maj 2004 Revija Slovenskih `eleznic Nova smer East Express `e do konca leta Nova smer Okoljsko komuniciranje `eleznic Potni{ki promet 150 let Zdravili{~a La{ko Zdravili{ko in rekreacijsko sredi{~e na pragu `elezni{ke postaje Tovorni promet Podprojekt Door to Door Izbolj{ati delo na industrijskih tirih NOVA PROGA 05-2004 ovitek.qxd 1.6.2004 14:49 Page 1 NOVA PROGA 05-2004 ovitek.qxd 1.6.2004 14:49 Page 2 Med trgom in tradicijo Veliko ve~ino prometa Slovenske `eleznice ustvarimo v tovornem pro- metu, ki je tudi najbolj dobi~konosni del na{ega podjetja. V tem se razlikujemo od drugih evropskih `eleznic, ki jim prevoz blaga pome- ni le manj{i del prihodkov. Poleg tega pa je na{a krivulja ton in neto- tonskih kilometrov v zadnjih letih vztrajno obrnjena navzgor. Tovorni promet na skorajda vseh podro~jih dosega visoke cilje Nove smeri, ponekod pa jih celo presega. Zato gotovo ni naklju~je, da je konec maja prav v Ljubljani potekal mednarodni seminar z imenom @elez- ni{ki tovorni promet v novem stoletju. Na njem se je zbrala transport- na »smetana« iz vse Evrope, pa tudi z drugih celin. Udele`ilo se ga je ve~ kot 200 vodilnih `elezni~arjev iz dr`avnih in zasebnih podjetij, upravljavcev `elezni{ke infrastrukture ter predstavnikov razli~nih dru- gih podjetij in organizacij. Skupaj so sku{ali najti odgovor na vpra{a- nje, kako lahko `eleznice ~im bolj uspe{no konkurirajo svojim tekme- cem, predvsem vseprisotnemu cestnemu prometu. Odgovor na to vpra{anje nikakor ni kratek in enostaven, sprememb, ki jih `e uvajamo in jih {e bomo, je veliko. Smer, v katero moramo, pa je ve~ kot jasna. @elezni{ki prevozniki smo dolga leta `iveli lagodno, nelo~ljivo pritrjeni na dr`avne prora~unske jasli, zaradi ~esar so se or- ganizacijske strukture razbohotile, u~inkovitost in produktivnost pa nista bila med glavnimi vodili. Toda hkrati je dolgoletna tradicija na `eleznico pripeljala ogromno izku{enj in tehni~no-tehnolo{kega zna- nja, ki si ga lahko na{i konkurenti le `elijo. Na{a najpomembnej{a na- loga v prihodnjih letih bo, da omenjenim izku{njam in tradiciji neneh- no dodajamo {e tr`no komponento. Dele` prora~unskih sredstev se bo namre~ samo {e zmanj{eval in le z u~inkovito organiziranimi de- lovnimi procesi ter popolno usmerjenostjo k trgu bomo lahko pre`i- veli kot uspe{no podjetje, ne le kot ve~ni izgubar. Trg torej kot alfa in omega na{ega poslovanja? Nedvomno, a to nikakor ne sme pomeni- ti, da bomo pozabili znanje prej{njih generacij `elezni~arjev in `elez- ni~ark. Prav nasprotno - iz njega se moramo u~iti in v njem iskati prednosti pred na{imi konkurenti. Na{a tradicija in izku{nje ter z njima povezani dose`ki pa nikakor niso le mrtva ~rka na papirju internega glasila. Na odmevni tiskovni kon- ferenci, ki je potekala med mednarodnim seminarjem v Ljubljani, so najvi{ji mednarodni predstavniki kar tekmovali v hvaljenju na{ih do- se`kov v zadnjih letih. Pa ne govorim o skorajda obveznih pohvalah kot »seminar je bil odli~no organiziran«. [lo je za konkretne kompli- mente, morda celo malo zavisti ob tr`nem dele`u tovornega prome- ta v Sloveniji in njegovi rasti. Oba namre~ ve~kratno presegata dose`- ke »stare« Evropske unije. Sicer pa je visok `elezni{ki tr`ni dele` zna- ~ilen tudi za druge pristopnice v EU. Sedaj bo ta dele` treba obdr`a- ti. In eno od re{itev spet ponujamo male Slovenske `eleznice. Gre za mre`o direktnih blok vlakov, ki ponujajo novo kakovost `elezni{kega prevoza tovora. Trenutno iz Ljubljane `e vozijo trije, `e do konca leta pa naj bi tak vlak povezal tudi Ljubljano in Carigrad. Kljub na{i `e kar pregovorni majhnosti smo torej slovenski `elezni~arji in `elezni~arke med najbolj inventivnimi v Evropi. Nova smer East Express `e do konca leta Nova smer Okoljsko komuniciranje `eleznic Potniški promet V Gr~ijo na olimpijske igre, po~itnice ali kar tako … Tovorni promet Podprojekt Door to Door Izbolj{ati delo na industrijskih tirih Intervju mag. Andrej Pagon – pomo~nik generalne- ga direktorja Ustanavljanje novih dru`b v skladu s planom Iz tujine Evropski prometni ministri v Ljubljani 2 5 6 10 12 15 Novo progo izdajajo Slovenske `eleznice, Slu`ba za organizacij- sko komuniciranje • Ljubljana, Kolodvorska 11, telefon (01) 29 141 94, telefaks: 29 148 09, e-po{ta: marko.tancar@slo- zeleznice.si • odgovorni urednik: Marko Tancar • lektoriranje: Darinka Lempl • tajni{tvo uredni{tva: Mateja Urbanc • avtorji fotografij: Antonio @ivkovi~, Marko Tancar, Mi{ko Kranjec, Mirjam Kasteli~, Ana Tu{ar, Dario Cortese. • tisk: Present d.o.o. • Nova proga izide desetkrat na leto v 10.500 izvodih • naslovniki jo pre- jemajo brezpla~no • fotografij in rokopisov ne vra~amo. Bralci in dopisniki, ne pozabite! Prihodnja {tevilka Nove proge izide 5. julija. Prispevke zanjo lahko na naslov uredni{tva po{ljete najpozneje do 18. junija. 1 Uvodnik Marko Tancar, odgovorni urednik Nove proge Revija Slovenskih `eleznic maj 2004 S@ so ljudje Mirjam Kasteli~ Vodovc »V enem samem tehnolo{kem letu lahko zaostane{ za deset let!« 16 NOVA PROGA 05-2004.qxd 1.6.2004 14:40 Page 1 2 Nova smer Na sre~anju ge- neralnih direk- torjev `eleznic z desetega vsee- vropskega kori- dorja v Carigra- du, ki se ga je udele`il tudi generalni direk- tor Slovenskih `eleznic Bla` Miklav~i~, so izrazili namero, da do konca tega leta trans- portnemu trgu ponudijo nov skupni produkt East Express, di- rektni tovorni vlak, ki bo po- vezoval Cari- grad in Ljublja- no. Vlak bo vo- zil po desetem in ~etrtem ~e- zevropskem ko- ridorju. Njego- va trasa, ki je najkraj{a narav- na pot med Se- verovzhodno, Srednjo, Zahodno in Ju`no Evropo, je dolga 1.577 kilometrov. Produkt je nastal na pobudo slovenskih in tur{kih `e- leznic, z njim pa bi radi izrabili vse tr`ne prilo`nosti, ki jih ponu- ja blagovna menjava Tur~ije z Nem~ijo, Francijo in Italijo. Trenutno kar 48 odstotkov tovo- ra med omenjenimi de`elami pri- pada cestam, 42 odstotkov lad- jarjem, 9 odstotkov `eleznici, 1 odstotek letalskemu prometu. @elezni{ki transport danes pote- ka zlasti v izvozu iz Slovenije in tranzitu ~ez Slovenijo proti Tur~i- ji. V obratni smeri tovornih vla- kov skorajda ni, obstajajo pa mo`nosti za razvoj te smeri. Tranzitni `elezni{ki promet ~ez Slovenijo v Tur~ijo, ki je neko~ po- tekal po omenjeni trasi, se je v zadnjem desetletju zaradi politi~- nih razmer v nekdanji Jugoslaviji preusmeril na dalj{e obvozne poti. Prizadevanja `eleznic na nekdaj najkraj{i `elezni{ki pove- zavi so `e prinesla pove~anje ko- li~ine `elezni{kih prevozov iz Nem~ije, Avstrije, Italije in Franci- je, ki ~ez Slovenijo potujejo v Tur- ~ijo. V obratni smeri je bilo pove- ~anje zanemarljivo. Leta 2002 so Slovenske `eleznice v tranzitu proti Tur~iji skupaj prepeljale `e 101.563 ton blaga, ve~inoma papirja, lesa, `eleza in jekla. Blagovna menjave med Tur~ijo in Nem~ijo ter Avstrijo se iz leta v leto pove~uje. Blagovni tok med Nem~ijo, Avstrijo ter Tur~ijo je leta 2001 dosegel 4.523.406 ton, do leta 2010 naj bi se po pri~akovanjih pove~al na 5.749.096 ton. Trenutni dele` `eleznic je 9 odstotkov, predvide- no pa je pove~anje tega dele`a na 15 odstotkov, kar bi pomeni- lo, da bodo leta 2010 `eleznice med Ljubljano in Carigradom prepeljale okrog 900.000 ton. Vlak East Express bo blok vlak z me{anim tovorom. Z njim bomo raz{irili svoje ponudbo blok vla- kov, ki Ljubljano postavljajo v sre- di{~e njihovih tras. Pri~akovani ~as prevoza blaga po `eleznici med Carigradom in Ljubljano ter naprej do Münchna bo tri dni, za isto relacijo tovornjaki povpre~no potrebujejo pet dni. Trenutno iz Ljubljane uspe{no vozijo trije di- rektni tovorni vlaki – do Münchna, Bologne in romunske- ga mesta Curtici. East Express bo ponujal dostavo od vrat do vrat v sodelovanju z lokalnimi {pedicij- skimi podjetji in skladi{~enje ter vzpostavljen sistem nadzora ka- kovosti. Uporabniki pa bodo lah- ko tudi vedno spremljali, kje je njihova po{iljka. Vozni red bo fik- sen, prav tako vozni ~asi. Upo- rabljen bo tako imenovani »one stop shop« sistem, kar pomeni, da uporabnik komunicira le z eno `eleznico, ki ponudi celovito storitev, ne z vsemi udele`enimi `eleznicami. Podlaga pa bodo seveda konkuren~ne cene. Memorandum o nameri, ki so se mu pridru`ile tudi Nem{ke `elez- nice s Hartmutom Mehdornom na ~elu, so generalni direktorji podpisali ob slovesnem za~etku gradnje dolgo pri~akovanega projekta – `elezni{kega predora, ki bo pod morjem povezoval evropsko in azijsko celino pri Bosporju. Dva kilometra dolg predor bo pod morsko gladino povezoval obstoje~i `elezni{ki omre`ji, namenjen pa bo potni{- kemu in tovornemu `elezni{ke- mu prometu. Projekt naj bi bil kon~an v petih letih. East Express `e do konca leta Generalni direktorji so podpisali sporazum, po katerem bi East Express Ljubljano in Carigrad povezal `e letos. NOVA PROGA 05-2004.qxd 1.6.2004 14:40 Page 2 V Cankarjevem domu v Ljubljani je 27. in 28. maja potekal medna- rodni `elezni{ki seminar z naslo- vom @elezni{ki tovorni promet v novem stoletju. Seminar so orga- nizirale Slovenske `eleznice v so- delovanju z Mednarodnim `elez- ni{kim zdru`enjem za kongresne dejavnosti (IRCA). Slovenskim `e- leznicam je tako prav v letu vklju- ~itve Slovenije v Evropsko unijo pripadla velika ~ast, da organizira- jo tako pomemben strokovni se- minar na