Velièastna poèastitev evharistiènega Odre- šenika v zborovanjih teh dni in v preteklih prazniènih tednih – praznik sv. rešnjega telesa in Srca Jezusovega z njunima osminama – ne sme biti nekaj enkratnega in prehodnega, temveè mora v nas povzroèiti trajen uèinek. Zato se vprašajmo v tihem premisleku: Kako lahko v srcih drugih zanetimo ljubezen do evharistiènega Odrešenika? – to pomeni ev- haristièno vzgajati. Predpostavljamo, da lahko me kot `enske na poseben naèin sodelujemo pri tem delu in da vse – ne glede na razlike našega `ivljenjskega polo`aja: kot `ena in mati, kot redovnica, kot samska, poklicno ali svobodno dejavna `enska – k temu nekaj skupnega prispevamo. In kaj bi moglo biti to drugega kot `ensko srce s svojim hrepe- nenjem po brezmejni, po`rtvovalni preda- nosti, ki je tako rekoè naravno podobno Bo`- jemu srcu, ki za vse bije v tabernaklju, in bi moralo biti zato posebej dovzetno za vzgi- be tega Bo`jega srca? Zato `elimo razmišljati, kaj nas more usposobiti za delo evharistiè- ne vzgoje in kako lahko evharistièno vzga- jamo. Eno naèelo velja za vse nas, ki hoèe- mo evharistièno vzgajati: to moremo le, èe evharistièno `ivimo. Druge hoèemo voditi k evharistiènemu `ivljenju in to moremo le tako, da smo jim zgled. Zato bo naše prvo vprašanje: =. 2        1  Evharistièno `iveti pomeni pustiti, da ev- haristiène resnice zaènejo praktièno delovati. To so v bistvu tri preproste dogme, za ka- tere pri tem gre: 1. Odrešenik je navzoè v najs- vetejšem zakramentu. 2. On dnevno obnavlja svojo daritev/`rtev na kri`u ¡Kreuzesopfer¿ na oltarju.3 3. Vsako posamezno dušo hoèe na- jintimneje zdru`iti s seboj v sv. obhajilu. Naj- prej vprašujemo: 570".%%6"0 %< Veselje Odrešenika je, da je med otroci èloveškega rodu,4 in obljubil je, da bo ostal z nami do konca sveta.5 To obljubo je ure- snièil s svojo zakramentalno navzoènostjo na oltarjih. Tu èaka na nas, in èlovek bi mislil, da bodo ljudje drli na posveèene kraje. Pre- prost pomen te verske resnice zahteva, da bi tu morali imeti svojo domovino, da bi se od tu oddaljili le, kolikor bi to zahtevale naše naloge, te naloge pa bi morali dnevno pre- jemati iz rok evharistiènega Odrešenika in opravljeno dnevno delo polagati nazaj v nje- gove roke. Odrešenik je na Kalvariji umrl za nas. Toda ni mu zadostovalo, da bi s tem `rtvo- vanjem dovršil odrešenje za nas enkrat za vse- lej. Vsakemu posamezniku je hotel osebno privesti ¡zuführen¿ sadove svojega dejanja. Zato dnevno obnavlja daritev/`rtev na oltarju in vsak, ki je navzoè z vernim srcem, se v krvi Jagnjeta opere in duševno prenovi. Vsaka ma- šna daritev je doloèena za to, da privede to milostno polnost ljudem, ki jih lahko dose`e, tj. tistim, ki morejo omogoèiti, da so nav- zoèi in to narediti rodovitno zase in za druge. Kdor pa bi lahko bil navzoè, pa ni, gre hlad- nega srca mimo Gospodovega kri`a in z no- gami potepta njegovo milost. Odrešenik ne daje milostnih sadov daritve/`rtve za nas le na oltar. Priti hoèe k vsakemu posamezni- ku; nas kot mati svojega otroka hraniti s svo- / =% <   ! 