišla je gospa županja z svoje hiše nenavadno hitrega koraka. V plašču dolgem barve kavne, ki pri hoji nepokrito kazal belo spodnjico je, in brez pudra na obrazu, lasje nesčesani, neskravžljani, v polni sapi šla naravnost k hiši je na voglu trga. Vstopi v sobo. Na pomolu okna mi čepi resnobno gospodinja z nogavico. Frau von Fischmeister sedi tu v pozi ravni kot vojaški poleg nje. V polkrogu dalje komisarka, dama polna peg', oči škilečih, potlej poštarica, tenka, kakor z voska je obličje njeno. Frau von Janik, suha vdova, štirih hiš lastnica. Vse so v plaščih, pri vseh kuka spodej spodnjica ven, le površno, v naglici so vse sčesane. Ob piano opiraje vela, suha hči domača tam stoji na strani. A županja kar obstane sredi sobe brez besede, 193 Nje oči z očmi gospej vseh srečajo se, trikrat resno z glavo mi pokima, kakor rekla bi : Zdaj pa imamo ! Vidite ! — Molče pristavi stolček si do polokroga. »^ikandal!« nakrat zdaj izbruhne Frau von Fischmeister. In z glavo vse prikimajo. Županje polna prsa pa se vzpnejo : »Saj sem rekla! Ich sag's immer: man hat eine gute Nase ! . . . Zdaj pa vse smo blamovane ! Celo mesto blamovano ! Doktor le roke si mane ! Njega Schandblatt bo spet žvečil leta pol ! Škandal ! Škandal ! »Bubenstück«, de Frau von Janik, »Jurijev! I Praga, Praga ! Prager Leben ! « Gospodinja hčeri svoji zdaj pomigne: »Clotild, geh' jetzt in die Küche. To za tvoja ni ušesa.« »Aber Mama !< »Clotild!; Clotild gre zdaj ven, zalušči vrata. »Taka cela je rodbina« — suho, strogo je počela gospodinja, »njega oče —t in izmed spominov svojih zdaj historijo potegne nemoralno in nesramno o očetu Jurijevem. Dame vzklikajo: »Škandal !i; »Schrecklich!« In županja pravi: »Schaut's mal an! Das sag' ich immer!« Gospodinja pa dostavi še dogodbico o dedu. Spet ti vzkliki, začudenje. Dovrši, in mala pavza. »Arme Räthin !« zdaj županja vzdihne. »S kakšno jo omamil neki je zvijačo !« »Svetnica je tu le malo — že vom Haus aus •— komisarka s prsti desne roke vrta si po čelu — »to je, mislim«. »In ta očka, raportiral Kavka mi je baš zdaj zjutraj«, spet županja pripoveda (Kavka, mestni stražnik, zjutraj zmir k županovim zaide v kuhinjo, županja pa ga zaslišuje pri kosilci, kdo in kdaj ponoči, kakšen, s ktere krčme šel domu je itd.), šel ob sedmih v dvorec je in za minut par spet se vrnil. Kavka, sag' ich. ist ein geriebener Kerl, hitro k njemu se prismuče, starec pa začne hvaliti hčerko svojo, starc> teto, Jurija in naše mesto — danke bestens. Kavka skratka zvedel je, da gospod Jurij njega žepe je napolnil s penezi — man sieht ja daraus, dass ein Vergnügen Geld kostet. Starec vrnil se je v Prago. Kavki rekel je, da pride spet. češ, tu ljudje so dobri, da najraje semkaj bi se preselil — o, schöne Absicht !« Zopet pavza. Komisarka zapazivši hip ugoden za kak govor imeniten, pa zakašlja, nje oči še bolj zaškilijo in. z gla.som pridušenim govori o 194 tisti kasti deklic, h kterini Luci se prišteva, in o hišah teh pripoveduje, kjer jih po deset, po dvajset baje biva, in o malih sobicah in njih opravi, orgijah, ki vganjajo se tam v trenotkih žgočih nočnih ; — od strani pri tem županja vanjo gleda : komisarka zdi se v hipu tem ji kakor kakšen stradavec, ki vabi pred oči si jestvin sklede ; druge dame jo pazljivo slušajo, kot se posluša stara, davno znana stvar, ki pa spet se rada sliši — komisarka nadaljuje, krepke si besede zbira, časih z gesto ilustrira, časih pomežikne z okom. Govor se o tem razprede. Frau von Janik, poštarica vesta mnog in lep detajl. Frau von Fischme'stcr tu vstane Videle ste dobro včeraj, kak očitno se vrtil je Jurij okrog davkarjeve ? Anda ist ein g'scheites Mädel, ali vendar dobro bo, če damo migljej davkarici. Ptička tacega drži naj fern vom Leibe.