PODOBA KRISTAL »PODOBA - KRISTAL« POSEBNA ŠTEVILKA REVIJE PROBLEMI 7 v represivnih okoliščinah, v katerih prihaja do drastičnega zamegljevanja subjekta, seveda tudi na vizualni ravni funkcionira aparat, ki reducira predstavni tok na ideološko pojmovane socialne funkcije. Na delu je aparat, ki z represivnim atribuiranjem pomenov vizualnega polja zamejuje distinkcije, izolira in zapira podobo: polje opazovanja je potisnjeno in zamenjano z relacijo negibnega telesa in hermetične slike, ki učinkuje kot zapoved, uniformirano dejstvo, gospodar. Na vizualni ravni tako funkcionira mehanizem, ki s produkcijo nereverzibilnih matric znotraj odprtega in nezaključenega predstavnega niza razklepa relacijo med gibljivim telesom gledalca in predme- tom percepcije, ki usmerja in zožuje strukturo pogleda na usklajevanje pozicije telesa z že vnaprej določeno in predhodno osmišljeno sliko. S produkcijo hermetičnih slik seveda v vizualnem polju nastajajo neizogibni zastoji, ki limitirajo govorico in ji odvzemajo regenerativno vrednost. Tako se pred umetnostno prakso postavlja problem, kako znotraj kontaminiranega vizualnega polja evoci- rati prav tisto, kar hermetični sliki nujno umanjka, to je vspostaviti tisto, kar mora biti v strukturi hermetične slike prekrito, da bi sploh lahko bila v funkciji ukaza in nadzora. Vzpostavlja se problem, kako razkriti vezno tkivo znotraj katerega so številni hermetični rezi šele dostopni in berljivi kot označujoča substanca, drugače povedano, vzpostavlja se problem katarzične vrednosti podobe. Če torej hoče umetnostna praksa ohraniti regenerativno zmožnost in če hoče ostati v funkciji dejanskega komuniciranja in pretoka informacij, neizogibno trči na problem razkrivanja hermetičnih slik, ki blokirajo pot v kontinuumu predstavnosti. Seveda pa razvidenje represivnosti hermetičnih slik ne more biti zaobseženo z aluzivnim nivojem, ki bi si vnaprej lastil proces vizualizacije in ki bi torej temeljd na garantiranem oblikovalnem postopku. Bistveno pri tem je, da razumemo, da se z analizo pozicij in vlog hermetičnih slik postavlja prav problem statusa vizualiza- cije same. Učinkovitost hermetičnih slik je pogojena s tajnostjo, zatajevanjem in brisanjem odgo- vornosti pred segregacijami iz katerih derivirajo. Njihova dominantna raven ni raven artikulacije vizualnosti, na katerem bi bila vizualnost asimilirana v sisteme transformacij, ampak raven navidezne sklenjenosti in dokončne integriranosti, to pa je seveda raven gospodarja, na katerem je slika pojmovana kot sredstvo za ekspanzijo dogem in moči. S konstitucijo hermetičnih slik, se torej znotraj kontinuuma vizualnega polja zarisuje fiktivna meja, ki blokira svoboden pretok med informacijami in ki preprečuje, da bi sliko dojeli kot integralni del polja in pravprezrtje včlenjenosti in vgrajenosti v vizualni tok, odsotnost povezav z drugimi conami, fiksnost in nespremenljivost strukture hermetičnih slik so tisti dejavniki, ki konstituirajo njihov represivni karakter. Hermetične slike se tako kažejo kot nekaj, kar se nenehno izmika temu, da bi bilo operativno in pomensko določljivo znotraj razpirajočega toka vizualnosti, ki subjekta vseskozi preplavlja, saj bi se z njihovo včlenjenostjo sesula njihova avtoritarna drža in bi njihov represivni karakter splahnel. Umetnostni ugovor represiji torej implicira razkritje manipulacije z vnaprej definiranimi diferencami vizual- nega, terja dešifriranje aparata, ki vizualno sestavo formulativnih polj usklajuje z že vnaprej določenim pojmovnim sestavom, kije izdelan na temelju povsem drugih virov informacij, kot pa so lahko operativne vrednosti vizualnosti. Terja produkcijo, ki si prizadeva postaviti se v pozicijo dejanske analize perceptivnega polja, v pozicijo komunikativnosti, takšna praksa pa seveda ni razložljiva le s spektrumom formalnih lastnosti, ampak zahteva tudi natančen razmislek o tistih psihičnih in socialnih mehanizmih, ki predstavni tok blokirajo. Zahteva torej prakso v smislu izdelovanja znamenj, ki nikakor ni identificirano s katerokoli drugo obliko projekcije mišljenja in tudi ni prototip kakršnekoli mentalne aktivnosti, ampak je določljivo na nivoju problema, ko dejansko postane berljiva njegova lastna in posebna sistematika. Umetnostni ugovor represiji predstavlja tisto refleksijo sveta, ki nenehno generira razlike in tako potrjuje lastno specifičnost prav zato, da bi evocirala stanje, kjer preneha podrejenost vizualnega vnaprej predpostavljenim pojmom, ki poljubno premeščajo in zamenjujejo podobe, šele tu pa se dejansko razpre operativni karakter, preko katerega se potrjuje posebna, določena družbenokritična narava umetnostne govorice. fubijani, avgust 1988 Sergej Kapus Pričujočo številko je moč brati kot učinek neke opazne spremembe težišča, tako na ravni same »likovne prakse«, kot tudi govora o njej. Obrobna so postala na primer posamezna vprašanja in dileme, ki jih vse skupaj uteleša veliko Vprašanje »modernizem ali postmodernizem?«. Ne le zato, ker so se tovrstni, še do nedavnega tako »akutni« problemi, marsikje sprevrgli v »zdravo« jedro ideološke diaireze Dobrega in Sla- bega, ampak predvsem, ker se tisti »pravi« in »res« zanimivi problemi odpirajo drugje. Izhodišče, za katerega bi lahko rekli, da druži »dela«, zajeta v tej številki, bi morda lahko formulirali takole: Izvirnost je res na strani ponavljanja, kar pa ne pomeni nič drugega kot to, da zgodovina ni ponovljiva. Zaradi okamene- losti originala reprodukcija ni več mogoča, saj ni podobna po- dobi in še sama sebi ni podobna. KIP postavi gledalca izven njega samega. Namesto telesa je sproducirana distanca do telesa. Obstaja razlika med spredaj in zadaj, obstajajo strani telesa, ki so pozabljene, obstaja par- cialno videnje, ki ga ne razreši še tako velika »pošiljka« svetlobe, in obstaja prostor prehoda. Vsak kip je telo in zaradi svoje fizičnosti nosi s seboj tudi »haptičnost«. Vendar pa smo prej soočeni s prepovedjo dotika kot s samim dotikom. Haptičnost je seveda navzoča — navzoča je v poganjku očesa. Oko je dotik roke in zato je oko po definiciji »zlo oko«. PODOBA ne razkriva ničesar, razen »padca angela svet- lobe«. Baročna nabuhlost, nagubanost površine, ne daje nika- kršnega razkritja inje prej »smrt luči«. Gledalci naj se počutijo kot utesnjenci, ki jim je vzeta luč, soočiti seje treba z videzom in pogledati zlu v oči. Zlo je včasih dopuščeno in kdaj celo nujno. SLIKA je lahko nekaj, kar se samorealizira, clika sama je lahko voyeur. Zdelo se je, da bodo s premagovanjem iluzionis- tične predstavnosti postali jasni resnični odnosi med človekom in njegovim svetom, res pa je postalo le to, da sta iluzionizem in njegovo zanikanje/brisanje le komplementarna dela istega sis- tema mišljenja in da se vedno prikaže le razkol med željenim in dobljenim. Zato je potrebno, da umetnost postane nekakšen laboratorij za življenje zunaj utopičnega mišljenja, da najprej v sebi do konca razvije človekovo razklanost med videzom in bistvom in obenem problematizira lastne temelje, vendar na drugačen način, kot je to storila t.i. avandgarda oziromo tisto, kar smo od nje vzeli, to je ne da le negira in razrezuje, pač pa da se vzpostavi kot pozitivna dejavnost. 1 Tudi v razmerju do filma se »zunanje« analogije vse bolj brišejo. Stična točka je lahko le nekaj^ kar se, ali pa se ne proizvede ob vsakem konkretnem primeru. Izraz PODOBA KRISTAL je sicer res sproduciran v polju filmske teorije (in-kot- da-je-domena-filma), pa to sploh ne izključuje njegove »ilustra- tivne« moči v polju »likovnosti«. Se več: prav zato, ker je izraz filmski, kar najbolj »odraža« samo notranjo strukturo »del«, o katerih je govora v tej številki, torej »likovnih del«. Sicer ob »gradnji« te številke nismo posebej iskali kakšnih kohezivnih elementov, ki bi dele šivali v celoto — vendar pa se zdaj zdi, da sta prav besedi PODOBA KRISTAL tisti, ki vlečeta »zlato« nit skozi omenjena »likovna« dela. Gre za nek posredovan odnos do filmskega medija, do filmske reprezentacije, in predvsem za tisto, kar je v filmu že ontologija: razsrediščeni in pomnoženi pogled (blizu/daleč, majhno/veliko, stranski pogled/an face enega predmeta). In to je tisto, kar je blizu izdelkom, ki so zajeti v tej številki, blizu v njihovi različnosti. Vidi se, da ni več enotnega gledanja, da se podoba nenehno deli/množi, trensfor- mira v necelosti, da videz ni berljiv v enem zamahu, ker je grajen iz različnih rakurzov gledanja. V tem pogledu nam odgovori teh »del« zastavljajo kar najbolj bizarna vprašanja, teme, ki so se (dobesedno) šele zdaj odprle. Ne da bi bili prehitri ali predrzni lahko rečemo, da se optika stvari, ta svet (namerno je uporabljena beseda svet) prvič gleda na tak način in zagotovo še ni obstajal tak pogled. Seveda se teža te trditve zaveda zgodovinske kontinuitete iluzionizmov, optičnih čaš, anamorfoz, M. Duchampa,... — a zgodovina ni ponovljiva, je izgubljena ali kvečjemu simulirana, in nikoli to ni Zgodovina neposredno in na sebi. In zato lahko rečemo, da »kaj takega naše oči še niso videle«. Alenka Zupančič in Jordan Ožbolt 2 TELESNOST KOT DISTANCA DO TELESA VEDETI NI ISTO KOT VIDETI J. B.: Recimo, da začnemo s prostorom, in tukaj bi se navezal na izjavo Carla Andrea iz šestdesetih let, ki pravi: »Nehal sem rezati v material, sedaj režem v prostor.« Na vsak način je bilo treba zavojevati realni prostor. Od tod izvira teatralnost ki- parstva v 20. stoletju. Zanima me tvoje mnenje o tem in zakaj je do tega prišlo. M. P.: Do 20. stoletja v kiparstvu ni bilo problema s »prostorom«. Problem je bil, kako prikazati figuro kot tako. Potem se je sčasoma zgubil stik med kiparjem in upodobljeno figuro. Pojavilo seje vprašanje, na kaj se obračaš, ko delaš kip. Ko seje torej prekinil odnos, kije omogočal vživetje v figuro, so se začeli kiparji ukvarjati s tistim, kar jih je obdajalo — s svetom brez Boga, če lahko tako rečem. V svetu, kar zaseda isti prostor kot mi, to je stvar. Stvar in prostor. Tukaj se zgodi neka čudna stvar. Če delamo s samim prostorom, s tem še nič ne pridobimo. Važna je struktura kipa in ne gibanje okrog osrediščenega kipa. Stvar, recimo, vidimo vedno na nek način potisnjeno izven »realnega« prostora, potisnjeno v podobo ali ravnino, ki porine stvar samo na raven besede. In naprej na raven vedenja. Ko začne Giacometti delati figuralne glave, se Breton zgrozi in reče: »Saj vendar vsi vemo, kaj je glava.« Točno to. Vsi vemo, kaj je glava, vidimo pa je ne. Vedeti ni isto kot videti. Giacometti je bil na nek način prvi in zadnji, kije videl figuro, na figuri je rešil videnje stvari. Zanimalo ga je— kakšen je moj odnos do realnosti, kaj vendar vidim, ko delam figuro. Rekel je: »Realnost mije uhajala.