3   # jim mesom in krvjo, vstopiti v nas same, da bi mi povsem šli vanj, se kot udje njegove- ga telesa vrasli vanj. Èim pogosteje pride do zdru`itve, tem moènejša in intimnejša po- stane. Ali je razumljivo, da se kdo odtegne temu najtrdnejšemu Bo`jemu dokazu ljubez- ni, èetudi le enkrat manj pristopi h Gospo- dovi mizi, kot mu je dejansko mogoèe? To je torej tisto, kar zahteva od nas pravilno ra- zumljeni pomen evharistiènih resnic: iska- ti Odrešenika v tabernaklju tako pogosto, kot moremo, prisostvovati pri sveti daritvi tako pogosto, kot moremo, prejemati sv. obha- jilo tako pogosto, kot moremo. – Zdaj vpra- šujemo dalje: 570%08+% "".%-"0%0'< Prièakuje nas, da bi vzel vsa naša bremena nase, nas potola`il, nam svetoval, nam po- magal kot najzvestejši, vedno enako stano- viten prijatelj. Hkrati nam daje so`iveti svoje `ivljenje, po- sebno ko se pridru`imo liturgiji ter v njej iz- kusimo njegovo `ivljenje, trpljenje in smrt, njegovo vstajenje in vnebohod, nastajanje in rast njegove cerkve. Tedaj se dvignemo iz oz- kosti svojega bivanja v prostranost Bo`jega kraljestva; njegove zadeve postanejo naše, vse globlje postanemo zdru`eni z Gospodom in v njem z vsemi njegovimi. Vsa osamljenost preneha, mi pa smo popolnoma varni v Kra- ljevem šotoru, hodimo v njegovi luèi. ==. <   ! @ivljenje, ki ga `ivimo mi sami, moremo in moramo posredovati drugim. To se do- gaja z zgledom, pouèevanjem in navajanjem ¡Gewöhnung¿. Z zgledom: èe je evharistièno `ivljenje v nas uèinkovito in se ga da obèutiti kot moè, mir, veselje, ljubezen in pripravljenost za pomoè – èe je po drugi strani evharistija jasno središèe našega `ivljenja in vir vseh teh uèinkov – te- daj mora razviti osvajajoèo moè. S pouèeva- njem: potrebno je uvajanje v evharistiène re- snice; šolski pouk uèinkovito podpira dopolnju- joèa beseda ter ustrezno ravnanje matere in obi- èajno okolje otroka. Otrok v zgodnjih letih se ka`e posebno dovzeten za te resnice in njiho- vo uresnièevanje. Pri veèjih otrocih in pri odra- slih je treba biti redkobeseden in poèakati na hrepenenje po pouèevanju, za to pa biti ved- no pripravljen. Navajanje: telo in dušo je treba oblikovati za evharistièno `ivljenje; èim prej, tem dovzet- nejši je material in la`je oblikovanje: zato zgod- nje obhajilo. Èim pogosteje, tem moènejši ob- likujoè uèinek: zato po mo`nosti dnevno ob- hajilo. To postavlja doloèene zahteve telesu in moèno vpliva na dnevni `ivljenjski red, a hkra- ti skrbno šèiti dušo: odvaja od greha, kar je precejšna `rtev za naravnega èloveka. To tudi ne more biti drugaèe, saj je evharistièni Odre- šenik kri`ani Odrešenik in `ivljenje z njim ude- le`ba pri njegovem trpljenju. On je sv. Marjeti Mariji Alacoque6 razodel, kako ljuba mu je po- kora njegovih zvestih. Toda popolna posveti- tev Bo`jemu srcu je dose`ena šele tedaj, ko imamo v njem svojo domovino, svoj dnevni po- stanek in središèe svojega `ivljenja, ko je nje- govo `ivljenje postalo naše `ivljenje. 