XIX. tečaj 1. zvezek. z vertov sv. Frančiška. Časopis za verno katoliško ljudstvo, zlasti za ude tretjega reda sv. Frančiška. S privoljenjem cerkvenih in redovnih oblasti vrejuje in izdaja P. Stanislav Škrabee, mašnik frančiškanskega reda na Kostanjevici. VSEBINA 1. ZVEZKA. Mesec oktober. Premišljeval ja o življenju sv. Frančiška. Trinajsti dan. 0 angeljski čistosti sv. Frančiška 1. Pervi red sv. Frančiška zmirom cvetee vert................................6. Čedno-ti bi. Marije Kreseencije. I. pogl. Vera, korenina njenega duhovnega življenja . . • 11. Tretji red sv. FraDČiška — častitljiv in svet red............................21. Brat Jakobina 24. Svetega Antona lilije 28. Priporočilo v molitev........................................................31. Zahvala za vslišano molitev..................................................32. V GORICI Ililarijanska tiskarna 1901 Izhaja v nedoločenih obrokih. Stane cel tečaj (12 zvezkov) 150 v. Knjižne novosti. A. Janežičeva Slovenska slovnica. Osma, predelana izdaja. (Dalje). V zlati dobi latinskega slovstva so Gerki on seveda že govorili za n (in v za u namestil za n, kaker je veljalo do konca 5. stoletja pred Kr.) in torej mi v latinščini po pravici izrekujemo gerške izposojenke po tadanji izreki: .Musa, mušica, Pluton liturgia itd. Ali ko beremo gerške klasike, ni taka izreka nič bolje opravičena, kaker ke bi brali staroslovenski tako, kaker dotične besede dandanašnji pri nas izrekujemo. če se bo pisala torej kedaj gerška slovnica za slovenske gimnazije, naj ne bi učila, da se izgovarjaj ov kaker naš u, temuč naravnost kaker naš ov v primerili kaker bogov, ali kaker naš ol v primerih kaker bolna, dolg itd. Za »častitljivost" našega diftonga ou (ov, ol) imamo torej jako očiten dokaz pred vsem v stari klasični gerščini. Ta dokaz bi bil sam zadosti, ke bi tudi ne imeli nobenega druzega. Ali temu ni tako, imamo jih tudi v modernih jezikih. Že v prej navedenih Mayerjevih besedah je ko tak omenjen jezik holandski. In znamenito je, da je tam. prav kaker pri nas, diftong ou nastal iz starišega ol, al: oud (alt), woucl (Wald), koud (kalt), hout. (Holz), bout (Bolzen), mout (Malz), zout (Salz), stout (stolz), smout (Schmalz) itd. Ali dela ta diftong holandski jezik slaboglasen ? Ne verujem. G a m b s (Anleitung zur Erlenmug d. holland. Spr.) pravi v tem oziru: „Das Lautverhaltniss ist so giinstig, dass nur das u lige u b te und unbeholfene Organ des Auslanders einen unangenehmen Eindruck macht. Wer aveiss nicht, dass die herbe Stimme und Spraclnverkzeuge eines rolien Henschen die \vohltonendste Sprache zu Missklangen verdreht ?" Mej romanskimi jeziki ima diftong ou portugalščina : cousa (iz latin. causa), couve (caulis, %avl6s), dourdr (deaurare), doutdr (doctor) doutrina (doctrina), fouce (falee, falx), louro (laurus) louvar (laudare) itd. — Ali je zato portugalščina slaboglasen jezik ? Ne vem. Miehaelis imenuje v svojem slovarju portugaljsko vokalizacijo »uberaus fein niianciert,11 in, če se prav spominjam, se najdejo ljudje, ki jim portugalščina lepše zveni od italijanščine. Pa čemu iščemo dokazov v toliki daljavi ? Prijateli ,,1-ove čistobe" ne bodo odrekali blagoglasja češčini, keteri na ljubo hočejo ponemčiti tudi našo izreko. In vender je tudi tam diftong ou zelo navaden, nastal najberž po nemškem vplivu iz dolzega m, kaker ej iz dolzega y: boule (bulja), boure (bili ja), brousiti (brusiti), doušek (dušek), kloboucek, klobouk itd. Glejmo dalje severno-ogersko slovenščino (slovaščino). Maršali jo imenuje „eine der volltonendsten slavischen Spraclien11. In vender ima slovaščina zraven drugih diftongov tudi ou : n o h o u (z nogo), h 1 a v o u (z glavo). — Kaj pa mala ruščina? Ta ima diftongov menda ne menj ko naša slovenščina in zlasti ou v toliki množini in na tistih mestih (za ol), kaker mi. In vender bi bil po sodbi nekega nemškega jezikoslovca, če se ne motim, ta jezik glede na evfonijo mej vsemi slavenskimi pervi. CVETJE z vertov svetega Frančiška. XIX. tečaj. — V Gorici 1901 §&■ 1. zvezek. Mesec oktober. <* šiTllJ^aJm st. Stetačttfc«. (Posnel iz laškega „11 mese consacrato al serafico Patriarca S. Francesco, del P. Candido Mariot,ti“ p. C. L.) Trinajsti dan. O augeljski čistosti sv. Frančiška. 1. Sveta čistost je nebeška čednost in ne obstoji v drugem, kaker da se človek odpove vsemu mesenemu poželenju, da bi s toliko bolj prostim sercem Bogu služil in tolikanj lažje se zveličal. V starem testamentu te čednosti z malimi izjemami niso poznali, v novem pa jih je precej od začetka mnogo bilo obojega spola, ki so se ji posvetili, ker jih je v tem podpirala Božja milost in vnemali so jih lepi zgledi. Mnogo jih je mej temi tudi bilo, ki so raji največe martre in tudi smert preterpeli, kaker pa da bi svojo čistost oskruniti pustili. Čistost je Jezusu tako dopadljiva, da si je sv. Janeza kerstnika, ljubljenca čistosti, izbral za svojega oznanjevavca, prečisto Devico Marijo si je izvolil v svojo mater, deviškega — 2 — Jožefa v svojega krušnega očeta; izmej aposteljnov je najbolj' ljubil čistega Janeza in le njemu deviškemu mladeniču je- v izročil vmirajoč svojo deviško mater. Čistost je tolika čednost, da je sveti cerkveni očetje ne morejo dosti prehvaliti; dosti je, ako jo vsi imenujejo enoglasno „angeljsko čednost" in to zavoljo tega, ker ona tiste, ki jo ljubijo in zvesto gojijo, angeljem enake dela, da, še nad angelje jih povzdiguje, ker oni breztelesni duhovi niso podverženi skušnjavam in nevarnostim mesenega poželenja. Ona je čednost, ketera tako rekoč človeka postavi v pervotni stan nedolžnosti, ga Bogu in ljudem ljubega stori in mu daje zmožnost nebeške skrivnosti premišljevati. Pa kako kmalu in lahko je ta čednost omadežana in zgubljena ! i\i čuda, da jo primerjajo zercalur keterega naj manjši dih z meglo pokrije, ali lilij', katera mej ternjem raste in če le majhin vetrič potegne, so njena bela peresca berž polomljena ali ranjena. Da človek čisto in ne-omadežano svojo čistost ohrani, se mora mnogo vojskovati zoper najhujega sovražnika, hudo poželenje, ketero človeka vedno in povsod, v njemu in zunaj njega, na vse mogoče-načine napada. Zavoljo tega terdi sv. Avguštin iz svoje lastne skušnje, da je ni huje in težavnejše ‘vojske za človeka, kaker je ravno ta; v tej vojski je vsakdanji boj, pa le redka zmaga. Vender pa se tega ne vstrašimo, zakaj Bog nas nebo pustil čez moč skušati in z njegovo milostjo podpirani bomo zmagali, če le hočemo. 