« In naprej: »Pred- meti brez uporabnosti in vrednosti, za odmet.« Zanimivo je tudi to, daje začel delati »svoje« figure takrat, ko je nehal delati po živem modelu. Ali, izjava Duchampa, koje govoril o Stojalu za steklenice: »Stvar, ki seje niti ne pogleda, toda zavedamo se, da obstaja, vidimo jo, ko obrnemo glavo stran.« To je tudi moj problem: stvari sem videla vedno v pozabljenju, ki mi je sploščilo stvar — v pogledu. Če bi postavila predmet kot tak v »tri dimenzije«, s tem nič ne pridobim. J. B.: Izkaže se, da je Giacomettijeva figura drugačna od figure v prejšnjem kiparstvu. Zanima me, zakaj se to zgodi in obenem me zanima, kakšen je tvoj odnos do figure. M. P.: Giacometti ni več videl kipa, katerega je delal, kot dvojnika upodoblje- nega človeka, in prav tu seje zarezala v reprezentacijo moteča distanca, ki ne dovoli kipu, da bi sprejel vse, razložil vse, sam v sebi. Kip postavi človeka, gledalca, izven samega sebe. Na nek način Giacometti ni delal telesa, ampak distanco do telesa. V klasični reprezentaciji seje kip obračal, če lahko tako rečem, na ideologijo, to se pravi, na »celo« podobo. Tudi danes ima vsak umetnik točko nekega Drugega, vendar ta odnos vidi, ne več travmatično kot Giacometti ali vživeto kot Michelangelo, ampak dela iz njega. Giacomettiju je pomenilo delo »njegovih« figur izgon iz Raja. Iz kakšnega Raja? V klasični reprezentaciji seje imel upodobljen predmet za nadomestilo realnega. To je posledica perspektivno urejenega sveta, ki postavi enkratnost stvari in časa in kar naprej garantira enotnost podobe in stvari. Perspektivno urejena piramida očesa te gleda nazaj iz slike, kipa, in v svoji osrediščenosti dovoljuje iluzorno identifi- kacijo subjekta s podobo. Zakaj iluzorno? Ker se skušaš dojeti tam, kjer se misliš. In to je prav točka razkritja v klasični reprezentaciji. Sama struktura reprezentacije se odseva na pomenski ravni. Skratka, danes ne moremo več verjeti, da je predmet v podobi. 4 TELESNOST IN MEHANIZMI ZA VIDENJE J. B.: Če se vrnemo k tebi, ti se v svojih kipih obračaš na figuro. Imaš naslove, kot sta Trebuh, Noge. Kako si ti razrešila kip? M. P.: Imela sem srečo, da sem na Akademiji delala tri leta po živem modelu. Pokazalo seje, daje upodobljena figura drugje, kjer sem jaz, oziroma, kjer je upodob- Ijenec. Skratka, mene ni v figuri. Tu nastopi isti problem, problem distance, ki se pojavi med kipom in mano. Glede naslovov. Imaš problem prostora in problem podobe. Če jaz nisem več v figuri, kje sem. Ko sem v prostoru, ta prostor ni geometralen, opisen, vsak gib v prostoru ti da to čutiti. Podoba — na en način vidimo vse stvari potisnjene v podobo. In, glede telesa. Če je kip nekakšen negativ telesa in mene ni več v njem, nastopajo ti naslovi kot videnje odsotnosti fizičnega. Prav tu, kjer človek sam sebe nikoli ne vidi kot celo bitje: obstaja razlika med spredaj in zadaj, obstaja parcialno videnje in prostor prehoda, strani telesa, ki so pozabljenje. J. B.: Ti imaš šele sedaj naslove, kot sta Trebuh, Noge. V večini prejšnjih kipov, ki si jih razstavljala v ŠKUČu, si se ukvarjala predvsem z optiko, videnjem. Ti kipi delujejo kot neke vrste stroji za gledanje... D. Z.: ..., za produkcijo vrste pogleda. J. B.: Najprej si se ukvarjala z neke vrste optiko in šele sedaj si združila to s telesom. M. P.: Vsak kip je telo in zaradi svoje fizičnosti nosi s sabo tudi haptičnost. Vendar, živimo v času, koje vid, konzumacija vida, dominantna. Soočeni smo prej s prepovedjo dotika kot s samim dotikom, kar lepo pokažejo Kapoorjevi kipi. Če lahko tako rečem, ne čutimo več isto kot tisti, ki je naredil Willendorfsko Venero, ko jo držimo v roki. Haptičnost seveda obstaja — v podaljšku očesa. Oko je dotik roke. Jaz sem naredila tri kipe, katere primes v roke. Bili so nekakšni mehanizmi mojega videnja, obračali pa so se na gledalca, ki jih je prijel v roko. Gib je obstajal le takrat, ko si kip dvignil in tu seje pokazal paradoks videnja prostora — od opisnega tridimenzionalnega do sploščenega — v kipu z naslovom Ni brezčasnega prostora. Potem, asinhronost telesa, kjer gleda lec obeh strani ne more videti naenkrat. Imaš dva pogleda, ki eden drugega izključujeta, napram enemu pogledu v klasični reprezenta- ciji. Kipi v ŠKUCu so govorili prav o sploščenosti videnja stvari. Na primer, vzela sem odtis stopnic v svincu in ga sploščila na eno ravnino. Ravno, ko sem ploščila stvari, se je pokazal problem roba, ki se izkaže za ključnega. ROB IN REZ J. B.: Kako ti razumeš rob? D. Z.: Rob kaže na spremembo gledanja. Rez, ki obstaja v središču pogleda, pa je popolnoma aktiviran, ker ga zavestno vključiš noter — pri '"rebuhu. M. P. : Rob je tista fizičnost, ki omogoča prehod iz enega stanja v drugo. Spom- nim se na Da Vincija, ki trdi, da je v figuri treba obvladati samo dva profila, Michelangelo pa vztraja na točki enega samega pogleda. Cellini zahteva osem enako važnih pogledov — no, in v manierizmu zahtevajo že sto idealnih obrisov. Samo, s stotimi pogledi nič ne pridobiš. Res je, stvar se pokaže drugačna preko roba, to vemo iz risbe. Tudi anamorfoza v slikarstvu se prikaže prav preko roba. J. B.: Kipar Deacon se ukvarja zelo veliko z robom, s parcialnostjo pogleda. Glavni pogled nam odkrije podobo. V drugem pogledu pa se podoba spremeni, se zoži, postavi se v svoji sploščenosti drugačna od drugih predmetov. 5 M. p.: Kip se obrača nate in na tvoje telo. Hkrati pa ga vidiš v pozabljenju — preko robov. Ravno tu se kip konstituira. Prostor roba je prostor prehoda, ki kaže iz enega stanja v drugo inje zato v tem trenutku tudi prostor pozabljenja, spanja, smrti. Rob razbremeni kip, da bi mogel nositi sporočilo v zaključeni podobi. Tu imaš dve podobi kipa, ki se pojavita pri Deaconu in o katerih govori tudi Tucker v svojih zadnjih kipih: kip lahko vidiš kot podobo konja in drugače kot človekovo koleno. J. B.: Podoba Trebuha se pojavi v glavnem in hrbtnem pogledu, kaj paje vmes? M. P.: Vmes gre za izgubo podobe kot take. Gre za to, da sveta ne vidimo več v perspektivni urejenosti, ampak prej v prisotnosti in odsotnosti. D. Z.: Rob je zavezan prehajanju, rez pa ni več zveza. M. P.: Prerez je kiparjeva moč zaustavitve. Brancusi ima prereze, Počivavšek tudi. To je odločilni rez, ki predstavlja kiparjevo odločitev med idealno formo in tem, kar ti si. Če hočeš, sprejeta nedokončanost. NEGATIV TELESA IN PREDMET J. B. : V svojem kiparstvu uporabljaš realne predmete — vaze, dele raznih pred- metov, kot je furniran les, sedaj uporabljaš opeke. M. P.: Vedno znova zadenem na problem videnja realnosti, zato tudi uporab- ljam predmete kot take. Predmet je danes v reprezentaciji zamenjal človeško figuro. Kip se je najprej trudil prevzeti pogoje bivanja predmeta — stal je na primer na tleh brez podstavka, kasneje pa je kip tudi pomensko postal predmet. D. Z.: Predmet te gleda nazaj, človeka postavlja na raven njega samega, po Lacanu. Nevarnost je za samega človeka, da se zgubi med predmeti. Kako ti gledaš na uporabo predmetov v kiparstvu, na subjektivno ali humanizacijsko vrednoto. M. P.: Figura še vedno obstaja, le daje dokončno izven kipa. Vsa abstrakcija, vsa predmetnost v kiparstvu ostaja posredno vezana na človeško figuro; ali naravo in seveda tudi na umetno naravo, na naravo, katere seje dotaknil človek. Problem je, kaj dati v zameno za čutnost, za spremenljivost, labilnost človeka — kar je neposredno kazala figura v klasični reprezentaciji. Če vzameš figuro ven, ali na primer spremenlji- vost še vedno obstaja? Kot da bi mogel gledati od zunaj navznoter. Ali je možno razmišljati o čutnem in geometralnem in ne o podstavku in kipu? Kaj dati v zameno za trdno gradnjo perspektivno urejenega sveta? S tem se bomo ukvarjali še nekaj časa. In, da nekoliko drugače odgovorim na tvoje vprašanje — noben kip, tudi če črpa neposredno iz predmetnosti, se ne more izgubiti med običajnimi predmeti. Sicer pa velja od nekdaj — kip je narejen od človeka za človeka. Sedaj imaš veliko kiparstva, ki je le prostor besede^ miselni prostor, ki obstaja le med vzrokom in učinkom in je zato zelo enoplasten. Čim ne delaš s tradicionalnim kiparskim jezikom — prostorom, časom, telesom itd., kip zgublja na bogastvu interpretacije. Če hočeš, beseda še ni meso postala. Stvar se besedi vedno izmika. J. B.: Vprašanje je, kako te predmete stisniti na kompleksnost, ki jo človeška figura ima. D. Z. : Kaj je potem zate presežek, ki dela kip za nekaj več kot predmet? Če lahko o tem govorimo. M. P.: O presežku ne morem govoriti. Potrebna je kiparjeva prisotnost, da nastane kip. Jaz vedno delam dve stvari hkrati: vzamem predmet, iz katerega izhajam in potem delam telo, ki je negativ mojega telesa. J. B.: Tudi Počivavšek govori o negativu telesa. M. P.: Ja, saj to je podoben problem. On je zunaj kipa. 6 KIP JE VEDNO PODOBA D. Z.: V ŠKUCu so kipi producirali pogled. Pogled povzroči nastanek podobe, ki je vedno tudi simbolna podoba. Ko pa bi morali ti kipi govoriti o pomenskosti podobe, se umaknejo, postanejo zgolj pasti za pogled in nimajo povabila — apolinične dimenzije. Dočim Trebuh v Mali galeriji že kaže to pomensko zvezo s podobo. M. P.: Že Jože je prej rekel — prej so bili kipi mehanizmi za videnje. Sedaj sem začela delati kipe, oblikujem. Tega prej nisem. Kiparstvo je oblikovanje. Naprej — kip je vedno podoba in zaradi tega nosi vse bogastvo, ki jo podoba že historično nosi s seboj, med drugim tudi simbolno in tako naprej. Podoba kipa pa ni le človekova podoba. V konstruktivizmu, recimo, so se kipi trudili postati »abstraktni« v tem, da nam niso nudili neposredno človeške podobe. Vendar, zaradi svoje prosojne gradnje so se kazali v trenutku razkritja, enkrat za zmeraj — kot figura v klasični reprezentaciji. J. B.: Zanimivo se mi zdi, ko rečeš, da si začela oblikovati. Kipar celo potrebuje obdobje, ko se ne ukvarja toliko z oblikovanjem, ampak s tem, kako vidi... M. P.: ... — kakšen odnos ima do sveta. J. B.: Na vseh tvojih kipih se opazi simetrija. Ali se to veže recimo na telo in na to, da se vidimo na nek način simetrično? Razstavljeno telo stebra je simetričen kip, vsi tvoji kipi so simetrični. M. P.: To je res. Zanima me prav najtežja točka. Kip nastopa kot simetrična figura zato, da se podoba prikaže. Dati center in ga izmakniti. Vidim le tisto, kar ne gledam: ni osredotočenega pogleda. ČAS J. B. : V tekstu, ki si ga imela v katalogu za Malo galerijo, si pisala o hoji in kako preko hoje v svoje kipe vpelješ čas. Ali lahko poveš kaj več o problemu časa? M. P.: Mi pripadamo krščanskemu svetu, ki vidi čas ciklično. Z razliko od Židov, ki vidijo čas predvsem v njegovi zaporednosti. Tu se spomnim na Barnetta Newmana, kije naredil lateralno sliko. Rekel je: »Slika sama je čas.