Leto 1925. Izdaja: Župni urad v Tržiču. Za december. CERKVENI GLASNIK = Izhaja zadnji teden v mesecu i TRZISK^) iZ VJ P N I J O = Posamezna številka stane 2 Din. i Kristjan Cuderman: Tržiska božična pesem. Jaslice za družino Skoro nikoli ni Tržič lepši kot v adventnem času. Neka sladka vznemirjenost pretresa naše ljudi in kar iz oči jim be-reš, kako se vesele Božiča. Že od otroških let ima Tržičan posebno ljubezen do tihih adventnih dni. Ko odide darežljivi Miklavž, se prično pViprave za sve-tonočne jaslice. Pristen Tržičan je ponosen na domače jaslice. Po hišah, kar tekmujejo, kdo bo lepše napravil. S kakšno vnemo se po dobrih hišah petnajst do sedemnajstletni vržejo na delo. Jaslice namreč postavljajo večinoma fantje in možje. In lepšega užitka skoro nevem kot je ogledovanje jaslic na sveto noč. Sosed roma k sosedu »jaslice gledat«. Pa hvalijo. Pa za-pojo. Naša delavska stanovanja se mi zde na božično noč kot kapelice. Toliko čistega veselja ne da delavcu fn njegovi družini niliče kot mu ga prinese ena sama sveta noč. Za to srečo ni treba denarja, treba je le priprostega, do-i;ro vzgojenega srca. Naj bo družina še tako revna, ako znajo starši pripraviti otrokom kaj veselja, koliko sreče lahko zašije otrokom v božičnih dneh. Sam sem to okusil in vem: če kdaj v življenju, tedaj na božični večer postanejo otroci angeli. Tudi najrevnejši otrok je vesel svojih jaslic, tudi če so še tako priproste. Žalostna bodo tista leta, ko bodo jaslice zapustile naša delavska stanovanja. Zemlja bo še bolj dolina solz, ako po družinah otroci ne bodo več vedeli za sveto božično veselje. Današnji moderni čas nam je pregnal že neskončno veliko lepega in dobrega iz hiš, ta čas preganja tudi jaslice. V bogatejših hišali jih komaj kje še najdete. Pa tudi po delavskih domovih tuintam ni več prave ljubezni do jaslic. Kjerkoli zgi-njajo jaslice iz hiš, je to znamenje, da v tistem kraju peša vera. V družini, kjer je vera umrla, nimajo jaslice več prostora. Tržičani, le držite se svoje lepe navade. Saj ni nič lepšega kot slovenska hiša na sveto noč, ko so prižgane jaslice, okrog njih pa zbrana družina, ki ji sije božično veselje iz obrazov. Pripravite svojim otrokom čim več lepega veselja ob jaslicah, pustite jim nedolžno srečo blaženih let. Otroci naj pred jaslicami opravljajo svojo jutranjo in večerno molitev, tam naj prepevajo svetonočne in božične pesmi, kot je bilo to v starih, lepih časih. Starši, sredi svojiii srečnih otrok praznujte zopet pravi krščanski Božič z domačimi jaslicami in z domačim petjem, z vsem čarom in toploto, ki sije iz rojstnega kraja Odrešenikovega. Le čuj, le čuj ljub bratec moj! 2. Jaz sem se skoraj vstrašil bil, Kai jaz tebi povem. Kaj sc je zg6diIo nocoj. Ob dvanajst' ur' pred dnem: K' men je pcršel en čuden fant. Na seb' je imel lep soinčni gvanl, Je bil vesel, je lepo pel. Je mene gori zbudil. 3. Ta angel ni pokoja dal. Me klical za seboj. Pred mesto me je pripeljal Ob polnoči nocoj, K eni vbogi štalici Med pajčovno pri žvinici En' lepo dete tam leži, Marija pa pred njim kleči. 