HANNAH STARMAN »Etnična demokracija«: Struktura našosti in tujstva v Izraelu* In ink; T)i-\ioc.ka< - Stiuk: i; ffig us vvinut *>ni i'.KN i *• I-skam Me author ivttmines tire tegct! and ideological structtin of the Israeli state with regard to the alliens it defines as > Israeli Arabs 1 s a Jewish state and i < shite for the Jews, Israel is ' discriminate> )■ by definition; the organisation if the state and its fundamental lau s establish this incrimination and facilitate its translation iutopractn e In the first part, fltepk \ v focuses ou the conflict that opposes the Zionist ideology to the idea of democrat. r which is a subject of ongoing debates among Israeli social scientists and highlights the main Jea-' Wires of the public debate on-thenature of the Israeli state and its democracy Based on one conception of the Israeli citizenship, the author pn uts, iti 'tin second part, the a hole complex!! i ■ f legal ami adminisrratii e clef in it it >ns of W&eli.citi; enshijx the lattei contains dis criminatory mechanisms that allow for analytical consideration* of the \rai> nimority in Israel as a -trapped[S minority, as was ' suggested by the Israeli au/rhopologist Dan Rahinou it: In hn < 'onelusions, the author argm*v that on h anvplex and reified sysn ms of recognition of diferrences in cultural repertoirs and pioienances of the people as is employed in the Israeli state not only lead to recurrent political cleavages, hut also actfiiire a iife pf their own that is inert and persistent; not tun tin best of political trills for egali tarism cannot defeat them, because it persistenlt) behai es as the crucial transji- of power, in this sense. Israel i- itself a trapped ■ shite Keywords Israel,- ei.hni;c minorities, dt-niot. r.K >'. citizenship tJisc'rim.i'nation \rtonea r prisperkn obtavnat a ¡mu ni in ideološki ustroj. aclski države in njene demokraciji \'a podlagi ene ki mcepcije iz raeiskega vsebuje diskruninaforuc mehanizme zaradi katerih je m ngo< tpo predlogu i z t aetskjegm a n to polt >ga / hi na k, t h jhotvitza ai absko m a njšino t* l.raelu analitsko gleda ti kot •ujeto-, manjšino l/ torica t sklepnem delu ugotavlja, tla tako sestavljeni in reificirani sistem i razpoznave razlik t kulturnih repertoarjih in provenienc-ah, kot ga srečamo v Izraelu, ne vodijo le r nenehne politične razklanosti temveč tovrstne lega list u ne reifikaci/e razlik med ljudmi pridobijo povsem lastno, i m rino, trdoživo živ!-jenji ki ga celo najtrdnejša politična volj, i za egalilai t ze.m ne mo> e pn niagali. saj se redm > vztrajno obnaša kot bistven transfer iiiol / 1 'en/ je ujetost iziiieiske di :a< e Elnično demokracij«: Strukturo nošosli in luislva v Izraelu z muslimanskim waqfom (zemljišča in stavbe, iz katerih verske ustanove črpajo dohodke), ki ga je država zasegla, je cerkveno premoženje ostalo nedotaknjeno in še danes predstavlja pomemben vir dohodka za vzdrževanje svetih krajev in dobrodelne dejavnosti. Kljub privilegijem, ki jih je kristjanom namenila judovska država, so se ti izkazali za še manj 'kooperativne' kot Beduini iz Negeva. Že od začetkov Izraela so se namreč kristjani množično zavzemali za nacionalistične cilje in so do leta 1973 praktično »monopolizirali arabski nacionalizem« (Louer, 2003:28). V nasprotju s strategijo izraelskih oblasti v odnosu do Druzov, Beduinov, Čerkezov in Kristjanov pa so pri arabskih muslimanih, ki predstavljajo