2. Mej onimi srečnimi, ki svojo kerstno nedolžnost in an-geljsko čistost neomadežano ohranijo, je bil tudi naš sv. oče Frančišek, kaker je to Bog enemu njegovih svetih tovarišev razodel. To je bilo pa tudi potrebno ; zakaj čisto je moralo biti tisto telo, ketero je bilo namenjeno v se sprejeti živo podobo križanega Jezusa, njegove svete rane, ne za trenotek ni smelo biti v oblasti kužne nečistosti. Sv. Frančišek si je-pa tudi skerbno prizadeval to čednost neomadežano ohranitir — 3 — akoravno je moral pri tem marisketeri hud boj prestati. Akoravno je bil živega in veselega značaja ter je pred svojim spreobernjenjem občeval s posvetnimi in lahkoživimi mla-•deniči, vender se je podpiran od Božje milosti obvaroval "vsake nespodobnosti, kaker to sv. Bonaventura spričuje. Ko se je vsega Bogu daroval, je pa tudi tolikanj zvestejše čul nad svojimi počutki; pokoril jih je in se zatajeval z veliko skerbjo in še potem, ko je dospel do popolnosti, ni od tega odnehal. Svoje oči je vedno zapiral pred vsem, kar bi bilo na kak način moglo raniti njegovo dušo ; nigdar ni ženski v obraz pogledal in morda nobene ni poznal po obrazu. Njegovo pravilo je bilo, da more človek kaj čujoč biti, ko z drugim spolom občuje in da je najboljši pripomoček kerščanske •device k čistosti napeljevati, ako se to zgodi s čistimi in sramožljivimi očmi. Ce ga je kaka skušnjava napadla, se ji je na vso moč zoperstavil; tako je večkrat po zimi skočil v ledeno vodo, da je pogasil poželjivi ogenj v sebi; ali se je po zgledu sv. Benedikta z golim životom valjal po bodečem germičevju, de bi s tem odpodil skušnjavca, ki ga je hotel pregovoriti, naj bi odnehal od toliko strogega pokorjenja. To so res spokorna dela, keterih sicer brez posebnega Božjega navdihnjenja nimamo posnemati; kažejo nam pa veliko skerb, s ketero si je sv. Frančišek prizadeval sveto čistost neo-madežano ohraniti. 3. Ker živimo v spačenem in poželjivosti vdanem času, si moramo tudi mi na vso moč prizadevati, da bomo to čednost skerbno varovali, ker nas ona ne samo Bogu, ampak tudi posvetnim ljudem ljube dela, če so tudi sami še tolikanj sramotnemu grehu vdani. Nasproti pa, ako ti meseni po-svetnjaki vidijo koga, ki se je Bogu posvetil, da hodi po nesramni poti nečistosti, ga zaničujejo in s perstom za njim kažejo. Ta čednost svete čistosti je, ketera delovanje katoliškega duhovnika podpira, bodi si v spovednici, ali na pri- — 4 — dižnici, ali v kakem drugem duhovnem opravilu, da so njegove besede in opominjevanja rodovitna in prinašajo obilnega sadu. Z veliko pazljivostjo si moramo tedaj prizadevati, da to posebno lepoto duhovnika ohranimo in od sebe odstranimo' vsaki še tako majhin sum, ki bi ga svetu zbudili, ako bi lahkomiselno z drugim spolom občevali. Ko redovniki pa si moramo še posebej k sercu vzeti besede, s keterimi je sv. Frančišek svoje brate in nas opominjal: „Ljubi moji bratje,, z veliko pozornostjo se moramo ogibati občevanja se ženskimi, še manj pa se smemo radovedni po njih ozirati, zakaj; s tem bi slabi padli, in močni oslabeli. Najsi bo da je gdo še tako v čednosti vterjen, vender sem prepričan, da je zelo-težavno, da bi se neomadežanega ohranil, ako ž njimi v do-tiko pride, kaker po besedah svetega pisma ni mogoče po goreči žerjavici bosemu hoditi, da si ne bi nog opekel. Če hudobnemu duhu prepustimo le en las, kmalu bo iz tega lasu spedel debelo verv, s ketero nas bo k sebi potegnil". To so zlati nauki našega sveta očeta, ketere si moramo-globoko vtisniti v spomin in v serce. Zglecl. Sv. Frančišek je neko noč pobožno molil v svoji celici' kar zasliši, da ga nekdo trikrat z imenom pokliče. Ko vpraša, kaj gdo od njega želi, dobi odgovor: „Frančišek, vedi, da ga ni človeka na svetu tako pregrešnega, keteremu bi Bog* ne odpustil greha, keder se k njemu zaupljivo oberne in ga odpuščanja prosi; ako pa gdo s preostro pokoro samega sebe mori. ne bo nigdar takega usmiljenja zadobil". Sv. Frančišek je po Božjem razodenju takoj spoznal, da je hudobni duh, njegov priseženi sovražnik, ki ga hoče zapeljati, da bi od svojega pokorjenja nekoliko odnehal; prepričal se je o tem tudi takoj, ker v tistem trenutku ga je huda nečista skušnjava napadla. Komaj pa to zapazi, vzame v roko pokorilo ter začne ž njim po svojem životu na vso moč udrihati — 5 — z besedami : „Ti, moj brat osel, (tako je imenoval svoje telo) to imaš, kar ti gre, in le to zaslužiš". Ko mu je neki drugi krat hudobni duh šepetal, da bi se bil v svetu lahko oženil, da bi imel družino, ki bi mu stregla itd., je takoj zapustil svojo celico, šel, slekel se in tako se po snegu valjal; potem je naredil iz snega sedem debelih kep in sam sebi govoril: „Glej, ta le je najdebelejša, in ta je tvoja žena, druge so pa tvoji otroci in tvoja družina. Zdaj ti je v skerb, da jih