« Zavedal seje tega. Mi vidimo čas ciklično — lahko rečem, da obstaja v pojmu časa neke vrste zaključenost. To paje tudi problem naše civilizacije. Ustvarjanje je v svojem bistvu razumljeno teološko. In tudi: ali niso prav teologi tisti, ki so umetniku podelili fantazmo ustvarjalnosti? Ta gesta umesti umetnika kot Umetnika in ta premik zazna- muje prehod v perspektivno urejen svet. Na nek način ne delamo nič novega — v postmodernizmu gre le za prepoznanje nemožnosti postavk, v katere je verjel še modernizem, na primer humanizma, racionalizma. Umeščamo se simbolno do Boga, do Drugega — ki je izven nas — kot »cele« podobe in potem to »celost« lomimo. Zato obstaja razparceljranost, zato obstajajo dvojne podobe kot so večnost — minljivost, eros — thanatos. Če hočeš, Giacometti ni delal toliko portreta te in te ženske, kot je delal podobo »neke« ženske in šele tu deluje moč erozije vida; nažrtost modelacije učinkuje preko simbolne podobe. Naprej — hoja vpelje čas: enkratnosti stvari in časa ni v prostoru, v katerem se gibljemo. Toda na drugi strani, pogled drugega človeka oziroma, lahko tudi rečemo, pogled stvari ustavi čas. In prav tukaj vidimo kip. To je zanimivo. V našem omrtviče- nem gibu vidimo kip — vidimo podobo. Ravno tu kip postane umetniško delo, ker je mrtva stvar. REALIZEM IN FILM J. B. : Ti si uporabljala furniran les iz omar. Ti je bilo na nek način lažje jemati iz predmeta, kakor pa če bi vzela navadne deske in Optično čašo naredila iz njih? 7 M. p. : Vsi materiali in predmeti so v kipu podvrženi interpretaciji, zato jih lahko uporabljaš — odnos do modeliranja je seveda isti. Tuje zanimiv problem realizma. Realizem je vedno vzel tisto kar vemo za tisto kar vidimo. Na primer, akademizem koncem 19. stoletja — kiparji so se trudih posnemati živo v mrtvem, to se pravi, v kipu, čim bolj prepričljivo. Pripeljali so stvar do tiste točke, koje sam kip pokazal nemožnost takega mišljenja. Različne kamne so uporabili npr. za lase, za obraz in to naj bi seveda govorilo u čutnosti, barvitosti figure. Ravno tak način pokaže, da nič ne pridobiš — na čem? Na realnosti kipa. Vsak kip je iluzija. D. Z.: Vprašal bi te o temeljnih prvinah kiparstva in naprej o bežni analogiji s filmom, ko ta ustvarja navidezno realnost. Prav tako kot film tudi kiparstvo dela z realnostjo, uporablja različne materiale, predmete. M. P.: Ni realnosti v filmu — to najlepše vidimo prav v dokumentarnih filmih, prav tako kot je tudi v kipu ni. Glede temeljnih prvin kiparstva: kiparstvo je zapisano vedno istemu material- nemu repertoarju, če lahko tako rečem. Kar vidimo kot navidezne premike naprej, to so redefinicije. Napredka v umetnosti itak ni. D. Z.: Pomen filma zaobjameš s tem, ko vidiš cel film — vedno delaš rekons- trukcijo kadrov. Isto je pri kiparstvu — ko obhodiš kip, narediš montažo v glavi retroaktivno. Zakaj so rezi tako pomembni? M. P.: Film govori o linearni gradnji, o prekinitvah v montaži. Mogoče je tu možna povezava s filmom — kip se danes ne razkrije v enem pogledu, ravno tako kot se ti tudi film ne. Na drugi strani, podoba filma ali podoba kipa obstaja. Mislim, da v našem razumevanju umetnosti ne moremo uiti zaključenosti, ustavitvi časa. D. Z.: Prej so se kipi še vedno trudili ohraniti eden pogled skozi eno vsebino. Tudi če si hodil okrog, se vsebina ni bistveno spreminjala, razen takrat, koje prišlo do radikalno različne sprednje in zadnje strani — kot pri tvojih kipih. Tukaj pridemo do zveznosti pogleda — rob je zveza. Zdaj in prej: če pogledaš Brancusija, on dela horizontalne prereze, vse pa drži skupaj gravitacijska vertikala. Prej sem omenjal osredotočenje in razsrediščenje. Sedaj ni več prisotne te gravitacijske vertikale, ki bi držala kip skupaj. M. P.: Točno tako. Ta gravitacijska vertikala je hkrati tudi perspektivna točka in je seveda prav tista točka, ki nudi gledalcu — v svoji osrediščenosti — možnost identifikacije. Če pogledamo Brancusija, Brancusi je naredil dva kipa — Ledo in Tjulna — tako, da sta se počasi vrtela okrog svoje osi. To potrjuje, daje bil moderni- zem zapisan strukturi renesančnega diskurza. D. Z.: Pomembna je bila gravitacija, osrediščenje v jedru samem. In naprej — Rodinovo delo kaže na premik iz sredine navzven. M. P.: Govoriš o navideznem napredovanju kiparstva v 20. stoletju, o razvoju od notranjosti proti površini, od izpraznjega jedra figure proti koži. Glede na film, o katerem smo prej govorili, jaz razumem kip kot konstrukcijo. Ne samo kot delovno konstrukcijo, ampak kot konstrukcijo raznih stanj — telesnega, simbolnega. Polno stvari je, ki jih v kipu parcialno rešujem. Nisem skušala rešit v enem kipu vseh problemov v eni potezi. Mogoče ima to nekaj skupnega s filmsko montažo. J. B.: Evolucija filma se lahko gleda na bazi različne uporabe planov — veliki plan, splošni plan. Ali je možna analogija s kiparstvom v tej optiki? M. P. : Gledanje od blizu, gledanje od daleč. Tukaj se spomnim na Giacomettija, kije rekel, da lahko vsak kip zmanjšaš tako, da greš stran od njega. Če kip postavim zunaj, nič ne pridobi z velikostjo. Giacometti je prinesel na neko pomembno razstavo kip v mali škatlici. J. B.: Pri Giacomettijevih kipih ne moreš skrajšati distance, ker on postavi kip v distanco. D. Z.: Ti greš lahko bliže kipu ali dalj od kipa. 8 MARJETICA POTRČ: I, 2, 3: »TREBUH«, 1988; opeka/les/svinec/glinena vaza; 215X204X73 9 M. p.: Ravno to je tisto, kar je Giacometti trdil — s tem nič ne pridobiš. Tudi Merleau-Ponty je, mislim, govoril o tem: alije človek viden od daleč manjši in obratno? Je isti človek, viden od daleč. Razlika med kipom in filmom — vedno meje presenečalo to, daje bil kip s svojo telesnostjo historično potisnjen ob zid. Tudi če pogledamo na primer Berninijeve kipe — ti nudijo le iluzijo gibanja okrog strogega središča. In tudi — stojijo ob steni. Presenečalo meje, koliko časa je potrebovalo kiparstvo, da se zaveda svoje telesnosti, svojega bivanja, če hočeš — napram bivanju v »projekciji«. Da ni potisnjeno le v mentalno sfero, o kateri smo govorili prej, in kateri pripada veliko novega kiparstva. Tu se ti, ko kip gledaš, enoplastnost odnosa zelo hitro razreši. D. Z.: Pri filmu in kipu se izpostavi svetlobno telo. M. P.: Seveda, kip dela tudi s svetlobo, to je ena temeljnih postavk. D. Z.: V primerjavi s filmom vidim pri kiparstvu eno plast več. Kip ohranja — brez svetlobe — eno dimenzijo več, katero je izpostavil Brancusi: kip za slepca. M. P.: In film. Primitivna plemena, ki niso vzgojena v naši civilizaciji, ne vidijo nič na filmskem platnu. Kip, obratno, že od nekdaj nosi s sabo haptičnost. Kip je, nosi s sabo telesnost, zato se tudi v 20. stoletju približuje stvarnosti in naprej predmetu, ki zaseda isti prostor kot mi. Barnett Newman je rekel: »Kip je nekaj, ob kar se zadenem, ko stopim nazaj, da bi pogledal sliko.« Prav v tej »negativni« izjavi je povedal to, kar kip je. POZITIV KIPA M. p.: Kip paje pozitivno telo. In v bistvu — mene zanima narediti v tem enem pozitivnem telesu razkol med »celim« in »ne-cehm« videnjem. Ah vpeljafi čas. Na en način, ni luknje v kiparstvu, je pozitiv. J. B.: Ravno tisti, ki se ukvarjajo z negativom, pridejo zelo hitro do stiske oziroma težave. Če začneš v formalnem giacomettijevskem smislu in rečeš: delo na negativu, se ti v trenutku pojavi vertikalna palica in počasi bi še ta izginila. Takrat prostor zmaga. Lepo se mi zdi, ko rečeš, daje delo na pozitivu, čeprav, negativ je vedno prisoten. M. P.: Govoriš o tem, da če delaš predvsem prostor, se ti kip zmanjša skoraj na nič, če pa delaš predvsem kip, se ti prostor zmanjša skoraj na nič. Jaz ne delam »tridimenzionalnega« prostora — prostor ni geometralen. Te luknje v kipu niso fizične luknje, tu ti pogled pade čez. Tukaj ni realnega prostora. Sam pogled izniči prostor. D. Z.: Rekla si: ni luknje v kipu. Če vzameš Deacona... M. P.: Pogled pade skozi kip, isto kot pri meni. V pogledu prostor ne obstaja. D. Z.: To ni luknja? M. P.: Ne, pogled pade čez. Če pogledamo Archipenka, prej se je prostor le dotikal figure, on pa dela prostor v formo. Mislim, da ni važen prostor v formi oziroma kompozicija v kipu, bolj je pomemben odnos kipa do prostora oziroma do tja, kjer je drugi. J. B.: Kje torej obstaja identiteta kipa? M. P.: Ne obstaja več neposredna identifikacija s kipom. Mogoče si mislil na naslove. Vsak moj kip ima naslov — ne dela se, da ga ni. Nosi s sabo identiteto, ki pa ni več moja idendteta, če hočeš. D. Z.: Kip je negativ bitja — pozitiv si ti. M. P.: Govorim o moteči distanci med kipom in človekom, kjer ti kip vrača pogled, če lahko tako rečem. Ni pa možna identifikacija s kipom, kipu ne morem več vračati »zaljubljenega« pogleda. Med kipom in mano se producira rez, meja. To se mi zdi zanimivo. 12 VEČNOST IN PARCIALNO DEJANJE M. P.: Vedno se nanašaš na večnost s parcialnim dejanjem — kot je kip. Pri Trebuhu je vaza razumljena na dva načina — ena je žarna posoda in druga je posoda za shranjevanje olja ali pač, snovi za človeka; nasploh lahko rečemo za vazo, da zajema simbolno in formalno bistvo kiparstva. Mislim, da ni umetnosti, ki se ne bi nanašala na večnost, in tudi, spomnim se Plečnikovih besed: »Minljiv si, le tvoja dela so tvoj spomin.