veliko večino arabskih Izraelcev (1 milijon oziroma 67%), ubrale povsem drugačen pristop, če je bil pri prvih namen okrepiti njihovo politično identiteto, sta bila pri drugih glavna cilja dezaktivacija in dezangažiranje skupinske solidarnosti. Ker se je muslimanska družba po ustanovitvi Izraela leta 1948 sesula, je država prevzela glavno vlogo pri rekonstrukciji muslimanske verske skupnosti. Medtem ko so se dru-zovske in krščanske verske hierarhije ohranile, so muslimanski verski učitelji, ki so izhajali iz velikih premožnih družin, zbežali v izgnanstvo. Država je s pomočjo Zakona o lastnini odsotnih (1950) waqf zasegla, a je v mešanih mestih upravljanje nekaterih poslopij vrnila v uporabo prebivalcem, s tem, da so zanje skrbeli posebni odbori. Prav tako je odpravila Vrhovni muslimanski svet, odgovoren za verske zadeve, in prenesla upravljanje vseh zadev, ki se nanašajo na muslimanske državljane, pod svoj neposreden nadzor. Sedem verskih sodišč je tako prišlo pod pristojnost Ministrstva za pravosodje, kar pomeni, da so islamski sodniki javni uslužbenci, ki jih potrdita posebna ministrska komisija in predsednik države. Muslimani v Izraelu spadajo pod pristojnost različnih ministrstev, kot so na primer Ministrstvo za pravosodje, Ministrstvo za verstva in Ministrstvo za finance. ZAKLJUČEK Analiza stratificiranosti izraelskega državljanstva po načelu etnične oziroma verske pripadnosti razgrinja delovanje t.i. etnične demokracije na mikro ravneh. Prikazuje namreč vse tiste »neštete kombinacije in variacije demokracije in etnične prevlade« (Smooha, 1997: 208), v okviru katerih so izraelske oblasti občasno predvidele možnosti za izboljšanje položaja posameznih kategorij arabskih državljanov. Model etnične demokracije temelji na širokem judovskem konsenzu. Ta konsenz obsega naslednje strateške usmeritve: ohranjanje stalne judovske večine, vzdrževanje psihoze ogroženosti, onemogočanje povezave med arabsko manjšino v Izraelu in Palestinci z zasedenih območij in skrb za to, da mednarodna skupnost ne intervenira vprid arabske manjšine ali z namenom, da bi omajala judovski ekskluzivizem. Razprave in gradivo, Ljubljana, 2003. št. 43 131 Glavni pogoj za stabilnost etničnega modela je ohranitev judovske večine, ki pa bo mogoča le, če bodo Judje iz diaspore še naprej imigrirali v Izrael, če bo Nejudom imigracija preprečena, če se bo Izrael umaknil z Zahodnega brega in Gaze, in če se bo arabskim beguncem preprečila vrnitev. V primeru, da bi bila judovska večina spričo demografskih dejavnikov ogrožena, izraelske oblasti že predvidevajo celo vrsto inovativnih ukrepov, med drugim tudi, da bi dodelili volilno pravico 700.000 izraelskim izseljencem »in če to ne bo dovolj, bodo pravico do glasovanja ponudili vsem Židom.«29 Drug pogoj je psihoza ogroženosti Judov v Izraelu in diaspori, kajti »brez stalnega občutka ogroženosti Judje ne bodo vztrajali pri tem, da mora Izrael ostati judovska država in obrambni sistem pred arabskimi napadi, antisemitizmom in asimilacijo« (Smooha, 2002: 490). Tretji pogoj je, da se arabski svet in Palestinci z zasedenih območij ne zavzamejo za arabsko manjšino v Izraelu, kajti kot pravi Smooha, »če bi bili ti etnični zaščitiniki zmožni mobilizirati izraelske Arabce in s tem destabilizirati Izrael, bi judovska država lahko svojim arabskim državljanom odrekla demokracijo« (2002: 491)- Zadnji pogoj pa je, da mednarodna skupnost ne postavlja pod