,6/L.85/86/L.XVI^ tt 263343 VELIKI KABINET ZANIMIVOSTI na izmed najhujših grozljivk iz glasbenega sveta je večkrat sicer dvomljiva pa vendar stalno ponavljana zgodba o tragičnem koncu Alessandra Stradelle (1644—1682). V svojem r času je bil slaven kot skladatelj, pesnik, pevec, dirigent, violinist, čembalist in harfist. Njegov duh, njegov talent in njegovo brezhibno obnašanje so mu odpirali vrata vseh palač v deželi. Nekega dne ga je prosil beneški plemič, da bi učil petje njegovo mlado nevesto — naloga, ki je bila tako z družabnega kakor s finančnega stališča mnogo obetajoča, vendar je postala vzrok za Stradellov predčasni nesrečni konec. Vsestranski glasbenik, hitro vnet za ženske čare, se je zaljubil v očarljivo Hortensio in zbežal z njo v Rim. Ponižani plemič je sledil navadi svojega časa, najel dva temna »tipa« in ju poslal za parom. — Plan je bil sicer dobro preračunan, vendar ni predvideval ljubezni Italijanov do glasbe. Tako se je zgodilo, da sta oba profesionalna morilca prišla v Rim prav tisto nedeljo, ko so izvedli pod skladateljevim vodstvom njegov oratorij Janez Krstnik v lateranski baziliki San Giovanni. Oba sta bila na koncertu in njuno navdušenje nad umetnostjo je zmagalo nad poklicno dolžnostjo. Prišla sta k Alessandru ravno, ko je ta, obkrožen z občudovalci, s Hortensio zapuščal cerkev. Namesto da bi ga zabodla, kot je bilo v načrtu, sta padla pred njim na kolena, priznala svoje temne naklepe in mu čestitala za prekrasno delo. — Stradella je oba bogato nagradil, jima zagotovil ob slovesu svojo večno hvaležnost in kmalu nato odpotoval v Torino na prvo izvedbo nove opere. Dvakrat prevarani beneški plemič, ki je od bega svoje neveste kazal razumljivo zanimanje za vse glasbene dogodke, je prav tako slišal za premiero v Torinu. Poiskal si je dva druga lopova — tokrat takšna z zanesljivimi priporočili — in ju poslal v Torino. Kakorkoli že, ali nista imela takšnega smisla za glasbo ali pa je bila opera slabša kot ostala dela, vsekakor so našli skladatelja in njegovo ljubico zjutraj po premieri umorjena v spalnici. Decembra 1838 je dirigiral Berlioz v Parizu koncert z lastnimi deli, med njimi Fantastično simfonijo in Haralda v Italiji. Med poslušalci je bil tudi Paganini, ki je po koncu šel k Berliozu in mu izrazil svoje občudovanje tako, da je pokleknil predenj in mu poljubil roko. Naslednji dan je Berlioza obiskal Paganinijev sin Achillino in mu predal očetovo pismo. V njem je bil ček za 20000 frankov. Globoko ganjen ob tej nezaslišani velikodušnosti je šel Berlioz — kot piše v svojih spominih — k Paganiniju, ga objel, vendar se je virtuoz branil, češ da se mu nima za kaj zahvaljevati in da je vesel, daje bil lahko v korist tako velikemu skladatelju. Ta senzacionalna in ganljiva epizoda se je seveda hitro razširila po pariških salonih in kavarnah. Paganini je bil znan kot skopuh in ljudje niso verjeli, da seje samo zaradi lepe Berliozove glasbe lahko ločil od tako velike vsote denarja. Pojavile so se govorice, daje Paganini nastopil za drugega, ki bi želel ostati anonimen. Kmalu se je govorilo, da je pravi dobrotnik Armand Bertin, založnik časopisa Journal des De-bats, kjer je Berlioz delal kot glasbeni kritik. Bertin, ki je poznan Berliozov ponos in zadržanost pa tudi denarne potrebe, naj bi si izmislil to zvijačo, da bi mu pomagal. Ves Pariz ga je hvalil, dokler nekega dne ni prišla na dan resnica te senzacionalne afere. Paganini je bil leta tarča hudih napadov pariškega tiska. Bertin in Berlioz, oba izkušena in dokaj brez pomislekov, sta izkoristila to dejstvo za svoj dobro premišljeni načrt. Dala sta vedeti pravljično bogatemu virtuozu, da bi lahko ustavila časopisne napade, če bi bil pripravljen plačati določeno vsoto denarja. Paganiniju ni ostalo nič dru- llustriral: JURIJ PFEIFER gega, kot da je pristal. Tako so se vsi trije sestrli in se dogovorili za izvedbo. Verjetno si je načrt izmislil Bertin, ki je Berlioza v trenutku proslavil, saj se je v tem času še boril za priznanje, obenem pa ga je za nekaj časa rešil denarnih skrbi. Paganiniju pa je prihranil jezo zaradi tiska in govorice o njegovem pohlepu po denarju, obenem pa je pokazal Bertina kot plemenitega, v ozadju stoječega mecena. Kje je Paganini dobil svojo izjemno tehniko in kako jo je ohranjal? Alije moral ure dolgo vaditi ali je vse to dobil v spanju? George Harrys, mlad angleški diplomat, se je odločil, da to razišče. Postal je Paganinijev tajnik in ga celo leto dolgo spremljal po vsej Evropi. Sledil mu je kot senca, študiral njegov značaj, njegove navade, življenje, zapisoval si je vse, kar je bilo v zvezi z umetnikom. Opazoval ga je podnevi in ponoči in nikoli ni videl, da bi se Paganini violine vsaj dotaknil; razen zvečer na odru. »Ali nikoli ne vadite?« ga je vprašal nekoč. »Ne, zakaj pa bi? Ko sem bil mlad, sem moral dovolj težko delati — zdai pa je čas, da se odpočijem!« je bil odgovor. Bullow je ob podobnem vprašanju odgovoril: »Če en dan ne vadim, opazim sam; če ne vadim dva dni, opazijo prijatelji; če ne vadim tri dni, občuti to občinstvo.« K temu je rekel Fritz Kreisler: »To je len izgovor, ker jaz nikoli ne vadim, -samo tega za božjo voljo nikomur ne izdajte. To bi porazno delovalo na mlade študente violine!« , k (se.nadaljufe)% GLAVNI UREDNIK Primož Kuret ODGOVORNA UREDNICA Kaja Šivic UREDNIK Peter Barbarič LIKOVNI UREDNIK Miloš Bašin OBLIKOVALEC Jurij Pfeifer UREDNIŠKI ODBOR — STALNI SODELAVCI Peter Arnalietti, Lado Jakša, Igor Longyka, Mojca Menart, Tomaž Rauch, Roman Ravnič in Mirjam Žgavec. LEKTORICA Mija Longyka IZDAJATELJSKI SVET Dr. Janez Hofler (predsednik), dr. Marija Bergamo (FF-PZE Muzikologija), Igor Dekleva (AG Ljubljana), Lea Hedžet (GMS), Nena Hohnjec (PA Maribor), Zdravko Hribar (GMS), Nevenka Leban (DGUS), Mojca Menart (GMS), Lovro Sodja (ZDGPS), Dane Škerl (DSS), Ida Viri (ZDGPS) in delegacija uredništva (glavni in odgovorni urednik). NASLOV UREDNIŠTVA REVIJA GM, Kersnikova 4, 61000 LJUBLJANA, p.p. 248, telefon (061) 322-367. Račun pri SDK Ljubljana, št. 50101-678-49381. Revija izide osemkrat v šolskem letu, celoletna naročnina za XVI. letnik znaša 230 din. Rokopisov ne vračamo, fotografije pa le v primeru vnaprejšnjega dogovora. Revija gm, letnik XVI., št. 6, april Revijo GM izdaja Glasbena mladina Slovenije. Cena posamičnega izvoda je 30 din. ŠE ZADNJI POGLED NA EVROPSKO LETO GLASBE ' Krepko smo že zakoračili v leto miru, ki noče in noče slišati naših želja, a vsi, ki smo tesno povezani z umetnostjo in predvsem glasbo, še vedno zbiramo vtise preteklega leta, ki smo ga naslovili Evropsko leto glasbe. Mnogi smo se ga razveselili in ga skušali čimbolj obogatiti, da bi ne izpustili iz rok priložnosti, dati glasbi kar največ poleta. Slovenski organizacijski odbor za Evropsko leto glasbe je izdelal poročilo, v katerem je njegov predsednik, dr. Primož Kuret takole strnil sklepne ugotovitve: »Slovenija se je na Evropsko leto glasbe dobro pripravila, začrtala svoj koledar prireditev, ki je bil v večini primerov tudi uresničen. Naše sodelovanje v jugoslovanskem odboru je bilo usmerjeno v konstruktivno povezovanje glasbenih prireditev v vsej Jugoslaviji, s podčrtano vlogo in nacionalnim obeležjem posameznih republik in pokrajin. Osrednji jugoslovanski odbor je bil zadolžen za sodelovanje na mednarodni ravni, kjer pa zaradi pomanjkljivega pretoka informacij niso biie izkoriščene možnosti za uveljavljanje naše glasbene kulture v evropskem prostoru. Med prireditvami, ki so posebej uspele, je treba omeniti simpozij o Gallusu in nastope ljudskih pevcev v organizaciji Znan-stveno-raziskovalnega centra SAZU v Ljubljani, cikel Bachovih del v Slovenski filharmoniji, izdajo treh knjig z glasbeno tematiko Državne založbe Slovenije, od katerih je treba posebej omeniti bogato opremljeno publikacijo Orgle na Slovenskem, ki je izšla tudi v nemščini in angleščini. Leto glasbe je ponovno opozorilo na številna odprta vprašanja in probleme v glasbeni vzgoji in izobraževanju v splošnem in specifičnem šolstvu, kot so: velik primanjkljaj ustrezno usposobljenih kadrov, slabi materialno-prostorski pogoji in neustrezno nagrajevanje in vrednotenje pedagoškega dela ter drugi problemi, ki zavirajo sistematičen in kvaliteten razvoj glasbene vzgoje in izobraževanja. Kljub tem ugotovitvam pa so predstavljale številne akcije, revije, tekmovanja učencev in študentov glasbe ter posvetovanja organizirana prizadevanja za izboljšanje položaja tudi na tem področju. Žal moramo pripomniti, da smo v republiki načrtovali posvetovanje na to temo v okviru mednarodnega pevskega festivala v Celju, vendar organizator ni poskrbel za ustrezno kakovost in odmevnost te prireditve. Sodimo tudi, da je bila vloga ljubljanske Televizije ob Evropskem letu glasbe preskromna, da so bile glasbene oddaje, ki so na ljubljanski televiziji že tako skromno zastopane, redke, oziroma da je celotna akcija dobila v tem pomembnem množičnem mediju premalo poudarka.