Leto XIII V.b. b. Dunaj, dne 22. novembra 1933 Št. 47 -TO Naroča se pod naslovom: »KOROŠKI SLOVENEC”. Klagenfurt, Viktringer-Ring 26. Rokopisi se naj pošiljajo na naslov: Politično in gospodarsko društvo. Klagenfurt, Viktringer-Ring 26. ■r—..........■«■■»■^■■■«mg»«MnnririiiMi'ii imi'i maniniu List za politiko, gospodarstvo in prosveto Izhaja vsako sredo. — Posamezna številka 15 grošev. Stane četrtletno : 1 S 50 g ; celoletno : 6 S — g Za Jugoslavijo četrtletno: Din. 25.— ; celoletno: Din. 100.— Po petnajstih letih. V novembru leta 1918. je bilo v glavnem stanu maršala Focha podpisano premirje, s katerim so se ustavile vojne sovražnosti, ki so bile trajale nad štiri leta. Vsi udeleženci te najhujše vojne, kar jih pomni zgodovina, so se oddahnili in vsi, zmagovalci in premaganci, so občutili veliki novemberski dogodek kot odrešenje iz neskončne bede in rojstvo lepše bodočnosti. Takrat, v novembru pred petnajstimi leti, je vladal v svetu le en občutek, je odmeval le en vzklik: Nikdar več vojne! Nihče ni dvomil, da bo zdaj, ko je ležal nasilni militarizem na tleh, mir med narodi za dolga desetletja ohranjen in da bo po dolgih letih uničevanja vseh vrednot nastopila doba obnove, nove gradnje. Narodi so si, zaželeli miru in blagostanja, ki ne bi imelo konca. Pa vendar moramo že po kratkih petnajstih letih dan za dnevom beležiti, da se vedno na novo govori o možnosti novih vojnih za-pletljajev in da se človeštvo vedno z večjim obupom predaja novemu oboroževanju. Sence krvave preteklosti padajo danes zopet grozeče na ves svet. Ako izvzamemo volno nevarnost, ki jo neprestano izziva nasilna Japonska, sicer še ni neposredne opasnosti oboroženega spopada, toda upanje na trajni mir je v petnajstem mirovem letu izredno nizko. Ne čuje se danes več o obnovitvi medsebojnega zaupanja med narodi, ki naj bi omogočila omejitev oboroževanja, in tudi ni več govora o gospodarskem in socialnem sodelovanju narodov. Razprave v parlamentih evropskih držav vedno bolj sličijo onim iz let 1913 in 1914. Nedavno je zaklical nek poslanec v francoski zbornici: Danes ne smemo več misliti na kako razorožitev ali na znižanje posojil za državno obrambo! In ni našel v celi zbornici poslanca katerekoli stranke, ki bi mu bil ugovarjal. Nemčija je medtem izvedla glasovanje. Sicer ni to glasovanje nikak izraz svobodne ljudske volje, vendar je politiki hitlerjanske Nemčije dano njeno zadoščenje. In to novo politiko Nemčije, ki se ponaša s stoodstotnim odobrenjem nemškega ljudstva, ne smemo presojati po miroljubnih izjavah in zagotovilih njenih voditeljev, marveč po dejanju, ki so bistveno drugačna od miroljubnih besed. Sad hitlerjanske politike v Nemčiji je vznemirjenje ob vseh njenih mejah. Posarje ob francosko-nemški meji, Gdansk in koridor na severu, Gornja Šlezija in Schleswig so bolne točke evropskega miru. Švica se s težavo otresa vznemirljivih vpadov iz Nemčije. Ccho-slovaška je primorana h poostrenim izjemnim odredbam proti naraščajoči narodno-sociali-stični propagandi. V naši državi so morali za proslavo državnega praznika proglasiti preki sod. Pri takih uspehih hitlerjanske politike bi bilo preveč zahtevano, da bi svet brez pridržka sprejel zagotovila o nemški pripravljenosti za mir in razorožitev. Svetovna vojna je porazila nasilni pangermanizem, ki se je širil iz Berlina in vedno bolj izzivajoče vznemirjal