vse oblečeš, da od mraza ne vmerjo. Ce se ti to nadležno zdi, pa skerbi, da boš edino Bogu služil in na kaj druzega ne misli". Ko je hudobni duh spoznal, da pri tem svetem služabniku božjem nič ne opravi, ga je odslej pri miru pustil in ga ni več skušal. Pravilo sv. Frančiška: „Naj hujši sovražnik človeka je njegovo lastno meso". MOLITEV. O Gospod, ki si me po svoji posebni milosti poklical da sem sveto obljubil v čistosti živeti ter tako tolikanj lažje vse redovniške in duhovniške dolžnosti spolnjevati, daj mi tudi milost, da bom to sveto čednost vedno neomadežano ohranil. Pomagaj mi, keder me skušnjava nečistosti napade, da jo bom mogel zmagati, ker so te skušnjave tako nevarne, da se pred njimi tresemo ne le slabotni, ampak tudi v čednosti vterjeni. In če bi se ti dopadlo, da s tako skušnjavo skusiš mojo zvestobo, kaker si to storil sv. Pavlu, Frančišku in mnogim drugim svetnikom, daj mi, kaker si tudi tem dal, moč, da se ji zmagonosno zoperstavim, ker bi bil drugače zgubljen. To te prosim po priprošnji tvoje deviške matere Marije, kraljice vseh devic, kaker tudi po priprošnji tvojega zvestega služabnika sv. Frančiška. Amen. 6 — <§ervi red sv. Frančiška zmirom cveteč vert. Papež Klemen V. primerja v svojem razlaganju frančiškanskega vodila pervi red sv. Frančiška vertu. na keterem je polno, lepega cvetja iu sadja kerščanskih čednosti in svetosti. In res od začetka frančiškanskega reda pa do današnjega due nahajamo v njem duhovne sinove sv. Frančiška, ki so posnemali svojega očeta in se zveličali; mnogi so prelili tudi svojo kri za sveto vero. Odletal209 do 130 0, to je v 13. stoletju po Kristusu, so v m e r 1 i: Sv. Berard in tovariši marterniki, Peter, Akurzij Adjut in Oton, vmorjeni v Maroku v Afriki leta 1219*) Sv. Frančišek, vstanovitelj treh redov, vmerl v svojem 46. letu 1226. Sv. Anton Padovanski vmerl v svojem 36. letu 1231 v Padovi. Zveličani Janez iz Peru d že in Peter iz Sasoferata, marternika, vmorjena v Valensiji leta 1231. Zv. Benveuut iz G u b i j a, vmerl 1232. Zv. B e n t i v o 1 i j, vmerl 1232. Zv. Peregrin iz Falerone, vmerl 1232. Zv. Agnelj iz Pize, vmerl 1233. Zv. R i c e r i j, vmerl 1236. Zv. Rogerij iz mesta Todi, vmerl 1237, Zveličana Štefan iz Nar bo n e in Rajmund, marternika, vmorjena v Avinjonu na Francoskem 1242. Zv. Gvido iz K o r t o n e, vmerl 1259. Zv. Andrej iz Spela, vmerl 1254. Zv. Gotijeri. vmerl 1258. Zv. Liber at iz Lavra, mašnik, vmerl 30. vinotoka okoli 1250. Zv. Gandoljf iz Binaska, vmerl 1260. Zv. E g i d i j iz A s i z a, vmerl 1262. Zv. Janez iz Pene, vmerl 5. vinotoka 1271. Sv. Bonaventura, škof in cerkveni učenik, vmerl v svojem 53. letu 14. malega serpaua 1274. *) Debelo ali razperto tiskani svetniki in zveličani se obhajajo v celem redu. — 7 — Sv. Benvemit, škof v Ozimu, vmerl v visoki starosti 22. sušca 1282. Z v. J a n e z iz Parme, mašnik, vmerl 20. sušca 1289. Zv. Benvenut iz E e c i n e t a, brat lajik, vmerl 5. velikega travna 1289. Zv. Konrad iz A s k o 1 a, mašnik, vmerl star 55 let, 19. malega travna 1289. Sv. Ludovik, škof, vmerl v svojem 24. letu 19. velikega serpana 1299. Od leta 1301 do konca leta 140 0, toje v 14. stoletju po Kristusu, so vmerli v p e r v e m redu: Zv. Andrej iz Senja (Segni), vmerl 1. svečana 1302. Zv. Peter iz Treje, mašnik, vmerl 14. sušca 1304. Zv. Raj n eri j iz Ar e c a, brat lajik, vmerl 1. listo -pada 1304. Zv. Konrad iz Ofide, brat lajik, vmerl 12. grudna 1306. Zv. Frančišek iz F a b r i j a n a, mašnik, vmerl v svojem 71. letu 22. malega travna 1322. Zv. J a n e z z A 1 v e r n i j e, mašnik, vmerl v svojem 63. letu velikega serpana 1322. Zv. Jernej P u č i, mašnik, vmerl 6. velikega travna 1330. Zv. O d o r i k iz Pordenona, misijonar, vmerl 46 let star 14. prosinca 1331. Zv. G e n t i 1 i j iz M a t e 1 i k e, misijonar, marternik, vmerl v Perziji 5. kimavca 1340. Zv. S a n k t e s iz U r b i n a, lajik, vmerl 14. velikega serpana 1390. Zv. Julijan iz Vale, vmerl 1390. Zv. Nikolaj T a v e 1 i č, Daljmatinec, mašnik, vmorjen v Sveti Deželi 11. listopada 1391. Od leta 140 1. do leta 150 0. to je v 15. stoletju po Kristusu so vmerli: Zv. Jakop iz S t r e p e, nadškof na Poljskem, vmerl 1. rožnega cveta 1411. Sv. Bernardin iz Sijene, sloveč misijonar, vmerl v svojem 66. letu 20. velikega travna 1444. Zv. Tomaž izFlorencije, mašnik, vmerl 31. vinotoka 1447. — 8 — Zv. H e r k u 1 a n i z P i j e g a r a, sloveč pridigar, vmerl 29. velikega travna okoli 1451. Zv. Matevž iz Džirdžeuta, škof, vmerl leta 1451. Sv. Peter Regalat, mašuik, vmerl v svojem 66. letu 31. sušca 1456. Sv. Janez iz Kapistrana, sloveč pridigar, papežev nuncij, vmerl v Iloku v Slavoniji 70 let, star 23. vinotoka 1456. Zv. Gabrijel F e r e t i iz Ankone, mašnik, vmerl v 71. letu 12. listopada 1456. Zv. A r k a n g e 1 j iz K a 1 a t a f i m a, mašnik, vmerl zelo star 9. malega travna 1460. Sv. Didak iz Al kal a, brat lajik, vmerl 12. listopada 1463. Zv. Anton iz S t r o n k o n i j a, brat lajik, vmerl v svojem 80. letu 7. svečana 1471. Sv. Jakob iz 3Iark, sloveč misijonar in papežev poslanec, vmerl v Napolju 85 let star, 28. listopada 1476. Zv. Pacifik i z Č e r e d a n a, mašnik, vmerl v svojem 58. letu 5. rožnega cveta 1482. Zv. Simon iz Lipnice na Poljskem, mašnik, vmerl 18. malega serpana 1482. Častitljivi Anton Bonfadini, mašnik, se časti v Ferari, vmerl 1482. Zv. Janez iz Dukle na Poljskem, mašnik, vmerl v 70. letu 29. kimavca 1484. Zv. Peter iz Moljana, mašnik, vmerl 25. malega serpana 1490. Zv. Jakob 11 i )• s k i, brat lajik, rojen v Zadru, vmerl 27. malega travna 1490. Zv. Bernardin iz F e 11 r a, sloveč