Jelka Škerjanc ZGODBA O EKOLOGIJI IN MOČ Marca 1996 je bil v Topolšici posvet z naslovom »Kvaliteta življenja odraslih du- ševno prizadetih oseb« (s podnaslovom »Kam z odraslimi osebami s težko, težjo in najtežjo motnjo v duševnem razvoju?«), ki naj bi, kot so napovedovali organiza- torji, ponudil strokovno oceno napredka skrbi za kvaliteto življenja odraslih du- ševno prizadetih ljudi. Bralcu ali bralki vabila na ta posvet zbudi pozornost terminologija, ki so jo organizatorji uporabili za predstavitev srečanja, na katerem naj bi strokovnjaki razpravljali in sprejemali strokovna sta- lišča o tem, kako in kje naj živijo ljudje s težjo, težko in najtežjo motnjo v dušev- nem razvoju. Tovrstna terminologija se je pojavila z razraščanjem ekološke krize in pri soočanju z dramatičnimi posledicami tehnologij, ki so kot stranski proizvod ustvarile tudi odpadke. Problematični so tisti odpadki, ki ogrožajo zdravje ljudi in planeta Zemlje nasploh in katerih uniče- nje ali skladiščenje zahteva drage in za- pletene tehnološke pristope. Ko pricurlja v javnost informacija o nedovoljenem trgovanju s takimi odpadki ali ko poteka razprava o skladiščenju nevarnih indus- trijskih odpadkov in radioaktivnih ostan- kov iz jedrske elektrarne, ki se jih vsi bra- nijo, se pojavi v časopisih vprašanje »Kam z odpadki?« V primeru ljudi s prizadetostjo sugerira tak naslov vprašanje, ali so za bivanje prizadetih ljudi primerni kraji, ki so namenjeni drugim, saj se avtorji sprašujejo, »kam z njimi«, kar pomeni, da jih je treba »nekam dati«. In ker je to strokoven posvet, naj o tem, »kam z nji- mi«, razpravljala stroka. Verjamem, da ni treba dvomiti o dobronamernosti organizatorjev posveta, pa vendar odpre tak delovni naslov vrsto vprašanj. Prvo se nanaša na to, ali je pri- merno, da so prizadeti ljudje v običajnih okoljih vsakdanjega življenja, drugo, kaj odreja kvaliteto njihovega življenja, in tretje je vprašanje razmerja moči, ki jo imajo strokovni delavci in delavke na eni strani in uporabniki in uporabnice social- nih služb in njihovi zakoniti zastopniki na drugi. V tem prispevku se bom ukvarjala s tremi problemi: s »strahom pred dehabili- tacijo«, kako odgovarjajo institucije na potrebe štirih uporabnikov in o nujnem prenosu moči in vpliva pri načrtovanju služb na uporabnice in uporabnike, zato da bi nastale zanje ustreznejše oblike spremljanja in podpore. STRAH PRED DEHABILITACIJO IN KRITIKA URADNE DEFINICIJE PRIZADETOSTI Ko gre za ustvarjanje odnosa večine do razvrednotenih skupin v družbi, odigrajo v tem procesu pomembno vlogo sodbe in stališča. Wolfensberger pravi, da ustvari razvrednotenje človeka ali skupine ljudi opazovalec, opazovalka, ki na osnovi svojih stališč, sodb, izkušenj in zlasti sporočenih resnic oblikuje sodbo o lju- deh ali skupinah, s katerimi pride v stik. 283 JELKA ŠKERJANC Ideologije, na katerih nastajajo sodbe in se oblikujejo stališča, pa so tako globoko v družbeni zavesti, da so že postale »dej- stva« (Oliver 1993). Ideološko ustvarjanje prizadetosti izhaja iz vodilne ideologije kapitalizma, zlasti individualizma, in stranskih ideo- logij. Medicina si je prisvojila pravico opredeljevanja in obravnave cele vrste pogojev in problemov, tudi tistih, ki so bila prej v domeni morale ali sociale. Raz- vila je »medicinski model razmišljanja«, ki se usmerja na