« 85 E n Iz vsebine Veliki kabinet zanimivosti 2 GM novice 4 Odrnevi 5—9 Predusmerjeni strani 10—11 Nastajanje srbske nacionalne glasbe 12—13 W. Furtvvangler: Pogovor o glasbi 14 Jazz — mednarodni jezik 15 Indijska klasična glasba 16—17 Glasbeni tisk 18 ZG šminkerji in.. 19 Mojster Adamič 20 Plošče in ostalo 21 Pisma 22 nu/° o, 9m 9m--:-------- U¥.^/ GROZNJAN1986 gm gm _PROGRAM ■ I GM KONCERTI V CANKARJEVEM DOMU V marcu je Glasbena mladina kar štirikrat napolnila veliko dvorano Cankarjevega doma. 12. marca so z orkestrom Slovenske filharmonije pod vodstvom Uroša Lajovica nastopili trije mladi solisti, študenti Akademije za glasbo: oboistka Veronika Škerjanc je izvedla Haydnov koncert, trombonist Dušan Krajnc Larsonov Concertino in pianistka Tatjana Ognjanovič Mozartov koncert v d-molu. 17. marca dopoldan so se zvrstili kar trije koncerti za najmlajše občinstvo iz cele Slovenije. Orkester Slovenske filharmonije je pod vodstvom dirigenta Francija Rizmala predstavil suito Ptički Otorina Re-spighija in glasbeno pripovedko Peter in volk Sergeja Prokofjeva. Obe deli sta zanimiva priložnost, da se mladi poslušalci srečajo z zvokom orkestra in na prijeten način spoznajo posamezne instrumente. Dirigent Franci Rizmal je s pestrim komentarjem glasbeno snov, ki ji pri Petru in volku priskoči na pomoč še igralec, približal prav vsakemu malemu poslušalcu v dvorani. Odziv naših šol (pedagogov in učencev ter dijakov) na takšne programe je izjemen, zato namerava Glasbena mladina ne le nadaljevati z organiziranjem podobnih koncertov, ampak še popestriti sporede in pomnožiti število koncertov. O vsem povedanem zgovorno priča slika na naslovnici. GLASBENA MLADINA V HRASTNIKU GM v Hrastniku deluje že dalj časa, vendar je bila uradno potrjena šele v marcu 1985. Dejavnost GM se je v letu 1985 zaključila s koncertom dijakov in študentov glasbe. Pester koncertni spored nas je popeljal skozi 17. st., vse tja do 19. st. V izredno natančni violinski igri Beriotovega I. st. iz Koncerta št. 9 se je izkazal dijak SGBŠ P.Napret, iz razreda prof. S.Zimška. II. in III. st. Koncerta v C-Duru J. S. Bacha sta nam v 4-ročni igri na klavirju predstavili dijakinji SGBš Urška Meglič in Andreja Škabar iz razreda prof. G.Mally. Harmonijo Debussyje-vega impresionizma je v Treh etudah za klavir, v skoraj Glem Goul-dovski intenzivnosti in ubrani igri približal študent AG B. Gorišek iz razreda prof. A. Bertonclja. To je le del javnega nastopa v hrastniški Gš. za konec pa si zasluži posebno pohvalo Dana Maurovič (Gš Hrastnik, prof. P. Kuljad), ki je s svojo mlajšo sestrico Nino predstavila kar svoje delo Nezaželeni gost. Tudi sicer jeGM Hrastnik v preteklem letu organizirala mnogo prireditev, v katere so bili vključeni učenci glasbene in osnovne šole. To je bil Glasbeni kviz, o katerem smo že pisali. Zanimiva je bila tudi plesna predstavaZvoki in gibi, v kateri so učenci predstavili več plesnih zvrsti. V lanskem letu so bili učenci tudi že na skoraj tradicionalnem gostovanju v Srbiji; v Hrastnik so med drugim povabili pianista B.Šavra, saksofonistko L. Mastikoso in Janka Jezovška, ki se je predstavil osnovnošolcem s temo Kako ustvarjamo glasbo. Vsekakor lahko trdimo, da je GM Hrastnik za vzor nekaterim manj dejavnim, ki pa jih raje ne bomo naštevali. Kot zadnjo zanimivost naj povemo še to, da so pihalci v Revirju (teh je kar precej) ustanovili novo sekcijo Zabavni orkester. IRENA SAJOVIC Program tečajev kulturnega centra Mednarodne zveze Glasbenih mladin Grožnjan 1986 16.6. do 30.6.—Tečaj za čelo (vodja M. Flaksman (ZDA), 16.6. do 27. 6. — Jazz tečaj (vodijo ga Boško Petrovič, Neven Frangeš, Damir Dičič, Miroslav Sedak-Bečič, Mario Mavrin (vsi Jugoslavija), Graham Collier (GB), Peter Hebert in VVolfgang Tozzi (oba Avstrija), — Jazz ples (vodijo ga Carote Alexis, (Francija) in Zagrebški plesni ansambel), Osnove elektronske glasbe (vodi ga Mladen Miličevič (Jugoslavija) in Srečanje kultur Katalonije in Istre, 29. do 14.7. — Komorna glasba (Projekt Edward Grieg): godalni kvartet (vodita ga Josip Klima (Jugoslavija) in O/e Bohn (Nizozemska), — Solistični pihalni instrumenti v orkestru (vodja Josip Nochta (Jugoslavija), — Mednarodni simfonični orkester — Grožnjan (vodita ga Mladen Sedak in Aleksandar Kalajdžič (Jugoslavija), 2. 7. do 14. 7. — Mojstrski tečaj za violino (vodi ga Grigorij Žislin (SZ), 16.7. do 31.7. — Mojstrski tečaj za klavir (vodja Arbo Vladma (Jugoslavija), 1.8. do 13. 8. — Mojstrski tečaj za orgle (vodi Jean Ferrard (Belgija), — Rekonstrukcija orgel (vodja Patrick Collon (Belgija), 1.8. do 19.8. — Mojstrski tečaj za čembalo (vodi ga Smiljka Isakovič (Jugoslavija), 5.8. do 19.8. — Projekt Pergolesi: mojstrski tečaj za pevce na temo »Pergolesi in njegov čas« (vodi profesor z Escuela Superior De Canto De Madrid — šola bo poskrbela tudi za kostume, scenarij in režiserja za realizacijo dveh operno-scenskih del iz omenjenega obdobja), 20.8. do 31.8. — Mojstrski tečaj za čelo (vodi ga Daniil Ša-fran (SZ), 21. 8. do 6. 9. — Mojstrski tečaj za klarinet (vodi Guy Dangain (Francija), Komorna glasba za harto, godala in flavto (vodita Therese Reichling in Rudolf Kleissner (ZRN) ter Branka Ja-njajin (Jugoslavija), — Flamenco kitara (vodi ga Manuel Cano (Španija), ter — Mojstrski tečaj za klavir — komorna glasba (vodi ga Vladimir Krpan (Jugoslavija). Prijave in nadaljnje informacije lahko dobite na Glasbeni mladini Slovenije (Kersnikova 4, 61000 LJUBLJANA, 322-570) ali pa na Glasbeni mladini Hrvaške (Trnjanska bb, 41000 ZAGREB, 539-299 ali 529-799 (Aleksandra VVagner). AKADEMIJA ZA STARO GLASBO V RADOVLJICI Akademija, ki jo pripravljata Društvo ljubiteljev stare glasbe in Glasbena šola v Radovljici, bo letos potekala od 21. do 27. julija. Tečaje, ki bodo kot doslej v prostorih Glasbene šole v radovljiškem gradu, bodo vodili tile mentorji: KLJUNASTE FLAVTE — Klemen Ramovš (Yu), BAROČNA OBOA — Paolo Faldi (I), BAROČNA VIOLINA — Gertraud Gamerith (A), BAROČNO PETJE — VVolfgang, Gamerith (A), ČEMBALO — Lucy Hallman Russell (ZRN), BAROČNI PLES — Gisela Reber (ZRN), PEVSKE KOREPETICIJE IN VPRAŠANJE STILA — dr. Franz Ze-binaer (A). V večernem času Akademije bodo v radovljiškem gradu koncerti mentorjev tečajev, študentov — udeležencev Akademije ter povabljenih gostujočih umetnikov. Cena tečaja je 1.500 Asch (v dinarjih), bivanje si mora vsak udeleženec organizirati sam. Za člane Društva ljubiteljev stare glasbe je cena tečaja 9.000 din. Podrobnejše informacije in prijave pri Društvu ljubiteljev stare glasbe — Glasbena šola, Linhartov trg 1, Radovljica, tel: (064) 75-228. T UIBi_ O) '“» 1 s Mi; - v" CpKKa KjKfU-JMJM AK(lV‘MMj: ::V: Fotografiral: LADO JAKŠA POGOVOR 0 GLASBI Wilhelm Furtvvangler (1886-1954) je bil nemški dirigent in komponist. Napisal je vrsto spisov, v katerih razglablja o glasbi, o odnosu med tonom in besedo, o publiki, Brahmsu in Brucknerju. Najbolj znano delo, POGOVOR O GLASBI, nas popelje v delavnico glasbenika, ki išče odgovore na prastara vprašanja umetnosti, se vrača k njenim izvorom in odkriva usodne zakonitosti glasbe. 