evropsko ravnotežje. Komaj petnajst let po razsulu Viljemove Nemčije pa moramo spoznavati ,da je bil poraz berlinskega pangermaniz-ma le navidezen in da je Evropa v svojih odnosih do Nemčije danes zopet tam, kjer je bila leta 1914. Bilanca petnajstih let po svetovni vojni torej nikakor ni razveseljiva za človeštvo in še najmanj za evropske narode. Vendar kljub nadvse vznemirljivim znamenjem naraščajočega nemira ni nikakor mogoče, da bi bile milijonske žrtve svetovne vojne zaman in da bi se narodi ne bili iz strahot minule vojne ničesar naučili. Razun Japonske in Nemčije se še vse ostale države oklepajo Društva narodov, te v organizaciji poosebljene zahteve po mednarodni enakopravnosti. In Nemčija in Japonska čutita potrebo, da opravičita svoj izstop iz te naddržavne organizacije pred javnostjo. Kdor pozna nadalje pravo miselnost nemške mladine, ki se sedaj zgrinja okoli Hitlerja, bo priznal, da svojih končnih ciljev še-ttf^Zbovedala in da je njeno tretje nemško cesarstvo bilo doslej bolj podobno sanjam kot pa realni življenski zahtevi. Še nekaj je, kar vzbuja upravičeno upanje, da trenutna žalostna slika svetovnega polo- žaja ni brez vsakih sončnih žarkov. Svet je zastrmel, ko je o priliki katoliškega kongresa na Dunaju — prvič po stoletjih — začul iz ust prvega državljana naše republike, prezidenta Miklasa, besede o Bogu in božji državi na zemlji. Zastrmeli so zastopniki narodov v Ženevi, ko je avstrijski kancler kot smernico svojega obnovitvenega načrta navedel papeževo okrožnico o obnovitvi družabnega reda. Poleg fašizma in komunizma vstaja nova možnost rešitve pred grozečo katastrofo: katoliška država. In to je morda najsvetlejši žarek izza zadnjih petnajstih let. Politični položaj na Korožkeir. Dunajska liberalna „F r e i e P r e s s e“ j prinaša izpod peresa koroškega dopisnika — deželnega tiskovnega referenta B. Scheichel-bauerja — sledečo, nadvse značilno sliko položaja v deželi: «Položaj v deželi v svojem razvoju kaže znake, ki so prisilili dež. glavarja Kernmaierja o priliki pozdravnega večera v čast zveznemu kanclerju k izjavi, ki pomeni nekako častno rešitev Koroške in katero je dr. Dollfuss kot tako tudi sprejel. Iz vidika tod vladajočih razmer je glavarjeva izjava «nacionalno mišljenje in delovanje je v soglasju z avstrijsko državno mislijo" dalekosežnega pomena. Protiklerikalno in vsled obmejne lege močno nacionalno mišljenje koroškega ljudstva se zgoščuje v svojevrstnem sovraštvu, ki onemogoča vsako mirno mišljenje ali dalnjovidnost... Ljudstvo ljubi svojo domovino in mu ni več za strankarsko politiko. Vedeti je Peba, da se je na Koroškem že leta 1919 in 1920 ustvarila enaka fronta, kot je tudi sedaj upeljana v političnem življenju. Tedaj ni bilo strank, marveč samo Korošci. V sedanjih številnih prijavah k prostovoljnim varstvenim četam je gledati enak pojav. Najprej se je ustanovil koroški i „Heimatschutz“ generala HulgeHha, sledile so «Ostmarkische Sturmscharen" in v zadmem času se formirajo „Bauernwehren". Pri tem ; seve igra vlogo tudi brezposelnost, vendar ne ta in tudi ne veselje do orožja ne pojasnujeta docela tega pojava. Glede brahialne sile je torej vlada na Koroškem izredno močna. V varstvenem nadzorniku polk. Bargerju ima velezaslužnega in energičnega vojaškega voditelja, ki drži vse sile v rokah. Njen politični položaj je sledeči: V deželni