« Obračaš se na smrt; ali na eros. Eros je matrica smrti — v življenju. Ni slučajno, da je toliko abstrakcije erotične. Recimo, pri modernističnem kiparstvu — prostor hoje je predvsem erotičen. J. B.: Govoriš o referenci na večnost, hkrati pa imaš kipe, ki se dajo razstavit, opeka se razstavi, se zvozi domov, na nek način, kipi niso večni. M. P.: Pri Trebuhu sem uporabila prerez vaze v zrcalni simetriji. Sedaj sem videla, da obstaja rimski kovanec, kjer se Janus prikazuje z dvema profiloma zrcalno. Janusje dobil od Saturna moč videti preteklost in prihodnost. Zanimivo je, problem večnosti: vidiš preteklost in prihodnost, ne vidiš pa sedanjosti. Če lahko rečem, vsak kip nosi s sabo večnost ali »celo« podobo, ki jo potem lomi s parcialnim videnjem, s parcialnim telesom. Vedno obstaja problem med tem kar se prikaže in tem kar izgine, ta razstavljivost kipov, med prisotnostjo in odsotnostjo. D. Z.: Pri Gombrichu imaš hkratno podobo race in zajca. Enkrat vidiš eno podobo in drugič drugo. Kako videti vmesno stanje? M. P.: Nikoli ne vidiš dveh podob naenkrat. Vedno vidim v razliki, med odsot- nostjo in prisotnostjo. Vmesno stanje je rob. Preko imaginarnega roba ali telesnega v kiparstvu ti je dana druga podoba, drugo stanje. Strogo gledano, jaz mislim, daje kip zgubil referenco na zgolj samega sebe, ponuja prej stanja. Prav sem se vpiše pojav brezštevilnih instalacij. Tudi Beuys z razparceliranostjo telesa, kije ostanek njegovih akcij. Akcija, ali njegovo besedovanje, ostaja zadaj kot tisti nosilec, spominska celota, ki nosi ostanke, ki nosi ostanke teh kiparskih teles. Govorim o stanjih: ni več simbolnega predmeta —je prej igra med stvarmi. Ne obračaš se samo na neskončnost, samo na simbolno, samo na mitološko. Konstrukcijo razumem kot igro med stvarmi, ki so prisotne pri delu. Sprva meje motilo, ker so se vaze kazale kot simbolen element. Vendar, kot vidiš, beremo ne le med žaro in shranjevalno posodo, ampak beremo tudi pogled večnosti. Polno je interpretacij in še so. Glede na to, kar sem mislila in na to, kar nikakor nisem. Vsak predmet nosi s sabo svojo zgodovino. Vsekakor pa mislim, da se predmet kaže prej kot napaka v sistemu — je napaka, ne simbol. april 1988: Jože Barši, Marjetica Potrč, Dušan Zidar 13 OBJEKTIVIZACIJA POGLEDA IN LATERALNA GRADNJA KIPA KIP z NASLOVOM »TREBUH« Marjetica Potrč— 1988 (215X204X75cm, opeka, svinec, les, glinena vaza) Galerijska postavitev ni naključna, kakor bi se utegnilo zdeti. Že pred vstopom v galerijo pogled skozi steklena vrata namiguje na posebnost obstoječe situacije, ki jo tvori icip s svojo prisotnostjo. Z dramaturgijo prehoda v galerijo se soočimo direktno z razmerjem telesnosti, ki kaže zagato, v katero se ujamemo. Prostorska lokacija kipa nosi v sebi odsev njegove notranje strukture. Kip je lociran izven gestalt koordinat galerijskega prostora, izven presečišča obeh simetral prostora, kijih lahko vidimo v stičišču linij linolej ploščic. Istočasno pa deli galerijski prostor na dva nesimetrična dela: na prostor distance (pred kipom) in na prostor vživetja (za kipom). Dramaturgija prehoda v galerijo se na nek način ponovi s prehodom iz prostora distance v prostor vživetja. S tem kip ohranja bistvo, ki ga dobi, ko ga naslovimo s kipom in ne s skulpturo. Tako je kip podvojen, hkrati pa nas že takoj ujame v prej omenjeno telesno razmerje s prostorom, ne da bi se zavedali časovne dimenzije — izkušnje kipa, ki bi bila posledica retromontažne zavestne dejavnosti. Z našo aktivnostjo, s hojo okoli kipa, razkrivamo njegovo vpetost v čas, njegovo podobo, katero evocira že sam naslov. Ob tej priložnosti sem si izposodil tolmačenje Deleuzejevega pojma PODOBA- ČAS, ki ga je navedel Zdenko Vrdlovec v svoji knjigi Lepota prevare, za bežno analogijo filma in kiparstva: obema je skupno to, da se nahajata v polju reprezentacije in jemljeta realnost za početje navidezne realnosti. V filmu je podoba čas: — oprede- ljujejo nerazločljivost realnega in imaginarnega, fizičnega in mentalnega; hkrati pa tu ne gre za pomešanje enega in drugega, ampak za odsev enega v drugem. — Je razpočenje artikuliranega filmskega prostora in časa, ki ga pogojuje vzroč- nost z rezi in čiste optične ter zvočne situacije. — Naracija ne pretendira več na resnico, odpira se lažnim silam, kjer jim pomaga montaža. — Montaža uvaja odklonska gibanja, iracionalne reze, kjer konec neke serije ne zaznamuje več začetka nove serije; med njima je rez z izključno disjunktivno vred- nostjo. — Trpi razlika med lažnim in resničnim.^ In ravno ti rezi, o katerih je bilo prej govora — v kipu so rezi in prerezi in ne robovi, se tu kažejo ključnega pomena. Robovi so v kiparstvu še vedno podvrženi kronološki interpretaciji — renesančnemu diskurzu branja celostne podobe. Tudi skulptura je nosila to branje s seboj. Pri tem je imel rob vzročen pomen povezovanja vsebine, odnosi nove vzpostavljajoče slike so bili podaljški izginule. Osredotočenost kipa je ohranjala vertikalna gravitacijska os. Mislim, da nosi rez s seboj moteči vidni pomen, ki daje možnost nadaljnje artikulacije strukture kipa, v nasprotju z robom, ki zaključuje vidno strukturo. Lahko bi rekel, da gre za odprti in zaprti sistem gradnje. Pri kipu »TREBUH« pa se realizira ravno ta odprti sistem gradnje. Vizualna artikuacija kipa se vidi v gradnji opek, hkrati pa se zrcali v tlorisni sliki. Opeke so zložene v dve zakrivljeni steni, kiju iz frontalnih pogledov prebada odprtina, istočasno pa ju v stranskem pogledu povezuje (odprtina se namreč materializira v U-profilira- nem lesenem telesu, znotraj prevlečenim z svincem, zato se v stranskem pogledu razkrije kot leseno telo). V tej odprtini, ki se v frontalnih pogledih kaže kot madež, »lebdi« prerezana vaza, ki nam vrača del izgubljenega pogleda, kateri se je izgubil v odprtini. Tako se konstituira metaforično bistvo (notranja substanca kipa) preko montažnega sistema in legalizira tisto prehodno stanje, mejo drugega sveta, našo nemoč videti svet, ki zgineva v angelski dispozitiv, v materializacijo časa in gibanja skozi razsežnost nevidnosti.^ Takšna konstitucija lateralne gradnje kipa omogoča pogledu objektivizacijo, lastnost, ko kip preseže dimenzijo objekta, ko pogled postane že sam »objekt«. 14 Aktivnost kipa izhaja iz samega sebe navzven. Aktiviranje tega stadija kipa se zgodi v dveh smereh reahzacije konstelaciji — prvič, v samem aktu utelešenja, ko se izvrši kreativno dejanje, ki daje kiparki in nam alternativo, da pride do ponovne vzposta- vitve, ali pa pride do dokončne izgube. Kajti eksistenca kipa je neposredno vezana na temeljni člen — fabriciran material, opeko, ki nosi v sebi vse pomene realnega (trpi razlika lažno-resnično) — drugič, mentalno telo — vaza, ki odseva v montaži nevidno mentalno stanje, je izvršena tako, da se realno stanje konstituira tam, kjer se je najbolj intenziviralo irealno stanje kipa — ne celost, v krizi identité. V kipu je postavljena tako, da nas gleda praznina. Prerez vaze in nato ponovna sestava skupaj, postavljata vazo v dva že prevzeta odnosa: v odnos distance in v odnos vživetja. V prvem odnosu gledalec doživi odboj, preko distance lahko sprejme metaforično bistvo vaze, žare — osredotočeni pogled ustavi gibanje; v drugem odnosu paje gledalcu vsiljen odnos vživetja, zato se mu vaza razkrije v drugem metaforičnem smislu, kot posoda, ki nekaj shranjuje. Pride ^ do direktne identifikacije gledalca z kipom in mentalnim bistvom vaze. j Na koncu se lahko vprašamo zakaj resnično ne vidimo substance v vazi v obeh i relacijah kip-gledalec. Odgovor je sledeč: ker že sama forma prevzame simbolne j funkcije. ^ Zdenko Vrdlovec, Lepota prevare str.: 26 ^ Stojan Pelko Pogled na gibanje skozi čas, priloga Pogledi, MLadina 10/11, '88 DUŠAN ZIDAR 15 SLEPA KNJIGA Stvar, ki seje začela razraščati pod vprašanjem »Veš slikar svoj dolg?« je več kot le zanimiva in zahteva nekaj uvodnih opomb, preden bo bralec prešel na tekste, ki jih je »izzvala«. Za to uvajanje so morda najzgovornejše nekatere (izmed redkih) »izjav avtorja«, kijih povzemamo iz lanskoletnega intervjuja na Radiju študent. Za začetek umestitev: »Pozicija slovenskega umetnika ali celo umetnika sploh mi je nepredstavljiva. Sem zunaj kolektivnega pogleda, tistega, ki določa kako se na umetnost sploh gleda, kakšen odnos se do nje zavzema. V bistvu sem vedno imel problem komunikacije z umetnostjo, kaj z njo početi, kako jo zavzeti. Nič ni samoumevno in lahko bi celo rekel, da ko sem se nehal ukvarjati z likovno umetnostjo, sem se pravzaprav šele začel ukvarjati z razstavo »Veš slikar svoj dolg?«.« Kar zadeva anonimnost: »Anonimnost je nekaj, ko se človek doseže v svoji samoti, ko nudi sebe kot lastno izginotje, ko reče: sam kot sem zmeraj bil. Ali celo: moja lastna podoba mije tuja, ni se mogoče identificirati, ni mogoče dati imen, naslovov.« Vidno in nevidno, beseda in molk — kje »cenzura« pokaže več kot razkrivanje vsega: »Ne vem čisto točno, kaj slika je. O umetnosti vem komaj toliko, da je stroj za uživanje, da slikarstvo spreminja svet v sliko, da daruje kip telo podobi. Likovna umetnost je obsojena, da biva v videzu, po moje paje najvažnejše nevidno, tisto, kjer se predstava neha. Seveda pa gre največkrat za osebne projekcije, za stanja duše, za pokrajine duše. (...) Slikarji so bili mojstri življenja, mojstri imitacije življenja. Znotraj roba je življenje končano, slika je prostor med življenjem in neživim, alije prinašalec smrti ali pa mrtvo življenje. Robna slika je drugi način življenja, kije blizu trdni snovi, kamnu. Sem za cenzuro, zato moja slika ni seksualno prizorišče, hkrati pa sem proti racionalizmu, pozitivizmu, kar ne pomeni razvrednotenja vrednot. Gre enostavno za to, da je treba o nekaterih stvareh molčati in ne kričati. (...) V preteklosti sem bil prepričan, da je mogoče prevajati učinke ene umetniške discipline v območje druge. Najprej sem si želel, da bi združil umetnosti v skupni umetnini, da bi presnavljal, mešal forme, diskurze. Zdaj ne gre več čisto za to. Sicer še ostajajo nešteti jeziki, neštete mreže, nepreglednost in prepletanje diskurzov, ampak z množico besed narediš molk, z glasom zapreš usta. V bistvu se mi vse naredi trdno, priklenjeno, težko, nepremično, kamnito. Nematerialen je samo čustveni šok.« O resnici: »Nekaterim je tradicija druga narava, drugim pa je čas ječa. Delam stvari zunaj časa, zunaj umestitve, izmečke. Tisto, kar se ne da definirati, skušajo izvreči kot nečisto, sporno. Pa se kljub temu nisem odpovedal prestolu. Tam kjer je nič, lahko to označiš z belino ali črnino, belo platno je nulta točka, orodje za sliko. Vase zaprt sistem moje razstave meri na univerzalnost, na VSE, ni resnice o vsem, resnica je vse.« Zakaj podzemna jama: »Svet je dolina solz, zravnana z zemljo, s pogubno gubo. Zato jama, ker je kristal in kristal prekaša razum ter je absolutno lep. Svetlobni signali se prikazujejo v kristalu, globina je globja od njenih atributov, podoba je neskončna.« Kje je ključ: »Človek je iz prahu, vse v njem je spomin. Vzroka vzroka ni mogoče najti, vzroki so tudi tam, kjer jih ni, zato ni mogoče čisto definirati misli, determinirati načela. Tisoč slik je fragmentiranje slik, in učinek nosi posledice vzorca, skrite podobe, prosojnosti, prepletenosti in vse to je na drugi strani determinizma. Ključ ni moč. Konec sveta bo, ko bosta dva bitja čisto enaka, to bo trčenje dveh svetov.« 17 Ne oziraje se na kvaliteto in teoretski domet tekstov, ki sledijo, lahko rečemo, da zadeva, o kateri se govori, na koncu ne bo stopila gola in razkrita, razkrinkana pred bralca. — Prej narobe, precejšnji del ostaja »neprebavljena kost«. Do tega dejstva lahko seveda vsak sam izbere svojo naravnanost, naš predlog paje tudi lahko samo eden: toliko boljše za stvar samo, saj s tem šele postaja zares zanimiva tako za publiko kot za teorijo, in toliko boljše za teorijo, ki ima priložnost nastajati ob soočenju s presenetljivimi in konciznimi odgovori tam, kjer doslej sploh še ni bilo vprašanj. Kar pa zadeva omenjeno pričakovanje »golote«, ali celo njeno konstatiranje, ponujamo v premislek tole dvoumno Lacanovo opazko: »Zares, kralj je nag zgolj pod nekim določenim številom oblačil — ki so sicer nedvomno fiktivna, niso pa zato nič manj bistvena za njegovo goloto. In kot lepo kaže neka druga zgodba Alphonsa Allaisa, sama njegova nagota v razmerju do teh oblačil nemara nikoli ne more biti dovolj naga. Konec koncev lahko kralju oderemo kožo tako kot plesalki.