misijonar, vmerl 28. kimavca 1494. Z v. A n g e 1 j i z K i v as a, mašnik, učen, goreč pridigar, vmerl 84 let star 11. malega travna 1495. Z v. M a r k a iz M o n t e g a 1 a, mašnik, vmerl v svojem 70. letu 19. sušca 1497. Zv. Janez iz Pueble vmerl 1497. Od leta 150 1. do 160 0, toje v 16. stoletju po Kristusu, so v m e r 1 i v p e r v e m redu: Zv. Bernardin i z F o s e, sloveč pridigar, vmerl v svojem 83. letu 27. listopada 1503. — 9 — Zv. Vincencij iz Akviie, lajik, vmerl 7. velikega serpana 1505. Zv. Timotej z Mo n tiki j a, mašnik, vmerl 60 let star 27. velikega serpana 1504. Zv. Ladislav iz G i e 1 n o v a na Poljskem, mašnik, vmerl 4. velikega travna 1405. Zv. Janez iz Gvadelupa, vmerl 1506. Zv. Frančišek iz K a 1 d a r o 1 e, mašnik, vmerl 25. vinotoka 1507. Zv. E g i d i j iz L a v r e n c i j a n e, vmerl 10. prosinca 1519. Zv. Gabriel Marija, vmerl 1532. Zv. Janez Fe rest (B'orest), mašnik in marternik, 70 let star, vmerl 22. velikega travna 1538. Zv. Krištof iz Milana, vmerl 1540. Sv. Peter iz Aljkantare, mašnik, spisal „zlate lmkve“ kako je treba premišljevati, vmerl 63 let star, 19. vinotoka 1562. Zv. S a 1 v a t o r iz H o r t e, brat lajik, vmerl 18. sušca 1567. Sv. Nikolaj Pik in njegovi tovariši, gorkuniski mar-terniki, vmorjeni 9. malega serpana 1585. Častitljivi Anton Pagani, Benečan, mašnik vmerl 1585. Zv. Benedikt od sv. F ra te la, brat lajik, vmerl v 63. letu 4 malega travna 1589. Sv. Paskalj Bajlon, brat lajik, patron društev češčenja presv. rešnjega Telesa, vmerl 53 let star, 17. velikega travna 1552. Častitljivi Angelj Paški (Pas) iz Perpinjana, mašnik, vmerl 1596. Sv. Peter Baptista in tovariši japonski marterniki, vmoijeni 5. svečana 1597. Zv. Sebastijan iz A p a r i c i j a, brat lajik, vmerl v svojem 98. letu 25. svečana 1600. Odleta 1601 do 170 0, to je v 17. stoletju po Kristusu, so v m e r 1 i: Zv. Nikolaj F1 a t o r e, mašnik, vmerl 23. grudna 1602. Zv. Julijan od sv. Avguština, brat lajik, vmerl 8. malega travna 1606. Sv. Frančišek Solan, misijonar, vmerl v svojem 62. letn 14. malega serpana 1610. — 10 — Zveličani A p o 1 i n a r i j in tovariši, japonski marter-niki, pomorjeni od leta 1617 do 1632. ' Častitljivi Lovrenec iz Revela v Pijemontu, brat lajik, vmerl 1623. Častitljivi Inocencij iz Kijuza, brat lajik, vmerl leta 1631. Zv. H u m i 1 j iz B i s i n j a n a, brat lajik, vmerl 55 let star 26 listopada 1637. Služabnika božja Pavel iz Mantove in Saljvator iz Olide, mašnika, marternika, vmorjena 1648. Služabnika božja Jakob iz Sarnana in Ferdinand iz Albisola, mašnika, vmorjena 1648. Častitljivi Bernardin Kalencanski iz Korzike, mašnik, vmerl 1653. Častitljivi Benedikt Podžibonski, mašnik, vmerl 1658. Častitljivi Bonaventura iz Barselone, brat lajik, vmerl 1684. Zv. K a r o 1 j iz Seče, brat lajik, vmerl 52 let star 1700. Častitljivi Peter Bardesijo, brat lajik, vmerl 1700. Od leta 1701 do 180 0, to je v 18. stoletju po K r i s t u s u, s o v m e r 1 i : Sv. Pacifik od sv. Severina, mašnik, vmerl 68 let star 24. kimavca 1721. Častitljivi Anton Margil, mašnik, vmerl 1726. Častitljivi Janez Kerstnik iz Burgundije, mašnik, vmerl 1726. Zv. Tomaž iz Kore, mašnik, star 74 let, vmerl 41. prosinca 1729. Sv. Janez Jožef od Križa, mašnik, vmerl 80 let star 5. sušca 1734. Častitljivi Dominik iz Čivita-vekije, mašnik, vmerl 1738. Zv. Teofilj iz Korte, mašnik, vmerl 1740. Častitljivi Peter iz Banjoreje na Laškem, mašnik, vmerl 1742. Častitljivi Benigen Kunejski, mašnik, vmerl 1744. Sv. Leonard Portomavriški, sloveč misijonar in razširje-vavee pobožnosti sv. križevega pota, vmerl 75 let star 26. listopada 1751. Častitljivi Filip Velitriški, mašnik, vmerl 1754. Služabnik božji Lovrenec iz Meusana na Laškem, mašnik, vmerl 1797. Služabnik božji Bonifacij iz Seča na Laškem, brat lajik, vmerl 1799. Častitljivi Hihaelangelj od sv. Frančiška, lajik, vmerl 1800. — 11 — Od leta 1801 do 190 0, to je v 19. stoletju po Kristusu, so v m e r 1 i: Častitljivi Simon Filipovič, Bošnjak, mašnik, vmerl 9. velikega travna 1802. Častitljivi Alojzij od Križanega, mašnik, vmerl 1803. Častitljivi Generoz iz Premosela na Laškem, mašnik, vmerl 1804. Zv. E g i d i j Marija od sv. Jožefa, brat lajik, vmerl V svojem 83. leta, 7. svečana 1812. Z v. L e o p o 1 j d iz G a j i k, sloveč misijonar, vmerl 73 let star 2. malega travna 1815. Zv. Janez in T r i j o r e na Laškem, misijonar, vmorjen na Kitajskem leta 1816. Služabnik božji Magin Katala, Spanec, mašnik, vmerl 1830. Častitljivi Frančišek Gizon, klerik, vmerl 1832. Častitljivi Mod^stin od Jezusa in Marije, mašnik, vmerl 1834. Služabnik božji Pavel iz Rečineta na Laškem, mašnik, vmerl 1840. Slažabnik božji Henrik Tisen, mašnik, vmerl 1844. Služabnik božji Andrej Garsija, brat lajik, vmerl 1853. Častitljivi Emanuel Ruis in 7 tovarišev marternikov, vmorjeni v Damasku 1860. Častitljivi Marijan iz Roke Kazale, brat lajik, vmerl 1866. Služabnik božji Mihael iz Tora na Španskem, mašnik, vmerl 1875. Služabnik božji Ludovik iz Kazorije na Laškem, mašnik, vmerl 1885. P. A. F. --------r- i -------- (Čednosti bi. (Marije Krescencije (Kaufbajrenske. p. A. M. I. Poglavje. Vera, korenina njenega duhovnega življenja. Moč, vstrajnost in obsežnost drevesa je odvisna od moči, globočine in zdravja njega korenin, čeznatorno življenje kristi-jana, vsa njegova rast in njegov razvitek pa je odvisen od vere, ki je po nauku sv. tridentinskega cerkvenega zbora „človeškega zveličanja začetek in podlaga in korenina vsega opravičenja.11 — 12 — Čim bolj čista, terdna in živa je vera, toliko lepše raste iz te korenine nebeške cvetlica kerščanske