286 Ventil 14 /2008/ 3 Megawatni pogon za vlek peči pri proizvodnji cementa Celotni projekt je prevzelo podjetje Hidroinženiring, d. d., iz Ljubljane, ki je poskrbelo za obnovo mehanskega sklopa, zamenjavo transformatorja in krmiljenje (SCADA) celotne peïi. Podjetje PS, d. o. o., Logatec je kot podizvajalec dobavilo 1 megawat- ni motor podjetja Leroy Somer in sestavilo ter instaliralo modularni frekvenïni pretvornik Unidrive SPM. Skupaj z inženirji iz podjetja Hidroinženiring, d. d., ki so poskr- beli za SCADA nadzorni sistem, smo opravili tudi zagon celotnega sistema (frekvenïni pretvornik in motor). Podjetje Hidroinženiring, d. d., nas je izbralo za dobavitelja pogonskega sklopa, ker: • nas poznajo in vedo, da lahko ponudimo popolno tehniïno pod- poro pri omenjenem projektu, • lahko dobavimo motor in regula- tor za potrebno moï, • nudimo dodatno zanesljivost delovanja zaradi možnosti modu- larne izvedbe regulatorja in pred- nosti, ki jih modularnost nudi, • smo prilagodljivi in smo znali prisluhniti njihovim zahtevam. • Naša prednost pred konkurenco je bila predvsem v možnosti mod- ularne izdelave frekvenïnega re- gulatorja, ki je nudila dodatno varnost pri de- lovanju, saj je Lafarge Trbov- lje, d. d., zahte- val 100-odstot- no zanesljivost delovanja. FrekvenÏni pretvornik Unidrive SPM 1 MW, 690 V Frekvenïni pre- tvorniki Unidri- ve SPM podjetja Control Techni- ques so modu- larni frekvenïni pretvorniki, kar pomeni, da s ko- mbinacijo po- sameznih mo- dulov dosega- mo razliïne iz- hodne moïi ce- lotnega regula- torja. Moïno- stna stopnja je bila v tem pri- meru popolno- ma loïena od krmilne stopnje, kar zmanjšuje možnost nas- tanka napake na krmilnem delu regulatorja. Pre- dnost modular- nega sistema je predvsem zmo- Andrej ZUPANČIČ Slika 1. Omare, v katerih so moduli Unidrive SPM. Omare so zaprte, ker bi odpiranje vrat ustavilo proizvodnjo. Slika 2. Primer videza notranjosti omare V zaïetku letošnjega leta je podjetje PS, d. o. o., iz Logatca zakljuïilo projekt zamenjave mo- torja, ki poganja glavni ventilator za vlek peïi pri proizvodnji ce- menta v podjetju Lafarge Cement, d. d., Trbovlje. Družba Lafarge Cement, d. d., se je v sklopu letnega vzdrževanja odloïila za zamenjavo starega motorja (800 kW), ki je bil prikljuïen neposre- dno na elektriïno omrežje. PODJETJA PREDSTAVLJAJO žnost hitrega odpravljanja napak pri morebitni okvari z zamenjavo modulov, poleg tega pa lahko sistem obratuje z zmanjšano moïjo tudi brez enega modula. Pri omenjenem projektu smo sestavili regulator iz naslednjih komponent: • 1 x Master Controler (krmilna enota za vse moïnostne stopnje), • 8 x moïnostna stopnja SPMA 1622 Slave. Vse komponente smo vgradili v omare (4 omare za moïnostni del in 1 omara za glavno stikalo in krmilni del). Omare s frekvenïnimi regulatorji Unidrive SPM so v klimatiziranem sti- kališïu, kjer so zašïitene pred vlago in prahom. Operater krmili frekvenïni regulator preko nadzornega sistema SCADA, ki je s frekvenïnim re- gulatorjem pove- zan preko komu- nikacije Profibus DP. Omogoïe- no je tudi roïno krmiljenje na sa- mem frekvenï- nem regulatorju ter iz komandne omarice ob sa- mem motorju (v ïasu testiranja, remontov, …). Kr- miljenje iz oma- rice ob motorju in na samem regulatorju je mogoïe le v primeru, da ima vzdrževalec dovoljenje za tak poseg. Elektromotor 1 MW, 690 V Motor je izdelan po naroïilu in ima dve izstopni gredi. Na eni gredi (gla- vni) je vpet ventilator, na drugi strani pa je z elektromehansko sklopko prikljuïeno gonilo z dodatnim mo- torjem. Ta se v primeru zaustavitve glavnega motorja uporablja za poïa- sno vrtenje ventilatorja. Ventilator je potrebno vrteti poïasi zaradi vroïih dimnih plinov, ki bi ga v nasprot- nem primeru poškodovali. Glavni motor je prisilno hlajen s pomoïjo pomožnega ventilatorja, ki skrbi za hlajenje motorja in odvajanje toplega zraka iz njega. Zanimivosti projekta Celoten projekt karakterizirajo izjem- ne dimenzije vseh uporabljenih kom- ponent. Da gre za tehniïno zahteven projekt, je razvidno iz naslednjih zanimivih podatkov. Teža motorja je veï kot 6 ton pri dimenzijah 2,3 m x 1,4 m x 1,1 m. Premer glavne gredi motorja je 140 mm. Priklop motorja na frekvenïni regulator je izveden s štirimi vodniki, ki imajo po tri žice preseka 240 mm 2 . Sistem obratuje pri napetosti 690 V, tok pa je veïji kot 1000 A. Ustrezno napetost ge- nerira v loïenem prostoru namešïen transformator iz visokonapetost- nega omrežja. Tudi regulator je izjemno velik. Montiran je v petih elektriïnih omarah, katerih skupni volumen je veï kot 11 m 3 (4,6 m x 1,2 m x 2,1 m). ZakjuÏek Uspešno zakljuïen projekt potrjuje zmožnost pridobivanja in realizacije tudi najbolj zahtevnih poslov na zgornji meji tehniïnih karakteristik frekvenïnih pretvornikov proizvajal- ca Control Techniques, ki ga po- djetje PS, d. o. o., Logatec zastopa na slovenskem tržišïu. Uporabne povezave: www.ps-log.si, Unidrive SPM regulatorji: http://www.ps-log. si/produkti.php?m_skupina=67 Andrej ZupanÏiÏ, PS, d. o. o., Logatec Slika 3. Motor 1 MW, 690 V podjetja Leroy Somer (teža nad 6t) PODJETJA PREDSTAVLJAJO 287 Ventil 14 /2008/ 3