vprašaj izraelskega judovskega ekskluzivizma. Raziskave iz leta 199530 kažejo na izjemno močno podporo izraelskih Judov svoji etnični prevladi v Izraelu in izključevanju izraelskih Arabcev z vseh področij javnega življenja. Večina izraelskih Judov meni, da so Izraelci lahko samo Judje (51-7%), ogromna večina se zavzema za ohranitev judovske večine v Izraelu (94%), ki ga prav tako velika večina pojmuje kot ekskluzivno domovino Judov (72.1%). Enak delež izraelskih Judov se strinja z zakonsko opredelitvijo Izraela kot judovske države in samo 27.9% bi bilo pripravljenih Izrael opredeliti kot skupno domovino Judov in Arabcev. Velika večina izraelskih Judov (85.6%) je proti predlogu, da bi spremenili državne simbole (zastavo in himno), tako da bi Arabcem omogočali lažjo identifikacijo z državo, 59-1% jih je mnenja, da bi morala biti cionistična ideologija v Izraelu okrepljena, in 68.1% se jih strinja, da je treba Zakon o vrnitvi obdržati (samo trije odstotki se s to izjavo ne strinjajo). 56.4% izraelskih Judov ne bi živelo v mešani četrti z Arabci in 43-8% jih ne bi delalo pod arabskim nadrejenim. 36.7% Judov meni, da bi morala država izkoristiti vsako priliko, da bi izraelske Arabce spodbujala k emigraciji in s tem zmanjšala njihovo število. 91-1% Judov se ne strinja, da bi moral Izrael postati konsocietalna demokracija, v kateri bi imeli Judje in Arabci status enakovredne etnične skupine s proporcionalnim dostopom do državnih sredstev, in še večji delež, 95.5% se upira predlogu, da bi Izrael postal liberalna demokracija. Najvažnejši podatek za ■k -k * Meron Benvenisti v intervjuju za Sobotno prilogo. Glej Šurk, Barbara. 2003. "Nismo več državna elita, ampak )e varuhi stare identitete." Delo. Sobotna priloga,. 6. December, str. 4-53° Vsi statistični podatki, ki jih navajam v nadaljevanju, razen kjer je drugače označeno, so kot rezultati te raziskave predstavljeni v Ghanem, 2003. 132 Honnoh Storman: »Etnično demokracija«: Strukturo ngšosti in lujstva v Izraelu našo razpravo pa je ta: če bi prišlo do konflikta med demokracijo in judovsko-cionistično naravo države in bi bili prisiljeni izbirati med njima, bi 53.3% izraelskih Judov »gotovo« ali »skoraj gotovo« izbralo judovsko prevlado. Na podlagi teh statističnih podatkov je avtor raziskave, As'ad Ghanem, zaključil, da so »Judje zadovoljni z etnično državo, da jo želijo ohraniti in celo okrepiti.« (2003: 110). Ghanem prav tako ugotavlja, da judovski konsenz o etnični državi in njeni politiki do arabskih državljanov pri slednjih povzroča pravo krizo. Arabski konsenz, ki ga podpira večina arabskih državljanov Izraela, temelji na petih zahtevah: da se Izrael odreče judovski prevladi in cionistični ideologiji; da se prizna palestinska pripadnost, da se popolnoma individualne pravice arabskih državljanov izenačijo s tistimi, ki jih uživajo Judje, da arabski državljani dobijo določene kolektivne pravice in da so priznani kot legitimni partnerji v političnem sistemu. Od teh so zlasti sporne prva, druga in četrta zahteva, ki jih zato tudi posebej izpostavljamo. Izraelski Arabci večinoma priznavajo izraelsko državo (samo 6.8% Izraelu zanika pravico do obstoja), vendar jih 48.2% zavrača njeno judovsko-cionistično naravo in v odgovoru na neko drugo vprašanje se jih ogromna večina, 86.4%, izreka za ukinitev te ekskluzivne narave. 