26. januarja letos je minilo sto let od njegovega rojstva. IZ TRETJEGA POGOVORA Če sem vas prav razumel, menite, da je moderno lahko, klasično pa težko predstavljivo? FURTVVANGLER: Tega tako na splošno ne moremo trditi. Sam sem moderen glasbenik in »klasična«' glasba me zanima v toliko, kolikor se nas danes še sploh kaj tiče, kolikor je zdaj moderna. Številna znamenja kažejo, da je ta glasba, in z njo glasbeno življenje, v nevarnosti. Vaše vprašanje bi zato raje drugače zastavil: katera dejavnost je naloga upodabljajočih glasbenikov? Na to težko odgovorimo, kajti glasba je bolj duševna kot tehnična umetnost. Kar so včasih naivno pojmovali pod tehniko, ni to, kar mi danes pod njo razumemo. To ni tehnika Mozarta ali Beethovna, ali kasneje Liszta ali Pa-ganinija, s katero je izvajalec na svoje sodobnike napravil vtis. Teh- nika je jezik umetnika, ki stoji za njo. Kako daleč se tehnično sme razvijati, da duševni izraz vseeno obstoji? Umetnost kot duševno, zedinjeno s snovjo, je pri posameznih mojstrih različno. Že če se ustavimo pri glavnih stopnjah glasbenega razvoja, vidimo, da je izrazilo pri vsakem skladatelju drugačno. Pri Bachu ima vsaka nota harmonski in melodično funkcionalen smisel. Ritem ne izstopa kot samosvoj element in celota se odvija brez slehernih zajezitev. Mozart takšnega trajnega stanja ne pozna več, kajti uporabljati prične ritmično nasprotje, ki ga je Bach izključil. Vendar ni nič bolj epski kot Bach, a tudi še ne dramatičen kot Beethoven. Oboje — epsko in dramatično — združuje v edinstveno umetnost. Svoje skladbe je ustvarjal z največjo lahkoto, brez najmanjšega nadiha napora ali negotovosti. Mozart je eleganten in poln plemenitosti, a če ga postavimo ob Haydna, vidimo, da je ta bolj ljudski, prisrčnejši in prešernejši. Njegovi kvarteti in simfonije so polni življenjske radosti. Najpomembnejše je, da je dal svobodo ritmičnemu življenju in s tem v glasbi prvič sprožil problem, ki ga je kasneje razreševal Beethoven. Če je bil značaj glasbe do Beethovna epski, je z njim glasba polagoma dobila sposobnost postati drama. Umetnik je iz sebe ustvaril podobe, ki jim je pustil, da zaživijo lastno življenje, gredo lastno pot. Že Bach je dosegel zmerno tragično delovanje, a temo je predstavljal kot nespremenjeno bit. Tudi če jo razvija, to ne pomeni, da doživlja usodo. S Haydnom tema prvič znotraj igre doživi razvoj. Bach celotno možnost razvijanja postavlja že implicitno v samo temo, ki je v pravem pomenu monotematična. Pri Beethovnu pa potek ne izhaja več samo iz prve teme. Z več različnimi, nasproti postavljenimi temami, razvija šele pravo igro. Nekaj časa se je javno razglabljalo o tem, da so pri Beethovnu odločilne ravno predelave domislekov. Genialnost vsekakor ne leži v posamični iznajdbi. Njegova posebnost je v tem, da iz skupne ubranosti izpelje več tem s čisto različnimi vsebinami. To metodo imenujem dramatično. Znotraj vsakega Beethovnovega dela, znotraj vsakega njegovega stavka se odvija usoda. Ravnokar ste uporabili pojem dramatično za absolutnega glasbenika Beethovna. V kakšnem odnosu je pri tem glasbena dramatika teatrskega glasbenika, kot je na primer VVagner? F: VVagner je pesnik, ki s pomočjo glasbe sledi svojim pesniškim sanjarijam. Toda to je stvar zase. Beethovnu uspeva v najožjem prostoru sonate izzvati podoben učinek, kot ga Aristotel pripisuje tragediji. Tu se pokaže tako sorodnost kot tudi različnost obeh umetnosti, glasbe in umetnosti pesnikovanja. Katastrofa v tragediji povzroča pri sodelujočem človeku očiščenje in pretres in s tem harmonijo na višji ravni. Če vse to prenesemo na glasbo, spoznamo, da glasba v takem smislu ne more izzvati tragičnega učinka. V njeni domeni ni bila nikdar ustvarjena prava tragedija. Glasbena stvaritev s tragičnim koncem je lahko le glasbena drama kot Tristan ali Somrak bogov. Tragika leži tu v vsebini, v drami, ne toliko v sami glasbi. Vsekakor so poskušali to doseči tudi v glasbi. (Patetična simfonija Čajkovskega). Učinek v glasbi je povsem drugačen kot pri veliki tragediji. Tu ne gre za tragično očiščenje, glavno besedo imata brezupnost in odpoved. Stopnjevanje tragičnega je lahko le nekaj postranskega, ker tragičnost tu nima odrešujoče moči kot v tragediji. Ni zgolj slučaj, da je ža-lobna koračnica samo drugi stavek v Eroici. Končni učinek tragedije je v odrešujoči moči, ki jo glasba izžareva, in kaže na nasprotje tragičnega — na radost. Tu se pokaže velika razlika med umetnostima in se razgalja globok dionizičen značaj glasbe. Beethoven je to najbolje prikazal. Vsaka njegova sonata, vsak njegov godalni kvartet je na svoj način drama, neredko prava tragedija, ki v ekstatični obliki besedne umetnosti ni možna. V ekstazi, v izražanju dio- nizične plati pesništvo nima možnosti izražati samega sebe. Tu glasba pokaže, česa vsega je zmožna. Ravno v tem imajo Beethovnovi finali svoj najgloblji smisel. Kot veličasten primer lahko navedem sklepni stavek 9. simfonije. Vendar vsa Beethovnova dela ne slone samo na poudarku dramatike. Ali niso ravno tiste slmfo-. nije, ki so brez dramatične vsebine, pri publiki manj cenjene? F.: Če značaj Beethovnovih del imenujem dramatičen, ne mislim na »svet« ali »razpoloženje«, ki ga izražajo, temveč na njihovo temeljno obliko pripovedi. Beethovnov način oblikovanja je le načelo njegovega ustvarjanja. To preveva njegovo celotno delo. Pokaže se tako v posamezni temi kot v drobljenju celote v različne stavke. Pri njem ne gre za dvoje del iste oblike, namenoma išče navidezno nezdružljiva protislovja. V vsem njegovem delu se jasno kaže, da ga preveva vse obvladujoči občutek za kontrast, iz katerega se pojavlja nova enotnost. Ravno zato, ker je bila ta enotnost Beethovnu cilj, je vsak posamezen del nek svojstven svet. Tako sledi dramatičnemu prvemu stavku (prvi večji primer za to je Kreutzerjeva sonata, poslednji pa Sonata op. 111) v nadaljnjem spletu variacij najbolj sproščen glasbeni vložek. Šele v povezavi obeh delov se pokaže celovitost narave. Tema v adagiu, ki izhaja iz religiozne samo-zamaknjenosti, se razširja v naslednjih variacijah v neskončne razplete. Tu i*> ”:den vpliv oblikovanja, kot so v)a uporabljali v gotiki. Vendar pri Beethovnu ni čisto tako, kot je bilo v gotskih časih, temveč je vse podrejeno celotni povezavi delov. Z zastrašujoče groznim vstopom finala postaja jasen smisel adagia, ki mora kljub svoji zamaknjenosti ostati epizoda, le del enovitega ustvarjalnega procesa. Vse se razvija drugo iz drugega. Tako je Beethoven prvi stavek 9. simfonije uporabil kot dopolnilo scherza in v adagiu predstavil drugo stran sveta. 8. simfonija je delo, ki je polno nadzemske vedrine in skoraj gigantskega humorja. Vendar mnogim ni razumljivo v vsem svojem obsegu. Podobno je z idilično sladko vedrino Pastoralne. Nekateri deli te simfonije vsebujejo neko prirodno pobožnost, neke vrste zamaknjenost, ki je sorodna religiozni sferi. Te niti izvajalci niti poslušalci povsem ne razumejo. Kako malo razumevanja so deležna Beethovnova dela pri široki javnosti, lahko razberemo iz ocen in predsodkov: »nedolžno vedra« 9. simfonija, »šibka« Pastoralna, »banalni« zaključni stavek 9. simfonije. Vse takšne označitve so znak neizobraženosti in kažejo na nepoznavanje Beethovnove umetnosti. Prevod in priredba CVETKA BEVC JAZZ — MEDNARODNI JEZIK takrat (v petdesetih letih) je bil jazz resnično ameriška kulturnoumetniška oblika. Že mogoče, da je bil John Foster Dulles državni sekretar, toda prvi ambasador ZDA je bil Louis Armstrong. Ko je podpredsednik Nixon prišel na prijateljski obisk v Venezuelo (da bi poskrbel za tamkajšnje premoženje Nelsona Rocketellerja), ga je ljudstvo kamenjalo. Merili so mu v glavo. Menedžer Dulles, ki vedno upošteva javno voljo, je tja potem poslal svojo najboljšo točko — Louisa Armstronga. Ljude so ob-metovali tudi Louisa — vendar z vrtnicami. Jon Hendricks, pevec Medtem ko je jazz na začetku petdesetih let (z izjemo vvestcoa-sta) izgubljal svoj položaj v svetu ameriške pop glasbe — to je bil proces, ki se je začel z bebopom, se je njegova priljubljenost in razširjenost začela krepiti v drugih razvitih delih sveta. Ob vzpostavitvi rednih medcelinskih linij so lahko jazzisti prepotovali ves svet v nekaj dnevih. S tem ko je mladinska subkultura sprejela rock'n’roll za svoj zaščitni znak ter tako zapustila pravi svet jazza, je ta postal glasba starejših generacij, ki so se nanj navezale že v tridesetih letih, v obdobju svvinga. Skupaj s svojim občinstvom je jazz postal del establishmenta, ugledna glasba, ki jo je bilo moč slišati v koncertnih dvoranah, v tistih letih so namreč nočni lokali zaradi pojava televizije izgubili svoje obiskovalce. Kamorkoli so med drugo svetovno vojno prišle ameriške čete, so z ZDA začeli samodejno povezovati tudi jazz in tako se je ameriško zunanje ministrstvo odločilo financirati svetovne turneje jazzovskih mojstrov. Samo sedem let za tem, ko so Američani vrgli na Hirošimo atomsko bombo, je na Japonskem nastopil trio, sestavljen iz treh Američanov, mojstrov svvinga: bobnar Gene Krupa, pianist Teddy Napoleon in saksofonist Charlie Ventura. Sprejem je bil tako prisrčen in topel, da je Krupa ob vrnitvi v domovino izjavil: »To je bilo največje presenečenje, kar sem jih kdaj izkusil. Bilo je celo bolj presenetljivo kot veliki dnevi z Bennyjem Goodmanom « To je še eden od dokazov, da glasba ne pozna meja... Na Armstrongovi evropski turneji leta 1955 je v Hamburgu prišlo do pravega upora razjarjene množice. Armstrong namreč po desetih dodatkih ni hotel še enkrat priti na oder. Zbrano občinstvo je razgrajalo še več ur in razbilo vse stole. Vse skupaj (in to ne samo v Hamburgu) je bilo zelo podobno množičnim histerijam ob nastopili Beatlesov ali Rolling Stonesov deset in več let kasneje. Armstronga so na tisti turneji v vseh devetih deželah, kje je nastopil, ščitili in varovali oboroženi stražarji. Stalno je bila prisotna nevarnost, da ga bodo oboževalci pohodili do smrti. Armstrong je kasneje izjavil: »Ta pot v Evropo je bila nekaj, česar ne bom nikoli pozabil — le kako bi jo sploh mogel pozabiti?