« »Ko bi znala, kaj si Räthin o tem misli«, krene zopet poštarica v stari téma. Gospodinji pletenje v naročje pade : »Man kennt ihre Affenliebe zu dem Neffen. Konečno še bo soglašala vesela, da magnet svoj ima Jurij kar doma«. ».Škandal, škandal!« konstatira Frau von Janik. »In pa včeraj — videle ste, kak ta naša reine Taube se branila je igrati ?« zdaj začne gospa županja, »in kak hitro je ušla nam? - - Bržkone jo vest je grizla v družbi nas ljudi poštenih. Jakobina poiskala si je v gozdu. Vrana k vrani - —« Zdaj raz stene zagrči mi ura stara kot bolnik, ki rad bi kašljal, in zdaj bije : že enajsta. »Ach, schon elfe !« in županja mi poskoči, »Mittagsessen!« Dame za njo. Vrata odpre brž županja. Clotild rdečega obraza svetlih in debelih očij skoro da je v sobo pala. In županja se nasmehne. »Adje!« poslove se dame. Gredo . . . »Clotild!« Mama, bitte. 1 Clotild, to je unanständig; ne posluša se za durmi« — — zdaj začne mi gospodinja ... S knjigo v roki Luci grede blizu 2 popoldne z dvorca. Stara teta po obedu malo dremlje, v sobi vroče je, soparno in povsodi 195 sitnih muh je polno, ki v tem popoldanskem času zde se, kakor da so najbolj čile. Pri obedu je izročil , Jurij z malo ironijo lep pozdrav ji od očeta . . . Ah, ta oče . . . Stresla se je, dalje več ni spraševala, kdaj, kak prišel, li odšel je, v hipu tem se ji je zdelo, kot bi se koščena roka z nje minulosti stegn'la od nekod, kot bi jo vlekla dol za krila rob nazaj spet . . . Malo jedla je, prav nič ni govorila . . . Zdaj koraka v svetli progasti obleki s solnčnikom razpetim k parku grajskemu polagoma. Po solncu gre, v tej ulici ni sence. Nehote mi gleda osvetljeni zid, ki se od njega vroči tok odbija. Ne premišlja nič, prav nič na misel dnes ji ne prihaja, samo čustvo brezuzročne jo teži tesnobe. Music zasleduje množice, ki grejejo po zidu se ; nje jih spiasi korak, v polkrogu dvignejo se, njih telesca bliskajo kot jeklo se in padejo na tla kot bi jih vrgel.'. Kar pogleda. Nji nasproti Frau von Fischmeister koraka s komisarko. Luci krepko stopi, tu pa obe dami na nasprotno gresta stran ... bližata se . . . srečajo se Luci klanja se spoštljivo . . . nič odzdrava ... v živ pogovor zatopljena gledata v stran . . . gresta mimo . . . Spet, kot preje, bolj polahko gre Lucija . . . v tilniku začuti zdaj-le tisto čustvo tak bodeče, kot kadar na nas od zad se kdo ozira. Nehote se zdaj obrne : Obe dami gledata za njo, stojita, Luci znova se priklanja, skoro plašno in v zadregi — nič odzdrava, spet se urno obrneta, gresta dalje ... Luci hipno zardi se : instinktivno jo bojazen zdaj prešine. S tem in onim se miri — a ost neznana v duše ji tiči globini . . . Pride v park. Vonjav zmes raznih k nji zaveje. Karafjati se pestre na levi, blizu nekje pa diši ji čremsa, agate in prve rože ; vonj orehovega listja prevladuje, ona v velik drevored orehov pride. Po stezi na levo krene v rokoko oddelek stari. Blizu pota v bujni travi časih kos poskoči tiho, tajnostno jo pregleduje s pogledom živahnim svojim. Penica nad glavo njeno oglasi se. In čebele krog ušesa ji šumijo — sicer tiho . . . sveto tiho . . . Po stopicah gre kamnitih, ki ob njih obtolčene so stare sošce na držajih, v stari park. Tu jesen, platan, kostanj s cvetjem rožnordečim, stare breze steljejo na tla mi senco neprodorne. Tu je zrak bolj hladen, vlažen. V stari fontani, kjer nimfa mahovita, brez roke že 196 davno več no toči vode, polno listja gnilega je. Klop nekoliko podrta v senco vej zakriva se. Drevja vrhi trepetajo šusteč tožno. Luci stopa nehote previdno, tiho, kot bi bala se motiti sen te mrtve minulosti. »Še bolj tiho!