75% anketiranih Arabcev se ne strinja z izjavo, da bi morali Judje v Izraelu ohraniti večino in velika večina jih meni, da bi morali v državi uživati enake pravice. Arabski intelektualci v Izraelu so si zaman prizadevali, da bi Izrael spremenili v »državo vseh svojih državljanov« po motu arabskega poslanca in vodje Arabskega demokratičnega nacionalnega gibanja, Azmija Bishare. Čeprav so se tudi nekateri judovski intelektualci, kot na primer Uri Avneri, zavzeli za to zahtevo, pa je bil ta predlog vsakič znova takoj zavrnjen z različnimi argumenti, med katerimi je zelo reprezentativen uvodnik v liberalnem dnevniku Ha'aretz, ki pravi, da mora judovska večina arabski manjšini jasno pre-dočiti, da »večina državljanov ne bo prenašala političnih gibanj, ki se zavzemajo za odpravo judovske narave države [kajti) judovsko ljudstvo je sui generis entičnonacionalna entiteta, ki v sebi združuje vero in etnično pripadnost, in nobena terminološka gimnastika tega življenjskega dejstva ne more spremeniti. «31 Z Dopolnilom št. 8 Temeljnega zakona: kneset (1985) je zahteva po odpravi judovske narave Izraela postala nelegitimna, ker to dopolnilo zakona jamči, da nobena lista kandidatov, ki bi se za to zavzemala, ne bi mogla sodelovati pri volitvah v kneset. Prav tako problematična je arabska zahteva po priznanju legitimnosti palestinske pripadnosti. Do leta 1967 so se arabski državljani Izraela izrekali za izraelske Arabce, po šestdnevni vojni leta 1967, ko je Izrael zasedel Zahodni breg, * ■* * Uvodnik: »Ideniiteia in civilna enakopravnost«. V: Haaretz, 12.2.1996. [V hebrejščini]. Razprove in gradivo. Ljubljona. 2003. šl. 43 133 Gazo in vzhodni Jeruzalem, pa so se obnovili stiki med izraelskimi Arabci in Palestinci z zasedenih območij, kar je veliko pripomoglo k politični angažiranosti izraelskih Arabcev in krepitvi njihove palestinske identitete. Skladno z okrepljeno zavestjo o palestinski zgodovini, kulturi, literaturi in Islamu so se muslimanski izraelski Arabci začeli zavzemati za vključitev palestinske kulture v nacionalne kurikulume. Prav tako so po letu 1967 začeli izrekati palestinsko pripadnost in se opredeljevati kot izraelski Palestinci, palestinski Arabci, Palestinci, itd. Po mnenju večine arabskih Izraelcev ni nobenega protislovja med njihovo palestinsko pripadnostjo, solidarnostjo s Palestinci, podporo PLO, zavzemanje za ustanovitev palestinske države, itd. in izraelskim državljanstvom, lojalnostjo državi Izrael in željo po večji integraciji v izraelsko družbo, medtem ko Judje palestinskemu nacionalizmu ne priznavajo legitimnosti in v njem vidijo grožnjo za svoj obstoj. Kot kaže razprava o izraelskih državljanstvih, so si izraelske oblasti zelo prizadevale, da bi ustvarile novo, lokalno arabsko identiteto, ki bi bila povsem ločena od palestinske. Leta 1995 je tako 81.4% izraelskih Judov arabske sodržavljane opredeljevalo kot identitetno kategorijo, ki je povsem ločena od Palestincev. Čeprav arabski državljani ne uživajo enakovrednih individualnih pravic, te niso predmet večjih polemik in tudi avtor modela etnične demokracije, Sammy Smooha,'predvideva možnost izenačitve individualnih pravic v okviru obstoječega sistema. Izraelski Arabci oziroma posamezne arabske skupnosti so priznane kot verske, jezikovne in kulturne manjšine. Muslimani, Kristjani in Druži uživajo svobodo do veroizpovedi in dobivajo vladna sredstva za delno financiranje verskih obredov. Izjema je le muslimanska skupnost, ki v primerjavi z drugimi nima institucij, kot so vrhovni svet, lokalni sveti, ustanove za versko izobraževanje in prav tako nima nadzora nad waqfom, zato se postopoma večajo pritiski, da bi se njihov status izenačil z drugimi. Vendar, kot pravi Smooha (1997:222), »status Arabcev kot etnične manjšine ni problematičen«, kajti ta status je v interesu Judov, ki želijo zmanjšati nevarnost asimilacije in medverskih zakonskih zvez in s tem »preprečiti preobrazbo Izraela v odprto, pluralistično družbo.