« V avdienco ga je sprejel tudi papež, ki ga je prijazno pobaral po zdravju njegovih otrok. Armstrong mu je odvrnil, da otrok sicer nima, kar pa da gotovo ne gre pripisovati premajhnemu trudu z njegove strani. Časopisi, ki so budno spremljali vsak njegov korak ali besede na tej evropski turneji, tega pogovora niso omenili. Medtem je Dizzyja Gillespieja bolela duša, ker ga zunanje ministrstvo še ni poslalo na nobeno turnejo in je to na nekem uradnem sprejemu tudi na posreden način sporočil pristojnim osebam in te so ga kot protiutež brezplačnih nastopov sovjetskih umetnikov na Srednjem vzhodu poslali z orkestrom, ki ga je sestavil prav v ta namen, v Turčijo, Sirijo, Irak, Iran, Jordanijo... Ob njihovem odhodu je časopis NewYork Times na prvi strani objavil: »Združene države imajo ,novo' tajno orožje— jazz « Vse bolj je namreč postajalo jasno, da jazz ni samo umetnost, temveč tudi način življenja in dela črnih in belih prebivalcev v ZDA. Ministrstvo je razmišljalo nekako takole — kogar zanima jazz, ga pravzaprav zanima Amerika in je zato številnim jazzistom izstavljalo čeke in jim organiziralo svetovne turneje. Ti glasbeniki so z največjim užitkom potovali po svetu, si ogledovali svetovne znamenitosti, širili svoje obzorje in poglabljali svojo splošno izobrazbo. Prav radi so seveda tudi prisluhnili domačim folklornim glasbam teh dežel in se v svojo domovino vračali polni glasbenih idej in navdiha. Denimo, Ellington je po vrnitvi s turneje po Orientu v svojo naslednjo daljšo skladbo vpletel značilne glasbene motive, ki jih je tam slišal (Far East Suite). Pozornost in navdušenje, ki so ga ameriški jazzisti doživljali na mednarodnih turnejah, je pozitivno vplivala na popularnost jazza tudi v ZDA. Pevec Jon Hendricks je to pojasnil zelo zanimivo: »Ljudje, ulovljeni v medijsko motiviran družbeni svet, se odrrn kajo od jazza in pri tem trdijo, da le-ta umira. To počnejo samo zato, da lahko malo kasneje spet govorijo, da se jazz vrača in se dejansko vrnejo k njemu. Tako kot miruje sonce, miruje tudi jazz; vse se vrti okoli njega. Tako kot ljudje pravijo, da je noč tedaj, ko se Zem Ija obrne proč od Sonca, tudi jazz, kakor Sonce, ne more umreti.« Prvi pokazatelj, da si jazz spet pridobiva pred kratkim izgubljeno občinstvo, je bil izredno uspešen prvi jazz festival leta 1954 v New-portu, ki se je v naslednjih letih iz tridnevnega spremenil v kar petdnevni festival. Nekaj mesecev kasneje je Time objavil dolg članek o pianistuDaveu Brubecku, maloza njim pa še o pianistu Theloniousu Monku. Številni časopisi in revije, ki so do tedaj jazz ignorirali, so začeli o njem nenadoma pisati na izredno intelektualističen način. Televizija je začela z jazzisti snemati oddaje, od katerih je bila brez dvoma najuspešnejša serija CBSa The Sound of Jazz z Billie Holiday, Lesterjem Voungom, Jimmyjem Rushingom, Countom Basiejem, Benom VVebsterjem, in Colemanom Havvkinsom. Po mnogih letih ignoriranja jazza je tudi velika gramofonska firma RCA začela izdajati jazz, in to plošče combo zasedb z nalepko Kenton Presents. Njej so sledile vse druge velike gramofonske hiše. Jazz je postajal vse večji posel in je kapitalistom prinašal velike dobičke: mednarodna popularnost jazza je povečala izvoz plošč iz ZDA in je tako pomenila začetek transnacionalizacije kapitala, vloženega v ameriško t. i. industrijo zabave in sanj. Skupaj s svojo komercialno uveljavitvijo je jazz dokončno postal priznana umetniška oblika. Spremenil se je v resno glasbo, ki jo je treba tudi jemati resno. »Novi« privrženci jazza so sneli očala in baretke (ki so si jih nataknili ob popularnosti bebopa) ter začeli jazz raje poslušati v koncertnih dvoranah kot pa v zakajenih nočnih lokalih. Še najraje pa so obsedeli kar doma in si navijali plošče, ki so že imele hi-fi zvok. Gramofonske družbe so v tej novi tehniki začele izdajati številne ponatise plošč izpred druge svetovne vojne. PETER AMALIETTI (iz rokopisa za knjigo Zgodbe o jazzu) Fotografiral: BOŽIDAR DOLENC INDIJSKA KLASIČNA GLASBA — MARGA 2. Lepota rage vodi poslušalca v umirjenost duha in zadovoljstvo. Število rag je neskončno. Raga ima 72 lestvic, vsaka lestvica pa 100 in več variant. Danes uporabljajo le nekaj 100 rag, ostale redkokdaj. Vsako rago sestavljata dva dela. V aritmičnem delu nakažemo toniko rage in izoblikujemo občutek ALAP, v ritmičnem delu, ki se imenuje JOR, pa je bistven vzgib glasbenika. Alap preide v jor največkrat ob spremljavi table. Vsaka raga je sestavljena iz vzpona od najnižjega k najvišjemu tonu (ARONANO) in spusta (AVA-RONANO). Kralj vseh tonov se imenuje VADI in tega tudi največkrat zaigramo. Tonov, ki niso v osnovni toniki rage, ne smemo zaigrati, saj so v sovražnem odnosu do rage. To pove že ime VIVADI (sovražniki). Izvajalec rage tone oživi s pomočjo PRANE — življenjske energije, poslušalec pa te impulze sprejme kot oživitev domišljije. Vsaka raga nam poda določen občutek. Z bogato in dovršeno melodijo je mogoče izraziti vsako še tako subtilno občutje v človeku ali naravi. Indijci zato vsako rago povezujejo z določeno dobo dneva ali letnega časa. določeni toni saptake pa ponazarjajo posamezne dnevne čase. Nekoč so Indijci po tem časovnem sistemu določeno rago izvajali samo ob njenem času, danes pa ta navada izginja, saj so koncerti večinoma le ob večerih. Običaj je ohranjen še ponekod na severu dežele, v južnem delu pa ga ne poznajo več. Največ rag je posvečenih pomladi. Pomlad pomeni začetek deževne dobe oziroma dobe monsumov. Po dolgem obdobju sonca in suše pade težko pričakovani dež, ki prinaša romantično izobilje. Omenil sem že, da vsaka raga podaja določen občutek, ki ga počasi stopnjuje in razvija. Poznamo sistem devetih občutkov (NAVA RASA), ki jih uporabljajo v vseh indijskih umetnostih — slikarstvu, kiparstvu, glasbi, plesu, literaturi... Ti občutki so: shrinaghava — romantično erotičen občutek, ki ponazarja pripadnost odsotnemu ljubimcu (vsebuje duhovno in telesno ljubezen, zato ga včasih imenujejo ADI RASA — izvirni občutek, kar predstavlja splošno ustvarjalno silo); hasya — komičen občutek, ki izvablja smeh; karuna — patetično žalosten občutek, ki vsebuje osamljenost in pripadnost ljubimcu; raudra — občutek jeze; veera — občutek poguma; bhayanaka — občutek strahu; vib-hatsa rasa — občutek zgražanja (ki se uporablja predvsem v drami); adbhata rasa — občutek vznemirjenosti in strahu v novi situaciji; shanta rasa — občutek umirjenosti in sprostitve. Omenjajo tudi bhakta rasa, ki združuje tri občutke — shan-to, karuno in adbhato raso. Nekoč so v določeni kompoziciji uporabljali eno samo rago, danes pa se dogaja, da med seboj prepletajo in dopolnjujejo tudi tri ali štiri. Raga je torej, znanstveno estetska in melodična oblika, ki je zgrajena iz vrste tonov znotraj oktave. Je melodična osnova indijske klasične glasbe, na kateri izvajalec improvizira. Osnovni element časa in ritma rage je TALA. Beseda je sestavljena iz začetnih zlogov besed tandava (kozmični ples Šive Nataraje) in lasya (ples njegove žene Parvati). Ritem ali tala je torej združitev moškega in ženskega principa v kozmičnem plesu. Indijska glasba je razvila zelo kompleksen sistem ritmov. Ritmični cikel lahko sestavlja od 3 do 108 udarcev. Uporabljajo pa približno 20 ritmov. V samem tempu izvajanja ritma je več različnih hitrosti: vllambit (počasen), madhya (zmeren) in drut (hiter). Tempi se v ragi spreminjajo in prepletajo. Poznamo različne tale: dadra vsebuje 6 udarcev (3-3), rupak jih ima 7 (3-2-2), yhaptal 10 (2-3-2-3), ektal 12 (4-4-2-2), chanc-har 14 (3-4-3-4), teental 16 (4-4-4-4). TABLA IN SITAR Indija je bila v zgodovini ena prvih dežel, ki je začela proizvajati tolkala. Danes uporabljajo v glavnem dve vrsti bobnov: PAKAVVAJ in TABLO. Pakavvaj je dolg cilindričen boben, ki ga pri igranju držimo v horizontalnem položaju, uporabljajo pa ga v glavnem na jugu Indije, tabla pa je