« MRTVAŠKI PLES ŽIVIH Koje leta 1306 Giotto di Bondone poslikal zidovje kapelice družine Scrovegni v Padovi, je ustvaril podobe, kakršnih dotlej še ni bil videl svet. Lahko bi rekli, daje bil to pravi srednjeveški film, slikanica, kije besedo spremenila v podobo. Človeške oči več kot tisoč let niso bile videle kaj takega. S priduhom hladnega zidovja se gledalcu še danes kažejo te stare, večne, neumrljive podobe Marijinega življenja, Kristusovega rojstva, trpljenja in naposled njegove smrti. V spoštljivi tišini slediš zgodbi iz podobe v podobo, naslikane figure se premikajo in spreminjajo, celo starajo se, kot da bi jim na otožnih obrazih že bilo zapisano, da potujejo k nekemu koncu. Gledalec ima občutek, kot bi se tu, v tej kapelici, ne rodila le film in slikanica, ampak še kaj več; rodile so se naše, novoveške sanje. Giotto ni uprizoril samo svetopisemske pripovedi, uprizoril je tudi njen čas. In uprizoril gaje v dveh smereh. Najprej, bodo poudarili umetnostni zgodovinarji, je prodrl v globino polja. Iz ploščate površine je ustvaril iluzijo globine; človeške figure, ki so oblečene ali zavite v gubaste plašče in halje, ustvarjajo vtis prostora. V nasprotju s staro, paleokrščansko umetnostjo, ki se je vračala nazaj k antičnim, orientalskim vzorom, po katerih je morala biti za jasno pripoved naslikana celotna figura,^ je Giottu dovolj, da naslika le en del, pa bomo za njim zaslutili še vse tisto, kar manjka. Naslikal bo nežno užaloščeni obraz s sklenjenimi dlanmi pod levim licem; to je vse, kar bo videti izpod gosto nagubanega plašča. A vendar, prav to obrobje oziroma nagubanost bo ujelo pogled, ki si želi videti tisto, kar naj bi bilo zadaj in ostaja nevidno. Pogled se v sliko ujame, vpiše se vanjo in slika zaživi, zaživi v njegovem času. Večna je, dokler traja pogled. Toda Giotto je na nek način začetnik, živi še v tistem srednjem veku, ko je človeštvo z eno samo ladjo potovalo k onstranstvu. Prve večje epopeje križarskih vojn so pravkar minile in gotske katedrale so odkrile luč, svetlobo. Ostanki jeruzalemskega, Jezusovega križa so se bili raznesli po vsej Evropi in bilo jih je toliko, da bi znjimi lahko sestavili cel gozd. Med vitkim gotskim stebrovjem je zaživela svetloba, prodrla je med mračno cerkveno zidovje in imaginarij je bil tu, svetloba sama je bila Bog. Ljudje na ladji so se začeli zavedati, da jim gre za skupen cilj, da potujejo tja, k onstranstvu, v nebeški raj, za katerega seje zdelo, da bo zdaj zdaj tu. Ko sto let pozneje Giotto nariše in poslika evangelijsko pripoved v obliki življenjepisa, se mu ta pripoved zariše tudi v 18 tem drugem času, v času zgodbe, ki naj ima svoj konec. Kristusovemu življenju in smrti sledi vstajenje in pot k nebeškemu očetu. Toda prav tu se Giottu roka zatrese, postoji mu za hip, potem pa v dvomeči negotovosti naslika še tisto, kar pride na koncu. Koje treba nasHkati samega Boga očeta, Gitto tega ne zmore. Slikar, ki je s tolikšno gotovostjo poslikal Marijo, Kristusa in srčne človeške figure, obnemore pred on- stranstvom. Starec, ki visoko zgoraj na stropu sedi na mestu Boga očeta, je bolj podoben nekakšnemu zmazku, kot pa mogočni božji Besedi. Imaginarij je tu, podobe slikanice okoli in okoli po zidovju nas vodijo kot pripoved k svojemu koncu — toda kaj je zadaj, kaj je ta konec? Je mar mogoče pogledati ven, za imaginarij? Kar nam slikar ponudi na tem mestu je zgolj figura skrpucala, zmazka, ki deluje odvratno in pogled se od te grozljive sence takoj odmakne. Želji pogleda je nemara v hipu jasno, kaj ji tisti zmazek sporoča: tam zgoraj ni kaj videti, vse je že tu, v podobah življenja. Morda je tam zgoraj želja naletala celo na samo sebe, oziroma, drugače rečeno, srečala seje s svojim pravim objektom, in brž pobegnila, saj ji sicer grozi, da se izniči. Objekt mora ostati drugje, zato se gledalec vrača nazaj, med podobe življenja, v katerih pa se — paradoksno — zdi, da je smrt že zapisana. Obrazi teh ljudi so pravzaprav težki, otožni, kot bi že v naprej vedeli, kaj se bo zgodilo. V njih je neka skrita vednost; tisto, kar bo, je že tu. Giotto se umešča v ta precep: podobe so uprizorjene v času pripovedi, ki vodi h koncu zgodbe, k Bogu, toda tu srečanje umanjka in edini možni korak je pogled nazaj, nazaj k podobam življenja. Nebeški raj, ki gaje visoki srednji vek slutil pred durmi, seje sam v sebi razcepil. Čakal nas je na koncu zgodbe, kjer naj bi duša zapustila telo, toda tam seje nekaj izmuznilo, pogled je naletel na samega sebe in nemara bi se nemi odgovor lahko glasil: človek poglej, ti sam si že božja stvaritev, vse je v tvojih podobah in verovanju. Morda bi to še šlo, toda glej, presenetljivo, v istem času živi tudi Dante, čeprav izgnanec pa vendar po rodu tako rekoč Giottov someščan. Veliki Dante, ki nas v Komediji prav tako vodi k Bogu. Tudi njemu se ta Bog nekako izmuzne, bolj kot želi biti duhoven, bolj postaja čuten, dostopen skozi črko. Seveda je nešteto možnih načinov branja te Komedije, toda na koncu Dante ne more, da bi ne podvomil v svoje početje. To, kar dela, je imaginarij, poezija, in pa seveda nekakšno simbolno, saj gre vseskozi za vztrajno tkanje črk. Toda sredi rajskih vrtov na koncu svoje pesnitve Dante zapiše: »А1Г alta poesia qui mancò possa« (Par. XXXIII, 142), »ali po naše bankrot poezije... Vsega tri verze pred koncem svoje 14233 verzov obsegajoče Komedije priznava božanski, morda največji pesnik vseh časov, da poezija sama ni nič. Vanitas vanitatum et omnia vanitas;...« Mirno plavajoča barka seje zatresla morda bolj kot kdajkoli poprej. Na poti je bil humanizem, odkritje človeka, a tudi, in predvsem, odkritje časa. Od Danteja, ki v svoji Komediji že omenja novo stolpno uro v Firencah, pa do Albertija, ki v slovitem besedilu na vprašanje, kaj je tisto tako zelo mojega, celo bolj moje od svojih rok in oči odgovarja — »čas, otroci moji, čas«,^ res ni pretirano dolgega koraka. Sem vmes se bo postavil Boccaccio, Dantejev prvi veliki interpret, ki bo Komediji pridal vzdevek Divina, božanska. Sestop iz nebes na zemljo? Morda, toda najprej se je samo on- stranstvo pokazalo kot ne-celo. Ko naj bi ga dosegli, ko naj bi končno prestopili božanski prag, se je le-to pokazalo v svoji čisti obliki: prikazalo se je kot pogled. Spretni Giotto Boga ne more naslikati. Vse kar je, je človeški imaginarij. Toda v istem koraku, nezaslišano, sledi še hujši polom. Na koncu svoje pesnitve Dante prizna nemoč samega imaginarija in njegove govorice, poezije. Sestop božanstva povzroči, da se nemoč, razcep naseli znotraj samega življenja. Koje umrl živi onstran, seje smrt naselila sredi življenja. Iz nemožnega onstranstva je zdaj življenje samo postalo nemožno. Najbrž se ni zgodilo nič novega, kar bi ne bilo zapisano že v Svetem pismu, toda humanizem seje sprožil in o Stvari, Das Ding, govoril na svoj način. Med tu in onstran seje zagozdila neka ovira, kakršne do tedaj še niso poznali. Pojavila seje ars moriendi, arte del ben morire, skratka — mrtvaškost. Zgodovinar Alberto Tenenti opisuje, daje mrtvaško nov izraz: »če ga hočemo razumeti, moramo vedeti, da ga pred letom 1350 21 domala ni bilo« .. Na mestu zgrešenega srečanja med nebom in zemljo se pojavi neka ovira, ki prevzame obliko smrti. Toda ta smrt postane prav kmalu ovira v samem življenju. Gledalec se zdaj v majhni cerkvici sračuje z novimi podobami, znajde se tam, kjer si živi in mrtvi podajajo roke: v mrtvaškem plesu. Umetniki, ki so upodabljali poosebljeno izgubo telesnega življenja, so ustvarili figure z novimi čustvi. Tisto, kar so ljudje dotlej sprejemali kot preprosto dejstvo, kot dobrodejno ločitev duše — kar je za vernika pravo bistvo — od telesa, je nenadoma naletelo na neko oviro.^ Med Boga in človeka seje postavila smrt, ta mirna, dobrodušna figura, ki ne prihaja ne iz pekla ne iz raja. Običajno se pojavlja neoborožena, v drobnem, a odločnem koraku vznemirljive gotovosti. Njeno vabilo, čeprav ne predvideva ponovitve, se skoraj nikoli ne sprevrže v nasilno dejanje. Živega zgrabi iznenada, vendar pogosto z zaupno gesto dobrega prijatelja; ne zdi se, da bi človeka vzemirjal vtis nadnaravnosti: okostnjak ne prihaja od zgoraj in ne zraste iz tal.^ Odkod pa potlej te vznemirljive figure žive smrti prihajajo? Gibljejo se v postavni hoji ali nekakšnem plesu in slehernik na tej zemlji je, ali pa bo njihov družabnik. Zdi se, da iz teh mrtvaških figur izžareva jasno in nedvoumno sjjoročilo: — ne delaj si iluzij, podaj mi roko, kajti jaz, mrtva kost, sem tvoje bistvo. Življenje je ob srečanju z resničnostjo smrti naletelo na svojo mejo, postalo je tragično, zavezano minljivosti trenutka, saj ga je nemogoče obvladati. Toda če je slehernik zavezan smrti, kaj so te kosti, skeleti, ki človeka vodijo za roko? Na eni strani je življenje zavezano smrti, na drugi strani pa imamo živi ples mrtvih. Alije v mrtvaškem plesu — tem morda najizrazitejšem odsevu renesančnega humanizma — spregovorilo realno? Kaj je v tem dotiku, ko si skleneta roke živi, ki ni dovolj živ, saj nosi seme minljivosti, in pa mrtvi, ki ni zares mrtev, saj se gre nekakšen sprevodni ples. Pridi, človeški duh, in pojdi z mano, saj nisi nič drugega kot to — mrtva kost. Toda ti okostnjaki so vendarle živi; od kod prihaja njihov poklic, njihovo sporočilo!? Seveda ne smemo pozabiti, da se glasi novo renesančno geslo: »L'uome è tutte le cose«, človek je vse stvari. Ficinovska neoplatonistična konceptualizacija odkriva celoto stvarjenja v človeškem mikrokozmosu. Zato bi lahko rekli, da so mrtvaške figure le zrcalna podoba, iz katere govori resnica subjekta. Da pride Jaz do sebe, mora preko podobe. Toda na tej podobi je nekaj, kar v zrcalu ne odseva. Pravzaprav sta zrcalo in podoba priviligirani mesti prepletanja želje, past za pogled. Vzpostavljata iluzijo in skozi artikulacijo prostora in časa se konstituira raven dogodka. Toda tisto, kar manjka, je najbrž nekaj, kar je odveč; npr. senca. Senca kot realno, ki nam vedno stoji ob strani, če seje skušamo znebiti, se vselej povrne na isto mesto. Aje vendar nikjer ni, nije mogoče prijeti. Oglejmo si mit o Orfeju in Evridiki. Strašno potrt in žalosten se Orfej odloči, da bo bogove poprosil, naj mu v življenje povrnejo umrlo Evridiko. Odpravi se v skrivnostni, hladni svet podzemlja, kjer so bogovi umrlih senc voljni ustreči njegovi želji. Vendar le s pogojem, da se vse do praga podzemnega sveta ne sme ozreti na Evridikino senco. Orfej se odpravi proti svetlobi, toda skušnjava je bila premočna, ozrl seje in ljubljeno Evridiko izgubil. Alije tej zgodbi možno zoperstaviti srečnejšo varianto? Denimo, da se Orfej ne bi ozrl in tako ne bi izgubil Evridike. Ali ne bi, na ta način, Evridika izgubila svoje sence? Nemara gre za vel, za tisti aut — aut, v katerem ni tretje rešitve: alijo imaš, paje ne vidiš; če jo vidiš, če se ozreš in pogledaš, pa jo izgubiš... Prepoved, ki jo bogovi naložijo Orfeju, implicira prav tisto izključitev očesa v pogledu, nekakšno slepoto, zaradi katere je vidno polje past za željo.