« Glavni problem je arabska zahteva po statusu narodnostne manjšine, ki bi bila priznana kot del večjega arabskega oziroma palestinskega naroda, kajti za Jude bi takšno priznanje obenem pomenilo tudi priznanje pravice do njihove samoodločbe in pravice do zemlje. Na poseben položaj palestinskih državljanov Izraela je v svoji razpravi o ujetih manjšinah opozoril priznani izraelski antropolog, Dan Rabinowitz (2001). Pojem ujeta manjšina označuje matično etnično skupnost, ki je razdeljena med dve ali več držav, kjer so njeni segmenti zopet 'ujeti' v položaju manjšin v državah, v katerih prevladujejo druge skupine. Vsak tak segment je tako dvakrat marginal-iziran: prvič v (tuji) drŽavi, in drugič v (pretežno odsotni) matični skupnosti. 134 Honnah Slormon; »Etnično demokracija«: Slruktura nošosli in tujstvo v Izraelu Pojem ujete manjšine ima poleg prostorske tudi časovno dimenzijo: stare manjšine na določenem območju pogosto 'prevzamejo' novoustanovljene države, ki prekinejo vezi med prevzeto manjšino in njeno matično skupnostjo. Palestinci, ki so ostali v mejah novoustanovljene države Izrael leta 1948, so se znašli v radikalno spremenjeni domovini, pod izraelsko oblastjo. Dobili so izraelsko državljanstvo, vendar so bili njihovi stiki s Palestinci izven meja Izraela popolnoma pretrgani. Rabinowitz opredeli pet elementov, ki so značilni za položaj ujetih manjšin. Katastrofalen položaj 'ujetosti' se začne prav v trenutku, ko prevladujoča večina slavi zmago, odrešitev in pričetek nove dobe. Druga lastnost ujetih manjšin je, da so dvakratno marginalizirane, kajti po eni strani jih prevladujoča etnična skupnost ne obravnava kot enakovredne državljane, po drugi strani pa jih drugače obravnava tudi matična skupnost izven države. Nezaupanje izraelskih oblasti se odraža v vrsti zgoraj opisanih varnostnih in drugih ukrepov, medtem ko z arabskega vidika palestinski državljani Izraela tudi na palestinski strani zbujajo sum. Zaradi izraelskega državljanstva, lojalnosti Izraelu in sodelovanja v izraelskem gospodarskem, političnem in družbenem življenju, se njihova lojalnost do palestinske stvari postavlja pod vprašaj. Tretjič, pripadniki ujete manjšine sicer čutijo solidarnost z matično skupnostjo, vendar pa se počutijo izključeni iz nacionalnega preporoda, ko se ta začne v tujini, kar se je palestinskim državljanom Izraela zgodilo, ko se je v 60. letih oblikovalo palestinsko nacionalno gibanje. Četrta lastnost ujetih manjšin je, da se večinoma ne asimilirajo, po lastni izbiri ali po zahtevi prevladujoče etnične skupnosti. V Izraelu je zavračanje asimilacijo obojestransko, palestinski državljani »se ne želijo asimilirati in jih k temu tudi nihče ne vabi« (2001: 76). Zadnja lastnost pa je povezana z vsemi drugimi, in sicer glede na to, da se ujeta manjšina nahaja »med dvema ognjema«, je njen odnos z državo gostiteljico najbolj odvisen od odnosa med obema etničnima skupinama, prevladujočo in matično. Bolj je ta odnos