visoki mednarodni ravni. Na njem so priznani strokovnjaki s podro~ja `elezni{kega transporta, gospodarstva in politike sodelova- li s prispevki in razpravami o izzi- vih, ki ~akajo `eleznice v tem sto- letju, o pri~akovanjih uporabnikov ter o vlogi in pomenu prometne politike. Seminar je vodil generalni direktor Bla` Miklav~i~, vsebinske sklope pa je usklajeval Sre~ko @er- jav, izvr{ni direktor tovornega pro- meta na Slovenskih `eleznicah. Seminar Ljubljana 2004 je bil na- menjen vodstvenim delavcem in strokovnjakom s podro~ja `elez- ni{kega tovornega prometa na- cionalnih `elezni{kih prevoznikov, novim prevoznikom, upravljalcem `elezni{ke infrastrukture in lu{kih podjetij ter predstavnikom gospo- darstva. Na njem se je zbralo ve~ kakor 200 udele`encev iz vse Evrope. V ~asu seminarja pa je bila v Cankarjevem domu na og- led tudi mednarodna razstava po- membnej{ih `elezni{kih podjetij ter dobaviteljev opreme in mate- rialov, ki so predstavili svoje stori- tve in izdelke. Na njej so se poleg Slovenskih `eleznic predstavili tudi DB Stinnes, ÖBB Cargo Au- stria, Express Internationale Spe- dition AG, Fersped in drugi. Dalj{i prispevek s povzetkom de- bat in sklepov seminarja, ki je po- tekal v ~asu zaklju~evanja redakci- je, bomo objavili v naslednji Novi progi. Revija Slovenskih `eleznic maj 2004 3Nova smer »Prometa ne moremo upravljati iz kabineta …« je geslo, ki si ga je novi prometni minister, dr. Mar- ko Pavliha, zastavil na za~etku svojega ministrovanja. Zato je obiskal posamezne ve~je gospo- darske dru`be s podro~ja trans- porta in logistike ter uprave in di- rekcije v sestavi ministrstva. V sredo, 12. maja, je v spremstvu dr`avnega sekretarja Borisa @ivca obiskal tudi na{e podjetje. Spre- jeli so ga ~lani poslovodstva in te- daj {e predsednik nadzornega sveta Toma` Banovec. Generalni direktor Bla` Miklav~i~ mu je predstavil poslovanje podjetja in na~rte poslovodstva ter odprta vpra{anja med ministrstvom, `e- lezni{ko agencijo in Slovenskimi `eleznicami. Minister se je zavzel za ~im hitrej{o dejansko vzposta- vitev holdinga, `al pa med le enournim obiskom ni bilo mo~ natan~neje spregovoriti o nere{e- nih vpra{anjih. V Ljubljani o tovornem prometu v novem stoletju Minister na obisku Dr. Marko Pavliha in Boris @ivec (z leve). Generalni direktor Miklav~i~ in izvr{ni direktor CER Ludewig sta podpisala izjavo o tovornem prometu v novem stoletju. Razstavni prostor Slovenskih `eleznic je bil dele`en {tevilnih pohval. NOVA PROGA 05-2004.qxd 1.6.2004 14:40 Page 3 4 Nova smer Maj je prinesel kar nekaj kadrovskih sprememb, ki bodo vplivale na na{e delo v prihodnje. Novi prometni minister, dr. Marko Pavliha, je v za- ~etku maja sprejel od- stopno izjavo dr`avne- ga sekretarja za `elezni- ce Matja`a Kneza, 6. maja pa je odstop sprejela tudi vlada. Po pooblastilu ministra za promet je vodenje Urada za `eleznice prev- zel Boris @ivec, sicer dr`avni se- kretar za prometno politiko in mednarodne odnose. Sredi me- seca pa je vlada zamenjala tudi dva ~lana na{ega nadzornega sveta. Predsednika Toma`a Ba- novca je zamenjal Livij Jakomin, kot je bilo pri~akovati, pa je tudi v nadzornem svetu Matja`a Kne- za zamenjal Boris @ivec. V izjavi za ~asnik Finance je minister po- vedal, da je z zamenjavama `elel le izbolj{ati strokovnost dela v nadzornem svetu Slovenskih `e- leznic, saj je Livij Jakomin priznan prometni strokovnjak, Boris @ivec pa je na ministrstvu `e prevzel mesto dr`avnega sekretarja za `eleznice, ki ga je prej zasedal Matja` Knez. Kadrovske spremembe na mini- strstvu in v nadzornem svetu Boris @ivec je prevzel vodenje urada za `eleznice in obenem postal ~lan nadzornega sveta S@. S {iritvijo Evropske unije tudi peti ~ezevropski koridor dobiva novo vlogo in nove mo`nosti za razvoj. Zato bi bilo nujno treba uskladiti njegov razvoj v posameznih dr- `avah in ga tudi sproti spremlja- ti, so se strinjali udele`enci med- narodne konference o petem ko- ridorju, ki je potekala 3. in 4. maja v Portoro`u. Na konferenci so sodelovali predstavniki mini- strstev in operaterjev iz {estih dr- `av, po katerih poteka peti ~eze- vropski koridor, organiziralo pa jo je slovensko prometno mini- strstvo. Namen konference je bil opredeliti temeljne klju~ne ovire u~inkovitega mednarodnega prometa in celovit prednostni nabor potrebnih dejavnosti ter si izmenjati izku{nje pri odpravlja- nju ovir in zagotavljanju u~inko- vitega prometa. Namesto napovedanega promet- nega ministra je udele`encem spregovoril dr`avni sekretar Boris @ivec. Po njegovih besedah je bila konferenca prva od na~rtovanih, na katerih bodo posku{ali pripra- viti med dr`avami usklajen akcij- ski program ukrepov za razvoj petega koridorja. Poudaril je tudi, da bo treba prese- ~i osnovno opredelitev ~ezevropskih koridorjev kot povezovalcev Evropske unije z dr`ava- mi ne~lanicami, saj so se meje Unije pomakni- le dale~ na vzhod. V imenu Evropske ko- misije je spregovoril vodja oddelka za infra- strukturo Edgar Thiel- mann. Napovedal je, da se bo v prihodnjih 15 letih mednarodni pro- met pove~al kar za sto odstotkov. Zato bo tre- ba v infrastrukturo vlo- `iti kar 225 milijard evrov. Ob tem je skrb zbujajo~e dejstvo, da ~lanice EU za razvoj prometne infrastrukture name- njajo manj kakor en odstotek bruto doma~ega proizvoda. Zato do leta 2010 ne bo dograjenih kar 50 odstotkov na~rtovanih `e- lezni{kih povezav in skupno 36 odstotkov na~rtovanih promet- nih investicij. Re{itev Thielmann vidi v liberalizaciji trga. Generalni direktor S@ Bla` Mi- klav~i~ pa je podvomil o hitri libe- ralizacij `elezni{kega trga, saj ta zahteva ogromna sredstva v po- sodobitve infrastrukture. Pouda- ril je pomen interoperabilnosti in novih storitev v tovornem pro- metu, med katerimi je posebej omenil uspe{ni povezavi Ljublja- ne in Münchna ter Ljubljane in Bologne. Napovedal pa je, da bo junija za~el voziti {e blok vlak med Ljubljano in Milanom. Tudi Miklav~i~ je opozoril, da se pro- met na V. koridorju v zadnjih le- tih hitro pove~uje. [e leta 1990 je po njem potovala le tretjina to- vora Slovenskih `eleznic, zdaj je dele` `e dvotretjinski. Generalni direktor Bla` Miklav~i~ je opisal na~rte Slovenskih `eleznic, spregovoril pa je tudi predsednik uprave gr{kih `eleznic. Konferenca o povezovanju kopenskih in pomorskih blagovnih tokov Za skupni razvoj petega koridorja Edgar Thielmann iz evropske komisije je opozoril na premajhna vlaganja »starih« ~lanic EU v transportno infrastrukturo. NOVA PROGA 05-2004.qxd 1.6.2004 14:40 Page 4 Revija Slovenskih `eleznic maj 2004 Skrb za okolje postaja v tem ti- so~letju ena najpomembnej{ih tem, ki se je vse bolj zavedamo tudi v Sloveniji, predvsem pa so mnoga podjetja spoznala, da je poleg temeljne dejavnosti po- membno tudi sporo~anje okolici, da vlagajo veliko truda in denar- nih sredstev v do okolja prijazne tehnologije. Sredi maja je bil v Italiji sestanek delovne skupine UIC-ja (WG Environmental Com- munication Strategy) za pripravo komunikacijske strategije okolj- skega komuniciranja `eleznic. Udele`ili so se ga predstavniki UIC-ja, CER-a, Zdru`enja javnih prevoznikov, Zdru`enja proizva- jalcev `elezni{kih vozil in tudi Slovenskih `eleznic. Skupna ugotovitev je bila, da kljub temu, da `elezni{ka podjet- ja samostojno predstavljajo okoljske prednosti `elezni{kega transporta, {e vedno obstaja splo{no pomanjkanje znanja o prednostih te vrste prometa in prispevka k zni`anju emisij CO2. Prednosti `eleznice in javnega transporta so v primerjavi z letal- skim in cestnim prometom samo teoreti~no predstavljene v medi- jih in politi~ni javnosti. Vzroke bi lahko iskali v preve~ »tehni~nih« podatkih `eleznic, v mo~nih lobi- jih in – moramo priznati – tudi v nezadostnem in nepovezanem komuniciranju `eleznic o okolj- skih prednostih. Danes smo pri~e agresivnemu ogla{evanju proi- zvajalcev letal in avtomobilov, ki v svojih korporativnih oglasih celo trdijo, da njihovi proizvodi sploh ne obremenjujejo okolja, saj naj bi bile izpu{ne emisije prakti~no enake ni~li. Z odli~nimi okoljskimi poro~ili in drugimi na~ini komu- niciranj prepri~ujejo ljudi, da je vse v najlep{em redu in da je nji- hova skrb za okolje izredna. Pa je res tako? Politiki, odlo~evalci in splo{na javnost morajo vedeti ve~ in si tudi `elijo izvedeti ve~, tukaj pa je ni{a, ki jo morajo za- polniti `eleznice s svojim komu- niciranjem o skrbi za okolje. Po- sredovati jim moramo pomem- bno sporo~ilo o tem, da je `elez- nica okoljsko, ekonomsko in so- cialno najbolj uravnote`en trans- portni sistem in tako bo zagoto- vo tudi v prihodnje. To je znans- tveno dokazano in preprosto preverljivo, torej je upravi~eno zahtevati ve~jo pozornost in ve~ vlaganja v infrastrukturo. Zaradi vsega na{tetega moramo izbolj- {ati in {e okrepiti komunikacijske dejavnosti o vseh prednostih `e- leznice. Oblikovati moramo nova, natan~na sporo~ila, podpr- ta na eni strani z znanstvenimi podatki in na drugi s primeri od- li~ne prakse, ki bodo enostavno razumljiva in ki si jih bodo ljudje hitro vtisnili v spomin. Skratka – vsem ciljnim skupinam moramo predstaviti, katere so poglavitne prednosti `eleznic, zakaj mora- mo dati prednost potovanju z vlakom. To bomo dosegli s pred- stavitvijo podatkov o porabi energije in obremenjevanju oko- lja s CO2, socialnih vrednot