« oglasi se poleg nje naenkrat. Luci vsa prestrašena obstane. Gabra veja se odgrne, na klopici tam sedi on, znanec jetični včerajšnji. Spet tak mirno vanjo gleda, desno oko se umika zopet nekam — na upalih njega licih spet leži senca zelena. — In Luci stoji, nekaj zadržuje tukaj jo — njegovo gleda roko mi koščeno. Tisto spet sočutje jo prešine, rada bi mu nekaj rekla ljubkega — in nežno, tiho vpraša ga: »Je-li dnes bolje?« On nasmeje se : »Ni. Bode.« Ona kima z glavo. »Kaj pa čitate?« jo vpraša ti.šje. Da mu knjigo. »Verze !« naglo se namuzne. Vprašujoče gleda ona vanjga. »Iz vse svoje duše jaz sovražim to današnje rimovanje«, se razčili, »poštenjak ni pesnik danes ! Ko napiše le vrstico, se napenja, slova suče, stavke, rime — vrag jemal ga, da govoril malo bi človeški ! Piše 0 ljubezni in zvestobi in o mesecu, o zvezdah, dobro slavi in preklinja lumpe, liže črevlje starim kraljem, vitezom, gospicam njihovim in prerokuje krasne dobe vlasti svoji, zlati vek človeštvu vsemu — oh, tako koščeni pojmi, kterim davno manjka mozga ! 1 no, komu pa to piše ? Našim buržoazijcem ! Ti so praktični za vsako colo ! Če šestico da za knjigo, rad iz nje i kaj imel bi ! Hvalo starih dobrih časov, boljših dnij prerokovanje — buržoa to rad prečita. Potlej himne humanite in pravičnost in sočutje, čednost in dobroto — pojte te mu njega ideale, kot bi ga pošegetala po hrbtu — to njega blaži, to on ljubi, kadar časih po sešitku seže verzov ! Ne da bi to jeka našlo v njega duši, srcu, krvi — ne, ne, ne ; pa misli si po v šoli vcepljeni navadi, da to njemu ne škoduje, njega sinom, njega hčeram — in pa : to je lepo tiho ! Le podirati ne ! To mu živce razčiluje ! Boji prekucij se, revolucij. In tak naša poezija 197 v tej konservativni struji teče cela — cela, cela!« in na klop zažene knjigo. »Kaj me briga!« pomiri se in s pogledom motri Luci in ji čita raz obličje, da ga mnogo ne razume. A oči se svetijo ji v razčilenju ; milo ji ta glas zveni in zdi resničen se ji in prepričevalen, in tak ona si le misli, da je res to . . . »Tu se skrijte«, zašepeče naglo, poleg sebe kaže na klopico. Luci bliskoma ozre se, že sedi. Korakov dvoje pesku hrešči. . . glavi dve se vidita že : ena vitke davkarjeve plavolaske, druga Jurija ... On zre ji na sence . . , po strani ona — preračunjeni ta pogled ! — »nikdar ne zaljubim se, moj ideal bi bil, živeti med zidovi samostana« — nadaljuje ona in se razgovori hrepeneče — — Mimo sta ... Za njima tiho . . . »Jurij, Jurij, glupi kaper«, smeje se bolnik. »Vam znan je ?« »Součenec . . . prej prijatelj . . , Komično«, se spet zasmeje, »on, poznatelj ženskih src (kot hvalil se je), radostij vseh sit in slastij, ta dozdevni omrzelec, ta ljubezni diplomat prezviti — vjame se na prvo žabico, ki mu črez pot priskače ! Smešno ! Morda bo iz tega svatba. Gospice instinkt je dober : smejčka se kot na deželi deve se smeje, krepostno zatajuje se, pa zopet malo nas izzivlje — vrhu tega nadih romantiške sentimentalnosti — evo, na to žuželko se vjel je kaper naš blazeovani — bogdaj srečo — kakor pravi mati moja, za 2 leti začneta se debeliti, naveličata in skregata se in privadita se — vendar pusto je življenje tako ! Toda kaj bi ••- vse življenje le postranskega je nekaj, provizornega — in to je vse eno, kak ga živimo . . .« Luci se zanimala z vso žensko radovednostjo za novo je dvojico samo. Z radovednostjo le — nič več. Sicer zadovoljen mir ji leže v dušo, ko odšla sta. Zmisli si, češ, tak je menda drevu, ko odrežejo mu suho vejo . . . Nje razmerje k Juriju ji zdaj je jasno, sestrstvo le . . . Tako rada srečo vso jima privošči, Jurij tudi zdi se boljši v hipu tem ji, čuti dobro, da odpušča nekaj mu, da sklepa mir z njim, da doma mu stisne roko . . . Dalje čuti, da jo nekaj približuje k njenemu neznancu. »Provizorij moj se tudi završi«, dodene trdo on, kakor le sam za sebe. 198 »Zdaj še niste nič zakašljai«, ona teši ga. »Kaj pač to . . .