popolnosti. To misel je povedala bi. Krescencija z besedami : „Vera je edino prava pot, ki nas brez nevarnosti zmote pripelje k Bogu in stori, da ga moremo vživati, koliker je to vživanje na svetu dovoljeno." Vsa prevzeta od tega prepričanja, je ona nad vse cenila milost sv. vere. Vedno je poveličevala lepoto sv. vere in goreče Boga hvalila, da ji je podelil to veliko milost, da je bila v na pol protestantovskem mestu od katoliških starišev rojena in izre-jena. Kaker pripoveduje sestra Gabrijela, je ona večkrat rekla : „Mene bi ne veselilo, da sem bila vstvarjena, ke bi mi Bog ne bil dodelil te prevelike milosti, da sem ud prave katoliške cerkve. Za to milost celo večnost ne morem zadosti Boga zahvaliti. Vera je čeznatorna milost božja, veliko veča je ko vstvarjeuje. Zakaj tudi neverniki so od Boga vstvarjeni, pa brez vere se ne morejo zveličati". Ker je sv. vero toliko cenila in vse ljudi preserčuo ljubila, je do smerti bridko objokovala zaslepljenost toliko njenih someščanov, ki so bili ločeni od prave Kristusove cerkve. Neprenehoma je goreče molila, ostro se postila in pokorila za duše, ki so se bile zgubile iz edine črede Kristusove; k temu je tudi z vnetimi besedami spodbujala svoje sestre, posebno noviuke. Keder je o tej zadevi govorila, je poerdelo njeno sicer bledo obličje, debele solze so ji priderle iz oči, večkrat ji je zastal glas ali pa je ponavljala besede: „0 da bi vsi prav v Boga verovali, o da bi vsi Boga prav spoznali!“ Ta gorečnost za razširjanje prave vere je obsegala vse nevernike in krivoverce. Nič se ji ni zdelo pretežko, da bi mogla le enemu od njih pridobiti milost prave vere. Za to je .bila pripravljena terpeti najhujše terpljenje in najgrnzovitišo sinert. Zdihovaje je večkrat rekla: „Ke bi ne bila ženska, šla bi s pervo ladijo v Indijo, da bi ali prinesla ajdom Kristusa, ali pa Bogu darovala svojo kri.1' Kederkoli je govorila z duhovniki in misijonarji, jih je ze vso gorečnostjo svoje duše spodbujala, naj zvesto opravljajo svojo vzvišeno službo, in vedno je pridno molila zanje. Za posvetne reči se je malo brigala, ali vsa pazljiva in živahna je bila, keder se je govorilo o sv. veri in cerkvi. Keder je slišala o kakem spreobernjenju ali zmagi sv. vere je goreče — 13 — ■sn glasno Boga hvalila. To se je posebno pokazalo dvakrat, ko -ste se dve celi družini v njenem rojstnem mestu vernili v pravo cerkev. Silno je bila vesela, keder je slišala, da je vmerl kak protestantovski otrok v kerstni nedolžnosti. Vsakega pa je genila njeua bridka žalost, zdihovanje in jok, ako je slišala, da je kedo od prave vere odpadel, ali o kakem pohujšanju ali zmagi sovražnikov sv. cerkve; le njena velika vdanost v voljo božjo ji je mogla ohraniti notranji mir. Ker je toliko cenila sv. vero, je zelo častila svete marternike in kot največo srečo, po keteri more kristijan hrepeneti, je imela, za sv. vero kri in življenje darovati. Te sreče deležna postati se je imela za nevredno. V svoji veliki gorečnosti se je za to ostro pokorila in kervavo bičala tudi v svoji bolezni, slabosti in starosti. Ob praznikih svetih marternikov je bila vsa iz sebe in živo je poveličevala te spričevavce ter sestre spodbujala, hrepeneti po tej sreči ali vsaj se spokornim življenjem se je deležne storiti. Iz tega vže vsaj nekoliko lahko spoznamo, kako nenavadno velika je bila njena vera; še bolj bomo pa to spoznali, ako pomislimo, kako čista in terdna, kako razsvitljeua in živa je bila pri ujej ta čednost. V svoji otroški priprostosti je terdno verovala vse, kar je Bog razodel, in resničnost božja, ki ne more goljufati ne goljufana biti, je bil edini nagib njene vere. Večkrat na dan je obudila vero s temi ali podobnimi besedami: „Ti, o Bog, večna, vsevedna resnica, si to tako povedal in jaz terdno verujem !“ „0 velike skrivnosti Gospodove ! Kako svete in čudovite ste ! Jaz jih hočem terdno verovati iu se sercem in ustmi spoznavati.“ S to čisto vero je premagala vse nevarnosti, keterim so navadno izpostavljene take svete duše. Po nauku aposteljna je vedno gledala, „na luč, ketera sveti na temnem mestu, dokler se dan ne zasveti in ne prisveti dauica v vaših sercih." II. Petr. 1, 19. Govorila je: „Bolj cenim en sam verski člen, kot vsa razodenja, ketera prejemam; zakaj v teh se lahko motim, ne pa v verskih resnicah, kjer se opiram na neskončno in nezmotljivo resnico." Čista in terdna vera se pokaže najbolj takrat v svoji moči, keder Bog odtegne duši vsako drugo razsvitljenje in jo pusti, kaker pravi sv. Janez od Križa, v temni noči. Tudi te hude — 14 — poskušnje, ko je bila njena duša prazna vsake čutne pobožnosti in ni imela druge podpore kot to temno vero, so p'kazale, kako-globoko vkoreninjena je bila v njej ta čednost. Sč sv. vero je-šla skozi vso to temo ter se vedno bolj bližala Bogu. Vera je-rastla v njej od svetlobe do svetlobe, do one popolnosti, ki je tako rekoč zarja onega popolnega due, do duša gleda Boga od do obličja obličja. Po nauku sv. Bonaventure moremo tri stopnje vere razločevati. Perva stopnja je vera navadnih priprostili kristijanov, ki brez više izobraženosti in svetosti sprejmejo nauke sv. cerkve kot besedo božjo. Na drugi stopnji spoznava človek verske resnice z darom razumnosti. Na tretji stopnji pa luč sv. vere človeka tako razsvitli, da to, kar veruje, tako rekoč z očmi gleda. Na to stopnjo se je povspela bi. Krescencija. Neketeri njenilu izrekov naj nam to spričajo. „0 Bog," je rekla enkrat, „ke bi tudi vsi ljudje od vere odpadli, vender upam, da s tvojo milostjo-jaz ne bi za las odstopila od resnice, ketero si razodel, in ke bi bili vsi ljudje zoper mene in me