^ Tisti, ki gleda, je v resnici subjekt nezavednega. Pogled kot objekt niha, drsi neulovljiv med njim — subjektom nezavednega in podobo. Ko slehernik vdano stopi v mrtvaški ples, ga smrt zagrabi za roko in poreče: ne skrbi, saj jaz nisem nič, kar ne bi bil že ti sam. Subjektu se skozi podobo Drugega vrača sporočilo lastnega bistva, hkrati pa je ta Drugi, ta mrtvi sopotnik na nek način bolj živ od subjekta samega. »Veliko zrcalo Živega« je v renesančnem jutru dobilo svoj pro- stor med slikarijami mrtvaškega plesa. Ko se danes, ob novoveškem večeru, nemara spet — glej zanimivost — v spoštljivi tišini sprehajamo mimo podob in monumentov, nam pod nogami škripa razbito zrcalo lastnega odseva. Videti je celo veličastno, in če se na podobah ne prikazuje več smrt, ampak oživljene figure preteklosti, je to pač zato, 22 ker smrt sama ni nikoli umrla. Ko stopi subjekt v hišo, je postavljen v medprostor dveh soban. V eni utripa luč, svetloba v presledkih razsvetljuje goste bele pajčevine in meglice. To je svet senc, prepletanja fantazme, kamor ne moreš stopiti. Če bi stopil notri, v svojo sanjo — senco, bi tvegal padec v realno, v to, da se izničiš, da ugasneš kot subjekt. Dana so ti le bežna, trenutna srečanja, ko se, v obliki utripanja naključja, svetloba vrača na isto mesto, tako da lahko za seboj nosiš svojo senco. V drugi sobani razsvetljujejo prostor sveče. Po razbitem zrcalu se mimo podob pomikaš k praznemu oltarju, v katerem zgrožen, kot Dorian Gray, prepoznaš — prepozno — lastno obličje, Pravzaprav se docela ne moreš prepoznati, če nič drugega, potem v odsevu gotovo manjka štrcelj sence. Povsod po stenah so razobešeni monumenti, figure, liki. To je prostor Drugega, v katerem si gledan in v katerem si se vedno iskal; prostor zgodovine. Govoreče figure pripovedujejo, kako so nastajale naše oči, kako so one same obliko- vale tvoj pogled. A tega se zaveš šele na koncu, ko trčiš ob medli odsev lastne podobe. Ujel si se, kot vsi pred teboj. Zdaj je prepozno za karkoli, življenje je za tabo. Preostane ti le to, da se pridružiš monumentom, podobam tistih, ki so vedno živi v pogledu drugega. To je muzej, največje — danes še posebej — prizorišče živega. Igor Škamperle Opombe: ' E. H. GOMRICH: The Story of Art, London 1950/66 ^ A. CAPUDER: Romanski eseji, ZTT, Trst 1987; str. 10 ^ po: J. Le GOFF, Za drugačen srednji vek, SH, Ljubljana 1985; str. 88 "* A. TENENTI: Občutje smrti in ljubezen do življenja v renesansi, SH, Ljubljana 1987; str. 424 = Ibid, str. 438 ^ Ibid, str. 450 ^ F. MENNA: »La chiave dei sogni o il doppio statuto dell'immagine«; v zbor- niku: L'arte, La psicanalisi. Ed. Feltrinelli, Milano 1979 25 PADEC ANGELA SVETLOBE I. DOLG Zakaj naslov Veš slikar svoj dolg? Kakšen je odnos tega naslova do vašega dela? Naslov stoji kot dolg besedi ali kot je napisano pri Ivanu Evangelistu: na začetku je bila beseda... beseda je bog... vsejeponjej nastalo... v njej je življenje in življenje je svetloba. Odnos med besedo in sliko paje seveda paralelen, kar pomeni, da ne gre za direktne, simultane zveze — recimo: na razstavi je tisto, kar piše v naslovu ali obratno, da nam naslov pove, kaj je na sliki. Razstava je sicer identificirana z naslovom (ker je pač označevalec), ampak vseeno oba (razstava/podoba in naslov) ostaneta razmejena. (Ni ontološke skladnosti, potrjevanja med imenom in njegovo podobo, saj naslovi niso: Deček s flavto. Zajtrk na travi. Kompozicija treh likov,...) Gre za razcep med besedo in sliko. Nobeno umetniško delo ne more biti ogledalo stvarnosti in prav tako ne more biti naš dvojnik, kot tudi ne dvojnik besedi. Svojim slikam pravzaprav sploh ne morem dati naslovov, vendar tudi niso brez naslova; naslov ima le razstava. Spričo analognosti zastavljenega vprašanja v naslovu vaših ustvaritev Veš slikar svoj dolg? s podobnim vprašanjem iz zgodovine (Veš poet svoj dolg?), kjer se vprašanje in »odgovor« odvijata v istem mediju, »odgovor« na vaše vprašanje pa je moč iskati le v vašem delu, likovni govorici, kipa, strogo vzeto, tega vprašanja sploh ne rabi, se vam na tem mestu nudi priložnost^ da ubesedite to, po čemer ste se že vprašali. Vsaka podobnost z Z. je naključna, ali točneje, analogija z njegovim vprašanjem je nujno zlo. Gre za dve povsem različni stvari. Njegovo vprašanje je politično, moje je ontološko. Moj naslov nima naslovnika, in vprašanje ni namenjeno nikomur, tudi slikarjem ne — je čisto prazno. Ali kot sem že nekje rekel: tu se vprašanje nudi kot odgovor, odmevu pa se ne da odgovoriti, je vzrok in posledica samega sebe. Ključno je dostikrat tisto, kjer stoji vprašanje brez odgovora ali odgovor brez vprašanja. Tisto, za kar se mi gre, je neizrekljivo v besedah. FASCINACIJA Vprašanje se nanaša na tehniko, tehniko fascinacije. kije lastna vašemu delu. Kaj je ta tehnika? Vzrok tehnike je oslikovanje (reprezentacija) ideje, sama tehnika paje delo rok. Tehnika je zgodovinsko gledano nekaj, kar se neprestano zgublja in se na drugi, naši strani hkrati izumlja; z novim se briše staro. (Duchamp je recimo s precizno, suho- parno tehniko risbe dosegel mehanistični model umetnosti nasproti impresionizmu, ekspresionizmu,...). Meni ne gre za modernistično redukcijo, za čiščenje smisla, čistost, jasnost oblike. Težim k bogastvu tehnike, k pretirani natrpanosti, k bleščavosti smisla, k zaslepitvi. Sicer pa ne delam razlik med živalsko ali intelektualno ekspresijo — sonce je tako ali tako najsvetlejša stvar in ni razdvojeno z nobeno črnino. Vaše podobe na razstavi imajo priokus sakralnega, spominjajo na podobe oltarja, križevega pota, ipd. Gledalec seveda ve, da za njimi ni nič skritega, ni nobene vere, pa ga vendar fasciniraju na podoben način kot ti ritualni objekti. Kje mislite, da je tukaj gledalčeva vera? Poskušam delati podobe, v katerih je čimveč skrito, prikrito, zastrto. Razstavljati po besedi pomeni razodevati, razgaliti, izdajati — meni pa gre za prikrivanje, za mračno podobo, izginevanje v sliki. Hočem da se gledalci počutijo kot utesnjenci, ki jim je vzeta beseda, morajo pa se soočiti z videzom in pogledati zlu v oči. Kolena naj se upognejo. 26 28 PERSPEKTIVA Renesančno perspektivično slikarstvo vzpostavlja pozicijo zunanjega gledajočega subjekta. Vaše delo preveva podvojenost perspektive, na eni strani določena perspektivič- nost samih izloženih del in na drugi strani subjektov, gledalčev vstop v perspektivo, ob samem vstopu v vašo razstavo. S to podvojenostjo pa se avtonomni gledajoči subjekt razblini. Kako se zdaj situira subjekt, oz., od kod je sploh možno gledati? Telesa si ne moremo več predstavljati kot avtonomnosti ali kot notranje celosti. Telo je razdvojeno, vpleteno v nejasna razmerja podobe (videza/globine/ploskovito- sti/prosojnosti/nepreglednosti), ki ji oči niso kos. Razstava je svet prepolnjen z glasovi, odmevi, znaki, zrcaljenjem znakov. Subjekt je obsojen na blodnjo med po- množenimi videzi, ki jih je mogoče gledati (iz oči v oči) od vsepovsod ali od nikoder. Razstava je nekakšna dionizična mašina, produkcija videzov in dozdevkov. Vse je v prostoru — v katerem pa ves svet razpada, se lomi, se neštetokrat podvojuje in nadaljuje. Znotraj tega prostora so telesa vklenjena v kroge, v krožno gibanje (dan/ noč, črno/belo, prazno/polno), v vrtenje stvari, kijih mašine držijo v mreži. Nič ni negibno, le prvo negibno gibalo. GIBANJE IN SVET Kako torej misliti to gibanje? Očitno je, da življenje podeljuje telesom gibanje (hojo, kretnje...), pravzaprav subjekt postane subjekt šele z gibanjem. Gibanje pa daje včasih bloden občutek, »kot da bi brez krmila hodili«, prazne kretnje, neskončna ponavljanja. Ko hodiš po sledo- vih, dobiš svinčene noge, ker ti je pot že vnaprej dodeljena na robu spomina. Govoril sem že o krogu, o krožnem gibanju. Krog je hkrati zaključen in neskončen, brez začetka in brez konca. Vendar se vseeno zdi, da konec obstaja pred začetkom, kar pomeni, da čas ni enoten inje raztegljiv. Lahko se igramo z njim, postavljamo luknje v času, ko se čas ustavi, zamrzne ali premakne naprej/nazaj. >> Vse je v prostoru — v katerem pa ves svet razpada«. Torej ne gre več za prostor kot sredstvo, kjer umetnik »razstavi« svoj svet. Kaj je potem ta »ves svet«? Lahko bi tudi rekli, da nič ne eksistira več. Svet je seveda totalni svet narcizma, vse je usmerjeno na lastno telo, vse izkušnje. Izkušnja prostora se dosega z neskončnim soočanjem s samim seboj; od nenehnega srečevanja s samim seboj imamo klavstrofo- bijo. V človeku pa se srečuje dvoje svetov, svet mesa in svet železa. Gre za asimilacijo organskega telesa ter avtomata in ni razlike med tem, ali so ljudje mehanizirani ali pa so mašine erotizirane. Ta androgenost pomeni, da sta meso in stroj mišici življenja, zato tvoje telo ne more več biti silhueta, ker v njej hitro postaneš to, kar nisi. KRISTAL V vašem delu se da razbrati neko nenehno, trajno nihanje med polnim in praznim. A H iz tega sledi, da je ta »prvi obris« ogrodje, na katerega se potem nizajo »odkritja«? Že prva poteza umetnosti ne sme napredovati k poenostavitvam, izvlečkom, marveč k zapletenosti. Sem proti zaobljubi čistosti, ker preveč ustreza črtanju, bri- sanju, zatiranju, iztrebljanju. Preobilje je seveda presežek prisotnega, naslada — vendar hočem s polnim doseči prazno. Recimo: predstavljanje telesa s pomočjo večih gledanj dá podobo, ki razpade na tisoč koščkov. Slikati belo v belem pomeni skrajno askezo in omejitev. In to praznino je treba na novo osvojiti s kristalizacijo; Lomljena podoba, kristalizirana podoba (PODOBA-KRISTAL) je padec angela svetlobe. 