  ̌      ̌    P 48 (2020/2021) 2 25 Eksponentne vragolije S Č Uvod S funkcijami se pri matematiki nevede soočimo, še preden nam jih uradno predstavijo. Najbolj smo na- vajeni funkcij ene spremenljivke, ki preslikajo realno število v novo realno število in jih znamo lepo pona- zoriti z grafom. Pomislimo na funkcije, sestavljene iz osnovnih aritmetičnih operacij, kot so: število množimo z 2 ali število kvadriramo. Polinomom, ki jih lahko sestavimo zgolj z osnovnimi aritmetičnimi operacijami, se v višjih razredih osnovne in kasneje tudi srednje šole, pridružijo še druge funkcije, ki jih najdemo na žepnem računalu. Te funkcije – trigo- nometrične funkcije, kot so sinus, kosinus, tangens, njihove inverzne funkcije ter eksponentna in logari- temska funkcija imenujemo tudi elementarne funk- cije. Ko rišemo grafe funkcij, smo omejeni praktično le z velikostjo papirja ter s svojo domišljijo, prav tako pa lahko v nedogled kombiniramo funkcije, ki jih imamo na voljo. Verjetno je marsikateri bralec v razvedrilo med urami matematike pritiskal po ra- čunalu in sestavljal funkcije, kot so log(sin(x2)) ali xx . Obstajajo še kakšne funkcije, ki jih z njim ne moremo izraziti? V tem prispevku vas bom peljal po zaviti poti, pol- ni nenavadnih funkcij, na katero me je v gimnazij- skih časih zavedla radovednost o enačbi 2x = x2. Ogledali si bomo izraze, ki zadevajo potenciranje, in medtem spoznali tudi, kako lahko s šolskim računa- lom izračunamo vrednosti funkcij, ki nimajo svojega gumba in jih tudi ne moremo sestaviti iz elementar- nih funkcij. Reševanje enačb Najenostavnejša uporaba funkcij je kar vstavljanje. Če imamo funkcijo f(x) = x2, ji lahko kot argu- ment podamo npr. število x = 2 in dobimo vrednost f(2) = 4. Argument funkcije pa ni vedno znano število, običajno moramo za reševanje matematič- nih problemov rešiti tudi kakšno enačbo. Grafično to pomeni iskanje presečišč dveh krivulj. Kadar re- šujemo kvadratno enačbo ax2 + bx + c = 0, iščemo presečišče parabole (leva stran) in vodoravne osi (de- sna stran). Za ta primer znamo s pomočjo znanega obrazca presečišči izračunati analitično: x = 1 2a (−b ± √ b2 − 4ac). V tem obrazcu nastopa funkcija kvadratnega korena, ki nam omogoči, da dobimo obe presečišči z vstavlja- njem števil v računalo. Podobno npr. enačbo 2x = 4, če rešitve že ne uganemo, rešimo z uporabo dvoji- škega logaritma x = ln2 4 = 2. Pri tem moramo se- veda paziti, da presečišča sploh obstajajo. Lahko vsako enačbo, v kateri nastopajo elemen- tarne funkcije, rešimo z uporabo elementarnih funk- cij? Na žalost je odgovor v večini primerov negati- ven. Oglejmo si igrivo enačbo, ki se vpraša, v kate- rem primeru nam menjava osnove in eksponenta ne spremeni rezultata x2 = 2x . 2x x2 -2 -1 0 1 2 3 4 5 0 5 10 15 x y SLIKA 1. Leva in desna stran enačbe x2 = 2x . Opazimo tri presečišča: pozitivni pri x = 2 in x = 4 ter eno negativno, ki ga bomo še izračunali.   ̌      ̌    P 48 (2020/2021) 226 Grafa funkcij na levi in desni strani enačaja (slika 1) nam namigneta, da lahko pričakujemo tri prese- čišča – eno pri negativnem x in dve pozitivni. Ena pozitivna rešitev, x = 2, je očitna, saj velja 22 = 22. Drugo, x = 4, za ta primer lahko uganemo; če se še tako trudimo, pa spremenljivke x ne moremo izra- ziti. Največ, kar lahko naredimo, je, da enačbo ko- renimo in vzamemo pozitivno vrednost. Na desni strani še vedno nastopa naša neznanka, lahko pa do- bljeni izraz razumemo kot preslikavo, ki vstavljeno vrednost na desni preslika v novo vrednost x 7→ √ 2x. Sosledje operacij potenciranja in korenjenja na sliki prepoznamo kot sledenje od vrednosti x navpično do krivulje 2x , pozitivni koren pa odgovori na vpra- šanje, kje vodoravnica skozi ravnokar dobljeno toč- ko seka desno polovico krivulje x2. Slika 2 nas hitro prepriča, da je dobljeno število bližje presečišču kot prejšnje. 