poškodbo in primanjkljaj. Če pa želimo razumeti prizadetost kot iz- kušnjo, potrebujemo veliko več kot le »medicinska dejstva«, ne glede na to, koliko je naše stanje odvisno od zdravst- venih posegov. »Problem namreč nastopi, ko medicina poleg zdravniške obravnave (kadar je ta potrebna) predpiše tudi način življenja prizadetega posameznika« (Oliver 1993: 49). Medicinska vladavina presega bol- nišnične zidove in se odraža v tako imenovanem »medicinskem modelu miš- ljenja«. Vsi »vedo«, da je prizadetost indi- vidualni problem tistih, ki jih je to »doletelo«, in to postane javno mnenje, ki ga še okrepita »estetski strah« — razširjen odpor, ki narcistično zavrača opazno od- stopanje od »normalnega« telesnega vi- deza, in »eksistencialna anksioznost«, projecirana v nevarnosti dehabilitacije, ki je lahko celo bolj zastrašujoča kot neiz- bežna smrt (Oliver 1993). Prizadeti ljudje namenjajo številne kritike uradni definiciji Mednarodne zdravstvene organizacije WHO o prizade- tosti (Oliver 1993: Ryan, Thomas 1987). Očitajo ji, da izhaja iz medicinske de- finicije prizadetosti in ne osvetli dejan- skega problema, ki je ustvarjanje pojma prizadetost. »Ljudi vidi zlasti skozi njihov primanjkljaj ali po tem, kar z njimi ni v redu, namesto da bi se vprašali, kaj je na- robe v njihovem okolju, kako se drugi vedejo do njih in kakšne so njihove potrebe v povezavi z vsemi temi dejstvi« (Ryan, Thomas 1987: 26). Predlagajo tudi novo definicijo prizadetosti, ki pravi, da ustvarja prizadetost družba, ki se ni sposobna organizirati tako, da bi odgo- vorila na potrebe svojih čanov in članic (Oliver 1993). Po njihovem prepričanju leži prob- lem ustvarjanja prizadetosti v družbi. Kaj je prizadetost, odrejajo način materialne proizvodnje, kultura in moralne vrednote določene družbe. Številne organizacije in gibanja ljudi s prizadetostjo (Združenje ljudi proti segregaciji UPIAS ali Združe- nje ljudi z duševno prizadetostjo People First) in številni sodobni socialni teo- retiki (Zola, Oliver, Morris) že vrsto let opozarjajo, da je treba v proučevanje pri- zadetosti nujno vnesti element osebne iz- kušnje prizadetosti, brez katere ostaja ta problem zastrt. Ljudje, ki so označeni kot duševno prizadeti in delujejo v Skupini za samo- stojno življenje v Izoli, zase trdijo, da so ljudje, ki potrebujejo pomoč za samostoj- no življenje. Tako poimenovanje poudari stremljenje k samostojnosti, ki jo pozna- mo vsi odraščajoči in odrasli ter osvetli bistvo njihovega položaja: odnosa med posameznikom ali posameznico in drža- vo. Gre za enkratne in neponovljive posa- meznike, posameznike, ki se znajdejo v enkratni in neponovljivi situaciji, ta pa narekuje enkratne in neponovljive re- šitve. Včasih je pri tem potrebna pomoč države. Samostojnost ali neodvisnost je v življenju vsakega posameznika svojevr- sten izziv. Prizadeti ljudje so definirali neodvisno življenje kot »sposobnost ure- sničevanja zastavljenih ciljev. Neodvis- nost se ne nanaša na telesno ali duševno sposobnost skrbeti zase brez pomoči; neodvisnost je uresničena takrat, ko kdo prejme pomoč takrat in toliko, kolikor je potrebuje« (Morris 1994: 23). KAJ ODREJA KAKOVOST ŽIVLJENJA PRIZADETIH LJUDI Drugače kot dobro organizirani strokov- ni delavci in delavke, ki jih denarno pod- pira država, ljudje s prizadetostjo in nji- hovi zastopniki