Slovenija izhaja vsaki teden dvakrat, in scer vsaki torek in petik. Cenaza celo leto po pošti je4gold.40kr., za pol leta 2 g). 20 kr., za ene kvatre 1 gl. lOkr. Ako se pa iz založnice v Lju- Slovenija. # TecaJ.JMW. bljani na bregu hiš. št. 190 jemlje, se plača za celo leto 4 gl., za pol leta 2 gl., za ene kvatre 1. gl. Za celoletno pošiljanje na dom v Ljubljani se odrajtuje še pol gold. V petek 4. Prosenca 1850. O centralizacii in narodni ravnopravnosti v Avstrii. Prašanje ali foederacia ali centralizacia zajema že čez 20 mescev misli vsih tistih, kterim vravnava in vterdenje vstavne vlade v Avstrii na sercu leži. Kromeriškemu zboru ni bilo dano potrebnega časa, da bi bil to reč razrešil z vsestranskim zjasnenjem in porazumljenjem; ker je pa tam le ena polovica deržave zaslopljena bila, nočemo iz tega izvirajoče škode visoko ceniti. Vlada je oktrojirala ustavo 4. sušca 1849 in se izrekla s samim djanjem zo centralizacio, ne scer naravnost, vonder pa v visoki meri vvedeno. Zato jo hvalijo skor vsi nemški časopisi, posebno pa Bečki; tim večjo nezadovoljnost proti tem pa na znanje dajajo vsi svobodni organi v drugih jezikih, da, tudi v tujih krajih se ni le jeden glas proti njej vzdignul. Vsi znajdeni so pa v tej reči jednili misli, da je to posebno glavno vprašanje avstrijanske deržave, od kterega bolj ali manj srečnega razrešenja posebno odvisi nje notrajni mir in tudi vse njeno blagostanje in vsa njena moč v Evropi. V tem obziru 4fiJa J"eč celojivropejske jvažnosti, in ni se temu čuditi, da so tudT mozovi zunanjih deržav svojo pa-znost nanjo obernuli. Oktrojirana ustava je osnovana na tako široki in raztegljivi podlagi, da se v njej brez znamenite premembe cele ustave zamorejo vsake sorte pregrade prestaviti in notrajne reči popraviti, kar se ji glede na §. 123, ki deloma nje premembo dopusti, in torej tudi nje pretresovanje na pervem der-žavnem zboru, le vlivalo prišteti mora. In ker se take premembe, preden se na postavni poti izpeljejo, z zdravim umom premisliti in vsestransko pre-vdariti morajo, se nam ne bode zamerilo, ako občinstvu svoje misli v tej zlo važnej reči predložimo. Samo na sebi se razumi, da, ker želimo to nasve-tvati, kar se nam boljše zdi, nam tudi prosto biti mora, dokazati, zakaj to ni dobro, kar želimo, da bi se premenulo. Da na tem širokem polju nezagremo, moramo popred nektere misli v posebni naravi našega veka in našega stanja omenuti. Čut narodnosti je bil sicer že od nekdaj pri vsih narodah zlo močna podpora javnega in deržavnega življenja: posebno pa pri nas Čehih je stal na čelu zgodovine gotovo vsakega, razun XVI. in XVIII. stoletja; v našej dobi pa dobiva tako moč in krepost v celi srednji Evropi, kakoršne še nikdar ni imel. Kar je bilo v XVI. in XVIII. stoletju idea cerkve in vere, to je našemu veku idea narodnosti. Pogled na naj novejše dogodbe, posebno v letu 1848, mora od tega vsakega prepričati, kdor koli to viditi hoče. Res je, da še ni misli in zavesti vsih oseb našega veka in deržave popolnoma proderla; mnogim osebam je še oporna in protivna; vendar pa je zadobila, posebno zavolj madjarskega presilnega ravnanja tako moč in razprostrenja na široko in globoko, da po priroje- nih pravicah zgodovine ne bode popred iz igrav-nica stopila, dokler ne bode svojega teka skoz vse stopnje naravnega razvitka speljala. Pokrajne in osebe, zlasti v Avstrii, ki so danes v narodnem obziru mlačne in mertve, ne bodo čez deset, dvajset, trideset let; iz tega sledi, da poganjki v deržavi, ki izvirajo iz narodnih zadev, ki se zdaj mnogim zlo lahki zde, čim dalje toliko