GLASILO „ZVEZE SLOVANSKIH UČITELJSKIH DIJUSTEV V T«STU“. Izhaja 1., 10. in 20. vsakega meseca. — Uredništvo (slovenskega dela) in upravništvo v Trstu (15), Via Udine 35, III. Hrvatski dopisi naj se pošiljajo na naslov : Vinko Šepič, nadučitelj u Buzetu. — Izdaja .Zveza slovanskih učiteljskih društev v Trstu", odgovorni urednik slovenskega in hrvatskega dela Jože Pahor. — List je za člane izdajateljice brezplačen, naročnina za nečlane Lir 24. Tekoči pošt. račun. — Tiska Tiskarna Edinost v Trstu. St. 10 V Trst«, 15. maja 1925. Leto VI. K zadnjim pregonom Kot velikodušen dar so razvpili listi naredbo o izkušnji iz italijanščine, ki jo mora delati slovensko učiteljstvo. Narcdba naj b' bila nov dokaz, kako sc očetovsko skrbi za nehvaležno in nevredno učiteljstvo, ki zameta in ne ceni vseh dobrot, ki jih dan za dnem prejema, Istočasno, še med hosananjem, smo doživeli stvari, ki se neprestano ponavljajo in ki so vse, le ne dokazi naklonjenosti do stanu. Mislimo prerne-ščenja tekom zadnjih tednov. Radi teh premeščenj bi naslovili na šolske oblasti nekaj besed, če bi nam ostala le še trohica zaupanja do nj:h. Vemo pa, po vsem, kar smo v tem šolskem letu doživeli, da bi bili smešni, če bi to storili. Slovensko učiteljstvo ima toliko gospodarjev, da mu je gorje. Po hierarhični poti ga šolski skrbnik, inšpektor, direktor in podajači prepričujejo, da ni dober en sam njegov korak, izven hierarhične poti mu nešteto drugih sledi z baziliskovim očesom. Vse delo učiteljstva je en sam ogromen sum, menda le zato, ker je prva lastnost vsakega policijskega režima sumničenje. Imamo ljudi, ki so še pred kratkim uživali zaupanje, če je sploh ta beseda pri nas primerna. Zadošča osebna zamera pri didaktičnem ravnatelju ali — česar bognedaj — pri nadzorniku, in zaupanje je pri kraju, učitelji pa nevarnejši kot vsa.c drugi. Spričo takih dejstev je zgoljt farizejstvo, če se neprestano oglašajo glasovi, uradni in neuradni, da so krivi nezadovoljstva, da so škodljivci države tisti, ki sejejo plevel. Škodljivec je sistem, ki mu je učitelj na poti in ki bi dosegel svoj zaželjeni namen le, če bi poslednjega odstranil. Ugotavljamo danes ponovno, da se slovensko učiteljstvo pri nas, v teku dveh rodov, odkar se je stan razvil, ni nikdar toliko zasledovalo, kakor se zasleduje v teh zadnjih letih. Pod padlim režimom je .bilo tudi odstavitev in premeščenj, toda bila so silno redka in nepolitična. V vseh slučajih pa so se izvršila pred učiteljstvom, v okrajnih šolskih svetih, kjer smo se po svojih zastopnikih lahko oglasili. Zdaj se vse vrši skrito, v temi inkvizitorjev, in nihče ne vpraša, ali se ni morda zgodila krivica učitelju. Zadošča ovadba zaupne osebe, po krivdi in po vzrokih se’ ne vpraša! Pred nekaj tedni je bila premeščena tov.ica M. Kot vzrok premestitve ji je načelnik šole navedel slabo moralno vedenje. Kolika milost! Toda nedopustno je, če sc učiteljica prestavi brez disciplinarne preiskave, kazensko, z očitkom o nemoralnem vedenju. Slabo moralno vedenje/napravi učiteljico absolutno nemogočo tudi na novem mestu. Ali ne spada ona učiteljica v novi službeni kraj, ali pa bi bilo treba tirali ob loži t el j a pred sodišče, da do- vivimn v dnhi osebnega režima in bi prišli do presenetljivih zaključkov, če bi hoteli z moralnim vedenjem gotovih ljudi do dna. Učitelj Petaros ter učiteljici Omahen in Tovsto-vršnik so premeščeni — dva meseca pred sklepom šolskega leta! — na podlagi preiskave cele komisije, ki je prišla začetkom aprila v Podgrad preiskovat težke reči, med drugim tudi zadevo samoizobraže-valnega sestanka že enkrat v svečanu. Iz poročanja listov razberemo, da je sestanek bolj pretveza. Niso nam znane podrobnosti, vendar izgleda, da je zasledovanje obeh tovarišic prišlo od strani, od katere sta