terpinčili z največimi martrami ~r zakaj vem in verujem, da je Bog v vsem nezmotljiv, kar je razodel in nam po svoji cerkvi verovati zapoveduje11. Enkrat je zagotovila, svoje sestre, da ke bi se Kristus vidno prikazal v sv. hostiji, bi ona, ke bi tudi mogla, vender ne hotela pogledati, temuč oči zaperla, ker večo gotovost o pričujočnosti Gospodovi ji daje sv. vera, ko vsi čuti telesa. Njena vera, tolikanj čista in terdna, je bila pa združena tudi z ono tolažbo, mirom in razsvitljenjem, kakeršno je voščil sv. apostelj Pavelj Rimljanom : „Bog upanja pa naj vas napolni ze vsem veseljem in mirom v verovanji, da obogatite v upanji ii* moči svetega Duha11. Rim. 15, 13. Ako se je le omenila kaka veiska resnica ali skrivnost n. pr. presv. Trojica, včlovečenje, najsvetejši zakrament, je bila Krescencija prečudno razsvitljena, da je po obrazu zdaj obledela, zdaj poerdela; večkrat so se ji vderle solze iz oči, ali ji je začela kri teči iz nosa, včasih je bila kar zamaknjena. Ravno tak vtisek je napravila na njo beseda ..Betlehem". Ko je enkrat na predvečer sv. božičnega praznika v obed-nici pri mizi brala martirologij, to je zapisnik praznikov naslednjega dne, ni mogla, čeravno si je zelo prizadevala, nič druzega spregovoriti kot, : ,,Jutri je Jezus Kristus . ..." Glas ji je zastal, solze so se ji vderle, vsa je bila iz sebe — 15 — razširilo po celem svetu, zato se je zdelo primerno višjim predstojnikom našega reda, da bi se tudi to blagoslovljenje sploh vpeljalo in bi se godilo na praznik sv. Antona v vseh naših redovnih cerkvah po enakem obredu. Prosili so torej svetega očeta za dovoljenje in odobreuje takega obreda, in sveti oče ali v njih imeni dotičua sveta skupščina je to dovolila in odobrila obred, ki se je izvolil. Ta obred ni nov; vzet je iz obredne knjige leta 1685 v Benetkah vže dvajsetič izdane pod naslovom: Circulus Aureus sen Breve Compendium Caeremoniarnm ac Bituum itd. Sestavil jo je kapucin p. Frančišek Marija de Capellis iz Bolonje. Po tem obredu se ima opravljati ta blagoslov slovesno z leviti in petjem. Mašnik je ogernjen z belim večeruiškim plaščem, dijakou in subdijakon sta opravljena kaker za slovesno mašo. Po začetni molitvi, ki jo mašnik poje neslovesno, dene kadila v kadilnico, kaker pri slovesni maši. Potem moli dijakon natihoma „Očisti moje serce“ in prejme blagoslov za petje evangelija in poje evangelij, namreč iz sv. Matevža 6. pogl. od 24. do 33. verste, po evangeliju incenzira mašuika, torej vse kaker pri slovesni maši. Nato se oberne mašnik proti altarju in neslovesno poje blagoslovilo molitev, kjer prosi Boga, da bi tam pripravljenim lilijam dal moč zoper bolezni in hudobne duhove po priprošnji sv. Antona. Po molitvi dene kadila v kadilnico in pokropi in pokadi trikrat lilije. Nato gre dolu in poklekne na spodnji štabli oltarja in ž njim pokleknejo vsi drugi. Pevci pa zapojo „S i quaeris m i r a c u 1 a“ (Glej, če iščeš čudežev) in pojo kaker po navadi do konca. Nato zapoje še mašnik kratko sklepno molitev, potem razdeli lilije in naposled vmije in obriše roke- — 30 — Slovesnost se konča z blagoslovom se svetinjo sv. Antona, kjer jo imajo. V resnici lepa slovesnost, ki bo gotovo češčenje sv. Antona, še bolj povzdignila in, kaker upamo, zlasti mladino spodbujala k ohranjenju sv. čistosti, te tolikanj lepe in tolikanj potrebne čednosti. Vse pa bo spodbadala k zaupanju na previdnost božjo, ki ga Jezus v evangeliju, ki se bo pel, tolikanj priporoča. Morebiti bo celo nekoliko krotila tisto preveliko lakoto in žejo, ki jo razodevajo semtertja verti, kjer ni videti nič ko zelje in solata in pa ljuba tertica. Morebiti se bo vsadila v prihodnje tja tudi kaka bela lilija in tudi kaka druga cvetlica, ki bo mogla včasi nekoliko povzdigniti človeško serce k Bogu, spominjati njegove neskončne lepote in ljubezni. Ali se bo blagoslovljen je že letos moglo imeti v naših cerkvah, ne vemo; skerbeti bi bilo, da bi se moglo vsaj drugo leto. Na nekaj pa moramo opomniti, kar bi se vtegnilo vpirati lepi slovesnosti. Lilije diše tako močno, da bi bilo težko zderžati, ako bi se jih razcvelih nanesla polna cerkev. Po naši misli naj bi se torej narezala le stebla, ki imajo sicer vže bele popke pa še ne odpertih cvetov; takih bi se tudi lažje nosilo več skupaj. Ako se potem postavijo v posodo z vodo, se bodo popki odperli po versti ravno tako, kaker ke bi rastlina zunaj rastla; le naj se steblo odreže pri polti, to je berž nad čebuljo; Čebulji se pusti le še samo nekaj peres. V vodo postavljeno se steblo ohrani lehko ne samo dokler ocvete, temuč, ako se cvetje oplodi, celo dokler seme dozori, kar se zunaj makokedaj zgodi. Seveda pa bi iz semena zgojene rastline cvele še le čez več let. Kedor nima pri tem kakega posebnega namena, ne bo torej skerbel, da bi mu lilije seme obrodile, temuč le, da se jim pomnože Čebulje. To pa se bo zgodilo samo ob sebi, da le na količkaj vgodnem kraju rastejo. Pri vertnarjih se dobivajo Čebulje te lilije po 20 do 30 heljerjev ena. Presajajo se najbolje, preden začno vnovič poganjati, mesca velikega serpana (avgusta). Vsem dragim bravcem, ki imajo le količkaj prostorčka na vertu, priporočamo torej, naj si vsade nanj to prelepo cvetlico; da se pa ne bo kedo motil, moramo naravnost povedati, da je pri nas nimamo, da bi jo mogli •oddajati. 