važnejši in pomem-bniši postajajo. V velikej zmoti bi bil vsaki mož pri vladi, ko bi hotel resnico teb besed tajiti ali ji clo nasproti biti; vse prizadevanje proti navalu našega veka jeze staviti, bi bilo brezpametno, vse prizadevanje in sredstva bi več ne zdale kakor pihanje proti vetru, s kim se ne da ne odverniti ne promenuti. Za cerkvene in verske dobičke so se pred ne-kterimi veki narodi cele .Evrope skoz celo stoletje ljuto in kervavo borili, da so na zadnje od obeh strani oslabljeni se k miru vklonili, to je k priznanju in spoštovanju pravic protivnika, ali k načelu ravnopravnosti v obče. Mar mora idea ravnopravnosti k enako dolgemu kervotočenju peljati, kar se je zares v letu 1848 pričelo? Zaupamo, da tega nebode nikoli; ker je to, k čemu bi se mogle vse stranke , naj bode še po tako dolgem in kervaveni boju, vendar le poslednjič nagnuti, namreč k podlagi ravnopravnosti narodov, saj pri nas v Avstrii že popred priznano in za temeljno podstavo cele deržave razglašeno. Boj bi torej zavolj tega le takrat vstati zamogel, ako bi se de jure že spoznana in prijeta ravnopravnost, v kaki reči de facto razrušila. (Dalje sledi.) Novi uradi. Do sadaj smo neprenehama dokazovali, da mora slavenski jezik u Slavii imeti popolnoma to pravico u učiliščih višjih in nižjih, u duhovskih in svetovnih uradih in pisarnicah, ktero ima nemški na Nemškim, talianski na Italianskim, madjarski na Madjarskim in tako dalje. Ta jednakopravnost je vlani in letaš nam od svetloga cesarja in od vlade večkrat svečano in javno obečana in po ustavi poterdjena. — Sadaj se mora obljuba spolniti, jednakopravnost u resnici u delo upeljati. Samo dokazovati je od sadaj za napred premalo. Kaj imiuno sadaj delati? . . . Verlo važen sostavk od H. B. u 309. listu Narodnih novin takole glasi: . . . Novi politiški uradi so že ustonovljeni, in berž bodo naslčdovale tudi sodnije. Kar nove urade zadene, nečemo njihovo obsadjenje ne grajati, ne hvaliti: ako bi grajali, bi se reklo, da jim kazimo že u napred zaupanje, ako bi jih hvalili, bi se mi sami lehko zaupanje kazili. Bodemo zato počakali, kako se rčč u djanju skaže. . . . Kak daje uradnik, to naj več leži na občinstvu, na ljudstvu samem, med kterem uraduje: občinstvo si lehko svoje uradnike tako rekoč samo uzgoji (erzieht). . . . Pod tem uzgojenjem mislimo sledeča: Pred vsim naj si občinstvo, ljudstvo, prizadeva, da je pred uradnikom važno, da pred njim nekaj velja. Važno bi pak ne prihadjalo s tem, ako bi se proti uradnikom nepriljudno in neotesano za-deržalo, kakor mnogi sprostaki misle, temoč na opak, da se šnjemi priljudno in častitljivo obhodimo, zraven pak od svoje pravice nič ne ustopimo, nič ne henjamo. Vsaki občan naj zna, kolikor je mogoč, zakone, postave, ktere njega zadenejo, in najsi ne da storiti krivice od uradnika. Zraven tega se pak varuj vsaki, da ne zameri uradniku, ako nekaj neljuboga po zakonu nčkomu storiti mora, kakor da bi to po vlastnej samovolji činil. Vsigdar razločimo in razlikujemo to, kar mora uradnik po zakonih storiti od tega, kar bi morebiti hotel u našo škodo učiniti svojevoljno, brez zakona, brez postave ali proti zakonu. Nčkaj tako sa-movoljnoga, nezakonitoga ali protizakonitoga ni kdo naj ne terpi od uradnikov, temoč oglasi se berž u višjih in naj višjih mestih. Zvlaste pak kar jednakopravnost narodovo zadene, ne terpimo nikakor, na nobene vižo, da se bi nam krivica delala, da bi se nam cesarska obljuba kazila po deržavnoj ustavi potverdjena. Ako bi se nekteri iz novih na Slavenskim ustanovljenih uradnikov najšel, kteri bi ne znal popolnoma