ter prednosti javnega transporta, varnostnih vidikov, podatkov o nesre~ah, ranjenih in mrtvih ter predstavitvijo primerjave, koliko varnej{a je `eleznica v primerjavi z drugimi vrstami prometa, {e posebej cestnim. Drugi del nalo- ge bo nekoliko te`ji, saj moramo javnost prepri~ati ne samo, kako dobri smo, temve~, kaj delamo, da bomo {e bolj{i, zakaj je vlak najbolj uravnote`en na~in trans- porta za prihodnje generacije. To lahko dose`emo s prepri~eva- njem, da je `eleznica, ki ve~ino- ma uporablja ~isto elektri~no energijo, `e pripravljena na pre- skok na uporabo obnovljivih vi- rov energije, je alternativa vsem cestnim zastojem in vsekakor z javnim prevozom ponuja novo, visoko dodano vrednost, tudi na socialnem podro~ju. Najbolj na- predne pri komuniciranju so za- gotovo nem{ke, francoske, itali- janske, {vicarske, avstrijske in danske `eleznice, ki `e izdajajo posebna okoljska poro~ila. Tudi Slovenske `eleznice so na dobri poti, da pripravijo samostojno poro~ilo, zdaj pa javnosti sporo- ~ajo dose`ke na podro~ju varstva okolja predvsem z letnim poro~i- lom, ki sicer zajema vse pomem- bnej{e podatke o delovanju na- {ega podjetja. Najbolj napredna `elezni{ka podjetja na tem po- dro~ju pa `e izdajajo poro~ila o uravnote`enosti (sustainability report), to so japonske in {pan- ske `eleznice ter `eleznice Hong Konga. Res pa je, da vsa poro~ila ne uporabljajo enakih kriterijev predstavitev in njihova uskladitev je ena UIC-jevih prihodnjih na- log, saj bomo le tako lahko ena- kovredno konkurirali drugim vr- stam transporta, ki s poudarja- njem ekolo{kih prednosti pred- vsem zvi{ujejo borzno vrednost svojih podjetij. Mnoga podjetja namre~ borzniki `e vrednotijo tudi z uporabo okoljskih indek- sov. @eleznica ima mnogo pred- nosti, samo pokazati jih moramo javnosti, ali z drugimi besedami »Keep Kyoto on track«, naj osta- ne Kyoto na tirih. Okoljsko komuniciranje `eleznic 5Nova smer NOVA PROGA 05-2004.qxd 1.6.2004 14:40 Page 5 6 Potni{ki promet Ana Tu{ar Atene, mesto boginje Atene, mesto zgodovi- ne in civilizacije, litera- ture, filozofije in umet- nosti, mesto Platona in Sokrata. Predstavljajte si toplo poletno no~, osvetljeno Akropolo v sredi{~u mesta, `ivahen utrip uli~ic, lokale, v ka- tere vabijo ritmi sirtaki- ja ali pa sodobnej{e, bolj »udarne« glasbe. Pod mediteranskim ne- bom se pridru`ite do- ma~inom in {tevilnim turistom od blizu in da- le~ - va{e do`ivetje Aten bo popolno! A leto{nje poletje bo dogajanje v Atenah {e veliko bolj pestro. Ma- lokrat v preteklosti so nam bile olimpijske igre tako blizu, zato imamo tokrat prilo`nost, da si jih ogledamo v `ivo, in ne le na ma- lih zaslonih. Ne nazadnje, na le- to{njih olimpijskih igrah vsekakor veliko pri~akujemo tudi od slo- venskih tekmovalcev. Da bodo ti lahko na{a pri~akovanja izpolnili, bodo brez dvoma potrebovali tudi podporo nas, navija~ev. To- rej, ~e si vro~e `elite zlata - prav bo vsekakor pri{la tudi kak{na manj plemenita kovina -, bo tre- ba na pot. Vsaj za podporo roko- meta{em, ki so najmo~nej{i adut Slovenije! Potovanje v Gr~ijo bo najudobnej- {e in najcenej{e, ~e se boste odlo- ~ili za vlak. Vsak dan, od 4. junija do 1. oktobra 2004, bo na relaci- ji Ljubljana-Atene vozil vlak Olym- pus, ki sicer vozi le do Soluna. Vozni red: vlak 411 vlak 410 21.05 Ljubljana 7.25 22.04 Solun 8.04 5.40 Atene 23.51 Za potovanje do Aten smo se z `elezni{kimi upravami na prevoz- ni poti dogovorili o posebej ugodni ponudbi City Star Inter- national. Po tej ponudbi bo naj- cenej{e, ~e potujete v skupini pe- tih oseb. Za povratno potovanje v 2. razredu v taki skupini boste za pet oseb pla~ali le 132.203 tolarjev oziroma 26.441 tolarjev na osebo. A ~e va{ cilj niso le olimpijske igre in si `elite ogledati {e katero od znamenitosti v bli`nji ali daljni okolici Aten, bi predla- gali nakup vozovnice Euro Domino. Vozovni- ca Euro Domino velja en mesec, izbirate pa lahko med zakupom 3, 4, 5, 6, 7 ali 8 potoval- nih dni. Pri tem ni nuj- no, da si dnevi poto- vanj zaporedoma sledi- jo. Za tranzitno potova- nje od katere koli po- staje v Sloveniji do gr{- ke meje imate 50-od- stotni popust. ^e si bo- ste torej kupili na pri- mer 4 potovalne dneve po Gr~iji, vas bo to, v{teto z vozovnico do makedonsko -g r { ke meje, stalo le 29.140 tolarjev. ^e ste mlaj{i od 26 let seveda. Tisti, ki si morda `elite malo ve~ udobja, boste lahko potovali z le- `alnikom. V kabini je 6 le`i{~, za vsako no~ pa bo treba pla~ati le 2.467 tolarjev na osebo. In na cilj boste pri{li ~ili in polni energije za spodbujanje na{ih {portnikov. Na~rt za leto{nje poletje je torej … gremo navijat v Gr~ijo. V Gr~ijo na olimpijske igre, po~itnice ali kar tako… Potepanje po Avstriji med polet- nimi po~itnicami {e nikoli ni bilo tako ugodno, kakor bo letos. Slovenske `eleznice so v sodelo- vanju z Avstrijskimi `eleznicami za mlade iz Slovenije pripravile posebno ugodno ponudbo. Za samo 29 evrov bodo otroci in mladi do 20. leta lahko potovali po Avstriji po dolgem in po~ez. In ne le, da ne bo omejitev glede razdalj, vozovnica bo veljala cela dva meseca. Vozovnica Jugend-Ferriennetz- karte Österreich je namenjena otrokom in mladim, ki ob dnevu nakupa {e niso dopolnili 20 let, in bo veljala za potovanja v 2. razredu. Z njo bodo lahko mladi ob sobotah, nedeljah in prazni- kih potovali brez omejitev, od ponedeljka do petka pa od 8. ure naprej (ta omejitev ne bo veljala za potovanja ob prihodu v Avstri- jo oziroma odhodu iz nje). Z omenjeno vozovnico bo mogo~e potovati od 1. julija do 31. avgu- sta 2004, pred nakupom pa bo potnik moral predlo`iti potni list ali osebno izkaznico; identiteto in starost potnika bo imelo pravi- co preveriti tudi vlakospremno osebje na vlaku. Z vozovnico Jugend-Ferriennetz- karte Österreich bodo imeli mla- di od odhodne postaje v Sloveni- ji do meje in nazaj 50 odstotkov popusta, kupiti pa jo bo mogo~e na potni{kih blagajnah PIC Ljub- ljana, Maribor, Celje in Koper. Za tiste, ki {e nimajo 20 let … NOVA PROGA 05-2004.qxd 1.6.2004 14:40 Page 6 7 Potni{ki promet Marko Tancar Revija Slovenskih `eleznic maj 2004 Vlak je skorajda sopomenka za vsakdanjo vo`njo v slu`bo in v {olo. Zato je v notranjem prome- tu ve~ina na{ih potnikov dnevnih migrantov. Kar prehitro pa poza- bimo, da je vlak lahko tudi odli~- no prevozno sredstvo za organi- zirane izlete, saj je precej udob- nej{i od avtobusa, skupine pa lahko izkoristijo tudi ugodne po- puste pri cenah vozovnic. V slu`- bi za notranji potni{ki promet si prizadevajo potovanja z vlakom v prostem ~asu ~im bolj spodbuja- ti in zato organizirajo razli~ne promocijske akcije. Ena od njih je potekala 6. maja. Na ta dan so predstavniki turisti~nih agencij, ki sodelujejo s Slovenskimi `elezni- cami, obiskali Belo Krajino. Tam so se lahko »v `ivo« prepri~ali, kaj vse ponuja ta lepi del Slovenije ob hrva{ki meji in kako bi lahko oblikovali turisti~no ponudbo v sodelova- nju z na{im podjet- jem. Pot je ve~ kakor 50 predstavnikov turisti~- nih agencij iz vse Slo- venije in njihove spremljevalce iz slu`be za notranji potni{ki promet z vlakom naj- prej vodila do Novega mesta. Od tam pa so nadaljevali z avtobu- som. Najprej so obi- skali vas Veliki Nerajec, ki le`i ob cesti ^rno- melj-Vinica. Tam so si ogledali zna~ilne stare hi{e in spoznali, kak- {no je bilo `ivljenje v preteklosti. Z zanimanjem so si ogledali tudi zbirko doma~e obr- ti, doma~ini, ki sami skrbijo za ohranjanje kulturne dedi{~ine, pa so se pohvalili, da so leta 2000 dobili posebno evropsko prizna- nje za izjemne dose`ke na po- dro~ju naravovarstva in za skup- no va{ko delo. Naslednja postaja je bil Krajinski park Lahinja nedale~ od Velikega Nerajca. Krajinski park je naravo- slovno in kulturnozgodovinsko bogato obmo~je v povirju in zgornjem toku reke Lahinje, v njem pa {e delujeta mlin in `aga na vodni pogon. Toda ~asa za ogled je bilo le malo, saj se je bilo treba odpraviti v Metliko. Tam je v Metli{kem gradu, ki stoji v sta- rem mestnem jedru, udele`ence sprejel metli{ki `upan Slavko Dra- govan in se jim tudi pridru`il pri ogledu Belokranjskega muzeja. Za prijeten konec dneva je poskr- bel {e obisk vinske kleti, za varno in udobno vrnitev v Ljubljano pa posebni vlak, ki je to~no po voz- nem redu odpeljal iz Metlike. V Belo krajino tudi z vlakom V vasi Veliki Nerajec so prijazne va{~anke nazorno pokazale, kako so `iveli na{i predniki. Mlin na vodni pogon v Krajinskem parku Lahinja {e vedno deluje in prakti~ni prikaz se- veda ni smel manjkati niti ob `elezni{kem obisku. V Belokranjskem muzeju se je gostitelju Gorazdu Hartnerju, {efu slu`be za notranji pro- met (drugi z leve), pridru`il tudi metli{ki `upan Slavko Dragovan (tretji z leve). NOVA PROGA 05-2004.qxd 1.6.2004 14:40 Page 7 8 Potni{ki promet Milo{ Rov{nik Letos mineva 150 let, odkar je za~elo delovati Zdravili{~e La{ko. Sodobno letovi{~e je bilo odprto prvega maja 1854, poimenovali pa so ga po avstro-ogrskem ce- sarju Francu Jo`efu I. Vzrok za za~etek zdravili{ke dejavnosti v La{kem je bila pravzaprav grad- nja ju`ne `eleznice. Po prihodu prvega vlaka z Dunaja v Celje so se nadaljevala gradbena dela na trasi mimo La{kega proti Ljublja- ni in leta 1852 so delavci pri vrta- nju oziroma zemeljskih delih za `eleznico naleteli na vrelec. In`e- nir Leopold Rodl je dal