5. Vs4j polno imamo tršic. Le dajte mu jih kaj, Marija tud' nima plenic. Da b' ga zavila zdaj. Visok zunaj sneg leži, Skoz špranje v jaslice frči. Od mraza prav milo ječi Ta stvarnik vseh reči. Na ta nebeški šajn. Začel sem hitro vstajat gor, Sem menil, da je dan. Ta angel prav: »Nocojšno nuč Je nam prižgana večna luč!« Je rekel vstat, nič več zaspat. Pred Betlehem se imaš podat. Ta angel prav: »To je naš Bog, K' je prišel iz nebes.« Tamkaj me je posilil jok, Solzan sem bil zares. Noben ni tolk usmiljen bil Da bi Boga bil prenočil, Mora trpet en takšen mraz. Ta, ki bo rešil nas. K Njemu sem se približal jes. Prav zlo se začudil. Da stvarnik zemlje in nebes. Ni bolj postrežen bil. Osliček in voliček sta Tu kot družina Jezusa. Cn petlar tak zapuščen ni, Kakor je Kristus bil. 7. Le mirkej, mirkej človek ti, Da boš Boga častil. Da zate Bog vse to trpi. Dob' ti zveličan bil. Nes' k ofru tvoje zdaj sjce, Dcn' Kristusa pred jaslice, Stopi naprej, iz solzam glej, In grehom slovo dej. Grobovi фуНјо Vso našo župnijo je globoko pretresla žalostna smrt komaj triindvajsetletnega mladeniča Leona Košir iz Bistrice, ki je 20. novembra postal žrtev demona alkohola. Ne bom pisal o njem, ne o njegovi žalostni smrti; usmiljeni Bog mu bodi milostljiv! Nesrečni mladenič je pač zopet ena žrtev več izmed tisočerih, ki jih ugorobi naš največji sovražnik • alkohol. Ob žalostni smrti ne obsojajmo njega, ampak tiste, ki pri nas povzročajo alkoholizem, oziroma ga ne omejujejo, kakor bi ga mogli. Svoj čas je naš Hst odkrito ožigosal podpiranje pijančevanja ob času volitev, a je bil zato ostudno napaden v gotovem pohtičnein listu ravno radi svojega nastopa proti zastrupljanju naroda z alkoholom —! To je pač naravnost kulturna sramota! Kdo je kriv takih smrti? Kdo je kriv toliko nesreč po družinah alkoholikov? Kdo je kriv, da je pri nas toliko beračev, ki hodijo pijani prosjačit od hiše do hiše? Kdo je kriv toliko zapuščenih otrok, ki so jih starši alkoholiki zapustili v breme občinam in krščanski dobrodelnosti? Kamenja obdolžitve ne bomo metali na posameznika; kriva je vsa tista družba, ki pijančevanja ne preprečuje ali ki ga morda hote ali nehote podpira! Kriva je v prvi vrsti oblast, ki ne nastopa dovelj energično proti pijančevanju. Vsi vemo, da se pri nas ne respek- Str. 2 „cerkveni glasnik" Sle v. 1Г) tira policijska ura, le gotovi krogi tega ne vidijo, ali pa morda pelo videti nočejo. Ce se od zato poklicanih faktorjev ne skrbi za to, da bi se vršil vsaj zakon, kako morete od delavca ali kmečkega fanta zahtevati, da bo boljši, kakor so voditelji naroda! Po gotovih gostilnah se cele noči narovnost zalivajo z alkoholom, tako da se nazadnje v njem utope in umore — a tega izmed poklicanih nihče ne vidi in ne prepreči —! Pa pride do posamezne večje katastrofe, pa sHšimo duhovniki opazke: »Tu morate nastopiti, poučite ljudi itd.