lz zgodovine kerščanske Ijndskc šole. (Daljc.) Karol je šel k svojim očetoni, in za njim nastopi Ljudovik Pobožni. Od začctka je storil, kar je mogel, da bi bil nadaljeval, kar je začel njegov slavni sprednik. Odjenjala paje njegova skerb za šolo; silne domaee britkosti ranile so njegovo serce. Concil v Parizu ga je opominjeval, da naj skerbi, da se ne razgubi ves njegov trud in trud njegovega sprednika. Zastonj ; hudobni sinovi obernili so orožje zoper lastnega očela. Očetu serce žalosti poči; vojske vendar ne potihnejo. Tudi potem, ko so Karolingarji odmerli, svet ni vžival uairii — naj manj pa Italija. Prederzni stranjšaki spodrivali so se, uplenovali so stol sv. Petra, na ktereni so sedeli nekaj let naj nevrednejši možje. Od juga pa so pritiskali Greki in Saraceni, od severja pa Madjarji. Tačas so požigali in morili ob enem tudi Xormani po Francoskein, Angleškem in Xemškem; hude boje pa je tudi imela XTemčija s Slovani in Madjari. Pač žalostni čas — tako imenovani barbarski srednji vek — segajoč od bratovskih vojska med Karolingarji noter do 11. stoletja. V takih žalostnih časih šolstvo ni moglo veselo rasti. Rim je bil v verige zakovan, školje in opati so pa vojaške službe opravljali; menihi in dušni oskerbniki so se mogli spriditi'. Huje se pač ne more goditi, kakor se je godilo tačas, ko so za visoke in nizke cerkvene službe barantali in so Ijudi vsilovali v službo in čast, ki niso bili sposobni za naj slabejše cerkvene službe. V resnici žalostni časi za kerščanstvo v zahodu ! Če se pa obernemo na vzhod, vidimo podobo malo prijaznejšo od zahoda. Od kar je bil Carjigrad zidan, je deržava vladala in ongavila — vse cerkveno, tedaj tudi Ijudskošolo, ktera se je bila za Konštantina Velikega popolnoma pokristjanila. Kakor je odmerlo v svetnih rokah vse cerkveno življenje , lako se tudi podučevanje ni nioglo dvigati. Ueeui so po šolah inuhe lovili ali pedantizein uganjali in pri ra/,laganji klasikarjev besede pobirali. Tako je hiralo izhodno rinisko cesarstvo celd do tistega žalostnega leta 1054., v kterem se jc popolnoma od Rima in katoliške cerkve odcepilo : žalostna doba, od ktere snio poprej govorili, je skoraj tudi ta čas ponehala. V žaloslni tmini tistega časa svetile so se pa vendar nektere jasne zvezde, na ktere se popotnik veselo ozira. Prikaže se iiam najpred na Angleškeni Albert Veliki (1.871.—901.), ki najpred kot serčen vitez osvobodi ljudstvo jarnia Dancov, poteni si pa prizadeva kot Ijubijoči oce uakloniti svojemu Ijudstvu vse blagra , ob ktere je prišlo ob easili kervavih vojska. V štirih letili (toliko časa je namreč smel orožje iz roke položiti) je vstanovil vendar prav veliko šol, sozidal veliko samostanov jn vsciii 8vobodnini za dolžnosi naložil, da uaj pridno šole obiskujejo; varoval in pospeštval je podučevanje in vpeljeval posebiio anglo-saksonski jezik, v kterem je spisal več knjig. Pridobil si je tudi kakor Karol, kterega si je v izgled postavil, naslov Velikega. Zaslugam kralja Altreda se po pravici vverstuje tudi prizadevanje sv. Uurstana, ki je pod več nasledniki Alfredovimi deržavne zadeve vodil (I. 955. — 988.). Hotel je duhovščiuo in Ijndstvo sprideueiuii času iztergati. Vstali so novi samostani, in škofije so prejeuiavali goreči učenci sv. Benedikta, ki so obderžali se stare lepe navade