napet in sovražen, bolj verjetno bo prevladujoča skupina obravnavala prizadevanja ujete manjšine za ločeno identiteto kot nevarno. To Rabinowitzevo diagnozo in njegovo metaforo ujetosti bi lahko razširili na celotno situacijo, ki je s kopičenjem legalne diverzifikacije nastala v Izraelu. Tako sestavljeni in reificirani sistemi razpoznave razlik v kulturnih repertoarjih in proviniencah ne vodijo le v nenehne politične razklanosti, temveč nosijo s seboj še Čisto drugačne nevarnosti in neobvladljivosti. Tovrstne legalistične reifikacije razlik med ljudmi namreč pridobijo povsem lastno, inertno, trdoživo Življenje, ki ga celo najtrdnejša politična volja za egalitarizem ne more premagati, saj se vedno vztrajno obnaša kot bistven transfer moči. V tem je vsa ujetost izraelske drŽave same. Rozpfove in grodivo. Ljubljana, 2003. si. 43 135 BIBLIOGRAFIJA At-Haj, Majid. 1995. Education, empowerment and control. The case of the Arabs in Israel. Albany: State University of New York Press. Anderson, Benedict. 1995. Imagined Communities. Reflection on the origin and spread, of Nationalism. London, New York: Verso. Ar Ian, Asher. 1985. Politics in Israel. The second generation. Chatham, NJ: Chatham House. Avineri, Shlomo. 1986. »Ideology and foreign policy« . ferusalem Quarterly. 10 (37): 3-13- Benvenisti, Meron. 1987. Report. Demographic, economic, legal, social and political developments in the West Bank. Jreusalem West Bank data base project. Brubaker, Rogers, 1996. Citizenship and nationhood in France and Germany. Cambridge, MA: Harvard University Press. Courbage, Youssef. 2000. »Israël et Palestine: combien d'hommes demain?«. Populations et Sociétés, 362 :2. Besedilo je dostopno tudi na spletni strani http://www.ined.fr/publications/pop_et_soc/pes362/ Don Yehiya, Eliezer. 1997. The politics of accommodation. Settling conflicts of state and religion in Israel. Jerusalem: Hebrew University Press. [V hebre-jscini.) Dowty, Alan. 1999. »Is Israel democratic? Substance and semantics in the »ethnic democracy« debate«. Israel Studies. 4 (2): 1-15. Firro, Kais. 1999. The Druzes in the feioish State. A brief history. Leiden, Boston, Köln: Brill. Firro, Kais. 2001. »Rechaping Druze particularism in Israel«, journal of Palestine Studies. 30 (3): 40-53. Ghanem, As'ad. 2003- »Zionism, post-Zionism and anti-Zionism in Israel. Jews and Arabs in conflict over the nature of the state.« V: Nimni, Ephraim (ur.). The challenge of post-Zionism. London: Zed Books. Horowitz, Dan in Moshe Lissak. 1990. Trouble in Utopia. Tlje overburdened polity in Israel. Albany, NY: State University of New York Press. Kretzmer, David. 1990. The legal status of the Arab minority in Israel. Boulder, Co: Westview Press. 136 Honnoh Slorrnon: »Elnidno demokrocijo« Slrukturo nososli in lujslva v Izroelu Lijphart, Arend. 1977. Democracy in plural societies. New Haven, CT: Yale University Press. Lijphart, Arend. 1993-« Israeli democracy and democratic reform in comparative perspective«. V: Sprinzak, Ehud in Larry Diamond (ur.). Israeli democracy under stress. Boulder, CO: Lynne Rienner. Louer, Laurence. 2003- Les citoyens arabes d'Israel. Paris: Editions Ballard. Lustick, Ian. 1980. Arabs in the Jewish Slate. Austin Texas: University of Texas Press. Meir, Avinoam. 1997. As Nomadism Ends. The Israeli Beduin of the Negev. Boulder: Wesrview Press. Moddley-Moore, Subithra. 