29 II. GUBA 7 V gubi se odslikuje vse ostalo, način konstrukcije prostora, na primer. Uporab- ljanje gube kar čez celo površino slike je onstran razgaljevanja ali razodevanja, in paradoksno je, da je tisto, kar po definiciji oblači goloto slike, zdaj gola slika na sebi. Nagubanost površine ne daje nikakršnega razkritja in je zato smrt luči. Glave so izbrisane, zamaskirane, golota je zamolčana, globina, prostor se izgublja v tostranosti, onostranost je vsa v nepreglednosti. MADEŽ ? Pri Avguštinu je vse brez madeža in gube. V sliki pa nasprotno ne sme priti do sožitja. Podoba ni sožitje. Jaz rišem gube in iščem madeže. Nepopolnosti je veliko in marsikaj je z mrakom odeto: mračno, motno, nejasno. Nič ni brez madeža — edino sonce. TELESA Po mitologiji obstajajo tri vrste teles v vesolju: svetla, prosojna, temna. Svetla so tista zaslepljujoča, bleščava, podobna angelom svetlobe, ob katerih izgubiš vid. Pro- sojna so tista, ki svojo materialnost prikrivajo in so kot nerealne psihotične meglenice. Obstajajo telesa — črne krogle, ki silovito nasprotujejo praznini in ustvarjajo črni prostor nepremične tišine in temnine (kot da so izgubljene v negativu). Črna telesa bolj kot karkoli drugega predstavljajo smrt: znotraj je vse v tišini, negibno. PODOBA Na področju vizualnosti je reprezentacija vladajoče načelo, anamorfoza paje tisti eksces, ki kazanje sprevrže v prikrivanje, v maskiranje. Ena podoba v drugi, ko se ena prikaže, druga izgine. Spremenljivost videza nima ene podobe, ker se v njej skrivajo tudi druge, zakrite, parazitske podobe. Slike pogube niso tudi poguba slike: prenatr- panost, pretiranost, prenabitost prehaja polje smisla in tudi je onstran smisla. Moje podobe se zato razkrivajo v mraku, to pomeni, da podob ne razkazujem. Sicer pa je dovolj luči za tiste, ki si res žele videti in dovolj teme za tiste, ki so naravnani v nasprotno smer. SPOMIN ? Uganka je seveda ta, ali je podoba v spominu ali pa je spomin v podobah... Imenujem podobo sonca in v mojem spominu je pričujoča prav ta podoba, ni namreč podoba njegove podobe tisto, kar obnavljam v mislih, ampak podoba njega samega: ta sama stoji pred menoj, kadar mislim nanjo. Izgovorim besedo spomin, pa natančno razumem, kaj pravim. Toda kje razumem, če ne v spominu samem? Ali sije potemta- kem tudi spomin le v svoji podobi pričujoč, ne pa po samem sebi? 30 CRTA Vam služi črta za »življenje«? Življenje dosežeš z univerzalnostjo, totalnostjo, samozadostnostjo, če izdeluješ kot »narava« in ne v zrcaljenju narave. Nikoli ne rišem črt, ker mora biti le ena-črta-od- začetka-do-začetka-kroga. Ves svet je potopljen v poti in tudi poteza je sled, risalo je iskalec. Vsepovsod zasledovanje, vendar v krogotoku, krožno in neskončno. Srce slike zato nima enega kraja in je v celi črti, v celi površini slike. Črta je v slikarstvu ostrina britve (zareza, brazgotina), kraj življenja in meja izmečka, pa vendar je premalo za življenje. ZIVO-NEZIVO V Egiptu so slike posmrtnega življenja podobe tostranega življenja. O njihovem življenju danes največ najdemo v knjigah mrtvih, kar pomeni, da se živo in neživo medsebojno zrcalita. Malevič je mislil, da so v renesansi, baroku,... skušali prenesti žive oblike, pa so v sliko vnesli le mrtva trupla, zaprli duše v marmor, in daje umetnost renesanse spomenik smrti. V resnici pa gre za nejasno mejo med življenjem in smrtjo, kar je posledica nezashšane podobnosti med prikazujočim se in prikazovanjem. Lahko pa se zgodi, da se s pomočjo nihala obrazec dveh narav (živo/neživo) na način perpleksije spremeni v eno samo, ki pa ni niti prva niti druga. TRNOVA KRONA Kaj pomeni znotraj strukture razstave trnova krona? Ne gre ravno za trnovo krono ... Od peklenske groze se mu je stemnilo pred očmi. Konica, ost, bodica, šilo, igla — vse je pravzaprav enako mrtvemu življenju. Zlo je včasih dopuščeno in kdaj celo nujno, kot da obstaja enakost dobrega in zlega. S krvjo namočeno platno ne kaže, koliko žebljev je pravzaprav v njem. KRAJINA 7 Krajina izgleda kot zelena škatla, poseljena z bitji (raj je kraj, poseljen s sožitjem med bitji), v njej se le redko šepeta o vetru, in redko se gleda v zvezdnato nebo. (Japonci slikajo veter tako, da pihajo z usti barvo na papir.) Nasproti krajini stoji mračna komora izgube vida, seje v mraku in svet ne eksistira več kot odprta knjiga ali odprta dlan — prej kot gluha noč, polna vrtoglavice. Oko ni več projekcija optike, kot odprtina na vrhu stilusa, ker je nemočno, je prazni nič. Če se še malo vrnem h krajini, lahko omenim kiparja Carl Andrea, kije svoje skulpture brez podstavke razstavljal na istem nivoju, kot so stali gledalci (tla so bila samo del same skulpture). Njegove skulpture prenehajo biti »figure«, »telesa«, ampak imajo bolj pejsažni karakter. III. FILM Walter Benjamin ugotavlja, da v »času tehnične reprodukcije«, ki je vzporeden s časom ekspanzije filma, krni avrà umetniških del. Film je kmalu iznašel zdravilo za to — 35 zvezdniški sistem. Le-ta uvaja avrò na ravni same tehnične reprodukcije, preko medijev skrbi zanjo v vsakem domu. Čeprav tudi likovna umetnost vsebolj stavi na medijski preboj, katerega vzvratni učinek naj bi bil vrnitev izgubljene avre, pa je tu premoč filma vendarle očitna. Tudi vi nedvomno stavite na medije, toda opaziti je moč tudi neko drugo strategijo, s katero svoj spektakel izmikate tehnični reprodukciji (če jo opredelimo kot postopek, s pomočjo katerega pride neka stvaritev »v vsak dom«) in vztrajate na tem, da mora vsak, ki želi res kaj videti, obiskati vaš tempelj. Ali vam ta strategija služi za produkcijo »avre»? Slikanje ni isto kot obred ali molitev, včasih je sicer lahko bilo gledanje slik gledanje v božje podobe. To, kar izdelujem, se mi vedno bolj kaže, kot da bi se pogovarjal s samim seboj v tistem radikalnem smislu, da od gledalca dobim le svoj lastni odgovor. Vse bitje prisluškuje in če je gledalec obnemel, je zaradi svetljenja ideje, ki se prikazuje skozi okameneli diskurz. Zaradi okamenelosti originalna reprodukcija stvari ni več mogoča, ker ni podobna podobi in še sama sebi ni podobna. Ko ostaneš brez jezika, v tebi pravzaprav nič več ne eksistira. Pomudimo se še malo pri Benjaminu. In sicer ob njegovi famozni primerjavi razmerja med slikarjem in snemalcem (filmskim) z razmerjem med vračem in kirurgom. Ta primerjava implicira razumevanje slikarjevega očesa kot »sintetizirajočega« — slikar- jeva slika je po njegovem v primerjavi z razkosanostjo snemalčeve »totalna« — snemalče- vega očesa pa kot »operativnega«, »razdiralnega« — razdor, ki zadobi novo podobo šele preko montaže. V vlogi takšnega slikarja se verjetno ne bi zlahka prepoznali, saj je za vas na neki ravni povsem neumestna že sama oznaka »slikar«. Toda dejstvo ostane, da je film v domeno vseh »umetnosti« vnesel odločilen prelom. Kako bi torej opredelili vaše raz- merje do, na primer, postopkov snemalca? V obeh primerih gre za strategijo neskončnega prostora, obstajajo velike daljave znotraj prostora (znotraj stvari same), ne obstaja pa trdna točka, meja horizonta: vse uhaja, vse je v skrajšavi. Ampak osvajanje prostora ni želja, da ga simuliram, je posledica moje volje, da ga uničim. Ne v smislu abstraktnega izbrisa (za vsako abstraktno sliko je skrit prostor), pač pa kot podreditev. Nasproti izgubljanju časa stoji »večno teči« in onemogoča bledenje barve. Seveda, če ostro pogledaš, vidiš, da svet stoji narobe, in da hodiš po glavi. BAROK V tem retro trenutku se zdi vaša navezava na baročnost »očitna«, »vidna«. Je to vaš prispevek osemdesetim letom? Zgodovini je brezuspešno kazati zrcala in ponavadi jo je največ tam, kjer se o njej najmanj govori in nikoli ni v resnici tam, kjer jo vidite. Umetnost izdelujem kot stvar izven svojega časa, stvar, ki govori izgubljeni jezik. Ne morem imitirati življenja starih mojstrov, delati z njihovimi mislimi in tudi ne z njihovimi rokami. Preteklost je izgubljena in prihodnost ne bo nikoli več ista. Nikoli si niti nisem želel biti sodoben, pripadati temu času, mu dajati prispevke. Moja umetnost je zelo stara. Vaše sklicevanje na nekatere umetnike torej ne pomeni zavezanosti njim? Zgodovina je po mojem nekakšna »Societe Anonyme«, zato se o vzroku vzroka ne da govoriti, prav tako ne o prvem negibnem gibalu. Začetki moje umetnosti ležijo zelo daleč v preteklosti, morda celo predaleč, a nič ni izmišljeno. Na drugi strani paje original svoje lastno nasprotje in mnogo je stvari, ki te zavezujejo in ki te neprestano gledajo, odtiskujejo. Mnogo je del iz krvi in mesa. Nadaljujem in dograjujem pa le svoje delo, kar je brezpogojna nujnost. MUZEJ V tretji fazi — Postojnska jama v Ljubljani — si postavljate muzej. Na eni strani ta na sebe nanašujoča gesta bode v oči, ker je v nasprotju z običajnim, vsakdanjim sklopom 36 38 — muzej se postavlja, oz. muzej postavljamo nečemu — sklopom, ki zamegljuje ravno to, da se muzej vedno postavlja sebi (v obeh pomenih: sebi gledalcu in sebi eksponatu), na drugi strani pa beseda muzej evocira neko preteklost, kije konstitutivna za sedanjost — z drugimi besedami, realno moraš umreti, da simbolno zaživiš kot (muzejski) eksponat. Kakšen bo vaš muzej? Muzeji naj bi bili sila spomina (podoba/spomin), kraji kjer naj se, banalno rečeno, odloča o minljivosti ali večnosti. V primeru, ko nekdo samemu sebi postavi muzej, naj bi šlo za to, daje samemu sebi postal predmet spominjanja, samonanašanja. Takšno blato sije komaj mogoče zamisliti. Delam take podobe, ki jih je nemogoče pošiljati po svetu, lahko se le roma k njim. Niti me ne zanima to, da bi naseljeval (polnil/praznil) galerije. Ker me tudi ne zanimajo zgolj formalna likovna vprašanja, moram poiskati neformalne poti. Zato, če nočem pristati na izgubo vida, glasu, objekta, mi ostane samo ena poteza: da zgradim muzej sam, kar pa ne pomeni nujno posmehovanje ali maščevanje. Pripravil Boris Čibej CRNO SONCE ČLOVEK JE STVARJEN PO BOŽJI PODOBI IN ŠE NEKAJ VEČ: RAVNO TISTO, KAR ČLOVEKU MANJKA. IN KAJ JE POTEM Z UPO- DOBLJENO STVARJO — USTVARJENIM ČLOVEKOM? KOT PRED- MET USTVARJANJA, UPODABLJANJA JE GOTOVO IZBRAN, NI NAKLJUČEN IN NE NAVADEN: ČLOVEK NI KDORKOLI, KARSI- BODI PA NI NITI NJEGOV ARANŽMA, NJEGOVO MESTO SREDI STVARI IN ŽIVALI. TA IZBIRA NI SLUČAJNA IN NITI PROSTO- VOLJNA, PA ČERPAV JE BOGU PO VOLJI. USTVARJENI ČLOVEK, UPODOBLJENI ČLOVEK JE PODROČJE, KRAJ KJER BOG NAJBOLJ IN NAJVEČ TVEGA: TO NI SAMO POMEN ALI NAPOLNJENA VSE- BINA (TELESA NAŠA, VRČI DRAGOCENI) TEMVEČ NEKAJ, KAR SICER NIMA POMENA IN KAR Z BOGOM NI OZNAČENO IN V SVETU NASTOPA TUDI KOT TISTO, KAR PREK ZNAMENJA, POMENJENJA ZNAKA OZNAČUJE BOGA KOT SUBJEKTA TEGA SVETA ... O, POSVEČENA ZEMLJA TA, KJER KRI JE NAPOLNILA TLA. PREDPOSTAVKA ŽIVEGA BITJA JE MRTVA NAPRAVA, PRED- POSTAVKA ČLOVEKA PA BOLEZEN NA SMRT: SLIKA PRENAŠA ... TUKAJ JE SMRT NA GLAVNEM MESTU (SI VIS VITAM PARA MOR- TEM) JE LATENTNO ŽIVLJENJE, PRAVO ŽIVLJENJE PA JE HIPNO IN JE VES SVOJ ČAS VIRTUALNA SMRT. ŽIVLJENJE JE INTERVAL MED SMRTJO IN SMRTJO, ŽIVLJENJE JE DOLG VSEM BITJEM, PREŽIVETI GA. IZVIRNOST JE NA STRANI PONAVLJANJA — PRAV ZARADI ČLOVEKA JE BOG SUBJEKT SVETA. IN KAJ JE TEDAJ SVET? PO- DOBA BOGA IN NE BOŽJA PODOBA. SVET POMENI BOŽJO BE- SEDO, BOG NE OBSTAJA ZUNAJ NJE (ZUNAJ BESEDE IN ZUNAJ SVETA KOT PODOBE) PA NAJ JE NEBO ŠE TAKO DALEČ OD ZEMLJE, BOG NI ZUNAJ SVOJEGA ZNAMENJA NE OBSTAJA NE DA BI BIL NEKAJ; IMAGO MORTIS ALI SMRTNI MOLK ZNAKA. 