« hipno roka njega prime nje roko. Pogleda vanjga, presenečena se stresne — kar g-a ona prime z dr\igo. Hipna ga slabo.st skrivi, lesk medel mu oči polije, v senci zeleni se zdi ji bled pošastno njega obraz, trudno sope on grčaje. Vsa prestrašena ga gleda : kar navda soču'je silno jo — sočutje ? . . . in z rokami svojimi glavo objame mu, poljubi ga na čelo, in drži ga, v razčilenju s prsti svojimi igraje v njegovih laseh ... v tem hipu v prsih njenih je donelo, kot bi širne reke struga v njih valila se ; medloba lije v glavo ji opojna, in v oči, ušesa ; vse krog zginilo je —¦ ona le sta še ostala — — krog praznota na strani se vse razširja — v sredi ona dva . . . Polahko on oči odpira . . . tiho v daljo nekam se zagleda med vejevje. . . potlej lahno roki sname nje in sede malo dalje v stran : »Dnes še ne, za IG, 14 dnij morda«, odkašljuje se, »bo konec:. Luci zasolzi oko se. Vanje dolgo on ji gleda zadovoljno, kot bi bilo to mu v olajšavo. »Glej no, krasen zapad«, zašepeče pologlasno . . . »Je-li res to«, hipno vpraša z močnim glasoni, »da ste njega . . . ljubica?« Luci vstane, v licih vsa ji kri plamti: »Kdo je to rekel?« Celo mesto. »Ne, ni res, ni !< »Konečno«, on tiho pravi brzo z mirom apatiškim, »kaj zato ? Vse mesto danes vašo zgodovino ve, in žitje vaše kakor knjiga je odprta in vsakteri z blatom jo le onečedi —« Luci sklene obe roki : »Nisem, nisem, vam prisegam. Blato . . . da, šla sem po blatu, zdaj čem znova spet živeti . . . žitje novo . . . drugo . . . čisto . . solze lijejo z oči ji. »Buržoa ne dovoli vam, vas ubije«, tožno reče. »Novo žitje . . .« on ponavlja, »zakaj gre ? Da bi ljudje na vas drugače gledali ? Da bi bila njim enaka?« Maje z glavo »nikdar, nikdar. Buržoa nič ne odpušča, ne pozabi nič. Oh, rad bi vendar še doživel dobro, ko se gnili svet njegov in vredbe njega vse lažnjive, in prevara, glupstvo, zloba, ko se to na kosce zgrudi!« Srd ga notranji prešinja, v prazno zre, v očeh igra mu listja zeleni odlesk kot igle . . . Potlej zopet kot bi spoznal smešnost jeze svoje, tiho govori: »Tak htel bi časa struje te pognati vsaj za kakšnih 20 let ! 199 Za let 20 bo drugače . . . Za let 20 bi vi bila tukaj srečna ... za let 20 bi i jaz nerad umiral . . . Dnes oba obsojena sva, izgubljena ... A v celoti : to življenje . . . Vse jedno je, kak živimo je ... je nekaj provizornega ... če potlej kaj bo , . . ali ne — kdo ve ?« Luci ne posluša, nakrat jasno ji je srečanje to z damama dnes . . . Čustvo groze zgrabi je. Ta celi park se zdi sovražen ji, in spomni se miru na dvorcu, tete, dobrih bledih teh očij in kot po mamici otroku stoži se po njih ji . . . Vstane . . . tiho roko mu poda in proč obraz obrača . . . stisne ji molče jo . . . In odhaja, zmir bolj urno, dokler da že skoro v teku ne obstane v drevoredu, kjer oreha listje močno vonja ... tu gre polahkoma z glavo k zemlji sklonjeno v rezignaciji topi, kot žival, katera čuti smrad krvi iz klavnice . . . DVOJNA MORALA Z OZIROM NA DETOMORE. IVANKA KLEMENČlC. Vsakemu doraslemu človeku je znano, da k obuditvi novega človeškega bitja v življenje treba vzajemnega čina dveh, spolno različnih oseb — moža in žene. Abstrahirajmo od postranskih okolnosti, ki o tem igrajo svojo obteževalno ali olaj- ševalno vlogo — tu je govora le o spol- nem občevanju izven zakona — in na kratko konstatirajmo pravilo, da sta za vzajemni čin in vse njega posledice logično tudi vzajemno odgovorna dotični mož in ženska. No, tega naravnega pravila pa postave ne poznajo, ali pa ga vsaj ne izvajajo konsekventno, kar se v posebno intenzivni luči kaže ob slučajih detomora. Tu se samo vpraša: kdo je bil na umoru