družina dveh bobnov, ki je danes pri izvajanju indijske glasbe najpopularnejša. Z njo spremljajo petje, instrumentalno glasbo in ples. Levi boben table se imenuje bayan (navadno je izdelan iz kovine, včasih tudi iz gline) in je nosilec ženskega principa, desni boben pa se imenuje tabla in je nosilec moškega principa, izdelan pa je iz tikovega lesa. O nastanku teh bobnov obstajata dve teoriji. Nekateri trdijo, da je tabla po zgradbi podobna pakawaju, iz njega naj bi nastala preprosto tako, da so pakavvaj razpolovili na dva bobna. Drugi viri govorijo, da je tabla nastala v 15. stoletju na muslimanskih tleh. Danes večina Indijcev meni, da je bila tabla popularen instrument stare Arabije. Tam so jo uporabljali v templjih, še preden so jo Indijci sploh poznali. Izvirno ime je bilo TABL. Glasbilo je izumil glasbenik Tubal, uporabljali pa so ga v haremih in celo v Meki, kjer so z njim spremljali religiozne plese. Arabci so z osvojitvijo Indije v to deželo prinesli svoje navade in kulturo, z njo pa tudi tabl. Ta se je križal z bobni stare Indije in nastalo je glasbi- lo, ki ga vidite na sliki. Bayan je originalno indijski, tabla pa je podobna arabskemu tablu. V področje MARGE je vstopila s sprejetjem KE-YALA, lahkotnega svobodnega stila petja, ki ga je tabla spremljala. Danes tablo uporabljajo ne le v klasični indijski glasbi, ampak tudi v drugih zvrsteh modernejše glasbe (filmski, narodni in celo popevkarski). Tablo uporablja celo moderna evropska glasba, najpogosteje pa se pojavlja v sodobnem jazzu (pokojni sitarist in tablist Collin Wallcott ansambla Oregon). Sitar sodi v kategorijo strunskih instrumentov. Ta družina glasbil je v Indiji najobsežnejša in najpomembnejša, ker strune nudijo najboljšo spremljavo petja, ki je osnovni element indijske glasbe. Predhodnica Sitarja je bila VEENA (vina), ki je po tradiciji tesno povezana z boginjo svobode SARASVVATI. Velikokrat jo najdemo izrezljano na instrumentu. Pred približno 400 leti je veeno nadomestil sitar, ki je danes po popularnosti skoraj enak tabli. Tehnično instrumenta ni ze.o težko igrati. Glavnih sedmih strun, predvsem pa prve, se dotikamo s posebno trzalico, ki jo nataknemo na kazalec desne roke. S kazalcem in sredincem leve roke pa določamo oziroma izvajamo melodijo. Poleg glavnih strun ima sitar še resonančne strune, ki se oglašajo ob udarcih na glavne strune. Instrument je votel in ima poleg glavne buče še resonančno. Ta omogoča bogatejši spekter zvoka. Sitarji so lahko različnih velikosti: veliki, srednji in mali. Izdelani so iz tikovega lesa in slonove kosti. Glasbilo je občutljivo in krhko in ga je treba pravilno in skrbno negovati. UGLASITEV TABLE V indijski glasbi se skozi skladbo stalno pojavlja tonika, ki jo po navadi drži spremljajoči instrument (tako imenovana TAMPOURA, ki ima 4 strune). Desni boben, tabla, je uglašen na to osnovno toniko, ki se skozi skladbo ne spreminja. Največkrat je to 4. ali 5. ton lestvice MA ali PA). Levi boben, bayan, ni vedno uspešen v toniki, uglasitev pa se giblje okrog spodnjega PA. S posebnim načinom zategovanja opna z dlanjo lahko ta ton znižujemo za ton ali dva. UGLASITEV SITARJA Sitar uglašujemo z ozirom na velikost in kakovost glasbila. Osnovni SA se giblje med H in D, največkrat je to CIS. Obstaja več uglasitev najznačilnejša pa je, da glavne strune zvenijo: 1. MA, 2. SA, 3. PA (spodnji), 4. SA (spodnji), 5. PA, 6. SA, 7. SA (zgornji). Uglasitev teh glasbil navajam kot vodiio vsem, ki jih indijska glasba privlači, imajo morda katerega od obeh instrumentov, nimajo pa literature, iz katere bi črpali znanje. Podatke pa navajam seveda tudi zaradi splošnega vpogleda v osnove indijske glasbe. SKLEP Indijska glasba me s svojo lepoto, močjo in skrivnostmi spremlja na moji ustvarjalni glasbeni poti. Sitar in tablo igram približno sedem let, znanje črpam iz že prej omenjene knjige Ravija Shankarja MY MUSIČ, MY LIFE, nekaj duha te umetnosti pa sem seveda spoznal tudi na svojih potovanjih po Indiji. Ker me ta glasba, predvsem pa sitar in tabla, prevzema in bogati, sem se odločil zbrati najosnovnejše misli in jih zapisati, da bi jih približal tudi vam, dragi bralci. Delček te ogromne glasbene zakladnice predstavljam tudi kot izvajalec pri urah indijske glasbe, ki jih organizira Glasbena mladina Slovenije. MARTIN LUMBAR ®Ja »i dhola Indijska godala: sarinda, sringara, sarangi, sarangi in gosli Shanal Kotlasti boben bhaya j mayuri Pripis uredništva: Zaključni del prispevka o indijski klasični glasbi smo ilustrirali z nekaterimi najbolj poznanimi indijskimi glasbili. 171 a connection vvith a certain group sex practice (Group Sex? Lousy name for a band. What have their rehearsals got to do with this anyway?) Welles Kelly, Meatloaf s expert percuss hallway of his L preparing for th tour.Loafs sho session skin taf York. Robert Li 1 2 3 AVIDFrt 4 need of a pocketec 7 I VEARS H BABY LOVE UM UM UM UM UM Wa ALL DAY AND ALL OF THE NK OH PRETTY WOMAN HE'SINTOWN ALWAYS SOMETHING THERI . SHA LA LA appear in a Frar 8 jOKYO MELODY Oreakfast videc 9 don t bring me down MrFrostisinaHO WALK AWAY with the lads in LB____ turns his back 01 rumourhasit(isi haiving it?) that F but faileti, to nail earswithawine ZTT would ha' have had Nlchol this part, but he was a bit out ot their range. It took a party at GLASBENI TISK (IN KRITIKA) gotovo bi popularna glasba in rock pri nas zaslužila posebno in poglobljeno obdelavo, toda za sedaj se bomo naslonili na nekatere ugotovitve, ki jih najdemo v knjigi ZVOČNI UČINKI angleškega sociologa rocka Simona Fritha. Knjiga bo izšla tudi pri nas (pri KRTu ob kongresu ZSMS). Ideologijo rocka (trditve, kaj plošče pomenijo in Cernu rock služi) so vedno bolj jasno izrekali ljubitelji, glasbeniki ali poslovneži. Rock nekako več pomeni ljubiteljem, kajti razpravljati o rocku kot o razvedrilu in uživanju je mnogo težje, kakor govoriti o njem kot o karieri ali poslovanju. Čeprav rock poudarja skupnost, pa je paradoksalno, da večini njegovih ljubiteljev večino njihovega časa pomeni osebno doživljanje. Ljudje poslušajo svoje plošče doma in razvijejo zasebne fantazije o zvezdah, pri tem pa jim je treba čimbolj pomagati. Ravno zato so poklicni ljubitelji rocka — rock pisci — tako pomembni. Glasbeni časopisi so dejansko pomembni celo za tiste ljudi, ki jih ne kupujejo, kajti njihovi bralci za vse druge delujejo kot oblikovalci mnenj, razlagalci rocka in njegovi ideološki čuvarji. Glasbeni časopisi so bili v petdesetih letih revije za ljubitelje filma iz tridesetih let. To nalogo so dovolj dobro opravljali, saj so informirali ljubitelje, kdo je kaj kje počel. V Ameriki so enako vlogo imele najstniške mesečne revije s fotografijami, ki niso bile tako aktualne in informativne (pri nas je danes takšna revija Deejay), ker to ni bMo potrebno, saj jih je dopolnjeval pop radio. Takšne revije niso omogočale nobenega vpogleda v glasbo, o kateri so pisale, in niso imele nikakršnega oblikovanega kritičnega stališča (z izjemo, da mora biti dobro tisto, kar je popularno) in niso kazale nobene zvedavosti glede izvora plošč ali njihove usode. Glasbeni časopisi so kazali, kako si glasbena industrija zamišlja javno mnenje o njej, skladno s tem pa so bili napisani v eni sapi, prozi sestav-Ijalcev reklam. Njihov uspeh je bil popolnoma odvisen od zanimanja njihovih bralcev za zvezde, o katerih so pisali. Pogledi glasbenih časopisov na rock so bili mešanica popustljivosti šou biznisa do okusa mladostnikov (zaradi velikega uspeha Beatlov) In domneve, da je glasbena kritika isto kot ugotavljanje prodajnega potenciala plošč. Toda za rock’n'roll so se vedno zanimali tudi ne-najstniki, tem pa je bilo do tega, da pokažejo, kako so bile nekatere plošče vredne več od drugih po nekomercialnih kriterijih. Takšni pisci so se zanimali za najstniško kulturo kot družbeno dejstvo. Bili so autsajderji, pri svojih kritiških presojah pa so navadno vzeli posamezne izvajalce ali plošče iz najstniškega konteksta in jih umestili v tradicijo »prave« glasbe. Po letu 1965 pa so se pričeli poskusi, da bi se pojmovanje rocka kot umetnosti razvilo iz samega rock sveta, kajti pop pristop glasbenih časopisov ni ustrezal leta 1966 porajajočemu se rock tržišču, na katerem so se kupovali albumi (velike plošče) s progresivnim (tehnično virtuoznim, studijsko obdelanim, vse bolj zapletenim in pravi glasbi podobnim) rockom. Pri razvoju vse resnejšega obravnavanja rocka kot oblike (mladinske) kulture je pomembno vlogo odigral ravno podzemni (underground) tisk šestdesetih let, kajti rock je bil temeljna oblika podzemne kulture ali kontrakulture tistih let. Podzemni časopisi so najbolj prezirali in zaničevali ravno tisti komercialni, uspešni najstniški pop, ki je bil tako pomemben za razvoj angleškega glasbenega tiska. Tako je bil rock opredeljen kot glasba, ki je izražala vrednote nove mladinske skupnosti, ki je nasprotovala tradicionalnim vrednotam glasbenega poslovanja in šou biznisa (komercialnosti, sprejemljivosti, nešokantnosti). Rock glasba in življenjski stil, način življenja, sta postala neločljivo povezana. Do srede sedemdesetih let so se morali tudi vsi boljši angleški glasbeni časopisi prilagoditi temu razvoju in tako so začeli rock jemati resno kot obliko sodobne kulture, obravnavanje popularne glasbe v revijah za ljubitelje pa se ni kdovekaj spremenilo. Bistvo ljubiteljskih revij je, da se odzivajo na okuse. Ko strežejo potrošnikom, poskrbijo za informacije, govorice in fotografije zvezd, ki so jih njihovi že izbrali, ali pa plasirajo nove izvajalce, za katere se zdi, da se skladajo z uveljavljenimi okusi. Ni njihova naloga, da bi razlagali, ocenjevali ali kritizirali, kaj imajo njihovi bralci raje,niti da bi nanje res vplivali, ampak je njihova naloga, da zrcalijo okuse svojih bralcev. Drugače povedano: njihova funkcija je popolnoma reklamna. Nekaj tega najdemo v vseh rock časopisih, toda potrošniki boljšega glasbenega tiska od njega zahtevajo nekaj drugega. Nočejo vedeti samo, kaj jim je všeč, ampak tudi, kaj bi jim lahko bilo všeč, in celo, kaj bi jim moralo biti všeč. Zanje je časopis kot vodič za potrošnike (v nasprotju z ljubiteljskimi revijami kot potrjevalci že uveljavljenih okusov) tudi vodič za rock vrednote. Kar jim je všeč, nekaj pomeni. Podobno kot diskdžokeji morajo rock pisci uveljaviti svojo verodostojnost pri bralcih. Njihove ocene razkrivajo njihova merila in njihovo individualnost, zato rock pisci trdijo (v nasprotju z njihovimi pop predhodniki), daje bistvo njihovega dela kritika, ne pa hvaljenje. Njihova distanca od proizvajalcev je del njihove samoopredelitve. Vendar pa je še vedno nejasno, kaj takšna kritika pomeni, saj hočejo biti pisci istočasno vodiči potrošnikov, razlagalci kulture in raziskovalci osebnih okusov. Predpostavil sem, da rock pisci oblikujejo mnenja, ki jih upoštevajo tako prodajalci kot kupci plošč, in da ti vsaj delno zaupajo njihovi presoji. Vendar položaj rock piscev nekaj pomeni samo, če njihove vrednote predstavljajo vrednote njihovih bralcev. Pri posameznih ploščah se lahko pojavijo razhajanja, toda ocenjevalec in bralec morata podobno gledati na pomen rocka in morata imeti enaka merila za njegove vrednote. Vsak rock tisk deluje kot oblikovalec mnenj na dva načina. Nekateri časopisi so vodiči za odrasle potrošnike. Njihovi bralci hočejo določeno vrsto doživljanja rocka (njihovo doživljanje mladostne skupnosti šestdesetih let), zato je delo kritikov, da najdejo glasbenike, ki zbujajo to doživljanje, in razložijo veščine, s katerimi to počno. Iz tega izhaja ideologija rocka-umetnosti: umetnost zagotavlja obstoj skupnosti (Melody Maker v Angliji, Rolling Stone v Ameriki). Drugi časopisi pa so vodiči za najstniške potrošnike. Njihovi bralci hočejo drugačno rock doživetje (ki izraža njihov trenutni občutek, da so mladi) in delo kritikov je, da najdejo plošče, ki so znak tega doživljanja, in razložijo, kako delujejo kot znaki. Iz tega izhaja ideologija rocka-ljudske glasbe: skupnost zagotavlja obstoj umetnosti (New Musical Express v Angliji, Cream v Ameriki). Slednji tudi mnogo bolj vplivajo na uporabo glasbe pri bralcih kot prvi. Pri nas imamo v veliki meri še vedno opraviti predvsem s problemom nerazvitosti glasbenega tiska in ljubiteljskim komentatorstvom, ki se sklada s ponudbo glasbe na radijskih programih. Toda podrobnejšo obravnavo naših razmer bomo prihranili za kakšno drugo priložnost. MARJAN OGRINC ZG ŠMINKERJI IN... naš drugi »jugoslovanski« sogovornik, Dubravko J., deluje na zagrebški novoroc-kovski sceni. Dubravko je novinar, urednik Demo oddaje na Omladinskem radiu, recenzent demo posnetkov v reviji Glasbene mladine Zagreba, Molu, in urednik rock programov v trenutno edinem utripajočem manjšem zagrebškem klubu Djuro Djakovič. Ledeno mrzli Zagreb — Med-veščak, na veder 25. februarja. Ali imam prav, ko trdim, da se mlado zagrebško novorockovsko dogajanje še vedno obrača proti zabavi in plesu? Da, to še vedno velja za standardno zagrebško pop sceno, ki na vsake štiri mesece »izvali« novo pop skupino. Ravno zdaj so to Ritam sa ovog svijeta, katerih plošča bo najverjetneje v kratkem novi hit. Sicer pa Ritam igrajo nekakšen kliše Parnega valjka, pop plesno glasbo, pač glasbo, za katero v tem trenutku še vedno stoji vsaj 50 procentov Zagrebčanov. Pri tem pa se je v zadnjem času pričela rojevati alternativna scena. Veliko skupin skuša delati nove stvari. Ali lahko govorimo o razvojnih stopnjah zagrebške novorockov-ske scene? Ne čutim se kdovekako kompetentnega govoriti o tem, zdi pa se mi, da ta nima kakšnih močnih stopenj. Po eni strani imaš tu konstantno črto zagrebškega plesnega popa z različnimi imeni, po drugi pa podzemlje, ki se ne more prebiti na dan, saj ga noče podpreti nobena diskografska hiša. Le kako bi vse spremenil kakšen Paket aranžman! Zdi se mi, da se v Zagrebu poslušalstvo zbira na koncertih predvsem zaradi dobrega lokalnega propagandnega stroja in ne zaradi kvalitete predstavljenih imen. Seveda, Zagreb je pač mesto snobov. Če se o kaki stvari veliko piše ali govori, potem je to treba čim-prej videti, da boš lahko pozneje govoril: »Bil sem tam in videl to in to.«. Marsikakšnega kvalitetnejšega koncerta ta struktura poslušalcev sploh ne razume, kar pa ni važno. Važno je, da se lahko hvalijo s tem, da so ga videli. No, zanimivo je tudi to, da je v Zagrebu veliko klubov, ki so prav ob vseh koncertih nabito polni. To je veljalo za sceno do pred kratkim, danes pa ima v Zagrebu klubski program le Djuro Djakovič. Nekoč osrednji Lapidarij nas je popolnoma pustil na cedilu, če pa hočeš igrati v legendarnem Kuluši-ču, moraš plačati za njegovo najemnino šest starih milijonov. To so recimo pred kratkim storili Sensualit6, lani pa je to morala storiti Sexa. Tam gledajo samo na denar, oziroma na dobiček od skupin. Sicer pa so pogosto problemi tudi z večjimi »drugačnimi« koncerti. V Moši Pijadeju so recimo odpovedali koncert Lai-bacha in nato še koncert »sprave« Pankrtov in Zabranjenega pušenja. Mislim, da je vse to posledica pritiskov, do katerih prihaja v zadnjem času v Zagrebu. Na mestih številnih ljudi, ki so bili zelo odprti, so se znašli novi, ki precej bolj pazijo na to, da ne bi slučajno predstavili česa takega, zaradi česar bi lahko imeli probleme. Recimo, koncert Laibacha je bil odpovedan, vsaj po pisanju v časopisih, zaradi politično neprimernih simbolov, ki jih ta skupina uporablja. Kakšna neumnost! In recimo, Blietz-krieg so imeli pred kratkim probleme v zvezi s svojim imenom, saj veš, bliskovita vojna gor in dol. Koliko se lahko zagrebška no-vorockovska scena za svoj videz zahvali rock kritiki, predvsem stari, ki je zelo povzdignila pop, ljubljanski pa očitala grdo mešanje glasbe in politike. Res je, v Zagrebu v glavnem ločujejo politiko in glasbo. In koliko so mediji krivi za tako sceno, kot jo imamo? Omladinski radio verjetno toliko, kolikor spušča premalo domače glasbe. Vsi uredniki na njem so obrnjeni proti zahodni pop glasbi in ves čas samo primerjajo naše skupine z zahodnimi. To pa je seveda nepravilna taktika. Sicer pa se stvari počasi premikajo. Pred mesecem dni smo začeli tudi z domačo Top listo. No, ostali radii pa pač klišejsko spremljajo le uveljavljene skupine in njihove plošče in mečejo ven hite. In tisk? Tu je verjetno najpomembnejši Polet, ki seje popolnoma preusmeril na alternativno sceno. Pri tem mogoče celo že malo pretirava, saj je nerazumljiv več kot polovici Zagrebčanov. Poleg tega se zelo čudno obnaša do popa. Kar je v njem zanimivega, prezre, slabo pa seveda takoj popljuva. In koliko so vsi ti mediji odprti mladim skupinam? Koncerti, recenzije demo kaset? Mlade skupine, ki nimajo denarja, da pred svojim nastopom sprožijo pravo propagandno ofenzivo na Zagreb, zelo slabo odmevajo tudi v medijih. Tako se precej več piše o tistih, ki imajo dobro reklamo, kot pa o kvalitetnih. Sicer pa se po celi Jugoslaviji v zadnjem času kar nekaj pozornosti posveča demo skupinam. V Zagrebu njihovo glasbo poleg moje oddaje na