vrelec za- jeziti in v slabih dveh letih sta bila zgrajena tudi bazen ter restavra- cija s salonom. Zgodba se je od tedaj nadaljevala in danes je Zdravili{~e La{ko poleg medicin- sko rehabilitacijskega sredi{~a tudi sredi{~e zdravstveno-rekrea- cijskega turizma. Razvoj pa se s tem {e ni kon~al, saj se za~enja nov nalo`beni ciklus. Do leta 2006 bodo zgradili {est seminarskih dvoran za nadaljnji razvoj kongre- snega turizma, do leta 2010 pa bodo pove~ali tudi zunanje kopalne po- vr{ine. Dejstvo je, da je razvoj zdravili{~a `e od za~etka tesno povezan z `eleznico, in tako je {e danes. V La{ko se ~edalje ve~ obiskovalcev pripelje z vlaki. Poleg mno`i~ne- ga prevoza na prireditev Pivo in cvetje so tukaj se- veda tudi obiskovalci zdravili{~a, ki potujejo tja na enodnevni oddih ali na po~itnice oziroma zdravljenje. @elezni{ka postaja La{ko ima poleg izredno ugod- nih povezav v notranjem prome- tu tudi idealne povezave z Italijo, Avstrijo, Mad`arsko in Hrva{ko ter drugimi evropskimi dr`avami. Lani smo v La{kem organizirali promocijsko predstavitev za pro- dajne predstavnike avstrijskih `e- leznic in njihove poslovne part- nerje ter predstavnike avstrijskih medijev. Promocija je bila zelo uspe{na in `e prina{a rezultate. V programu avstrijskih `eleznic je vklju~en tudi letni katalog Wellness, ki po- nuja obiske zdravili{ko-re- kreacijskih sre- di{~ v Avstriji in drugih dr`avah z vlakom. Poleg potovanja je v ponudbi tudi celotna turisti~- na storitev. Po- dobno ponud- bo - z zdravili{- kim vlakom v La{ko in Atom- ske Toplice – imamo organi- zirano tudi v Sloveniji. Gost- je iz Avstrije so soglasno ugotovili, da je prav Zdravili{~e La{ko za tak{no po- nudbo najprimernej{e. Pravza- prav v Evropi ni sredi{~a Wellnes, ki bi bilo tako blizu `elezni{ke postaje, da je mo~ do njega priti pe{ v desetih minutah. Tako se `e zdaj pripravljamo na predstavitev Zdravili{~a La{ko v katalogu za leto 2005. To pa ne pomeni, da turisti iz Av- strije ne prihajajo v La{ko `e zdaj z vlakom. Ob proslavi 150-letnice zdravili{~a je v La{ko z vlakom pripotovala ve~ja skupina turi- stov in predstavnikov avstrijskih turisti~nih organizacij. Pri tem so jim predstavniki Zdravili{~a La{ko na ~elu z direktorjem, mag. Ro- manom Matkom, pripravili tudi posebno dobrodo{lico. V prihod- nje lahko povsem realno pri~aku- jemo, da se bo {tevilo potnikov na postaji La{ko pove~alo tako v notranjem kot tudi v mednarod- nem prometu. To pa mora biti dober zgled in spodbuda za tak- {ne in podobne prodajne akcije tudi v prihodnje. 150 let Zdravili{~a La{ko Zdravili{ko in rekreacijsko sredi{~e na pragu `elezni{ke postaje NOVA PROGA 05-2004.qxd 1.6.2004 14:40 Page 8 NOVA PROGA 05-2004.qxd 1.6.2004 14:40 Page 9 10 Tovorni promet Marjan Masi~ V ve~ kakor dvajsetih podjetjih po vsej Sloveniji imajo organizi- ran lasten notranji tirni transport. V teh podjetjih zaposleni delavci s svojimi vle~nimi vozili dostavlja- jo vagone za nakladanje in raz- kladanje ter jih ran`irajo na posa- mezna manipulativna mesta v sklopu industrijskih tirov. Teh ti- rov je skupaj za ve~ kakor 170.000 metrov, uporabniki na- {ih storitev pa v notranjem tir- nem transportu zaposlujejo prib- li`no 230 delavcev. @elezni~arji si `elimo tem podjet- jem za razumno ceno ponuditi celovito logisti~no storitev na tem podro~ju. Ponuditi jim `eli- mo organizacijo in izvedbo celot- nega notranjega premika, od pri- prave in dostave vagonov, ran`i- ranja in tehtanja do odvoza va- gonov ter njihovega vklju~evanja v najprimernej{e vlake. S tem bi jim lahko ponudili kar najbolj{o dostavo tovora do kon~ne posta- je. Zato smo v strate{kem projek- tu SP-1 – Tr`na ofenziva v tovor- nem prometu – oblikovali pod- projekt Door to Door, ki deluje pod oznako SP-1-7. Pri vzpostavitvi podprojekta smo si postavili pet klju~nih zahtev: - ugotoviti dejansko stanje na podro~ju notranjega premika v gospodarskih dru`bah, - ugotoviti mo`nosti za izvajanje notranje tirne logistike v posa- meznih podjetjih glede na zmogljivosti `eleznice, Podprojekt Door to Door Izbolj{ati delo na industrijskih tirih NOVA PROGA 05-2004.qxd 1.6.2004 14:40 Page 10 11 Tovorni promet Stane Arnu{ Revija Slovenskih `eleznic maj 2004 Prvega maja je Slove- nija postala polno- pravna ~lanica Evrop- ske unije, zato je tudi zanjo za~el veljati evropski carinski za- konik. Uveljavitev evropske carinske za- konodaje je vplivala tudi na spremembo dela, povezanega s prevozi blaga v med- narodnem `elezni{- kem prometu. Carin- sko obmo~je se je z obmo~ja Republike Slovenije raz{irilo na obmo~je Evropske unije. To pomeni, da je prevoz blaga, ki iz- vira iz katere koli dr- `ave ~lanice Evropske unije, v Slovenijo obravnavan kot pre- voz doma~ega blaga. Zato tak{ne po{iljke oziroma dokumentov ni treba predlo`iti carinskemu or- ganu. [e naprej pa bo treba opravljati vse carinske formalno- sti pri uvozu ali izvozu blaga iz tretjih dr`av - dr`av, ki niso ~lani- ce Evropske unije - v dr`ave ~lani- ce Evropske skupnosti. Tovorni promet S@ se je skupaj s sodelavci iz Centra za informati- ko temeljito pripravil na spre- membo carinske zakonodaje. Aprila smo pripravili novo izved- beno navodilo, ki podrobno opredeljuje izvajanje carinskih postopkov pri prevozu blaga po `eleznici. Organizirali smo izobra`evanje s predstavitvijo novosti sodelavcem, ki sode- lujejo pri teh proce- sih, dopolnjene pa so bile aplikacije, ki pod- pirajo delovanje teh procesov. Za premo- stitev operativnih te- `av, ki se ob prehodu na nove procese lah- ko pojavijo, smo `e vnaprej predvideli in organizirali de`urstvo strokovnih sodelavcev Tovornega prometa in Centra za informati- ko. Slovenske `elezni- ce so se v primerjavi s Carinsko upravo, {pe- diterji in cestnimi pre- vozniki usklajeno in dobro pripravile na te spremembe. Zato do ve~jih zastojev, kakr- {ni so se pojavljali v cestnem transportu, v medna- rodnem `elezni{kem prometu ni pri{lo. V Evropo smo stopili brez te`av - prou~iti mo`nosti tehni~no- tehnolo{kih izbolj{av oziroma optimiziranja procesov dela, - vzbuditi zanimanje pri stran- kah, - pripraviti vse potrebno za iz- vedbo pilotnega – vzor~nega modela za izvedbo notranjega premika pri zainteresiranih po- slovnih partnerjih. Kot izhodi{~e pri oblikovanju vzor~nega modela smo upo{te- vali, da se mora kakovost storitev za uporabnika izbolj{ati, stro{ki uporabnikov pa zni`ati. Hkrati pa se sorazmerno ne smejo povi{ati stro{ki Slovenskih `eleznic. Naj- prej smo zbrali podatke o tem, v katerih krajih in v katerih podjet- jih upravljajo industrijske tire in kako poteka delo na njih. Prou~i- li smo, katera vle~na vozila upo- rabljajo in kak{na je njihova teh- nologija dela, koliko je manipula- cij, kak{no je {tevil~no stanje lju- di in sredstev na notranjem `e- lezni{kem transportu ter kak{no je tehni~no stanje infrastrukture. Naslednji korak so bili pogovori s predstavniki vodstev dru`b, ki smo jim predstavili projekt, na{e `elje in zmo`nosti, ter se pozani- mali tudi o njihovih `eljah. V podjetjih, ki so se odlo~ila za na- daljnje sodelovanje v projektu, smo vzpostavili sodelovanje s tehnolo{kimi, tr`nimi, infrastruk- turnimi in kadrovskimi sektorji. Konkretne naloge potekajo v oz- kih strokovnih skupinah, pri vseh sodelujo~ih podjetjih pa na strani S@ delujejo isti ljudje, kar zago- tavlja enoten pristop ter nabira- nje in izmenjavo izku{enj iz raz- li~nih virov. Dosedanji rezultati ka`ejo na precej{en dvom pred- vsem tehnolo{kih struktur v pod- jetjih, ki »poskus vstopanja `elez- nice na njihovo dvori{~e« do`iv- ljajo kot poskus lastne diskvalifi- kacije, in zato neredko svoje sta- li{~e gradijo na negativnih ~us- tvih zaposlenih, katerih delo naj bi prevzeli `elezni~arji. V posa- meznih primerih tudi sindikati ne dr`ijo kri`em rok, tako da mora- mo veliko energije usmerjati v dokazovanje smiselnosti in pra- vilnosti novega pristopa. V pod- jetjih, kjer vodilni spremembe podpirajo in vidijo interes v pre- strukturiranju dela zaposlenih, spremembi tehnologije dela in v zni`anju stro{kov, predvsem pa v projekt verjamejo, pa se `e bli`a- mo cilju. Kljub temu, da nas ~aka {e veliko dela, projekt poteka v za~rtani smeri, in prepri~an sem, da bomo lahko poro~ali o pozi- tivnih u~inkih, ki jih prina{a vsem sodelujo~im. Kljub prehodu na evropski carinski zakonik se je `elezni{ki promet na vseh mejnih postajah odvijal brez ve~jih zastojev. NOVA PROGA 05-2004.qxd 1.6.2004 14:40 Page 11 12 Intervju Marko Tancar V februarski Novi progi ste opisali trenutno stanje stra- te{kih projektov SP-11 in SP-12. Kako sta se projekta raz- vijala od tedaj, kak{ne novosti in spremembe so bile `e uveljavljene? Ste zadovoljni s potekom obeh projektov? Delo na strate{kem projektu SP-11 se nadaljuje v skladu z zastavlje- nim ciljem. Trije poslovodje smo se opredelili do pripomb izvr{nih di- rektorjev na organizacijske sheme, na matrike procesov in opise pro- cesov, do pripomb na {tevilo izvajalcev za vodilne in vodstvene pro- cese ter do ostalih pripomb. Izvr{ne direktorje smo tudi seznanili s tako usklajenimi organizacijskimi shemami in z na{imi opredelitvami. V pregled in pripombe smo jim poslali izdelane matrike podprocesov Holdinga S@ in jedrnih dru`b ter osnutek matrik splo{nih gospodar- skih slu`b v jedrnih dru`bah. Kot pripomo~ek