1998. »Ethnic hegemony, negotiations and transitions to democracy. Comparative perspectives on South Africa and Israel.« African Security Review. 7(5). Besedilo je dostopno na spletni strani: http://www.iss.co.za/Pubs/ASR/7No5/EthnicHegemony.html Moore, Dahlia. 1999- »Regional segregation and (in)tolerance: Jews and Arabs in Israel. Regional contact. 13(14): 185-96. Morris, Benny. 1989. The Birth of the Palestinian Refugee Problem: 1947-1949-Cambridge: Cambridge University Press. Neuberger, Benyamin. 1989- Democracy in Israel. Origins and developments, government and politics in Israel. Tel Aviv: Unit 2. [V hebrejscini.) Orr, Akiva. 1994. Israel. Politics, myths and identity crisis. London, Boulder, CO: Pluto Press. Pappe, Ilan. 1995. »An uneasy coexistence: Arabs and Jews during the First Decade of Statehood«. V: Troen, Ilan S. in Noah Lucas (ur). Israel. The First Decade of Independance. Albany: State University of New York Press. Rabinowitz, Dan. 2001. »The Palestinian citizens of Israel, the concept of trapped minority and the discourse of transnationalism in anthropology.« Ethnic and Racial Studies. 24(1). Rouhana, Nadim. 1997. Palestinian citizens in an ethnicfewish state. Identities in conflict. New Haven: Yale University Press. Rouhana, Nadim in As'ad Ghanem. 1998. »The crisis of minorities in ethnic states. The case of the Palestinian citizens of Israel.« International fournal of Middle East Studies. 30 (3): 321-47. Sandel, Michael J. 1998. Liberalism and the Limits of Justice. Cambridge: Cambridge University Press. Rozpfove in grodivo. Ljubljano, 2003, šl. 43 137 Shafir, Gershon in Yoav Peled. 1998. »Citizenship and stratification in an ethnic democracy« Ethnic and Racial Studies. 21 (3): 408-27. Shapira, Yonatan. 1977. Democracy in Israel. Ramat Gan: University of Tel Aviv Press. [V hebrejščini.] Sheffer, Gabriel. 1996. »Has Israel really been a garrison democracy? Sources of change in Israel's democracy.« Israel Affairs. 3(l)T3-38. Smooha, Sammy. 1982. »Existing and Alternative Policy towards the Arabs in Israel«. Ethnic and Racial Studies. 5(1): 71-98. Smooha, Sammy. 1989- Arabs andfews in Israel. Boulder, CO: Westview Press. Smooha, Sammy, 1990. »Minority Status in an Ethnic Democracy: The Status of the Arab Minority in Israel.« Ethnic and Racial Studies. 13 (3): 389-413- Smooha, Sammy. 1997. »Ethnic democracy. Israel as an archetype.« Israel Studies. 2 (2): 199-241. Smooha, Sammy. 2002. »The model of ethnic democracy. Israel as a Jewish and democratic state.« Nations and nationalism. 8(4): 475-503- Šumi, Irena. 2001. Kultura, etničnost, mejnost. Ljubljana: Založba ZRC. Taylor, Charles. 1989. »Cross-purposes: the liberal-communitarian debate«. V: Rosenbaum, Nancy (ur.). Liberalism and the moral life. Cambridge, MA: Harvard University Press. Van den Berghe, Pierre. 2002. »Multicultural democracy: can it work?« Nations and nationalism 8(4): 43349. Wagaw G., Teshome. 1993- For our Souls: Ethiopian fews in Israel. Wayne State University. Yiftachel, Oren. 1993- »The Concept of 'Ethnic democracy' and its Applicability to the Case of Israel a Ethnic and Racial Studies. 15 (1): 125-136. Yiftachel, Oren. 2000. »Ethnocracy and its discontents. Minorities, protest and the Israeli polity.« Critical Inquiry. 26: 725-56. Yiftacljel, Oren. 2002. »The shrinking space of citizenship.« Middle East Report. 233- Spletna izdaja: http://www.merip.org/mer/mer223/ 223_yiftachel.html.