39 STRAST TE MORE ZAJETI KOT POPLAVA, DA TE PRETRESE IN ZALIJE... VEŠ SLIKAR SVOJ DOLG, DO PEKLENSKEGA OGNJA VEČNOSTI. VSI SHRANJUJETE SVOJE PODOBE, DA BI V NJIH VEČNO ŽIVELI: SEŽGITE SVOJE PODOBE, DA BOSTE VEČNO ŽIVELI SAMI V SEBI IN V NJEM, KI ZNA EDINI CENITI TE PODOBE: VSE DRUGO JE NIČ, BITI LASTNA SMRT — JEZIK PREDSTAVLJA IZGINEVANJE NAVZOČNOSTI: JEZIK NASTOPA, KO SE BESEDA UMAKNE, JE SIMBOL ODSOTNEGA GOVORA. DOVOLJ JE LUČI ZA TISTE, KI RES ŽELE VIDETI IN DOVOLJ TEME ZA TISTE, KI SO NARAVNANI V NASPROTNO SMER. SVETLOBA: VSE ŠKODLJIVO IN ZLOSLUTNO JE ODVRŽENO V TEMO IN NOČ. BOŽANSKO SE RAZ- KRIVA SVETLOBNO, APOKALIPSA BO RAZŠIRILA MORALNO PO- DROČJE TEGA Z UPORABO ANTAGONIZMA NEBESNE SVETLOBE IN NADNARAVNE MOČI TEME. UVIDITE, JAZ SEM SVETLO SVETA, KDOR MENE SLEDI, SIGURNO NE ZAIDE V TEMO, PAČ PA BO IMEL SVETLOBO, KI V ŽIVLJENJE VODI, DANSE MACABRE. Iz kataloga Veš slikar svoj dolg I. SVETLOBA IZ GROBA O./POST FESTUM V pričujočem izvajanju smo postopali v treh korakih. Začeli smo neposredno s stvarjo samo in s tem v zvezi s svetlobo. Ker tako seveda nismo ničesar videli, seje bilo nujno iztrgati neposredni fascinaciji, se »odtujiti«, oddaljiti v daljšem teoretskem ekskurzu. Tu smo izhajali iz vprašanja, od kod sploh prihaja notorični pogled (ute- lešenje svetlobe), kije vselej »zadaj« in ki »me gleda«. To nas je napotilo k razdelavi momenta/momentov, preko katerih se v logiko skopičnega polja vpisuje funkcija časa. Od tod se nam je vpis funkcije časa pokazal za sploh osnovni konstitutivni moment celotne logike »skopičnega polja«. Specifična odlika časovne funkcije v skopičnem polju, ki je v tem, da odziv za nazaj poraja svoj lastni dražljaj,« pa nas je soočila z mehanizmom subjektivacije. Zdaj je nastopilo vprašanje vloge mesta pojav- ljanja spektakla pri tem, kdo je tisti Drugi, ki se mu pripiše famozni pogled. S tem seje zadeva prevesila v smeri vrnitve na stvar samo — a tokrat ne več neposredno. In tu smo zdaj v »stvari sami« našli konkreten primer za to, kar smo proizvedli z oddaljitvijo od nje. 40 42 I./NAMESTO UVODA: svetloba Pri vseh treh delih spektakla »Veš slikar svoj dolg?« (O tretjem delu lahko govorimo, ker je glede zadev, na katere se bomo tu opirali, že zasnovan) nas more »zbosti v oči« vztrajanje na zelo specifični formulaciji svetlobe v razmerju do podob. Na hitro in »od zunaj« lahko to skiciramo takole: Svetloba ni »nevtralna«, ne potuje po prostoru, da bi se nato lomila, razprševala in odbijala od podob, edini vir, žarišče, iz katerega vrejo odsevi, so same podobe. Toda ne vse podobe — in tako se zgodi, da ob blesku nekaterih podob, mnoge ostajajo vseskozi nevidne, vseskozi obstajajo, a ne za naš pogled. Podobe, ki vseskozi ostajajo v temi, so neraziočljive od črnih sten, pri čemer postane zelo negotovo, аИ|е ta skrivnostna, mračna, pa vendar nekako »živa«, »naseljena« tema, sploh še stena. Če se gremo nekakšno klasifikacijo lahko rečemo, da v osnovi naletimo na tri vrste podob: 1. take, ki se izmikajo polju vidnega, ker jih definira odsotnost svetlobne točke; 2. take, ki so hkrati žarišče svetlobe in njen zaslon, ki pa ne zakrivajo le svetlobne točke (kot to počne večina »običajnih« podob), temveč predvsem same sebe, ki se razkrivajo le tako, da prekrivajo same sebe; in 3. take, ki so čisti vir svetlobe, brez zaslona. Zadnje slike — ali bolje slika, saj praviloma nastopa v ednini — imajo hipnotično in fascinatorno moč. Čeprav smo v podobni situaciji kot pri prvih podobah — spet na neki ravni ne vidimo »nič«, tokrat, ker smo neposredno soočeni z virom svetlobe, in sicer brez zaslona (spomnimo se zadnje slike/sobe, kjer smo bili podvrženi nenehnemu utripanju svetlobe, ki nas je v kratkih in bliskovitih sunkih svojega vznika vsakič znova oslepila) — čeprav torej ne moremo v nekem smislu ničesar videti, pa nas ta tretji rang podobe t.r. priklene nase, zaustavi naše gibanje po prostoru, z eno besedo, nas skrajno fascinira. Prvi sklep, ki ga lahko iz tega potegnemo je, da vir svetlobe ni nujno ali izključno v funkciji razkrivanja, temveč je lahko uporabljen tudi kot vir prikrivanja — celo bistvena razsežnost svetlobne točke je v tem, da nas vse prej zaslepi, kot pa nam nudi vpogled. V neposredni zvezi s tem se bomo spomnili Lacanove definicije svetlobne točke, žarišča svetlobe kot »utelešenega pogleda«, to pa nas (kolikor želimo povedati kaj več) napotuje v teorijo »skopičnega polja«. II./EKSKURZ V LOGIKO SKOPIČNEGA REGISTRA: pogled, čas in subjekt Drugi razdelek Lacanovega Seminarja XI (O pogledu kot objet petit a) je — ; predvsem z ekspanzijo filmske teorije — nedvomno postal eden najbolj eksploatiranih . Lacanovih tekstov. Vendar pa (morda prav zaradi tega) tu še vedno ostajajo nekateri problemi, formulacije, ki so sicer splošno znane in mnogokrat ponavljane, a kljub temu domet nekaterih konceptov, ki ležijo »za njimi«, še ni izpostavljen in izčrpan. Tu i bomo vsaj na nekem »delčku« poskusili razviti stvari v tej smeri. • Začnimo z občim toposom: Vrednost neke slike je v neposredni zvezi s tem, i kateremu pogledu je namenjena, čigavo željo izzove. Na primer, vrednost ikone je v tem, dajo gleda sam bog, da zbuja božjo željo. Nek pogled je vselej »zadaj«, seveda pa | ni nujno, da je to prav božji pogled. Vskoči lahko tudi »družbena funkcija«. Kaj \ namreč, pravi Lacan, vidijo ljudstva, ki prihajajo v doževo palačo, kaj vidijo v štirih \ kompozicijah, kjer so naslikane bitke? — Pogled ljudi, ki se v tej dvorni posvetujejo, , kadar teh ljudstev ni v njej. Toda vprašanje, ki si gaje tu potrebno zastaviti je, odkod ] prihaja ta pogled, kije vselej »tam zadaj«? Ce razkrijemo karte: prihaja od tam, kjer se v i sliko vpisuje čas, kjer je v samo sliko vpisana funkcija časa. Seveda nimamo v mislih i razglabljanj o tem, kako je slika »zavezana svojemu času«, »historičnim okoliščinam«, j niti ne npr. časovne oddaljenosti dogodka, ki ga reprezentira kakšna slika. Gre za tisti j čas, ki je — če gledamo na čas kot na kontinuum — sam hkrati izven časa, ki je ; »mrtvi čas« ali z drugimi besedami za to, kar Lacan v svojem znanem spisu imenuje »logični čas«. 43 Ì Daje naš poseg, ki bo šel v smeri poudarjanja vpisa časa v skopično polje povsem legitimen, nas prepriča že naslednji Lacanov opomin: »Ne zanikajmo, da se ta digresija o skopični funkciji umešča v eksplikacijo ponavljanja«.^ Ponavljanje (namreč Laca- nov koncept ponavljanja) bistveno opredeljuje natanko tisti čas, ki vznikne ob zausta- vitvi gibanja, ob prekinitvi časovnega kontinuuma. Gre za čas, ki se ujame v označe- valno sinhronijo, v samo strukturo, gre za tisti znameniti »bo bilo«, za kratek stik, strdek med preteklostjo in sedanjostjo (oz. med sedanjostjo in prihodnostjo), ki sprevrne logiko časovnega kontinuuma. (Prisila ponavljanja ima vlogo nečesa, kar šele vnazaj vzpostavlja samo »travmo«.) V skopičnem polju je ta »bo bilo« — kot bo pokazano — časovnost »končnega trenutka«, vpis odloženega giba, funkcija ločitve. Pri nadaljnjem izvajanju se bomo opirali na nek topološki model, shemo, do katere bomo prišli tako, da bomo v Lacanovi shemi skopičnega registra poudarili, naznačili mesto, kamor se vpisuje funkcija časa. Toda najprej deducirajmo samo Lacanovo shemo. Skopično polje opredeljujeta dve razsežnosti, geometralna in »svet- lobna«, ki ju utelešata naslednja zapisa: Vsaka od obeh shem predstavlja delno razsežnost skopičnega polja. Pri geome- tralni razsežnosti, ki jo nahajamo v prvi shemi, ne gre za videnje kot tako, saj jo lahko rekonstruirajo tudi slepi. (»Dali mu bomo, da otipa, denimo, predmet neke določene višine, potem pa stopa za napeto nitjo, naučili ga bomo, da s konci prstov otipa in na površini razloči neko določeno konfiguracijo, ki reproducira določanje točk na podo- bah — prav tako, kakor si mi v čisti optiki zamišljamo različno proporcionirane in temeljno homologue odnose, povezave ene točke z drugo v prostoru, kar se navse- zadnje vselej konča pri tem, da določimo na isti niti dve točki. Ta konstrukcija potemtakem ne omogoča posebej, da bi dojeli, kaj daje svetloba.«^) V geometralni perspektivi gre torej v prvi vrsti za določanje točk v prostoru, poleg tega pa je geometralna razsežnost v funkciji prepustnosti, odkrivanja — tu umanjka funkcija zaslona. »Aparat« geometralne razsežnosti lahko vidimo v Dürerjevih vratcih, torej v pripravi za določanje pravilne perspektive podobe. V veliki meri se sem vpisuje tudi fenomen anamorfoz. — Namreč kolikor anamorfična prikazen deluje na ravni »falič- nega simbola«, kot »imaginarno zamišljeno utelešenje minus-phi [(— kje nas dobite Tiskarna Slovenija Bravnitarjeva 18 61000 Ljubljana predstavništvo 11000 Beograd Prizrenska 611 telefon: 0111686 635 telex: 12679 slotis уи RAZPRAVE št. 3 (Problemi 9/1988, Letnik XXVI) Uredništvo: Esejistika: Vlasta Jalušič, Miha Kovač, Tomaž Mastnak, Iztok Saksida, Marcel Štefančič, jr., Darko Štrajn, Zdenko Vrdlovec. Literatura: Andrej Blatnik, Aleš Debeljak, Alojz Ihan, MIlan Kleč, Luka Novak, Jaša Zlobec, Bojan Žmavc. Razprave: Miran Božovič, Mladen Dolar, Stojan Pelko, Rastko Močnik, Rado Riha, Braco Rotar, Slavoj Žižek. Odgovorni urednik in v.d. glavnega urednika: Slavoj Žižek Sekretar uredništva: Alenka Zupančič Svet revije: Andrej Blatnik, Aleš Debeljak, Mladen Dolar, Miha Kovač, Rastko Močnik, Luka Novak, Braco Rotar, Marko Uršič, Jože Vogrinc, Jaša Zlobec, Slavoj Žižek (delegati sode- lavcev); Ciril Baškovič (predsednik), Milan Balažic, Pavle Gantar, Valentin Kalan, Dragica Korade, Duško Kos, Lev Kreft, Vladimir Kovačič, Mojmir Ocvirk (delegati širše družbene skupnosti). Naslov uredništva: Ljubljana, Gosposka 10/1 Uradne ure: ponedeljek, od 13. do 15. ure; torek, od 17. do 19. ure TekočI račun: 50101-678-47163, z oznako: za PROBLEME Letna naročnina: za letnik 1988: 25.000 din, za tujino dvojno Izdajatelj: RK ZSMS Ljubljana, Dalmatinova 4 Grafična priprava in tisk: Kočevski tisk, Kočevje Naklada: 1300 izvodov Cena te številke: 5000 din Revijo denarno podpira Kulturna skupnost Slovenije. Po sklepu Republiškega sekretariata za kulturo in prosveto št. 421 -1 /74, z dne 14.3.1974, je revija oproščena davka od prometa proizvodov. лаоаоч KKIPTVr