« Mi jih že poučimo dovelj in tudi nastopamo, pa kaj pomaga, če nas pa radi tega smejo napadati po listih in če ne dobimo podpore tam, kjer bi jo morali dohiti —! Kdo je še kriv teh razmer? Vsi — volici, ki pri vohtvah volijo v občinske in državne zastope ljudi, ki ne zabranjujejo alkoholizma! Vsi ti volilci so tudi morilci svojega naroda, še bolj, če se dajo pri volitvah z alkoholom podkupiti! Pa naj se vrši to od te ali druge stranke; kdor koli to stori, je kriv —. Precejšen del krivde nosi tudi naša intehgenoa! Vem, da se bom nekaterim s tem zameril, toda duhovnik, ki bi ne povedal žive resnice, bi bil mutast pes, ki molči, ko volk mori čredo! Del naše inteligence misli, da je njej dovoljeno cele noči krokati za zaprtimi durmi. Zgražajo se sicer nad pijanim delavcem, ki razgraja po ulici, sami se pa le »zabavajo«, kadar delajo kravate! Res, da inteUgenca navadno ne dela takih ekscesov kot preprost človek, toda nje zgled pokvarja narod tudi z malimi nerednostmi! Inteligenca bi morala biti našemu narodu vzor treznosti! In če ni. je tudi ona kriva, da se ne omejuje alkoholizem! Krivi so tudi naši starši! Pred otroci pijejo, že mladini dajo alkoholnh pijač, v mladini vzgajajo mnenje, da je alkohol velika sreča in užitek, ne zabranijo takoj od začetka pivskih razvad svojih otrok, jih puste v družbo, kjer se pijančuje —. Tako vidimo, da so pogosto starši odgovorni za nesreče svojih otrok, ki se udajo alkoholizmu. Morilci so tudi tisti gostilničarji, ki mladini v nedorasli dobi dajejo opojniii pijač in jo tako zastrupljajo radi judoževih grošev; gostilničarji, ki točijo pozno v noč, ki dajejo pijače onim, ki so že opojeni ---! In končno — krivi smo tudi mi duhovniki, kolikor premalo morda svarimo in opominjamo —! Umorili so ga —! Tako je šlo prvi trenutek po trgu! Da! Toda morilcev je dosti! Morda na stotine je onili, ki so sodelovali pri teh razmerah, ki povzročajo žrtve alkoholizma! Ki niso dovelj storili za odpravo te naše narodne nesreče! Nisem zapisal odkritih besed, da bi koga hotel žaliti, ali komu osebno hotel kaj predbacivati! Treba je od duhovščine odkriti zlo, kazati na njega, naj ho komu ljubo ali ne! Pojdimo vsi v sebe, vsak naj si izpraša vest, v koliko pospešujemo alkohohzem, v koliko premalo storimo proti tej kugi našega naroda! Ce bomo sami sebi odkriti, bomo marsikaj našli sami pri sebi! ^ Ko tuli zopet nov grob, naj njegova žalostna pesem zbere vse, ki so dobre volje, v boj proti alkoholozimu! J. Toporiš: Pijančevanje zmernosL Nedavno so poročali listi, da gradijo na AiiKleškcin pod reko Temso velik predor. Po moji domišljiji mora biti to precej velika luknja, skozi katero bode KOtovo lahko vozilo hkrati več vlakov. Še večja luknja pa se mi zdi grlo pijanca, skozi katero splava večkrat cela hiša in celo posestvo z gozdovi vred! Ali imamo tudi v Tržiču pijance? Ako gremo ob nedeljah ali sobotnih dnevih, posebno kadar je »kontežina«, skozi Tržič, pa se prepričamo, da jih je dosti. Vidimo propadati obrtnike. Že silnih davčnih bremen ni mogoče več prenašati, pa se utopi še v alkoholu, da je še poprej uničen telesno in duševno. Vidimo delavce, kateri garajo in delajo teden za tednom, ko pa pride plačilni dan, pa mu splava še ta skronmi zaslužek po grlu. Opazujem ljudi različnih stanov, kateri ima- jo za popivanje pozno v noč in po raznih veselicah dosti denarja, za pošteno delo rokodelca pa ni plačila. Bližajo se nam lepi veseli božični prazniki, ko angeli božji oznanja mir ljudem na