si prej obetali morda — prote.ccije. Toda niti to nas ne moti, da ne bi obsojali njiju preganjanja, kakor obsojamo preganjanje tov. Petarosa. Za tem zasledovanjem so vzroki — osebne in zasebne nravi. Sistemu seveda to ni rpari in zadeva učiteljstvo z vsakim, še tako nevzdržljivim vzrokom, da le more zadeti. Učiteljstvo je proti takemu sistemu brez moči. Edino, kar more storiti, je, da si je popolnoma v svesti teh dejstev in da uredi vse svoje postopanje dejstvom primerno, z drugo besedo, da se ne uklanja in ponižuje, ko mu to nič ne pomaga, da ne moleduje za milost, ko imajo zanj le preganjanje:-'* —----- • . - Nagoto osebnega režima kaže tudi premestitev t.ce Bjeker-Rolih. Tudi ona mora btez vsakršne preiskave drugam in preizkuša na sebi glasovito načelo mirnega sožitja. Tudi to premeščenje ima vsa svojstva, da še enega več prepriča, kako nam je vse naklonjeno in nam želi dobro, kakor se je’ gotovo posrečilo prepričati onega nenadno suspendiranega tovariša, ki so ga za Veliko noč vozili vklenjenega okrog. Tovariš Č. ni bil organiziran v stanovski organizaciji in ni hotel ž njo nikakršnih stikov. Vzlic temu ga je sistem našel im mu pokazal svojo naklonjenost. Mislimo, da govori to glasneje kakor vsi sejalci plevela, glasneje in razločneje kot škodljivci in agitatorji. ’ V kratkem času se je torej izvršilo pet kazenskih premeščenj učiteljstva. Poleg tega je bil eden suspendiran ter je njegova službena usoda precej ne-, gotova. Mislimo, da je zaenkrat dovolj. Učiteljstvo ima dovolj dokazov, kaj je sistem, česa je zmožen' in koliko je verjeti sladkim besedam; ki še jih' po-r služuje, da skriva svoja dejanja. : ; o n j ,‘V . .1 Manjših šikan in poniževanj, ki jih je stan dele-h žen sproti, ne bomo naštevali. Kakor' že' rečeno, prihajajo od hierarhičnih in 'nchicrarhičnih strani.1 Kakor so različne ustanove, tako ?o' tudi metode raznovrstne. Če ne izdajo nasveti, migljaji, ppvpra-> sevanja, kdaj si rojen i‘n koliko’ si 'star, pomaga' udarec. Pisana zakonodaja sicer "nikjdr ne določa koncentriranega ognja na' naš, a neki sveti red, natančno predpisuje, da se sme vsakdo nekaznovano-' znašali nad učiteljstvom,' samo da stori to z nacio: nalnimi nameni, Če se pritožiš, zveš do pičice, d>a si veliko kriv in da si ti je z angelskim potrpljennj.ctn prizanašalo. Tako prideš počasi do zavesti, da je vse nevarno, kar počenjaš in da v resnici ne narediš dobrega koraka. V takih razmerah mora biti učiteljstvo močnejše in trdnejše kakor v normalnih. Če se tako postopa z učiteljstvom, mu ne preostaja drugo, kakor da se brani. Tudi amfibije, ki se skušajo s servilnostjo in sramoto rešiti pred sistemom, čutijo pest. Kdor ni vajen upogibati tilnika in hoče ostati raven mož, se ne bo niti za korak umaknil, tudi če udarjajo po nas. Učiteljstvo ni od nastopa reakcijonarne vlade pred nikako alternativo več, je samo pred iztrebljenjem, Ker je pa tako, nima ničesar izbirati. Edino, kar nas more rešiti, je skrajen odpor proti sistemu. Ali se zruši sistem, ali podleže učiteljstvo. Tri leta sc izvaja proti nam načelo absolutne sovražnosti. A dasi se nikdar ne prizanaša, ni dosegel teror svojega namena. Ni zlomil moralre sile stanu in ni učiteljstva duševno strl. Korumpiral je nekaj redkosejanih kreatur, velika večina učiteljstva pa je ostala neupogljiva. Ne samo to. Iž nje so se vzdignili novi bojevniki, nevarnosti in' preganjanja so< jih samo utrdile. Kjer je bilo prej obotavljanje, dvom, negotovost, tam je pritisk izčistil nazore ter prepričal marsikoga, ki je prej gledal od strani, da je neizprosna borba proti sistemu naša edina rešitev. Koliko časa bo nasilni sistem trajal, nii mogoče predvidjati. Prav gotovo pa je njegovo trajanje odvisno od nastopanja, od borbene volje in žilavosti, Delovna šola