smo jim izdelali tudi na- bor tipi~nih delovnih mest ter vzorce opisov podprocesov. Na nivoju treh poslovodij in izvr{nih direktorjev ter pomo~nikov izvr{nih direk- torjev se usklajujejo stali{~a poslovodij ter dileme in pripombe izvr{nih direktorjev ter pomo~nikov. Poslovodje pa smo se `e opredelili do pri- pomb, ki so jih posredovali glede razmejitev odgovornosti, vklju~itve ekonomike v splo{ne gospodarske slu`be, glede organizacije interne logistike, organizacije in izvedbe periodi~nih izpitov in usposabljanja izvr{ilnih delavcev, organiziranja procesov informatike, obvladovanja nepremi~nin in nalog notranje kontrole kot nekaterih izmed dilem, ki jih bo treba {e uskladiti. V delovnem osnutku so izdelani tudi opisi podprocesov v skladu z navodili poslovodij. Ta del naloge naj bi zajel vse pomembne elemente podprocesov, kot so opis klju~nih faz dela, vhodni zapisi, izhodni zapisi, dokumenti, ki so podlaga za ta podpro- ces in naloge izvajalcev ter osnovne informacije o podprocesih. [tevi- lo vseh podprocesov v tej fazi je 444. Iz povedanega je razvidno, da na tem strate{kem projektu intenzivno delamo in ga tudi kon~ujemo. Novosti seveda {e niso bile uvedene oziroma uveljavljene in tudi ne bodo, dokler projekt ne bo kon~an. Na projektu SP-12 se strokovne slu`be trenutno ukvarjajo z oprede- ljevanjem do vpra{anja, kak{na strokovna izobrazba je potrebna za opravljanje dolo~enega dela. Moja ambicija je, da se realno oceni po- treba po strokovni izobrazbi, kajti menim, da so bile ponekod zahte- ve po njej postavljene previsoko, verjetno zaradi sistema nagrajeva- nja, zaradi ~esar so zahteve postavljene nerealno. Po vklju~itvi vseh potrebnih elementov v opisne liste bo tudi o tej zaklju~eni nalogi od- lo~al tako projektni svet kot poslovodstvo, potem pa tudi drugi orga- ni v Holdingu S@, ki so za to pristojni. Z opravljenim delom na teh projektih sem zadovoljen, smo si pa vsi trije poslovodje nalo`ili zelo veliko dela in opravljamo delo, skupaj z izvr{nimi direktorji, ki ga obi- ~ajno za ve~ja podjetja opravljajo zunanje svetovalne hi{e. Kateri postopki potekajo pri ustanavljanju novih jedrnih dru`b? Ali lahko `e napoveste datum, ko naj bi bile de- jansko ustanovljene? Ustanavljanje novih jedrnih dru`b te~e v skladu s terminskim planom ustanovitve novih dru`b, ki ga je sprejelo poslovodstvo in z njim sez- nanilo nadzorni svet Holdinga S@. Vlada RS je na svoji seji 20. maja sprejela sklep o dokapitalizaciji S@ z denarnim vlo`kom v vi{ini 5 mili- jard tolarjev, tako da osnovni kapital po pove~anju zna{a nekaj ve~ kot 22 milijard. Sprejela je sklep, s katerim daje soglasje k delitvi Hol- dinga S@ v skladu z delitvenim na~rtom, ki ga je sprejela `e 5. februar- ja, ter sklep, s katerim daje soglasje k aktom o ustanovitvi treh novih odvisnih dru`b. Vlada RS predlo`enih aktov poslovodstva Holdinga S@ pri dajanju soglasja ni spreminjala. Na podlagi teh sklepov smo 28. maja vlo`ili vlogo za predlog za vpis delitve in novih dru`b v sodni re- gister. S tem dejanjem smo, na podlagi sklepov vlade, o katerih sem govoril, storili vse, kar je potrebno, da se nove dru`be vpi{ejo. O tem bo odlo~alo Okro`no sodi{~e v Ljubljani. To~nega datuma, kdaj bo sodi{~e o tem odlo~alo, ni mogo~e napovedati, okvirno pa sodi{~e za taka opravila potrebuje pribli`no mesec dni. Zato lahko ocenimo, da bodo dru`be vpisane v sodni register konec junija letos. Z ustanovitvijo jedrnih dru`b bosta prenova organizacij- skih procesov ter kadrovska reorganizacija in racionaliza- cija stopila v naslednjo fazo. Kako bo delo na obeh pro- Ustanavljanje novih dru`b mag. Andrej Pagon pomo~nik generalnega direktorja NOVA PROGA 05-2004.qxd 1.6.2004 14:41 Page 12 13 Intervju Revija Slovenskih `eleznic maj 2004 jektih potekalo po vpisu novih dru`b v sodni register? S samo ustanovitvijo jedrnih dru`b se niti kadrovska reorganizacija, niti racionalizaciji ne bosta spremenili. Delo na obeh projektih bo po- tekalo naprej. Gre za dva razli~na procesa z razli~nima datumoma – eno je vpis oziroma registracija dru`be, drugo pa je dejanski za~etek delovanja dru`be. Ta dva datuma ne bosta enaka. Dru`ba bo za~ela delati takrat, ko bodo delavci iz Holdinga S@ pre{li v nove odvisne dru`be. Prehod delavcev iz Holdinga S@ v njegove odvisne dru`be bo potekal na podlagi Zakona o delovnih razmerjih, ki opredeljuje spre- membo delodajalca. Iz 6. ~lena Zakona o preoblikovanju in privatiza- ciji javnega podjetja pa izhaja, da se na novoustanovljene odvisne dru`be prenesejo premo`enje, pravice in obveznosti Holdinga S@, kot bodo dolo~eni v delitvenem na~rtu. Zakon o delovnih razmerjih dolo- ~a, da na dan prenosa podjetja ali dela podjetja preidejo pogodbene in druge pravice in obveznosti iz delovnih razmerij, ki so jih imeli de- lavci na dan prenosa pri delodajalcu prenosniku na delodajalca prev- zemnika. Kako ocenjujete sprejetje zakona o poslovni sanaciji? Ali je bil zakon sprejet pravo~asno, kako bo vplival na izva- janje obeh projektov? Zakon o poslovni sanaciji je Holdingu S@ samo koristil, omogo~a na- mre~ dokapitalizacijo, najetje cenej{ih kreditov (restrukturiranje fi- nan~nih obveznosti) in zagotavlja sredstva za kadrovsko sanacijo. Na podlagi tega je vlada `e sprejela sklep o dokapitalizaciji, 26. maja pa sem vlo`il zahtevo oziroma vlogo za nadomestitev prvih 50 odstot- kov sredstev, ki jih je Holding S@ v letih 2003 in 2004 `e porabil za del kadrovske sanacije. Na seji 27. maja je poslovodstvo sprejelo os- nutek pogodbe, na podlagi katere naj bi se urejalo ~rpanje prora~un- skih sredstev, namenjenih za kadrovsko sanacijo. Zakon je bil sprejet pravo~asno in ne bo vplival na izvajane projektov, vplival pa je, ~asov- no, na pravo~asno dokapitalizacijo Holdinga S@ in s tem izpolnitev pogoja, da se dru`be lahko registrirajo in za~nejo poslovati s pozitiv- nim kapitalom. Za projekte oziroma racionalizacijo vsebine infrastruk- turnega dela Holdinga S@ bi bilo bolj pomembno spremeniti Zakon o `elezni{kem prometu in sklep o ustanovitvi Agencije za `elezni{ki pro- met. Po informacijah, ki jih imam, v Agenciji zaposlujejo ljudi na po- dobna delovna mesta, kot jih opravljamo pri nas na podro~ju infra- strukture, zato bi posledi~no re{itev te problematike v Zakonu o `e- lezni{kem prometu in Aktu o ustanovitvi agencije pomenila spre- membo v SP-11 v tistem delu delovnih procesov, ki bi jih opravljali v Agenciji. Menim, da bi bilo smotrno, da Vlada RS te dileme re{i {e v sedanjem mandatu. Kako ocenjujete sodelovanje s predstavniki delojemalcev? Dokaj redno se vsi trije poslovodje kot predstavniki vlade pogajamo s predstavniki sindikatov, podpisniki kolektivne pogodbe o spremem- bah in dopolnitvah KPD@P. Trenutno smo pri ~lenu 135, od skupno 246. Pogajanja so dolgotrajna, naporna, predstavniki sindikatov pa so na njih zelo dobro pripravljeni. Prav tako posamezni sindikati, sin- dikati skupaj ali sindikati skupaj s svetom delavcev na poslovodstvo ve~krat naslavljajo vpra{anja in zahteve. Vsi trije poslovodje posku{a- mo ~imve~ odprtih ali spornih vpra{anj re{iti oziroma odgovoriti na zastavljena vpra{anja. Menim, da nam to tudi uspeva. Seveda se od- zivamo tudi na vabila sveta delavcev. Ta je voden profesionalno. Raz- prave v tem organu pa so zelo razli~ne – strokovne, konstruktivne, pa tudi nesramne in `aljive. Po potrebi znajo ~lani sveta delavcev posta- viti tudi demago{ke ugotovitve, kot na primer kr{itve posameznih do- lo~b KPD@P, pove~evanje internih cen v potni{kem prometu, obvezen sprejem, uveljavitev in izvajanje SP-11 in SP-12 v okviru ESS, obvezen dogovor v okviru ESS, zahtevo Vlade RS o prijaznem prehodu delav- cev kot temeljno izhodi{~e in podobno. ESS je po 19. ~lenu Zakona o poslovni sanaciji posvetovalno telo, zato soglasje ni zavezujo~e, je pa seveda s strani poslovodstva za`eleno. Na vsak na~in pa bo poslo- vodstvo oba projekta, ne seveda v delovni, ampak v zaklju~ni fazi, predstavilo svetu delavcev in posku{alo odgovoriti na ve~ino vpra{anj, ki so jih njegovi ~lani tudi zastavili. Ne more pa poslovodstvo pristati na zahtevo, da se pred nadaljevanjem dela na projektih odgovarja na vedno nova vpra{anja. V zadnjih mesecih se je znotraj podjetja pojavilo kar ne- kaj o~itkov, da sta projekta SP-11 in SP-12 slabo priprav- ljena in da za njuno uveljavitev ni pravih argumentov. Kako odgovarjate na te o~itke? Pred nekaj leti so prav predstavniki zaposlenih predlagali racionaliza- cijo postopkov dela v sistemu Slovenskih `eleznic. Smiselna racionali- zacija dela je vedno in povsod pravi cilj poslovanja, {e posebej pa na Slovenskih `eleznicah. Trenutno {e ne moremo ocenjevati projekta, in pravilna je bila ugotovitev predstavnikov zaposlenih tako na nadzor- nem svetu kot na ESS, da projekta ne dajeta odgovorov na vsa vpra- {anja. V tej fazi izdelave jih tudi ne dajeta in jih {e ne moreta dati. Pro- jekta sama po sebi se ne bosta uveljavila, ampak se bo njuna uvelja- vitev izrazila v posami~nih aktih Holdinga S@, oziroma jedrnih dru`- bah. Zanimive so tudi reakcije v nekaterih sindikalnih glasilih. Nekate- ri realno opozarjajo na probleme prestrukturiranja, opozarjajo na re- lativno kratke roke, nekateri so `aljivi in me predvsem kot vodjo pro- jekta tudi osebno posku{ajo diskreditirati. Praviloma ugotavljam, da