2./11. VII. 30 Evharistièna vzgoja 1. A. Prazniki v èast evharistiènega Odreše- nika Zdaj premislek: koga moramo vzgajati in kako? Oboje morebiti razlièno za matere, uèi- teljice (samostanske in svetne), samske `en- ske. Toda skupno: evharistièna vzgoja drugih ni mogoèa brez lastnega I. Evharistiènega `ivljenja: /       1. Kaj smo dol`ni Odrešeniku? Tistemu, ki biva v tabernaklju, dnevno obiskovanje. Tistemu, ki se dnevno daruje, udele`enost pri daritvi. Tistemu, ki hoèe priti k nam, sv. obha- jilo. 2. Kaj nam on daje v zameno za to? 3. Kaj moremo tedaj dati drugim? 3. VII. I. 1. Dogma: Zakramentalna navzoènost. Odrešenik je prišel na zemljo, ker je njegovo veselje biti pri otrocih èloveškega rodu. On hoèe biti pri nas do konca sveta in je v ta- bernaklju. Tu nas prièakuje in tako ne bi smelo biti nobenega kraja, kamor bi nas bolj vleklo. Drugje bi morali biti le, kolikor to terjajo naše naloge; toda te naloge bi morali prejemati iz njegove roke, polagati nazaj v njegovo roko, pri njem iskati nasvet in po- moè zanje, tj. biti tu povsem doma. 2. Dogma: Odrešenik obnavlja svojo da- ritev/`rtev na kri`u na oltarju: on hoèe dati darove tistim, ki morejo biti navzoèi. Kadarkoli moremo prisostvovati pri sv. maši in jo opu- stimo, zanièujemo milostni sad daritve/`rtve na kri`u, pustimo umreti Odrešenika, ne da bi nam bilo za to mar. 3. Dogma: Odrešenik prihaja k nam v sv. obhajilu. On nas hoèe hraniti s svojim mesom in krvjo, nam zgraditi telo velièastva, nas na- rediti za ude svojega telesa. Èim pogosteje se to dogaja, tem bolj rastemo vanj. Kaj je lah- ko tako pomembno, da bi nas moglo zadr`a- ti proè od tega? 2. Kaj nam daje Odrešenik v evharistiè- nem `ivljenju? / Irena Podobnik: Odprto dvorišèe, akril na papirju, 2003.   # On vzame nase vsa bremena, ki jih prine- semo ob obiskovanju, on pozna nasvet za vse in nam jih s tem olajšuje. Niè, kar nas zade- va, mu ni preveè neznatno; je najzvestejši, vedno enako stanoviten, najne`nejši prijatelj. On nam daje so`iveti svoje `ivljenje, predvsem ko se pridru`imo liturgiji. Te- daj gremo skozi njegovo `ivljenje, trplje- nje, smrt, vstajenje, vnebohod, nastajanje in rast cerkve. Povsem se dvignemo iz oz- kosti svojega bivanja, njegov naèin mišlje- nja in obèutenja ¡Gesinnung¿ postane naš naèin mišljenja in obèutenja,7 njegove za- deve naše zadeve, prisiljeni smo k temu, da se v njegovi daritvi sodarujemo, da celot- no `ivljenje `ivimo zanj. Vrašèamo se vanj, v njem nerazvezljivo povezani in v njem z vsemi njegovimi. Vsa osamljenost preneha, popolnoma smo varni v Kraljevem šoto- ru, hodimo v njegovi luèi. 4. VII. Oblikovanje celotnega `ivljenja pod vplivom evharistije: 1.) Redovnice: prosta naravne dru`ine, prija- teljskih odnosov itd. Redovna dru`ina brez osebnega upoštevanja/naklonjenosti ¡Rücksichtnahme¿. Odrešenik oèe, mati, osebni prijatelj, tola`nik in svetovalec sponse Christi.8 2.) @ene in matere: skrbi za mo`a in otroke, bremena gospodinjstva, neznosne malenkosti brez priznanja, nevarnost `ivène raz- dra`enosti. Pri Odrešeniku poèitek, razu- mevanje, tola`ba, okrepitev. 