vladi so trije socialdemokrati, en land-bundovec in en krščanski socialec, tako da bi bil nevaren vsak osLejši kurz proti levi, posebno še, če bi vsled zapostavljanja nacional-no-stanovske fronte bil nezadovoljen tudi član Landbunda. Izjave dež. glavarja so bile jasne. Na Koroškem upamo, da zopet vstane fronta korošk h obrambnih bojev kot politična fronta enotne Avstr’je. To bi bi!o najbolje pomirjen je, kot si ga sploh moremo misliti, in najostrejša odklonitev v narodnem socializmu skritega gibanja." Z drugimi besedami: Nemški koroški nacionalizem naj služi vladi kot vzorec, kako združi avstrij ko liudstvo v eni fronti, da bo — kot ^ta 19*8 m 1919 na Koroškem — vse avstrijsko ljudstvo brando svojo domovino. Škoda samo, da dop’snik ne pove jasnejše, proti-komu in za koga bi bili ti ,.avstrij'k’ obrambni boji". Sicer na upamo, da s5 bo našla odgovor na ta vprašanja državna vlada sama. # mm**" 9 r j' -ca zahvaljujemo za vse obilne duševne in telesne dobrote, ki ste i:h delili prav vsem faranom. Vsemogočni nai Vam da zdravia in kreposti, da boste tudi v novi fari mogli tako vzgRdno pastirovati kot ste oa^E-rovali^v naši župniji! — jn Vas. novodošli n-eč. župnik prisrčno oo^d^avliamo in iz srna žeEmo. da bi vživali med nami P lè’bozeu in spoštovanje, ki gre Vašemu visokemu stanu. Bog blagoslovi Vaše pastirovanje v naši fari! Vašijarani. Škofiče. (Ženitovanje.) „Jes pa ano kajži-co mam, tam notre prebivam koj sam" si je mislil Manužnikov Pavle, dolgoletni društveni podpredsednik in član našega pevskega zbora. Za življensko družico si je izbral med članicami društva in sicer Rutarjevo Tanijo, da mu gospodinji v njegovem novem domu. V pon-deljek po škofiškem žegnanju smo praznovali njuno veselo svatbo. Društvo se je slavnosti udeležilo korporativno, domači zbor jima je zapel v cerkvi in pred Krištofom, kjer se je vršil ženitovanjski obed. — Štirinajst dni na-vrh pa je stopil pred oltar Bajdelnov Matija, ki je bil med najboljšimi igralci našega odra. Za spremljevalko skozi življenje si je izbral Kajžnikovo na Mirišču. Tudi ta par je počastilo društvo s svojim zborom, ki jima je odpel dve slavnostni pesmi. Pri Krištofu se je nato med veselim prepevanjem vršila ženitovanj-ška slavnost tja v jutro. — Tako spremlja naše društvo svoje člane v novi življenski stan. Naj bi mu še naprej ostali zvesti in delovali v njega procvit in dobrobit! Pa tudi mi ostali želimo novoporočencem obilo božjega blagoslova in tihe družinske sreče! Sele. (Poroke.) Prihodnje leto bo pust bolj kratek, zato rajši kar letos pohitimo pod zakonski jarem! Tako so si mislili naši pari in se dali zvezati že to jesen. Prvi dve nevesti sta si izbrali drvarja za moža. Morda jima je donela v ušesih tista stara pesem: „Sem holcarja vzela, sem tolarje štela..Sedaj so sicer tolarji in še celo šilingi postali precej redki, a krepke in pridne moževe roke že še toliko pridelajo, da mu žena še more postaviti na mizo okusne polente ali zabeljenih žgancev. Druga dva ženina sta pa mlada kmeta. Mladi CcR nar Maks Mak je poklical na svoj dom kot gospodinjo svojo izvoljenko Turkovo Justino. Pa ne mislite, da je bila nevesta Turkinja. Prav po krščansko je krščena in zdaj krščansko poročena! Mladi Pipan Jernej Božič pa je pred kratkim preiel od očeta posestvo in 20. novembra je že popeljal Šerjakovo Nežijo pred oltar. Ko bodeta