otroka vdeležen z dejanjem ali nasveti. Večinoma pada vsa krivda na mater, ka- teri edini se je naprtila vsa odgovornost za posledice spolnega občevanja. Moškemu se je prisodila le dolžnost, skrbeti za even- tuelnega otroka v gmotnem oziru, a tudi k spolnovanju te dolžnosti ga sodnija pri- sili le tedaj, ako najde pri njem gotovo mero materijelnih sredstev. Seveda se o tem večini moških ni težko obraniti te dolžnosti, bodisi da prikrijejo del svojih sredstev ali pa jih zapravijo. Čegar gmotna sredstva pa ne presegajo določene mere, temu pa se sploh ni treba brigati za po- sledice spoinega občevanja. Nasprotno pa je ženska primorana, skrbeti za eksistenco svojega otroka v vsakem slučaju, pa naj je tudi brez vsakih gmotnih sredstev in ob tem nezmožna za pridobivanje istih, vsaj ne v dovolni meri. Ako pa nezakonska mati umori svoje dete bodisi iz bede, ali sramote itd. ter pride radi tega pred sodišče, obsodi jo isto na večjo ali manjšo kazen, a za onega, ki je v jednaki meri povzročil eksistenco umor- jenega deteta ter bi torej logično moral nositi jednako odgovornost za to njegovo eksistenco — za očeta se sodišče ne briga, če le ni bil aktivno vdeležen na detomoru. To je vnebovpijoča krivica oz." zmota, tembolj, ker je navadno možki tisti del, ki išče v spolnem občevanju le frivol- nega uživanja, a ženski je skoraj vedno le izraz udane ljubezni, in ker je glavni vzrok detomora vedno baš ta, da je možki zapustil žensko, s katero je spolno občeval, dobro vede, da ga ne veže nobena formalna odgovornost, ter je tako nezakonska mati ostala sama s svojo sramoto in skrbjo za oskrbo deteta. • 200 število detomorov bi nedvomno znatno padlo, ako bi se postavno uveljavila so- odgovornost možkih za eksistenco otrok. Možki bi se potem ne igrali tako lahko- miselno in brezskrbno z žensko častjo in mnogo manj bi bilo nesrečnih žensk. Tudi v slučaju, kadar bi možki ne hotel ali ne mogel v zakon vzeti ali dalje ljubiti ženske, s katero je svoj čas spolno občeval, bi vsak vsaj materijelno pripomogel za oskr- bovanje otroka ter bi b.la tako ženska ob- varovana vsaj izkušnja ve, da izvrši detomor radi pomanjkanja. Glavno pa je : Doli z dvojno moralo na celi črti ! SAVINSKI VENEC. ZLOŽIL ŽIGA LAJAKOV-MOZIRSKI. VI. Logarjevi dolini. Ti svet prelep, planinski svet, iz dnu srca pozdrav ti vnet, pozdravljen cvet in kras planin in ti, najlepša vseli dolin. Tu kos nam raja še cveti, očit ves božji kras leži, ki dičil je nebeški vrt, prvotni sreči razprostrt. Kot v dolu jezero temno, kjer bajne lilije cveto, tako ležiš tu vrh planin, najlepša gorskih ti dolin ! V kraljevo krono ni vkovan smaragd tako bliščeč, krasiin kot mični ta planinski svet, v zelenje ves in cvet odet ! Ponosno na-te zre oko, srce pa vriska mi glasno : Pozdravljen cvet in kras planin, in ti najlepša vseh dolin ! BORIS GODUNOV. A. S. PUŠKIN. PREVEL EDVIČ. VII. Krakov. Dom Višnevjeckega. Samozvanec in pater Černikovski. Samozvanec. Ne, oče moj, težav ne bode mnogo ! Predobro jaz poznam duh narodov : Pobožnost prenapeta ni njegova ; A vzgled vladarjev jim je vedno svet. Pri tem pa še ta strpnost ravnodušna. Zagotovim te, da že čez par let Ves narod moj in vsa iztočna cerkev Naslednika moč Petra pripozna. Pater. Naj te podpira blaženi Ignacij, Ko pride enkrat ta presrečni čas. A do tedaj, moj carjevič, skrij v duši To seme božjega navdihnjenja ; Pretvarjati se pred tem grešnim svetom Nam včasih višja zapove dolžnost : Ljudje naj sodijo — besede, dela, Namere tvoje vidi pa le Bog. Samozvanec. Amen, kdo tam ? (Pride sluga.) Recite, da sprejemam. (Vrata se odpró in vstopi tolpa Rusov in Poljakov.) Tovariši ! Odrinemo že jutri Iz Krakova. Jaz, Mnišek, za tri dni Ustavim se pri tebi v Samboru. Vem, tvoje gostoljubno bivališče, Tvoj grad ponaša se z velikim sjajem, A v njem je mlada gospodarica. Nadejam se, da bodem videl krasno Marino tam. A vi, prijatelji, Rusija, Litva, vi zastave bratske Povzdignite na vraga občnega. Na mojega krvavega zlodejca. Sinovi Slave ! Kmalu popeljam V boj zaželeni vaše hrabre čete . . . A mnogo novih še med vami vidim. Gavrila Puškin. Prišli so prosit tvojo milost, car, Da daš jim službo, meč. Samozvanec. To veseli me. Prijatelji, le k meni. Puškin, kdo pa Je ta lep človek ? « 201 Puškin. Krubskij.