nimajo zagotovljenega sistemskega dostopa do relevantnih in- formacij in znanj, s katerimi bi vplivali na 284 ZGODBA O EKOLOGIJI IN MOČI svoj položaj V družbi in ga spremenili sebi v prid. Socialne službe za ljudi s prizadeto- stjo v Sloveniji temeljijo na pristopu »de- lati za« in »paziti na« (uporabnika, upo- rabnico), namesto »delati in ustvarjati z« (njima). Zastavljene so za povprečne potrebe neobstoječih povprečnih skupin uporabnikov in uporabnic, v »en bloc« ponudbi, ki ne omogoča individualnega pristopa. Uporabnice in uporabniki socialnih služb ne morejo bistveno vplivati na načr- tovanje in upravljanje služb, saj odrejajo in odločajo o nastajanju novih služb po načelu »od zgoraj navzdol«, brez bistve- nega sodelovanja ljudi, ki so jim namen- jene. V Novi Gorici, na primer, načrtujejo za prihodnje leto gradnjo novega zavoda za trideset do petdeset ljudi z duševno prizadetostjo. Vanj bodo naselili tiste, ki ostanejo brez staršev, druge pa zato, da bi razbremenili njihove starše dolgoletne in naporne skrbi. Nikogar od bodočih sta- novalk in stanovalcev niso vprašali, ali želijo zapustiti rodno hišo in domačo vas v Goriških brdih in živeti v takem zavodu v mestu. V številnih formalnih in neformal- nih srečanjih samopomočnih skupin v različnih krajih po Sloveniji, ki jih je or- ganiziral Sklad SILVA (Društvo za kako- vostno življenje ljudi s posebnimi potre- bami Koper), so ljudje s prizadetostmi in njihovi starši opozarjali, da obstoječe so- cialne službe ne odgovarjajo ustrezno in učinkovito na njihove potrebe in tako ne lajšajo njihove življenjske situacije v zadostni meri. Po drugi strani pa so pre- pričani, da bi bile lahko službe boljše in učinkovitejše, če bi upoštevali njihove predloge in postali izvirnejši pri iskanju rešitev. Osemletni Tadej je na stopnji težke duševne in telesne prizadetosti. Ker v kraju njegovega prebivanja niso sposobni organizirati ustrezne fizioterapevtske službe, mora preživeti delovni teden v za- vodu, ki je od njegovega doma oddaljen 90 km. Tja ga še s petimi otroki odpeljejo v nedeljo; doma preživi vse konce tedna in počitnice. Njegovo čustveno trpljenje mu zaradi ločitve od doma z vsakim od- hodom povzroči težave v prehranjevanju in v času, ko pride domov, si spet neko- liko opomore. Zaskrbljena mama se vsak dan po telefonu zanima za njegovo stanje in v zavodu že dolgo velja za »naporno mamo«. Pred nedavnim so se preselili v novo hišo in imajo sedaj še boljše življenj- ske pogoje, čeravno je bilo tudi prejšnje stanovanje dovolj udobno za potrebe vseh družinskih članov. Starši želijo za denar, ki ga država namenja za Tadejevo oskrbo v zavodu, or- ganizirati službo spremljanja, tako da Ta- deju ne bo več treba zapuščati doma. Želijo zaposliti negovalsko osebje, ki bo oskrbelo Tadeja in tako podprlo družino. Petnajstletna Tamara je morala v 100 km oddaljen zavod, ker v njenem kraju niso bili sposobni organizirati pod- pore zanjo in za njeno družino. Vsak konec tedna jo pripeljejo domov in njeno razpoloženje vedri in oblači družinsko življenje. Mati opaža, da se je Tamara v času prebivanja v tem zavodu navzela šte- vilnih oblik vedenja, ki jih prej ni imela. Tamara kaže malo interesa za večino aktivnosti, zelo pa jo zanima glasba. Na prošnjo mame, da bi ji v zavodu omo- gočili dodatne ure glasbe v okviru glas- bene