31 — Priporočilo v molitev. V pobožno molitev se priporočajo: O. Benko H r t i šr bivši gvardijau v Ptuju; rajni udje 3. reda skupščine ptujske: Osojnik Ana, Černenšek Liza, Firbas Katarina, Simonič Antonija, Laufer Helena. Dalje se posebno priporoča molitev za oživljenje gorečnosti in razširjenje tretjega reda mej slovenskim ljudstvom po mestih, tergili in vaseh ; M. G. priporoča vse svoje; A. J. Š. svojo sestro za ozdravljenje noge, za pomoč v rodbinskih razmerah in dar poterpežljivosti; P. A. spreobernjenje nekega zakonskega moža po presv. sercu Jezusovem in Marijinem, sv. Jožefu in bi. Krescenciji; neki duhovnik v veliki zadregi za pomoč; neka dekle za zdravje v glavi; neka tretjerednica za zdravje ; neka oseba za spreobernjenje in potreben zaslužek in srečno zadnjo uro ; neki vojak tretjerednik na Ogerskem za božjo pomoč v nevarnostih svojega stanu; neki tretjerednik za duha prave pokore in spreobernjenje svoje žene ; neka tretjerednica za milost spreobernjenja sebi in drugim; H. W. tretjerednica na Štajerkem, že 13 let bolna, za ozdravljenje, če je božja volja, in priporoča tudi svojega očeta, da bi se vernil na pravo pot; neka tretjerednica novomeške skupščiue za razvedrenje duha in ljubo zdravje (dar Bog poverili); neka oseba bolno tretjerednico T. L. za srečo zadujo uro in milostim sodbo in sebe za dušno in telesno zdravje in vse potrebne milosti; M. P. rajnega tretjerednika F. P. iu tudi svojega očeta tretjerednika za poterpežljivost; J. T. ,.Riharjevo hišo“ ; tretje-rednici M. B. za stanovitnost v dobrem, F. B. za pomoč v dušnih britkostih, priporočate tudi rajno Alojzijo (Marijo) Berbuč ; M. M. v Lj. svojega sina, da bi se v bolezni dal prevideti se sv. zakramenti ; neka sestra svoje štiri brate za spreobernjenje in srečno zadnjo uro; neka tretjerednica studeničke skupščine za voljno prenašanje v bolezni ali pa srečno smert; neki zakonski mož svoje otroke, posebno pa svojo ženo, da bi jo Bog odvernil od nečiste strasti in da bi prišel ljubi mir v družino; neka žena svojega moža in sina, moža, ker je zelo vdan pijančevanju, da je bil zato že v blaznici, sin je vdan pa drugi pregrehi, da bi oba prišla k spoznanju in se poboljšala; M. B. svojega brata, ki je že več let slaboumen, vdan pijači in v veliki nevarnosti, da se pogubi; neki mož iz mengiške fare v dober namen in da bi zdaj v svetem letu vsi prav dobro spoved opravili. 32 — Zahvalo za vslišano molitev naznanjajo: V. M., da so, ko se je priporočila D. M. in sv. Antonu, tri nevarno obolele krave naarlo ozdravele; M. K., da se je po devetdnevnici, preden jo bila še doveršena, pokazalo, kedo je bil kriv neke nezgode; K. K., da se je, ko se je priporočila sv. Antonu, neko nevarno delo srečno zveršilo in se je odstranila nevarnost, da zgubi neko obljubljeno dedščino, tudi za še neko posebno milost zadobljeno po prošnji M. D. in sv. Jožefa; neka tretjerednica za vspeh v službi pri kuhanju; A. P. Č. za dobljeno zdravje; BI. Sk., tretjerednik Gorjanske skupščine, tudi za dobljeno zdravje; A. M. v R. za ozdravljenje materino ; H. Č. za ozdravljenje očeta in božjo pomoč v velikih zadregah, za razsvetljenje in nagibe milosti božje k dobremu pri mnogih osebah; P. M. da je neko priljubljeno stvar, ki se je bila zgubila, pripo-ročivši se sv. Antonu spet našla; neka oseba za varstvo v smertni nevarnosti; neka tretjerednica za srečno doveršeno olepšanje Marijine podobe v cerkvi sv. Lovrenca na Dravskem polju in druge prejete milosti; neka oseba za rešenje iz neke dušne zadrege ; neka druga tudi tako; razne osebe za ne naznanjene milosti ; neka tretjerednica brežiške skupščine, ki se je že mnogokrat priporočala sv. Antonu in bila tudi vslišana, pa je odlašala naznaniti zahvalo, zdaj pa se je odločila naznaniti, ker se ji je bila zgubila neka važna reč in, ko se je v zaupni molitvi obernila do sv. Antona, je čez nekaj časa tista zgubljena reč tako rekoč sama prišla na svoje mesto, za kar izreka tisočero zahvalo velikemu •čudodeluiku; Matej Osredkar, Cerkvenik v Šmartinu naznanja zahvalo za svoje ozdravljenje v naslednjem dopisu : Kristijani, častite sv. Voljbanka in sv. Ko zrna in Damijana! — Lani sem bil nevarno bolan, tako da na euo nogo nisem mogel stopiti. V tej sili sem zaupljivo klical sv. Voljbanka na pomoč, na kar se mi je zdravje naenkrat povernilo. Sv. Voljbank je mogočen pomočnik proti bolezni v nogah, a žal, da je pri nas tako malo znan. Sv. Voljbank, ali, kaker je prav za prav njegovo ime, Wolfgang, je bil pred 900 leti škof v Ratisboni ali Regensburgu na Bavarskem. Na Kranjskem mu je posvečena cerkev v Poljanski fari dve uri nad Škofjo Loko. To je velika romarska cerkev z dvema zvonikoma, kjer so vsako leto sledeči shodi. Pervo nedeljo po sv. Juriju in drugo nedeljo po svetem Jakobu sta glavna shoda, h kete-rima pride od blizu in daleč mnogo romarjev in imajo po dve svetimaši in litanije na predvečer. — Augeljsko nedeljo je samo zjutraj sv. maša; na dan sv. Voljbanka, to je 31. oktobra, pa je zjutraj sv. maša in pridiga. — Ker sta mi pa tudi sv. Kozma in Damijan izprosila ozdravljenje iz neke druge jako hude bolezni, se tudi njimi, kaker sv. Voljbanku, goreče zahvalim in priporočam vsem, ki ste priklenjeni ne bolniško posteljo, kličite na pomoč te svetnike in vslišaui boste. Po vsem tem je očitno, da estetika nima ničeser zoper naše diftorym, in se nam jih, ni treba sramovati, uiti jih tajiti ali prek ganjatn Res je pa, da so ysi živi jeziki spremenljivi, da so spremenljivi tudi glasoslovni zakoni in da se zlasti diftongi radi spreminjajo v monoftonge, kakei' tudi nasproti iz monoftongov nekod nastajajo diftongi. Zlasti se diftong ou kaj rad spreminja v monoftong u. V gerščini se je zgodilo to v začetku 4. stoletja pred Kristusom ; v pervotni slavenščini ne vemo kedaj, vemo le, da v predzgodovinskem času, ko je bila še edin, nerazdeljen jezik ; v francoščini pa v srednjem veku, kedaj natanko, to bi nam morali povedati