2x 2x 2x x2 -1.0 -0.5 0.0 0.5 1.0 1.5 2.0 2.5 0 1 2 3 4 5 x y SLIKA 2. Iterativno iskanje presečišča z začetno vrednostjo x = 1. Če sledimo izračunom, navpǐcne črte izračunajo 2x iz trenutnega približka, vodoravne pa rezultat korenijo. Po zadostnem številu ponovitev se poljubno približamo rešitvi x = 2. Če postopek dovolj časa ponavljamo, dobimo po- ljubno dober približek rešitve – temu postopku re- čemo tudi iteracija. S tem postopkom dobimo zapo- redje izrazov x 7→ √ 2 x 7→ √ 2 √ 2 x 7→ · · · 7→ √ 2 √ 2 √ 2 . . . . Spomnimo še, da pri stolpu potenc izvajamo opera- cije od zgoraj navzdol, torej xy z = x(y z). Z običajnim šolskim računalom, ki dovoljuje vnos izrazov, lahko rezultat dobimo na zelo preprost na- čin z gumbom Ans , ki ponazarja rezultat prejšnjega računa. Vstavimo začetni približek, npr. x = 1, priti- snemo = , vpišemo zgornjo enačbo z Ans namesto x ter pritiskamo enačaj, kot kaže slika 3, dokler se šte- vilke ne spreminjajo samo še na decimalnih mestih, ki nas ne zanimajo več. Tabela 1 prikazuje, kako se vrednosti približujejo rešitvi x = 2. SLIKA 3. Iteracija z računalom. Prvi korak si zapomni začetno število x = 1 kot prejšnji rezultat, na katerega se potem sklicuje Ans . Z nekaj pritiski na enačaj dobimo poljubno natančen rezultat. Podobno lahko s slike vidimo, da, če vzamemo negativni kvadratni koren, iščemo presečišče z levo stranjo parabole, s čimer najdemo skrivnostno nega- tivno rešitev x 7→ − √ 2 x 7→ − √ 2 − √ 2 x 7→ · · · 7→ − √ 1/2 √ 1/2 √ 1/2 . . . . Uporabili smo še dejstvo, da minusi v potenci pome- nijo obratne vrednosti osnove, kar porabi vse minuse   ̌      ̌    P 48 (2020/2021) 2 27 ∞ 2,000000000000 0,766664695962 / 50 1,999999993049 0,766664695962 napaka 10 1,983668399304 0,766665092319 5,911914873331 9 1,976341754410 0,766663204247 4,382546732246 8 1,965664886517 0,766670310130 3,644283987905 7 1,950034773806 0,766643566773 3,189324761899 6 1,926999701847 0,766744218071 2,860441497461 5 1,892712696829 0,766365425098 2,592025704908 4 1,840910869291 0,767791240292 2,349005318612 3 1,760839555880 0,762427988549 2,106203352149 2 1,632526919438 0,782654027356 1,837117307087 1 1,414213562373 0,707106781187 1,500000000000 iteracija x → √ 2 x x → √ 1/2 x x → 1,5x TABELA 1. Vmesni rezultati iteracije potencira- nja za tri razlǐcne osnove. Prvi dve konvergirata k vrednostima funk- cije T( √ 2) ter T( √ 1/2), tretja pa ne konvergira. razen tistega spredaj. V drugem stolpcu tabele 1 najdemo zaporedne vrednosti te iteracije brez spre- dnjega minusa, začneši s približkom x = 1. 