gre za premosorazmernost med primitivnostjo avtorjev in kakovostjo ~lankov. Ocenjujem, da predstavnike nekaterih sindikatov najbolj moti to, da ne dovolim sodelovati predstavnikom sindikatov pri pri- pravi delovnih osnutkov, ki jih pripravljajo strokovne slu`be. Drugi re- sen razlog pa je ta, da je poslovodstvo napovedalo delitev vleke in TVD, premo`enje in delavci vleke pa bodo pre{li v tisto jedrno dru`- bo, v kateri bodo prete`no opravljali svoje delo. Tako sam, kot tudi os- tala dva poslovodja, s katerima veliko ~asa posvetimo tema projekto- ma, smo prepri~ani, da smo na pravi poti, da znamo in bomo racio- nalizirali poslovanje. S tem bomo izbolj{ali poslovni rezultat, rezultat glede donosnosti, u~inkovitosti in gospodarnosti ter prispevali k ve~ji konkuren~nosti posamezne jedrne dru`be in Holdinga kot celote, na kar ka`ejo `e do sedaj dose`eni poslovni rezultati. v skladu s planom NOVA PROGA 05-2004.qxd 1.6.2004 14:41 Page 13 14 Iz tujine Marko Tancar [ibko italijansko gospodarstvo je v zadnjih letih prizadelo tudi to- vorni in potni{ki promet italijan- skih `eleznic. Toda italijanski dr- `avni `elezni{ki prevoznik Treni- talia je v dveh letih po ustanovitvi `e naredil ve~ korakov k preo- brazbi v resni~no tr`no podjetje. Kot priznava direktor korporativ- ne strategije Trenitalie, Paolo Ce- lentani, se omenjeni proces {e ne ka`e v konkretnih podatkih o prepeljanem tovoru in potnikih. Industrijska proizvodnja se je lani namre~ ponovno zmanj{ala, kar je vplivalo tudi na delo Trenitalie. Drug dejavnik, ki vpliva na pot- ni{ki promet, pa je prihod poceni letalskih prevoznikov. Meridiana, na primer, s svojimi storitvami `e napada medmestne povezave Trenitalie v notranjem prometu, med katerimi je veliko no~nih po- vezav. Ravno zaradi njih pa je Tre- nitalia pred nekaj leti vlo`ila veli- ko sredstev v prenovo vagonov z le`alniki. Kot konkurenca so se pozneje pojavili {e trije poceni le- talski prevozniki, zaradi katerih je za~elo {tevilo potnikov resno upadati. Kot primer – pot z vla- kom med Palermom in Mila- nom traja kar 19 ur, isto pot pa letalo premaga v manj kot d v e h urah, in to za enako ali celo n i ` j o ceno. Kot odgovo r na letal- sko kon- kurenco je Trenitalia spro`ila promocijsko akcijo s fik- snimi nizkimi cenami, s katerimi naj bi ustavili pobeg potnikov na letala. Poteka tudi intenzivna promocija popustov in izkaznic za pogoste potnike, uvedli pa so tudi rezervacijo vozovnic na in- ternetu. Obenem se spreminja tudi podoba potovanja z vlakom, na katerega Italijani ne gledajo ve~ kot na izhod v sili, temve~ kot na prilo`nost za smiselno izrabo ~asa. Ta obrat je delno posledica uspeha omre`ja hitrih vlakov ETR450, ETR460 in ETR500. Tudi neodvisna raziskava o pogledu potnikov na Trenitalio je pokaza- la, da se zaznava podjetja v jav- nosti izbolj{uje. Spreminja pa se tudi tovorni del Trenitalie. Iz poslovne enote se bo `e letos oblikovalo samostoj- no podjetje, ki se bo verjetno imenovalo Cargo SpA. »Tovor je `e zgodovinsko na{a te`ava,« pravi Celentani, »toda zdaj na- tan~no vemo, kje denar slu`imo in kje ga izgubljamo, tako da se bomo lahko osredoto~ili na do- bi~konosne posle.« Ker pa je veli- ko podjetij odvisnih ravno od storitev, ki prina{ajo izgubo, bo prehod postopen, da tem stran- kam ne bo povzro~il preve~ te- `av. Dobi~konosnih poslov se z libera- lizacijo in odpiranjem `elezni{ke- ga trga `e lotevajo tudi zasebni `elezni{ki prevozniki, na primer FNM, ki hitro napredujejo. Tren- italia se je za zdaj ubranila njiho- vih napadov in prakti~no popol- noma obdr`ala svoje tovore, skupni `elezni{ki dele` pa se je z zasebnimi `eleznicami celo pove- ~al. Kljub temu Trenitalia Cargo {e vedno prina{a izgubo. Lo~itev tovornega prometa naj bi bila impulz za izbolj{anje produktiv- nosti, na primer z ukinjanjem dvojne strojevodske zasedbe. Med letoma 1991 in 2001 se je produktivnost v Trenitalii pove~e- vala za okrog 7 odstotkov na leto, toda Celentani meni, da je prostora za ve~jo u~inkovitost in podrejanje trgu {e dovolj. Trenitalia oku{a tr`ni uspeh NOVA PROGA 05-2004.qxd 1.6.2004 14:41 Page 14 Aktualno On-line tisk vozovnic kar doma Belgijske dr`avne `eleznice (SNCB) so uvedle novo storitev, ki potnikom omogo~a, da vozovni- ce za notranji promet rezervirajo na internetu ter vozovnico tudi sami natisnejo na doma~em ti- skalniku. Potnik vozovnico pla~a s kreditno ali pla~ilno kartico. Belgijska `eleznica je tehnologijo razvila sama in po njihovih trdi- tvah gre za prvi tovrstni primer v Evropi. Storitev »Ticket On Line« je dosegljiva na spletni strani bel- gijskih `eleznic – www.sncb.be, in sicer 24 ur na dan. Spletna stran ponuja tudi ogled voznega reda in na~rtovanje potovanja. Rezervacija vozovnic poteka v sedmih korakih, ki vklju~ujejo iz- biro za~etne in kon~ne postaje, datuma potovanja in vrste vo- zovnice. Po potrditvi teh podat- kov potnik vozovnico pla~a na varni spletni strani. Po potrdilu pla~ila lahko s svojim brskalni- kom prenese vozovnico za tiska- nje, kopijo vozovnice pa zaradi varnosti prejme po e-po{ti. Na vsaki vozovnici je ve~ varnostnih elementov, ki naj bi prepre~evali zlorabe. Med njimi sta na primer ilustracija, ki se spreminja vsak dan, in edinstvena ~rtna koda, ki vlakospremnemu osebju omogo- ~a preverjanje veljavnosti vozov- nice. SBB menjajo mobilne ter- minale [vicarske `eleznice so se odlo~ile do konca leta zamenjati 2.000 mobilnih terminalov za prodajo vozovnic na vlaku. Novi terminali almex.mobile bodo lahko shrani- li do 1 GB podatkov o vrstah in cenah vozovnic. Opremljeni bodo z ekranom, ob~utljivim na dotik, in z radijsko povezavo za sprotne informacije o poteku `e- lezni{kega prometa. Terminali bodo delovali z operacijskim si- stemom Windows CE.net, vgra- jen bodo imeli skener ~rtnih kod, GSM komunikacijski modul ter povezavo bluetooth. Potniki bodo lahko vozovnice pla~evali gotovinsko ali negotovinsko. 15 Iz tujine Marko Tancar Revija Slovenskih `eleznic maj 2004 V Ljubljani je v Hotelu Union 26. in 27. maja potekalo 88. zasedanje Evropske konference ministrov za promet (CEMT). Glavna tema razprave je bilo na~rtovanje prometne infra- strukture v raz{irjeni Evropi, znotraj katere je bil poseben poudarek dan oblikovanju stra- tegije za ponovno dolo~itev vseevropskih koridorjev. Kori- dorji, ki so bili dolo~eni leta 1994 na Kreti in tri leta pozne- je v Helsinkih, so bili namre~ oblikovani kot povezave Evrop- ske unije z dr`avami ne~lanica- mi. S {iritvijo EU pa jih bo treba ponovno dolo~iti. Pogovori so tekli tudi o pristojbinah za upo- rabo infrastrukture, ki jo na raz- li~ne na~ine {tevilne dr`ave `e uvajajo tudi za cestni promet. Tretja tema je bila varnost v pro- metu, saj so prometna sredstva, kot so pokazali tudi napadi v Moskvi in Madridu, vse pogo- steje cilji teroristi~nih akcij. ^e- trta glavna tema pa je bila od- stranitev ovir na mejnih preho- dih, ki po podatkih svetovnega gospodarskega foruma iz Davo- sa zna{ajo kar pet do deset od- stotkov kon~nih stro{kov blaga. Ministri pa so razmi{ljali tudi o tem, kako prepoloviti {tevilo mrtvih na cestah do leta 2012, kako pospe{iti kolesarjenje in iz- bolj{ati dostop do prometa. Za- sedanja se je udele`ilo ve~ ka- kor trideset ministrov in dr`av- nih sekretarjev iz vseh evropskih dr`av in pridru`enih ~lanic z drugih celin. Zasedanje je odprl predsednik vlade Anton Rop. Poudaril je, da sta skladen razvoj in medse- bojna povezanost celovite pro- metne infrastrukture med po- membnej{imi pogoji za konku- ren~no sposobnost in trajnostni razvoj slovenskega gospodars- tva in dru`be v celoti. »Veliko stavimo na izbolj{anje konku- ren~nosti na{ega gospodarstva – in zato je debata o ~im kako- vostnej{ih povezavah in sodob- nih oblikah transporta za nas eden od temeljev snovanja pri- hodnjega razvoja,« je {e pove- dal Rop. Polno unionsko dvorano je na- govoril tudi predsedujo~i zase- danja, prometni minister Marko Pavliha. Izrazil je prepri~anje, da bo rezultat sre~anja dogovor o temeljni strategiji za nadaljnji razvoj prometnega omre`ja, ki bo v korist u~inkovitega gospo- darskega sodelovanja ob upo- {tevanju strogih kriterijev traj- nostnega razvoja in bo povezo- valo evropske dr`ave. »Zdaj, ko sta s {iritvijo Evropske unije sko- raj dve tretjini ~ezevropskih ko- ridorjev postali del omre`ja Evropske unije, se moramo do- govoriti o nadaljnji strategiji razvoja prometne infrastruktu- re,« je {e povedal. Evropski prometni ministri v Ljubljani Udele`encem je spregovoril tudi premier Anton Rop. NOVA PROGA 05-2004.qxd 1.6.2004 14:41 Page 15 16 S@ so ljudje Milo{ Opre{nik Prosim za kraj{i u~benik va{e osebne zgodovine. Po kon~anem {tudiju na prvi stopnji Ekonomske fakultete leta 1971 sem se zaposlila v trgov- skem podjetju Emona v finan~- nem oddelku. Moram pa prizna- ti, da mi tam nista ugajala niti vsebina dela niti delovno okolje, za`elela sem si drugam. Pa prav na `eleznico? Ne, bilo je bolj po naklju~ju. Te- danja sodelavka mi je povedala, da na `eleznici ustanavljajo od- delek za raziskavo trga in i{~ejo mlaj{e sodelavce, ki `e imajo ne- kaj znanja. Za~ela sem kot refe- rentka za raziskavo trga na po- dro~ju tovornega prometa. Delo in kolektiv sta mi ugajala, {e po- sebej odli~na {efinja, ki me je res veliko nau~ila. Leta 1976 sem