zemlji in ravno ta Sveti večer se neredko popiva, pleše do belega dneva. Nekateri pridejo pijani k polnočni sv. maši, vedejo se nedostojno, na glas govorijo in motijo vernike, katerim pri tem svetem opravilu plava duša tam po betlehemskih poljanah. Nekateri stari ljudje imaj lepo navado, da iz spoštovanja do velikega praznika ne gredo niti v drugo hišo, še manj v gostilno; samo k sv. maši in domov je ta dan njih pot. Na sveti božični dan se z otroškim veseljem lahko pri jaslicah doma mnogo bolj poveselimo kakor pa po gostilnah. Koliko nenravnosti se dogaja ravno v času velikih praznikov. Ako trezno pomislimo, spoznamo, kako na nizko stopnjo ponižuje narod ravno pijančevanje, koliko pomanjkanja in žalosti povzroči posameznim družinam. Da si človek privošči, ako mu sredstva dopuščajo, za potrebo četrt vina, bi se gotovo radi tega nihče ne vznemirjal! Dobra, poštena gostilna je tudi potrebna, posebno popotnemu človeku, nakar .nas spominja evangeljska prilika o usmiljenem Samarijann (sv. Luka 10, 34—36). Gostilničarji sami niso prijatelji pijancev, ker jim navadno naredijo več škode kakor dobička. Dragi prijatelji! Bodimo trezni in zmerni, da se povrne blagostanje v marsikatero družino in božični mir bode legel na naša srca. Ganljiva je bila slovesnost v nedeljo 25. oktobra, ko smo odkrili spomenik vojnim žrtvam. Take enotnosti, kakor tisti dan. pač že dolgo ni bilo v Tržiču! Vsi malenkostni prepirčki med strankami in strujami so stopili v ozadje, vse je prevzela ena sama misel: dostojno počastiti spomin onih. ki so postali žrtev svetovne vojne. Ko se drugod ob tej priliki tu in tam l^ojavija kako nesoglasje, moramo reči. da smo bili takrat v Tržiču vsi združeni v dostojnem počeščenju žrtev svetovne vojne. Niti ene disharmonije ni bilo pri vsej prireditvi! Že mogočni sprevod našega moštva, ki so se ga udeležila vsa kulturna društva v Tržiču z godbo na čelu. bojevniki v svetovni vojni, naši invalidi in vse naše šole. je gotovo vsakemu imponiral. Vsi župani in ol)činski odborniki naše župnije, in vsi uradi so se udeležili slavlja. Bil je v resnici mogočen utis gledati te množice mož in mladeničev. ki so toliko trpeli v silni svetovni vojni, ko so napolnili župno cerkev in potem pokopališče. Naravnost ganljiv je bil potek slavlja na pokopališču. Pretresljive žalostinke združenega pevskega zbora in godbe, v srce segajoči govori in končno defilacija ognjegascev, Sokola. Orla. bojevnikov in invalidov, to bo gotovo vsem udeležencem ostalo v spominu. Vsem. ki so pripomogli k temu lepemu slavlju. naj bo na tem mestu izrečena iskrena zahvala! Naj posebej omenjamo le našo vrlo požarno brambo, ki je organizirala po svojem načelniku ves sprevod, zbrala nad 1(H) uniformiranih ognjegascev k slavlju in največ pripomogla, da smo imeli pri prireditvi izvrstno železničarsko godbo. In mogočni pevski zbor! Kaj takega gotovo Tržič iz svoje srede še ni ustvaril! Tu se je videlo, ko so bili zbrani vsi tržiški moški pevci vseh kulturnih organizacij, kaj hi se lahko naredilo, ko bi bili vsi enega duha —! Nekaj pojasnil glede postavitve spomenika tudi moramo podati. Držali smo se načela, da