terapije, so odgovorili, da zaradi preštevilčnosti tega ni mogoče urediti. Niti njeno posredovanje pri vodstvu za- voda ni pomagalo. Oba Tamarina starša sta brez redne zaposlitve in sprejmeta vsako priložno- stno delo. Mati je po večletnem čakanju kot tehnološki višek pred kratkim dobila zaposlitev z deljenim delovnim časom. Dela se veseli, po drugi strani pa jo skrbi, kako bo ob petkih, ko prihaja Tamara do- mov, in še zlasti, kako bo poleti, ko je za- vod dva meseca in pol zaprt zaradi šolskih počitnic. Silva je šestindvajsetletna gospodič- na in obiskuje varstveno-delovni center. Delo, ki ji je tam na voljo, je ne veseli in pretežno odhaja tja proti svoji volji, pač zato, da je »nekje v varstvu«. Ta možnost vsaj delno razbremeni starše v vsakodnev- ni skrbi zanjo. Silva ima poleg zmerne duševne prizadetosti tudi »simptome 285 JELKA ŠKERJANC izzivalnega vedenja«, kot to imenujejo strokovnjaki. Njeno stanje zahteva indi- vidualiziran pristop, ki ga VDC ne more zagotoviti. Pred leti so ponudili mami, da bi posredovali pri lokalnem psihohigijen- skem dispanzerju, in svetovali so ji, naj tam zaprosi za Silvo pomirjevala. Franka je štiriintridesetletna gospa, ki živi s partnerjem v dvosobnem najem- niškem stanovanju. Po starših je podedo- vala posestvo s hišo in dvema podrtima hišama ter 6 ha njiv in vinograda. Ker Franka pri gospodarjenju nima pomoči, se je vrednost njenega premoženja v zadnjih desetih letih prepolovila, Franka pa prejema enkratne denarne pomoči za nakup kurjave in živi na robu revščine. Obiskuje delavnice pod posebnimi po- goji, kjer opravlja dela, ki so po zahtev- nosti bistveno pod njenimi sposob- nostmi. Na voljo ima varstvo in vodenje, ki ju ne potrebuje, na delo se mora pre- važati z avtobusom, na katerega se ne more povzpeti zaradi obolelih kolen. V delavnici dobi kosilo, ki ji ne ustreza, ker je želodčni bolnik. Vse štiri zgodbe govorijo o tem, kako malo prejmejo prizadeti ljudje od obstoječe »ponudbe« socialnovarstvenih storitev in kako visoko ceno plačujejo zaradi tega. Zlasti se ta cena odraža v kak- ovosti njihovega življenja in življenja nji- hovih družin. Dokler ne bodo stopili v proces načrtovanja, vzpostavljanja in upravljanja služb tudi sami uporabniki in uporabnice, ne bodo izpolnjeni osnovni pogoji za bistveno izboljšanje kvalitete njihovega življenja. Nihče namreč ne ve bolje od njih samih, kaj potrebujejo in kaj je zanje najbolje. NOVE POBUDE S FIGO V ŽEPU Prisotnost uporabnikov in uporabnic v organih upravljanja služb, ki so jim na- menjene, je zgolj simbolična in ne omogoča pomembnega vpliva na od- ločitve. Ko govorimo o obstoječih za- vodih z dolgoletno tradicijo, ni razlogov za upanje, da se bo v tem smislu prav hi- tro kaj spremenilo v korist ljudi, ki so v njih nameščeni. V zadnjih nekaj letih nastajajo po- bude za vračanje ljudi iz dolgoletne za- vodske obravnave v lokalno skupnost na strokovnih pristopih, tesno povezanih z načeli normalizacije. Žal pa se dogaja, da se iz prejšnjega okolja v nove službe za skrb in spremljanje skupaj s človekom preseli tudi nesorazmerje moči; tako je na primer v stanovanjskih skupinah za dolgoletne stanovalce in stanovalke posebnih socialnih zavodov. V gradivu za okroglo mizo z naslovom »Perspektive razvoja skrbi za ljudi z dolgotrajnimi psiho-socialnimi težavami« težavami (Sed- mak 1996) je v upravnem odboru predvi- deno eno mesto za predstavnika stano- valcev (enako kot za predstavnike prosto- voljnih delavcev, vodij timov in staršev). Pri organizaciji dela z uporabniki bodo »večji del organiziranja vsakdanjika pre- vzeli zaposleni v stanovanjski skupini, ki bodo tvorili tudi team skupine... team sta- novanjske skupine je sestavljen iz vseh zaposlenih ter prostovoljnih sodelavcev... team razrešuje nastale probleme, odloča o pomembnejših odločitvah...