postala sekretarka poslovodnega odbora tedanjega @elezni{kega gospodarstva Ljubljana. To je bil precej hiter skok, mar ne? Delala sem v ekipi, ki je priprav- ljala neko strokovno analizo, do- bila sem pa~ prilo`nost, da se iz- ka`em, in sku{ala sem jo kar naj- bolje izrabiti. Tedanji direktor je najbr` zaznal moj »potencial«, ~e lahko tako re~em, in povabil me je za sekretarko poslovodnega odbora. To ni bilo kar tako. Seve- da se je s tem zame marsikaj spremenilo, nove naloge so bile zdru`ene z veliko ve~jo odgovor- nostjo in obremenitvami, terjale so veliko samoiniciativnosti in us- tvarjalnosti, skratka, treba je bilo biti dokaj vsestranski. Toda zdi se mi, da so stvari stekle, kot je bilo treba, in tako sem delo uspe{no opravljala do leta 1993, ko sem bila zaradi potreb delovnega procesa razporejena na delovno mesto svetovalke z nalogo uskla- jevanja aktivnosti na podro~ju odnosov Slovenskih `eleznic do mednarodnih subjektov. Skratka, zapluli ste v med- narodne vode … No, pravzaprav sem po teh vo- dah plula `e skoraj ves ~as, {e kot sekretarka poslovodnega odbo- ra. Zelo veliko je bilo namre~ so- delovanja z italijanskimi in avstrij- skimi `eleznicami, pa s Skupnost- jo Jugoslovanskih `eleznic. Pri delu mi je kajpak zelo pomagalo tudi znanje jezikov. Lahko re~em, da sem se pri kolegih na drugi strani meje lepo uveljavila; navse- zadnje je to pri{lo zelo prav poz- neje, ko smo dobili prilo`nost postati mednarodni subjekt. Moje prednostne naloge tisti ~as so bile pripravljanje strokovnih utemeljitev za vklju~evanje Slo- venskih `eleznic v mednarodne organizacije, sodelovanje pri raz- dru`evanju Skupnosti Jugoslo- vanskih `eleznic in vzpostavljanje neposrednih odnosov med vods- tvi evropskih `elezni{kih podjetij. Pobude za dejavno sodelovanje Slovenskih `eleznic v mednarod- nih `elezni{kih organizacijah in zdru`enjih ter predstavljanje in- teresov Slovenskih `eleznic v nji- hovih organih, analiza in obliko- vanje stali{~ pa so bile naloge, ki sem jih opravljala tudi {e po tem, ko sem bila imenovana za po- slovno sekretarko Slovenskih `e- leznic v sekretariatu generalnega direktorja. Treba je bilo sodelova- ti tudi pri oblikovanju dvo- in ve~stranskih dogovorov na naj- vi{ji ravni med `elezni{kimi pod- jetji v zvezi s pospe{evanjem raz- voja prometa na V. in X. vsee- vropskem `elezni{kem koridorju. Veliko, za enega samega ~loveka. Vsako delo, vsak nov dan mi je vselej pomenil svojevrsten izziv, ki ga je treba sprejeti. Ne vem, mor- da to sodi med moje zna~ajske poteze. Pri vsem pa sem si prido- bivala dragocene izku{nje. Z reorganizacijo Slovenskih `elez- nic leta 2001 sem bila razporeje- na na mesto {efa slu`be za med- narodne odnose. Ob tem so mi ostale skoraj vse prej omenjene naloge, na novo pa so pri{le de- javnosti v Mednarodni `elezni{ki zvezi, v Skupini {tirih, v Skupno- sti evropskih `eleznic CER, v de- lovni skupnosti ARGE za X. kori- dor in v Koordinaciji za X. kori- dor. Bila sem ~lanica usmerjeval- nega odbora za projekt Hitra proga Benetke-Ljubljana, pobud- nica za pridobitev tujih finan~nih sredstev, nekaj let pa `e spodbu- jam in organiziram vsakoletno iz- Mirjam Kasteli~-Vodovc »V enem samem tehnolo{kem le t Vsako delo, vsak nov dan mi je vselej pomenil svojevrsten izziv, ki ga je treba sprejeti. Ne vem, morda to sodi med moje zna~ajske poteze. Pri vsem pa sem si pridobivala dragocene izku{nje. NOVA PROGA 05-2004.qxd 1.6.2004 14:41 Page 16 17 S@ so ljudje Revija Slovenskih `eleznic maj 2004 popolnjevanje delavcev Sloven- skih `eleznic pri Nem{kih `elezni- cah. No, tu so {e sejemske dejav- nosti: vodenje oziroma sodelova- nje pri tr`nih projektih predstavi- tve na sejmih v Leipzigu, Münchnu … Pri delu gotovo spoznavate ogromno ljudi, predvsem tujcev? Seveda. In lahko re~em, da so bili ti stiki vselej izjemno dobri. ^uti- la sem, da so me vedno spreje- mali kot zanesljivega, enakovred- nega partnerja, in to najbr` ~lo- veku dviguje »ceno«. Nekateri pristnej{i odnosi se z leti tako razvijejo, da so postali `e pravza- prav dru`inski! Turisti~ni zvezi bi se lahko pohvalila, da so prav za- radi mojih »agitatorskih« spo- sobnosti mnogi od na{ih tujih partnerjev tudi zasebno obiskali Slovenijo. Treba pa je re~i, da se tak{ni odnosi, ki so sprva zgolj slu`bena obveznost in ni~ ve~, pozneje pa postanejo prijateljski, posledi~no pozitivno obrestujejo – tokrat spet v poslovni smeri. Dobro se pa~ vra~a z dobrim! Kajpak veliko potujete. Imate svoje najlep{e, naj- ljub{e mesto? Imam, zame je to vsekakor Rim. To mesto pa~ iz`areva nekaj po- sebnega, te`ko je razlo`iti. Ves ti- sti ~arobni vpliv Sredozemlja, podnebje, ljudje, hrana … sonce … Pa tudi sicer rada u`ivam v po- letju, v morju. Babica in dedek sta bila doma iz Trsta, in najbr` imam to sredozemsko miselnost zapisano globoko nekje v genih. Ob vseh obveznostih se vam je uspelo ob delu {e dodatno izobra`evati. Ko sem kon~ala prvo stopnjo Ekonomske fakultete, se mi je zdelo, da bo to kar dovolj. Vpisa- la sem sicer tudi drugo stopnjo, vendar nisem bila dovolj vztrajna in sem v tretjem letniku odneha- la. Bilo je seveda tudi nekaj po- vsem objektivnih razlogov, na primer narava dela v slu`bi – no- benega urnika, popolnoma vsak dan je bil druga~en. In potem je pri{la dru`ina, h~i … vse pa~ ne gre v eni sapi. Toda nekaj let poz- neje mi je lepega dne {inilo v gla- vo, da se v slu`bi in ob njej prav- zaprav ves ~as dodatno izobra`u- jem in izpopolnjujem, vendar mi »formalnih« papirjev za to ne bo prav nih~e dal. Zakaj ne bi zdru- `ila eno z drugim? Zazdelo se mi je, da bo Fakulteta za dru`bene vede tista prava stvar, in po teht- nem premisleku sem se res vpisa- la, smer mednarodni odnosi, o kateri pravijo, da je med najte`ji- mi, ter leta 2001 tudi diplomira- la. Bila sem dobesedno v devetih nebesih, ko mi je profesor - men- tor povedal, da sem s svojo di- plomsko nalogo Transportna po- litika Evropske skupnosti in prila- gajanje Slovenije med sedemnaj- stimi nominiranci za nagrado, ki jo je Urad vlade za informiranje Republike Slovenije podeljeval di- plomantom slovenskih univerz, ki so v svojih delih obravnavali problem vklju~evanja Slovenije v Evropsko unijo. Ko sva ravno pri Evropski uniji, kaj pri~akujete od pri- klju~itve Slovenije, tako z vidika dr`ave kot z vidika Slovenskih `eleznic? Morda gledam na to z malce druga~nimi o~mi, saj so bile moje delovne naloge `e kar pre- cej ~asa naravnane v to smer. Tako vsekakor nisem pri~akovala, da bo vse tako slavnostno, pom- pozno, temve~ naj bi se mirno zgodilo pa~ samo po sebi, ~e smo `e pri{li tako dale~. Povsem jasno pa je, da je to edina prava in pozitivna mo`nost, kajti preo- stalih dveh mo`nosti si niti naj- manj ne bi `eleli: ali ostati popol- noma zunaj, »out«, ali pa se vrni- ti v staro dru`bo, ki smo se je z velikimi te`avami komaj znebili. Seveda pa je priklju~itev pozitiv- na tudi z vidika Slovenskih `elez- nic. Glede na to, da v tovornem prometu ustvarjamo skoraj 90 odstotkov prevoza na medna- rodnem trgu, nas mora to le {e spodbuditi k sprotnemu prilaga- janju evropski prometni in eko- nomski politiki. ^e bi Slovenija ostala »zunaj«, bi to za Slovenske `eleznice pomenilo katastrofo – zmanjkovalo bi denarja celo za enostavno reprodukcijo, kaj {ele za razvoj. Treba je vedeti, da je razvoj danes tako bliskovit, da lahko v enem samem letu mimo- grede zaostane{ za deset ali celo dvajset let! Lahko pa zatrdim, da so nas v Mednarodni `elezni{ki zvezi `e do zdaj {teli za sebi ena- ke, in hipoteti~no bi smeli re~i, da so Slovenske `eleznice dobile svoje mesto v Evropi `e precej pred dr`avo. Zdi se, da vam je tak{nole delo, ki ga lahko imenujem stresno, dobesedno pisano na ko`o. Se motim? Hm, niti ne. Toda na sre~o imam, najbr` prirojeno, odli~no spo- dobnost psihi~nega »regenerira- nja«. Ko se dan kon~a, na poti domov {e malo premi{ljujem o slu`bi, potem prespim (res krat- ko) no~, zjutraj pa – spet za pisal- no mizo. Sama sebi pa moram priznati, da v~asih ne vem ve~ ~i- sto dobro, kaj pomeni biti popol- noma miren. Po drugi strani pa – toliko ljudi dela v stresnih pokli- cih, in ni, da bi se ~lovek pretira- no prito`eval. Si kdaj vzamete delo tudi domov? Vedno. In tudi na vikend. Seveda sku{am to po najbolj{ih mo~eh uskladiti z doma~imi, saj dobro vem, da vsaj ob koncu tedna pri- ~akujejo kaj od mene. Ob~asno so tak{na usklajevanja lahko tudi malce `ol~na, ampak nazadnje vedno, seveda s skupnimi mo~- mi, najdemo konsenz. Dostikrat se stvari postavijo na pravo me- sto z dobrim kosilom. Vam ostane kaj prostega ~asa? Za sprostitev, za re- kreacijo … Vsekakor si moram za prosti ~as `e vnaprej napraviti na~rt, druga- ~e ni ni~. Rekreacija? Do poroda sem veliko kolesarila, pozimi te- kla na smu~eh, hodili smo v hri- be. Zdaj je tega vse manj, med delovnimi dnevi skoraj ne naj- dem prostega ~asa. Zato pa sku- {am kar najbolje izrabiti dopust. Povedala sem `e, da imam zelo rada morje. Grem na pla`o, s sabo vzamem knjigo, opazujem okolico, najprej ne mislim na ni~, potem pa premi{ljujem »skoraj o neskon~nosti« (smeh). Sicer pa zelo rada pripravljam tudi dobro hrano za prijatelje. Potem se ob kozar~ku `lahtnega razvijejo de- batni kro`ki o vsem mogo~em, v~asih postanejo diskusije `e kar vro~i~ne. Mislim, da so dobri pri- jatelji tisti, s katerimi se lahko skrega{ ali ima{ o kak{ni stvari popolnoma druga~no mnenje, pa prijateljstva s tem kljub temu niti malo ne pokvari{. Seveda pa je potrebna tudi obojestranska dobra volja za vzdr`evanje prija- teljstva. Na{a hi{a na morju je vselej polna gostov. V~asih pride- jo tudi samo na kavico, mimo- grede, med potjo na dopust, am- pak vedno pridejo. To je lepo. e tu lahko zaostane{ za deset let!