po sla-vensko, ne zanemarajte časa, ne zamudite, da to rčč ne samo u novinah oznanite, temoč zraven za-jedno tudi pritožbo naravnost k namestništvu (Statt-halterei) Slovenci u Celovec, ali u Ljubljano ali u Gradec ali u Terst ali u Gorico pošlete in to vsigdar erga recepisse, da bi se nato pritožbo pozabiti ne moglo. Ali to nie ne izda, nič ne pomaga, ober-nite se na ministerstvo, in tak uradnik se mora iz Slavenskoga kraja odstraniti, dokler cesarska beseda in ustava nekaj velja. Ne dajte se pri tem potežiti in omamiti s izgovori, postavim: vsaki po-četek je težek, da to že pozneje uravnava se, in tako dalje; ako se mi berž od početka možko ne potegnemo za svojo pravico, pride to lepo počasu spet tako deleč, kakor popred, da se nam bode uradovalo u jeziku ptujem, ne razumljivom, in da vas bodo u uradih in pisarnicah prodajali. Podavajte uradom u pisarnice vse le po sla-vensko, ne prijemajte ni jednoga ukaza, nijednoga spisa, pisma, lista drugače, daje po Slavensko: te Slaven, kteri po nemško razumi, naj preudari, da je velika množica njegovih rodjakov, kteri po nemško ne razumijo, in da bi on s svojoj nemarnostjo ničemerno navado nemarnih uradnikov podpiral in s tem svojim rodjakom škodoval. Ravno tisti izmed nas, kteri po nčmško razumijo, morajo naj krčpejše se za jednakopravnost zaujimati: zakaj oni so obično naj prosvetlenejši, ako se pro-svetlenejši Slaveni za svoje manje prosvetlene rod-jake ne zauzamejo, kako bi se leti mogli ubraniti? Spoštujemo pa tudi pridne in poštene uradnike, kolikor nam je samo mogoč, priljudno in čast-ljivo se proti njim obnašajmo, zakaj verli uradnik je dvojne časti vreden. Austrijansko cesarstvo. Ljubljana. Vodja latinskih šol g. Dr. Kleemann je bil te dni na Dunaju in je z ministerialnim svetovavcem govoril, ki mu je dovolil „berilo" za šole s pomočjo rodoljubov sostaviti. G. vodja sam bonačert storil , in potem rodoljube naprosil po tem berilo sostaviti. Zunajna oblika bo krasna in knjiga kolikor mogoče dober kup. Ko bo sostavljena, jo bode g. vodja ministru v poterjenje poslal, da se bode potem če bo mogoče že o Veliki noči v vse slovenske gimnazije vpeljala. Ljubljana 2. januaria. Danes smo vidili precej Serežanov v Ljubljani. To so bili pravi junaki! Mengeš. Posestnik Andrej D a n i č je podložnim kmetom vse dolžnosti brez odškodvanja odpustil. Tako ravnanje je gotovo vse hvale vredno in zasluži, da se očitno oznani. Terst. 24. decembra o pol dveh popoldne je prinesel iz Benedk parobrod novico, da se je pod-maršal Vrbna vstrelil. Zakaj da se je to zgodilo, ni znano. Ako je res ali ne, ne moramo zagotoviti. Iz Celja 27. Grudna. Praznovali smo dans prav veseli in imenitni dan. Njih Veličanstvo naš svitli cesar Franc Jožef Pervi so blagovolili učitelju v normalnih šolah, gospodu Dragotinu Kop-pel, zavolj njegovih zaslug o učeništvu zlato majhno svetinjo podariti. Današni dan je bil odločen ta cesarski dar na persa mnogo-spoštova-nega in častitega učitelja pripeti. Zbralo se je bilo ob pol jednajstih v mestnan-ski hiši visokočastivredno duhovništvo, učitelstvo med njimi gospod Koppel, mestnansko odborstvo, veliko število vradnikov in mestnanov z veselim ser-cem to imenitno svečanost pričakovaje. Kmalo potem pridejo gospod Janez Šmelcer, naš prečastiti krožni poglavar. V krepkem nagovoru na mnogo zasluženga učitelja razodenejo ginjenim poslušavcem pomen današnega dne; opomnijo, da so tud oni pred 40 letmi njegov učenec bili, in da med pri-čejočimi veče število njegovih nekdajšnih učencev zagledajo. Zdaj mu zlato svetinjo na persa per- pnejo in rečejo,