naj spomenik postavi župnija in sicer predvsem tisti, ki so srečno prišli iz vojne domov. Drugod ponekod razdele večinoma stroške na sorodnike padlih. Mi smo mislili, da naj ta spomenik postavijo predvsem tisti, ki so se rešili iz vojnih grozot v zahvalo za rešitev in v spomin padlim tovarišem. Zbira n e prispevkov po hišah so pa prevzeli naši invalidi, ki so dosz&ij pri nas edina organizacija udeležencev svetovne vojne, ker še nimamo organizacije zveze vojakov svetov ne vojne. Stev. 15. CERKVENI GLASNIK" Str. 3. Za ^рогавшк smo napravili i)rostor, ki je pač najlepši^ in najboti viden na vsem pokopališču. Ker je moralo na ploščo 101 ime, smo morali napraviti dve plošči in tako tudi zgornji del spomenika tako zasukati, da se obe pdošči vidita enakomerno. Ves spomenik je iz domačega kamna, ki ga je nalomil in pripeljal posestnik Žos p. d. Jamenšek iz Doline. Krvavo rdeči kamen naj spominja na krvavo vojsko, domači kamen naj padlim tvori spomenik, ko ne morejo počivati v domači zemlji. Marmor v podstavku, na katerem je napis: »Vojnim žrtvam ie iz potoka Bistrice. Plošče na spomeniku so iz sivega marmorja, ki naj spominjajo na sivo monturo vojakov. Seveda bi se bil najbrž lepše prilegel črn marmor, toda marmor slabe kakovosti bi v par letih obledel in postal umazano črn, granitne plošče bi bile pa toliko stale kot je sedaj ves spomenik! Za toliko pa si nismo upali zbrati denarja. Vrhu spomenika je originalen križ iz kovanega železa. Železni križ vrh spomenika naj bo priča železne dobe vojne in pa >tudi spomin na domače železno industrijo. Vts spomenik smo si zamislili kot nekak preprost spomenik na bojnem polju, brez kakih posebnih okraskov, iz grobo obdelanega kamna, učinkuje naj samo s svojo preprostostjo in pa s svojo velikostjo. Naj bo spomin na vojne žrtve, spomin na vojno trpljenje in resen svaritelj pred vsako vojno, ki rodi toliko gorja! Obračun za spomenik je sledeči: Prejemki: zbirka invalidske organizacije Din 3712.25, darovanje 25. okt. Din 2515.50, prispevek občine Tržič Din 2500.—, cvetlični dan Din 701.—, razni darovalci Din 220.—. Skupaj prejemkov Din 9648.75. Izdatki: kamen Din 600.—, razna dela Din 105.—, kamnosek M. Kocijančič za plošče Din 3909.—, križ Din 147.—, za godbo Din 500.—, tvrdki Viljem Treo za betoniranje, zidavo in obdelovanje kamna Din 10.008. Skupaj stroškov I>in 15.269.—. Ostane torej primanjkljaja Din 5620.25. Deficit je za enkrat krila župna cerkev iz svojega kredita. Upamo pa, da se bo dobil še kak prispevek v kritje tega primanjkljaja. Pri spomeniku bi bila potrebna še železna ograja in pa na vsakem stebru okrog spomenika bronasta vaza za cvetlice in za razsvetljavo. Kadar pokrijemo deficit, bomo skušali še to napraviti. Redka svečanost. Dne 27. novembra t. 1. je praznovala v Bolcami zlato poroko zakonska dvojica gospod Andrej in gospa Ana Gass-ner. Jubilanta sta nam tržičanom dobro znana, ker sta med nami živela nad 30 let. Odlikovala sta se po vzornem, neustrašenem katoliškem življenju in veliko milosrčnostjo. Gospodu Oassnerju se ima zahvaliti naša župna cerkev skoraj za vse, kar se je zadnja desetletja pred vojsko v