« NOVA PROGA 05-2004.qxd 1.6.2004 14:41 Page 17 18 Reporta`a Marko Tancar Minimundus – malo mesto ob Vrbskem jezeru na avstrijskem Koro{kem – `e od leta 1958 pri- vla~i turiste z vsega sveta. Od skromnih za~etkov se je spreme- nilo veliko. Danes Minimundus zdru`uje kar 157 visoko kako- vostnih maket iz 50 dr`av, ki jih mojstri `e ve~ kakor 30 let izdelu- jejo v formatu 1:25. ^asi eno- stavnih maket iz lepenke in lesa so `e zdavnaj mimo, dandanes se za njihovo postavitev uporab- ljajo izklju~no originalni materia- li, kot so marmor, zlato, slonovi- na in drugi. Izjema so le najmanj- {i kipci, ki se zaradi lomljivosti kamna ne dajo oblikovati iz origi- nalnih materialov. V Minimundu- su je zaposlenih kar 14 mojstrov, ki gradijo nove in nove makete. Njihovo delo je pogosto nagraje- no {ele po ve~ letih, saj za izdela- vo vrhunske makete potrebujejo tudi do sedem let. Temu primer- na je tudi vrednost maket, ki do- sega od 70.000 do 150.000 evrov. Seveda so vse makete na- rejene na podlagi izvirnih grad- benih na~rtov, ki jih je pogosto treba dopolniti {e z natan~nim fotografiranjem izvirne stavbe. Zaradi velikega poudarka na zve- stobi izvirniku se zgodi, da `e sama dokumentacija tehta tudi trideset kilogramov! Minimun- dus je `e zaradi prikaza zgodo- vinskih stavb z vsega sveta vseka- kor vreden ogleda. Vsekakor pa je zanimiv tudi za ljubitelja pravih in malih `eleznic, saj je celo ob- mo~je prepredeno z `elezni{kimi tirnicami, po katerih vozijo razli~- ne kompozicije – od parne loko- motive z za~etka 20. stoletja do najsodobnej{ega hitrega vlaka ICE. Najbolj navdu{eni modelarji, ki jim natan~nost pomeni glavno vrednoto, bodo sicer morali za- mi`ati na eno oko. V primerjavi s podrobnimi modeli za notranjo uporabo je namre~ zvestoba iz- virniku pri `elezni{kih vozilih po- drejena vzdr`ljivosti. Povpre~no namre~ vsaka lokomotiva na leto prevozi kar pet tiso~ kilometrov. Opisovanje vseh zanimivih `elez- ni{kih in drugih modelov in ma- ket bi bilo predolgo, pa tudi pre- ve~ suhoparno. Najbolje bo, da se kar sami odlo~ite za obisk Mi- nimundusa, ki je le za skok odda- ljen od Slovenije. Odprt je vsak dan od 9.00 do 18.00. Minimundus zanimiv tudi za `elezni~arje V nem{kem mestu Wuppertal so leta 1898 za~eli graditi verjetno najbolj nenavadni metro v Evropi – vise~o `eleznico. V drugi svetovni vojni je bila proga hudo po{kodovana, promet po njej pa je o`ivel `e leto po koncu vojne. Gre za menda edino tak{no mestno `eleznico v Evropi. Skoraj sto let pa je veljala tudi za eno najbolj varnih, dokler ni eden od vlakov aprila 1999 strmoglavil v reko. Trije ljudje so v nesre~i umrli, 40 pa jih je bilo po{kodovanih. Avstrijska `elezni{ka postaja Bad Ischl je tipi~en primer k. u. k. postaje. Zaradi bli`nje poletne rezidence cesarja Franca I. je bila postaja {e posebej razko{no oblikovana. Elektromotornik serije 4010 avstrijskih `eleznic je dolgo veljal za najbolj elegantnega v Evropi. [estdelne garniture, dolge 150 metrov, vozijo `e od leta 1964. Na desni je maketa avstrijske postaje Spittal/Milstätter See. NOVA PROGA 05-2004.qxd 1.6.2004 14:41 Page 18 Posavsko hribovje je od vseh pre- delov Slovenije najbolj imenitno za izletnikovanje z vlakom, ker se tako reko~ na vsaki `elezni{ki po- staji ob progi za~enja ozna~ena pot na to ali ono stran Save. To- kratni izlet je sploh nekaj poseb- nega, ker gremo na njem narav- nost skozi sredi{~e Slovenije. Hri- bovje med Va~ami in Sveto goro ima `e tako ali tako sredi{~no lego, natan~no pa so sredi{~e do- lo~ili na geometri~ni na~in: ~e bi plo{~at lik z obrisom Slovenije sku{ali uravnote`iti na eni to~ki, je to mogo~e edino v geometri~nem sredi{~u. Kolikor teoreti~no se to sli{i, ga v praksi najdemo na Spodnji Slivni nad Va~ami, kjer stoji pomnik Geoss. Pred tem in po tem sre~amo {e veliko zanimi- vega, saj je to izlet, ki je najlep{i prav zdaj, ko so gozdovi mlado zeleni in povsod nekaj cveti in di- {i. Razgledamo se s Svete gore. Nad Va~ami se prestavimo dve ti- so~letji in pol v preteklost, ko je tu zgoraj cvetelo eno najve~jih sre- di{~ ha{tatske kulture (starej{a `e- lezna doba). Na Va~ah se ustavi- mo v krajevnem muzeju in ~e la- kota ter `eja nista prehudi, morda zdr`imo do gostilne na Spodnji Slivni, druga~e pa je nekaj hramov za razvoj kulture okusa tudi na Va~ah. Z `elezni{ke postaje Sava stopimo desno po cesti ter se prav kmalu odlo~imo za eno izmed mo`nosti: pu{~ica levo ka`e v Le{e (po as- faltni cesti), desno v Tirno (po ste- zi skozi gozd, ta je prijetnej{a.) Ko pridemo v Tirno, se tik pred za~et- kom asfalta smerni pu{~ici razha- jata. Ena ka`e na desno (to je sta- ra pot, ki ni ve~ uhojena), zato gremo kar naprej po cesti skozi vas; razcepi so dobro ozna~eni. Po kolovozu ~ez travnike nato pri- demo do zaselkov Brezovica in Kalce in mimo postavnih lip do as- faltne ceste. Po njej v Rovi{~e in navzgor do prevala med Rovi{kov- cem (930 m) in Sveto goro (852 m). Tik pod njim se po stezi vzpnemo do Planinskega doma na Zasavski sveti gori (razen ob sredah je odprt od 8. do 22. ure) in na vrh. Do sem hodimo okrog 2 uri in pol. Smerna pu{~ica (Va- ~e) pod vrhom svetuje desno. Ni`- je v gozdu se pot razcepi, vendar obe smeri dr`ita v Va~e. Ko pride- mo do doma~ije na robu travni- kov, stopimo na makadamsko ce- sto, po kateri gremo skozi Vov{e proti Va~am. Za velikim peskoko- pom nas smerna pu{~ica (Geoss) ob robu gozda opozori, da po tej poti pridemo naravnost v sredi{~e (~ez Slem{ek), ~e gremo naprej po cesti, pa v vas Klenik in v Va~e; va- nje se lahko spustimo tudi ~e ube- remo pot ~ez Slem{ek. V kraju je trgovina, ve~ gostiln in turisti~no- informacijski center, odprt ob so- botah in nedeljah od 9. do 12. ure. V njem sta krajevni muzej in slovenska geolo{ka zbirka. Obisk med tednom lahko najavimo po telefonu (01) 8976-680 (zve~er) ali (041) 895-852. Z Va~ gremo po cesti v Slivno, vrh Klanca pa se sre~amo s potjo ~ez Slem{ek. Na Spodnji Slivni gremo pri turisti~ni kmetiji Kimovec levo (oznaka Geoss, Kresnice), mimo pomnika geometri~nega sredi{~a Slovenije na makadamsko cesto in po njej navzdol. S Svete gore do pomnika Geoss hodimo 1 uro in pol. Na pr- vem razcepu gremo levo, po pri- hodu na asfaltno cesto in sre~anju z drugo cesto spet levo do ostre- ga ovinka ob tovorni `i~nici. V njegovem spodnjem delu se med zelenjem nekoliko srame`ljivo skrivata markacija in pu{~ica, ki ka`e desno: po njenem nasvetu stopimo na stezo ~ez travnik ter navzdol skozi gozd do ceste ob Savi nasproti Kresnic. Po mostu stopimo v Kresnice do `elezni{ke postaje. Od pomnika Geoss hodi- mo 1 uro in pol. Skupaj 5 ur in pol hoje. Planinska karta Posavsko hribovje, zahodni del (1:50.000). S Svete gore proti Cvete`u pot ni pravilno vrisana, ozna~ena pot ~ez Slem- {ek pa sploh ni vrisana. Izlet nam prijetno raz{iri Vodnik Geoss. Na- prodaj je na Va~ah in Spodnji Sliv- ni, v njem so zanimive informacije o preteklosti kraja, `eleznodob- nem naselju in grobi{~u, u~ni poti, kro`ni poti Geoss in {e ~em. Z Jesenic se proti Ljubljani odpe- ljemo z vlakom ob 5.22, iz Ljublja- ne proti Savi pa ob 6.50. Vse za- poznele izletnike iz ljubljanske smeri po~aka vlak ob 10.50. Iz Dobove je za izlet najbolj prime- ren vlak z odhodom iz Dobove ob 7.05, v Zidanem Mostu prestopi- mo. Iz mariborske smeri jutranji vlak, s katerim ujamemo poveza- vo v Zidanem Mostu, vozi le med tednom ob 6.20. Lahko pa gremo z vlakom, ki odpelje uro prej, in si med ~akanjem v Zidanem Mostu v prodajalni kruha in peciva pri- vo{~imo zajtrk. Iz Kresnic proti Ljubljani se odpe- ljemo ob 16.38 (iz Ljubljane proti Jesenicam ob 17.43), 17.38 ali 19.38. Iz Kresnic proti Zidanemu Mostu in Dobovi se odpeljemo ob 16.14 (zveza proti Mariboru v Zi- danem Mostu ob 17.00), 17.14 (ne vozi ob sobotah) ali ob 19.14 (zveza proti Mariboru ob 20.00, ne vozi ob sobotah). Na izlet z vlakom Z @P Sava skozi sredi{~e Slovenije na @P Kresnice Pomnik Geometri~nega sredi{~aSlovenije na Spodnji Slivni. Va~e so osrednja postaja tokratnega izleta, tako kar se krajepisja, (pra)zgodovine in kulinarike ti~e. 19 Reporta`a Dario Cortese Revija Slovenskih `eleznic maj 2004 NOVA PROGA 05-2004.qxd 1.6.2004 14:41 Page 19 Slikovna kri`anka Re{itev kri`anke iz prej{nje Nove proge (vodoravno): pm, td, prule, eozoik, rezina, grbavka, onek, premrlost, soja, rutenij, tv, tito, avnoj, olt, ali, ~ita, rjuha, letvenik, ~e{elo, prekap, enid, akant, am, kiro, sok, ostva, antanta, erar, ernie, tau, tanc, mojster, drevje, smetana, izrael. NOVA PROGA 05-2004.qxd 1.6.2004 14:41 Page 20 NOVA PROGA 05-2004 ovitek.qxd 1.6.2004 14:49 Page 3 Mehani~ni pogon (z ute`jo) za veliki signalni zvonec, kakr{ni so bili neko~ montirani vzdol` proge. Prometniki so z njimi najavljali ~uvajem odhode vlakov s postaj in njihovo smer vo`nje. Iz zbirke @elezni{kega muzeja v Ljubljani NOVA PROGA 05-2004 ovitek.qxd 1.6.2004 14:49 Page 4