*) Samozvanec. Ime slavno — Ti je junak Kazanski kaj v sorodu ? Krubskij. Njegov sem sin. Samozvanec. Kaj še živi? Krubskij, Umrl je. Samozvanec. Veliki um je bil, mož bit ve, sveta ! Od tega časa, ko se je pokazal Z Litvanci pod prastaro mesto Olgo Kot kruti maščevalec vseh žalitev, O njem je glas umolkel. Krubskij. Oče moj V Volinji je živel do svoje smrti Na premoženjih, ki mu jih je dal Batori. Mirno, zapuščen od vseh Tolažbo je iskal le v svojih knjigah ; A vendar v tem utehe ni našel : Od mladega je mislil na domovje. Do konca je po njej on žaloval. Samozvanec. Nesrečni voj ! Kako se je proslavil Po vsem izhodu v burnem tem življenju ! No, veselim se, plemeniti vitez, Da se je že pomiril z domovino ; Pregreh očetov ne spominjati ! Mir grobu njih ! Le bliže Krubskij,.. . roko ! Ni čudno.to? Sin Krubskega pulja Na prestol, koga ? — Sina Groznega . . . Usoda in ljudje — vse je zmenoj. Kdo pa si ti ? Poljak. Sobanjskij, šlahčič prosti. Samozvanec. Vsa čast in hvala tebi, mož svobode ! Tretjino dajte plače mu naprej že. A kdo si ti? Vesel poznam na njih Obleko rodne zemlje. To so naši. HrUŠČev (se globoko priklanja). Tako jC, OČC naš. Vsi tvoji smo. Preganjani, marljivi zemljedelci. Izobčeni, iz Moskve smo zbežali. Car, k tvojim nogam in za tebe radi Vsi damo glave, da bi naša trupla *) Njegov oče, knez Krubskij, se je odlikoval pri Ka-zanu. Padel je pri carju Ivanu Orožnemu v nemilost. Umrl je v prognanstvu. Ti bila ko stopnice za prestol. Samozvanec. Bodite mož, trpini vi ne- dolžni ! Samo mi dajte priti do Moskve A tam pa še poplačamo Borisa Kakor mu gre. Kaj je tam novega ? Hruščev. Vse tiho je še tam. No, narod je Že zvedel, da živi še carjevič, In tvoje pismo čitajo povsodi,. Vse čaka te. Nedavno je Boris Dva plemenita kaznoval, ker sta Na tvoje zdravje tajno pila. Samozvanec. O ti nesrečneži, bojarji dobri ! No kri za kri — gorje mu Godunovu ! Kaj govore o njem ? Hruščev. Odmaknil se je V palače svoje žalostne. A grozen In mračen je. Vse čaka kazni. Zlost Ga grize. Komaj se še slabo vleče. Vsi mislijo, da ni več daleč že Njegova zadnja ura. Samozvanec. Ker sem usmiljen, . Želim v resnici njemu skoro smrt, Ce ne — gorje zlodejcu ! Koga pa Želi imeti za naslednika ? Hruščev. Nakan nobenemu ne razodeva, A kot se vidi, namerava dati Nam sina mladega Teodora. Samozvanec. Mogoče zmoti se v računu svojem. Kdo ti ? Kazala. Kozak : Od Dona sem poslan. Od vojsk svobodnih, hrabrih atamanov, Kozakov donskih gornjih in od doljnih. Oči ug-ledat jasne tvoje carske, Poklonit se ti v njihovem imenu. Samozvanec. Poznal sem Donce, nikdar nisem dvomil Ugledati kozakov v svoji vojski. Iskrena hvala hrabrim donskim četam. Mi vemo, da so po krivici zdaj Preganjani in mučeni kozak'. No če nam Bog pomore na prestol Očetov naš h priti, nagradimo Po starem naš svobodni, verni Don. 202 Poet (se pribliiža !n ga piijemlje, globoko se pri- klanjajoč, za rob njegovega jilašča). Veliki princ naš, carjevič presvetli ! Samozvanec. Kaj hočeš ti ? Poet. Vzemite blagohotno Ta bedni plod truda marljivega. Samozvanec. Kaj vidim jaz ! Latinski stihi to ! O stokrat sveta zveza meča z liro : Okrog obeh se vije lovorika. Pod severnim sem sicer rojen nebom. Vendar mi znan je glas latinske muze. Jaz tudi ljubim cvetke s Parnasa. (čita zase.) Hruščev (tiho Puškinu). Kdo pa je ta ? Puškin. Piit.