njej novega napravilo. Tudi župnišče, ki mu ga daleč na okoli ni para, je po večini njegovo delo. Pa kaj rečem o dobrodelnih napravah? Vincencijevo konferenco je on ustanovil. Dečjega dnevnega zavetišča ter sirotišnice na Skali bi še danes ne bilo, ko ne bi žrtvovala velike svote zakonska Gassner. Dasi po rodu nemec, je gospod vedno podpiral naše krščanske organizacije. Pri otvoritvi izobraževalnega društva sv. Jožefa je stal Gassner poleg, isto tako pri oni dekliške Marijine družbe, koje pokroviteljica jc bila gospa Ana Gassner in kateri je plačeval gospod skozi 22 let najcmščino za društvene prostore. Da. eni njenih članic je celo omogočil, da se je udeležila romanja v sv. deželo. Koliko jc pa na tihem izdal revežem, da ni vedela levica, kar je dala desnica, to pa ve samo Vsevedni, ki mu bo gotovo vse stotero povrnil. Bog živi zlatoporočenca še mnogo leta! Oznanila za mesec december. Adventni čas je doba priprave na prihod Odrešenika. Sv. Janez Krstnik je pripravljal pot Odrešeniku, zato drugo, tretjo in četrto nedeljo v adventu beremo evangelije, v katerih nastopa ta največji mož starega zakona. Adventni čas je čas pokore! V tej dobi dobri verniki prejmejo sv. zakramente. Prosimo, da sv. spoved za advent opravite že v začetku ad-venta. da sc ne nabere preveč zamudnikov za zadnje dni pred Božičem. Ves adventni čas je zj. ob 6. uri sv. maša z blagoslovom. Spoved za može in mladeniče bo predvsem v soboto 5. dec. in v nedeljo 6. dec. Ta nedelja je prva v mesecu, pri prvi sv. maši skupno sv. obhajilo za moške. Ta dva dni imajo pri vseh spovednicah prednost moški. Dekleta naj opravijo sv. spoved v tednu med 6. in 13. dec., žene pa od 13. dec. dalje. Spovedniki bomo vsak dan na razpolago! 1. dec. državni praznik, obletnica proglašenja ujedinje-nja Slovencev, Srbov in Hrvatov v eno državo. Ob 8. uri bo v župni cerkvi šolska sv. maša, nato pa zahvalna pesem z molitvami za kralja. 4. dec. prvi petek v mesecu. God sv. Barbare, ob 7.30 sv. maša pri sv. Andreju. 6. dec. druga adventna nedelja, praznik sv. Nikolaja, prva nedelja v mesecu, služba božja po navadi, zjutraj skupno obhajilo moških. Popoldan shod za 3. red. 8. dec. Brezmadežno spočetje prebl. Device Marije, služba božja ob navadni uri, ob 6. in 10. sv. maša z dvema blagoslovoma, ob S. z enim blagoslovom, ob 10. slovesna sv. maša z leviti. Popoldan ob 2.30 slovesne pete Htanije. 13. dec. Pop. shod dekliške Mar. družbe. 16., IS. in 19. dec. so kvaterni dnevi, v petek je strogi post, druga dva dni pa smemo uživati meso, le pritrgati smo si dolžni pri jedi. 16. dec. se prične devetdnevnica na čast rojstvu Gospodovem, ob delavnikih bo ob 7. uri zv. sv. rožni venec in lita-nije M. B. 17. dec. je rojsnti dan Nj. Veličanstva kralja Aleksandra, ob 8. šolska sv. maša in nato običajne molitve za kralja. 20. dec. 4. adv. ned. in kvaterna, pop. ob 2. sv. križev pot, rožni venec in litanije M. B., nato shod ženske Mar. družbe, ob 1.30 ura molitve za dekl. Marijino družbo. 24. dec. Vigilija rojstva N. G: J. Kr., zapovedan strogi post, ki traja samo do večera, tako da je na Sveti večer dovoljeno uživati mesne jedi in se nas