Qmladinskem radiu spremljata še Veliki vrisak na Radiu Velika Gorica in Demo XY na Radiu Zagreb Kje lahko v Zagrebu igraš, če te ne poznajo? V glavnem takšne skupine danes pokriva le Djuro Djakovič. Sicer pa skušam kot urednik demo programa v klubu predstavljati vse zanimive skupine, od kvalitetnega popa do popolnega kopiranja Laibacha oziroma ljubljanske scene, ki ima v Zagrebu velik odmev in jo tudi številne skupine posnemajo. Neverjetno. Torej zdaj v Zagrebu obstaja nekakšen kult ljubljanske alternative. Pred kakimi tremi leti sta si bili sceni še popolnoma narazen... Res je. A nekje predlanskim se je ljubljanska scena zelo odprla proti zagrebški. Začelo se je sodelovanje in Zagrebčani so zelo »padli« na ljubljanske kultne skupine. Verjetno je to tudi posledica prodora nove kritiške generacije Verjetno. Leta 1983 se je na Poletu pojavil cel krog mladih sodelavcev, ki so začeli pisati o novem dogajanju — Wruss, Markovič, Vukmir, Borovečki. . Poudariti pa moram, da se ta kritiška generacija ni zoperstavila stari, temveč obe med sabo še vedno sodelujeta. V Ljubljani smo počistili s starimi rock kritiki. To se v Zagrebu ne bo nikdar zgodilo. Večina Zagrebčanov še vedne ceni Vrdoljaka in Glavana kot legendi zagrebške in jugoslovanske rock kritike. Pa se vrniva k mladim skupinam. Kaj se konkretno v Zagrebu dogaj.'* novega, zanimivega? Dejstvo je, da vedno več skupin pazi na besedila. Če so bila prej za Zagreb značilne mlačne ljubezenske pesmice, se sedaj ta razvijajo proti politiziranosti in eksistencialnim vprašanjem. Med zanimivimi podzemnimi zagrebškimi skupinami ti moram omeniti vsaj Sexo, enega najzanimivejših jugoslovanskih bendov, ki pa mu nobena hiša noče izdati plošče. Neverjetno. Znano je, da ravno zagrebške skupine od vseh najlažje izdajo svoj »vinil«. Do neke mere je to res. Predvsem po zaslugi dejstva, da je v Zagrebu kar deset študijev za snemanje demo posnetkov. Manj pa to velja za diskografske hiše. Suzy se je v zadnjem času zelo zaprla, Jugoton pa se ukvarja izključno s komercialnimi skupinami tipa Ritam sa ovog svijeta. Drugače pa je 95 % pogodb odvisnih od zvez. Poznati moraš koga v sami hiši ali pa vsaj koga od Filma ali Doriana Graya, da ti pomagajo pri snemanjih in stikih z Jugotonovimi uredniki. Za konec pa še tole. Sodeluješ tudi v komisiji za znani YURM, Yu rock moment. Kako ocenjuješ to prireditev? Lani je prišlo do pravega poloma YURM-a. Pri tem pa je IShi na naš razpis prišlo kar dvesto prijav iz vse Jugoslavije. Tako je kljub vsemu še vedno najpomembnejša jugoslovanska demo-manifestacija. No, nujno bi bilo, da bi na njem delali kritiki iz vse Jugoslavije, tako pri izboru kot pri poznejši promociji izbranih skupin po Jugoslaviji. Čimprej bi morali začeti izdajati kompilacijo s skupinami z njega. Šele nato se bo verjetno v tej naši mladi sceni kaj premaknilo. PBČ X. Ilustriral: JANEZ ZALAZNIK MOJSTER BOJAN ADAMIČ Obiskali smo Bojana Adamiča (r., leta 1913 v Ribnici), ki ga mlajši bralci poznajo predvsem kot starosto in nekakšnega pokrovitelja slovenske popularne glasbe, le malokdo pa se zaveda, da je mojster Adamič odigral zelo pomembno vlogo tudi v rfezvoju slovenskega jazza: pred vojno kot prvi slovenski jazzovski improvizator, po vojni pa je kot vodja orkestra RTV Ljubljana vodil boj za emancipacijo jazza v naši socialistični domovini. Toda raje prisluhnimo njegovi zgodbi od začetka: No, ta začetek je bil dokaj enostaven. Že od nekdaj me je privlačila pihalna godba. Spominjam se, kako sem se še kot čisto mlad poba sprehajal z materjo in sem pri današnjem Domu armije slišal, kako so igrali Va-lencijo, kako sem mater vlekel za roko in hotel od blizu poslušat. Čeprav sem takrat že resno študiral klavir, mi je bila ta muzika pri srcu, čeprav so jo vsi zaničevali in je imela, lahko bi rekel, podciganski status; cigani so bili namreč cenjeni zato, ker so znali igrati svoj »animir«. Takrat nisem poznal še prav ničesar — ni bilo še televizije, niti radia, ničesar ni bilo. Obstajala je le trgovina s ploščami Banjaj, last nekega Žida, na Miklošičevi cesti in ta je imel na zalogi jazzovske plošče, vendar jih je le malokdo kupoval in tako jih je imel bolj za reklamo, dokler mu jih nisem jaz vseh odkupil. Ampak to je bilo že vse kasneje. Začetek pa je že tako daleč nazaj, da se ga pravzaprav ne spominjam več, razen tega, da meje nekoč obiskala sestrična ravno, ko sem navdušeno žulil nekega Mozarta na klavir. Dejala mi je: »Tole ni nič. Poglej si raje note, ki sem ti jih prinesla!« To so bile note pesmi O Kreola in podobne, tango in vse, kar se je tedaj igralo — nemški stil. Jaz sem note prijel in jih zagnal po tleh in ji odvrnil: »Fuj, taka muzika!« Ko pa je odšla, sem jih pobral s tal in jih poskusil igrati. Mislim, da se je takrat v meni pojavil občutek, da se ta muzika pravzaprav ne igra tako, kot se piše, temveč po syoje. Tega mi ni nihče povedal, nikjer nisem slišal, to spoznanje je bilo že v meni. Potem sem slišal prve orkestre, predvsem Negodetovega. Sicer v nočne lokale nisem smel niti vstopiti, kajti bilo mi je šele 12 let. Ko pa mi je bilo 13 let, sta me nekoč obiskala sinova nekega vojaškega godbenika: eden je igral violino, drugi pa bobne, in mi ponudila, naj se pridružim njunemu ansamblu, da bi skupaj igrali na plesni!) vajah. Tam se je vse začelo. Igral sem klavir in nad mojim igranjem je bil bobnar izredno navdušen, violinist pa prav nič, saj se je zmeraj izgubil. Vsak refren sem enkrat vzel v roke, potem pa sem ga igral, kakor mi je ugajalo, nisem ga igral od note do note natančno. To je bila že improvizacija, čeprav še daleč od tega, kar se je počenjalo kasneje ali celo danes. Bilo pa je tisto, kar je bistveno za improvizacijo, namreč, da melodija človeka inspirira igrat okoli melodije nekaj, kar ji je podobno ali pa tudi ne. Sčasoma sem dobil tudi prave note — prva je bila St. Louis Blues, kjer so bili na koncu v orkestralnem aranžmaju samo akordi, rifi. Vprašal sem se, kje je tukaj melodija, viža? Tu so samo akordi in ritmi! Skratka, nekaj mi ni »štimalo«. Veste, bil sem le kompleten samouk. Radio je prišel v Ljubljano šele leta 1928 ali 1929 in takrat, nikar ne mislite, da je radio imel jazz ure, haha-ha. Bilo ni prav ničesar. Toda med kolegi je bilo polno entuziastov: denimo Ziherlov brat Miloš, s katerim sva bila vse do njegove smrti prijatelja in tudi skupaj v partizanih, in še nekaj drugih, ki so mi sem pa tja kaj razložili. To me je usmerilo. Potem pa so prišle plošče. Moram reči, daje imel Banjaj smolo, jaz pa prav srečo. Takoj sem naletel na glavnega. Že v nemških revijah sem čital o Lojzetu (L. Armstrong), tako da sem vedel, kdo igra jazz, toda do tistih plošč nisem vedel, kako ga igrajo. Ena od plošč je bila tudi Šejk iz Arabije Dukea Ellingtona, kjer je solo igral pozavnist Tricky Sam Nanton. Nedvomno je še danes zanimiva. Danes si zgodovine jazza brez Ellingtona ne moremo zamišljati. Bil je namreč eden tistih, ki so umetniško plat jazza spravili na visok nivo. Kot maturant sem v petčlanskem orkestru igral harmoniko. Kasneje sem igral v različnih zasedbah, malih ali velikih, igral sem klavir, poleg je bil običajno še boben, violina — igral jo je Otmar Dic, pa tudi prav tako pokojni Danči Pestotnik, potem je bil včasih zraven tudi saksofon in včasih tudi trobenta. Tisti trobentač, če se danes spomnim nanj, se moram nasmehniti, je igral nekaj med maršem in jazzom, čeprav je note odigral ritmično pravilno. Vendar je bilo tedaj še vse skupaj težko prebavljivo. Tudi saksofonisti so igrali nekam po svoje, ritma kot enega osnovrlih tehničnih elementov jazza sploh niso priznali, razen tistega pavšalnega bum-bum-bum; teh fines, sinkop v ritmu pa niso poznali. Zbral sem denar in si kupil saksofon ter ga začel pridno vaditi. V naslednjem ansamblu sem igral boben, harmoniko in saksofon. Istočasno sem sedel za bobnom, imel eno nogo na hi-hatu, drugo na pedalu za veliki boben, včasih pa sem še malo poro-potal po malem bobnu. Sicer pa sem zraven igral saksofon ali harmoniko. Takrat je bilo to nekaj normalnega. Bil sem tudi svoj samoprevoznik, nosil vso opremo, igrali pa smo na. plesnih vajah. Vsak večer smo praktično nekje igrali. To je seveda z mojim študijem klavirja hodilo zelo navzkriž in moj profesor se je čedalje bolj razburjal, češ koliko časa zgubim s tem. Do prelomnice je prišlo tedaj, ko se je organiziral prvi malo večji orkester — Ronny. Zakaj se je tako imenoval, ne vem, ta anglofilska bolezen do danes ni prenehala in še danes smo