imela kaj' pestovati, bodo v tej hiši štirje rodovi: babica stara 88 let, prevž tkarja, mlada dva in najmlajši, kakor dosedaj, tudi potem v najlepši slogi! — Vsem parom: Bog daj srečo! Borovlje. Dne 13. t. m. je bil tukaj ob velikanski udeležbi pokopan g. Peter Urbanc, mesar v Borovljah, ki je bil pač vsem kmetom še daleč p’-eko Roža dobro znan. Dan pred Vsemi sveti je nenadoma izginil. Iz svetovne vojne je imel močno poškodovano nogo in ker iste ni mogel popolnoma zaceliti, je okupal in napravil samoumor. Dne 12. novembra ga je našel ribič v Dravi pod Otrovco. Pogreb je pokazal, kako izredno je bil 'rajni Peter priljuben pri vseh. V v srca segajočih besedah se je poslovil od njega ob odprtem grobu domači mestni kaplan č. dr. Mikula, ki je povdarjal, koliko dobrega je rajni storil in da bodo za njim najbolj žalovali najrevnejši. Žalujočim ostalim naše sožalje! Št. Vid v Podjuni. (Smrt.) Ni šlo drugače. Umreti je morala in zapustiti dolino solz Mojda Jernej v 74 letu starosti. Uboga, kakor je prišla na svet, ga je tudi zapustila. Bolj je cenila duhovne dobrine Vnetje rebernice in pljuč jo je avgusta priklenilo na posteljo in 14. t. m. smo jo pokopali ob obilni udeležbi ljudstva. Njeno življenje je bilo en sam delovni dan: 37 let je brez p-estanka služila kot gospodinja pri pokojnem dekanu Petermanu na Otoku, ostalih 15 let pa pn Boštjančičev^. Za vztrajnost m zvestobo v službi jo je odlikoval deželni kulturni svet z diplomo in 50 S v zlatu zadira leta pa je vživala starostno podporo. Kakor je b!la zvesta svojim delodajalcem, tako je bila zvesta tudi Bogu in svojemu narodu: le malokateri dan je ni bilo pri ma«i in le malo-katero igro i’razmer poroštvo* v dobrem stanju, na katerem se lahko redi 3 glav živine, skedenj še nov, hlev obokan, sadni vrt, samo 15 minut od kolodvora. Pol kupne cene ostane lahko vknjiženo. — Več pove hranilnica in posojilnica v Podravljah (Fòderlach). 136 V najem se da na vodno silo, zraven stanovanje, tik ob prometni cesti ■ Natančnejši pogoji se zvedo pri lastniku Francu Gre~ CJOriČll v Selah 34, p. Ferlach 142 ■ Rabljen harmoni^ p _ Roman ,Prok!6ts vo ljubezni" CB se dobi tudi v upravi lista. Izšla je Glasnikova VELIKA PRATIKA za navadno leto 1934 ki ima 365 dni. .VELIKA PRATIKA" je najstarejši slovenski koledar, ki je bil že od naših pradedov najbolj upoštevan in je še danes najbolj obraj an. V .VELIKI PRATIKI” naideš vse, kar človek potrebuje vsak dan : Katoliški koledar z nebesnimi, solnčnimi, luninim', vremenskimi in dnevnimi znamenji; — solnčne in lunine mrke; — lunine spremembe; vse sejme na Kranjskem, Koroškem. Štajerskem, Prekmurju, Medžimurju in v Julijski Benečiji; — pregled o koncu brejosti živine; — popis vseh važnih domačih in tujih dogodkov v preteklem letu: — tabele za računanje obresti; — življenjepise važnih in odločilnih oseb s slikami ; — oznanila predmetov, ki jih rabi kmetovalec in žena v hiši. — Cena 5 Din. .VELIKA PRATIKA* se dobi v vseh večjih trgovinah in se lahko naroči tudi pismeno pri založniku: tiskarni J. Blasnika nasi. d. d. v Ljubljani. 123 Lastnik: Pol. in gosp. društvo za Slovence na Koroškem v Celovcu. — Založnik, izdatelj in odgovorni urednik- Žinkovsky Josip, tvpo-traf, Dunaj, X., Etienreichgasse 9. Tiska L i d o v » tiskarna Ant. Machit in družba (za tisk odgovoren Josip Žinkovsky), Dunaj, V., Margaretenplatz 7