*) Hruščev. Kak pa je stan to ? Puškin. Kako bi rekel ruski ? Stihopisec, Šaljivec, ka li. Samozvanec. Krasni stihi so ! Verujem v pesnikovo proročanstvo. Zastonj v njihovih prsih ne kipi Navdušenost. O srečno je podvzetje, Katerega izid se že proslavlja. Približi se, prijatelj, dar ta sprejmi V spomin. (Daje mu prstan.) Kedar dovršim svoje delo, Usode nalog, ko nadenem krono Očetov svojih, upam da začujem Spet sladki glas tvoj, veličastno h'mno : Musa gloriam coronat, gloriaque musam. Tedaj, prijatelji, do zjutraj, z Bogom. Vsi. Naprej ! Na boj ! Da zdravstvuje Dimitrij, Da zdravstvuje veliki knez moskovski ! (Pride Se.) BELEŽKE. C. kr. umetno-obrtna strokovna šola v Ljubljani je izdala svoje poročilo za šolsko leto 1901/02. Iz tega poročila po- sne.uamo glede oddelka za umetno vezenje in čipkarstvo : Temu oddelku je namen, vzgajati umetniško izvežbane vezilje in čipkarice. Poleg tega naj oživi ostanke istovrstne *) Malorusi izgovarjajo besedo >poet« piit. domače industrije, ohranjene še na Kranj skem, in naj na podlagi pravih, zakonom sloga primernih principov in po zgledih dobrih vzorcev omogoči splošno racionalno izurjenost v belem in pisanem vezenju ter v čipkarstvu. Pouk je deloma teoretiški, deloma praktiški in obsega predmete : nemški je- zik, slovenski jezik, računstvo in knjigo- vodstvo, elementarno prostoročno in stro- kovno risanje, prenašanje vzorov na blago, rezanje oblik, osobito pa praktiška dela v ateljejih, ki jim je odločeno največje šte- vilo učnih ur. Tu se učenke po priznanih učbah sistematiško poučujejo se seznanjajo z najvažnejšimi metodami izdelovanja in dekoracnje, z vsakovrstnim materijalom in njega dobavo, ter spoznavajo vse zahteve, ki jih stavlja sedanji čas do umetnoobrtnih ročnih del. Za absolventinje se nahaja na zavodu poseben kurz, v katerem izdelujejo pred- mete za praktiško uporabo in se priprav- ljajo za samostojno izvrševanje priučene umetnosti. Dela učenk so njih last, ako predstav- ljajo učni načrt, n. pr. vzorni prti, vzorni trakovi itd. Redne učenke dobivajo v to potrebni materijal od šole zastonj. Hospitantinje si morajo materijal in priprave za delo napravljati ob svojih stroških. Dalje obstoji na tem zavodu javna risarska šola za deklice. Ta odde- lek ima namen, odraslim deklicam in da- mam dajati priliko, da se urijo v kopiranju vzorcev za ženska umetna ročna dela in v risanju sploh, osobito pa v risanju po naturi. Pouk se vrši vsako sredo in soboto popoldne od 2. do 4. ure in je brezplačen. Pri vstopu pa je treba odšteti vpisnino 2 kroni, ki se porabi za nakup učil. Risarsko pripravo si mora vsaka obiskovalka sama preskrbeti. Deklice sb oripuščene tudi na oddelek za pletarstvo. Pouk v tem oddelku traja za tiste, ki hočejo dobiti izpričevalo usposobljenosti za samostojno izvrševanje pletarskega obrta, tri leta, za one pa, ki nameravajo gojiti pletarstvo kot domači obrt, eno oziroma dve leti. — Šolsko leto 1902/1903. se prične v petek, dné 19. septembra 1902. Vpisovanje se bo vršilo dne 16., 17. in za hospitantinje tudi še 18. 