« (iòid: 22). V strukturah, kjer moč uporabnikov ni jasno in nedvoumno zagotovljena, se ne morejo razviti enakopravni odnosi v procesu odločanja, ki jih snovalci službe navajajo kot temeljno načelo dela (ibid: 22). Drug tak primer je razmerje moči v upravnem odboru Organizacije za kako- vost življenja Ozara iz Maribora. »Organi- zacija je združenje državljanov, preko katerega njegovi člani uresničujejo svoje interese s področja duševnega zdravja, kakovosti življenja in prostovoljnega dela« (Statut organizacije, 1. člen): med sedmimi člani sta dva predstavnika strok- ovnih delavcev (Ozare), predstavnik staršev, dva psihiatra, predstavnik zavoda za zaposlovanje, predstavnik centra za so- cialno delo in predstavnik uporabnikov dnevnega centra Ozare. Vprašam se, čigave interese in kakovost čigavega življenja lahko uresničuje organizacija, kjer je v organih upravljanja razmerje moči med strokovnimi delavci in svojci na eni strani in uporabniki centra na drugi 7:1? 286 ZGODBA O EKOLOGIJI IN MOČI Taki pojavi zaskrbljujejo iz dveh razlogov. Prvič, ker je bila izpuščena en- kratna priložnost, da bi ustvarili službo spremljanja in pomoči na načelih, ki so strokovnim delavcem-snovalcem teh služb očitno znani, saj so jih uporabili za strokovno podlago teh novih služb. Če bi resnično upoštevali načela normalizacije in načela vsakdanjega življenja, bi bilo razmerje moči in vpliva táko, da bi bili uporabnikov teh novih služb v njih večin- sko zastopani. Po drugi strani pa so ti pojavi škod- ljivi, ker delajo v širši javnosti vtis, da se na področju služb za dolgotrajne oskr- bovance zavodov dogaja nekaj, kar je za te ljudi zares »pravo« in ustrezno. V svetu so znani pojavi »štancanja« mini institucij, ki pomenijo zgolj fizično izboljšanje življenjskih pogojev, ne pa tudi dejanskih sprememb v pogledu kakovosti življenja posameznega stanovalca in stanovalke. Pri načrtovanju novih vsebin za uporabnice in uporabnike socialnih služb je odločilnega pomena njihova de- javna prisotnost od prvega koraka, ko začne služba nastajati. Če želijo načrtovalci in načrtovalke novih socialnih služb res podeliti poten- cialnim uporabnikom in uporabnicam moč in vpliv, se bodo vprašali: Kdo od- loča in o čem? To vprašanje je bistvo takega načr- tovanja in razkrije kozmetične olepšave. Ko se moč odločanja pomakne od strokovnih delavk in delavcev k poten- cialnim uporabnikom in uporabnicam so- cialnih služb, se začne proces prevzema- nja vpliva na lastno življenje, socialne službe in ustrezne procese v družbi — proces opolnomočenja Cempowerment). PREMIK MOČI V odnosu med človekom s prizadetostjo in državo gre torej za bistveno nesoraz- merje moči, zaradi katerega ostajajo upo- rabniki in uporabnice ter njihovi svojci skoraj praznih rok kljub prizadevanjem številnih zagnanih strokovnih delavcev in delavk in kljub znatnemu