2x - 2x 2x x2 -2 -1 0 1 2 0 1 2 3 4 5 x y SLIKA 4. Iteracija z začetne vrednosti x = 1 z negativnim korenom, x → − √ 2 x , nas privede do negativnega presečišča. Stolpi potenc Opazimo, da smo v obeh primerih računali vrednost neskončnega stolpa enakih potenc. Namesto √ 2 ali √ 1/2 bi lahko vstavili tudi druga števila, zato si kar predpišimo funkcijo T , ki dano število postavi v ne- skončni stolp potenc T(x) = xx x. . . . Vsaj ena točka te funkcije je očitna na pamet: T(1) = 1. Iteracijo lahko na računalu poskusimo s poljub- nim x. Po nekaj poskusih opazimo, da nam pri pre- velikih začetnih številih, npr. za število x = 1,5 v 3. stolpcu tabele 1, števila pobegnejo v neskončnost. Slika 5 prikazuje graf funkcije T(x) z označenima vrednostma, ki smo ju potrebovali za izračun prese- čišč. Katero je pa največje število, ki ga še lahko vsta- vimo v naš stolp potenc, da se iteracija še vedno ustavi? Za ta odgovor si moramo ogledati še eno so- rodno funkcijo. Lambertova funkcija Pobližje si oglejmo funkcijo f(x) = xex, kjer je e ≈ 2,71828 osnova naravnega logaritma. Že- limo poiskati inverz te funkcije oz. izraziti y iz enač- be x = f(y) = yey . Izkaže se, da tega ne moremo storiti zgolj z ele- mentarnimi funkcijami. Ker se reševanje te enačbe   ̌      ̌    P 48 (2020/2021) 228 T(x) 0.0 0.2 0.4 0.6 0.8 1.0 1.2 1.4 0.0 0.5 1.0 1.5 2.0 2.5 x 1 /2 2 SLIKA 5. Graf funkcije T(x), ki jo izračunamo z neskončno iteracijo potenciranja. W(x) x ex -3 -2 -1 0 1 2 3 4 -3 -2 -1 0 1 2 3 4 x y -e-1 SLIKA 6. Graf funkcije f(x) = xex ter njenega inverza, Lambertove funkcije W(x). Črtkani del ne pride v poštev, saj funkcija ne more imeti dveh vrednosti. v znanosti pogosto pojavi, so matematiki funkciji, ki enačbo reši, dali ime in oznako, četudi ni dobila svojega gumba na računalih. Vpeljemo Lambertovo funkcijo W , ki po definiciji reši zgornjo enačbo y = W(x). Ta funkcija nam pomaga v fiziki pri izpeljavi Wieno- vega zakona, pri obravnavi vezij, ki vsebujejo diode, in še kje. Ker je Lambertova funkcija inverz funkcije f(x), dobimo njen graf, prikazan na sliki 6, z zrcaljenjem grafa f(x) preko diagonale. Pri tem izberemo le zgornjo vejo rešitve, podobno kot to storimo pri kva- dratnem korenu. Opazimo, da funkcija nima rešitve pod določeno vrednostjo. Ta najnižja vrednost xmin, ki jo še smemo vstaviti, je enaka vrednosti funkcije f(x) v njenem minimumu. Funkcija f(x) ima mi- nimum pri x = −1, njena vrednost v tej točki pa je xmin = f(−1) = −e−1. Bralci, ki poznajo od- vod, lahko to trditev tudi sami preizkusijo, ostale pa lahko o tem prepriča slika 6. Lambertovo funkcijo bomo sedaj uporabili za izra- čun lastnosti stolpov potenc. Kot je veljalo za osno- vo √ 2, velja za funkcijo T(x) v splošnem zveza T(x) = xT(x). Če želimo uporabiti Lambertovo funkcijo, moramo enačbo preoblikovati v obliko f() = e = . Po- maga nam zveza x = elnx , kjer je lnx naravni loga- ritem: T(x)x−T(x) = 1 T(x)e− lnx T(x) = 1. Da bo v potenci stal isti izraz kot pred njo, množimo enačbo z − lnx: − lnx T(x)e− lnx T(x) = − lnx. Na levi prepoznamo f() = f(− lnx T(x)), od ko- der lahko z Lambertovo funkcijo izluščimo − lnx T(x) = W(− lnx), oz. v končni obliki T(x) = − W(− lnx) lnx . Če imamo na voljo funkcijo W , lahko izračunamo vrednosti neskončnih stolpov potenc tudi na ta na- čin. V računalniškem programu Mathematica jo npr. najdemo pod imenom ProductLog, v programu Ma- ple pa pod imenom LambertW. Izvemo pa še nekaj več. Ker je minimalna vre- dnost, ki jo še dovoljuje funkcija W , enaka −e−1, do- bimo pogoj za maksimalno vrednost, ki jo smemo dati v neskončen stolp potenc: xmax = e1/e ≈ 1,44467.   ̌      ̌    P 48 (2020/2021) 2 29 To ni veliko več od √ 2, ki smo ga vstavljali za rešitev enačbe 2x = x2, ter manj od 1,5, za katerega smo videli, da iteracija uide v neskončnost. Posplošitve Funkciji 2x in x2 sta se na pozitivnih številih sekali dvakrat: enkrat pri x = 2, ki je bil tudi rezultat naše iteracije, in enkrat pri x = 4. Za konec si vprašanje še posplošimo na splošno osnovo a, xa = ax , ki jo na podoben način lahko obrnemo v iteracijski postopek x → (a1/a)x oziroma xL = T(a1/a). a1/a 0 1 2 3 4 0.0 0.5 1.0 1.5 2.0 a e SLIKA 7. Graf funkcije a1/a. Maksimum ima pri a = e. Pri tem smo označili rešitev z xL, ker ta iteracija vedno vodi le do levega izmed obeh pozitivnih pre- sečišč, tako kot se je to zgodilo na sliki 2. Funkcija a1/a, ki nastopa v argumentu naše funkcije (slika 7), ima maksimum pri a = e, kjer ravno dosežemo zgornjo mejo definicijskega območja T , za katerega smo pokazali, da je pri e1/e. Za manjše vrednosti, a < e, nam bo ta funkcija dala le trivialno rešitev. Kot smo videli na sliki 2, je prvo pozitivno presečišče ex xe 0 1 2 3 4 0 5 10 15 20 25 30 35 x y e SLIKA 8. Grafa funkcij ex in xe so ne sekata dvakrat, temveč se le dotakneta. xL=T(a 1/a) xD 0 1 2 3 4 5 0 1 2 3 4 5 a x SLIKA 9. Levo in desno pozitivno presečišče krivulj ax in xa. Zaradi simetrije problema desne rešitve pri a < e ustrezajo zrcaljenju leve rešitve pri a > e. Označeni sta rešitvi pri a = 2, ki znašata xL = 2 in xD = 4, ter enaki rešitvi pri a = 4.   ̌      ̌    P 48 (2020/2021) 230 pri xL = a. Pri a = e se funkciji ax in xa ne sekata dvakrat, temveč se le dotakneta, kot kaže slika 8. Za a > e presečišči zamenjata vlogi in nam itera- cijski postopek da drugo, zanimivejšo rešitev. Hkrati opazimo, da sta v enačbi ax = xa spremenljivki x in a zamenljivi. To pomeni, da lahko z zrcaljenjem re- šitev za a > e dobimo drugo presečišče tudi za a < e, kjer bi sicer z iteracijo dobili le xL = a. Slika 9 pri- kazuje rešitev, ki jo dobimo z iteracijo xL = T(a1/a), ter njeno zrcalno sliko, ki nam pomaga določiti xD. To nam vsaj grafično pokaže vejo rešitve, ki vsebuje xD = 4 s slike 1. Pozorni bralec bo opazil, da nismo ničesar rekli o spodnji meji definicijskega območja funkcije T(x). Več o tem si lahko preberete v viru [1]. Prav tako se nismo posvečali analitičnemu izrazu za desno reši- tev xD, za katerega bi potrebovali spodnjo, črtkano vejo inverza funkcije f(x) s slike 6. Te ne dobimo z neskončno iteracijo potenciranja temveč z neskonč- no iteracijo logaritmiranja. Iteracija je le ena izmed mnogih numerič- nih metod za reševanje enačb in s tem za iz- račun večjega nabora funkcij. Uporaba gumba Ans nas reši pred stalnim ročnim vstavljanjem prejšnjega približka v računalo. Na prvi pogled se zdi, da je iteracija manj natančna kot računanje z vgrajenimi funkcijami, saj delamo s približki. Zave- dati pa se moramo, da se izračun vseh funkcij na koncu prevede na zaporedje seštevanj in množenj. Žepna računala in računalniki vedno vrnejo le pri- bližen rezultat z vnaprej znanim številom decimal- nih mest. Tudi pri pisnem deljenju števil izvajamo zaporedje seštevanj, odštevanj in množenj, posto- pek pa ustavimo, ko smo z natančnostjo zadovoljni. Ločnica med elementarnimi in »specialnimi« funkci- jami, kamor bi lahko šteli Lambertovo funkcijo in neskončni stolp potenc, leži torej le v dogovoru ter morda v obstoju vnaprej pripravljenih gumbov na žepnem računalu. Literatura [1] Luca Moroni, The strange properties of the in- finite power tower, 2019. arXiv:1908.05559 [math.HO]. ××× SLIKA 3 K PRISPEVKU NARAVNA UKLONSKA MREŽICA. Mikroskopska slika peresa v razlǐcnih povečavah (zgoraj). Shematski pri- kaz sestave peresa (spodaj).