203 septembra in potem med šolskim letom, kolikor bodo dopuščali prostori. Pri vpi- sovanju se treba izkazati s šolskim spriče- valom in dokazi za predpisano starost. Boj proti trgovini z dekleti. Dne 15. t. m. se je sešel v Parizu mednaroden kongres, ki ima nalogo pečati se z vpra- šanjem, kako in s kakimi sredstvi se je boriti proti za človeštvo skrajno sramotni trgovini z dekleti. Avstrija je poslala kot svoje zastopnike na ta kongres sekcij- skegp šefa v justičnem ministerstvu dr. pl. Schrota in dvornega svetnika dr. Friebeisa. Kakor poročajo listi iz Frankobroda ob M. se je nedavno ondi vršil shod nemških rabincev, ki je sklenil opozoriti gališke rabine na to sramotno trgovino in jih bodriti, da naj napovedo in bojujejo naj- strožji boj proti taki kupčiji. Ob jednem se govori, da se skliče v Galiciji, kjer jako cvete ta trgovina, shod ondotnih ra- bincev, ki se bo v to svrho podrobneje pečal s to zadevo. V okrajne komisije za oskrbovanje revežev in sirot se v mnogih mestih Nem- čije volijo tudi ženske. Poročila dotičnih direkcij se najpovoljneje izražajo o vspehih delovanja ženskih oskrbnic. Čuditi se mo- ramo le, da se javna oskrba revežev in sirot sploh in povsod ne prepusti vsaj deloma ženskam. Ženske kot udinja šolskih komisij de- lujejo že v mnogih holandskih mestih. Sedaj bodo ženske nameščene tudi v šolsko komisijo v Amsterdamu, kjer se bavijo s preosnovo šolskega nadzorstva. Poleg tega se ima trem nadzornikom ljudskih šol pri- družiti jedna nadzornica z jednako plačo (3 — 4000 gld.) Ženski asistenti za nadzorovanje v obrti na Nemškem. V Nemčiji je prišlo v splošno veljavo spoznanje, da je pametno in potrebno, da se nadzorništvo nad žen- skim delavstvom izroča ženskam. Toza- devna imenovanja so na dnevnem redu. V Berolinu so zopet nastavili dve asistentki ; jedna taka pa je bila i. maja t. 1. dode Ijena vojvodskemu obrtnemu nadzorniku v Sachsen - Altenburgu. Za nastavljenje asistentke se je izrekel tudi deželni zbor za Reuss ml. vrste. V isto svrho so se obrnili na trgovinskega ministra pred- stojniki vratislavskega evangeljskega del. društva in krajna skupina Vratislava obrt- nega društva za delavke, ki delajo doma. Nadaljevalni poduk za deklice. V Mannheimu so z novo določbo krajevnega statuta raztegnili nadaljevalni poduk za deklice. Dotična določba pravi, da so trgovski vajenci in pomočniki obojega spola, zaposleni v mestnem okraju dolžni, do zvršenega i8. leta obiskovati trgovsko nadaljevalno šolo. Določba se tudi ne iz- reka za po spolu ločen poduk. Ali bi se ne dal tudi v Ljubljani vpeljati važni na- daljevalni poduk za deklice ? Boj proti drž. reglamentiranju prosti- tucija se je na Holandskem zadnja leta jako razširil. Provincijalnim mestom se je v tozadevnem postopanju letos pridružilo tudi glavno me.sto. Dne 20. februvarja t. 1. je namreč izdal mestni svet v Amster- damu policijsko naredbo, ki i. zapove- duje, da sezapro bordeli in 2. nalaga kazen za obisk istih. Tako je prav ! Žensk je bilo na berolinski univerzi v poletnih semestrih: leta i8g6. 40, 1. 1897. 116, 1. i8g8. i6g, 1. 189g. 186, 1. 1900. 301, 1. 1001. 303, 1. igo2. 365 ; v zimskih semestrih pa : leta iSgó/gy. g6, 1. 1897/98. 193, 1. 1898/99. 241, 1. 1899/1900. 431, 1. 1900/01. 439, 1. 1901/02. 611. Število slu- šateljic torej stalno raste. „Društvo za zboljšanje ženske oblake" se je ustanovilo na Dunaju. Antialkoholizem v Srbiji. »Društvo za suzbijanje alkoholskih pića«, ki se je ne- davno osnovalo v Belgradu, izdalo je do sedaj 3 zvezke svojih javnih predavanj in sicer : I. »Alkohol i uživanje« od dr. M. Miljkovića, IL »Kako je Bekri-Rade osta- vio piće« od Laze Komarčića in III. »Pi- janstvo i ludilo« (blaznost) od dr. J. Danica. Vsak zvezek stane 10 st. ter ga je dobiti pri imenovanem društvu v Belgradu (Grand- hotel). Dobro bi bilo, da bi nam kdo te popularno pisane knjižice prevedel v slo- venščino. Tudi pri nas bi bilo društvo, ki bi obveščalo narod o škodljivosti alko- hola, silno potrebno. LISTNlCA UREDNIŠTVA. Cenjene sotrudnice in sotrudnike, stare in nove, prosimo potrpljenja. Vse, kar je porabljivega, pride sčasoma na vrsto ! Cenjeno čitateljstvo prosimo, da nam oprosti, ker radi pomanjkanja prostora nismo mogli v tej številki nadaljevati »Šolske ikone«. 204