vlaganju in do- brim namenom države. Da bi dosegli bistveno izboljšanje opisanega položaja ljudi s prizadetostjo in njihovih družin, morajo prevzeti vpliv na bistvena vprašanja o svojem življenju. Ta vprašanja so : KJE bom živel(a)? KAJ bom delel(a)? KDO me bo pri tem podpiral? Čeprav sprejemamo ljudje kot po- vsem samoumevno dejstvo, da imamo popoln vpliv na ta tri vprašanja, ko gre za naše življenje, pa v odnosu strokovni de- lavec (delavka) - uporabnik (uporabnica) delujemo s pozicije moči. Šele ko bodo la- hko tudi prizadeti ljudje vplivali na ta tri bistvena vprašanja, bodo prevzeli tudi nadzor nad službami zanje. Takrat bomo strokovne delavke in delavci postali nji- hovi uslužbenci in zavzeli v tem odnosu mesto, ki nam pripada. Da bi se to zgodilo, se moramo strokovne delavke in delavci od-učiti šte- vilnih znanj. Peter Russell pravi: Vrednote, ki so nam jih posredovali z vzgojo, izobraževanjem in socialnimi iz- kušnjami, so nas zapeljale v niz domnev o tem, kaj je pomembno... in najpo- membnejše: vse naučeno naj bi trajalo. Imelo naj bi trajen učinek na našo oseb- nost in na naše vrednotenje. In vendar poglavitni problem za nas vse, moške in ženske, ni učiti se, temveč od-učiti se (Rüssel 1992: 121). Tudi Bili Jordan poudarja to nujnost: Če naj postanejo socialne službe forum tvornega udejstvovanja v družbi, se morajo strokovne delavke in delavci od- učiti večine poklicne izjemnosti, svojih osebnih pogledov in obramb. Namesto tega bodo morali okrepiti obstoječo (a nerazvito) usmerjenost k neformalnosti in odprtosti ter se usmeriti na skupino, ki sledi skupnemu interesu, in na priho- dnost v skupnosti Oordan 1984: 122). Tak nov položaj pa zahteva, da se stro- kovni delavci in delavke odrečejo moči, ki jo imajo v odnosu z uporabniki in upo- rabnicami. 287 JELKA ŠKERJANC Šele ko imajo ljudje možnost vplivati na bistvena vprašanja o svojem življenju, so ustvarjeni pogoji za razpravljanje z uporabnild in uporabnicami o tem, kako te službe izboljšati in kako doseči višjo kvaliteto življenja prizadetih ljudi. Zato predlagam, da ima posvet, ki bi imel namen govoriti o resničnih dejav- nikih kakovostnega življenja ljudi s pri- zadetostjo in njihovih družin, naslov »Kaj smo strokovne delavke in delavci priprav- ljeni storiti, da bomo bolje delovali v ko- rist uporabnikov in uporabnic« ali, morda še bolje, »Kolikšnemu obsegu moči smo se strokovne delavke in delavci v odnosu do svojih delodajalk in delodajalcev — uporabnic in uporabnikov — pripravljeni odreči?« Literatura B. Jordan (1984), Invitation to Social Work. Oxford: Martin Robertson & Company. J. Morris (1994), Independent Lives. London: Macmillan. M. Oliver (1993), The Politics of Disablement. London: Macmillan. P. Russell (1992), The White Whole in Time. London: The Aquarian Press. J. Ryan, F. Thomas (1987), The Politics of Mental Handicap. London: Free Association Books. Z. Sedmak (1996), Perspektive razvoja skrbi za ljudi z dolgotrajnimi psiho-socialnimi težavami. Gradivo za okroglo mizo 19. januarja. Ljubljana: Altra. J. škerjanc (1995), Procesi samoorganiziranja ljudi s posebnimi potrebami. Socialno delo 34, 6. W. Wolfensberger(1992), A Brief Introduction to Social role Valorization. New York: Syracuse. D. Zaviršek (1994), Ženske in duševno zdravje. Ljubljana: Visoka šola za socialno delo. 288