srečni, samo da gre za tuje ime. V tem orkestru sem spočetka igral harmoniko, kar tako, brez vsakega honorarja, sem za lastno veselje leta in leta hodil igrat na plesne vaje. Vse viže sem seveda znal na pamet. Počasi pa sem si s saksofonom priboril v orkestru svoje mesto. Kmalu za tem smo odšli igrat na Bled, to je bilo približno leta 1933 ali 1934. Ta orkester je imel nekakšno politično posebnost, česar sem se še neštetokrat spomnil. Kako smo bili špasni! Če gledamo iz orke- 20 stra navzdol, torej v publiko, je najbolj na levi sedel Miloš Ziherl, potem sem sedel jaz, nato Ali Der-melj, sicer dolgoletni koncertni mojster Slovenske filharmonije, imeniten muzikant, na sredini sta bila Šivic, ki je igral bobne in violino, ter Danči Pestotnik, ki je bil kapelnik, potem pa je sedel Franjo Appel-bauer, sicer basist v simfoničnem orkestru, takrat pa je bil tudi trobentač, in to z odličnim občutkom za jazz, potem je bil še pozavnist Sancin, krepek dedec, ki je odlično igral, zadnji na levi pa je bil pianist Ivica Krnpotič, Hrvat, ki je študiral na ljubljanski akademiji. Politično zanimivo je bilo to, da sva bila midva z Ziherlom »ultrajazzarja«, če lahko tako rečem, in sva priznavala samo jazz in nič drugega za naju ni obstajalo, in bolj ko smo šli k sredini, manjše je bilo to zanimanje za jazz. Sredina ga je jemala kot »kšeft«, ki nudi zaslužek, bolj smo šli na desno, huja je bila reakcija, in pianist, ki je bil sicer sijajen glasbenik, je bil izrazito proti-jazzovsko razpoložen — govoril je, da je to najbolj svinjska muzika, kar jih je, ker pa trenutno živi od nje, bil je pač še študent, jo je pač prenašal. Po vojni je bila zadeva sledeča: Ziherl je padel v partizanih, jaz sem bil v partizanih hudo ranjen, sredini se ni prav nič zgodilo, zadnjega, Krnpo-tiča, pa so naši ustrelili kot ustaša. Sicer smo v tistem vrstnem redu sedeli popolnoma slučajno — levica in desnica, brez kakršnekoli politične note, pa vendar se je kasneje vse odvijalo v skladu z našo takratno razvrstitvijo. Sicer pa ne glede na to, kako smo sedeli, smo bili taki ljudje: ultra-levica in ultradesnica je pač »plačala gor«. Zaradi te diferenciacije je bilo razpoloženje v orkestru dokaj klavrno. Zato sva si z Ziherlom nekoč privoščila šalo: nekega večera je k naši mizi pristopil natakar s steklenico šampanjca v roki, z listkom, kjer je pisalo, da naj zaigramo pesem št. 92. Naš šef je bil tisti najbolj desni, ki se je začel čuditi in upirati. Šlo je za pesem Sweet and Lovely, še danes lep »štikelc«, po vseh teh letih eden najlepših, najbolj klasičnih evergree-nov, kar jih je kdaj bilo napisanih. Z Ziherlom sva ga z užitkom odigrala. Drugi večer seje prizor ponovil, spet šampanjec in Sweet and Lovely. Pianist se je spet razburil, vendar smo jo kajpada odigrali. To se je potem dogajalo kar 14 dni zaporedoma. Z Ziherlom sva namreč sama plačevala tisti šampanjec, samo da smo lahko vsak večer igrali to sklad-1 bo. Pianist je znorel! Hahaha. Včasih ni bilo nobenega gosta, pa je steklenica vseeno prihajala na mizo. Potem je pianist počasi zaslutil, daje to najino maslo. Toda v kapitalizmu se je to dalo izvesti. (se nadaljuje) zapisal: PETER AMALIETTI fotografiral: MIHA ŠKERLEP FRANC ZIBERT/ HARMONIKA/ RTB Harmonikar Franc Žibert na svoji prvi plošči predstavlja raznolik izbor skladb iz različnih obdobij. Med štirimi deli, ki so posneta na plošči, sta dve priredbi skladb, pisanih za čembalo oz. klavir (Bachova 6. Francoska suita in Tajčevičevih Sedem balkanskih plesov) ter dve originalni skladbi za harmoniko: Schmidtova (roj. 1928) Toccata št. 1 op. 24 in našega J. Goloba Preludij za harmoniko. Izvedba sama je natančna in dovolj muzikalna, izvajalec odlično obvlada tudi melodijske base. Izvedba Bacha je zanimiva, čeprav malce nenavadna za siceršnje ljubitelje Bachove glasbe (zaradi instrumenta samega). Briljantno tehniko Žibert pokaže posebej v Schmidtovi Toc-cati. Zaradi redkosti podobnih plošč (pri nas in na tujem) je ta gotovo vredna zanimanja vseh, ki imajo kakršenkoli odnos do tega instrumenta, saj bodo ob poslušanju te plošče spoznali, da je nanj mogoče igrati tudi kaj pametnejšega kot »debele deklce« in pa »didl-bugi-vugije«. TOMI SUPERSESSION/ RTB Ime albuma popolnoma ustreza njenim ustvarjalcem, le malo manj pa tudi njegovi glasbeni vsebini, šestim posnetkom klasičnega jazzovskega klavirskega tria iz leta 1980 pianista Tommyja Flanagana, basista Reda Mitchella in bobnarja El-vina Jonesa. Vsi trije glasbeniki so že desetletja del newyorške jazzovske smetane, najmlajši med njimi pa je obenem tudi najslavnejši: Elvin Jones, velik inovator z brezmejno energijo, ki je bil kar pet let član legendarnega kvarteta Johna Coltra-nea. Pianist in basist sta se uveljavila že sredi petdesetih let. Mitchell je igral z Woodyjem Hermanom, Redom Norvom, Gerryjem Mulliga-nom in Hamptonom Havvesom, Fla-nagen pa je v šestdesetih letih postal dolgoletni spremljevalec pevke Elle Fitzgerald in je zato izginil v anonimnost. Vendar od sedemdesetih let dalje nastopa kot solist in danes velja za enega od najboljših neoboperskih pianistov z izrazitim smislom za nianse in subtilno muziciranje a la Bud Powell. Kadar sodelujejo mojstri, je tudi njihov izdelek mojstrski: 40 minut dovršenega mainstrea-movsko uglajenega energetsko nabitega improviziranja. K uglajenosti prispevajo Flanaganove nadvse okusne in vešče artikulirane fraze, čista energija, ki biva na vseh šestih posnetkih, je Elvinovo »maslo«, medtem ko precizna intonacija ter melodična raznolikost in bogastvo basistove spremljave uravnovešajo in usmerjajo glasbo, ki je je ta album poln. Skratka, plošča, ki bi je bil vesel vsak, ki loči med glasbo in plevelom. AP J. S. BACH/ PARTITE ZA KLAVIR/ IGOR LAŠKO/ RTB Lani je RTB v sodelovanju s pariško univerzo in mestom Nantesom izdala dvojni album Bachovih Partit za klavir (BWV 825-830) v čast evropskega leta glasbe. Partite izvaja pianist Igor Lasko-Leningraj-čan, ki pa že od leta 1977 deluje v Jugoslaviji (natančneje v Beogradu). Plošča je, če odmislimo slabo tehnično kvaliteto in skorajda dosledno neupoštevanje repeticij iz originala, najbrž zaradi prostorske stiske, pravi užitek za poslušalca (posebej za ljubitelje Bachove glasbe), saj je izvedba dovolj kvalitetna in doživeta. Album je opremljen z ilustracijami in izvajalčevim komentarjem. TOMI LAIBACH/ NOVA AKROPOLA/ CHERRY RED ...»Razkrajajo nas neizprosni bobni, tevtonski orkestralni napadi in zapovedujoči glas ubijajoče vztrajnosti. Težko je opisati nekaj, kar stoji tako čvrsto izven normalne glasbene izkušnje. Chrome v svojih najmočnejših trenutkih, VVagnerjeva Ježa Valkir, temnorjavi propagandni filmi, vse to lahko na hitro osvetli Laibach strukturo, namen in idejo, a to je vse.. In ko ta brutalna qlasba utihne in ko lahko začneš uporabljati svojo glavo, se prvi vtisi, ki ti jih ta pusti, umaknejo občutku nelagodja. Laibach namreč nimajo malenkostnih skrbi in ambicij povprečne pop ali rock skupine. Razumejo se kot glasniki gibanja, ki nima nič skupnega z glasbo in čeprav so nam njihovi nameni nejasni, bi nam morala biti toliko bolj razločna totalna skrajnost njihovih idealov in njihove politike. Laibach so naredili prvo nevarno ploščo osemdesetih let. Zmagoslavje volje!« (iz ocene plošče Nova akropola v Melody Makerju (25-1-85)) ... »Zahodni tisk je podaljšana roka in diktat ekonomije trga, ki kroji svojo resnico po trenutnih potrebah tržne logike in ki zunaj svojih ekonomskih meja ne vidi, ne potrebuje in ne priznava konkurence. Naše pojavljanje v Zahodni Evropi skozi takšno perspektivo predstavlja skeleč tujek v razpadajočem drobovju požrešne živali...« (Leibach leta 1985 v intervjuju za Spex) Naš komentar sledi (v naslednji številki). PBČ MILOŠ PETROVIČ / ČEMBALO / RTB Čembalist Miloš Petrovič na plošči predstavlja dela Jeana Philippa Ra-meauja in Johanna Sebastiana Bacha. Ovitek plošče, ki je precej komercialno zastavljen, ni obetal veliko. Zato sem bil toliko bolj presenečen nad zelo solidno izvedbo del in nad kvalitetnim zvokom instrumenta (Neupert). Tehnično je igra zelo čista, čembalo nima pretirano izrazitih registrov, tudi čembalist jih smotrno uporablja. Programje primeren (Rameaujeva Suita v a-molu, Bachova Partita c-mol in Aria variata alla maniera italiana-tema z desetimi variacijami) tudi za nekoliko manj zahtevne poslušalce. To tudi delno pojasnjuje oblikovalski pristop ovitka plošče, na katerem pa žal ni nobenih podatkov o izvajalcu in instrumentu. TOMI a .C', L