3.) Samska, poklicno dejavna `enska: veliko dnevnega dela, neprijazno, morebitno niz- kotno okolje, posmeh. Pri Odrešeniku dvignjena nadvse in povzdignjena v nje- govo kraljestvo, odprta ¡weit¿ in prosta vse do ljubezni do svojih muèiteljev, po- plemenitena kot Kraljeva nevesta, ki kot taka navdaja s strahospoštovanjem. 5. VII. 3. Kaj moremo dati drugim? II. Evharistièna vzgoja je posredovanje evharistiènega `ivljenja drugim. Kaj boljšega more `eleti mati svo- jemu otroku kot to, da bi bil nenehno na varnem v Kraljevem šotoru? Kaj boljšega more delati vzgojiteljica kot uèiti otroke `iveti z evharistiènim Odrešenikom? Kaj naj bi dali utrujenemu in preoblo`enemu, blodeèemu, hiteèemu, nemirnemu èloveku drugega kot mir evharistiènega `ivljenja? Kako ga je mo- goèe dati? Zgled, pouèevanje, navajanje. 6. VII. 1.) Osvajajoèa moè lastnega evharistiènega `iv- ljenja: vtis moèi, miru, veselja, ljubezni in pripravljenosti za pomoè – in po drugi strani evharistija kot središèe, kot tisto naj- višje in najpomembnejše. 2.) Pouèevanje: za otroka sprva uvajanje v ev- haristiène resnice prek verouka. Toda pod- pora dopolnjujoèih besed ter ustreznega ravnanja matere in uèiteljice je zelo po- membna. Prav otrokova dovzetnost za te resnice (preprosto srce, ki je še odprto ne- beški resnici) in za njihovo uresnièevanje. Pri veèjih – v prehodni starosti – in pri odra- slih biti redkobeseden, a paziti na hrepe- nenje, za to pa èim bolj pripravljen. 3.) Navajanje: telo in duša sta takšna, da je vsa- ko dejanje 1. korak na poti in nastavek za trajno oblikovanje. Èim zgodnejši zaèetek, tem obse`nejši material. Zato zgodnje ob- hajilo za otroke. Razvojna starost najne- primernejša. Kdor je od otroštva dalje ne- goval zaupljiv odnos ¡Verkehr¿ z Odreše- nikom, ga ne bo zlahka opustil. Zagotovo ne, èe je ta enkrat dejansko postal središèe `ivljenja. Dejavnik navade najmoèneje de- luje pri dnevnem sv. obhajilu, ki je prav- zaprav samoumeven sklep iz evharistiè- nih resnic. Temu pa sledijo zahteve za te- lesno navajanje in dnevni `ivljenjski red. 8. VII. Za šoloobvezne otroke – kot za veèino odraslih – je zgodnje vstajanje nujno potrebno /       in temu ustrezen zgodnji konec dneva ter po mo`nosti izogibanje veèernim prireditvam. Zdrav otrok, ki gre spat ob 20h (morebiti ob 21h), bo lahko brez te`av vstal zjutraj ob 6h; in prav tako bo ob dobro urejenih obrokih tešèost neškodljiva. Pri bolnih in slabotnih otrocih se seveda ravna previdno. Seveda bo treba prav duševno naravnanost na sv. obhajilo v celotnem ̀ ivljenju skrbno va- rovati; zato je dnevno sv. obhajilo najmoènejše sredstvo za odvajanje od greha; hkrati je in- timen odnos z Odrešenikom urjenje v tem, kar ugaja Bo`jemu srcu, tj. najuèinkovitejša šola v kreposti. In tako se celotno `ivljenje no- tranje in zunanje evharistièno oblikuje. Strogo uravnavanje zunanjega `ivljenja spominja na redovno pravilo, ki je tako rekoè le posnet „na- ravni zakon“ milostnega `ivljenja. To je `r- tev za naravnega èloveka, toda evharistièno ̀ iv- ljenje je hkrati `ivljenje s kri`anim Odrešeni- kom in zdru`itev s trnjem okronanim srcem, ki vabi k soèutju in pokori. 