romanisti. Gotovo je namreč, da se je nekedaj tudi v francoščini govoril diftong on, ki je bi! nastal, kaker pri nas, iz ol: c o u p iz c o I p, it. colpo, douce iz dot c e, it. dolce, pouce iz p o t c e, it. pollice itd. Nasledek spremembe diftonga ou v monoftong n je bi! v vseh teh treh jezikih blizu enak, sprememba pervotnega u v novi samoglasnik n. Dokler so Gerki ov izgovarjali ko ou, tako dolgo so izgovarjali v ko n; zato bi morali t udi mi v stari gerščini po pravici tako brati: afivtfoog, dyxv\og, ctyxvp; v cakonskem narečju pa govore še zdaj žuga za Šuyon, šuko za ovnov. — Novi glas, ki je nastal iz pervotnega n, ni bil povsod čisto enak. Večinoma je bil ii; ali beočani so govori namestu njega nekak iu (v napisih zazuamenjan z tov): Tlov^cov, 'Ohov/intav, zItavtovotog (Mayer, Griecli. Gr. 90, 95.). Tako govore pri nas v Dobrepolja h iu nam. drugod na Dolenjskem navadnega n: tiudi, miulia. V pervotni slovenščini je bil to morebiti ui: mui, buiti (m fris.). Veuder je ta sprememba tudi v pervotni slavenščini bistveno to, kar sprememba sedanjega splošno-slovenskega u v mnogih naših narečjih v ii. Vzrok je namreč povsod nastop nekega novega u, ki se mu stari u, da se razloček ohrani, vmika. Glede naših dijalektov mi v tem tudi g. dr. Ilešič prijazno priterjuje. Piše namreč v Arch. f. sl. Ph. 22, pg. 489 : Dieser Parallelismus besteht. zrveifelloe ; nur halte ich die Wendung Škrabec’s »radi razločevanja" ftir verfehlt, da ich an eine beabsichtigto Unterscheidung nicht glauben kann ; ich nenne es eine Lautverschiebung. Bodi si — Lautverschiebuug! Ali jaz si te ne morem misliti brez vzroka. Kje ji je vzrok ? Sam od sebe novi u nima moči, da bi dalje porinil starega, kaker priča zlasti hervaščina, ki ima zraven dvojnega novega u (iz $ in iz l sonans) nespremenjen stari m z novima popolnoma enake kakovosti. Stari u je spremenjen v m le, kjer so ljudje hoteli ohraniti razloček. Kjer pa se ljudje prostovoljno odločujejo, tam mora biti namen. Pa seveda s tem še ne pravim, da so imeli tisti ljudje v našem primeru namen jasno pred očmi, kaker kak jezikoslovec, ali da se ga je celo vsak posamezni človek zavedal ko tacega. Jezik je večinoma posnemanje ; ali nekedo mora veuder le biti, ki je v eni ali drugi reči pervi in ga potem drugi posnemajo. O tem človeku si moramo vsakako misliti, da je, kjer mu je bila voliLev prosta, volil z namenom. V dokaz vzemimo sedanje sijanje. Večinoma so eljavci seveda papagaljci; ali kedo bo rekel, da jih ni, ki bi eljali z namenom, ali da pervi niso začeli eljati z namenom ? Jaz jim celo dobrega namena ne odrekam ; vender. mislim, da mi bo vsakedo priterdil, če pravim, da zajde človek lehko v zmoto in škodo tudi z najboljšim namenom, prav kaker brez njega. Jasen dokaz imamo v gerščini. Grerki so odpravili svoje lepe stare diftonge, ne vem ali z namenom ali brez njega, vem le, da v veliko škodo svojega nekedaj tako jasnega in krasnega jezika, ki zdaj vbožec ne loči več ei in ol niti r\ in v od t, ai ne od s, v diftongih uv, tv, tjv pa v čisto nedosledno spreminja v ustnično-zobni v in (pred terdimi soglasniki) /. — Pomudimo se pri poslednjem primeru z ozirom na slavenske jezike. Na ta način namreč tudi mej njimi dandanašnji zlasti velika ruščina odpravlja diftonge na m. Au rora, A u s t r i a, E u ro p a, Eusebius se spreminja tam v A-vro-ra, A f-s t r i-j a, J e-v r o- p a, J e f-s e - v i j. Tudi končni v se vterja v /: J e f s e v i j e f, A n t o n o f. Mi s tem nočemo grajati velikoruske izreke, vender se menda po pravici tolažimo z malo- in belo rusko, ki je v tej reči enaka z izreko odločne večine našega naroda. Sodimo tudi, da n. pr. ca.fsa v latinščini ne bi lepše bilo od caussa in torej naj le tudi pri nas ,,k a v s a kura“, ni treba, da bi „kafsala“. Sploh mislim, da bi nepristranski tujec, ki bi imel soditi o lepoglasnosti besed kaker so naše nov, Antonov. Jurijev in ruske n o f, A n-t o n o f, J u r i j e f, prednost priznal našim. Če pa je lepoglasno Antonov in Jurijev, kaker to mi izgovarjamo, moramo lepoglasnost priznati tudi oblikam k r 6 n o v jn i z u r j e v, kar se pri nas navadno govori za kronal in izurjal. Ravno tako lepoglasna je seveda tudi izreka z ohranjenim a: k r 6 n a v, i z u r j a v, prim. nem. K r o n a u, M o s k a u, W a r s c h a u. Nekoliko nevgodna je končnica a v ali o v le, keder ima v pred sebo, zlasti, ako je tudi naglašena : p 1 a v a v, pl&vov, d o k o n č e v A v, dokončevdv; ali zoperniše to vender ni kaker eljaljski -1 a 1, -lil, -1 e 1: d e 1 a Z, m i s 1 i i, Žel el. Sicer pa ima tudi najlepoglasniši jezik v posaniezuih primerih kaj menj prijetnega, prim. ital. uovo, giace (= džAče). Neketerim gospodom se zdi zlasti pohabljena izreka deležnikov na -n 1, -i 1, -č I, -ul: š u-, i m u-, v i‘d u, v o‘d u, o b u-. Ali nič ne brani izgovarjati : š u'tv, ime\v, vi‘detv, vodrtv, o b u\v ; seveda je razloček mej to in ono izreko čisto neznaten, ker se kratki nedoločni samoglasniki pred močnim ,v komaj čutijo In le uatorno je, da se po njem tako rekoč pobarvajo in ž njim zlijejo v kratek določen u. Da je pa naša izreka: š u, i m u, vidu, vodu, v b u, o b u v blagoglasju daleč pred eljaljsko, tega se je lehko prepričati. Besede na -m imamo tudi v latinščini in nihče ne čuti v njih kakofonije; ali poskusimo nadomestiti u z »7 ali el, namestu : cornu, gelu, in actu, ex tractatu, p ul c h rum v i s u, i n c r e d i b i 1 e d i c tu recimo : c o r n i 1, g.e lil, i n a c t i 1, e x tractatel, p u 1 c h r u m v i s e 1, i n c r e d i b i 1 e tli c tel — o, kako častitljivo, kako jucundum alditel! (Dalje prih.)