9. VII. Kristus je v zakramentu z bo`anstvom in èloveško naravo. On je bla`enemu Henriku Susu9 trpeèo èloveško naravo oznaèil za dostop k bo`anstvu. On je sv. Marjeti Mariji10 razo- del, kako ljuba mu je pokora njegovih zve- stih: spokorne molitve, spokorno obhajilo, praznik sv. Srca. Toda popolna posvetitev najs- vetejšemu Srcu je vendarle dose`ena šele te- daj, ko imamo v njem popolnoma svojo do- movino, pravo središèe, dnevni postanek in vsakdanji kruh, ko je Njegovo `ivljenje po- stalo naše `ivljenje in je naše izginilo v Nje- govem. Biti zgled te popolne predanosti in druge vnemati zanjo, to je prava evharistièna vzgoja. !"# 70 / 1. Edith Stein (1891-1942), nemška filozofinja, judovskega rodu, ki jo je iskanje resnice vodilo prek filozofije h kršèanstvu in katoliški veri. Leta 1933 je vstopila v karmelièanski samostan v Kölnu. Umrla je muèeniške smrti v taborišèu Ošvienèim (Auschwitz) kot `rtev nacistiènega nasilja nad Judi. 2. Prièujoèe predavanje Edith Stein je prevedeno iz Edith Stein Gesamtausgabe, Bd. 16, Schriften zu Anthropologie und Pädagogik; 4. Bildung und Entfaltung der Individualität, Verlag Herder Freiburg im Breisgau 2001, str. 63-70. Prevod osnutka predavanja, ki sledi samemu predavanju, je za to objavo oblikovno nekoliko prirejen. V konièastih oklepajih so opombe prireditelja izdaje v izvirniku, v oglatih oklepajih pa prevajalca. Edith Stein je imela to predavanje 14. julija 1930 v Speyerju ob „Evharistiènem kongresu de`el nemškega jezika“ (12.–14. 7.) ob 900. obletnici polo`itve temeljnega kamna stolnice v Speyerju (1030–1930). Predavanje je spadalo k neki prireditvi skupine `ena iz Speyerja, ki se je sestala ob 15. uri v Martinem domu. – Rokopis se nahaja v Arhivu Edith Stein v Speyerju. Besedilo je bilo objavljeno v Pilger, Speyerer Kirchenzeitung, 30 (1930), str. 699 sl. (27. julij 1930; EI 8, B I 3a/b, P/B I 19); ponatis v ESW XII, str. 123–125. – K temu predavanju primerjaj pismo 94 z dne 27. VI. 1930 èlanu stolnega kapitlja Franzu Josefu Gebhardtu, v katerem da Edith Stein svojo privolitev (ESGA 2, str. 119). Neposredno za predavanjem je natisnjen rokopisni osnutek predavanja iz sivega zvezka v P/B II, ki vsebuje misli, neomejene na predavanje. 3. Nem. beseda das Opfer pomeni tako `rtev kot daritev. 4. Prim. Prg 8,31. 5. Prim. Mt 28,20. 6. Marjeta Marija Alacoque (1647 Lauthecour/ Burgundija–1690 Paray-le-Monial), redovna sestra Marijinega obiskanja, je bila mistièno obdarjena, posebno z zrenji Bo`jega srca, in je podpirala uvajanje praznika Srca Jezusovega in petka Srca Jezusovega (tj. posebna pobo`nost do Srca Jezusovega na prvi petek vsakega meseca). 7. Die Gesinnung pomeni tako mišljenje in obèutenje (oseb in stvari) kot tudi (notranjo) naravnanost/odnos (do njih). 8. Kristusove neveste. 9. Henrik Suso — Heinrich Seuse/Suso (1295-1366), mistik, uèenec mojstra Eckharta, napisal Knji`ico veène modrosti. 10. Glej op. 2.